1) Hallituksen esitys eduskunnalle talous- ja rahaliiton vakaudesta,
yhteensovittamisesta sekä ohjauksesta ja hallinnasta tehdyn sopimuksen
hyväksymisestä sekä laiksi sopimuksen
lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten
voimaansaattamisesta ja sopimuksen soveltamisesta sekä julkisen
talouden monivuotisia kehyksiä koskevista vaatimuksista
jatkui
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Kuin varas yöllä tuli torstai-aamuna
tekstiviesti kello 05.57. Uutistoimisto STT ilmoitti, että EU-maat ovat
päässeet sopuun yhteiseurooppalaisesta pankkivalvonnasta.
EKP ryhtyy valvomaan pankkeja ensi vuoden lopulla. Viimeaikaiselle uutisoinnille
tyypillisesti tämäkin viesti oli virheellinen.
Viesti ei kertonut, että kaikki EU-maat eivät
suinkaan olleet mukana. Meidän marionetit silti olivat
jonon etunenässä.
EY:n perustamissopimuksen 274 (205) artiklassa vaaditaan komissiota
toteuttamaan talousarviota moitteettoman varainhoidon periaatteiden
mukaisesti. Varainhoito on ollut erittäin leväperäistä,
miljardeja on kadonnut, ja tilit ovat olleet täynnä epäselvyyksiä.
Tilintarkastajat ovat hylänneet budjetin jo 18 vuotta peräkkäin.
Haluammeko antaa tälle porukalle lisää budjettivaltaa,
kun heidän omakaan budjettinsa ei kestä päivänvaloa?
Rötösherratko laittavat jäsenmaat kuriin?
Eikö jäsenmaiden kuuluisi valvoa EU:n toimielimiä eikä päinvastoin?
Nämäkö virkamiehet ovat hallituksen mielestä hyviä ja
kelvollisia hoitamaan maamme raha-asiat ja talouden? Kyllä siinä meillä täällä Suomessa
työtä riittää, kun näiden
Brysselin veivikaulojen kanssa taistelemme, olimmepa sitten poliitikkoja,
yrittäjiä, virkamiehiä tai tutkijoita.
Voin kertoa esimerkin omakohtaisesta EU-rahoituksen hakuun liittyvästä kokemuksesta
vuodelta 2002 Naton Italiassa järjestämässä optiikan ja
lasertutkimuksen konferenssissa. Kävelin illalla konferenssiesitysten
päätyttyä parin saksalaisen ja kahden
valkovenäläisen tutkijan kanssa kohti hotellia.
Olimme keskustelleet EU-rahoituksen hakemisesta tutkimukseen. Silloin
EU-jäsenmaiden tutkijoiden ohella itäeurooppalaisten tutkijoiden
mukanaolo projektissa auttoi raha-anomuksen läpimenoa.
Vähitellen kollegat vaihtoivat keskustelukielen englannista
saksaksi. Kävelin pohjalaiseen tapaan vaiteliaana porukan jatkona
noin puolisen tuntia ja pääsin käsitykseen,
että saksalaiset haluaisivatkin tutkimusprojektiin ryhmän
Espanjasta sekä valkovenäläiset, koska
silloin rahoituksen saanti oli varmempaa. Suomalaiset jäisivät
sivuun. Sitten kollegoille tuli ongelma. He pähkäilivät
keskenään saksaksi tukihakemuksen ehtoja, joista
heillä ei ollut täyttä selvyyttä.
Kerroin heille englanniksi, mitä vaadittiin. Tuli hetken
hiljaisuus, kaverit katsoivat hämmentyneinä toisiaan.
Hetken päästä toinen saksalaisista kysyi
minulta saksaksi, puhunko saksaa. Vastasin saksaksi, että en
ymmärrä enkä puhu, ja virnistin päälle,
vaatimattomaan eteläpohjalaiseen tapaan.
Arvoisa puhemies! Perussuomalaiset kannattavat talouskurin tiukentamista
mutta eivät halua vahvistaa talousliittoa, jossa Suomen
talouspoliittista itsenäisyyttä luovutetaan pois.
Hallitukselta kysyn, miten komission talouspoliittisen vallan lisääminen
parantaisi Suomen harjoittamaa talouspolitiikkaa. IMF:n WEO-raportin
tutkimus on asettanut komission talouspoliittisen ammattitaidon
kyseenalaiseksi. Onko tämä hyvä malli
Suomelle? Ehdotetut alijäämäsäädökset
sopivat paremmin suurille euromaille kuin pienelle Suomelle, koska
maamme riippuvuus yksittäisten sektoreiden suhdanteista
on erilainen. Suomalainen eläkejärjestelmä lasketaan
osaksi julkisen sektorin alijäämää,
jota sopimuksessa rajoitetaan. Tämä voi ajaa Suomen
tilanteeseen, jossa eläkkeiden täysimääräinen
maksaminen voi edellyttää jopa rahastojen purkamista,
mikä nostaisi alijäämän sopimuksessa
määritetyn rajan yli. Sopimus rajoittaa Suomen
julkisen talouden liikkumavaraa. Sopimuksessa on useita kohtia, jotka
viittaavat liittovaltiokehityksen vauhdittamiseen ja jäsenmaiden
keskinäisen integraation syventämiseen, joka johtaa
eduskunnan budjettivallan kaventumiseen. Tätäkö me
kansanedustajat haluamme? Sopimuksessa vaadittu velkasuhteen leikkaaminen
ei toteudu kaikkien maiden kohdalla, eli sopimus on jo lähtökohtaisesti
kelvoton.
Vastalauseessa perussuomalaiset haluavat, että lakiehdotus
hylätään. Onko hallituksen talouspolitiikka
enää vastuullista? Hallitus ottaa valtiolle lisää lainaa
ja lahjoittaa rahat pois. Milloin hallitus järjestää kansanäänestyksen
siitä, haluavatko veroja maksavat kansalaisemme enää kuulua
EU:n rahaliittoihin?
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Talous- ja rahaliiton yhteensovittamisesta
ja ohjauksesta oleva sopimus on jälleen yksi epätoivoinen
yritys pelastaa euro. Valiokunta kiinnitti huomion esityksen taustaan:
yksi keskeisistä tekijöistä jo neljä vuotta
kestäneen talous- ja velkakriisin taustalla on ollut useiden
jäsenvaltioiden harjoittama talouspolitiikka, jossa ei
ole noudatettu sovittuja sitoumuksia. Uskovatko sopimuksen kannattajat,
että esimerkiksi Espanja, Italia tai vaikkapa Ranska pystyisi
noudattamaan sopimusta? Tuskin. Perussuomalaisten mielestä talouskriisin
tuloksena liittovaltio runnotaan läpi. Suomi luovuttaa
budjettivaltaa Brysseliin kiltisti ja vastaan sanomatta. Perussuomalaiset
eivät voi hyväksyä talousliitto Emua
vahvistavaa sopimusta, sillä siinä Suomen talouspoliittista
itsenäisyyttä annetaan talouskurin varjolla tarpeettomasti pois.
