Jari Koskinen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Käsittelyssä on tällä hetkellä laki
eräistä yritysjärjestelyistä.
Taustalla tässä on se, että EU:ssa on
olemassa yritysjärjestelydirektiivi. Tähän
direktiiviin on tehty tiettyjä muutoksia ja ne pitää myös
kansallisesti saattaa voimaan. Pääosiltaan tämä esitys
vastaa EU-direktiiviä, eikä siihen siinä mielessä ole
mitään huomautettavaa, mutta tässä on
myös vähän semmoisia kansallisia osioita,
on tehty vähän omaa soveltavaa lainsäädäntöä,
tietysti niissä liikkumavaroissa, mitä kansallisesti
on mahdollista.
Mietintö on erittäin hyvin jälleen
kerran kirjoitettu, niin että siinä mielessä sellainenkin,
joka ei ole valtiovarainvaliokunnassa istunut, pystyy kyllä hyvin
mietintöä lukemalla pääsemään
kiinni siihen, mistä tässä on kysymys.
Mutta oli muutama asia, jotka nousivat valiokunnassa esille ja jotka
ovat tämän lain osalta aika keskeisiä.
Ensimmäinen niistä asioista on se, että täällä muutetaan
nykyisin voimassa olevan lain osalta erästä termiä.
Nykyisin käsite eräissä yritysjärjestelyissä on
ollut "liiketoiminnan osa", kun esimerkiksi yritykset ovat jakautuneet
tai tehty muita järjestelyjä. Nyt tämä käsite
muuttuu termiksi "liiketoimintakokonaisuus". Monet tietysti pelkäävät,
muuttuuko tässä sitten jotain muutakin, muuttuuko
tulevaisuudessa verotus- tai oikeuskäytäntö sen
takia, että terminologia on erilainen. Mietintöön
on aika pitkään kirjoitettu ja perusteltu sitä,
että kaikki meille vakuuttivat valiokunnassa, että tarkoitus
ei ole miltään osin muuttaa vallitsevaa oikeuskäytäntöä tai
koeteltua verotuskäytäntöä,
vaan että jatkossakin kun järjestelyjä tehdään,
niin ne pystytään tekemään samalla
tavalla niiden ratkaisujen pohjalta, mitä aikanaan on tehty,
myös tulevaisuudessa. Mutta varmuuden vuoksi on hyvä todeta
täältä eduskunnan pöntöstäkin,
että jos joku yritys nyt joutuu vaikeuksiin verotuksen
osalta nimenomaan tämän terminologian muuttumisen
takia, niin voin sitten tarvittaessa tulla vaikka todistamaan, että kyllä valiokunnassa
vakaa aikomus oli ja näin meille vakuutettiin, että mitään
ei ole tarkoitus muuttaa, ainoastaan muutetaan tätä terminologiaa,
joka paremmin ehkä vastaa sitä alkuperäisen
direktiivin termiä. Tämän "liiketoiminnan osan"
kanssa on kymmenen vuotta toimittu, ja se on käytännössä osoittautunut
toimivaksi ja siihen on tietyt ratkaisut haettu, ja toivottavasti myös
tulevaisuudessa, vaikka terminologia muuttuu, vastaavalla tavalla
pystytään toimimaan.
