Eduskunta 21
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Olen todellakin tehnyt talousarvioaloitteen,
jossa esitän vähennettäväksi
miljoona euroa Ulkopoliittisen instituutin määrärahoista. Minun
käsittääkseni Upin tavoitteena ja oikeastaan
perustamisen ideana on ollut se, että se tuottaa ajantasaista
ja relevanttia tietoa myöskin päättäjien
käyttöön. Itse asiassa Upin, Ulkopoliittisen
instituutin, sivuilla on määritelty näin, että se
on tutkimuslaitos, jonka tehtävänä on tuottaa
korkeatasoista, ajankohtaista tietoa kansainvälisistä suhteista
ja EU-asioista.
Upihan perustettiin vuonna 2006 satavuotisjuhlissa, ja se nimenomaan
on eduskunnan alainen laitos. Olen kyllä ollut viime aikoina
erityisen ylpeä siitä, että kansalaiset
eivät osaa yhdistää Ulkopoliittista instituuttia
eduskuntaan kovinkaan usein. Kun olen kuunnellut niitä mielipiteitä,
joita Upin tutkijat tutkijan roolissa ovat esittäneet esimerkiksi
Ukrainan kriisiin tai Venäjän tilanteeseen liittyen,
niin kyllä siinä on unohdettu tutkijan etiikka
ja ammattiylpeys täysin.
Toinen asia, mikä voi liittyä konkreettisemmin
eduskunnan momentteihin, on tämä avustajajärjestelmän
muutos tässä talossa. Jos se otetaan heti vaalien
jälkeen käyttöön, niin silloinhan
tuon määrärahan käyttötarkoitus
muuttuu ainakin niin, että työnantaja vaihtuu.
Tässä olisi äärimmäisen
tärkeä pitää todella huolta
siitä, että edustajilla säilyy oikeus
valita oma avustajansa ja että se avustaja voisi toimia
myöskin maakunnissa. Mikäli tätä oikeutta
ei säilytetä, niin silloin vaarassa on se, että eduskuntaryhmien
sisälle kanslian alaisuuteen tulee puoluetoimiston, puoluekoneiston
kaksoismiehitys, ja se on kyllä aika lailla tämän
talon ja kansanedustajan autonomiaa vastaan.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan todeta, että Ulkopoliittinen
instituutti tekee erittäin hyvää työtä.
He raportoivat äärimmäisen ajankohtaisista
asioista, juuri niistä aiheista, joista on kysyntää,
joista kansanedustajien ja muittenkin suomalaisessa yhteiskunnassa
pitää tietää ja tuntea. Heillä on
hyvät asiantuntijat, ja muun muassa heidän raporttinsa
Ukrainasta ovat olleet varsin hyödyllisiä kansanedustajille
ja myöskin muille lukea. Jos edustaja Mustajärvi
on eri mieltä joistakin raporteista, niin mielestäni
se ei ole riittävä syy siihen, että pyritään
rajoittamaan tutkimusta. Me tiedämme kyllä, että Neuvostoliitossa
pyrittiin rajoittamaan tutkimusta, jos se ei ollut poliittisesti
hyväksyttävää, mutta tutkimuksessa
kaikkien kukkien pitää antaa kukkia.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Olen edustaja Sasin kanssa hyvin samaa mieltä. Ulkopoliittinen
instituutti tekee hyvää tutkimustyötä,
arvokasta tutkimustyötä, ja minun mielestäni
meidän poliitikkojen on kyllä syytä osata
arvostaa oman mielipiteen lisäksi myös ulkopuolista,
puolueetonta tutkimustyötä. Ihmettelen hivenen
sitä edustaja Mustajärven toteamusta, että tutkijan
etiikka ja ylpeys on ollut hukassa Ulkopoliittisen instituutin tutkimuksissa.
Minun mielestäni tällaisen syytöksen
jälkeen olisi hyvä kertoa, missä näin
Ulkopoliittinen instituutti on toiminut. Minkälainen tutkimus
sitten vasenryhmälle kelpaa, se olisi myös mielenkiintoista
tietää, kun nimenomaan on haluttu, että meillä poliitikoilla,
jotka ulko- ja turvallisuuspolitiikan parissa teemme työtä,
olisi myös sitä puolueetonta tutkimustietoa käytettävänä.