Suomi ei, toisin kuin kriisimaat, tarvitse EU:ta tai komissiota
vahvistamaan markkinoiden luottamusta siihen, että maamme
harjoittaa vastuullista talouspolitiikkaa.
Ongelmallista on myös se, että Suomen kaltaiselle
pienelle, avoimelle taloudelle nyt ehdotetut alijäämäsäännökset
eivät sovi lähellekään yhtä hyvin
kuin Saksalle ja Ranskalle. Meidän taloutemme pienuus ja
riippuvuus yksittäisistä toimialoista kasvattavat
suhdanteiden ja julkisen sektorin tasapainon vaihtelua. Niinpä todennäköisyys
sille, että Suomi rikkoo jonkun mielivaltaisesti asetetun
rajan, on huomattavasti suurempi kuin ison euromaan kohdalla. Niinpä Suomi saattaa
tulevaisuudessa olla pakotettu harjoittamaan syvässä taantumassa
sitä entisestään pahentavaa talouspolitiikkaa,
vaikka maan julkisen sektorin velkataakka ja markkinapaine alijäämän
välittömään leikkaukseen olisivatkin
alhaiset.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä ei käsitellä käytännössä lainkaan
sopimuksen ongelmallisuutta Suomen eläkejärjestelmän
kannalta. Sopimuksessa rajoitetaan koko julkisen sektorin alijäämää,
johon Suomen tapauksessa lasketaan myös eläkerahastot.
Näin ollen sopimus kontrolloi myös Suomen eläkejärjestelmää.
No, mitäs sopimuksen demokraattisesta sopivuudesta?
Sopimuksen velvoitteet kaventaisivat merkittävästi
eduskunnan budjettivaltaa ja siten Suomen täysivaltaisuutta.
Sopimus on yritys syventää jäsenmaiden
keskinäistä integraatiota merkittävällä tavalla
ilman että asiasta käydään kunnolla
julkista keskustelua. Eurokriisin varjolla Suomi on jo luovuttanut
talouspoliittista valtaa EU-tasolle esimerkiksi EVM:n sopimuksen kautta.
Hallituksen esityksen hyväksyminen luovuttaisi sitä lisää.
Arvoisa puhemies! Tähän loppuun haluan vielä muistuttaa,
että tällä viikolla eduskunnalle luovutettiin
monen maan eturivin tutkijan allekirjoittama vetoomus, jossa allekirjoittajat
toivovat, että eduskunta ei ratifioi sopimusta ilman sellaista
tapaa, jolla "EU-politiikkamme perustan oikeudellisen hyväksyttävyyden
lisäksi sen demokraattinen hyväksyttävyys
voidaan taata". Toisin sanoen on järjestettävä joko
uudet vaalit tai neuvoa-antava kansanäänestys.
Ismo Soukola /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kun maassamme järjestettiin äänestys
Euroopan unioniin liittymisestä, arveltiin sen johtavan
suoraan myös rahaliittoon liittymiseen. Ennen äänestystä silloinen
perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja Sauli Niinistö vakuutti äänestäjille
ja eduskunnalle, ettei näillä äänestyksillä olla
luopumassa markasta eikä olla liittymässä euromaiden
joukkoon. Niinistön mukaan asiasta päätettäisiin
myöhemmin erikseen oman lakialoitteen muodossa, ja näin
siis vuonna 94. Kansa äänesti siten kuin äänesti,
ja Suomi liittyi Euroopan unioniin. Sitten oikeusministeriksi noussut
Sauli Niinistö perui aikaisemmat lausuntonsa, ilmoitti, että euroon
liittymisestä päätettiin itse asiassa
jo EU:n liittymislakiäänestyksessä. Mainittakoon, että kyseisessä äänestyksessä hyväksyttiin
myös silloisen kansanedustajan Esko Seppäsen ponsi: "Eduskunta
edellyttää, että Suomen mahdollisesta
liittymisestä rahaliiton kolmanteen vaiheeseen päätetään
aikanaan eduskunnassa hallituksen erillisen esityksen perusteella
- -." Tämän ponnen puolesta äänesti
myös Niinistö itse.
Tässä hallituksen esityksen käsittelyssä on aika
paljon samanlaista palaneen käryä. Onkin erittäin
luonteva jatkumo perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja Sauli Niinistön
aloittamalle ja oikeusministeri Sauli Niinistön jatkamalle
sumutukselle, että näin merkittävä asia
yritetään juosta kiireellä budjettikäsittelyn
varjossa, kansalta piilossa. Sopimuksen hyväksyminen merkitsisi Suomen
talouspoliittisen itsemääräämisoikeuden
tarpeetonta luovuttamista ulkopuoliselle taholle. Taloutensa holtittomasti
hoitaneiden maiden takia Suomi määrättäisiin
samanlaiseen tarkkailuun, vaikka itse noudattaisimmekin vastuullista
talouspolitiikkaa. Monet unionin suoltamat direktiivit ovat osoittaneet,
ettei Brysselissä ymmärretä eroa Keski-Euroopan
ja Suomen välillä. On kai todettava, etteivät
direktiivit olekaan poliitikkojen kirjoittamia vaan erittäin
taitavien lobbareiden aikaansaannoksia niissä samoissa vallan
ytimen pöydissä, joissa meidän poliitikkojemme
pitäisi olla Suomen etuja ajamassa.
Arvoisa puhemies! Rakenteellinen alijäämä, jota
sopimuksessa ehdotetaan uudeksi budjettikurin mittariksi, on hyvä lisämittari
mutta yksittäisenä numeerisena sääntönä ongelmallinen. Rakenteellinen
alijäämä voidaan laskea oikein monin
toisistaan poikkeavin eri tavoin. Lisäksi rakenteellinen
alijäämä on hyvin herkkä ennusteille
tulevasta talouskasvusta. Tarkka arvio alijäämän
tasosta saadaankin usein vasta vuosia jälkikäteen.
Ennustusvirheet ovat suurimmillaan suhdannekäänteissä eli
juuri silloin, kun finanssipolitiikan numeerisia sääntöjä todennäköisimmin
rikotaan.
Esimerkki ongelmista: Irlanti ja Espanja eivät rikkoneet
kasvu- ja vakaussopimusta. Ne eivät olisi rikkoneet myöskään
uutta rakenteellisen alijäämän sääntöä.
Nykytiedolla tehtyjen laskelmien mukaan esimerkiksi vuonna 2008
ne rikkoivat alijäämäsääntöä selvästi,
mutta senaikaiset laskelmat näyttivät toista.
Näin ollen sopimuksessa oleva rakenteellisen alijäämän
sääntö ei olisi pystynyt estämään
nykyisen kriisin syntyä sen enempää kuin
kasvu- ja vakaussopimuskaan.
