2) Hallituksen esitys rakennerahastolaiksi sekä laeiksi
alueiden kehittämislain ja Kainuun hallintokokeilusta annetun
lain muuttamisesta
Matti Väistö /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensimmäisessä käsittelyssä on
tänään hallintovaliokunnasta valmistunut
valiokunnan mietintö koskien uutta rakennerahastolakia,
jolla on tarkoitus kumota nykyinen rakennerahastolaki, ja samalla
tällä hallituksen ehdotuksella muutetaan myös
alueiden kehittämislakia ja Kainuun hallintokokeilusta
annettua lakia. Ehdotuksen lähtökohtana on sovittaa
kansallinen rakennerahastojen hallinnointijärjestelmä yhteen
nyt viime kesänä voimaantulleiden Euroopan unionin
rakennerahastoja koskevan yleisasetuksen ja muiden rakennerahastoasetusten kanssa.
Edellä mainitun yleisasetuksen monet säännökset
yksinkertaistavat rakennerahastojen hallinnointia unionitasolla.
Näitä säännöksiä ovat esimerkiksi
tavoitteiden lukumäärän vähentäminen,
yhden rahaston periaate toimenpideohjelmissa, ohjelmarakenteen yksinkertaistaminen,
varojen
hallinnointi toimintalinjatasolla sekä mahdollisuus sulkea
toimenpideohjelmat osittain jo toimien toteuduttua. Myös
tukikelpoisuussääntöjen vähentäminen
unionin tasolla sisältyy näihin asetuksiin. Muutoksilla
edistetään osaltaan kansallisen järjestelmän
yksinkertaistamista.
Arvoisa puhemies! Uudella ohjelmakaudella Suomessa tullaan toteuttamaan
kahta tavoitetta. Nämä ovat ensinnäkin
alueellinen kilpailukyky ja työllisyys -tavoite ja toisena
Euroopan alueellinen yhteistyö -tavoite. Näiden
tavoitteiden rahoitukseen osallistuvat sekä Euroopan aluekehitysrahasto
että Euroopan sosiaalirahasto. Suomen osuus nyt alkavalla
ohjelmakaudella 2007—2013 on yhteensä 1 716
miljoonaa euroa. Hallintovaliokunta on pitänyt myönteisenä rakennerahastovarojen
keskittämistä valtion talousarviossa sisäasiainministeriön
ja työministeriön pääluokkiin.
Näin varojen jakoa voidaan yksinkertaistaa ja nopeuttaa
ja samalla varat voidaan osoittaa ilman ministeriöiden
kautta kierrättämistä suoraan varoja
hankkeisiin myöntäville viranomaisille eli pääasiassa
aluetasolle.
Tulevalla kaudella meillä toteutetaan neljää suuraluepohjaista
Euroopan aluekehitysrahaston osarahoitettavaa toimenpideohjelmaa
ja lisäksi yhtä valtakunnallista Esr-toimenpideohjelmaa. Euroopan
alueellinen yhteistyö -tavoitteen osalta on valmistelussa
kahdeksan ohjelmaa, joista Suomessa hallinnoidaan yhtä eli
keskisen Itämeren ohjelmaa. Muita jäsenvaltioitahan
tässä ovat siis Suomen lisäksi Ruotsi,
Viro ja Latvia. Edelleen EU:n naapuruusinstrumentin toimeenpanoon
liittyen myöhemmin tullaan antamaan hallituksen esitys
uudelle eduskunnalle, ja näin ollen se saadun tiedon mukaan
tulee voimaan joskus ensi vuoden loppupuolella. Näin olemme ymmärtäneet.
Tämä hallituksen esitys ei siis liity EU:n naapuruusinstrumentin
toimeenpanoon.
Arvoisa puhemies! Yhtenä keskeisenä uudistuksena
ohjelmatyössä on pidettävä strategisen otteen
vahvistamista. Kunkin jäsenvaltion tulee laatia strateginen
viitekehys eli kansallinen suunnitelma omasta kehittämisstrategiastaan.
Näillähän tähdätään
Lissabonin strategian mukaisesti kilpailukyvyn ja työllisyyden
edistämiseen. Niinpä alueellinen kilpailukyky
ja työllisyys -tavoitteen menoista kolme neljäsosaa
tulee kohdentaa mainittuihin tavoitteisiin. Strategista otetta on
tavoitteena vahvistaa koordinointia lisäämällä,
ja tähän liittyy rakennerahastoneuvottelukunnan
perustaminen sisäasiainministeriön yhteyteen
samoin kuin maakunnan yhteistyöryhmien aseman vahvistaminen.
Keskeisiä muutoksia ovat myös ohjelmien hallinnon
ja valvonnan hajauttaminen nykyistä enemmän toisaalta
jäsenvaltioihin sekä ohjelmien seurannan ja valvonnan
ja tarkastuksen vaatimusten lisääntyminen. Tarkastustoiminnan
yhtenäisten käytäntöjen voidaan
arvioida edistävän myös tarkastushavaintojen
ja hallinnon menettelyjen yhtenäisyyttä.
Hallintovaliokunta on mietinnössään
todennut, että EU:n rakennerahastoihin perustuva ohjelmatyö täydentää kansallista
aluepolitiikkaa tärkeänä osana maassamme
harjoitettavan aluepolitiikan kokonaisuutta. Näin ollen
kansallisen ja Euroopan unionin rakennepolitiikan ohjelmatyön
tulee muodostaa kokonaisuus ja ne liittyvät siis läheisesti
toisiinsa.
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunta on päätynyt
puoltamaan hallituksen esitystä eräin pykäläkohtaisin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Valiokunta toteaa 17 §:stä, jossa käsitellään maakunnan
yhteistyöryhmää, että kokoonpanoa tulee tarkastella maakunnan alueen kehittämisen
kannalta ja niin, että mukana
on mahdollisimman kattavasti ja tasapuolisesti alueen kehittämiseen
nähden tärkeä edustus. Edelleen tähänhän
liittyy yleisasetuksen 11 artiklan mukaisesti määräykset,
että tulee järjestää eri viranomaisten
ja elinten väliset kumppanuudet ainakin niin, että ne
tulevat toteutettua ensinnäkin toimivaltaisten alue- ja
paikalliskaupunkiviranomaisten ja muiden julkisten viranomaisten
osalta, toiseksi talouselämän osapuolten ja työmarkkinaosapuolten
osalta ja kolmantena muun kansalaisyhteiskunnan, ympäristökumppaneiden
tai valtiosta riippumattomien järjestöjen osalta
samalla korostaen myös miesten ja naisten välisen tasa-arvon
edistämistä.
Valiokunta pitää maakunnan yhteistyöryhmän
tehtävät huomioon ottaen perusteltuna, että yhteistyöryhmää koottaessa
lähtökohtana on maakunnan kehittämisen
näkökulma. Tämä ei sinällään
sulje pois mitään järjestöä.
Toisaalta valiokunta korostaa, että tehokkaan toiminnan
kannalta yhteistyöryhmän tulee kuitenkin säilyä kooltaan
toimintakykyisenä. Erityisesti yritysten osallistumista
hallinnoinnissa tulisi lisätä.
