16) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi Euroopan unionin suorista
tuista maataloudelle annetun lain ja maa- ja puutarhatalouden kansallisista
tuista annetun lain muuttamisesta sekä eräiksi
niihin liittyviksi laeiksi
Pirkko Mattila /ps:
Herra puhemies! Onkin hyvä jatkaa tästä edellisestä lakiesityksestä ja
puhujista Myllykoski ja Autto varsinkin, kun se poro ei sitä byrokratiaa
tunne vaan poronhoitoalue on jaettu paliskuntiin ja siellä ovat
sitten nämä ikiaikaiset laitumet. Maaseudun yhteistyöryhmähän
on nimenomaan jo vuosia ajanut tätä paikkatietoperusteista
hallintoa ja paikkatiedon hyödyntämistä.
Olisi minun mielestäni ollut aivan mahdollista kaikkien
näitten lakien yhteydessä käyttää paikkatietoa,
koska tietojärjestelmät ja ammattitaitoista henkilöstöä on
siihen olemassa.
Mutta tämä hallituksen esitys Euroopan unionin
suorista tuista:
Kun nyt yhteinen maatalouspolitiikka on saatu unionissa maaliin,
niin kansallisesti ollaan vääntämässä näitä lakeja.
Onhan tämä nyt aivan kohtalaisen käsittämätön
paketti, lisää sääntelyä, joka
ei kyllä mielestäni tuota enää välttämättä lisäarvoa,
sisältää päällekkäistä sääntelyä ja
aiheuttaa kyllä kohtuutonta hallinnollista taakkaa viljelijöille.
Mutta erityisesti tässä on päällekkäistä sääntelyä niin
sanotun luontodirektiivin kohdalla, ja olemme tässä nyt
tekstieriävän jättäneet mietintöön.
Mutta teen seuraavanlaisen lausumaehdotuksen:
"Eduskunta edellyttää, että hallitus
ryhtyy toimiin, että Natura 2000 -alueella luontodirektiivien
ehtojen osalta sääntely saatetaan Suomessa sille
tasolle, että direktiivin suoma harkintamarginaali hyödynnetään
täysimääräisesti."
Perustelen nyt tätä sillä, että kun
Suomessa tämä luontodirektiivi on toteutettu korkeamman sääntelyn
tasolla, mitä direktiivi edellyttää ja
aiheuttaa siinä mielessä esimerkiksi mahdollisesti pysyvien
nurmien osalta vaikeuksia viljelijöille, joiden nurmet
sijaitsevat tällä Natura 2000 -alueella,
niin minun mielestäni olisi kohtuullista, varsinkin kun
Suomessa Natura-alueita on todella paljon, miettiä sitä,
onko jossakin kohtuullista purkaa sitä luontodirektiivin
suojelun tasoa.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Täytyy sanoa, että valiokunnassa
tuntee itsensä joskus melko avuttomaksi, kyvyttömäksi ja
liian myöhään heränneeksi. Mutta
tässä kohtaa se myöhäänherännäisyys
tälle asialle ei kyllä ollut valiokunnassa olevien
kansanedustajien vika.
Näitä asioita tuotiin valiokuntaan siinä vaiheessa,
kun ministeri ja virkamiehet olivat ne neuvotelleet EU:ssa jo sille
tasolla, että mikäli valiokunta olisi tehnyt radikaaleja
tai jonkinnäköisiä muutoksia näihin
hallituksen aikaansaamiin neuvotteluihin, niin koko tukijärjestelmän voimaan
tuleminen olisi vaarantunut. Oltiin tilanteessa ota taikka jätä.
Sellaisessa tilanteessa kansanedustaja, joka haluaa perehtyä aiheeseen, joka
on hänelle hieman vieras, on kyllä täysin mahdottomassa
tilanteessa.
