9) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi kunnan peruspalvelujen
valtionosuudesta annetun lain muuttamisesta
Katja Hänninen /vas:
Arvoisa puhemies! Kunnilta on säästetty,
ja näköjään edelleen säästetään,
vaikka kuntien tilanne on todella huolestuttava. Tälläkin
hetkellä useat kunnat ovat lomauttaneet henkilöstöään.
Perusopetuksesta joudutaan säästämään.
Eikä lohdutusta ole näköpiirissä:
yhteisöverotulot ovat romahtaneet, kiinteistöveroja
joudutaan korottamaan, ja kunnallisveroastekin on kyllä noussut
todella monessa kunnassa. Valtionosuusleikkaukset kohdistuvat kaikkien
kuntalaisten peruspalveluihin, mutta vähätuloisille
työttömille ja eläkeläisille
sekä niille, jotka palveluja eniten tarvitsevat, leikkauksen
merkitys on paljon suurempi kuin hyvätuloisille.
Vasemmistoliitto ei voi hyväksyä valtion-osuuksiin
kohdistuvia leikkauksia, ja tämän vuoksi teen
hallintovaliokunnan vastalauseen numero 3 sisällön
mukaisen ehdotuksen, että lakiesitys hylätään.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Esityksessä ehdotetaan, että kuntien valtionosuusprosenttia
alennettaisiin 4,15 prosenttiyksiköllä siten,
että vuonna 2015 kuntien valtionosuusprosentti olisi 25,44.
Vastaavasti kuntien oma rahoitus olisi 74,56 prosenttia valtionosuustehtävien
laskennallisista kustannuksista. Mielestäni hallitus on
pahasti epäonnistunut, kun menoja ja paineita sälytetään
kuntiin, jotka joutuvat sitten nostamaan veroprosenttia, mikä iskee
erityisesti pienituloisiin ja vähentää myös
palveluja.
Edellä olevan perusteella ehdotan, että lakiehdotus
hylätään ja että hyväksytään
lausuma 1: "Eduskunta edellyttää, että hallitus
ryhtyy sekä pikaisiin että välittömiin
toimiin, jotta kuntata-louteen suunnitellut valtionosuusleikkaukset
perutaan ja kuntien peruspalveluihin kohdistuvaa valtionosuuksien
määrää lisätään."
Eila Tiainen /vas:
Arvoisa puhemies! Minä kannatan edustaja Katja Hännisen
tekemää hylkäysehdotusta.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Kannatan edustaja Saarakkalan tekemää hylkäysesitystä ja
lausumaehdotusta.
Nyt tässä sallittakoon vähän
pitempi puheenvuoro siitä, mitä minä toivoisin
kuntakentällä tapahtuvan, että emme olisi
tässä tilanteessa, että valtionosuuksia
tällä tavalla joudutaan leikkaamaan. Enkä olisi
itsekään uskonut sanovani tätä, mutta
olenpahan esittämässä, tai toivomassa, Suomeen
lisää hallintoa, nimittäin julkista väliportaan
hallintoa, jollaista on yli 90 prosentissa Euroopan maista.
Onkohan todellakin nyt sitten niin, että tämä kuntarakenteen
uudistus, kuntauudistus, on ollut niin poliittisesti jännitteinen
tilanne edellisten hallitusten ja nykyisen hallituksen välillä,
että ei ole päästy sitten ihan aidosti
varmasti siihen parlamentaariseen valmisteluunkaan eikä keskustelemaan
siitä, onko muita vaihtoehtoja hakea säästöjä — niin
kuin tänä iltana olemme tekemässä,
mutta säästölakihan tämä on,
valtion-osuuksia leikataan — nimittäin niitä rakenteita uudistamalla.
Elinkeinoelämän valtuuskunta on esittänyt uutta
mallia väliportaan hallinnosta. Tätä on myös
esittänyt Sitra jo vuoden 2011 kesällä raportissaan,
ja tämä malli väliportaan hallinnosta kulkee
tämmöisen piirikuntahallinnon nimellä. Ehkä myöskin
se sana maakunta on ollut tällaisen jonkinlaisen puoluepoliittisen
taakan rasittama, niin että tällaisesta väliportaan
hallinnosta ei olla päästykään
sitten keskustelemaan. Eli olisiko mahdollisuus kehittämällä väliportaan
hallintoa keventää sitä valtionhallintoa
ja samalla leventää niitä kuntien hartioita?