Arvoisa puhemies! 21 §:ssä käsitellään
maakunnan yhteistyöryhmän tehtäviä,
joita ovat ensinnäkin kohdentaa ja suunnata rakennerahastovaroja
ohjelman mukaisesti maakunnan kehittämisen kannalta keskeisiin
kohteisiin. Nämä tehtävät ovat
siten luonteeltaan toimintaa ohjaavia ja strategisia. Lakiehdotuksen
21 §:n 1 momentin 2 kohdan mukaan maakunnan yhteistyöryhmä yhteensovittaa
myös sosiaalirahastosta osarahoitettavan toimenpideohjelman
alueellisen osion rakennerahastovarat. Hallintovaliokunta toteaa,
että maakunnan yhteistyöryhmän tehtävien rajaaminen
tiukasti hallituksen esityksessä esitetyllä tavalla
saattaa vaikeuttaa alueellisten tarpeiden toteuttamista ja toimenpiteiden
yhteensovittamista. Tämä ei välttämättä ole
myöskään linjassa läheisyysperiaatteen
eikä maakunnan yhteistyöryhmälle kaavaillun
strategisen roolin kanssa. Valiokunta onkin viitannut myös
tulevaisuuden haasteisiin, ennen muuta ikääntymiseen ja
työvoiman saatavuuteen, ja todennut, että tässä suhteessa
maassamme on huomattaviakin alueellisia eroja. Valiokunta on tähdentänyt
Euroopan sosiaalirahaston merkitystä alueiden tasapainoisen
kehittämisen kannalta. Tähän liittyen
hallintovaliokunta on tehnyt pienen täydennyksen hallituksen
esityksen 21 §:n 1 momentin 2 kohtaan, joka kuuluu näin:
"- - asianomaiselle hallinnonalalle sovitun rahoituskehyksen mukaan, jollei
rahoituskehyksestä poikkeamiseen ole maakunnan kehitykseen
liittyviä tai muita painavia syitä - -." Olemme
halunneet siis korostaa maakunnan kehityksen näkökulmaa
mahdollisissa ja tarpeellisiksi todettavissa rahoituskehyksistä poikkeamisissa.
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunnan mietintöön
sisältyy kaksi vastalausetta, ja oletan, että ne
tulevat täällä kohta esiteltäviksi.
Tavoitteena on, että hallituksen esitykseen sisältyvät
lakiehdotukset tulevat voimaan vuoden 2007 alusta.
Esko Kurvinen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Käsittelyssä on hallituksen
esitys 242 näiltä valtiopäiviltä,
joka koskee kokonaan uutta rakennerahastolakia sekä alueitten
kehittämislain ja Kainuun hallintokokeilulain muuttamista.
Tavoitteena on parantaa rakennerahasto-ohjelmien hyödyntämistä alueitten
omista lähtökohdista. Tarkoituksena on myös
siirtää ohjelmien hallinnointiin liittyviä tehtäviä yhä enemmän
alueille. Uudessa lakiesityksessä on huomioitu monia viimeisen
kymmenen vuoden aikana havaittuja, kokemukseen pohjautuvia parannuksia
sekä järjestelmän yksinkertaistamisia.
Uudella rakennerahastokaudella tavoitteiden rahoitukseen osallistuvat
Euroopan aluekehitysrahasto Eakr ja Euroopan sosiaalirahasto Esr. Varojen
jakoa yksinkertaistetaan ja maakunnan päätäntävaltaa
pyritään lisäämään,
mutta valitettavasti vain sisäasiainministeriön
hallinnoiman Eakr:n rahojen suhteen. Alueitten kehittämislakiin
perustuva alueitten kehittämisen suunnittelu- ja päätöksentekojärjestelmä vahvistaa
edelleen kansallisen ja EU:n rakennepolitiikan ohjelmatyön
kokonaisuutta ja keskinäisiä kytkentöjä. Tämänkin
ajattelen velvoittavan. Erittäin valitettavaa on, että työministeriö itsekkäillä tai
muilla syillä perustellen ei luota maakuntien ihmisten omaan
arviointikykyyn sen suhteen, mikä heille olisi parasta
maakunnan kehittämisessä, vaan työministeriö haluaa
pitää tiukasti kiinni keskushallinnon vallasta
periaatteella: "Kyllä Helsingissä tiedetään,
mikä maakunnille on parasta."
On valitettavaa ja ihmeellistä, että keskusta joutuu
kerta toisensa jälkeen perääntymään
demareitten keskittämispolitiikan edessä. Kuluneet
neljä vuotta ovat osoittaneet, että keskustalle
on tärkeämpää pysyä kiltisti
hallituksessa kuin ajaa maakuntien ihmisten parasta. Maakunnan yhteistyöryhmän
tehtävien rajaaminen esitetyllä tavalla vaikeuttaa olennaisesti
alueellisten tarpeiden toteuttamista ja toimenpiteiden
yhteensovittamista. Menettely ei ole myöskään
linjassa läheisyysperiaatteen eikä maakunnan yhteistyöryhmälle
kaavaillun nykyistä strategisemman roolin kanssa. Maakunnan
yhteistyöryhmän keskeisenä tehtävänä on
kohdentaa ja suunnata rakennerahastovaroja ohjelman mukaisesti maakunnan
kehittämisen kannalta keskeisiin kohteisiin. Tehtävät
ovat siten luonteeltaan toimintaa ohjaavia ja strategisia.
Hallintovaliokunta on aikaisemmissa yhteyksissä useaan
kertaan todennut muun muassa, että Euroopan aluekehitysrahastolla
ja Euroopan sosiaalirahastolla on kummallakin tärkeä rooli
rakennerahastotehtäviä toteutettaessa maakunnallisesti.
Valiokunta on viitannut tulevaisuuden haasteisiin, kuten esimerkiksi
ikääntyminen ja työvoiman saatavuus,
ja todennut, että tässä suhteessa maassamme
on huomattaviakin alueellisia eroja. Valiokunta on tähdentänyt
Esr:n merkitystä alueitten tasapainoisen kehittämisen
kannalta. Hyväksyessään mietinnön
hallituksen esityksen mukaisena ensimmäisen lakiehdotuksen 21 § kohdalla
hallintovaliokunnan enemmistö aiheutti käytännössä tilanteen,
missä työministeriö voi lyödä seitsemän
vuoden Esr-rahat lukkoon, eikä siihen maakunnassa siten
enää voida vaikuttaa kuin aivan poikkeustapauksissa.
Kuitenkin sekä aluekehitys- että sosiaalirahaston
alaisen osion osalta maakunnan yhteistyöryhmän
tulisi voida osoittaa varat tarpeellisiksi katsomilleen hallinnonaloille.
Arvoisa puhemies! Edellä olevan perusteella tulen yksityiskohtaisessa
käsittelyssä esittämään,
että eduskunta hyväksyy valiokunnan mietintöön
sisältyvän ensimmäisen lakiesityksen
muutoin mietinnön mukaisena, paitsi 21 §:n 1 momentin
2 kohdan muutettuna vastalauseessa 1 esitetyllä tavalla.
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunta pitää mietinnössään
maakunnan yhteistyöryhmän työskentelyn
lähtökohtana maakunnan kehittämisen näkökulmaa
ja sen tehokasta toimintaa. Valitettavasti yhteistyöryhmät
eivät kaikissa maakunnissa ole päässeet
tehokkaaseen ja dynaamiseen työskentelyyn. Tämä johtunee
ensisijaisesti siitä, että 18-jäseninen
ja kolmeen pooliin jakautunut ryhmä ei voi olla kovin operatiivinen
varsinkaan, kun ryhmän tarkoituksena on tehdä päätökset
mahdollisimman yksimielisesti.
Tämän vuoksi ihmettelenkin, miksi hallitus esittää ryhmän
kokoa lisättäväksi vielä kolmella jäsenellä yhteensä 21
jäseneen. Perusteluna on EU:n yleisasetuksen 11 artiklan
vaatimus ottaa kumppaneiksi myös kansalaisjärjestöjä.
