24) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ikääntyneen
väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden
sosiaali- ja terveyspalveluista annetun lain muuttamisesta
Katja Hänninen /vas:
Arvoisa puhemies! Vasemmistoliitto ei voi hyväksyä arvokkaan
elämän poistamista ikääntyneen
henkilön laitoshoitoon pääsyn perusteista.
Siksi teen sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietinnön vastalauseen
3 mukaisen hylkäysesityksen.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kysymyksessä on vanhuspalvelulaki,
johon ollaan tekemässä 1—2 sanan muuttamisella
muutosta, että laitoshoitoa vähennetään,
mihinkä edellinen puhuja viittasi.
Itse asiassa on täysin oikein, että tavoitellaan sitä,
että laitoshoitoa vähennettäisiin eli
terveyskeskusten pitkäaikaista vuodeosastohoitoa ja myös
vanhainkotien hoitoa. Mutta se, että hallitus esittää tällä saavutettavan
270 miljoonaa euroa säästöä vuoteen
2017 mennessä, ei millään tavalla ole
realistista. Lisäksi ihmettelen kyllä sitä,
että kun hallitus on tästä tiedottanut
ja tämä asia on ollut noin reilun vuoden verran
esillä, niin tämä ei ole ollut oikeassa
valossa esillä ja ei ole tuotu esiin sitä, että samaan
aikaan pitäisi pystyä lisäämään
tehostettua palveluasumista ja niitä muita muotoja, joilla
korvataan laitoshoitoa tulevaisuudessa. Eihän tietenkään
voi olla niin, että vietäisiin nyt laitoshoidossa
olevia vanhuksia takaisin kotiin tai muihin hoitopaikkoihin, vaan
on kysymys siitä, että tulevaisuudessa enemmän painopiste
olisi avopalveluissa ja kotiin tuotavissa hoidoissa.
Me keskustassa epäilemme, että kunnilla ei ole
riittävästi varaa rahoittaa tätä vanhuspalvelulakia,
joka astui reilu vuosi sitten voimaan, ja ei myöskään
tehdä tätä rakennemuutosta, mitä tässä esitetään.
On otettava huomioon, että jatkossa on yhä enemmän
vanhempia vanhuksia eli yli 85-vuotiaita ja heistä todella
moni tarvitsee ympärivuorokautista, todella hyvää ja
sitovaa hoitoa. Se tarkoittaa sitä, että tehostetussa
palveluasumisessa tarvitaan myös entistä enemmän henkilöstöresursseja.
Niin ikään arvelemme, että meillä ei
ole kehitetty Suomessa riittävällä tavalla
vanhusten yhteisöasumista, ja sehän olisi erittäin
tärkeätä, jos laitoshoitoa aiotaan nyt
vähentää.
Sitten muita asioita kotiin tuotaviin palveluihin on se, että pitäisi
samalla, kun tehdään tällaista palvelurakenteen
uudistamista, kehittää sekä palveluseteliä että kotitalousvähennystä siten, että ne
vanhukset, joilla on myös varaa itse kustantaa paremmin
omia palveluitaan, voisivat opetella jo aiemmassa vaiheessa tämän
kotitalousvähennyksen käytön.
Yksi asia, josta keskusta on ollut erittäin murheellinen
tämän hallituskauden aikana, on omaishoidon kehittämättä jättäminen.
Nyt vaalikausi alkaa olla aivan lopussa, ja hallitus on 3,5 vuotta
luvannut, että omaishoitoon tehdään kunnolliset
kehittämistoimet. Keskusta on erityisesti edellyttänyt,
että omaishoidolle laaditaan valtakunnalliset yhtenäiset
kriteerit ja se siirretään Kelan vastattavaksi.
Näin ei ole tapahtunut. Myös perhehoidon kehittäminen
on jäänyt tältä hallitukselta
liian pienelle sijalle.
Vielä yksi asia eli asiakasmaksujen muuttamiset palveluasumiseen.
Siitä, jos muistan oikein, on jopa hallitusohjelmassa kirjaus,
ja nyt eletään jo joulukuun puoltaväliä,
ja kohta tämä eduskuntakausi päättyy
eikä ole näkynyt asiakasmaksulakia.
