2) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi Euroopan rahoitusvakausvälineelle
annettavista valtiontakauksista annetun lain 5 §:n
muuttamisesta
Anne Louhelainen /ps:
Arvoisa puhemies! Kreikan osalta tilanne on mielestäni
jälleen hälyttävä. Viidettä väliarviota
ei troikka eli IMF, EKP ja EU saanut yhdessä Kreikan kanssa
valmiiksi tämän vuoden loppuun mennessä.
On toki enemmänkin sääntö kuin
poikkeus, ettei Kreikan väliarviota saada valmiiksi sovituissa
aikatauluissa.
Kreikalle myönnetään teknisesti kahden
kuukauden lisäaika saada väliarvio aikaiseksi,
jotta se pystyy nostamaan seuraavan vajaan kahden miljardin euron
lainaerän. Jotta tämä olisi mahdollista,
niin tästä takausvastuun jatkamisesta tehdään
pikapäätöksellä Suomessakin
lakimuutos, joka on tänään ensimmäisessä käsittelyssä. Tämän
lisäksi Kreikka saa mahdollisuuden hakea hädän
tullen luottolimiittiä EVM:stä eli Euroopan vakausmekanismista.
Näillä järjestelyillä on tarkoitus
vaimentaa markkinoiden huolia ja pyrkiä luomaan Kreikalle
mahdollisuuksia palata velkamarkkinoille. Tästä huolimatta
Kreikan realistinen paluu velkamarkkinoille on kuitenkin hyvin,
hyvin epätodennäköistä.
Arvoisa puhemies! Kreikassa on kova poliittinen paine päästä eroon
troikan eli EU:n, EKP:n ja IMF:n ohjauksesta. Euroryhmän
kokous, jossa päätettiin lainaohjelman pidentämisestä,
ei ehtinyt kunnolla päättyä, kun tuli
Kreikan pääministeri Samarasin ilmoitus presidentinvaalien
aikaistamisesta helmikuulta niin, että 300-jäseninen
parlamentti äänestää ensimmäisen
kerran jo 17. joulukuuta uudesta päämiehestä.
Tämä onkin ehditty leimata uhkarohkeaksi yritykseksi
vakuuttaa kreikkalaiset hallituksen kyvystä päästä lopullisesti
irti eroon troikasta ja kansainvälisestä valvonnasta,
johon maa on joutunut viime vuodet alistumaan.
Arvoisa puhemies! Kreikkalainen kirjanpito on kuitenkin ministeri
Rinteen kyselytunnilla antaman vastauksen mukaan tehty luotettavasti. Hän
totesi myös, että Kreikka on edennyt positiivisesti
toimenpiteissään taloutensa parantamiseksi. Troikka
sen sijaan on pitänyt budjettia reilusti ylioptimistisena,
ja markkinoilla onkin herännyt epäilys siitä,
onko Kreikan hallitus jälleen painostanut tilastoviranomaisia
kaunistelemaan virallisia lukuja. Tämän näytelmän
todellisuus paljastunee jälleen vasta myöhemmin
savun hälvettyä. Jälleen kreikkalaisten
esittämässä draamassa on valitettavasti
myös tragedian ainekset olemassa.
Arja Juvonen /ps:
Herra puhemies! Kreikan taloudellinen tilanne on edelleen erittäin
heikko. Vaikka työttömyys on siellä laskenut
hieman huippulukemista, niin se on edelleenkin hyvin järkyttävällä tasolla,
jopa 26 prosenttia. Laman jäljiltä Kreikan talous
on raunioina, ja massiivinen velkataakka tulee varmasti haittaamaan
kasvua vuosikymmeniä eteenpäin. On aivan päivänselvää,
että Kreikka ei tule selviämään
suuresta velkataakastaan, tuskinpa ehkä koskaan. En usko,
että velkoja saadaan sieltä takaisin.
Suomen hallitus on muiden euromaiden kanssa jakanut Kreikalle
aina vain uuden lainaerän. Me voisimme kyllä kysyä sitä,
olisiko Kreikkaa alun perin pitänytkään
hyväksyä euroon, koska kriisi on maassa ollut
havaittavissa ja se on niin valtava.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Alun perin Kreikkahan ei halunnut tällaista
tukipaketin jatkoa. Sen jälkeen korot nousivat, jonka jälkeen
Kreikkakin ymmärsi, että jatkoa tarvitaan, ja
nyt ollaan tekemässä päätöstä kahdeksi
kuukaudeksi. Suomelle ratkaisu on täysin ongelmaton siitä syystä,
että uutta rahaa tässä yhteydessä ei
käytetä ja troikan valvonta jatkuu edelleen Kreikan
suhteen, mikä varmasti pitää huolta siitä,
että Kreikassa joudutaan pyrkimään talouden tervehdyttämiseen,
koska toimenpiteitä puuttuu varsin paljon.
