Täysistunnon pöytäkirja 131/2006 vp

PTK 131/2006 vp

131. TIISTAINA 12. JOULUKUUTA 2006 kello 19.10

Tarkistettu versio 2.0

1) Hallituksen esitys eräitä yritysjärjestelyjä koskeviksi muutoksiksi verolainsäädäntöön

 

Jari Koskinen /kok:

Arvoisa rouva puhemies! Käsittelyssä on tällä hetkellä laki eräistä yritysjärjestelyistä. Taustalla tässä on se, että EU:ssa on olemassa yritysjärjestelydirektiivi. Tähän direktiiviin on tehty tiettyjä muutoksia ja ne pitää myös kansallisesti saattaa voimaan. Pääosiltaan tämä esitys vastaa EU-direktiiviä, eikä siihen siinä mielessä ole mitään huomautettavaa, mutta tässä on myös vähän semmoisia kansallisia osioita, on tehty vähän omaa soveltavaa lainsäädäntöä, tietysti niissä liikkumavaroissa, mitä kansallisesti on mahdollista.

Mietintö on erittäin hyvin jälleen kerran kirjoitettu, niin että siinä mielessä sellainenkin, joka ei ole valtiovarainvaliokunnassa istunut, pystyy kyllä hyvin mietintöä lukemalla pääsemään kiinni siihen, mistä tässä on kysymys. Mutta oli muutama asia, jotka nousivat valiokunnassa esille ja jotka ovat tämän lain osalta aika keskeisiä.

Ensimmäinen niistä asioista on se, että täällä muutetaan nykyisin voimassa olevan lain osalta erästä termiä. Nykyisin käsite eräissä yritysjärjestelyissä on ollut "liiketoiminnan osa", kun esimerkiksi yritykset ovat jakautuneet tai tehty muita järjestelyjä. Nyt tämä käsite muuttuu termiksi "liiketoimintakokonaisuus". Monet tietysti pelkäävät, muuttuuko tässä sitten jotain muutakin, muuttuuko tulevaisuudessa verotus- tai oikeuskäytäntö sen takia, että terminologia on erilainen. Mietintöön on aika pitkään kirjoitettu ja perusteltu sitä, että kaikki meille vakuuttivat valiokunnassa, että tarkoitus ei ole miltään osin muuttaa vallitsevaa oikeuskäytäntöä tai koeteltua verotuskäytäntöä, vaan että jatkossakin kun järjestelyjä tehdään, niin ne pystytään tekemään samalla tavalla niiden ratkaisujen pohjalta, mitä aikanaan on tehty, myös tulevaisuudessa. Mutta varmuuden vuoksi on hyvä todeta täältä eduskunnan pöntöstäkin, että jos joku yritys nyt joutuu vaikeuksiin verotuksen osalta nimenomaan tämän terminologian muuttumisen takia, niin voin sitten tarvittaessa tulla vaikka todistamaan, että kyllä valiokunnassa vakaa aikomus oli ja näin meille vakuutettiin, että mitään ei ole tarkoitus muuttaa, ainoastaan muutetaan tätä terminologiaa, joka paremmin ehkä vastaa sitä alkuperäisen direktiivin termiä. Tämän "liiketoiminnan osan" kanssa on kymmenen vuotta toimittu, ja se on käytännössä osoittautunut toimivaksi ja siihen on tietyt ratkaisut haettu, ja toivottavasti myös tulevaisuudessa, vaikka terminologia muuttuu, vastaavalla tavalla pystytään toimimaan.