Se tarkoittaisi tietysti sitä, että täytyisi
pohtia myöskin tämmöisen piirikuntamallin
verotusoikeus, valitaanko välillisillä vaaleilla
vai suoralla vaalilla. En kannata välillisiä vaaleja,
koska Kainuun hallintokokeilusta on osoitus siitä, kun
suoralla vaalilla valitut luottamushenkilöt ovat päättämässä tällaisessa mallissa.
Meillä on kuntakokeilulaki tullut nyt voimaan, ja olen
sen kannattaja kyllä, ja sielläkin myös
aivan samalla tavalla haetaan koulutuskokeilun kautta ratkaisuja
lukioverkon, yläasteitten, toisen asteen ammatillisen koulutuksen
yhteistyöhön, jota myös tämä Elinkeinoelämän
valtuuskunta esittää tässä piirikuntamallissaan.
Nyt jos ajatellaan sitä, että hallitus lähti
voimakkaasti ehkä Kuntaliiton kannan mukaisesti hakemaan sitä vahvaa
peruskuntaa, niin kuitenkin tässä Sitran raportissa
on tullut esille, että Kuntaliitolle tämä piirikuntamalli
oli toinen vaihtoehto. Mutta sitten näin tehtiin poliittinen
päätös kuntarakennelaista, ja sitten
lähdettiin tätä vahvaa peruskuntaa hakemaan,
ja sitten tietyllä tavalla heti alkumetreiltään
keskustelu osoittautui milteipä mekaaniseksi keskusteluksi
kuntien määrästä, kun ehkä olisi
pitänyt sitten ruveta keskustelemaan parlamentaarisesti
hallinto- ja palvelurakenteen tilanteesta ja sen kehittämisestä.
Perustelen, että tämä voisi olla
nimenomaan näitten säästöjen
paikka, kun puhutaan, että meillä on harva-alueen
Suomi mutta meillä on myös metropoli-Suomi. Eli
joustavia ratkaisuja, ei tätä tiukkaa, tiettyyn
kaavaan puettua 20 000 asukkaan pakkopaitaa, vaan alueellisia
vaihtoehtoja. Kehottaisin nyt kaikkia tutustumaan tuohon Evan raporttiin.
Minusta se voisi olla hyvä lähtökohta
keskustelulle tulevaisuudessa siitä, mitä kuntarakenteelle
täytyy tehdä.
Elsi Katainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunnan käsittelyssä keskustan
valiokuntaryhmä esitti tämän lakiesityksen
hylkäämistä, koska hallitus ei ole kyennyt
tuomaan eduskunnalle sellaisia lakiehdotuksia, joilla kuntien velvoitteita
kevennettäisiin. Sen sijaan ensi vuodeksi on Kuntaliitonkin
arvion mukaan kunnille tulossa uusia velvoitteita yli 300 miljoonan euron
edestä. Ainoana kevennyksenä on esitetty vanhushuollon
laitospainotteisuuden vähentämistä, mutta
samalla ei ole kuitenkaan otettu huomioon sitä, että kotihoitoon
suunnattuja palveluja tulee lisätä.
On muistutettava taas kuluvalla vaalikaudella hallituksen jo
toteuttamista rajuista valtionosuusleikkauksista ja valtionosuusjärjestelmään
tehdyistä kuntia hyvin syvästikin eriarvoistavista muutoksista.
Myös kunnille varsinkin ensi vuodeksi sälytetyt
uudet ja raskaat velvoitteet alimitoitetuilla kustannusarvioilla
ovat kuntatalouden kurjistus edelleenkin. Muun muassa näistä syistä tämä lakiesitys
on niin ihmisten kuin peruspalveluiden järjestämisestä vastuussa
olevien kuntien kannalta kohtuuton.