No, tällä päästään
kevääseen asti, mutta valitettavasti täytyy
sanoa, että kun Kreikan velka on kaiken kaikkiaan 170 prosenttia
suhteessa bruttokansantuotteeseen, niin vaikka takaisinmaksuja ei
tarvitse pitkään aikaan suorittaa ja korot ovat hyvin
alhaisia, niin Kreikalla tulee olemaan suuria haasteita. Täytyy
sanoa, että olen sitä mieltä, että Kreikkaa
kuitenkin täytyy kannustaa hoitamaan taloutensa hyvin,
ja olen sitä mieltä, että jos Kreikka
joutuu palaamaan uudestaan tukiluukulle ja ehdottaa siinä yhteydessä myöskin
sitä, että näitä julkisia velkoja,
joita se on saanut itselleen, leikattaisiin, niin olen sitä mieltä,
että siinä yhteydessä on syytä tehdä päätös,
että Kreikka jättää euron. Nimittäin
silloin, jos Kreikka on euron ulkopuolella, valtakunnan sopeutuminen
uusiin olosuhteisiin on helpompaa.
Täytyy sanoa, että itse siirtyminen pois eurosta
on dramaattinen hetki, aiheuttaa jonkin aikaa vaikeuksia, mutta
sitten vuosien kuluessa Kreikka pääsee paremmin
omille jaloilleen. Toisaalta tällainen Kreikka, joka irrottautuisi
eurosta, olisi varoittava esimerkki niille, jotka eivät
hoida omaa talouttaan. Se osoittaisi sen, että on elämää myöskin
euron ulkopuolella ja sellainen mahdollisuus tosiasiassa on olemassa,
joten mielestäni on syytä, että tätä vaihtoehtoa
pidetään esillä silloin, kun Kreikka
joutuu miettimään, millä tavalla se sitten
asiansa jatkossa järjestää.
Valtiovarainministeri Antti Rinne
Arvoisa puhemies! Totean, että Kreikan osalta on kysymys
siitä, että Kreikka on itse hakenut nyt 10. joulukuuta
tätä kahden kuukauden pidennystä, ja siinä on
kysymys teknisestä pidennyksestä tämän
viidennen väliarvion ja sen myötä sitten
ohjelman loppuun saattamisesta. IMF, EKP ja komissio olivat sitä mieltä tämän
keskustelun yhteydessä euroryhmässä,
että Kreikka kykenee väliarvion tavoitteet saavuttamaan
tämän kahden kuukauden aikana.
Niin kuin edustaja Sasi totesi, niin tässä ei
ole kysymys uudesta rahasta eikä uusista takauksista, ei
mistään sellaisesta, vaan kysymys on väliarvion
toteuttamisesta ja sitten EU:n osalta 1,8 miljardin euron lainaerän
maksuun laittamisesta. Se kokonaisuus on noin 7 miljardia IMF mukaan luettuna
tässä viidennen väliarvion toteuttamisen
yhteydessä. IMF pysyy mukana tämän kahden
kuukauden ajan.
Kreikan taloudesta voisin todeta sen verran, että IMF
ja komissio arvioivat, että Kreikan talous kasvaa ensi
vuonna 2,9 prosenttia ja tulevina vuosina tätä kovemmin.
Myös OECD:n ennusteet ovat samansuuntaisia, elikkä lähtökohta Kreikalle
tässä tilanteessa näyttää olevan
sellainen, että jos ajattelee varsinaisen toiminnan menoja
ja varsinaisen toiminnan maksuja, niin verorahoilla pystytään
nyt hoitamaan sen yhteiskunnan toimivuus, velat ovat sitten erikseen.
Mistään velkahelpotuksista, mistään
korkojen alentamisesta, mistään lainojen maturiteettien
pidentämisestä ei tässä yhteydessä ollut
keskustelua, ei kenenkään toimesta. Toteaisin,
että minun arvioni on se, että tätä ERVV-takauslakia
on järkevää muuttaa tässä tilanteessa
ja huolehtia se, että Kreikka pääsee
hakemaan markkinoilta rahoitusta tulevaisuudessa.
Yleiskeskustelu päättyi.