Puolustusministeriön hallinnonala 27
jatkui
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä puolustusministeriön
hallinnonalassa haluan nostaa keskusteluun ainakin tämän
ulkoistamisen, kuinka perusteellisesti mielestäni se tulisi
harkita. Selvä on, että ulkoistaminen tänä päivänä ainakin
puhuttaa ja keskusteluttaa paljon, mutta on varmaan asioita, missä ulkoistaminen
ei ole ihan tuottanut niitä tuloksia, joita on odotettu. Ongelmia
on ainakin esiintynyt tuossa rakennuslaitoksen ulkoistamistoimenpiteissä. Samoin
Senaatti-kiinteistöjen hallinnoimassa kiinteistömassassa
on selvää, voisiko sanoa, hinnoittelun makua,
jos näin voisi asian sanoa.
Toinen asia, mihinkä haluan kiinnittää huomiota,
on materiaalihankintojen pitkän tähtäimen
suunnitelmat. Kuten puolustusministeri täällä päivällä ansiokkaasti
selvitti asiaa, niin se on toki näin, että kun
suunnitellaan useamman vuoden hankintoja, niin sitten, jos tulee
välillä tarve supistaa tai pienentää hankintoja,
niin se on hankalaa, saattaa tulla kalliimmaksi pienentää kuin
tehdä tilaus. Mutta pitäisin tärkeänä,
että kun niitä mahdollisia koneita ja tykkejä ostetaan, niin
siinä kaupantekovaiheessa huomioitaisiin, että valtiontalous
saattaa heiketä aika nopeallakin aikataululla, ja harkitaan
näitä kalustoinvestointien ainakin siirtämisiä tuonnemmaksi.
Johanna Sumuvuori /vihr:
Arvoisa puhemies! Ulko- ja turvallisuuspolitiikan pitää mielestäni
perustua laajaan turvallisuuskäsitykseen, ihmisoikeuksien
ja demokratian edistämiseen sekä konfliktien ennaltaehkäisyyn.
Puolustusvoimien olemassaolon, toiminnan ja kehittämisen pitää tukea
näiden tavoitteiden toteutumista.
Taloudellisen ja sosiaalisen keskinäisriippuvuuden
valtava kasvu ovat muuttaneet maailmaa ja erilaisten konfliktien
luonnetta. Perinteisten valtioiden välisten sotien rinnalle
ja käytännössä ohi ovat uhkakuvina
nousseet terrorismi, tietoyhteiskunnan haavoittuvuus, maailmanlaajuiset
tartuntataudit, ydinonnettomuudet ja esimerkiksi ilmastonmuutoksen aiheuttamat
ympäristöka-tastrofit pakolaisvirtoineen. Puolustusvoimia
on kehitettävä kohtaamaan näitä moderneja
ja todellisempia turvallisuusuhkia.
Suomen armeijan suurta reserviä ja laajaa, kaikki miesikäluokat
kattavaa asevelvollisuutta voi pitää pian museokamana
verrattuna muiden Euroopan maiden puolustusratkaisuihin. Seuraavalla
hallituskaudella edessämme on puolustusvoimien uudistamis-
ja järkeistämistyö. Siinä on edettävä nykyisen
turvallisuusympäristön ja todellisten uhkakuvien
kartoittamisesta kohti niitä ratkaisuja, jotka vastaavat
tulevaisuuden tarpeisiin.
Puolustusvoimain komentaja kenraali Ari Puheloinen varoitti
marraskuussa maanpuolustuskurssin avajaisissa aiheellisesti tietoyhteiskuntaan
kohdistuvista kyberuhkista. Puheloinen totesi, että sotilaalliselta
kannalta informaatioympäristö on tulevaisuudessa
yhä merkittävämpi maa-, meri-
ja ilmaulottuvuuksien kaltainen toimintaympäristö.
Sanoisin, että olen samaa mieltä, paitsi että kyberuhkat
eivät ole vain tulevaisuuden uhka vaan olemassa jo nyt.
Arvoisa puhemies! Myös asevelvollisuutta on pohdittava
suhteessa näihin uusiin uhkiin. Vaikka perinteiseenkin
sotilaalliseen hyökkäykseen varaudutaan, massareservillä ei
kuitenkaan torjuta esimerkiksi kyberhyökkäyksiä.