Kun tätä asiaa lähdettiin pohtimaan,
tuli semmoisia erinäisiä ihmeellisiä asioita
vastaan. Hehtaarimääriä muutettiin 3:sta
5:een, millä ajateltiin tultavan enemmän hallitusohjelman
mukaiselle aktiiviviljelijätasolle. Aivan oikein, meillä passiiviviljelijöitä ei
kaivata vaan aktiivisia maankäyttäjiä,
jotka harjoittavat elinkeinotoimintaa, tuottavat ruokaa Suomelle,
mahdollistavat maatalouden harjoittamisen maaseudulla ja sitä kautta
ovat osaltaan tavoitteissaan niitä, jotka elävöittävät
ja mahdollistavat maaseudunkin ja maaseudulla elämisen.
Joka tapauksessa täällä oli eräälle
elinkeinolle ehkä kohtuuttomat haasteet, kun tämä hehtaaritukimääritelmä nostettiin
3:sta 5 hehtaariin ja 850 tilaa putosi tukien piiristä pois — yhdelle
elinkeinolle. 480 näistä tiloista, jotka putosivat
tukien osalta pois, oli hevostaloutta, eli yli 50 prosenttia tukien
menettäjistä harjoitti hevostaloutta.
Jonkinnäköisiä lievennyksiä kuitenkin
valiokunta teki omassa mietinnössään,
jotka voivat edesauttaa toimintaa: 2 000:n rajan nostamisen 5 000
euroon, joka antaa pientä pelivaraa ja liikkumavaraa tällekin
elinkeinolle. Mutta oli oikein, että valiokunta huomioi
sen, että esimerkiksi jonkun maneesin sijaitseminen 20 000
hehtaarin viljelyalalla olisi voinut tehdä tästä viljelysmaasta
tukikelvottoman. Onneksi ainakin valiokunta heräsi viime
metreillä näihin tosiasioihin, joita sitten haluttiin
korjata.
Kirjauksena saatiin vähän aikaiseksi, jos
ajatellaan, että valiokunta edellyttää hallitukselta toimia
hevoselinkeinon kehittämiseksi, kun tukijärjestelmän
A- ja B-tukialueiden eläinkohtaiset tuet poistuvat vuonna
2015. Tällä päätöksellä tarkoitetaan
sitä, että eduskunnassa nyt käsiteltävänä oleva
hallituksen esitys poistaa suomalaisen sotilassankarin tukien piiristä eli
suomenhevosen, joka nyt kuitenkin vielä EU-normien ja hallituksenkin
puitteissa mielletään alkuperäisroduksi.
Käännämme selkämme sotiemme
sankarille ja siitä elinkeinosta itselleen tuloa saaville elinkeinonharjoittajille.
Arvoisa puhemies! Tämä on iso kokonaisuus. On
hyvä, että valiokunta pystyi hyvässä yhteisymmärryksessä kuitenkin
kirjaamaan sinne selkeyttäviä ja erittäin
paljon ohjaavia toimenpiteitä. Valiokunta omassa mietinnössään
lähti ohjeistamaan eri osa-alueille, mikä lainsäätäjälle kuuluu,
jatkotoimia, kuinka ministeriössä asioita valmistellaan,
kuinka asioita jatkossa eteenpäin viedään.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Kannatan tuota edustaja Mattilan tekemää lausumaehdotusta.
Nuo Myllykosken esittämät hehtaarimuutokset kolmesta
viiteen hehtaariin olivat hallituksen toimesta kyllä erittäin
valitettavia. Siellä jotkut pienimuotoista poronhoitoa
harrastavat varmaan sitten putosivat pois tuilta. Lapissahan peltoalat
eivät ole kovin suuria muutenkaan, ja siellä eivät
helposti lisähehtaareita poronhoitajat löydä mistään.
Mutta ehkä hallituksella on tavoitteena saada näistä pienimuotoista
maatalouselinkeinotoimintaa harjoittavista ihmisistä muuttajia
tänne kaupunkiin ja semmoisia ihmisiä, joita joudutaan
sitten elättämään täällä kaupungissa
muiden veronmaksajien kustannuksella. Se on tietysti tämä piilopolitiikka,
mitä tällä nykyhallituksella on näissä maatalousasioissa
ja vähän muissakin ollut, mikä ei ole
tätä virallista ohjelmaa sitten ja mistä tässä salissa
ei paljon puhuta. Tietysti puhetta aiheuttaa se, jos arvostelee
sitä vähän enemmän, taikka hymyä sitten,
mutta se on hyvin ikävää, ja se on tietysti
tässä EU-Suomessa jatkunut siitä asti,
kun sinne liityttiin lähes 20 vuotta sitten.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa puhemies! Kiistän jyrkästi edustaja
Heikkilän ajatuksen siitä, että hallituksella
olisi jonkinlainen piiloagenda ajaa suomalaista maaseutua heikkoon
asemaan. Hallituksella on tavoitteena vahvistaa Suomen kaikkien
alueitten elinvoimaisuutta, jotta voimme saada kansantalouden uudelleen
kestävälle uralle.