Rouva puhemies, sitten toinen asia. Kun yritysjärjestelyjä tehdään paljon sekä Suomessa että myös kansainvälisesti EU-alueella tai vähän muutenkin, niin usein pitää myös tehdä erilaisia vastikkeita, eli vaikkapa yrityksen jakautuessa tai fuusioituessa osakkeenomistajille voidaan antaa kauppahintana yhtiön osakkeita. Näin tämä on toiminut kymmenen vuotta, mutta kuulemisen aikana ja, voi sanoa, julkisuudessakin on käyty keskustelua siitä, minkä takia aina yrityksen pitäisi laskea liikkeelle uusia osakkeita tehdessään järjestelyjä, miksei voisi käyttää vaikkapa niitä vanhoja osakkeita, mitä yrityksellä on itsellään hallussa. Viimeisten vuosien aikana ylipäätään yritysten mahdollisuutta hankkia omia osakkeita on lisätty ja lavennettu. Nyt sitten kuitenkin tässä yhteydessä olisi voitu muuttaa sekin käytäntö, joka kymmenen vuotta on ollut voimassa, että aina yrityksen näissä järjestelyissä, jos haluaa käyttää osakkeita, pitää laskea liikkeelle uusia osakkeita. Tässä ei ole yhtään mitään järkeä, ja mietinnössä todetaankin, että hyvin me olisimme voineet valita jonkun toisenkin linjan, sen tyyppisen linjan, mikä monissa EU-maissakin tällä hetkellä on. Yli puolet minun tietojeni mukaan EU-maista noudattaa jo sen tyyppistä käytäntöä, että yritysjärjestelyissä voidaan käyttää vanhoja osakkeita vastikkeina eikä tarvitse laskea liikkeelle uusia osakkeita. Tämä on, voi sanoa, suorastaan pelkästään yritysten kiusaamista. Niille aiheutuu ylimääräisiä kuluja ja ylimääräistä vaivaa.

Tätä yritettiin tietysti muuttaa tuolla valiokunnassa, mutta jostain kumman syystä nyt sitten meidän vaatimuksemme kaikuivat kuuroille korville. Kaikilla ei korvakampanja ole vielä siinä asennossa, että ymmärrettäisiin, mistä on kysymys kaikilta osin. Viitattiin vain siihen, niin kuin täällä valiokunnan mietinnössäkin, että valtiovarainministeriö on aikanaan asettanut yritysverotuksen kehittämistyöryhmän ja työryhmä on aikanaan jättänyt mietinnönkin, niin että sitten ehkä joskus tulevaisuudessa voidaan muuttaa tätä lakia sellaiseen asentoon kuin se on monissa EU-maissa tällä hetkellä. Pitää vain kysyä, miksi siirtää asioita tulevaisuuteen, koska tämä muutos olisi voitu helposti tehdä.

Puhemies! Aikanaan yksityiskohtaisessa käsittelyssä tulenkin tekemään muutosesityksiä 52 §:ään. Siinä on useampi kohta. Ainakin kolmessa kohdassa on tarkoitus tehdä muutosesitys. Sieltä ei pitäisi nyt poistaa kuin kolme sanaa, niin se mahdollistaisi sen, että voitaisiin käyttää myös järjestelyssä vanhoja osakkeita.

Puhemies! Sitten vielä lopuksi haluan puuttua yhteen asiaan, mikä kirjattiin myös tänne valiokunnan mietintöön. Se liittyy asian käsittelyaikatauluun. Aika monta kertaa käy niin eduskunnassa syksyn aikana, että tulee viime tipassa kiireellisiä asioita eduskunnan käsittelyyn, ja käy niin, että valiokunnissa ei ole riittävästi aikaa käsitellä asioita. Niin kävi tämän yritysjärjestelylakiesityksenkin osalta. Tässä olisi ehkä aikaa vähän enemmän käyttämällä saatu hiottua sen tyyppinen muoto, mikä ei olisi jättänyt mitään tulkinnanvaraa tulevaisuuteen ja mikä olisi ollut varmaan yritysten kannaltakin järkevämpi vaihtoehto. Mutta valitettavasti aikataulu painoi päälle, ja se ei tietysti ole hyvä asia, koska kuitenkin tämänkin talon tehtävä on kai pyrkiä tekemään mahdollisimman hyvää ja laadukasta lainsäädäntötyötä.

Esko  Kurvinen /kok:

Arvoisa rouva puhemies! Kannatan ed. Jari Koskisen tekemiä hyviä muutosesityksiä mietinnön vastalauseen 1 mukaisesti.

Ensimmäinen varapuhemies:

Varsinaiset muutosehdotuksethan tehdään sitten yksityiskohtaisessa käsittelyssä.

Puhuja:

Kyllä.

Yleiskeskustelu päättyy.