Puolustusvoimien koulutusjärjestelmä kaipaa uudelleenarviointia
ja koulutuksen kohdentamista paremmin vastaamaan nykypäivän
ja tulevaisuuden uhkia.
Vihreät esitteli tänä syksynä oman
mallinsa, jossa siirrytään valikoivaan asevelvollisuuteen
ja rukataan myös palveluskelpoisuusluokituksia paremmin
huomioimaan erilaiset puolustustarpeet ja niihin liittyvät
tehtävät. Maanpuolustustiedotuksen suunnittelukunnan
tuoreesta tutkimuksesta selviää, että suomalaiset
ovat siirtymässä pikkuhiljaa vihreiden linjoille.
Miesten yleistä asevelvollisuutta kannattaa nyt 10 prosenttia
vähemmän ihmisiä kuin viime vuonna. Vastaavasti
valikoivaa varusmiespalvelusta kannattaa 11 prosenttia enemmän
kuin viime vuonna.
Arvoisa puhemies! Toivottavasti vuosi 2011 on viimeinen vuosi,
jolloin Puolustusvoimien budjetti kasvaa vastaavalla tavalla. Muissa
Euroopan maissa, joissa kamppaillaan kestävyysvajeen kanssa,
on pienennetty puolustusbudjetteja ja tehty määrätietoisia
puolustusvoimien uudistuksia. Esimerkiksi Ruotsissa ja Britanniassa puolustusmäärärahoja
on leikattu. Sen on oltava myös Suomen ratkaisu tulevina
vuosina.
Itse en pidä järkevänä tilannetta,
jossa kestävyysvajetta paikataan jatkossa osin hyvin vaikeilla
päätöksillä ja Puolustusvoimat
jäisivät samaan aikaan eräänlaiseksi
paikalleen jämähtäneeksi tuhlaajapojaksi.
Teknistyvä sodankäynti, kyberuhat, uudenlaiset
konfliktit ja tavoite niiden ennaltaehkäisystä edellyttävät
toisenlaisia valmiuksia kuin Suomella nykyisin on.
Arvoisa puhemies! Myös Puolustusvoimien on osallistuttava
kestävyysvajeen paikkaamiseen. Jatkossa Suomen suurimman
kuntokoulun tehtävästä saa vastata peruskoulu
ja aluepolitiikasta hyvä elinkeinopolitiikka. Sen sijaan
puolustuspolitiikassa on keskityttävä Suomen puolustamiseen,
kansainväliseen kriisinhallintaan ja ympäristökatastrofien
kaltaisissa kriiseissä muiden viranomaisten tukemiseen.
Vihreiden tavoitteena on sotien ja väkivaltaisten konfliktien
ehkäiseminen ennalta. Puolustusvoimien resurssit ja toiminta
on sovitettava vastaamaan sodankäynnin muutoksia ja vallitsevia
uhkakuvia. Nykyisen suuruisille panostuksille perinteiseen maanpuolustukseen
ei yksinkertaisesti enää ole varaa ja perusteita.
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! En valitettavasti voi kaikilta osin
yhtyä edellisen puheenvuoron käyttäjän
näkemyksiin ja ajatuksiin maanpuolustuksesta.
Mehän joudumme budjettitalouden näkökulmasta
miettimään aika tarkkaan, kuinka me saamme uskottavan
puolustuskyvyn ja mikä tämä uskottava
puolustuskyky -käsite on kaiken kaikkiaan. Jatkuvasti
mietimme ja taistelemme sitä vastaan, kuinka rahat riittävät.
Elämme ajassa, jossa aseteknologia kallistuu ja vanhenee
todella nopeasti. On arvioitu, että keskimäärin
vuodessa kallistumisprosentti on 4—8 prosenttia ja käyttöikä alle
kymmenen vuotta, ja joudutaan varmasti miettimään
sitä, miten me selviäisimme hieman vaatimattomammalla
kalustolla ja saisimme uskottavan puolustuskyvyn. Minusta tässä on
tehty korkealla tasolla hyviä avauksia, että aina
ei tarvitse Mersua ostaa vaan joskus voi olla, että saamme
kaksi Volvoa yhden Mersun hinnalla ja siitä huolimatta
meillä on hyvä puolustuskyky. Näitä asioita
joudutaan joka tapauksessa itse kukin miettimään,
keitä täällä on sitten seuraavalla
vaalikaudella, hyvinkin tarkkaan.