Mitä avustajajärjestelmään
tulee, niin olen itse sitä mieltä, että nykyinen
järjestelmä toimii varsin hyvin, ja en itse ymmärrä sellaisia
suunnitelmia, että avustajat siirrettäisiin eduskuntaryhmien
alaisuuteen, ainakaan siinä tapauksessa, että näihin
jokaiseen eduskuntaryhmään synnytettäisiin
uusi, raskas järjestelmä pyörittämään avustajien
henkilöstöpolitiikkaa. Minun saami-eni tietojen
mukaan ei ole tuolta kansliasta, missä he nykyään
ovat, tarkoitus vähentää mitään.
Ei tämän tyyppinen byrokratian kasvattaminen ole kyllä tätä päivää.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Minä melkein arvasin sen, minkä tyyppisiä kommentteja
sieltä salin oikeasta laidasta tulee, kun esitän
oman mielipiteeni. Minä en kyllä missään
kohtaa ole sanonut sitä, etteikö tutkijoilla pitäisi
olla tutkimustyössään autonomia, etteivätkö he
saa pitää siitä asemastaan, riippumattomasta
asemastaan, kiinni.
Mutta kyllä jos katsoo tätä, mistä aletaan
purkamaan esimerkiksi Ukrainan tilannetta, niin kyllä heidän
arviostaan se lähtee siitä hetkestä, kun
Venäjä teki nyt viime aikoina omat liikkunsa.
Mutta se historia ja intressit ulottuvat paljon pidemmälle
ja laajemmalle, ja kysehän on Ukrainassakin hyvin vahvasti
suurvaltojen intressietujen ristiriidasta. Se on suurvaltojen temmellyskenttä,
ja ei ole kauhean laadukasta tutkimusta, jos keskitytään
arvioimaan vain toisen puolen tekemistä, siitä kolikosta
vain sitä toista puolta.
Ja jos ajatellaan, kuinka sitten eri tutkimuslaitokset sijoittuvat
suhteessa tiedotusvälineisiin, niin kyllähän
on kiistaton tosiasia, että tiedotusvälineissä on
nostettu hyvin merkittävään asemaan esimerkiksi
Ulkopoliittisesta instituutista se tutkija, tai oikeastaan ohjelmajohtaja,
joka on tehnyt väitöskirjansa hullun lehmän
taudista. En tiedä, pätevöittääkö se
sitten Venäjä- ja Ukraina-asiantuntijaksi. Toinen
tiedotusvälineitten suosikki on sitten opiskellut teologiaa.
Minusta tässä on aikamoinen ristiriita sen suhteen,
että meillä todella on myöskin kriittisiä Venäjä-asiantuntijoita,
jotka eivät mielistele mihinkään suuntaan,
ja on esimerkiksi entisiä diplomaatteja, niin kuin Heikki
Talvitie, jolla on kiistatta kova kokemus, eikä häntä tuonne
lähetetty, nimenomaan EU:n erityislähettilääksi,
Moskovan jakson jälkeen.
Toivoisin kyllä, että sekä tutkimus-
että tiedotusvälineissä näiden
asioitten käsittely olisi huomattavasti tasapuolisempaa
ja asiantuntevampaa.
Päivi Lipponen /sd:
Arvoisa puhemies! Haluaisin nostaa esille juuri tämän
kansanedustajien avustajajärjestelmän ja toivoisin
kovasti, että se säilytettäisiin entisellään.
Ryhmillä toki voi olla edelleenkin ryhmäkanslia,
mutta näen erittäin tärkeänä,
että kansanedustajalla on vapaus valita itselleen henkilökohtainen
avustaja omaan työhönsä. Tämä kansanedustajan
ja avustajan välinen työsuhde on hyvin luottamuksellinen.