Tässä laissa on kysymys EU:n yhteisen maa-talouspolitiikan
uudistuksen kansallisesta toimeenpanosta. Tämähän
on tietysti EU:n toiminnasta hyvin suuri osa tämä maatalouden
kokonaisuus, ja sitä myötä koko tämä CAP-reformin
nimellä kulkeva uudistus on tietysti ollut EU:n viime vuosien
suurimpia asiakokonaisuuksia. Tämä on ollut jo
edellisen komission valmistelema uudistus, joten siten nykyistä komission
puheenjohtajaa ei voi siitä tietenkään
syyttää, mutta kyllä Junckerille voi
lähettää täältä Suomen
eduskunnasta sellaiset terveiset, että kun kaikkien uudistusten
lähtökohtainen tavoite on vähentää byrokratiaa,
selkeyttää hallintoa, yksinkertaistaa menettelyjä ja
sitä kautta luoda eurooppalaisille elinkeinoille paremmat
toimintaedellytykset, niin jokainen uudistus, mitä tehdään,
aina lisää byrokratiaa, ja näin ei voi
olla. Näin ei voi jatkua, ja nämä terveiset
Junckerille täytyy tänä iltana täältä Suomen
eduskunnastakin lähettää.
Itse olen henkilökohtaisesti sitä mieltä,
että myös tähän kansalliseen
lainsäädäntöön oltaisiin voitu
ja pitää voida sorvata vyöhykeajattelua
samaan tapaan kuin vaikkapa tuossa edellä Kemera-laissa
keskustelimme ja sitä kautta oltaisiin voitu vähentää niitä ongelmia,
mitä edustaja Heikkilä tuossa kuvasi. Mutta haluan
kiittää samalla myös ministeri Orpoa
siitä, että esimerkiksi petopolitiikkaan tullaan
tuomaan uusia keinoja, joilla sitten vaikkapa näihin porotalouden kannattavuusongelmiin
vielä puututaan.
Mutta arvoisa puhemies! Aivan lopuksi sanon historiankirjoitusta
varten, että valiokunnassahan on hallituksella vähemmistö.
Haluan kiittää kyllä taitavasta työstä edustajakollega
Sankeloa siinä mielessä, että näitä isoja
uudistushankkeita saadaan vietyä hyvin eteenpäin
valiokunnassa huolimatta siitä, että hallituspuolueilla
on siellä todella vähemmistö.
Janne Sankelo /kok:
Arvoisa puhemies! Tästä on mukava jatkaa.
Eli kiitoksia edustaja Autolle vaan kauniista sanoista.
Muutama huomio. Näitä yksityiskohtia on käyty
jo ensimmäisen käsittelyn yhteydessä läpi, mutta
joka tapauksessa kun tässä puhutaan nyt Euroopan
yhteisestä maatalouspolitiikasta, niin tälle isolle
kokonaisuudellehan Suomessa on laaja hyväksyttävyys.
Kun me nyt tässä vähän murisemme
ja marisemme, niin muistetaan kuitenkin se, että suomalaiset
maataloustuottajat haluavat olla osa tätä yhteistä maatalouspolitiikkaa.
Mutta pakko todeta vähän niin kuin tuohon metsäpolitiikkaan
liittyen, että aina tulee sellaisia pieniä yksityiskohtia,
joidenka johdosta sitten sen uskon asiaan joutuu rakentamaan uudestaan.
Esimerkiksi näitten pysyvien nurmien osalta tämä ongelma,
joka syntyi tässä syksyn aikana, koettelee mutta
ei hylkää, koska meillä on hyvä lausumaehdotus
asiasta.