Kuitenkin yleinen näkökulma on edelleenkin vahva
sen suhteen, että yleinen asevelvollisuus ja koko maan
alueellinen puolustaminen on se puolustuksen peruspilari ja lähtökohta.
Jos nyt maanpuolustustiedotuksen suunnittelukunnan viimeisessä raportissa
hieman nuo prosentit ovat laskeneet, kuinka arvioidaan yleistä asevelvollisuutta,
niin
ehkä tähän voidaan todeta, että polvi
on vähän huonontunut sitten, kun ikäluokkia
on tullut uusia, mutta kyllä minä uskon kuitenkin,
että suomalaiset ovat maanpuolustustahtoista väkeä ja
näkevät tärkeänä, että koko
maata puolustetaan myöskin jatkossa.
On aivan selvää, että kun ikäluokat
pienenevät, sodan ajan joukkojen määrää joudutaan
supistamaan. Se on tulevaisuutta, sille emme mahda mitään.
Mutta tärkeätä kuitenkin on se, että koko
ikäluokka kutsutaan varusmiespalvelukseen, ja tänä päivänähän
siitä lähes 80 prosenttia suorittaa sitten asepalveluksen,
joka on eurooppalaisittain ja ennen kaikkea pohjoismaalaisittain
hyvin korkea luku ja erinomainen tavoite kaiken kaikkiaan.
Budjetin osalta on todettava se, että ensi vuoden osalta
budjetti on hyvin tyydyttävä, sanoisin jopa varsin
hyvä, ja sillä kyllä varmasti pärjätään.
Haasteet ovat jatkossa varmasti suuret, ja kun Siilasmaa luovutti
niin sanotun kuuluisan raporttinsa, niin siinähän
otettiin kantaa jo myös, että pitäisi
rakenteita arvioida. Minusta se rakenteitten arvio lähtee
kuitenkin siitä, että kun ikäluokat pienenevät,
niin myös sodan ajan joukkojen määrä pienenee
ja sitten sitä lähdetään arvioimaan.
Minusta on tärkeätä kuitenkin, että pidetään tämä aluepoliittinen
näkökulma esillä, vaikka me kaikki tiedämme,
että varuskunnilla ei maata puolusteta, mutta varuskunnilla
on kaiken kaikkiaan erittäin suuri merkitys. Minä en
voi ymmärtää esimerkiksi sitä,
jos koko Itä-Suomen kolmen maakunnan alueelta — Pohjois-Savo, Etelä-Savo
ja Pohjois-Karjala — viimeinen varuskunta lakkautetaan
ja kyseessä on Pohjois-Karjalan Prikaati, niin miten kuvitellaan
sen alueen joukkojen ja varusmieskoulutuksen tapahtuvan. En usko,
että jatkossa kertausharjoitettavat joukot siirtyvät
jonnekin perustamispaikalle Länsi-Suomeen ja siellä harjoittelevat.
Kun se alueellinen tuntemus aluejoukkojen osalta ennen kaikkea on äärettömän
tärkeätä, niin näen, että Puolustusvoimat
olisi jatkossakin sitten hyvin laajasti kaikissa maakunnissa läsnä ja
sitä kautta myös sitä maanpuolustustahtoa
lisäämässä.
Kaiken kaikkiaan näillä eväillä varmasti
voidaan ensi vuoteen kohtuullisen hyvin mennä. Tärkeätä olisi
kuitenkin arvioida myös sitä, vaikka tällä sotilaallisella
kriisinhallinnalla selkeästi on kansainvälistä merkitystä ja
Suomen imagoa nostavia vaikutuksia, olemmeko oikeissa maissa ja
ovatko nämä kustannukset, joita joudumme maksamaan,
sitten ihan oikeassa suhteessa siihen, mitä me tähän
panostamme ja mitä hyötyä me sieltä oikeasti
saamme. Mutta näin varmasti on hyvä, kun korkeat
tahot ovat päättäneet, ja aika näyttää sitten,
miten me sieltä aikanaan palaamme.
Juha Korkeaoja /kesk:
Arvoisa puhemies! Kuten ed. Reijonen edellisessä puheenvuorossaan
totesi, ensi vuoden budjettia ajatellen puolustusbudjetti on varsin
hyvä. Sitä voi vähintäänkin
sanoa Puolustusvoimien näkökulmasta tyydyttäväksi
ellei jopa hyväksi. Ongelmat, joita on näköpiirissä,
koskevat pidempää aikaväliä.