Näillä sanoin, arvoisa puhemies, esitän
eduskunnan hyväksyttäväksi seuraavansisältöiset lausumaehdotukset.
"1) Eduskunta edellyttää, että hallitus
turvaa kunnille riittävän rahoituksen vanhuspalvelulain hyvään
toteuttamiseen.
2) Eduskunta edellyttää, että hallitus
ryhtyy aktiivisiin toimiin ikäihmisten yhteisöasumisen kehittämiseksi.
3) Eduskunta edellyttää, että hallitus
valmistelee pikaisesti esityksen yhtenäisistä kriteereistä omaishoidon
tuelle ja tuen siirtämisestä Kelan vastattavaksi.
4) Eduskunta edellyttää, että hallitus
antaa eduskunnalle ensi tilassa esityksen palveluasumisen asiakasmaksulain
muuttamisesta."
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys iäkkäiden
sosiaali- ja terveyspalveluista tähtää laatusuositusten
mukaiseen palvelurakennemuutokseen iäkkäiden palveluissa.
Tavoitteena on vähentää ympärivuorokautista
hoitoa, erityisesti laitoshoitoa, sekä lisätä avopalveluja,
kuten kotihoitoa. THL:n arvion mukaan 12 prosenttia nykyisistä laitoshoidon
asukkaista voitaisiin hoitaa muulla tavoin ja 30 prosenttia tehostetun
palveluasumisen asukkaista voisi asua kotona.
Palvelurakennemuutoksella hallitus tavoittelee myös
säästöjä, jotka ovat tarpeen
huoltosuhteen heiketessä sekä heikon taloustilanteen
jatkuessa. Hallitus on esittänyt arvion, että palvelurakennemuutos
hidastaisi iäkkäiden sote-palveluiden kustannusten
kasvua noin 300 miljoonalla eurolla vuonna 2017.
Perussuomalaisten mielestä palvelurakennemuutos ja
avopalvelujen lisääminen on lähtökohtaisesti
kannatettava asia edellyttäen, että avopalvelut
toteutetaan laadukkaasti, niihin varataan riittävät
resurssit ja että palvelurakennemuutos tehdään
hallitusti. Kannatamme myös siirtymistä ympärivuorokautisesta
hoidosta avopalveluihin silloin, kun se on aidosti asiakkaan tai
potilaan edun mukaista. Sen sijaan emme kannata sitä, jos
kyseessä on puhdas säästötoimi
tai jos sillä mitenkään vaarannetaan
ikääntyvän oikeus arvokkaaseen elämään.
Pidämmekin epärealistisena hallituksen oletusta
ympärivuorokautisen hoi-don tarpeen vähenemisestä väestörakenteeseenkin
peilaten. Kyseenalaistamme myös hallituksen arviot rakennemuutoksen
tuomista säästöistä.
Arvoisa puhemies! Ympärivuorokautisen hoidon tarve
ja samalla kustannukset saattavat kasvaa voimakkaastikin tulevaisuudessa.
Suomi kuuluu niihin Euroopan maihin, joissa kaikkien iäkkäimpien
osuus väestöstä kasvaa nopeimmin. Iäkkäimmille
ovat tyypillisiä muun muassa heikko toimintakyky ja muistisairaudet,
ja heidän hoitonsa toteuttaminen edellyttää usein
ympärivuorokautista turvaa, joko laitoshoitoa tai tehostettua
palveluasumista. Tätä tarvitsee moni nuorempikin
henkilö. On tullut vakavia viestejä omaisilta
siitä, että joissain paikoissa jopa yövalvonta
on lakkautettu. Kuinka silloin, jos vanhus laitetaan kotiin säästösyistä,
vaikka hän tarvitsisi ympärivuorokautista hoivaa?
Perussuomalaiset huomauttaa, että avopalvelujen kehittämisestä huolimatta
pitää jatkossakin ympärivuorokautista
hoitoa tarjota riittävästi ja laadukkaasti sekä turvallisesti
toteuttaen.
Hallitus on siis ajamassa erityisesti laitoshoitoa alas samalla
kun sen tarve tai sitä korvaavan tehostetun palveluasumisen
tarve kasvaa. Jatkossa on suuri riski siihen, että avopalveluiden
piirissä onkin yhä huonokuntoisempia ja iäkkäämpiä henkilöitä.