Talouspoliittista valtaa luovutetaan pieni siivu kerrallaan.
Ongelmana on silloin, että perustuslakivaliokunta katsoo
jokaisen yksittäisen askeleen niin vähäiseksi
vallansiirroksi, ettei sen hyväksyminen vaadi eduskunnan
määräenemmistöä tai
neuvoa antavaa kansanäänestystä.
Arvoisa herra puhemies! Perussuomalaisten mielestä Suomen
ei pidä ratifioida sopimusta talousliiton vahvistamisesta.
Sen sijaan, että otamme käyttöön
Suomelle epäoptimaalisia EU-tason sääntöjä,
voisimme noudattaa finanssipoliittisia sääntöjä käsittelevien
tutkimusten neuvoja ja laatia itse paremmin Suomen erityispiirteet huomioon
ottavat säännöt sekä perustaa
niitä tulkitsemaan vahvan ja itsenäisen, pääasiassa
akateemisista piireistä kootun finanssipoliittisen neuvoston.
Suomen poisjäänti ei myöskään
kaada koko sopimusta, sillä se on hallitusten välinen sopimus
eikä perussopimusmuutos. Sopimus voidaan tarvittaessa saattaa
voimaan ilman ongelmia pienemmälläkin osallistujajoukolla.
Samalla olisi syytä vihdoin aloittaa laaja-alainen kansalaiskeskustelu
euroalueen integraatiosta ja ennen kaikkea siitä, miten
syvälle olemme valmiit integraatiossa menemään.
Kansalaiskeskustelun lopuksi olisi syytä järjestää neuvoa-antava kansanäänestys,
sillä vuoden 1994 EU-jäsenyysäänestyksessä ei
selvästikään annettu mandaattia laaja-alaiseen
talouspoliittisen vallan siirtoon EU:lle.
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Eilisessä pitkäksi venyneessä keskustelussa
käytettiin muutamia erinomaisia puheenvuoroja, joista yksi
oli edustaja Pekkarisen puheenvuoro. Tässä puheenvuorossa
hän kävi läpi ja kuvasi hyvin sen pitkän
kaaren, jolla tähän tilanteeseen ollaan tultu,
siis tilanteeseen, jossa euroalueelle tarvitaan nykyistä tiukempaa
talouskuria ja käsittelyssä olevaa sopimusta.
(Timo Soini: Kehu vähän meitäkin!)
Suurelta osin Euroopan talousongelmat johtuvatkin siitä,
ettei tehtyjä, olemassa olevia sopimuksia ole noudatettu,
etenkään kasvu- ja vakaussopimusta. Suomihan näin
on tehnyt, mutta muut maat eivät valitettavasti ole, siis
kaikki muista maista. Nytkin riskinä on se, että pieniltä mailta
vaaditaan tiukkaa noudattamista mutta tiukan paikan tullen suuria
maita ei saada välttämättä kuriin.
Tämänhetkisen unionin lainsäädännön
mukaan jäsenvaltion rakenteellinen eli suhdannevaihteluista
korjattu alijäämä saisi olla enintään
yksi prosentti jäsenvaltion bruttokansantuotteesta. Nyt
käsittelyssä oleva valtiosopimus edellyttää tiukempaa
tavoitetta. Rakenteellinen alijäämä saisi
valtiosopimuksen perusteella olla enintään 0,5
prosenttia bruttokansantuotteesta.
Suomen kannalta esitys ei tällä hetkellä ole erityisen
ongelmallinen, koska lähtökohtainen julkisen talouden
rakenteellinen jäämä on riittävän
hyvä ja julkisen talouden velkasuhde on selvästi
alle 60 prosenttia. Sopimuksesta voi kuitenkin tulla ongelmallinen,
jos taloutemme sukeltaa eikä valtiontaloutta saada kuriin.
Tällöin budjettialijäämän
rajat tulevat aika nopeasti vastaan, ja eteen voi tulla sopimuksen
merkittävin epämääräisyys,
joka liittyy siinä käytettyyn rakenteellisen budjettijäämän
käsitteeseen. Vaarana ja riskinä on, että komissio
tekee oman arvion Suomen rakenteellisesta alijäämästä,
joka ei välttämättä kuitenkaan
perustu parhaaseen asiantuntemukseen Suomen taloudesta.
Arvoisa puhemies! Perustuslakivaliokunta on arvioinut sopimuksen
valtiosääntöoikeuden näkökulmasta.
Asiantuntijat näkivät, että ero nykyisen
oikeustilan ja nyt esitetyn sopimuksen välillä on
niin pieni — onhan se vain 0,5 prosenttia bruttokansantuotteesta — ettei
se lisäisi sopimuksen käsittelyjärjestykseen
vaikuttavalla tavalla eduskunnan budjettivallan ja samalla Suomen
täysivaltaisuuden rajoitusta. Muutos ei tunnu suurelta,
kun sitä ajattelee prosentteina, mutta absoluuttisena euromääränä se
on kuitenkin lähes miljardi euroa. Odotan, että tulevaisuudessa myös
asiantuntijat kiinnittäisivät huomiota siihen,
että emme voi enää pitkään
nakertaa perustuslain mukaista budjettivaltaa tällaisella
niin sanotulla hivuttamistekniikalla. Nyt rajat ovat tulossa vastaan.
Arvoisa puhemies! Esitän, että eduskunnan työjärjestyksen
53 §:ään perustuen käsittelyssä oleva
asia lähetetään lausunnon antamista varten suureen
valiokuntaan, ulkoasiainvaliokuntaan, tarkastusvaliokuntaan, hallintovaliokuntaan,
lakivaliokuntaan, liikenne- ja viestintävaliokuntaan, maa-
ja metsätalousvaliokuntaan, puolustusvaliokuntaan, sivistysvaliokuntaan,
sosiaali- ja terveysvaliokuntaan, talousvaliokuntaan, tulevaisuusvaliokuntaan,
työelämä- ja tasa-arvovaliokuntaan ja
ympäristövaliokuntaan eli kaikkiin muihin valiokuntiin
paitsi valtiovarainvaliokuntaan ja perustuslakivaliokuntaan. (Eduskunnasta:
Hyvä esitys!)
Petteri Orpo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Lohen tekemä esitys
oli hyvin poikkeuksellinen, mutta niin on ollut poikkeuksellista
myöskin tämän asian tähänastinen
käsittely. Mutta koska tämän asian käsittelyn
yhteydessä on ollut kiistaa erityisesti menettelytavoista,
olisi syytä katsoa täällä eduskunnassa,
onko salissa enemmistö, joka haluaa lähettää asian
vielä valiokuntakierrokselle. Mielestäni, ja kokoomuksen
ryhmän mielestä, tämä kierros
ei enää ole tarpeellinen, mutta äänestämällä asiasta
saisimme tästä selvää.