Ed. Sumuvuori nosti täällä jälleen
esille vihreiden esille nostaman valikoivaan asevelvollisuuteen
siirtymisen. Ymmärsin niin, että hänen ajatuksensa
oli, että tällä tavoin myöskin
vähennettäisiin puolustusmenoja.
Täällä on viitattu Risto Siilasmaan
työryhmän raporttiin, joka käsitteli
yleistä asevelvollisuutta ja varusmieskoulutuksen tulevaisuutta.
Tämän raportin hyvin perusteellisten selvitysten
pohjalta nousi esille johtopäätös, joka
minusta on hyvin perusteltu, hyvin argumentoitu, ja mitä suurimmalla
todennäköisyydellä asiat juuri näin
menisivät. Eli johtopäätös oli
se, että siirtyminen valikoivaan asevelvollisuuteen käytännössä tarkoittaisi
nopeaa liukumista kohti palkka-armeijaa.
Jos tavoitteeksi asetetaan edes jonkin tasoinen oman puolustuksen
säilyttäminen, tarvittaisiin palkka-armeija, jonka
kustannukset olisivat huomattavasti korkeammat verrattuna nykyiseen
järjestelmään. Tämän
myöskin Siilasmaan työryhmä totesi. Suurin
piirtein edes jonkunlaisen alueellisen ja koko maata koskevan puolustuksen toteuttaminen
edellyttäisi 60 000 miehen armeijaa, joka puolestaan
Siilasmaan työryhmän selvityksen mukaan maksaisi
noin kaksinkertaisesti nykyiseen verrattuna. Eli käytännössä se
olisi siis täysin mahdoton. Toinen johtopäätös
tästä on se, että jos palkka-armeijalla
tämä homma hoidettaisiin ja nykyistä pienemmällä budjetilla,
saisimme kourallisen miehiä ja naisia puolustamaan Suomea,
siis käytännössä ei mitään.
Eli jos haemme, niin kuin pitää hakea, kustannustehokasta
järjestelmää, sen täytyy perustua yleiseen
asevelvollisuuteen. Siitä olen samaa mieltä ed.
Sumuvuoren kanssa, vihreiden kanssa, että yleistä asevelvollisuutta
pitää kehittää muun muassa niin,
että se pystyy vastaamaan nykyistä paremmin cyber-hyökkäyksiin
ja muihin uudenlaisiin uhkatekijöihin, jotka ovat erilaisia kuin
perinteinen sotilaallinen hyökkäys. Mutta — tässä taas
viittaan Siilasmaan työryhmään — juuri
tämän tyyppisten ongelmien ratkaisemiseen ja uhkien
torjumiseen yleisen asevelvollisuuden kautta saadaan pätevää,
osaavaa henkilöstöä, ja sillä tavalla
myöskin kustannustehokkaasti pystytään
näihin uusiinkin uhkiin vastaamaan.
Kun siis on näkyvissä se, että ei
meillä ehkä ole käytettävissä yhtä paljon
voimavaroja kuin aikaisemmin, se näyttää todennäköiseltä,
meidän on kaikessa haettava kustannustehokkaita ratkaisuja,
ja yleisen asevelvollisuuden pohjalta sellaiset on löydettävissä.
Jos haetaan kustannussäästöjä,
niitä voi löytyä muun muassa Siilasmaan
ehdottamalla tavalla lyhentämällä osittain varusmiespalvelua
ja myöskin tarkastelemalla kriittisesti Puolustusvoimien
muita menoja kuten materiaalimenoja ja toimintamenoja.
Meillä on meneillään varsin mittavat
Puolustusvoimien hankinnat ja hankintaohjelmat tällä hetkellä.
Mielestäni niitäkin pitää tarkastella
ja asettaa kysymys, olisiko mahdollista, jos välttämättömäksi
tulee kokonaisbudjetin alentaminen, niidenkin osalta löytää ratkaisuja,
jotka olisivat halvempia. Samalla pitää hakea
innovatiivisia ratkaisuja Maavoimien kaluston uudistamiseen tarkastelemalla
käytetyn puolustusmateriaalin hankintaa, mitä on
aikaisemminkin tehty, ja erilaisia toimia vanhenevan puolustusmateriaalin uudistamiseksi
ja modernisoimiseksi. Näitäkin on aikaisemmin
käytetty.