Tämä puolestaan edellyttää avopalvelujen
määrätietoista kehittämistä mukaan lukien
kuntoutus ja erilaiset asumismuodot, kuten perhehoito.
Avopalvelujen määrää ja
henkilökuntaa on lisättävä.
Tämä vaatii valmiutta kehittää henkilöstörakennetta
vanhuspalveluissa sekä myös vahvaa johtamisosaamista,
jossa henkilöstöresurssit kyetään
ohjaamaan parhaalla mahdollisella tavalla. Avopalvelujen kehittäminen
vaatii myös eri kuntoutusmuotojen kehittämistä ja
psykofyysisen kokonaiskuvan ymmärtämistä ikääntyvän elämänlaadun
parantamiseksi.
Hallituksen esitys toteaa vain lyhyesti, että laitoshoitoa
karsittaessa on tarpeellisia resursseja avopalveluun. Esitys lähinnä näin
ollen toistaa Ikähoiva-työryhmän lausuntoa,
jonka mukaan laitospaikkojen vähentäminen edellyttää muiden palveluiden
lisäämistä ja kehittämistä.
Hallitus ei kuitenkaan ole millään säädöksellä lisäämässä henkilökunnan
tai hoidon määrää avopalveluissa,
kuten kotihoidossa, eikä hallituksella ole konkreettisia
esityksiä avohoidon kehittämiseen. Kyse on myös
hoitohenkilöstön työn mielekkyydestä ja
työssäjaksamisesta, sillä jatkuva kiire
ja aikapula kuormittaa myös hoitajia, palvelujen saajasta
puhumattakaan.
Perussuomalaiset katsovat, että hallitus ei ole huomioinut
kaikkein iäkkäimpien ja huonokuntoisten määrän
saati hoidon tarpeen kasvua realistisesti eikä tee riittäviä korvaavia
toimenpiteitä vähentäessään
laitoshoitopaikkoja. Perussuomalaisten mielestä laitoshoidon
perusteiden kiristäminen ei saa johtaa siihen, että laitoshoitoa tarvitseva
iäkäs henkilö jää sen
ulkopuolelle. Olemme myös huolissamme siitä kehityssuunnasta,
johon tämä pahimmillaan johtaa, että vain kaikkein
varakkaimmat voivat ostaa nämä palvelut yksityiseltä palveluntuottajalta.
Emme missään tapauksessa hyväksy sitä kehityssuuntaa, että sosioekonominen
asema määrittelisi sitä, millainen on
arvokas vanhuus. Katsomme, että niin maantieteellisesti,
inhimillisesti kuin taloudellisesti tarkastellen kaikilla tulee
olla samanvertainen oikeus arvokkaaseen vanhuuteen. Uskommekin,
että hallituksen esitys johtaa siihen, että vanhusten
keskinäinen eriarvoisuus kasvaa, mikäli selkeitä ja
konkreettisia toimenpiteitä ei tuoda lainsäädäntöön
tai hallitusta ei velvoiteta toimenpiteisiin, jotka tuomme vastalauseemme lausumaehdotuksessa
esiin.
Iäkkäiden määrän
kasvaessa yhä useampi toimii omaishoitajana läheiselleen,
(Puhemies koputtaa) ja omaishoitajamäärän
voidaan arvioida kasvavan tulevaisuudessa. Lisäksi omaishoitajat saavat
edelleen liian vähän tukea kunnilta ja alueelliset
erot tuen saamisessa ovat suuret. Perussuomalaiset vaativatkin omaishoitajan
aseman kokonaisvaltaista parantamista mukaan lukien omaishoitajan
yhdenvertainen ja riittävä tuki sekä uuden
omaishoitajalainsäädännön pikaista valmistelun
aloittamista.
Arvoisa puhemies! Lopuksi teen vastalauseen 2 mukaiset lausumaehdotukset.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kannatan edustaja Vehviläisen
tekemiä lausumaehdotuksia.