Ja tämä työsuhde ei myöskään
ole valitettavasti kahdeksasta neljään -työsuhde,
vaan samalla tavalla kuin kansanedustajalla on hyvin erilaisia tilaisuuksia — on
pääkaupungissa, on siellä omassa maakunnassa
ja on aamulla ja on illalla — niin siinä tarvitaan
aikamoista joustavuutta puolin ja toisin, jotta tämä työsuhde
toimii, ja sen takia toivon kovasti, että on myöskin
mahdollisuus säilyttää tämä oma
valinta tässä avustajan valinnassa.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Olen edustaja Lipposen kanssa täsmälleen
samaa mieltä. Kansanedustajan avustaja on kansanedustajan
avustaja ja auttaa ensi sijassa kansanedustajaa. Yhteys ryhmäkansliaan
voi olla sinänsä tiivis, mutta varsinaisen direktiovallan
pitäisi kuitenkin aina viime kädessä olla
kansanedustajalla.
Edustaja Mustajärveltä olisin kysynyt, onko niin,
että Johan Bäckman on ainoa tutkija, jonka te
hyväksyisitte ulkopoliittiseen instituuttiin, (Mustajärvi:
Ei ole!) vai onko joitakin muitakin henkilöitä,
joita te voisitte ajatella.
Ja Krimin historia: onko se niin, että Venäjä on
syntynyt Krimillä, vai mikä on teidän
käsityksenne Krimin historiasta? Ja oletteko tietoisia Etyk-sopimuksesta
vuonna 1975 ja muista Ukrainaa koskevista kansainvälisistä sopimuksista?
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä kun kuuntelee näitä puheenvuoroja,
missä yksi toisensa perään toivoo, että tämä nykyinen
avustajajärjestelmä pysyy, niin kovasti ihmetyttää, kuka
sitä sitten ajaa. Eli viekää nyt hyvänen
aika sitten omiin ryhmiinne viestiä, että tämä pitää nykyisellään
säilyttää ja pitää.
Perussuomalaiset ovat sitä mieltä, että on
pidettävä nykyisellään.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! En tätä puheenvuoroa pidemmälle
halua tätä jankkaamista jatkaa, mutta aika kuvaavaa
on se, että sieltä vilahtelevat heti nämä asiat,
kun minä perään kriittistä asennetta
ja asiantuntevampaa tutkimusta ja itse asiassa vapaampaakin tutkimusta,
sellaista tutkimusta, joka ei kulje sen valtavirran mukana, joka
on ehkä erilainen kuin se valtavirta, joka oli vallalla
70-luvulla, josta ovat saattanut edustaja Sasi ja muun muassa edustaja
Zyskowicz saada elinikäisiä traumoja. On aika
mielenkiintoinen keskustelu ja muotopuoli keskustelu, että sieltä nousevat
kaikki nämä henkilöt, epähenkilöt,
ja sitten historian vaiheet, sellaiset valtiot, joita ei enää ole
olemassa, ja ainoastaan siitä syystä, että minä uskallan
ja kehtaan perätä parempaa tutkimusta.
Kyllä minä esimerkiksi Ukrainasta tiedän
sen, että siellä 30-luvulla oli neuvostojärjestelmän
aikana puoluevirkailija, muuan Hrutev, joka tapatti muutaman miljoonan
ihmistä nälkään siellä Neuvosto-Venäjän
hedelmällisimmällä alueella. Ja kun hän
nousi sitten koko Neuvostoliiton johtajaksi, niin en tiedä,
rauhoitteliko hän omaa omaatuntoaan sillä, että lahjoitti
Krimin Ukrainalle. Mutta kenelle hän sen lopulta lahjoitti,
koska myöskin Ukraina oli osa Sosialististen neuvostotasavaltojen
liittoa?
Että nämä eivät ole ollenkaan
yksiselitteisiä, ja tällaisten asioitten avaamista
minä toivon, koska se antaisi myöskin kansalaisille
ja niille, jotka ovat asioista kiinnostuneita, paljon paremman arviointipohjan
sen suhteen, mitä tänä päivänä on menossa.