Mutta perusratkaisu, joka meillä nojaa inhimilliseen
osaamiseen, jota syntyy ja jota saamme käyttöön
yleisen asevelvollisuuden kautta, on se, mihin tulee pääasiassa
nojata. Sittenkin materiaaliset edellytykset ovat tässä kokonaistarkastelussa
sekundäärisiä. Tärkeintä on,
että meillä on osaava henkilöstö kaiken
kaikkiaan ja sen lisäksi maanpuolustustahto.
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Itse lukeudun niihin henkilöihin,
jotka kannattavat vahvasti yleisen asevelvollisuuden säilyttämistä Suomessa
ja puolustuksen perustumista yleiseen asevelvollisuuteen. Ei ole
yllätys, että tässä asiassa
olemme kenties ed. Sumuvuoren kanssa eri mieltä. Hän
käytti sanaa, että on kohta "museokamaa", jos
koko ikäluokka koulutetaan armeijaan. Muodikas termi sinällänsä.
Valikoivaa asevelvollisuutta on tutkittu, ja on varmaan totta,
että 10 prosenttia sen kannatus on laskenut. Todellisuudessa
noin yksi kolmasosa suomalaisista miettii, mikä muu se
vaihtoehto voisi olla, mutta kaksi kolmasosaa on selkeästi edelleen
yleisen asevelvollisuuden kannattajia. Kyllä tämä selkeästi
suomalaisen yhteiskunnan ja suomalaisen kansan keskuudessa on se
linja, millä edetään.
Ed. Reijosen näkemys varustautumisesta ja samoin myös
valiokunnan puheenjohtajan ed. Korkeaojan näkemys varustautumisen
kalleudesta on minusta tärkeä ottaa suurennuslasin
alle, ja on tärkeä miettiä, voitaisiinko
niitten Mersujen sijasta sitten ostaa jotakin muuta. Saako sillä hinnalla
sitten kahta Volvoa, en tiedä, mutta saa sillä jotain
kuitenkin.
Ruotsin tilanteesta täällä on käyty
pitkin päivää paljon keskustelua, ja
kun Ruotsi on luopunut yleisestä asevelvollisuudesta, niin
Ruotsilla on tietenkin se hyvä puoli, että sillä on
erinomaisen hyvät naapurit, joilla on hyvät puolustusvoimat,
niin että heidän on tietysti hyvä olla.
Tässäkin tapauksessa varmaan yksi suomalainen
sotilas vastaa hyvin kahta ruotsalaista, joten siellä ollaan
hyvin lintukodossa.
Lisäksi haluaisin vielä muistuttaa, että tässä Siilasmaan
työryhmän loppuraportissa kiinnitettiin huomiota
myös reservin toimintaedellytyksien turvaamiseen. Liiton
puheenjohtajana kannan tietenkin suurta huolta siitä, että suomalainen
reservi ja kertausharjoitusten määrä pystytään
pitämään toimintakuntoisina.
Pertti Hemmilä /kok:
Herra puhemies! Yleinen asevelvollisuus on varmasti nyt ja
pitkälle tulevaisuuteenkin meidän puolustuksemme
perusta. Toisin kuin puolustusvaliokunnan puheenjohtaja äskeisessä puheenvuorossaan,
jos oikein kuulin, piti sekundäärisinä näitä teknisiä valmiuksia,
kyllä nyt varmasti puolustusteknologia on jatkuvasti sillä tavalla
kehittyvä ala, että kyllä meidän
siihen pitää myöskin satsata, joskin myöskin
ammattitaito ja osaaminen ovat varmasti — se on nähty,
historia todistaa — meille suomalaisille äärimmäisen
tärkeitä.
Mutta minä kiinnittäisin huomiota tässä budjettiesityksessä tässä pääluokassa
hyvin vähälle huomiolle jääneeseen
kohtaan, nimittäin maanpuolustusjärjestöjen
toiminnan tukemiseen. Siihenhän osoitetaan reilut 2,2 miljoonaa
euroa, joista vajaat 2 miljoonaa osoitetaan Maanpuolustuskurssiyhdistykselle,
elikkä noin 200 000 euroa osoitetaan reserviläisjärjestöille,
aliupseereille ja upseereille, jotka tekevät arvokasta
järjestötyötä ja joitten piirissä toimii
kymmeniätuhansia aktiivijäseniä. Noin
200 000 eurolla tuetaan näitten järjestöjen
toimintaa. Se on todella pieni määräraha
verrattuna melkein mihin tahansa muuhun järjestötoimintaan
ja sen tukemiseen.