Arvoisa herra puhemies! Kannatan edustaja Lohen tekemää esitystä.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Keskustelussa on Markus Lohi Petteri Orpon kannattamana ehdottanut,
että asia lähetetään suureen
valiokuntaan, ulkoasiainvaliokuntaan, tarkastusvaliokuntaan, hallintovaliokuntaan,
lakivaliokuntaan, liikenne- ja viestintävaliokuntaan, maa-
ja metsätalousvaliokuntaan, puolustusvaliokuntaan, sivistysvaliokuntaan,
sosiaali- ja terveysvaliokuntaan, talousvaliokuntaan, tulevaisuusvaliokuntaan,
työelämä- ja tasa-arvovaliokuntaan sekä ympäristövaliokuntaan.
Selonteko hyväksyttiin.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Koska on tehty ehdotus asian lähettämisestä valiokuntaan,
on puheenvuorot rajattava tähän ja ehdotus käsiteltävä saman
tien.
Keskustelua valiokuntiin lähettämisestä ei
syntynyt.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Joka haluaa jatkaa asian ensimmäistä käsittelyä valtiovarainvaliokunnan
mietinnön pohjalta, äänestää "jaa";
jos "ei" voittaa, on edustaja Lohen ehdotus asian lähettämisestä suureen
valiokuntaan, ulkoasiainvaliokuntaan, tarkastusvaliokuntaan, hallintovaliokuntaan,
lakivaliokuntaan, liikenne- ja viestintävaliokuntaan, maa-
ja metsätalousvaliokuntaan, puolustusvaliokuntaan, sivistysvaliokuntaan,
sosiaali- ja terveysvaliokuntaan, talousvaliokuntaan, tulevaisuusvaliokuntaan,
työelämä- ja tasa-arvovaliokuntaan sekä ympäristövaliokuntaan hyväksytty.
Äänestyksessä eduskunta
hyväksyi asian käsittelyn jatkamisen valtiovarainvaliokunnan
mietinnön pohjalta äänin
jaa 151, ei 9; poissa 39.
Ään.
2
Puhemies Eero Heinäluoma:
Täysistunto keskeytetään suuren
valiokunnan kokouksen ajaksi ja sitä jatketaan tänään
perjantaina kello 16.
Täysistunto keskeytettiin kello 13.38.
Täysistuntoa jatkettiin
kello 16.01.
Puhetta johti puhemies Eero Heinäluoma.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Jatkamme päiväjärjestyksen 1) asian
käsittelyä ja keskustelua.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Valtiovarainvaliokunnan mietinnössä mainitaan,
että "sopimuksen tarkoituksena on vahvistaa osapuolten
julkisen talouden hoitamisen kurinalaisuutta ja talouspolitiikkojen
yhteensovittamista sekä parantaa talouden ohjausta ja hallintaa
Euroopan unionissa ja euroalueella".
Me kannatamme myös talouskurin tiukentamista, mutta
emme kuitenkaan voi hyväksyä talousliittoa vahvistavaa
sopimusta, jossa Suomen talouspoliittista itsenäisyyttä annetaan
talouskurin varjolla tarpeettomasti pois. Suomi ei tarvitse kriisimaiden
tavoin EU:ta tai komissiota vahvistamaan markkinoiden luottamusta
siihen, että maamme harjoittaa vastuullista talouspolitiikkaa.
On erittäin vaikea nähdä, miten komission talouspoliittisen
vallan lisääminen parantaisi Suomen harjoittamaa
talouspolitiikkaa.
Edelleen: Sopimuksen artiklan 3.1 velvoite Suomen julkisen sektorin
alijäämän enimmäismäärästä kaventaisi
merkittävästi eduskunnan budjettivaltaa ja siten
Suomen täysivaltaisuutta. — Enkä käy
tästä enempää puhumaan, koska täällä meidän
edustajamme ovat hyvin perinpohjaisesti näitä asioita
tuoneet esille. Emme tosiaan hyväksy tätä ja
olemme sitä mieltä, että Suomen ei pidä ratifioida
tätä sopimusta. Ja monella suulla on jo puhuttu,
että pitäisi järjestää neuvoa-antava
kansanäänestys koko asiasta.
Mutta tämä on tietysti, arvoisat edustajat,
vasta alkusoittoa sille, mitä tästä eteenpäin
Suomen hallitus tekee ja mitä EU:ssa tapahtuu. Näin
lehtitietojenkin valossa tämän viikon lopulla
piti EU-johtajien kokoontua Brysseliin, ja aiheena oli tietysti
kriisien hoito mutta myös niin sanottu tiekartta. Kyseessä olisivat
esitykset, jotka sitoisivat euromaat sekä taloudellisesti
että poliittisesti paljon nykyistä tiiviimmin
toisiinsa. Ja sanoma on selvä: euroalueen pitää edetä kohti
aitoa liittovaltiota. Tavoitteena on pankkivalvonnan yhdistäminen
ja pankkikriisin ratkaisua helpottavan mekanismin rakentaminen.
Komission mielestä euroalue tarvitsee pikaisesti myös
lähentymis- ja kilpailuvälineen, jolla voidaan
tukea jäsenmaiden rakenneuudistuksia.
Käytännössä tämä tarkoittaa
etenemistä kohti euroalueen yhteistä budjettia.
Vero- ja työllisyyspolitiikat pitäisi myös
nivoa tiukemmin yhteen. Yhteiset menot pitäisi rahoittaa
omilla varoilla, joita euroalue voisi kerätä esimerkiksi
tullimaksuilla ja veroilla. Mutta kaiken pitää tapahtua
askel askeleelta, nyt saavutettu yhteiseurooppalainen pankkivalvonta
on siitä hyvänä esimerkkinä.
Mihin Suomen hallitus on meitä viemässä,
se nähdään vuosien varrella. Jos meno
näin jatkuu, muutaman vuoden kuluttua viimeistään
olisikin yhteinen eurobudjetti, johon otamme osaa jos otamme, ja
millä tavalla. Jollei tämä ole liittovaltiokehitystä,
niin mitä tämä on?
Lopuksi, arvoisat edustajat: Mielenkiintoista joululuettavaa,
ja oikein harkiten, on Van Rompuyn Emu-raportti, jonka loppusanoissa
mainitaan muun muassa seuraavaa: "On tärkeää vahvistaa
EU:n valmiuksia tehdä Emua koskevia toimeenpanevia talouspoliittisia
päätöksiä. Lisäksi Emun
kehittyessä kohti pankki-, finanssi- ja talousunionia
sen ulkoinen edustus olisi myös yhdistettävä."
Lopuksi toivon, että en koskaan näe sitä aikaa,
kun me suomalaisetkin äänestämme aikanansa
EU:lle yhteistä presidenttiä.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Tämän päivän
aikana oppositiota on syytelty kahvipöydissä ja
kulisseissa talouskurisopimuksen eduskuntakäsittelyn pitkittämisestä.
Syytökset tuntuvat kohtuuttomilta.