Mielestäni kumppanuus olisi voitu toteuttaa muullakin tapaa
kuin lisäämällä pöydän
ympärille kolme pysyvää jäsentä.
Asiantuntijoina järjestöt olisivat voineet antaa
oman erikoisosaamisensa jäsenyyttä paremmin. Maakuntahallitusten
tulisikin ottaa huomioon hallintovaliokunnan tahto siitä, että maakuntien
yhteistyöryhmät pidettäisiin toimintakykyisinä,
niin että ne pystyisivät toimimaan dynaamisesti
maakuntiensa kehittämisen parhaaksi, vaikka hallitus ei
niille työministeriön hallinnoiman Esr-rahoituksen
päätäntävaltaa uskonutkaan.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Me kaikki tiedämme, että Suomi
on harvaanasuttu maa ja meillä on erittäin suuret
alueelliset erot monessa mielessä. Meillä on ollut
suuria muuttoaaltoja lähinnä 60-luvun alusta saakka,
ja edelleen tämä jatkuu niin, että meillä on
kohta kuntia, joilla ei ole kerta kaikkiaan elämisen edellytyksiä.
Nimittäin meneillään oleva muuttoaalto, vaikka
se ei kenties ole väkimäärältään
samaa suuruusluokkaa kuin pahimpina vuosina, on kuitenkin suhteellisesti
ottaen kaikkien pahimpia muuttoaaltoja. Jää todella
suuria alueita, joilta on kerta kaikkiaan lähdettävä pois.
Muodostuu kuntia, jotka yksinkertaisesti kaatuvat jonkun toisen kunnan
syliin, elleivät sitten ihan valtion avustamiksi.
Meillä ei ole ollut valitettavasti kokemuksieni mukaan
punamultahallituksen aikana kunnollista aluepolitiikkaa juuri laisinkaan.
Meillä on päinvastoin, jos ajatellaan tuolta periferiasta
käsin, investointeja sijoitettu hyvin voimakkaasti Etelä-Suomeen,
Kaakkois-Suomeen, hyvä näin, en halua asettaa
vastakkain mitään alueita, mutta on suoranaisesti
unohdettu Pähkinäsaaren rauhan rajan koillispuolinen
alue ja muuttoliike on jatkunut haja-asutusalueilta taajamiin, pohjoisesta
etelään, onneksi ei kuitenkaan siinä määrin
rajojen yli kuin aikaisempina vuosikymmeninä.
Tässä mielessä käsittelyssä olevalla
rakennerahastolailla on merkitystä alueiden kehittämisessä.
Sehän on hallintovaliokunnassa ihan yksimielisesti todettu
ja voidaan tässäkin todeta. Siinähän
on tavoitteena alueellinen kilpailukyky ja parempi työllisyys.
Ne ovat keskeisiä asioita tänä päivänä,
jos me meinaamme siitä 300 000 työttömän
ahdingosta jollakin tavalla pois päästä.
Valitettavasti tuo alueellinen ja maakunnallinen näkökulma
kuitenkin sitten unohtui hallintovaliokunnan lopullisessa käsittelyssä ja
juuri tänä päivänä.
Meillähän kävi sillä tavalla
jälleen kerran, että sosialidemokraatit yksinkertaisesti
runnoivat keskustapuolueen edustajat, jotka olivat innokkaasti kannattamassa
kyllä valiokunnan pohjaesitystä maakunnan yhteistyöryhmän
oikeudesta ja yleensä maakuntien oikeudesta päättää asioista,
niin kuin sen pitäisi olla. Yleinen linjahan on se, kun
on puhuttu valtionhallinnosta, sekä poliittisesta koneistosta
että virkamieskoneistosta, että on puhuttu delegoinnista
maakuntiin päin, kuntiin päin ja alemmas, ja nyt
tämän lain säätämisen
osalta yksinkertaisesti on palattu toiseen suuntaan.
Me kaikki tiedämme sosialidemokraattien keskittämislinjan.
Se on hyvin raakaotteinen. He laskevat näin, että heillä ei äänestäjiä ole
haja-asutusalueilla, periferiassa, siinä määrin,
että heidän kannaltaan olisi kohtalokasta unohtaa
nämä alueet, mutta niiden alueiden asukkaitten
kannalta se on hyvin kohtalokasta. Tämän päivän
tapahtumat tämän lain osalta mietinnön
laatimisen osalta ovat juuri tällaiset. Työministeriö ja
työministeri kävelivät yksinkertaisesti
muiden hallituspuolueiden edustajien, jopa omien edustajien, yli
ja sanelivat ratkaisun. Tämän sanelun viesti oli,
että hallituksen esitystä ei saa muuttaa piiruakaan.
Tästä seurasi sitten hallintovaliokunnassa näytelmä,
josta en olisi uskonut tämän neljän vuoden
kokemuksen pohjalta, että sellaista yleensä voi
tapahtua. Kuten sanoin, tässä näytelmässä häviäjän
osaan joutui kyllä valitettavasti jälleen keskustapuolue.
Itse tulkitsen tilanteen poliittisesti seuraavasti: Jos Euroopan
eräässä porvarillisimmassa maassa eli
Suomessa olisi porvarihallitus, niin tätä näytelmää ei
tänä päivänä olisi
ollut, vaan hallintovaliokunnan mietintö olisi ollut valiokuntaneuvoksen
laatiman pohjan mukainen ja erinomainen nimenomaan maakuntien kannalta, maaseudun
yhteistyöryhmän kannalta. Olisimme voineet luottaa
siihen, että maakuntien kehittämisen kannalta
tietoa ja taitoa, päätöksentekoviisautta,
siellä on vähintäänkin yhtä paljon
kuin Helsingissä. Helsingistä ei tarvitse ohjailla,
mihin rahoja käytetään, jos kuvaannollisesti
sanotaan, Pähkinäsaaren rauhan rajan koillispuolella Suomessa.
Mutta kun suomalaista työllistämis- ja työttömyyspolitiikkaa
tarkastellaan, olen jo aikaisemmin sanonut, että se on
luutunut sosialidemokraattinen järjestelmä, johon
muut eivät saa sormellakaan koskea, ja tämä tämänpäiväinen tapahtumasarja
on yksi pahimmista esimerkeistä tästä.
Ed. Jutta Urpilainen merkitään
läsnä olevaksi.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Ensimmäiseksi täytyy ihmetellä tämän
asian käsittelyaikataulua, puhutaan kuitenkin rahojen käytöstä seitsemän
vuoden ajalta, samaten siitä, kuinka niitä rahoja
hallinnoidaan. Olisi suonut, että enemmänkin edustajia
olisi ollut näin tärkeästä asiasta
keskustelemassa, varsinkin kun muistaa sen, että EU-jäsenyyden
myötä kansallinen aluepolitiikka ajettiin alas
ja sitä kuoppaa täyttämään
eivät missään vaiheessa riitä,
eivätkä tule riittämään,
nämä EU-ohjelmat.
Tässä vastalauseessa 1 otetaan esille työministeriön
rooli, että se voi lyödä, jos niin haluaa, seitsemäksi
vuodeksi lukkoon nämä rahat, jotka sen sektorin
kautta kulkevat. Se on ihan totta. Valitettavasti työministeriön
hallinto on ylhäältä alas saneltua, kankeaa
ja autoritääristä ja se ei tunnista,
eikä haluakaan tunnistaa, alueellisia erityispiirteitä.
Minä kyllä ihmettelen, kuinka keskusta on suostunut
tähän hallintomalliin, kun kuitenkin puhutaan
niin mielellään alueitten Euroopasta ja keskusta
mainostaa olevansa maakuntien puolue. Tässä mallissa
se ei kyllä toteudu.