Valtionosuusleikkausten lisäksi hallitus jopa esitti
ensi vuodeksi kuntien harkinnanvaraisen rahoituslisäjärjestelmän
lakkauttamista, vaikka valtiontalouden näkökulmastakaan
sillä ei ole niin suurta merkitystä. Onneksi hallintovaliokunta
muutti lakiesitystä tältä osin, vaikka
hallituksella ei ollut osoittaa harkinnanvaraisiin euroakaan rahaa.
Myöskään kiinteistöveron
ylä- ja alarajoihin ja asiakasmaksujen pakkokorotuksista
kunnille koituvien lisätulojen imurointia pois valtion-osuusleikkauksista
emme voi hyväksyä. Tällä veivauksella
hallitus kajoaa perustuslain kannalta hyvin kyseenalaisella tavalla
kuntien verotusoikeuteen sekä kuntien mahdollisuuksiin
päättää itsenäisesti
taloudestaan. Se on omiaan murentamaan luottamusta kunta—valtio-suhteessa
ja hankaloittaa merkittävästi kuntien pitkäjänteistä taloussuunnittelua.
Kuntien ja kuntalaisten kannalta suurin ongelma on tällä hetkellä kuntien
tehtävien ja myös niihin osoitetun rahoituksen
epäsuhta. Hallitus ei ole tehnyt mitään
konkreettista kuntatalouden vahvistamiseksi. Se on vuosittain syventänyt kuntatalouden
ahdinkoa valtionosuusleikkauksilla sekä määräämällä kunnille
uusia tehtäviä alimitoitetulla rahoituksella.
Kunnille luvatut tehtävänkevennykset ovat jäämässä vain
puheiden tasolle.
Olisi myös ryhdyttävä toimenpiteisiin
kuntien ja kokonaisten alueiden välisten taloudellisten erojen
kaventamiseksi. Tasasuuruiset valtion-osuusleikkaukset kasvattavat
kuntien välisiä eroja ja kunnallisverorasituksessa
erot ääripäitten välillä voivat
olla jopa 6 prosenttiyksikköä. Erot maakunnittain
ovat 2,3 prosenttiyksikköä, ja juopa vain kasvaa,
kun ensi vuonna astuu voimaan valtionosuusuudistus.
Ottaen huomioon perustuslailla jokaiselle turvatut yhdenvertaiset
sosiaaliset ja sivistykselliset perusoikeudet ei kunnilta voi enää leikata
valtionosuuksia, koska hallitus ei ole kyennyt tuomaan eduskunnalle
niitä esityksiä, joilla kuntien taakkaa kevennettäisiin.
Tätä mieltä on hallintovaliokunnan keskustan
ryhmä.
Arvoisa puhemies! Edellä olevin perustein esitänkin,
että vastalauseen 2 mukaisesti lakiesitys hylätään
sekä vastalauseen 2 mukaiset kuusi lausumaehdotusta hyväksytään.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallitus on kuntapolitiikallaan koetellut vuosittain
perustuslaista johdettua niin sanottua rahoitusvastuun periaatetta,
jonka mukaan valtiovallan on huolehdittava, että määrätessään kunnalle
uusia velvoitteita kunnilla on tosiasialliset mahdollisuudet selviytyä niistä.
Hallitus on ensi vuonna leikkaamassa kuntien vastuulla olevien peruspalveluitten
valtionosuuksia, tällä kertaa hiukan vajaalla
300 miljoonalla eurolla. Hallitus on korottamassa kiinteistöverojen
ala- ja ylärajoja sekä kuntien asiakasmaksuja.
Näistä kunnille koituvat lisäeurot, yhteensä noin
90 miljoonaa euroa, hallitus on leikkaamassa pois kuntien valtionosuuksista.
Kunnallisen itsehallinnon ja kuntien verotusoikeuden kannalta tilanne on
erittäin ongelmallinen.
Kaiken kaikkiaan hallitus on tehnyt kuntapalveluiden rahoituksesta
leikkauspäätöksiä vuosina 2012—2017
yhteensä hiukan vajaalla 7 miljardilla eurolla. Käytännössä hallitus
on lakaissut valtiontalouden alijäämiä kuntatalouden
harteille, vaikka molemmat ovat luottoluokittajan seuraamaa julkista
taloutta. Koko julkisen talouden kestävyysvajeen hoidon
kannalta kustannusvastuun siirrolla ei ole merkitystä.