Pääministeri Jyrki Katainen sai talouskurisopimuksen
hyväksymiseen hallituksen ja eduskunnan suuren valiokunnan
enemmistön valtakirjan yli yhdeksän kuukautta
sitten — yli yhdeksän kuukautta sitten. Sen jälkeen
asia haudattiin: haudattiin julkisuudelta, haudattiin kansalaiskeskustelulta.
Hallitus varoi visusti sopimuksen käsittelyn kytkemistä yhteen
kriisipakettipäätösten kanssa.
Sitten oltiinkin jo syksyssä ja kuntavaalit houkuttivat
hallituspuolueita lykkäämään
käsittelyä entisestään. Hallitus
antoi lopulta esityksensä 9. marraskuuta. Eduskunta kävi
lähetekeskustelun 13. marraskuuta. Lopulta eilen, tasan
kuukausi lähetekeskustelusta, koitti ensimmäisen
käsittelyn hetki budjettikäsittelyn painaessa
päälle. Valiokuntakäsittely oli sujunut
ennätysajassa. Ensimmäisen käsittelyn
työjärjestys oli hiottua työtä:
iltaistunto kyselytunnin jälkeen ja varmuus siitä,
että medialehteri oli tyhjä kuin Jeesuksen hauta
pääsiäisaamuna.
Kuka tässä on taktikoinut ja pelannut aikaa? Moitteet
kuuluvat hallitukselle. Se on tehnyt Euroopan ennätyksen
talouskurisopimuksen pimittämisessä omalta kansaltaan.
Yhdessäkään sopimuksessa mukana olevassa
maassa kansalaiskeskustelua talouskurisopimuksesta ja asian mittasuhteisiin
kuuluvaa mediajulkisuutta ei ole kyetty minimoimaan yhtä tehokkaasti
kuin meillä Suomessa. Monissa maissa sopimus on ollut tiukan
perustuslakiseulonnan kohteena ja Irlannissa jopa kansanäänestyksessä.
Puhemies! Kun kuunteli eilen perustuslakivaliokunnan puheenjohtajaa,
edustaja Sasia ja varapuheenjohtajaa, edustaja Koskista ja heidän
polveilevia selityksiään, vakuuttui entisestään
siitä, että lausunnoissaan perustuslakivaliokunta
oli ponnistellut tosissaan perustuslain rikkomisen peittelemiseksi.
Kiitos tästä perustuslakiamme rikkovasta ja eduskunnan
budjettivaltaa riisuvasta pimeyden työstä kuuluu
kuuden puolueen hallitukselle. Kuten hallituspuolueet laidasta laitaan ovat
todenneet, hallitusta ei yhdistä yhteinen ideologia.
Mutta jokin sitä sentään yhdistää:
sitä yhdistää salaamisen, vaikenemisen
ja omien kannattajien uunottamisen yhteinen missio. Suomessa sopimus
on päätetty ujuttaa läpi eduskuntakäsittelyn
ilman laajempaa kansalaiskeskustelua, tavallisena kansainvälisen
sopimuksen hyväksymisenä ja voimaantulolakina
ilman perustuslain mukaista vaikeutettua menettelyä ja
kahden kolmasosan enemmistövaatimusta, vaikka sopimus loukkaa
kiistatta Suomen perustuslakia.
Suomen perustuslaki sanoo, että lainsäädäntövaltaa
käyttää eduskunta, joka päättää myös
valtiontaloudesta, 3 §, ja että eduskunta
päättää varainhoitovuodeksi
kerrallaan valtion talousarvion, joka julkaistaan Suomen säädöskokoelmassa,
83 §. Sen lisäksi perustuslain mukaan
valtion lainanoton tulee perustua eduskunnan suostumukseen, josta
ilmenee uuden lainanoton tai valtionvelan enimmäismäärä,
82 §.
Talouskurisopimusta täydennetään
vakaussopimuksilla, joilla valvotaan muun muassa julkisen sektorin
rahoitusasemaa ja Emu-alueen palkkakehitystä sekä luodaan
kahleita ammattiyhdistysliikkeen sopimusoikeuksille. Euroopan ammattiyhdistysten
yhteisjärjestö EAY on arvostellut tiukasti talouskurisopimuksen
kahleita ay-liikkeelle. EAY:n mukaan nykyiset säästötoimenpiteet
raahaavat Eurooppaa taantumaan ja lamaan. Jatkuvat hyvinvointiyhteiskunnan
purkamiseen tähtäävät säästöohjelmat
ainoastaan pahentavat epävakautta ja iskevät pahiten
heikoimmassa asemassa oleviin. EAY:n pääsihteeri Bernadette
Ségol ja puheenjohtaja Ignacio Toxo kutsuvat nykypolitiikkaa
järjestelmälliseksi pyrkimykseksi hävittää työväenliikkeen
Euroopassa rakentama yhteiskuntamalli.
Säästötoimet eivät ainoastaan
johda yhteiskunnalliseen hätätilaan, vaan ne ovat
lisäksi selkeästi epäonnistuneet. Säästötoimilla
ei pystytä ratkaisemaan ylisuuria velkataakkoja eikä palauttamaan
markkinoiden luottamusta. Vaikka Kreikka ja Espanja saisivat alijäämänsä nollatasolle,
niiden velkasuhde olisi kuitenkin valtava, kun bruttokansantuote
romahtaa ja talouselämän toimintaedellytykset
vaikeutuvat rahamarkkinoiden vaatimien kestämättömien
korkojen takia. Jopa Kansainvälinen valuuttarahasto IMF
myönsi lokakuussa julkistetussa katsauksessaan ensimmäisen
kerran virallisesti, että se teki järkyttävän
virheen arvioidessaan vyönkiristyspolitiikan vaikutuksia.
Pääjohtaja Lagarde joutui myöntämään
rahaston Tokiossa järjestetyssä vuosikokouksessa,
että leikkaukset ovat selvästi heikentäneet
Euroopan taloutta ja monin paikoin jopa pahentaneet talouden tasapaino-ongelmia.
Tuolla väärällä politiikalla
on ollut mittaamattoman suuria seuraamuksia työläisten
ja kansalaisten arkielämässä. Euroopan
25 miljoonalle työttömälle euroalueen
kriisipolitiikka on ollut katastrofi. Keinottelijat, banksterit,
ovat varastaneet heidän tulevaisuutensa, heidän
elämänsä. Erityisesti nuorten tilanne
on aivan kestämätön. Nuorten työttömyysaste
lähestyy lukuisissa euroalueen maissa 50 prosentin tasoa
tai on noussut jo yli sen muun muassa Etelä-Euroopan maissa.
Samanaikaisesti kaikkialla Euroopassa kasvaa massatyöttömyys
ja työehtoja murennetaan halpatyövoimaa, työttömyysuhkaa
ja yleistä epävarmuutta hyväksi käyttämällä. Meillä Elinkeinoelämän
keskusliiton ja kokoomuksen kyyniset korpit ovat nousseet lentoon
ja vaativat palkkojen alentamista ja eläkeiän
korottamista. EK:n infoissa tuota kaikkea kutsutaan kriisitietoisuuden vahvistamiseksi.