Sitten muutama sana itse tästä laista. Ikääntyvän
väestön toimintakyvyn tukemiseen ja iäkkäiden
sosiaali- ja terveyspalveluista annetun lain muuttamiseen tämä lakiesitys
liittyy. Kyse on vanhuspalvelulain muuttamisesta tilanteessa, jossa
ensinnäkin hallitus on kertonut etsivänsä yhteensä miljardin
euron edestä tehtäviä, joita kunnilta
karsitaan. Olemme tämän hallitustaipaleen ja tämän
vaalikauden loppupuolella. Tuo miljardi euroa ollaan kasaamassa.
Muutama kymmenen miljoonaa silppua ja sälää,
väheksymättä yhtään
yksittäistä asiaa, solariumlaitteiden valvonnan
luopumisesta alkaen. 270 miljoonaa ollaan karsimassa kuntien "velvoitteita" tämän
kautta,
ja hallitus on joitakin kuukausia sitten ilmoittanut, että lokakuun
loppuun mennessä valmistellaan sosiaali- ja terveydenhuollon
palveluihin liittyen niin sanottu menosääntö.
Tuo menosääntö on 700 miljoonan euron
kokoinen. Miljardi euroa kuntien tehtävistä pois,
velvoitteesta pois, ja mikä on lopputulos?
Tämä vanhuspalvelulain muutos tarkoittaa ihan
hyvää. Ei voi olla huono tavoite se, että mahdollisimman
moni meistä suomalaisista ikääntyessään
asuisi mahdollisimman pitkään kotona. Tämä 270
miljoonan euron kokoaminen on kuitenkin tällä tavalla
ja tässä laissa esitetyllä mallilla täysin
epärealistinen. Tuon vähennyksen pitäisi
tapahtua nykytasoon verrattuna vuoteen 2017 mennessä. Kyse
on todellisuudessa kuntien valtionosuusleikkurista. Viedään
euromääräisiä resursseja pois
ja evääksi, miten tuo käytännössä tapahtuu,
annetaan varsin vähän.
Voi myös kysyä, riittävätkö henkilöstöresurssit
jatkossa tämän lain voimaan tullessa siihen työhön,
jota pitäisi pystyä tekemään
ikääntyvän ihmisen, vanhan ihmisen kotona.
Laitospaikkojen vähentäminen ei onnistu ilman
kotiin vietäviä palveluja. Laitoshoidon vähentäminen
ei myöskään onnistu, ellei ole riittävästi
laadukasta tehostettua palveluasumista. Myös erilaisia
yhteisöasumisen muotoja pitäisi kyetä kehittämään.
Palvelusetelin ja kotitalousvähennyksen käyttöä on
voitava laajentaa, jotta tuo euromäärä saadaan
kasaan ja tämän lain tavoitteet toteutettua.
Arvoisa herra puhemies! Omaishoidon tuesta on kyllä tällä vaalikaudella
paljon puhuttu. Vaalikauden alussa Kataisen hallituksessa vaikuttanut
peruspalveluministeri eduskunnan täysistunnoissa ja kyselytunneillakin
useita kertoja lupasi omaishoitajille paljon. Mitä on jäämässä käteen? Ylijohtaja
Elli Aaltosen työryhmän selvitystyö, työ,
jossa on nuotit omaishoidon tuen kriteerien yhtenäistämisestä ja
omaishoitajien tukipalvelujen parantamisesta ja kehittämisestä.
Saldo jää tuon sinänsä hyvin
tehdyn työn paperien sivuille.
Ei pidä myöskään unohtaa
perhehoitoa, sen uusia mahdollisuuksia, yhtenä tapana mahdollistaa
ja vähentää painetta laitoshoitoon.
Arvoisa herra puhemies! Lähtökohtaisesti ja periaatteessa
hyvä lakiesitys, mutta toteutuminen on, ei edes fifty-sixty,
vaan vähintäänkin epätodennäköistä.
Raippapuoli tässä kyllä toteutuu. Kunnilta
viedään rahat, mutta mahdollisuudet toteuttaa
tätä lakia ovat enemmän kuin heiveröiset.
Eila Tiainen /vas:
Arvoisa puhemies! Minä olen ainakin kerran tämän
päivän keskusteluissa kuullut lausahduksen siitä,
että sivistysvaltion mitta on se, miten se kohtelee kaikkein
heikoimmassa asemassa olevia kansalaisiansa. Minusta tämä lausahdus
on hyvä pitää mielessä, kun
käsitellään tätä lakiesitystä.