Hallituksen kuntapolitiikalla kuntien rahoitusosuus valtiovallan
määräämistä lakisääteisistä velvoitteista
on kasvanut huolestuttavaa vauhtia. Kuluvaan vuoteen verrattuna
kuntien rahoitusvastuu kasvaa jopa 4,13 prosenttiyksiköllä ensi vuonna.
Samaan aikaan hallitus on sälyttämässä kunnille
uusia ja entistä raskaampia velvoitteita alimitoitetulla
kustannusarviolla ja rahoituksella.
Keskustan mielestä kuntien tehtävät
ja niihin osoitettu rahoitus ovat vakavassa epäsuhdassa. Kuten
edellä on todettu, kohdistuu kunnallisveroon valtava, keskimäärin
jopa noin 2 prosenttiyksikön korotuspaine. Kuntapolitiikallaan
hallitus välillisesti nostaa veroastetta pakottaessaan kunnat
nostamaan kunnallisveroa selvitäkseen edes alati kasvavista
lakisääteisistä velvoitteista. Se murentaa
kansalaisten ostovoimaa ja on haitallista yhä enemmän
kotimarkkinoihin nojaavan talouskasvun kannalta. Kuntapolitiikallaan hallitus
on, näin voinee sanoa, ajanut Suomen näivettymiskierteeseen.
Hallituksen valtionosuusjärjestelmään
tekemät päätökset ovat syventäneet
rajusti kuntien ja kuntalaisten eriarvoistumista. Eniten tästä ovat kärsineet
keskisuuret ja sitä pienemmät maaseutukunnat ja
harvan asutuksen kunnat, joissa verotulopohja on kapea ja kunnallisverorasitus
keskimääräistä korkeampi. Tällä vaalikaudella
hallitus on leikannut noin 80 kunnalta valtionosuuksia jopa kolmella
eri tavalla: kiinteistöveron poistaminen verotulojen tasauksesta,
valtion-osuusleikkaukset ja valtionosuusuudistus. Kaikki ovat alle
20 000 asukkaan seutukaupunkeja tai maaseutukuntia.
Valtionosuusjärjestelmään tehtyjen
muutosten seurauksena on kuntia, joissa kunnallisveroon kohdistuu
pahimmillaan jopa 7 prosenttiyksikön korotuspaine. Ne kohdistuvat
erityisesti kuntien vähävaraisiin asukkaisiin,
jotka tarvitsevat eniten muun muassa kunnallisia sosiaali- ja terveyspalveluja.
Hallituksen kuntapolitiikka siis syrjii vähävaraisia.
Tällaista kuntapolitiikkaa ei keskustan valiokuntaryhmä ole
voinut hyväksyä. Niin ikään
hallitus ei ole päätöksessään
huomioinut, että kunnallisveroerojen merkittävä kasvu
näivettää taloudellista toimeliaisuutta
niin yleisesti kuin erityisesti maakuntien ja yksittäisten
kuntien näkökulmasta tilanteessa, jossa Suomi
tarvitsee talouskasvua sekä koko maan taloudelliset ja
henkiset voimavarat tarvittaisiin hyötykäyttöön.
Arvoisa puhemies! Näillä sanoilla kannatan edustaja
Kataisen esitystä vastalauseen 2 mukaisesta hylkäysesityksestä sekä vastalauseen
2 mukaisista lausumaehdotuksista.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Kannatan edustaja Saarakkalan tekemää hylkäysesitystä ja
lausumaesitystä.
Kuntien palvelut ovat juuri niitä palveluita, jotka
ovat ihmisen arkea kaikista lähimpänä. Täällä salissa
ollaan monta kertaa kuultu hallituspuolueitten puolusteluja siitä,
että emme ole leikanneet sieltä ja emme ole leikanneet
täältä tarkoittaen peruspalveluita. Juuri
niitähän nämä kuntien palvelut
ovat, joihin tällä esityksellä puututaan.