Arvoisa herra puhemies! Oma puolueparkani, vasemmistoliitto,
on yhdessä SDP:n kanssa nyt kauppaamassa ay-liikkeelle
ja kannattajilleen talouskurisopimusta. Vasemmistoliiton viidennessä puoluekokouksessa
2007 periaateohjelman linjaukset EU:n liittovaltioitumisesta ja
unionin perusluonteesta olivat selväjärkisiä.
Oikeiston johtama Euroopan unioni on keskittynyt avaamaan markkinoita,
alentamaan veroja, vähentämään
sääntelyä ja lisäämään
työmarkkinajoustoja. Tällä uusliberaalilla
politiikalla EU ei voi saada eurooppalaisten ihmisten luottamusta.
Samassa periaateohjelmassa vaaditaan myös neuvoa-antavan
kansanäänestyksen järjestämistä EU:ta ja
jäsenmaita koskevien keskeisten sopimusten uudistamisessa
ja hyväksymisessä. Miksi puolueeni ja sen johtoelimet
ja eduskuntaryhmä eivät vaadi kansanäänestystä,
vaan ovat mukana uunottamassa kannattajiaan?
Puhemies! Vasenryhmä pitäytyy 27 eurooppalaisen
vasemmistopuolueen ja Euroopan ammattiyhdistysten yhteisjärjestön
EAY:n linjassa vastustaa talouskurisopimuksen hyväksymistä. EAY
edustaa 60 miljoonaa eurooppalaista palkansaajaa ja 85 kansallista
keskusjärjestöä Suomen ay-keskusjärjestöt
mukaan lukien. Vasenryhmä nojaa vasemmistoliiton periaateohjelmaan
ja puolustaa puolueemme ohjelmallista päälinjaa
horjumatta, hoipertelematta. Tulemme esittämään
sopimuksen hylkäämistä ja äänestämään
hylkäämisen puolesta.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Kyseessä oleva valtiosopimus olisi
kohtalokas askel Suomen itsemääräämisoikeudelle,
koska kyseessä olevat säännökset
sopimuksessa olisivat sitovia ja pysyviä. Tällä sopimuksella
ajettaisiin Suomen perustuslain yli, eli EU:n tuomioistuin vie ja
hallituksemme vain vikisee. Sopimustekstissä käytetään
sanontaa "poikkeuksellisissa taloudellisissa olosuhteissa"
alijäämärajoista puhuttaessa, ja kuinka
ollakaan näistä olosuhteista päättää EU-komissio
ja -neuvosto. Suomen kaltaiselle pienelle, avoimelle taloudelle
eivät ehdotetut alijäämäsäännökset
sovi samalla tavoin kuin suurille talousmaille. Sopimus tulisi mahdollisesti
vaikuttamaan jopa eläkejärjestelmäämme
eli eläkerahastojen purkamiseen ja sitä kautta eläkkeiden
leikkaamiseen.
Edellä olleissa perussuomalaisten ja vasemmistoliiton
oppositiosiiven edustajien puheissa on jo tuotu esille ne lukuisat
toimenpiteet, joilla EU:n todelliset johtohahmot vauhdittavat liittovaltiokehitystä.
Nyt on kyseessä todella vakava ja tärkeä asia
maamme itsenäisyyden ja itsemääräämisoikeuden
kannalta. Kansalaiskeskustelua tästä asiasta ei
ole juurikaan käyty. Silti pitäisi kovalla kiireellä tehdä päätös,
joka tulee vaikuttamaan jokaisen suomalaisen elämään
tulevaisuudessa.
Hallituksemme on todennut, että Suomi haluaa olla EU:n
päätöksenteon ytimessä. Ytimessä ja
kärjessä ollaan, mutta vain maksumiehinä. Tämä on
sen luokan sopimus, että kansanäänestys
olisi paikallaan, ja ennen äänestystä tulisi
järjestää rehellinen info siitä,
mitä tämä sopimus merkitsee käytännössä.
Täällä on esitetty varsin ansiokkaita
mielipiteitä siitä, miksi Suomen ei missään
tapauksessa pidä allekirjoittaa tätä esitystä.
Haluan lähestyä asiaa nyt toiselta kannalta. Lainaan
Suomen perustuslain 29 §:ää,
joka käsittelee kansanedustajien riippumattomuutta: "Kansanedustaja
on velvollinen - - noudattamaan oikeutta ja totuutta. Hän
on siinä velvollinen noudattamaan perustuslakia, eivätkä häntä sido
muut määräykset." Imperatiivisen mandaatin
kielto on periaate, jonka mukaan kansanedustaja on velvollinen vastaamaan
poliittisista päätöksistään äänestäjille. Näin
ollen kansanedustajan päätöksentekoa
ei hänen toimissaan voi sanella esimerkiksi puolue tai
eduskuntaryhmä. Perustuslain 29 § velvoittaa yksiselitteisesti
kansanedustajaa noudattamaan totuutta äänestäjiään
kohtaan, joten kaikenlainen valehtelu ja äänestäjien
huijaaminen on Suomen perustuslaissa kielletty.
Tässä kohden heitän pallon hallituspuolueiden
edustajille. Lupaukset äänestäjille näyttävät unohtuneen.
En usko, että kaikki hallituspuolueiden edustajat voivat
tätä esitystä hyväksyä puhtaalla
omallatunnolla, sillä tämän sopimuksen hyväksyjiä voidaan
pitää liittovaltion esitaistelijoina. Eri asia
on sitten, kiittävätkö vai kiroavatko
tulevat sukupolvet heitä.
Hallituspuolueet ovat olleet EU:hun niin sanotusti kallellaan
aina ja myöntyneet sieltä tuleviin vaatimuksiin
mukisematta. Mutta se, että keskustapuolue lähtee
tähän kelkkaan mukaan, on kyllä aika
erikoista, sillä täällä salissa
voi aina puhua, mutta äänestysnappi on se, joka
ratkaisee.
Jussi Halla-aho /ps:
Arvoisa herra puhemies! Talouskurisopimuksilla on kaksi ongelmaa.
Ensinnäkin ne toteuttavat jo aiemmissa puheissa mainitulla
salamitaktiikalla sellaista federalistista projektia, jolle suomalaiset
eivät missään vaiheessa ole antaneet
hyväksyntäänsä. Kun äänestin
EU-kansanäänestyksessä vuonna 1994, ei
minulta kysytty edes sitä, haluanko Suomen luopuvan omasta
valuutastaan ja itsenäisestä talouspolitiikastaan.
Varsinkaan minulta ei kysytty, haluanko Suomen luopuvan määräysvallasta omaan
budjettiinsa, jotta yhteisvaluutta voitaisiin pelastaa sen itsensä luomasta
kriisistä. Itse asiassa erikseen vakuutettiin, että näin
ei ole asia.