Itse pidän tätä palvelurakennemuutosta
silkkana säästölakina enkä voi hyväksyä heikommassa
asemassa olevien ikäihmisten huonoa kohtelua. Näitä ikäihmisten
palveluja, niin kuin monessa puheenvuorossa on käynyt ilmi,
ei ole kokonaisuutena mietitty eikä järjestetty.
Tästä syystä, arvoisa puhemies, kannatan edustaja
Hännisen tekemää ehdotusta.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tällä lailla yritetään
laitoshoitoa vähentää. Mielestäni
kyse on myös leikkausesityksestä, ja ihmettelen
sitä, koska tarve laitoshoidolle kuitenkin jatkuvasti kasvaa,
enkä näe mitään sellaisia ehdotuksia
ja rahasummia osoitettavan sellaiseen toimintaan, jolla nyt sitten
tätä laitoshoitoon tulevaa painetta jotenkin erityisesti
saataisiin vähennettyä.
Ihmettelen muutenkin sitä, että tästä laitoshoidosta
on tehty sellainen eräänlainen mörkö.
Esimerkiksi vanhainkodeissa se hoito on varsin hyvää ja
laadukasta, kunhan siellä on hoitohenkilökuntaa
riittävästi eli suositusten mukaan, ei vain näitten
vähimmäismitoitusten mukaan, tämän 0,5:n
mukaan, jota sitäkin ikävä kyllä monissa laitoksissa
laiminlyödään. Sehän on poliittinen päätös
kuntatasolla, jos näin tehdään, tai kuntayhtymätasolla.
Itse olen yrittänyt omassa kotikaupungissani puuttua ylipäätään
siihen, että palvelurakennetta on ajettu alas varsinkin
haja-asutusalueella ja ylipäätään
maaseudulla. Se ei ole järkevää, koska
se kotihoito, jota tilalle tarjotaan, tulee aika kalliiksi myös,
jos ajattelee, että se aika menee hoitajilla aika pitkälti
siihen paikasta A paikkaan B liikkumiseen.
Vähän pitkin hampain tätä lakiehdotusta
voin olla hyväksymässä, mutta kannatan
joka tapauksessa edustaja Mäntylän tekemää ehdotusta
lausumaehdotuksiksi. Tämän lain olisi voinut ihan yhtä hyvin
mielestäni hylätä, koska tässä ei
merkittävää muutosta voimassa olevaan
lainsäädäntöön tule.
Todennäköisesti tästä haetaan
taas lisäperusteluja sille, että näitä laitospaikkoja
vähennetään.
Anne Louhelainen /ps:
Arvoisa puhemies! Suomen väestö ikääntyy,
se ei ole meille kenellekään uusi tieto. Suomi
kuuluu niihin Euroopan maihin, joissa kaikkein iäkkäimpien
osuus väestöstä kasvaa nopeimmin. Ikäihmisten
toimintakyky heikkenee usein ikävuosien myötä,
ja elämään tulee myös sairauksia,
esimerkiksi muistisairauksia, jotka saattavat vaatia ympärivuorokautista
silmälläpitoa laitoshoidossa, tehostetussa palveluasumisessa
tai kotona omaishoidossa. Hyvinvointiyhteiskuntamme on tähän
asti pystynyt takaamaan varsin kattavia palveluita niitä tarvitseville.
Palvelurakenteita ja palvelutarjontaa mietittäessä on
kuitenkin varmistettava, että jatkossakin kattavat palvelut
ovat kaikkien niitä tarvitsevien saatavissa. Tämä vanhuspalvelulain
muutos on aivan aiheellisesti herättänyt myös
kysymyksiä, miten palvelut jatkossa ikäihmisille
toteutetaan sekä miten ja kuka ne maksaa. Valitettavasti yhteiskuntamme
on menossa kiihtyvällä vauhdilla kohti tuotteistettua
yhteiskuntaa, jossa jokainen palvelu hinnoitellaan ja vain varakkailla
on mahdollisuus hankkia tarvitsemiaan palveluita. Tämä eriarvoistaa
ikäihmiset.