Sitten pari sanaa vielä. Edustaja Heikkilä siinä loihe
lausumaan monia sanoja hallitusta kohtaan. Siis pitää paikkansa,
että tällä 3 hehtaarista 5 hehtaariin
tapahtuvalla muutoksella on joitakin kielteisiä vaikutuksia,
mutta jos mietitään, minkä takia se tehtiin,
niin se synkronin pitäminen muihin lainsäädännön
kohtiin oli varmastikin se keskeinen elementti. Minä näkisin,
että kyllä tämä asia kestetään.
Sitten vielä lopuksi, arvoisa puhemies, vielä tästä maatilojen
lukumäärästä, joka kaadettiin vähän
niin kuin saavilla tänne hallituksen suuntaan, että me
olemme sitä tehneet. Kyllähän vuodesta
1995 alkaen, kun EU:n jäseneksi on tultu, meillä oli
105 000 maatilaa. Silloin... — Minäpä tulen
jatkamaan sinne. (Puhuja siirtyi puhujakorokkeelle)
Niin, arvoisa puhemies! Muutama luennonomainen sana maatilojen
määrästä. Kun EU:hun liityttiin
vuonna 1995, niin meillä oli noin 105 000 maatilaa,
jotka tulivat näihin EU-järjestelmiin mukaan.
Riippumatta siitä — eikä oteta tästä mitään
niin kuin poliittista kärhämöintiä — meidän
maatilojemme lukumäärä on laskenut sieltä tähän
päivään noin 58 000:een. Ja
siitä kun katsotaan eteenpäin, niin vaikka me
haluaisimme toisin nähdä, niin meillä on
kuitenkin tulevaisuudessa vielä vähemmän
maatiloja.
Mutta se mitalin puoli on se, että tuotannon määrä on
pysynyt ennallaan, tilat ovat tehostaneet tuotantoa ja kasvattaneet
monilla tavoilla sitten osaamistaan, jolla tulevaisuudessa pitää pärjätä.
Tämä on se iso haaste. Meillä on nyt
aika pitkä CAP-uudistuskausi, kun nämä toimeenpanolait
saadaan kuntoon 2015—2020. Tämä on aika
pitkä jakso. Kun pyydetään sitä pitkäjänteisyyttä maatalouspolitiikkaan,
niin nyt voisi sanoa, että olkaa hyvä, tämä on
nyt niin pitkä pätkä, kuin pystytään
näissä oloissa tekemään. Ja tänä aikana
meidän tulee keskittyä nyt erityisesti siihen — kun
tukijärjestelmässä on tietty taso, siihen
nyt ei lisää saada — millä tuotteesta
saatavaa hintaa turvataan, sitä osuutta, mikä tuottajille
tulee. Se on nyt keskeistä, millä sitä maataloustuotantoa
turvataan tulevaisuudessa. Niille maatiloille, tehokkaille sellaisille,
jotka tulevaisuudessa jatkavat työtä suomalaisen
elintarviketuotannon, suomalaisen ruuan puolesta, meillä on
sijansa.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä Suomen maatalous on
melko poliittinen kysymys, ja edustaja Sankelo kuvasi tuossa juuri
tapauksen, millä on saatu Suomeen 100 000 työtöntä lisää:
jos 50 000 avioparia on lopettanut maanviljelyn. Tokihan
osa on mennyt sitten eläkkeelle, etteivät kaikki
ole työttömiä.
Mutta se on ikävää, että Suomessa
maataloudessa on EU-aikana yritetty saada sitä tilojen kannattavuutta
ja kasvua siitä, että valtion ja EU:n tuella on
tuettu niitä suurempia ja tavallaan pakotettu pienemmät
lopettamaan, mutta silti ei ole saatu maatiloja kannattaviksi. Ne
suuremmatkaan eivät ole kannattavia ilman tukia, koska Suomessa
on Euroopan unionin halvimmat tuottajahinnat monissa tapauksissa.
Tavallaan se on osoitus siitä, että ei ole
saatu sitä maatilaa kannattavaksi, vaikka tilan koko on suurentunut.