Timo Heinonen /kok:
Arvostettu puhemies! Eduskunnan avustajajärjestelmää ulkopuolelta
eduskuntaa arvostellaan usein, mutta itse näen, että he
tekevät erittäin arvokasta ja hyvää työtä.
Kansanedustajien työ on vuosien saatossa muuttunut paljon.
Itse olen nyt kohta kahdeksan vuotta saanut olla kansanedustajana
mutta tiedän sen, että aikanaan ei ollut tällaista
tiedon määrää, ei tällaista
yhteydenottojen määrää kuin
tänä päivänä, minkä sosiaalinen
media, sähköpostit ja kaikki muut järjestelmät
ovat luoneet. Sen takia kansanedustajien työ on tullut
erityyppiseksi, niin kuin on varmasti ministereiden työ, niin
kuin ovat tulleet yrityksissä erilaisten työntekijöiden
työt.
Itse haluan eduskunnan pöytäkirjaan kirjattavan
selkeästi sen, että jos tätä järjestelmää nyt joku
eduskunnassa haluaa muuttaa, niin tärkeintä on
se, että kustannukset eivät saa nykytilanteesta
nousta. Jos näitä avustajia nyt väkisin
halutaan siirtää eduskuntaryhmien alaisuuteen,
niin silloin vastaava summa tulee löytää säästöä sieltä,
missä he tällä hetkellä hallinnollisesti
ovat. Olen ymmärtänyt, että näin
näissä keskusteluissa ja esityksissä ei
ole, vaan isommalle ja keskisuurelle eduskuntaryhmälle
olisi tulossa noin 100 000 euroa lisää rahaa
tätä hallintoa pyörittämään.
Kun laskemme tästä, mitä se tarkoittaa eduskunnan
menoissa kaiken kaikkiaan, niin ei se ole missään
suhteessa siihen, mitä tällä hetkellä me
kaipaamme tehokkuudesta ja muusta läpi koko yhteiskunnan.
Itse pidän ehdottoman tärkeänä,
että kustannukset eivät saa eduskunnassa kokonaisuutena
nousta.
Päivi Lipponen /sd:
Arvoisa puhemies! Ihan halusin vain puuttua edustaja Mustajärven äskeiseen
huomioon, ettei jää väärinkäsitystä. Kyllä se
Ukrainan nälänhätä johtui siitä,
että Stalin kosti Ukrainan talonpojille, kun ne eivät
halunneet luovuttaa niitä peltotilkkujaan näihin kolhooseihin.
Tämä Hrutev oli itse ukrainalainen, en tiedä sitten,
miten se vaikutti tähän Krimin asiaan.
Eila Tiainen /vas:
Arvoisa puhemies! Minä en mitenkään
halua kyseenalaistaa edustaja Mustajärven tietoja, mutta
minä haluaisin nyt puolustaa ylipäätään
tämmöistä tutkijan vapautta. Ulkopoliittinen
instituutti perustettiin eduskunnan toimesta, ja itse asiassa sen
tutkimustoimintaa ja kaikkea toimintaa johtaa hallitus. Varmaankin silloin,
jos ollaan tyytymättömiä siihen tuotokseen
ja niihin tutkimussuuntiin ja ideoihin, mitä siellä tehdään
ja mitä siellä käytetään,
pitäisi kääntyä sen hallituksen
puoleen.