Ja se, mitä jäin kaipaamaan tästä,
mitä ei ole yritettykään rakentaa, on
semmoinen joustava rahoitustyökalu, global grand -malli,
jossa välittäjäorganisaatiolle kerättäisiin
eri rahoituslähteistä tämmöinen
könttäsumma, joka kohdennettaisiin hankkeille
ja lopulliselle edunsaajalle hyvin joustavalla tavalla. Euroopassa
tästä global grand -mallista on saatu
hyviä kokemuksia, mutta Suomessa siihen ei haluta mennä,
koska halutaan turvautua täysin keskitettyyn hallintomalliin.
Valitettavasti täytyy todeta, että tämä on
kyllä aika iso askel taaksepäin nykyiseen malliin
verrattuna.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Hallintovaliokunnan puheenjohtaja ed. Matti
Väistö täällä selvitti
hallintovaliokunnan mietintöä. Käsiteltävä aihepiiri,
asia, kuten täällä muun muassa ed. Mustajärvi
ja eräät muut ovat todenneet, on erittäin
tärkeä asia. Kun Suomi aikoinaan liittyi Euroopan
unioniin, silloin nämä kysymykset olivat hyvin
keskeisesti esillä silloisissa muodoissaan. Työskentelin
tuolloin Keski-Suomen liiton maakuntahallituksessa ja -valtuustossa
ja hyvin tiedän, kuinka paljon asetettiin juuri näiden
kysymysten osalta odotuksia, joita tänään
eduskunnassa käsittelemme, erityisen paljon. Nuo odotukset
ovat yhä edelleen olemassa, vaikka käsitteet Eakr,
Esr — Euroopan aluekehitysrahasto, Euroopan sosiaalirahasto — ovat
jo tuttuja, ne ovat kohta melkein kuluneet maakunnallisissa tehtävissä olevien
ihmisten sanavarastossa. Mutta nämä ovat erittäin
tärkeitä asioita. Näillä voidaan
pitää Suomi kauttaaltaan asuttuna, elinvoimaisena,
tai sitten jos toteutus epäonnistuu, tämä tavoite
ei tasapuolisesti toteudu. Tämä itse asiassa riippuu
hyvin paljon niistä päättäjistä,
jotka tekevät päätökset, mihinkä Euroopan
aluekehitysrahaston ja Euroopan sosiaalirahaston 1 716
miljoonaa euroa tulevan seitsemän vuoden ohjelmakaudella
käytetään.
Maakunnan yhteistyöryhmällä eli myrillä on suuri
ratkaisu- ja vaikutusvalta. Itse en ole tuossa toimielimessä ollut,
mutta tällainen käsitys minulle on syntynyt niin
eduskunnan näkökulmasta kuin myös siltä pohjalta,
mikä näkemys minulle maakuntahallinnossa aiemmin
mukana olleena on muodostunut.
Tuon tähän keskusteluun erittäin
voimakkaasti periferian näkökulmia esille. Helposti
käy niin, että maakunnan yhteistyöryhmässä eivät
maakunnan reuna-alueet välttämättä kovinkaan
paljon saa äänenpainojaan esille. Tämä on
sitä käytännön arkielämää,
ja se on erityisen suuri vaara. Erityisesti muuttotappioalueilta
ei saada helpostikaan maakunnan yhteistyöryhmään
edustajia, kun ei tahdota saada maakuntahallitukseenkaan. Silloin
vaarana on, että nämä hyvää tarkoittavat rahat
palvelevat maakunnassa keskittymistä. Tämä on
tästä lainsäädännöstä riippumaton
asia; tämä on siellä maakunnassa tapahtuvan
toteutuksen ongelma.
Tätä pelkään ja tuon tätä sen
takia esille, koska olen kotoisin maakunnan reuna-alueelta. Ja perin
juurin vähän oman maakuntamme yhteistyöryhmältä on
herunut myötätuntoa muun muassa sille reuna-alueelle,
mistä olen kotoisin.Sama pätee valitettavasti
moneen muuhunkin reuna-alueeseen. Siksi katson velvollisuudekseni tässä keskustelussa
korostaa sitä, että maakuntien on elettävä ja
kehityttävä täysipainoisesti myös
reunojaan myöten. Nämä reuna-alueet ovat aivan
yhtäläisesti Suomea kuin maakuntakeskuksetkin.
Ne ovat itse asiassa solmukohtia, ja nämä solmukohtien
myönteiset vaikutukset tulisi voida ottaa huomioon. Käytännössä on
vaarana, että maakuntarajasta muodostuu toiminnallisesti
ja hallinnollisesti jäykempi raja miltei kuin on sanottu
valtakunnanrajan, esimerkiksi Tornionjokilaaksossa, olevan.
Elikkä haluan tällä puheenvuorollani
juuri korostaa sitä, että meidän on voitava
käytännön elämässä elää myös
yli maakuntarajojen. Niistä ei saa tulla kahleita, jotka
estävät terveen ja luontaisen kehityksen. Periferiassa
on voitava elää yhtä täysipainoisesti
ja periferian — jos tuota sanaa voin käyttää — on
voitava kehittyä yhtä täysipainoisesti
kuin maakuntakeskuksen. Esimerkiksi Haapamäki Keuruun kaupungin
läntisellä osa-alueella on ollut ennen solmukohta,
luontainen solmukohta Keski-Suomen, Pirkanmaan, Etelä-Pohjanmaan
kesken, vieläpä osin heijastuen Satakuntaan. Nyt
tällaisesta entisestä keskuspaikasta ja solmupaikasta
on tullut periferian periferiaa. Tätä kehitystä pidän
kielteisenä, ja sitä tulee toivon mukaan käytännön
ratkaisuissa varoa. Maakuntien on voitava elää täysipainoisesti
reunojaan myöten. Vain siten Suomi voi kehittyä tasapuolisesti,
vain siten kunnat voivat kehittyä ja palvella kuntalaisiaan,
ja siten voidaan myös tasapainottaa järkevällä tavalla
maan sisäistä muuttoliikettä.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Nyt käsittelyssä oleva
lakiesitys on mielestäni saanut sen muodon mietinnön
muodossa kuin näissä olosuhteissa oli saatavissa.
Ensinnäkin haluan kiittää puheenjohtaja
Matti Väistöä erinomaisesti tehdystä työstä ja
siitä, että hän kuitenkin pystyi omalla
vahvalla panoksellaan ajamaan asiaa vahvasti eteenpäin
niin, että saatiin aikaan mietintö. Vaikka se
nyt ei napakymppi ehkä olekaan, niin kyllä se
kuitenkin hyvä osuma on. (Ed. Väistö:
Nykyistä parempi!) — Nimenomaan, ja siinä nimenomaan
muutamaan pieneen yksityiskohtaan saatiin parannuksia. Niin kuin
sanoin, ihan täydellinen se ei ole, mutta harvoin eduskunnassa
tai missään poliittisessa asiassa voi jättipottia
saada. On joskus tyytyminen pienempäänkin.
Arvoisa rouva puhemies! Haluan kiinnittää muutamaan
pieneen seikkaan tarkempaa huomiota.
Maakunnan yhteistyöryhmän myrin käsien
sitominen etukäteen pitkäksi aikaa, koko rakennerahastokaudeksi,
niin että ministeriön päätöksen alla
on sen rahoituskehyksen luominen ja siitä päättäminen,
ei mielestäni ole ideaalinen ratkaisu, ei vastaa sitä ihannetta,
mikä olla pitäisi. On nimittäin niin,
että maakunnan yhteistyöryhmään
on keskitetty se maakunnallinen, paikallinen asiantuntemus, jota
itse arvostan. Olen ollut maakuntahallituksen työskentelyssä mukana,
nyt toinen kausi on parhaillaan menossa, ja näen sen ongelman,
mikä maakunnissa on. Maakunnista ehkä Pohjois-Karjala
edustaa maakuntien tyyppiesimerkkiä siitä, joka
on tämän negatiivisen aluekehityksen ikävät
hedelmät joutunut nauttimaan viimeisten vuosikymmenten
aikana.