Koneet ovat tietysti parantuneet, mutta isännän
ja emännän työtaakka siellä isommalla
tilalla on tullut vaan suuremmaksi. Ehkä sitten, jos korot
lähtevät muuttumaan, velat ovat suurempia, suuremmat
tilat menevät konkurssiin, ja sitten ne tilat tietysti
pienenevät, elleivät ulkomaalaiset osta niitä,
koska Suomesta ei välttämättä löydy
maksukykyisiä ostajia sitten niille tiloille.
Tämä on loppujen lopuksi semmoinen aika vakava
ja pitkällinen kysymys. Siinä ei semmoista yhtä totuutta
ole. Sen, mistä päin ruvetaan sitä kelaamaan,
voi kuvata monella tavalla, ja sanoisin, ettei välttämättä minunkaan
kertomani ole totuus, se on vaan yksi näkökulma
siihen asiaan. Sankelo kertoo toisen näkökulman
ja Autto ehkä kolmannen, mikä voi olla lähempänä Sankelon näkökulmaa,
mutta kumminkin ongelma on se, että Suomessa maatalous
ei ole riittävän tuottavaa. Tuotantomäärät
ovat tietysti korkeat, ja nyt ei puhuta EU:ssa ylituotannosta, mutta
markkinajärjestelyjä on tehty sitä varten,
että saataisiin myytyä EU:n ulkopuolelle tavaraa.
EU:ssahan on ylituotantoa, vaikka muualla ihmiset kuolevat nälkään.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Peruutin jo puheenvuoroni, kun ajattelin, että nyt
pirttiviljelykseen voitaisiin siirtyä pikkuhiljaa illan
tässä vaiheessa, mutta pysytään
vielä siinä mielessä aiheessa, että nyt
kyllä edustaja Sankelo hieman vähätteli
sitä problematiikkaa, mikä liittyy 3:sta 5 hehtaariin
siirtymiseen. Hallitusohjelmassa kyllä aikanaan nimenomaan
tarkoitettiin sitä, että passiivipellon omistajat
suuntaavat niin peltoviljelyksensä, että ne tulevat
aktiiviviljelijöiden käyttöön.
Tarkoituksena hallitusohjelmalla oli edistää nuorten
viljelijöiden mahdollisuutta saada peltoja enemmän
käyttöönsä. Mutta tämä ei
nyt toteuta kyllä sitä ajatusta muuten kuin puoliksi:
tukia maksetaan vain aktiiviviljelijöille.
Ja nyt on se vaara, missä pitää tulevan
hallituksen varmistaa, kun tämän CAP-uudistuksen seuraamuksia
tehdään, että nyt ei tapahdu niin, että nämä tukia
ilman jäävät peltolohkot pusikoituvat
sen vuoksi, kun ne eivät ole enää tukijärjestelmien
piirissä. Siinä vaiheessa tässä otetaan
nyt semmoinen rohkea askel ilman, että meillä on minkäänlaisia
välineitä huolehtia siitä, että meillä ei
tosiaan ole semmoisia neljän hehtaarin pusikoita jatkossa,
vaan nyt pitää sitten keskittyä. Se on
tavallaan valitettavaa, että meidän mietinnössämme
ei terävämmin puututtu siihen, että tätä pitää ehdottomasti
valvoa ja antaa eväät tulevillekin hallituksille,
että jo mieluummin ennen puolivälitarkastelua,
jos sellaista yleensä tuleekaan, tehdään
niitä toimenpiteitä, millä varmistetaan,
että se hyötykäytössä oleva
peltomaa, mikä tällä hetkellä on,
pysyy myös viljelyskuntoisena.
Janne Sankelo /kok:
Arvoisa puhemies! Vasemmistoliiton maatalousasiantuntija edustaja Myllykoski
puhui tästä 3—5 hehtaarin problematiikasta
niin viisaasti, että minulla ei ole oikeastaan siihen mitään
lisättävää, mutta kun nyt sain
puheenvuoron, niin totean sen, että tämä se nimenomaan
on: mikä takaa sen, että nämä pienet
hehtaarit pysyvät aktiiviviljelyksessä? Tämä on
juuri oikea asia, ja arvostan Myllykoskea hienosta näkemyksestä.