Niin sosialidemokraattien, keskustan kuin kokoomuksenkin johtamat
hallitukset ovat Suomen taloudellista ja poliittista itsenäisyyttä tuhotessaan
vedonneet siihen, että suomalaiset olisivat antaneet niiden
toimille mandaatin yleisissä vaaleissa. Tämä on
höpöpuhetta. Kun vettä kattilassa kuumennetaan
aste kerrallaan, siellä oleva sammakko ei huomaa, mitä on
tapahtumassa. Kun itsenäisyyden kivijalkaa nakerretaan
yksi kivi kerrallaan, ei tavallinen, omaa arkeaan elävä kansalainen
huomaa, mitä on tapahtumassa. Ei sitä huomaa edes
kansanedustaja, joka säännönmukaisesti
saa illalla käsiinsä puhelinluetteloa muistuttavan
nipun kapulakielistä tekstiä ja jonka pitäisi
seuraavana aamuna tehdä sen suhteen valistuneita ratkaisuja.
Kun ratkaisut on tehty, alkaakin keskustelu siitä, että mistä oikeastaan päätettiin.
Luuletteko te, että suomalaiset olisivat vuonna 1994 äänestäneet
"kyllä", jos heille olisi tarjottu roolia Pohjolan vauraana
hölmölänä, joka maksaa eurooppalaisten
pankkien sijoitustappioita?
Talouskurisopimusten toinen ongelma on, ettei niistä ole
mitään hyötyä. Miten niiden
rikkojia muka rangaistaan? Miten niiden rikkojia on tähän
asti rangaistu? Suuret voivat rikkoa ja rikkovat sääntöjä kaikessa
rauhassa, koska niillä on mahti muuttaa pelin sääntöjä kesken
pelin. Jo ahdingossa olevia maita taas ei voida sanktioida, koska
sanktiot vain syventäisivät niiden ahdinkoa. Talouskurisopimuksia
noudattavat vain Suomen kaltaiset maat, jotka eivät niitä edes
tarvitse.
Keskustelu taloudellisen ja poliittisen itsemääräämisoikeuden
asteittaisesta menettämisestä on jäänyt
jumittamaan siihen, että EU-kriittisten mielestä se
tai tämä tai tuo toimenpide on askel kohti liittovaltiota
EU-uskovaisten vakuuttaessa, että näin ei ole
asia. Ei kyse ole siitä, olemmeko me menossa kohti liittovaltiota
vai emme. Me olemme jo siellä. Kyse on nyt vain siitä,
mikä on osavaltioiden ja imperiumin työnjako.
Federalismi on poliittinen aate, eikä siinä ole
mitään pahaa. Nyt näitä toimenpiteitä ei
kuitenkaan ajeta poliittisena projektina vaan taloudellisena pragmatismina.
Integraatiota lisäävät toimenpiteet toteutetaan
reaktiona integraation itsensä synnyttämiin kriiseihin.
Kaikki tietävät, että tälläkään
sopimuksella ei ratkaista yli varojen elämisen, vastuuttoman
talouspolitiikan ja yhteensovittamattomien kansantalouksien yhteen
runnomisen aiheuttamia ongelmia.
Juha Väätäinen /ps:
Herra puhemies! Eilen illalla eräs kansanedustaja
lähestyi minua närkästyneenä siitä,
että tässä salissa käydään
liian pitkää keskustelua tärkeästä asiasta
eikä palauttamisehdotusta tehdä kuin vasta jonon
lopulla yömyöhällä. Tuolloin
kello oli keskieurooppalaisittain, Euroopan ytimessä, vasta
päivällisaikaa kello yhdeksän, meillä kello
kymmenen. Eilen koin kumminkin tässä salissa pitkästä aikaa
poliittista keskustelua. Tarvitsemme lisää sitä.
Kunnioitan vastustajani mielipidettä kuin omaani. Sallikaa minun
ja muidenkin perussuomalaisten tuoda omamme kuuluvasti esille ja
ajoissa, ennen hätiköityjä, Suomen itsenäistä päätösvaltaa
rajoittavia toimia. Siten säilytätte oman itsekunnioituksenne
muilta mahdollisesti tulevan lisäksi. Olin muuten kotonani
jo ihan normaaliaikaan sängyssä ja unessa kello
24 ja aamulla jälleen töissä kello 7.
Mutta nyt, herra puhemies, asiaan. Kun pirulle antaa pikkusormen,
se vie koko käden. Niin on käymässä tämänkin
hallituksen esityksen kautta Suomen itsemääräämisoikeudelle.
Suomi-neidolta amputoitiin toinen käsivarsi laittomasti
aikoinaan. Jos se olisi hänellä, niin kuin Pariisin rauhansopimus
määrittää, Suomi olisi Barentsin meren
kaasussa ja öljyssä kiinni siinä kuin
Venäjä ja Norja. Vaurautta riittäisi
jaettavaksi silloin jopa eteläisen Euroopan maihin. Nyt
ei niin ole. Kuka tässä pelissä on piru,
kuka kynittävä, päätelköön
jokainen itse, mutta enpä pahasti erehdy, jos vihtahäntäinen
löytyy komissiosta, EU-eliitistä presidentteineen.
Herra puhemies! Esillä oleva hallituksen esitys vaatii
perustuslain mukaisen käsittelyn. Tältä eduskunnalta,
sinulta, kansanedustaja, ollaan viemässä perin
pikaisesti perustuslaillinen oikeus täyteen budjettivaltaan
tämän maan, itsenäisen Suomen taloudesta.
Mitä kansanedustaja tässä sellissä tekee
ilman budjettivaltaa? Jorottaa joutavia, toimii tyhjäntoimittajana
tai ei tee mitään tai luistelee perässähiihtäjänä lumilla
tai rullilla vapaalla tyylillä Brysselin veijarin vedellessä keulilla.
Olen karttanut kansanedustajan toimessani sortumista vahvaan
eurooppalaiseen menneisyyteeni 40 vuoden takaa. Nyt teen tämän
ainutkertaisen poikkeuksen. Minulle toitotettiin vuosia 1960-luvulla,
ettei suomalainen pärjää eurooppalaisten
mahtajien jaloissa enää koskaan kansainvälisillä juoksuradoilla.
Jos olisin uskonut suomalaisen kyvyn vähättelijöitä,
niin kympin olisi voittanut jälleen saksalainen ja vitosen
ranskalainen. Toisin kävi. Itsekunnioituksen säilytti
suomalainen, niin minä kuin koko kansa, miehet ja naiset
Sallasta Savonlinnaan ja Kilpisjärvestä Kotkaan.
Eurooppalaisuuttamme edustamme suoraselkäisinä,
emme nöyristelijöinä. Menestys syntyy
omasta itsekunnioituksestamme.
Herra puhemies! EU-komissio ja EU-eliitti käyttäytyvät
holistisesti. Juovalle alkoholistille yksi ryyppy on liikaa. Hän
juopuu siitä, mutta lopulta hänelle ei riitä ämpärillinen.