Hallitus leikkaa ihmisten arjesta, ihmisten hyvinvoinnista. Nämä teot
ja hallituspuolueiden puheet eivät kohtaa toisiaan. Tämä laki
on yksinkertaisesti hylättävä.
Anne Louhelainen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan
kuntien valtionosuusprosentin alentamista. Kuntapäättäjänä voin
todeta, että tämä esitys tulee todellakin
entisestään vaikeuttamaan kuntatalouden tasapainossa
pitämistä. Monet kunnat tullevat nostamaan veroprosenttiaan
ja nostamaan palveluista perittäviä maksuja. Kuntien
tehtäviä piti karsia, mutta samaan aikaan tehtäviä tullaan lisäämään.
Kuntien tehtävien määrä ja laatu
eivät ole tasapainossa valtiolta tulevan rahoituksen kanssa.
Kuntaliitto on arvioinut, että ensi vuonna myös
uusia velvoitteita tulee kunnille jopa 300 miljoonan euron edestä,
vaikka kuntien velvoitteita piti karsia 2 miljardin euron edestä. Julkisten
palveluiden saatavuus tulee vaikeutumaan ja niiden tuottaminen kallistumaan,
ja samalla niitä tullaankin varmasti myös karsimaan. Kuntalainen
on aina kuntapäättäjän keskiössä. Valtio
tuntuu todellakin siirtävän omia rahoitusvelvoitteitaan
kunnille, ja meidän kuntapäättäjien
on entistä vaikeampi ylläpitää palveluita
kuntalaisille.
Arja Juvonen /ps:
Herra puhemies! Kun- tien valtionosuusleikkaukset koskettivat
tänään konkreettisesti Espoossa, jossa
kävin Espoon kaupunginhallituksen kokouksessa. Teimme siellä kipeän
päätöksen, jossa terveyspalvelumaksuja
korotettiin ja myös vammaisten henkilöiden lyhytaikaishoivan
päivämaksuja. Korotukset tuntuivat kohtuuttomille,
ne olivat liki 10 prosenttia eivätkä näin
missään suhteessa yleisen hintojen nousun tai
palkkojen nousun tai eläkkeiden nousun kanssa. Tuntui kyllä todella hirveälle,
miten suuriin korotuksiin olemme joutuneet lähtemään.
Kiinteistöveroprosenttien ylä- ja alarajojen korotukset
taasen ovat myös omanlaisensa signaali meille kansalaisille.
Tulee sellainen tunne, että oman kodin omistamisesta rangaistaan,
ja varsinkin jos nämä tuotot ohjataan valtion
hyväksi, niin näen kyllä sen vääränä toimintatapana.
Kuulin tänään, että tässä tuoton
ohjaamisessa voidaan myös toimia toisella tavalla, että esimerkiksi
Espoo voi saada tästä tuotosta osan käyttääkseen
itse. En tiedä, pitääkö se paikkansa, mutta
tämä olisi toki toivottavaa.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Vielä lyhyesti, on muistettava,
että 70-luvulta alkaen ja varsinkin 2000-luvulla on kuntien
tehtäviä tullut valtavasti lisää ja
valtionosuudet eivät ole olleet perässä.
Kunta joutuu huolehtimaan tehtävistä mutta rahaa
ei ole tullut. Päinvastoin, kun näitä tehtäviä on
pitänyt karsia, niin niitä on tullut lisää.
Me nyt ensinnäkin varjobudjetissa esitimme 200 miljoonaa
peruspalveluihin, ja esimerkiksi työmarkkinatuen uudistus
tuo kunnille jopa 200 miljoonaa lisää rahaa.
Sitten toinen on kotihoidon tuen jaksotus. Tuntuu kyllä ihmeelliseltä,
että 4 prosenttia alennetaan valtionosuusprosenttia. Siinä kyllä moni kunnan
isä ja äiti miettii, millä pystyy näitä lakisääteisiä toimia
vielä itse kukin kunnassa hoitamaan. Aivan oikein esitämme,
että emme voi hyväksyä tämmöistä esitystä.