Korostan, hyvät kollegat ja arvoisa rouva puhemies,
sitä, että tässä asiassa älköön
mikään puolue nostako itseään
korkealle pallille tai kiittäkö itseään.
Tämä asia olisi pitänyt vuosikymmenten
aikana hoitaa paljon paremmin. Me olemme kyllä tässä asiassa,
aluekehityksen kuntoon saattamisessa tässä maassa,
ikävä kyllä kehitysmaa, koska kun katsotaan
niitä toimia, mitä Suomessa on tehty alueiden
kehittämisen hyväksi, ne ovat olleet yrityksiä mutta
niissä ei ole semmoisia jättimenestyksiä saatu.
Onko sitten tyytyminen huonompaan hyvä ratkaisu? Minun
mielestäni se ei ole hyvä ratkaisu, koska lähivuosien
haasteet ovat meillä todella, todella isot. Otan esimerkkinä tästä paikallisolosuhteiden
tuntemisen paremmasta hyödyntämisestä nimenomaan
sen, että kun katsotaan Euroopan unionia, ensinnäkin
unioni arvostaa läheisyysperiaatetta eli subsidiariteettiperiaatetta. Korostetaan
jokaisessa kirjelmässä ja lausunnossa, että läheisyysperiaate
pitää ottaa käyttöön, hyvä näin.
Mutta kun mennään valtakunnan tasolle, niin sitten
on taas tällainen pieni asia, joka mielestäni
on kohtuullisen pieni, että annettaisiin maakunnan yhteistyöryhmälle
isompaa painoarvoa. Jonkun verran se painoarvoa saa nyt, en sitä kiellä,
mutta jos olisi annettu se täysi painoarvo ja täysi
päätäntävalta, mikä ikinä on
annettavissa, se olisi ollut ehdottomasti paras mahdollinen ratkaisu.
Suomi itsessään muutamien asutuskeskusten kehittyvänä maana
on erinomainen esimerkki, ja se on suurin piirtein pienoiskoossa niin
kuin valtakunnan tasolla juuri se sama ratkaisu, mitä meillä on
Pohjois-Karjala maakuntana. Meillä kehittyy maakuntakeskus
ympäristökuntineen hurjaa vauhtia, kun taas sitten
reunakunnat ikävä kyllä kurjistuvat.
Väestö vähenee, lapsiperheitä on
yhä vähemmän, lapsia syntyy yhä vähemmän,
työpaikat katoavat, ja valtiovalta tässä asiassa
joutuu kantamaan kyllä nyt sen vastuun, miksi asia on mennyt
tällaiseen, koska valtio itse omana toimijanaan on ollut
esimerkiksi Pohjois-Karjalan maakunnan alasajajana ehdottomasti toimija
numero yksi. Esimerkiksi, kun läänipäätös
tehtiin aikanaan, niin siinä meni noin tuhat työpaikkaa
Pohjois-Karjalan maakunnasta pois. Arvatkaas, arvoisat kollegat,
mistä nämä työpaikat hävisivät.
Ne nimenomaan hävisivät sieltä reuna-alueiden
kunnista. Tämä on se totuus, jonka kanssa me olemme
nieleskelleet jo vuosikymmeniä — arvoisa rouva
puhemies, korjaan: vuosia. Läänipäätöksen
jälkeen olemme tätä myrkkyä nielleet
jo vuosia.
Toivoisin, että tähän asiaan kiinnitettäisiin eduskunnassa
nyt vakavaa huomiota, koska aika tiimalasissa on käymässä vähiin.
Hiekka tiimalasissa on käymässä vähiin,
koska rakennerahastorahat 2007—2013 Euroopan unionin kautta
ovat vain pieni hippu siinä, mitä näiden
alueiden kehittämiseen tarvittaisiin. Nimenomaan meillä on valtavia
mahdollisuuksia maakunnissa koko Suomessa. Niitä on, totta
kai, tässäkin Helsingin seudulla, kauniissa pääkaupungissamme,
monessa kasvukeskuksessa, mutta myös maakunnissa. Meillä on
valtavat bioenergiamahdollisuudet. Metsien käyttömahdollisuudet
ovat monin-, moninkertaistuneet viimeisten vuosikymmenien aikana.
Meillä on maaperärikkauksia. Ihmettelen esimerkiksi,
kun bioenergiasta puhutaan, minkä takia esimerkiksi vesivoiman
järkevämmästä käytöstä tässä maassa
ei voi edes kunnolla puhua. Jonkun Vuotoksen altaan rakentamisesta
on melkein tehty mantra. Sitä kyllä hoetaan, mutta siitä käytetään
aina ympäristöarvoja, että se tuhoaa
luontoa. No, sitten pitää tyytyä kivihiilen
polttoon ja johonkin muuhun, jos kerran ei aluekehitystä haluta
tukea.
Mutta nämä olkoot esimerkkejä siitä,
miten valtio voisi omatoimisesti aluekehitystä tässä maassa
tukea. Ei Euroopan unionin aluekehitysrahoja voi siihen apuun huutaa,
jos emme itse omaa rooteliamme hoida kuntoon.
Nyt lähivuosina, arvoisa rouva puhemies, meidän
on tässä maassa ihan aidosti otettava oman aluepolitiikkamme
keinot näiden Euroopan unionin rakennerahastojen sijasta
paljon tehokkaammin käyttöön. Jos haluamme
Suomeen tasapuolisempaa kehitystä, meidän on todella
rakennettava tähän maahan parempi tiestö,
junaradat, bioenergiaa, käytettävä metsätalouden
mahdollisuuksia paremmin hyväksi, metsien raaka-ainetta,
puuta paljon paremmin hyväksi. On käytettävä maaperän
rikkauksia ym., ja nimenomaan aluekehitysrahat ovat vähenevä käyttövara
tässä maassa.
Vuoden 2013 jälkeen veikkaan, arvoisa rouva puhemies,
että kun Euroopan unioni laajenee nyt, niin vuoden 2013
jälkeen per henkilö tulevat rahat maakuntiin ja
Suomeenkin vähenevät koko ajan. Kun pääluku
kasvaa ja rahat eivät lisäänny ollenkaan,
niin tämä kehitys on meillä vääjäämättä edessä.
Toivon lopuksi, arvoisa rouva puhemies, että Suomen
eduskunta ottaa tämän edessä olevan haasteen
vakavasti ja tekee asian hyväksi seuraavalla eduskuntakaudella
vielä enemmän kuin nykyinen eduskunta ja sitä edelliset
eduskunnat.
Hyväksi lopuksi vielä korostan, rouva puhemies,
sitä, että älkäämme
tässäkään asiassa toisiamme
syyttäkö, vaan on tunnustettava, että aikaisempien
vuosien virheillä ei kovin pitkälle enää pötkitä vaan
meidän on tartuttava härkää sarvista
ja yhteisesti pohdittava, mikä on se keino, että saataisiin
maakuntien edut ja mahdollisuudet paljon paremmin käyttöön.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja ed. Väistö on
täällä minusta ansiokkaasti tuonut esiin
käsiteltävänä olevan lain positiivisia
puolia. Kun täällä kokoomuksen taholta
on voimakkaasti arvosteltu keskustaa ja pyritty osoittamaan, että kokoomus
olisi jollakin tavalla periferiapuolue, ainakin Lapin näkökulmasta
täytyy se nyt suoraan todeta, että kyllä samaan
keskittämispuolueitten kastiin SDP:n kanssa meidän
näkökulmastamme kokoomus on aina kuulunut. Markkinat
ajavat keskusten kasvua, eikä ole ollut nähtävissä,
että kokoomuksen puoleltakaan olisi esitetty ratkaisuja, joilla
tätä voimakkaasti vastustettaisiin.