Johanna Sumuvuori /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun aika nopeasti valikoinnin lisäämisestä puhuttaessa
vedetään tämä palkka-armeijakortti
esiin, niin toivoisin, että jatkossa perusteltaisiin hieman
paremmin, millä tavalla nykyisen valikoivuuden lisääminen
johtaisi niin suoraviivaisesti siihen.
Jos ollaan ihan tarkkoja, vihreät ovat esittäneet
valikoinnin lisäämistä. Meillähän
on nyt jo hyvin valikoiva malli: puolet ikäluokasta karsiutuu
jo synnytyslaitoksella sukupuolensa perusteella pois, ja senkin
jälkeen tehdään karsintaa soveltuvuus-
ja psykologisin testein, eli ihan koko ikäluokka ei todellakaan
käy, vaan suuri osa miesikäluokasta.
Kun puhutaan näistä kustannuksista ja valikoivuuden
kustannustehokkuudesta, me emme ole puhuneet vihreissä pelkästään
niistä suorista puolustusmenoista, joita voimme lukea budjettikirjasta
Puolustusvoimien tai puolustusministeriön hallinnonalan
alta, vaan olemme ajatelleet kokonaisvaltaisemmin niitä kaikkia
kansantaloudellisia kustannuksia, mitä varusmiespalveluksesta
syntyy. Niitä ovat muun muassa varusmiesten opintojen viivästymisestä aiheutuvat
kulut, varusmiesten menettämien työtulojen aiheuttamat
kulut jnp. Osa kuluista syntyy siitä, että varusmiesten
päivärahat ovat niin pienet, että heidän
perheensä joutuvat itse asiassa ylläpitämään aika
paljon heidän elämäänsä.
Kustannussäästöistä sen
verran, että nimenomaan, kuten ed. Korkeaojakin totesi,
voidaan löytää niitä tehostamalla
koulutusta ja tarkastelemalla kriittisesti materiaalihankintoja,
myös täälläkin paljon puhutulla
esimerkiksi pohjoismaisella yhteistyöllä materiaali-
ja kalustehankinnoissa. Joka tapauksessa kaikki olemme varmaan yhtä mieltä siitä,
että joitain rationalisointeja ensi vaalikaudella joudumme
aloittamaan.
Juha Korkeaoja /kesk:
Arvoisa puhemies! Siilasmaan työryhmä otti
huomioon myöskin nämä välilliset
kustannukset tehdessään tätä yleisen
asevelvollisuuden ja palkka-armeijan välistä arviointia
niitten kustannuksista. He totesivat, että itse asiassa
esimerkiksi kielteinen vaikutus työmarkkinoihin tämän
yleisen asevelvollisuusmallin mukaan on vähäisempi
kuin palkka-armeijamallissa, jossa sotilaat ovat koko ajan palveluksessa.
Meillä tämä järjestelmän
hyvyys ja kustannustehokkuus perustuu siihen, että sotilaamme
ovat koulutuksessa, kertausharjoituksissa, mutta väliajat
muissa töissä. Tällä tavalla tämmöistä "palokuntaa"
on muissa hommissa silloin, kun tehtävää ei
ole, eikä niin kuin palkka-armeija-malleissa, joissa ne
ovat koko ajan palkallisina ja niin sanotusti paloasemalla. Eli
tämä kaksinkertainen kustannus otti huomioon myöskin
nämä tällaiset välilliset, muun
muassa työmarkkinoihin vaikuttavat seikat.
Toinen pieni kommentti ed. Hemmilälle: Tarkoitin sitä,
että oma historiamme ja esimerkit maailmalta osoittavat
sitä, että kansa, jolla on voimakas puolustustahto,
pystyy taistelemaan materiaalisesti ylivoimaista vihollista vastaan menestyksellisesti.
Eli siinä suhteessa halusin nostaa esille sen, että kun
ihan perimmäisiin kysymyksiin mennään,
niin tämä inhimillinen puoli, tahto ja kyky, on
tärkeämpi kuin materiaali, vaikka en tietenkään
halua vähätellä myöskään sen
puolen tärkeyttä.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Puolustusministeriön pääluokassa
on tärkeää se, että olemme pystyneet
ensi vuoden budjetissa ottamaan huomioon kustannusnousun plus sitten
sen aikaisemminkin esille nostetun 2 prosentin budjettilisäyksen.