Kyllä minusta tutkijalla pitää olla
vapautta, mutta jonkin verran on tietenkin ollut kritiikkiä siitä,
että ajan riento on aika vauhdikas ja tutkijoilta halutaan
mielipiteitä tiedotusvälineisiin varmaan paljon
enemmän kuin aikaisemmin. Tiedotusvälineissä työtä tehneenä tiedän,
että monta kertaa nämä valinnat eivät
ole kovin syvälle pohdittuja vaan että niiltä kysytään,
jotka tiedetään hyviksi puhujiksi ja asiantunteviksi
puhujiksi ja joitten tietoja ei ole todistettu vääriksi. Tässä mielessä toivon,
että tutkijat saavat pitää vapautensa,
ja jos on valittamista, niin hallituksen puoleen voi kääntyä.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Mustajärvi viittasi
70-lukuun ja arveli, että edustajat Sasi ja Zyskowicz ovat
saaneet siitä aikakaudesta jotain traumoja. Itse ainakin
myönnän, että kyllä oli vaikeata
1970-luvulla, syvimmän suomettumisen aikaan, kun Suomessa
vastustettiin joka toista ohjusta ja joka toista pidettiin rauhan
ohjuksena, kun Suomessa ylistettiin Neuvostoliiton rauhanaloitteita,
kun Suomessa pidettiin Itä-Saksaa oikein ihmisoikeuksien
mallimaana, ja mikä oli samaan aikaan todellisuus? Todellisuus
oli se, että Neuvostoliitto oli hirvittävä diktatuuri,
yksipuoluemaa, jossa ihmisillä ei ollut alkeellisimpiakaan
ihmisoikeuksia. Todellisuus oli se, että Neuvostoliitto oli
imperialistinen, aggressiivinen valtio, joka lisäsi varustelukierrettä 1970-luvulla,
mutta Suomessa ja Länsi-Euroopassa havahduttiin vasta siinä vaiheessa,
kun Yhdysvallat ja länsi vastasivat. Mikä sitten
oli Itä-Saksa, tuo mallimaa, sinipaitojen ihailun kohde?
Itä-Saksa oli ihmisoikeushelvetti, jossa ihmisiltä riistettiin
kaikki oikeudet.
Edustaja Mustajärvi, kyllä minä mieluummin kannan
tiettyä traumaa suomettumisen ajasta ja siitä,
mihin silloin Suomessa jouduttiin ja alistuttiin, kun poliitikot
kilpailivat ja mediat kilpailivat Neuvostoliiton suosiosta. Mieluummin
minä kannan traumaa siitä kuin että tänä päivänä pitäisi
hävetä ja piilotella silloisia kannanottojaan, että olisin,
kuten veljet siellä vasemmalla, minun ikäiset
veljet, ylistänyt kommunismia ja pitänyt sitä piikkilankaparatiisia
oikein ihanneyhteiskuntana.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kiitoksia värikkäistä puheenvuoroista.
Itse en tähän osaa tarttua, kun se on minulle
sen verran vieras maailma.
Mutta menen enemmänkin vähän tähän,
mistä edustaja Heinonen puhui, avustajajärjestelmästä.
Toivoisin, että kun tästä pääluokasta
keskustellaan, siinä yhteydessä voitaisiin huomioida, että järjestelmän
pakottavuus ei ole hyvä valinta, vaan nimenomaan kyllä edustajalla
pitää olla mahdollisuus valita oma avustajansa
omien henkilökohtaisten edellytystensä perusteella.
Meillä kaikilla kansanedustajilla varmasti on omia vahvuuksia
ja ehkäpä joillakin jopa heikkouksia, ainakin
edustaja Myllykoskella niitä on. (Ben Zyskowicz: Kaikilla
meillä on!) Siltä osin on tärkeää tämmöinen
suvereniteetti siinä mielessä, että avustajajärjestelmä on
aikanaan luotu sellaiseksi kuin on.
Nyt vain pitää tehdä se ratkaisu,
että avustajien työnkuva määritellään
tähän päivään nähden
ja otetaan heidät osaksi työntekijöitä niin, että he
myös ansiotasoltaan ja omien kykyjensä perusteella
saavat palkkaa. Varmasti löytyy keskimääräinen
taso, tai vaikka otettaisiin yksi neljäsosa alemman keskimääräisyyden
määrittelyn mukaisesti, mitä ovat ne
avustajan normaalit työtehtävät. Katsottaisiin
siitä sitten tehtävänkuva joko ylöspäin
taikka alaspäin: mitä edellytyksiä, minkälaisia
osaamisalueita on tällä avustajalla ja mitä hänen
päämiehensä tai edustajansa häneltä edellyttää tai
mitä he sopivat, minkälaisia työtehtäviä tähän
työtehtävään sisältyy.
Yleiskeskustelu pääluokasta 21 päättyi.