Nyt pitäisi valtiovallankin miettiä, mitä tehtäviä annetaan
ja mistä sitten rahoja annettaisiin sen myötä.
Jos tehtäviä annetaan lisää,
niin rahojen pitäisi olla myös sitten mukana,
mutta näin ei ole käynyt.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Kannatan edustaja Saarakkalan tekemää hylkäysehdotusta.
Täytyy sanoa, että varsinkin alkuillasta tässä budjettikäsittelyssä tuli
aika usein hallituspuolueitten taholta semmoista puhetta, että kaikki olemme
vastuussa tästä kehityksestä, mutta jos tarkkaan
katsotaan, niin perussuomalaiset ei ole ollut hallituksessa ollenkaan
puolueena, ehkä joskus SMP:n aikoina. Mutta siinä mielessä ei voida
sanoa sitä hallitusvastuuta ja sitä, että ollaan
ajauduttu tähän maaseudun tyhjentämispolitiikkaan.
Onko mitenkään autuaaksi tekevää,
että siirretään pääkaupunkiseudulle
ihmisiä tuolta ympäri Suomen? Nythän
tässä kuntaosuuksien uudistuksessa myöskin
Varsinais-Suomi on ollut suuri kärsijä ja muutkin
maaseutualueet, ja sieltä on niin kuin haravoitu sitä rahaa
tähän pääkaupunkiseudulle, että saadaan
täällä sitten ne työttömäksi
jääneet ihmiset ja tänne myöskin
ulkomailta muuttaneet jollain tavalla elätettyä.
Tietysti osasyy siihen on se, että on Eurooppa-politiikkaan
uhrattu hirveästi verovaroja. Muun muassa autoveroista
tulevat varat menevät sinne tukimaksuihin suurin piirtein
korvamerkittynä. Sekin on herättänyt
hirveää huomiota tässä, ja se, ettei
voida alentaa niitä ja ei voida niistä EU-maksuista
ja muista tinkiä. Eikä Suomi ole voinut niistä hakea
helpotuksiakaan, vaikka nyt Ruotsia myöten vissiin on tullut
semmoisia esityksiä, että halutaan jäsenmaksualennusta,
ja varmaan se Suomenkin hallituksen edessä on. Ei ole perusteltua,
että velkarahalla rahoitetaan ja sitten lapset maksavat
sen myöhemmin.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Heikkilä pesi puhtaaksi
puolueensa, mikä on ihan kunnioitettavaa, ja varmasti näin
onkin, että perussuomalaiset eivät ole olleet hallituksessa — eivät,
vaikka vähän on koetettu sorkkaraudallakin vääntää hallituksen
sisään, niin ei se kelvannut. (Pirkko Mattila:
Onneksi ei menty!) Mieluummin unohdettiin omat köyhät kunnat
ja vastustettiin vain Eurooppa-politiikkaa. Siinä mielessä minun
mielestäni on pikkusen teennäistä laittaa
tähän nyt autoverot ja muut päällekkäin.
Kyllä kokonaisuudessaan kuitenkin asioita hoidetaan, etten
lähtisi aivan joittenkin yksityiskohtien kautta perustelemaan
sitä, miksi ollaan tässä tilanteessa,
kuinka näin on tehty.
Ehkä ennemminkin kannattaisi lähteä rakentamaan
tässä. Minä olen valmis rakentamaan seuraavia
askeleita ja sitä seuraaviakin niin, että niitä tehdään
parlamentaarisesti, niin kuin Kataisen hallituksen aikana tiettyjä asioita,
esimerkiksi energia- ja ilmastopolitiikan osalta yhdessä olimme
tekemässä sitä. Katsotaan sitten muutaman eduskuntakauden
jälkeen, mihinkä me yhdessä päädyimme.