Näillä määrärahoilla
pystytään puolustuskyky kohtuullisesti ylläpitämään,
mutta jatkossa on todella tarkasteltava kaikkia kulukohtia kriittisesti.
Mutta on aivan välttämätöntä,
arvoisa puhemies, että Suomen puolustaminen perustuu yleiseen
asevelvollisuuteen, alueelliseen puolustukseen ja siihen, että puolustuskykymme
on kalustonkin puolelta uskottava. Paljon on puhuttu siitä,
mikä on seuraavan vaalikauden tilanne sitten, kun Puolustusvoimatkin
joutuvat mukautumaan nykyajan hetkeen ja tähän
tilanteeseen, missä elämme. Tarvitaan uutta kalustoa,
ja puolustuskaluston hintahan nousee hurjaa vauhtia, pahimmillaan
7 prosenttia vuoteen. Kahden vuoden jaksossa 7—10 prosenttia
voi kustannusnousu olla. Se tarkoittaa sitä, että kaluston
ylläpitäminen hyvällä suorituskykyisellä tasolla
vaatii yhä enemmän määrärahoja.
Mutta kun seuraavalla vaalikaudella käydään sitten
tätä keskustelua muun muassa varuskuntien kohtalosta
tässä maassa, on aivan välttämätöntä,
että se tehdään parlamentaarisen, hyvin valmistellun
puolustusselonteon pohjalta, ja kun Suomen puolustaminen perustuu
alueelliseen puolustamiseen, se huomioisi myös maakuntien tilanteet.
On sanottu, että ei Suomea puolusteta varuskunnilla. Ei
tietenkään puolusteta varuskunnilla, mutta se
tarkoittaa myös sitä, että niillä suuralueilla,
missä tälläkin hetkellä varuskuntia on — esimerkiksi
Pohjois-Karjalan maakunnan alueella siellä itäisessä Suomessa
ei ole kuin yksi Puolustusvoimien varuskunta ja se on Kontioranta,
Pohjois-Karjalan Prikaati — sen tyyppisillä suuralueilla
kyllä yhden varuskunnan paikka mielestäni on ihan
hyvin perusteltu, ja se on mielestäni välttämätöntä,
että se siellä on.
On muistettava se, että kun suomalainen puolustus perustuu
yleiseen asevelvollisuuteen, se vaatii myös hyvät
harjoitusolosuhteet. Ei riitä pelkästään
varuskunta, vaan varuskunnan lähellä pitää olla
hyvät maasto-olosuhteet harjoitella, ja esimerkiksi Pohjois-Karjalan
osalta Sotinpuron harjoitusalue on aivan erinomainen sitä varten
tehty alue.
Tätä varten, arvoisa puhemies, on aivan välttämätöntä,
että pidämme maanpuolustuskyvyn yllä ja
huolehdimme siitä, että tässä maassa
varuskuntaverkkokin säilytetään kohtuullisena.
Lopuksi, arvoisa puhemies, haluan todeta vielä sen,
että kun katsoo Puolustusvoimien nykyistä koulutustasoa
ja niitä varusmiehiä, jotka astuvat palvelustaan
suorittamaan vuosittain saapumiserissä, on todella iso
huoli se, mikä on palvelukseen astuvien varusmiesten kunto
ja pystyvätkö niistä tehtävistä suoriutumaan,
mihin heitä koulutetaan sen koulutuksen aikana, ja ennen kaikkea,
ovatko he reserviin siirtyessään valmiita tekemään
sitä työtä, jos tarve vaatii.
Tällä puolella meillä on paljon tehtävää,
ja on aivan välttämätöntä,
että Puolustusvoimilla on riittävät määrärahat,
että voimme varusmieskoulutuksen hyvin viedä läpi,
ja ennen kaikkea että varusmiehille pystytään
myös sen koulutuksen ohella antamaan jatkossa reservin
kertausharjoitukset, jotta puolustuskykyä pidetään
yllä ja pystytään kouluttamaan reservin
sotilaita vaativien laitteiden käyttöön.
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Valtiovarainvaliokunnan mietinnössä on otettu
kantaa varaosavajeeseen, ja oikeastaan tästä on
hyvä johdatella siihen, että minun mielestäni
on äärettömän tärkeätä,
että meillä on kotimaista puolustusteollisuutta.