Haluan todeta, että tämä rahoitusinstrumentti on
erittäin tarpeellinen, että voitaisiin näitä periferia-alueitakin
kehittää. Suomen etu on se, että koko
maa kehittyy. Tässä laissa on tietysti yllättävä näkökulma
tämä, että erityisesti Esr-rahojen osalta
on sitten päädytty tähän päätöksenteon keskittämiseen
ministeriölle. Maakunnissa on ollut ja on perusteltuja
toiveita siitä, että päätöksenteko
saataisiin näissä lähemmäksi
itse päätöksenteon kohteita.
Tuula Väätäinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Politiikan tekeminen on joskus sitä,
että etsitään yhteisiä näkökulmia
ja kun riittävästi on neuvoteltu, päästään
myös yhteiseen sopimukseen, ja niin tässäkin
hallituksen esityksessä on tapahtunut.
Kahteen asiaan, ennen kuin puhun tästä varsinaisesta
ajatuksesta tähän liittyen, haluaisin puuttua.
Kun on puhuttu myrin vahvasta roolista, niin se osittain pitää paikkansa,
mutta itse näen, että myrin sihteeristön
rooli on vielä voimakkaampi ja vahvempi. Siinä mielessä,
jos ajatellaan, että sihteeristössä tehdään
yksimielisiä päätöksiä hankkeitten
näkökulmasta, niin ne harvoin myrissä sitten
muuttuvat, joten sinällään tämä sihteeristön
rooli on syytä nostaa esille.
Myrin toiminta on eri alueilla muodostunut alueidensa näköiseksi,
ja alueen etua katsotaan hyvin monesta näkökulmasta,
jopa myrin kokouksen sisällä jäsenten
viitekehykset näkyvät hyvin selvästi
siinä, millä tavalla katsotaan, mikä alueella
olisi parasta. Oman kokemukseni mukaan tarvitaan kovaa työtä siihen,
että maakunnan yhteinen tahto kirkastuisi ja löydettäisiin
ne yhteiset tavoitteet puhumattakaan sitten, löydetäänkö maakuntien
välisiä yhteisiä hankkeita ja yhteisiä näkökulmia.
Näitten hankkeitten puuttuminen nykyisellä rahastokaudella
on ollut ongelma, ja ajattelen, että tulevaisuudessa tarvitaan
ehkä myös ohjausta siihen, että maakuntien
välille syntyisi yhteisten hankkeitten tulva, josta olisi
mahdollista valita parhaat päältä. On
ollut helppo päättää yhteisymmärryksessä muun
muassa yritystoimintaan tulevista hankkeista, mutta sitten kun etsitään
keinoja vaikeasti työllistettävien työllistymiseen,
syrjäytymisen ehkäisyyn tai muuten arjen turvallisuuden
vahvistamiseen, yhteisen sävelen löytäminen
onkin ollut paljon vaikeampaa.
Minusta nämä aihiot ovat niitä, joihin
tarvitaan myös keskitettyä ohjausta, jotta näiden
ihmisten elämä ja asiat eivät jäisi
tämän rakennerahastokauden ulkopuolelle. Minusta
on ennenaikaista sanoa, että keskitetty ohjaus tarkoittaisi
sitä, että tulisi äkkikuolema seitsemäksi
vuodeksi, niin kuin täällä on puhuttu.
Enemmänkin ajattelen niin, että silloin,
kun maakunnan tahto on riittävän vahva ja viesti
sitten tänne keskushallintoon tulee yhdensuuntaisesti,
on tavattoman paljon paremmat mahdollisuudet saada asioita eteenpäin.
Minusta meillä maakunnissa on ihan liian paljon ristiriitaista
käsitystä ja ajatusta asioitten hoitamisesta,
ja se osaltaan vaikuttaa sitten myös rahoittavien tahojen
päätöksissä silloin, kun ne
rahoituksesta päättävät. Minä ajattelen,
että tämän hallituksen esityksen kanssa
on mahdollista elää. Me näemme ehkä ensimmäisten
kahden vuoden aikana, miltä tämä tilanne
alkaa näyttää, ja toki eduskunta on sellainen
paikka, että jos asiat rupeavat menemään
kovasti huonosti, me voimme palata asiaan, mutta minä en
usko sitä. Kyllä minä luulen, että keskushallinnolla
on myös vahva tahto ja halu saada Suomessa olevat alueet
kehittymään ja sillä tavalla ei ole ajatus,
että täytyisi ikään
kuin joittenkin alueitten kuihtua ja köyhtyä.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunnan puheenjohtaja ed. Väistö totesi,
että EU-tasolla hallintoa ja rahanjakoa ja niiden valvontaa
yksinkertaistetaan. Se varmaan pitää paikkansa,
mutta Suomessa se sama yksinkertaistaminen tarkoittaa keskittämistä,
keskitettyä vallankäyttöä, ja
silloin se tarkoittaa myös sitä, että sitä valtaa
viedään alueelta pois, ja sama pätee
sekä sisä- että työministeriön hallinnonalaan.
Sillä on valta, jolla on rahat, se on nähty niin
monessa asiassa.
Olennainen kysymys on se, kuka määrittelee tämän
strategisen otteen, strategisen näkemyksen, tekevätkö sen
alueet vai tehdäänkö se sitten ministeriöissä.
Aivan samalla lailla voidaan kysyä, mitä tarkoittaa
se, kun sanotaan, että koordinointi tehostuu. Se tässä kehyksessä voi
tarkoittaa aivan hyvin sitä, että se on suoraa
käskytystä alueelle.
Ed. Vielma kysyi ihan hyvin ja viittasi siihen, kuinka kansallinen
aluepolitiikka ja EU-ohjelmat yhteensovitetaan. Minun mielestäni
kahta semmoista, jos toista asiaa ei ole olemassakaan enää eli
kansallista aluepolitiikkaa, ei voi mihinkään
yhteensovittaakaan. Me elämme valitettavasti nyt näiden
EU-ohjelmien rahojen varassa.
Aivan perustellusti voidaan kysyä, onko kansallista
aluepolitiikkaa. Mitä uusia avauksia on, mitä uusia
työkaluja aluepolitiikassa on tämän neljän
vuoden aikana tullut? Se lista on aika lailla lyhyt, varsinkin kun
muistaa, että perusasiat pettävät. Liikenneyhteydet
rapautuvat, joita paikkaamaan huudetaan myöskin EU-rahoja. Kuntatalous
on sitä, mitä on, ja kunnat ovat olleet erittäin
aktiivisia elinkeinopolitiikan edistäjiä reuna-alueitten
kunnissa. Elinkeinopolitiikka ja tuet ovat aivan riittämättömät,
samoin kuin työministeriön määrärahat.
Elikkä kun tämä aluepolitiikan perusta
pettää, niin silloin ei pystytä EU-ohjelmillakaan
tuomaan sitä lisää, mitä niillä alun
perin haettiin.