Palvelurakennemuutos ja avopalvelujen lisääminen
voivat olla hyvä asia, jos voimme edellyttää,
että avopalvelut myös pystytään
toteuttamaan laadukkaasti ja niille on mahdollista saada riittävät
resurssit. Valitettavasti kuntatalouden kiristynyt tilanne ei vakuuta
siitä, että tarvittavia taloudellisia tai henkilöstöresursseja
kunnissa riittäisi avopalveluiden tuottamiseen.
Arvoisa puhemies! Kunnat ovat siis valtion opastuksella ajamassa
laitoshoitoa alas painottamalla avopalveluita. Jatkossa laitoshoitoa
tarjottaisiin joko lääketieteellisin perustein
tai asiakas- taikka potilasturvallisuuden perusteella. Erityisesti
eläkejärjestöjen huolena onkin, kuinka nämä lääketieteelliset
perusteet määritellään. Onko
arvokkaan vanhuuden määritelmä jatkossa vain
sivulauseissa?
Arvoisa puhemies! Kannatan edustaja Mäntylän
tekemää vastalausetta.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Minäkin kannatan näitä edustaja
Mäntylän tekemiä lausumaehdotuksia.
Edustaja Saarakkala on täysin oikeassa, että meidän
niin sanotusta laitoshoidosta on tehty semmoinen mörkö,
mitä kammoksutaan. Itse ajattelen niin, että meillä on
ihmisiä ja ihmisillä on erilaiset tarpeet. Erilaiset
paikat ovat eri ihmisille hyviä ja parhaita paikkoja riippuen
aina siitä tilanteesta ja kunnosta, missä ihminen
on. Kuitenkin pohjalla, kun ajatellaan, että koti on kaikille
kuitenkin se rakas paikka, missä haluaisi viettää mahdollisimman
pitkän ajan elämästään, niin
siinä suhteessa tämä on oikeanlainen
esitys. Kun sitä ajatellaan niin, että mahdollistetaan
kotona asuminen ja eläminen mahdollisimman pitkään,
silloin tämä on hyvä. Tätä tukemaan
meillä on tässä tosiaan nämä kuusi
lausumaa.
Se kuitenkin mietityttää, että mikähän
nyt tämä hallituksen linja loppujen lopuksi on.
Saattaa olla tosiaan, niin kuin täällä jo
sanottiin, että tämän ainoa tarkoitus
on säästäminen. Jos ihmisiä riepotellaan
edestakaisin, otetaan hyvästä laitoshoidosta ja
laitetaan kotiin ilman tilan tarvitsemaa hoitoa, niin se ei ole
inhimillistä eikä oikein. Toivon, ettei hallitus
ole tehnyt tätä esitystä vain ja ainoastaan
säästöperustein.
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Kun tuossa tuo edellinen puheenvuoroni oli
jo tämmöinen kohtuullisen pitkä, en näitä lausumaesityksiä siinä enää sitten
loppuun ehtinyt lukea, mutta ajattelin, että ne mielelläni
tässä kuitenkin haluaisin vielä kertoa.
Eli perussuomalaiset tekevät seuraavanlaiset lausumaehdotukset:
"1. Eduskunta edellyttää hallituksen
huolehtivan siitä, että iäkkäille
turvataan riittävät ja laadukkaat sosiaali- ja
terveyspalvelut ja kuntien rahoitus tähän turvataan.
Palvelurakennemuutos on toteutettava hallitusti.
2. Eduskunta edellyttää, että palveluita
kehitetään monipuolisesti iäkkäiden
eri tarpeisiin ja palveluiden riittävät resurssit
turvataan niin avo- kuin laitospalveluissa.
3. Eduskunta edellyttää, että lain
toimeenpanossa huolehditaan siitä, että ympärivuorokautiseen
hoitoon pääsevät jatkossakin kaikki sitä tarvitsevat
iäkkäät henkilöt.
4. Eduskunta edellyttää, että kuntouttavia
palveluita lisätään niin avo- kuin laitoshoidon
puolella, jotta iäkkäät säilyttävät
toimintakykynsä mahdollisimman pitkään.
5. Eduskunta edellyttää, että omaishoitajien asemaa
parannetaan, mukaan lukien yhdenvertainen ja riittävä tuki,
ja uusi omaishoitajalainsäädäntö valmistellaan
pikaisesti.