Se on paras turva sille, että me pystymme vastaamaan tähän
varaosavajeeseen.
Kun täällä on puhuttu myös
pohjoismaisesta yhteistyöstä, niin varmaan on
paikallaan korostaa sitä, mutta se ei tapahdu vaan niin
kuin hetkessä, jotta seuraavana vuonna siirrytään
pohjoismaiseen yhteistyöhön, koska on hieman erilaiset
järjestelmät tällä hetkellä olemassa
eri Pohjoismaissa. Se vie oman aikansa, ennen kun nämä integroidaan
yhteen, ja tässä työtä varmasti
kannattaa jatkaa ihan oikeasti. Mutta kotimaisen puolustusteollisuuden
merkitys työllistäjänä on erittäin
merkittävä, ja valiokunta on omassa lausunnossaan
budjetissa korostanut kotimaisen puolustusteollisuuden merkitystä ja
se on myös tässä mietinnössä varsin
hyvin huomioitu.
On totta, että edessä ovat varmaan uudet arviointiajat,
kunhan mennään seuraavalle vaalikaudelle. On tärkeätä,
että se valmistelu sitten tapahtuu puolustuspolitiikan
ja rakenteitten osalta laajalla parlamentaarisella työryhmällä.
On tärkeätä, että kaikki puolueet
pääsevät sanomaan mielipiteensä ja
sitä kautta me saamme uskottavan, koko kansan hyväksyttävän
mallin, jolla voimme mennä sitten yhdessä eteenpäin.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! On aivan selvää, että ammattiarmeija
on askel myös Naton suuntaan. Ne, jotka sellaista askelta haluavat,
usein puhuvat tämän ammattiarmeijan puolesta.
Yleinen asevelvollisuus on siis hyvä asia, ja sen järkevä käyttö ja
soveltaminen on tietysti toivottavaa.
Toinen asia, puhemies: Ed. Pulliainen aikaisemmin tänään
viittasi siihen, että on monia taisteluita, sotia, konflikteja,
jotka liittyvät puhtaaseen veteen, vedensaantiin yleensä.
Samalla tavalla on konflikteja esimerkiksi Afrikassa liittyen strategisiin
malmeihin ja mineraaleihin, esimerkiksi sellaisiin, joita käytetään
tietoliikennelaitteissa, kuten esimerkiksi kännyköissä.
Suomi on aika merkittävä maa tässä,
koska meillä on Nokia, ja näin ollen kännykkämateriaalien
saaminen sillä tavalla, että ne tulevat alueilta,
jotka eivät ole konfliktin keskellä johtuen näistä mineraaleista,
olisi tärkeätä. Tätä voi
verrata tavallaan tuohon palmuöljykysymykseen, vaikka se onkin
vähän eri asia, koska meillä on myös
tämä Neste Oil Oyj. Eli meillä on Nokia
ja Neste Oil, ja ne ovat molemmat raaka-aineista riippuvaisia, jotka
raaka-aineet usein tulevat konfliktialueilta, etenkin Nokian.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! On mielenkiintoista kuunnella tätä keskustelua: yleinen
asevelvollisuus, sitten valikoiva asevelvollisuus ja sitten ammattiarmeija.
Jos siinä keskustelussa unohtaa sen porukan kunnon liikkua tällaisissa
puolustuspoliittisissa tehtävissä maastossa, niin
sitten unohtaa aika paljon.
Oli tässä joku tilanne saarnareissulla tuolla Yhdysvalloissa
Colorado Springsissä, joka on se paikka, josta lähtivät
aikoinansa sotamiehet Afganistaniin ja Irakiin jnp., ja siellä keskeinen
asia on koko keskustelussa se, mikä on, sanotaanko nyt,
sotilasaineksen fyysinen ja henkinen kunto.
Nyt voi olla sillä tavalla, että kannattaa
tarkoin seurata, millä tavalla Suomessa kehitys menee.
Tämä nörttikansa on fiksua sen nörttihomman
kanssa, mutta se fyysinen kunto saattaa olla varsin kyseenalainen,
ja tässä katsannossa tämän yhteiskunnallisen
tilanteen seuraaminen saattaisi merkitä sitä,
että semmoinen parlamentaarinen puolustus- ja turvallisuuspoliittinen
komitea-työskentely saattaisi olla erittäin etevä ratkaisu nykyisissäkin
poliittisissa oloissa.
Yleiskeskustelu pääluokasta 27 päättyi.