Esko Kurvinen /kok:
Arvoisa puhemies! Aivan aluksi haluan puuttua sekä edustaja
Väätäisen että edustaja Mustajärven
kommentteihin. Ed. Väätäinen peräänkuulutti
sitä, että maakunnissa ei ole yhtenäistä näkemystä kehittää maakuntia
ja sen takia tarvitaan keskushallintoa, joka sitten sanoo yhden
linjan. Tosi on näin, että jos maakunta ei pysty
yhteiseen päätöksentekoon, niin silloin
mennään sinne, kenellä on rahat. Niin kuin
Mustajärvi sanoi, niin valta on rahojen kanssa.
Mutta, arvoisa puhemies, minä haluaisin nostaa tässä yhteydessä esille
rakennerahastolain 4 §:n, jota hallintovaliokuntakaan ei
mietinnössään sen kummemmin kommentoinut.
Sillä pykälällähän
annetaan valtuutus valtioneuvostolle laatia kansallinen rakennerahasto-ohjelma
ja hyväksyttää se sitten EU-komissiolla,
ja velvoitteeksi kyllä tässä pykälässä annetaan,
että yhteistyötä pitäisi tehdä niin
ministeriöitten kuin muittenkin tahojen kesken. Nyt ollaankin
tekemässä, istuva hallitus, tätä ohjelmaa,
mutta kunnista päin ja jopa kuntien etujärjestöstä päin
on tullut tietoa, että ei ole paljon yhteistyötä harrastettu Kuntaliiton
eikä kuntien kanssa. Kuitenkin ensi vuoden valtion talousarvioehdotuksessa,
jota huomenna rupeamme käsittelemään,
siirretään kuntien maksettavaksi noin 200 miljoonaa
euroa kansallista kompensointirahaa. Se oli siinä kehyspäätöksessä,
jonka keväällä hyväksyimme tässä salissa.
Valtio vetäytyi rahoitusosuuksista saman verran kuin EU:n
aluevarat pienenivät, mikä tosiasiassa tarkoitti
sitä, että kuntia kuulematta niille siirrettiin
maksuvelvoitetta, ja elleivät kunnat tähän
osallistu, niin on suuri vaara siitä, että emme
pysty hyödyntämään näitä EU-varojakaan.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Keskustapuolueen edustajat Hoskonen ja Rundgren puhuivat kauniita
sanoja
koko maan asuttuna pitämisestä ja maamme alueellisesta
kehittämisestä, aluepolitiikasta, ja hyvä näin.
Mutta nuo kauniit sanat eivät valitettavasti ole riittäneet menneinä vuosina
eivätkä riitä tästä eteenpäin. Tämä käsittelyssä oleva
rakennerahastolaki on yksi mahdollisuus toimia maakuntien hyväksi, mutta
siihen eivät keskustapuolueen voimat riittäneet
sosialidemokraattien edessä, kyllä se on tunnustettava,
kun katsotaan mitä on tapahtunut.
Sosialidemokraateilla on selvä, pitkäjänteinen
suunnitelma. Sitä kai todistaa se, että jo 12 vuotta
tässä maassa on ollut sosialidemokraateilla työministeriö hallussaan.
He ovat jokaisessa hallitusneuvottelussa halunneet pitää tuon
salkun kainalossaan, ja he todennäköisesti suunnittelevat
tai kuvittelevat kantavansa tuota salkkua myös seuraavassa
hallituksessa. Lait tehdään sen mukaisesti, että mietitään,
että työministerinä on sosialidemokraatti,
ja tämänkin asian pitää olla sosialidemokraattien
näpeissä tästäkin eteenpäin.
Siksi lakiin ei saanut kajota. Perjantaina meidän kuvamme
hallintovaliokunnassa oli aivan toinen. Se oli hyvin yksimielinen,
yksituumainen kuva, mutta jollakin tavalla viikonvaihteen aikana
työministeri on ilmeisestikin puuttunut asiaan ja pistänyt
omansa järjestykseen. Nyt on seuraavissa hallitusneuvotteluissa,
toistan vielä sen, pidettävä huoli siitä,
että tämä 12 vuoden putki sosialidemokraattisen
johdon osalta työministeriössä riittää.
Siellä on pikkusen tuulen käytävä ja
verta tältä osin vaihdettava ja puoluettakin.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Pari asiaa vain ed. Väätäisen
puheenvuoron kirvoittamana.
On muistettava se tosiasia, kun ed. Väätäinen viittasi
siihen, että rakentaminen lisääntyisi
tai sitten vaikeasti työllistettäville ihmisille
voitaisiin hankkia työtä näiden rakennerahastojen kautta,
että sehän ei voi pitää paikkansa,
koska rakentamiseen näitä rahoja ei saa käyttää.
Niillä ei rakenneta yhtään seinää eikä yhtään
ikkunaa eikä yhtään ovea. Se on fakta,
jolle emme mahda mitään. Toisaalta sitten, mitä tulee
näihin vaikeasti työllistettävien ihmisten
kohtaloon, niin nämä rakennerahastorahathan ovat
niitä rahoja, joita pääasiassa käytetään
kehittämisprojekteihin. Ne yleensä ovat erittäin
hallintopainotteisia, äärimmäistä,
kovaa byrokratian osaamista vaativia tehtäviä.
Sitä tehtävätasoa ei löydy yhdeltäkään
pitkäaikaistyöttömältä,
saatikka nuorelta, joka on juuri esimerkiksi ammattikoulusta valmistunut
ja kaipaa ihan sitä samaa perustyötä, millä suuri
osa suomalaisista elää, esimerkiksi vaikka autonkuljettajan
töitä tai metallitöitä. Elikkä siihen
hätään näistä rahoista
ei ole tipankaan apua.
Mitä tulee sitten näihin ed. Väätäisen
mainitsemiin maakunnallisiin ristiriitoihin, että jos sitten
ei maakunnissa pystytä hoitamaan asioita, niin hoitakoon
se ministeriö: Tällä mallillahan on yritetty
mennä eteenpäin jo vaikka kuinka pitkään,
ja tulokset ovat tässä. Elikkä kyllä maakunnan
osaamiseen pitää vihdoin ja viimein luottaa. Kyllä se
paikallinen asiaintuntemus on siellä, aivan niin kuin jossakin
länsimetroasiassa se osaaminen on tässä kaupungissa
ja Espoon kaupungissa. Se on nimenomaan täällä,
ja kukaan ei sitä maakunnissa kiistä. Tässä on
se kultainen ajatus, joka pitäisi hyväksyä myös
maakuntien osalta. Minä en ainakaan lähde jonkun
länsimetron asiantuntijaksi, kun en sitä ole.
Asiantuntijat löytyvät paikan päältä,
tästä ja naapurikaupungista.
Yksi asia vielä, arvoisa rouva puhemies: Mitä tulee
sitten näihin aluepoliittisiin tavoitteisiin, niin nämä EU-rahat,
niin kuin sanoin, ovat vähenevä luonnonvara meille
varmasti. Sitten, mitä tulee seuraavien vuosien budjetteihin,
mitä eduskunta tulee hyväksymään,
niin niissä pitää (Puhemies koputtaa)
huomioida tarkemmin alueelliset tarpeet kansallisista lähtökohdista. Älkäämme
luottako tässäkään asiassa vieraan
apuun.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Täällä on
ollut hyviä puheenvuoroja, ja on helppo kannattaa ed. Kurvisen
tekemää vastalausetta. Suomi, niin kuin on todettu
monessa yhteydessä, on iso pieni maa, jolla on
kovat haasteet jo tänä päivänä mutta
ennen kaikkea tulevaisuudessa. Siihen meiltä vaaditaan
yhteistuumaisuutta koko valtakunnan tasolla niin poliittisessa päätöksenteossa
kuin muussakin elämässä, jotta tämä maa
voi hyvin ja tässä maassa on hyvä elää. Minua
samoin suuresti hämmästyttää se,
että alueellinen päätöksenteko
halutaan unohtaa ja viedä ne asiantuntijat omilta alueilta
pois siitä, mihinkä ja mitä kyseisellä alueella
pitää tehdä. Toivottavasti tämä ei
johda sellaiseen suureen virheeseen, että se koskettaa
taloudellisesti joitakin alueita. Esimerkiksi Itä-Suomen
osalta totean, että meillä sekä Eskr:n
että Esr-rahojen suhteen ollaan tekemässä sellaista
päätöstä, joka ei palvele meidän
maakuntaamme.