Minun mielestäni on ollut hyvää ja rakentavaa
näinkin huonossa ajassa. Vaikka hallitus ei ole kaikilta
osin onnistunutkaan ja me olemme epäonnistuneet varmasti
isoissa valinnoissa kaiken kaikkiaan, niin tiettyjä asioita
on kyetty tekemään vaikka hallitusohjelmasta poiketen,
yhdessä eduskunnan parlamentaarisella valmistelulla. Minun
mielestä se osoittaa kyllä hallituksenkin suunnalta,
vaikka tässä nykyisiä oppositiopuolueita
olemmekin, kuitenkin semmoista valmiutta, että yhdessä halutaan
kehittää, että tässä maassa
voitaisiin parempi huominen nähdä.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Myllykoski koetti tietysti entisenä hallituspuoluelaisena
vierittää tuota syytä perussuomalaisten
niskaan. (Jari Myllykoski: En!) Mutta täytyy sanoa, että minulle
ainakin on tullut näistä käydyistä hallitusneuvotteluista
semmoinen kuva, että meille oli luvattu, että olisi
saatu kaksi kertaa äänestää EU-tukipaketteja
vastaan ja sitten olisi pitänyt äänestää puolesta.
Ja sitten kun me vaalitoreilla lupasimme kansalle, että me emme äänestä niitten
puolesta emmekä tue niitä, niin minun mielestäni
siinä on hyvin selkeä peruste ollut, miksi ei
ole hallitukseen menty.
Mutta tietysti tämä edustaja Myllykosken esille
tuoma ilmastopaketti on kanssa yksi semmoinen hullu paketti, mikä on
kymmenen vihreän edustajan voimin sitonut yli sata kansanedustajaa
nykyisessä tai edellisessä hallituksessa tämän
ilmastotavoitteen taakse. Se on nyt muun muassa Suomelle tullut
hyvin kalliiksi, kun Kanadat ja Venäjät ja muut
isot maat ovat sanoutuneet irti niistä ilmastopaketeista,
ja ei varmaan suomalaisillekaan ole ollut se etunoja siellä kovin
halpaa lystiä.
Ilmastoneuvotteluissa ovat ilmeisesti jotkut johtavat poliitikot
lentäneet pitkin maailmaa 30 vuotta kokouksiin. Käsittääkseni
se on lisännyt ilmastopäästöjä myöskin
lentokoneitten taholta aika merkittävästi, ja
minkä verran siihen on rahaa kulunut — siinä hommassa
ei ole kyllä ilmasto puhdistunut yhtään
vielä. Paljon on semmoista mietittävää ja
humpuukia tässä politiikassa, mihin ei kannattaisi
pienen maan lähteä.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Nyt on edustaja Myllykoskelle todettava,
että nimenomaan näin. Jos te kuuntelitte tuon
minun puheenvuoroni liittyen nimenomaan kunnan peruspalvelujen tilaan
ja hallinto- ja palvelurakenteeseen, minä kävin — ja
kiitoksia puhemiehelle, että hän salli tämän
keskustelun — sen kautta läpi, mikä voisi
olla vaihtoehto ja mistä voisi hakea sitten säästöjä perustuen
nimenomaan tutkittuun tietoon. Ja kun tätä aihetta
todella selasin, minkä verran tätä hallinto-
ja palvelurakennetta on muutoin Suomessa tutkittu — siis
siitä on tehnyt valtioneuvosto selontekoa ja Sitra ja nyt
Eva — niin kyllä meillä sitä tutkittua
tietoa on. Nyt vain pitäisi todellakin, tai olisi jo pitänyt,
vaikkapa parlamentaarisesti lähteä sitä edistämään. Mutta
kyllä nyt näin kolmen vuoden kokemuksella, vaikkakin
täällä oppositiosta käsin katsoneena,
tämä vain sisälsi niin paljon poliittisia
jännitteitä, että näitä vaihtoehtoja
ei nähty, ja ne ovat kuitenkin tutkittuna tietona olleet
meidän edessä. Minä toivoisin, että tästä voitaisiin
ihan aidosti edetä.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Sairastavuus ja väestön
ikärakenne vaikuttavat kuntien valtionapurahoitukseen,
ja tämä systeemi ei kohtele tasavertaisesti kuntia.
Muun muassa Varsinais-Suomi ja Satakunta kärsivät
tästä. Tämä myös lyö korville
tehtävää ennaltaehkäisyä terveyden
edistämiseksi, ja tämä ei ole hyvä.
Keskustelu päättyi.