Rouva puhemies, sitten toinen asia. Kun yritysjärjestelyjä tehdään
paljon sekä Suomessa että myös kansainvälisesti
EU-alueella tai vähän muutenkin, niin usein pitää myös
tehdä erilaisia vastikkeita, eli vaikkapa yrityksen jakautuessa tai
fuusioituessa osakkeenomistajille voidaan antaa kauppahintana yhtiön
osakkeita. Näin tämä on toiminut kymmenen
vuotta, mutta kuulemisen aikana ja, voi sanoa, julkisuudessakin
on käyty keskustelua siitä, minkä takia
aina yrityksen pitäisi laskea liikkeelle uusia osakkeita
tehdessään järjestelyjä, miksei
voisi käyttää vaikkapa niitä vanhoja
osakkeita, mitä yrityksellä on itsellään
hallussa. Viimeisten vuosien aikana ylipäätään
yritysten mahdollisuutta hankkia omia osakkeita on lisätty
ja lavennettu. Nyt sitten kuitenkin tässä yhteydessä olisi
voitu muuttaa sekin käytäntö, joka kymmenen
vuotta on ollut voimassa, että aina yrityksen näissä järjestelyissä, jos
haluaa käyttää osakkeita, pitää laskea
liikkeelle uusia osakkeita. Tässä ei ole yhtään
mitään järkeä, ja mietinnössä todetaankin,
että hyvin me olisimme voineet valita jonkun toisenkin linjan,
sen tyyppisen linjan, mikä monissa EU-maissakin tällä hetkellä on.
Yli puolet minun tietojeni mukaan EU-maista noudattaa jo sen tyyppistä käytäntöä,
että yritysjärjestelyissä voidaan käyttää vanhoja
osakkeita vastikkeina eikä tarvitse laskea liikkeelle uusia
osakkeita. Tämä on, voi sanoa, suorastaan pelkästään
yritysten kiusaamista. Niille aiheutuu ylimääräisiä kuluja
ja ylimääräistä vaivaa.
Tätä yritettiin tietysti muuttaa tuolla valiokunnassa,
mutta jostain kumman syystä nyt sitten meidän
vaatimuksemme kaikuivat kuuroille korville. Kaikilla ei korvakampanja
ole vielä siinä asennossa, että ymmärrettäisiin,
mistä on kysymys kaikilta osin. Viitattiin vain siihen,
niin kuin täällä valiokunnan mietinnössäkin,
että valtiovarainministeriö on aikanaan asettanut
yritysverotuksen kehittämistyöryhmän
ja työryhmä on aikanaan jättänyt
mietinnönkin, niin että sitten ehkä joskus
tulevaisuudessa voidaan muuttaa tätä lakia sellaiseen
asentoon kuin se on monissa EU-maissa tällä hetkellä.
Pitää vain kysyä, miksi siirtää asioita
tulevaisuuteen, koska tämä muutos olisi voitu
helposti tehdä.
Puhemies! Aikanaan yksityiskohtaisessa käsittelyssä tulenkin
tekemään muutosesityksiä 52 §:ään.
Siinä on useampi kohta. Ainakin kolmessa kohdassa on tarkoitus
tehdä muutosesitys. Sieltä ei pitäisi
nyt poistaa kuin kolme sanaa, niin se mahdollistaisi sen, että voitaisiin
käyttää myös järjestelyssä vanhoja
osakkeita.
Puhemies! Sitten vielä lopuksi haluan puuttua yhteen
asiaan, mikä kirjattiin myös tänne valiokunnan
mietintöön. Se liittyy asian käsittelyaikatauluun.
Aika monta kertaa käy niin eduskunnassa syksyn aikana,
että tulee viime tipassa kiireellisiä asioita
eduskunnan käsittelyyn, ja käy niin, että valiokunnissa
ei ole riittävästi aikaa käsitellä asioita.
Niin kävi tämän yritysjärjestelylakiesityksenkin
osalta. Tässä olisi ehkä aikaa vähän enemmän
käyttämällä saatu hiottua sen
tyyppinen muoto, mikä ei olisi jättänyt
mitään tulkinnanvaraa tulevaisuuteen ja mikä olisi
ollut varmaan yritysten kannaltakin järkevämpi
vaihtoehto. Mutta valitettavasti aikataulu painoi päälle,
ja se ei tietysti ole hyvä asia, koska kuitenkin tämänkin
talon tehtävä on kai pyrkiä tekemään mahdollisimman
hyvää ja laadukasta lainsäädäntötyötä.
Yleiskeskustelu päättyy.