Toinen asia: Siis minun mielestäni on hyvä, että maatalouden
tulevaisuutta lähestytään eri näkökulmista.
Edustaja Heikkilän näkökulmahan, kun
hän totesi, että no niin, siellä on nyt
Sankelon mielestä 50 000 tilaa lähtenyt
ja ei tunnu missään, ei pidä paikkaansa.
Mutta elämä nyt on vain mennyt siihen, että se
70-luvun malli — harmaa Ferkku, 10 hehtaaria peltoa ja
5 lehmää — ei ole enää 2010-luvulla
tätä päivää. Meidän
pitää pyrkiä huolehtimaan siitä,
että meidän maatilat tulevaisuudessa näitten
CAP-uudistusten toimeenpanolakienkin hyväksymisen jälkeen
ovat sellaisessa mallissa, että meillä riittää kotimaista tuotantoa,
meillä on viljelijöitä, jotka viitsivät sinne
panostaa, ja siinä kokonaisuudessa on kyllä huolehdittava
siitä, että se iskukyky on kunnossa.
Kun me vertaamme suomalaisia maatiloja esimerkiksi Pohjoismaiden
tasolla, niin meillä on edelleenkin varaa kyllä tehostaa.
Meillä oli muutamia vierailijoita tuolla Etelä-Pohjanmaalla
pari kesää sitten Pohjoismaiden neuvoston ympäristövaliokunnan
puitteissa. Taisipa olla edustaja Heikkiläkin siellä,
kun tässä muistan. Tanskalaiset katsoivat sitä suurta
härmäläistä tilaa siellä ja totesivat,
että missäs se isompi tila on, että olisi kivempi
nähdä sitten vielä niitä suurempia.
Eteläpohjalaista harmitti tietysti kovasti, mutta se kuvaa
sen, minkälaisessa kilpailutilanteessa ollaan.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa puhemies! Suomalainen ruoka on maailman parasta. Suomalainen
ruoka on terveellistä ja turvallista. Meillä on puhdas
maaperä, meillä on puhtaat vedet. Suomalainen
ilmanlaatu on Euroopan paras, meidän ankara ilmastomme
tekee selvää useimmista taudinaiheuttajista. Meidän
eläintemme hyvinvointi on todella korkealla tasolla, ja
esimerkiksi tällaisia multiresistenttejä bakteerikantoja,
jotka jo vaikkapa niinkin lähellä kuin Tanskassa
vaivaavat lihantuotantoa, meillä ei esiinny. Meillä eläimiä lääkitään
vain sairauteen, ei ennalta ehkäisevästi. Nämä ovat
täysin objektiivisia asioita, jotka tekevät todella
suomalaisesta ruoasta maailman parhaan.
On aivan selvää, että näin
hyvälle tuotteelle tulee olemaan kysyntää.
On enemmänkin kysymys vain siitä, osaammeko me
oikealla tavalla tuotteemme tuonne maailmalle markkinoida. Mutta
joka tapauksessa tarvitaan elinvoimainen maaseutu, tarvitaan elinvoimaiset
tilat näitä maailman parhaita tuotteita tekemään,
ja siksi on tärkeää, että tässäkin
nyt pystytään suomalainen tukipolitiikka muotoilemaan
näitten EU:n tasolla päätettyjen yhteisen
maatalouspolitiikan puitteitten mukaan sellaiseksi, että tilat
ovat tulevaisuudessakin elinvoimaisia Suomessa.
Arvoisa puhemies! Haluan tämän liittää vielä näihin
tänä iltana käsiteltyihin muihin lainsäädäntöihin
sillä, että hyvin usein ne ovat ne aktiiviset
tilat, jotka myös aktiivisesti hoitavat niitä metsiä,
joista tulee sen tavaraviennin kaikkein suurin arvonlisä Suomelle.
Elikkä siinäkin mielessä tämä,
että pidämme tilojen puolta, edistää myöskin
suomalaisen metsäteollisuuden ja siten koko kansantaloutemme
etua montaa, montaa kautta, ei vain sen ruoan tuotannon vaan myös esimerkiksi
metsäteollisuuden kautta.
Keskustelu päättyi.