Tuula Väätäinen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Kurvinen on siinä ihan oikeassa,
että silloin jos yhteiset päämäärät
ja sopimukset eivät millään tavalla kirjaudu
tai täyty, siihen tarvitaan silloin ulkopuolista ohjausta,
tulipa se sitten vähän lähempää tai
kauempaa. Mutta en usko, että tässä laissa
on ajateltu sillä tavalla, että maakunnissa ei
todella mitään osata tehdä, vaan on varmaan
niin, että maassa tarvitaan tämmöistä yhteistä linjausta
joissakin asioissa.
Ed. Vielmaa lohduttaisin, että vaalit ovat tulossa
ja kaikki paikat ovat jaossa, myös ed. Vielmalle päin
tuo työministerin paikka.
Ed. Hoskoselle: En sanallakaan puhunut rakennuksista mitään
vaan puhuin hankkeista, joilla nämä vaikeasti
työllistettävät ihmiset voisivat myös
työllistyä, eli kannattaa kuunnella vähän tarkemmin.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Väätäiselle
haluan kertoa yhden hyvän esimerkin siitä, mitä on
keskitetty ministeriöjohtoinen vallankäyttö.
Meillä on budjettikirjassa talousarvioesityksessä ensi
vuodellekin, niin kuin on ollut jo kymmenen vuotta, maininta siitä, kuinka
työministeriön rahoja pitäisi käyttää. Täällä on
hyvin selvä teksti: "Julkisesta työvoimapalvelusta
annetun lain 7 luvun 6 §:n 1 momentti edellyttää huolehdittavan
siitä, ettei minkään työmarkkina-alueen
työttömyys olennaisesti ylitä maan keskimääräistä työttömyyden
tasoa. Työministeriön määritelmän
mukaisesti tämä tarkoittaa vuositasolla työmarkkina-alueen työttömyyden
ylittymistä 80 prosentilla maan keskimääräisestä tasosta."
Tämä on siis kirjattu työministeriön
tahtona tänne työministeriön pääluokkaan
selvitysosaan, se on siis eduskunnankin tahto, koska se on hyväksytty
täällä. Kuitenkin Suomesta löytyy
työmarkkina-alueita, joissa 80 prosentin rajan yli on oltu
jo yli kymmenen vuoden ajan, ja työministeriö ei
vain kohdenna sinne niitä rahoja, joita työvoimapalvelulaki,
työministeriön oma ohjeistus ja eduskunnan tahto edellyttävät.
Siinä näkee sen, mihinkä riittää maakunnan
yksimielinen tahto tällaista ministeriötä vastaan, ja
valitettavasti se ei riitä mihinkään.
Esko Kurvinen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Myrin jäsenistön
laajentamista on perusteltu sillä, että erinäköiset
kansalaisjärjestöt, ympäristö-
ja tasa-arvojärjestöt, saavat tulla enemmän vaikuttamaan
mukaan. Minä puolestani nostaisin esille elinkeinoelämän
ja yritysten näkökulman. Me puhuimme siitä valiokunnassa
jonkin verran, ja mietinnössäkin on muistaakseni
yksi lause tästä. Mutta useat asiantuntijat toivat
sitä esille, ja jopa niin pitkälle useat halusivat
mennä, että kun tehdään tämmöinen
ympäristövaikutusselvitys, niin samanaikaisesti
ja samalla periaatteella tehtäisiin elinkeinoelämän
arviointi siitä, mitä todellisuudessa ne hankkeet
merkitsevät työpaikkojen suhteen, maakunnan dynaamisen toiminnan
suhteen jne., että ne eivät jää vain semmoisiksi
hankkeiksi, niin kuin valitettavasti tällä rakennerahastokaudella
muutamia on jäänyt, että sen jälkeen,
kun hanke loppuu, loppuu myös siihen hankkeeseen kohdistunut
kehitys. Työpaikat ovat sen ajan, kun hanke on pystyssä, ja
sitten ne loppuvat. Ei varmaan olisi pahitteeksi, jos maakunnissa
tehtäisiin vapaaehtoisesti, vaikka laki ei sitä säädäkään,
tämmöinen elinkeinovaikutusten arviointi.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Kurvinen kiinnitti aivan oikeaan asiaan
huomiota, kun muistetaan, että meillä työllistäjiä ovat valtio,
kunnat ja elinkeinoelämä, niin käytännössä tilanne
on sellainen, että työllistämismielessä tämän
tilanteen pelastavat nimenomaan yritykset, pienet ja keskisuuret
yritykset.
Haluaisin esimerkkinä vain kertoa, että Keski-Suomessa
voitti tällainen idea: yrittäminen ylös yhteiskunnassa
yhteistyöllä. Se sai Euroopan mittaisen palkinnon,
ykköspalkinnon, kansainvälisessä kilpailussa
ja on maakunnasta lähtenyt idea, yrittäjien omasta
keskuudesta lähtenyt idea, jota siellä on kehitelty
ja kehitellään edelleen. Se on lähtenyt
sellaisten henkilöiden taholta, jotka itse ovat menestyneet
yrittäjinä. Tämä on vain yksi
esimerkki, kun puhutaan rakennerahastolaista ja pelätään
sitä, annetaanko ohjaksia työministeriöltä maakuntiin
ja maakuntien yhteistyöryhmälle vai ei, annetaanko
niitä yksityisille yrittäjille vai ei. Niitä pitäisi
antaa huomattavasti enemmän ja luottaa heihin. Sieltä ne
ideat tulevat, sieltä ne työpaikat tulevat, ja
sillä tavalla myöskin työttömyys
vähenee.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyllähän on tietysti realiteetti
se, että näillä rahoituslähteillä,
joista meillä nyt tässä on kysymys, ei
ratkaista näitä suuria kehitysongelmia. Siinä mielessä tässä äskettäin
käytetyt puheenvuorot sekä ed. Kurvisen että ed.
Vielman taholta ovat minusta kyllä ihan oikean suuntaisia.
Se on päivänselvää, että myöskin
meidän maakunnissamme ja tuolla periferiassa ovat yritykset
ne, jotka näitä työpaikkoja loppujen
lopuksi luovat.
Mutta näillä erilaisilla aluekehitysrahoilla,
ja tietysti jos me saisimme vielä aikaan kehittyneen kansallisen
aluepolitiikan, niillä luodaan sitten edellytyksiä näille
yrityksille toimia siellä. Luodaan sitä infraa,
joka on valtion tehtävä, yhteiskunnan tehtävä.
Kyllä nämä yritykset sitten siellä monella
tasolla pystyvät toimimaan ja aktiivisesti luomaan näitä työpaikkoja,
mutta yhteiskunnallakin on oma tehtävänsä ja
siinä mielessä näillä erilaisilla
rahoituslähteillä on todella merkitystä.
Mutta on totta, että kestävää elinkeinopolitiikkaa
ja työllisyyspolitiikkaa luodaan juuri yritystoiminnan
kautta.
Yleiskeskustelu päättyy.