Tämän esityksen voimaan saattajat ovat rahan ja
käskytysvallan juoppoja. Mikään ei tule
riittämään. Suomen kansalta viedään
tärkein, itsemääräämisen
oikeus omassa asiassaan. Meistä ollaan tekemässä federalistisen
mammuttivaltion pikkiriikkinen, sanaton ja vallaton maksumies, siis:
pieni kyykkyyn.
Annatko sinä, kansanedustaja, lompakkosi vieraalle
vapaasti valvottavaksi ja käytettäväksi vieraan
holtittomasti hoitamien velkojen maksamiseen? Pidätkö menettelyäsi
viisaana? Jos pidät, olet pian holhouksen alainen, tarvitset
edunvalvojan. Onko Suomi ajautumassa holhouksen alaiseksi omasta
aloitteestaan, ilman omaa syytä? Kyllä, jos tämä hallituksen
esitys otetaan käyttöön.
Herra puhemies! Vapaus vai orjuus maamme, siihen vastatkaamme.
Olen itse suomalainen, perustuslakiemme mukainen kansanedustaja.
Haluan päättää Suomen perustuslain
budjettivallalla Suomen omasta budjetista. Budjettivalta kokonaisuudessaan
kuuluu meille täällä, ei Brysselille,
ei Berliinille, ei EKP:lle, ei barrosoille eikä rehneille.
Kansa äänestämään tästä asiasta!
Odotin, että edustaja Rajamäki vasemmalta, edustaja Kalli
keskeltä ja edustaja Kanerva oikealta olisivat täällä,
kysyäkseni heiltä, ovatko he isänmaallisuus-
ja laillisuusmiehiä vai erehdynkö minä heistä.
Kannattavatko he todella tätä hallituksen esitystä?
Heidän uskottavuutensa suomalaisina päättäjinä taitaa
maakunnissa murentua. Eikö olisi viisasta heidän
itsensäkin kannalta ryhdistäytyä ja palauttaa
tämä esitys takaisin perusteellisempaan tarkasteluun,
ettei tarvitsisi katua asiantilaa myöhemmin. Vetoan vieläkin
heihin: älkää pilatko omaa perustuslaillisen,
suomalaiskansallisen miehen mainettanne.
Arvoisa puhemies! Kannatan edustaja Kettusen tekemää hylkyesitystä.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Kun nyt näiden kommervenkkien jälkeen
päästiin varsinaiseen asiaan, niin voisin myöskin
sanoa muutaman sanan.
Pidän tätä talouskurisopimusta lähtökohtaisesti
hyvin järkevänä. Se on totta, että niitä sääntöjä,
mitä Euroopan talous- ja vakaussopimukseen on jo aiemmin
kuulunut, ei ole riittävästi noudatettu, ja se
riski oli olemassa silloin, kun tähän Emu-järjestelmään
mentiin. Nyt jos pääsemme siihen, että tarkemmin
noudatetaan näitä sääntöjä,
pidetään niistä kiinni, se on varmasti pienen
valtion etu, koska koskaan näitä sääntöjä ei
muuteta silloin, kun se on pienelle valtiolle edullista, vaan silloin,
kun se on jollekin isolle valtiolle edullista, jos niin käy.
Ihmettelen sitä puhetta, että tässä nyt
Suomen budjettivalta menisi. Ei sellaisen valta mene mihinkään,
joka omat asiansa hoitaa. Tämähän koskee
vain sitä tilannetta, että me emme täytä tätä alijäämäkriteeriä,
menemme siitä ylitse. Sen jälkeen meille annetaan
suosituksia. Sen jälkeenkin me voimme vielä päättää asioista
eri tavalla, mutta toki meidän pitää tehdä ne
tarvittavat toimenpiteet.
Täällä on vastuullista talouspolitiikkaa
harjoitettu, ja pidän sitä Suomen kansan edun
nimissä tärkeänä, että sitä harjoitetaan
myöskin jatkossa, ja olisi erittäin tärkeää,
että tätä vastuullista talouspolitiikkaa
harjoitettaisiin myöskin muualla Euroopassa. Tämä on
yksi askel oikeaan suuntaan, jossa viedään tätä vastuullisuuden
teemaa eteenpäin, joten on erittäin hyvä asia,
että tällainen ratkaisu on saatu aikaan.
Lasse Männistö /kok:
Arvoisa puhemies! On erittäin hienoa, että tämä hallitus
hoitaa EU-politiikkaa vastuullisesti. Me todella tarvitsemme sitovat
pelisäännöt, niiden noudattamisen valvontaa
ja edelleen sanktiot noudattamatta jättämisestä,
ja niistä nyt tällä sopimuksella osaltaan
sovitaan. On Suomen etu vastuullisena taloudenpitäjänä,
että nyt tämä sopimus hyväksytään.
Tämä kriisi, joka on koettu ja joka yhä valitettavasti
jatkuu, nimittäin johtuu siitä, että yhteisiä pelisääntöjä ei
ole noudatettu. Tuntui erikoiselta, että perussuomalaisten
edustaja Saarakkala maanantaina radiossa totesi, että hänen
mielestään kyllä näiden kriisimaiden
tulisi sopimukseen sitoutua ja sääntöjä noudattaa,
mutta meidän, Suomen — tai muiden taloudeltaan
vahvojen maiden — sitten vastaavasti välttämättä ei.
Itse näen, että kyllä sopimukset solmitaan
aina yhdessä, emmekä voi ennustaa tulevaa, sitä,
mitkä olisivat tulevaisuudessa kenties niitä maita,
jotka säännöistä lipsuisivat.
Todella toivon, että nyt sopimus saadaan voimaan. Se
on suomalaisten etu.
Jussi Halla-aho /ps:
Arvoisa puhemies! Edustajille Männistö ja
Satonen: Kuten tuossa varsinaisessa puheenvuorossani sanoin, niin
ongelmahan tässä on se, että vaikka me
laatisimme kuinka hienoja sääntöjä taloudenpitoa
koskien, niin niistä ei ole mitään hyötyä,
jos meillä ei käytännössä ole
mahdollisuutta sanktioida sääntöjen rikkojia.
Suuria maita me emme käytännössä voi sanktioida,
koska ne päättävät pelin säännöistä ja niillä on
valta muuttaa pelin sääntöjä kesken
pelin, niin kuin me olemme nähneet jo aiemmin historiassa,
ja ahdingossa olevia maita on mahdotonta sanktioida millään
mielekkäällä tavalla, koska sanktiot
vain pahentaisivat niiden tilannetta.
Tilanne on hiukan sama kuin se, jos meillä ajetaan
moottoritiellä sataaviittäkymppiä autolla
ja reagoidaan siihen laskemalla nopeusrajoitus sataan kilometriin
tunnissa.
Yleiskeskustelu päättyi.