6. Eduskunta edellyttää, että asiakasmaksujen vaikutukset
vanhusten taloudelliseen selviytymiseen selvitetään
ja hallitus ryhtyy välittömästi toimenpiteisiin,
jotta vanhusten taloudellinen selviytyminen turvataan tasavertaisesti
sosioekonomisesta asemasta riippumatta."
Anne Louhelainen /ps:
Arvoisa puhemies! Kunnissa vähennetään
siis laitoshoitoa, ja se tarkoittaa väistämättä sitä,
että omaishoidon tarve lisääntyy. Ministeri
Huovinenkin on todennut puheissaan, että paine laitoshoitoon
syntyy muun muassa hoitavien omaisten uupumisesta. Omais- hoito
on 24-työtä ilman työehtosopimusta.
Työelämässä työehtosopimuksissa
määritellään muun muassa erilaisten
taukojen pituus tai maksimiviikkotyömäärä.
Omaishoitotyössä sellaisia määrityksiä ei
ole, vaan ilman lakisääteisiä kahvi-,
ruoka- tai lepotaukoja työtä tehdään. Omaishoitajien
oma jaksaminen on peruspilari onnistuneelle omaishoitosuhteelle.
Omaishoitajat toivovatkin erittäin hartaasti lakisääteisiä terveystarkastuksia.
Hallitus on kuitenkin panostanut omaishoitajiin tällä hallituskaudella
hävyttömän vähän, vain
vajaat 35 miljoonaa euroa.
Sopimuksen tehneellä omaishoitajalla on la-kisääteinen
oikeus kolmen vuorokauden vapaaseen kuukaudessa. Työelämässä työntekijä saa lomarahaa
vietettyään lakisääteistä lomaa, omaishoitaja
sen sijaan maksaa sijaishoitopalveluista, joita kunta järjestää. Hän siis
maksaa voidakseen pitää lakisääteisiä vapaitaan.
Yli 250 000 hoitosuhdetta kuuluu jo nyt omaishoidon ja
ansiotyön sovittamisen piiriin. Työkaveri voi
lomalle jäädessään hehkuttaa
lomansa rentouttavaa vaikutusta. Ansiotyötä tekevän
jäädessä ansiotyöhön
kuuluvalle lakisääteiselle lomalle omaishoitotyö jatkuu
normaaliin tapaan.
Onkin syytä siis toivoa, että tämän
sosiaali- ja terveysministeriön asettaman työryhmän
kansallisen omaishoidon kehittämisohjelman, josta raportti
luovutettiin maaliskuussa, kehittämistyö jatkuu.
Toimeenpanosta ei vain ole vielä tehty poliittisia päätöksiä,
eikä omaishoidon järjestämis- ja rahoittamismallista
ole päästy yhteisymmärrykseen. Sopii
kysyä, onko tämä jälleen työryhmän
tulos, jonka ehdotukset eivät koskaan johtaneet mihinkään.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Sitten kun äänestämme
näistä lausumaehdotuksista, tietenkin se antaa
suuntaa siihen, mitä jatkossa tapahtuu. Esimerkiksi edustaja
Mäntylän tekemä lausumaehdotus 3, "eduskunta
edellyttää, että lain toimeenpanossa
huolehditaan siitä, että ympärivuorokautiseen
hoitoon pääsevät jatkossakin kaikki sitä tarvitsevat iäkkäät
henkilöt", on erittäin tärkeä linjaus,
ja tämä on se, miksi voin itse kannattaa näitä ehdotuksia,
joita nyt tehtiin, koska tämä on sellainen, mihinkä tarvittaessa
pitää sitten palata, jos tämä ei
toimi, koska niin kuin sanottua, aika pitkin hampain olisin nyt
tätä hyväksymässä.
Tavallaan, jos on se tilanne, että tämä lausuma
ei mene läpi, niin mikäli siitä huolimatta
nyt päädyn sitten hyväksymään
tämän, niin aika pian, mikäli ei oikeita
toimenpiteitä tapahdu ja toimeenpanossa on ongelmia, niin
mikäli olen täällä jatkossa eduskunnassa
vaikuttamassa, takaan sen, että tulen sitten esittämään
muutoksia tähän lainsäädäntöön
itse.
Keskustelu päättyi.