10) Hallituksen esitys eduskunnalle Kroatian liittymisestä Euroopan
unioniin tehdyn sopimuksen hyväksymisestä ja laiksi
sopimuksen lainsäädännön alaan
kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
sekä Euroopan yhteisöjen ja niiden jäsenvaltioiden sekä Kroatian
tasavallan välillä tehdyn vakautus- ja assosiaatiosopimuksen
lainsäädännön alaan kuuluvien
määräysten voimaansaattamisesta annetun
lain kumoamisesta
Maria Lohela /ps:
Arvoisa herra puhemies! Euroopan unioni on syvässä taloudellisessa
ja poliittisessa kriisissä. Kuljemme hätäjarrutuksesta,
tulipalon sammutuksesta ja pelastuspaketista toiseen, ja jokaisen
toimenpiteen jälkeen saamme kuulla liturgian siitä,
kuinka kriisi on nyt padottu. Tässä tilanteessa
Euroopan unioni ei kykene palvelemaan nykyisiäkään
jäsenmaita niiden tarkoitusperien ja sinänsä hyvien
aikeiden mukaisesti, joiden varaan unionia on alun perin alettu
rakentaa. Edellisten laajenemisten myötä Euroopan
unionin jäseneksi on päässyt maita, joiden
ihmisoikeus- ja/tai taloustilanne eivät ole olleet
eivätkä edelleenkään ole hyväksyttävällä,
jäsenkriteerit täyttävällä tasolla.
Tehdyistä virheistä on otettava opiksi.
Suomen eduskunta on Suomen ja suomalaisten edunvalvontakoneisto.
Kroatian EU-jäsenyys tarkoittaisi Suomen jäsenmaksuosuuden kasvamista,
ja se ei ole tässä taloudellisessa tilanteessa
järkevää. Korruption kitkeminen Kroatiassa
vaatii lisänäyttöä, kuten myös
ihmisoikeustilanteessa erityisesti kansalaisuudettomien ihmisten
asema. Oikeusvaltiokysymyksissä Kroatialla on vielä hieman
horjuvuutta. EU-jäsenyys on Kroatialle porkkana saada nämä asiat
kuntoon.
Perussuomalaisten eduskuntaryhmä on keskustellut Kroatian
EU-jäsenyydestä, ja totesimme, että aika
Kroatian jäsenyydelle ei ole kypsä aivan vielä.
Näillä perusteilla esitän, että eduskunta
ei hyväksy hallituksen esityksessä tarkoitettua
sopimusta Kroatian liittymisestä Euroopan unioniin ja että hallituksen
esitys hylätään.
Anne Louhelainen /ps:
Arvoisa puhemies! EU:n tavoitteena on laajentua edelleen, vaikka taloudellinen
tilanne ei pysy hallinnassa edes nykyisillä jäsenillä.
Korruptioon ja järjestäytyneeseen rikollisuuteen
puuttuminen on ollut eräs EU:n keskeisiä huomion
kohteita Kroatian EU-jäsenyysprosessin ajan.
Bulgaria ja Romania päästettiin EU-jäseniksi aivan
liian aikaisin. Ne ovat edelleen komission tarkastelun alaisina
muun muassa korruption, järjestäytyneen rikollisuuden
sekä ihmisoikeuksien toteutumisen osalta. Näitä maita
harmittaa, että niiden toimia valvotaan ja vaaditaan tiukkoja
toimenpiteitä ja samaan aikaan Kreikalle muokataan uusia
sopimuksia toisensa perään, niin että sille
voidaan maksaa tukipaketit ja pitää euroaluetta
pystyssä keinoja kaihtamatta.
Bulgarian ja Romanian jäsenyysneuvottelujen kokemusten
valossa EU:n jäsenyysneuvotteluprosessia uudistettiin siten,
että liittymisneuvotteluihin lisättiin kaksi kokonaan
uutta neuvottelulukua: luku 23, Oikeuslaitos ja perusoikeudet, ja
Schengen-kriteeristöön liittyvä luku
24, Oikeus, vapaus ja turvallisuus. Nämä koskevat hakijamaan
edistymistä niin sanotuissa oikeusvaltiokysymyksissä.
Haasteena on kuitenkin, että oikeusvaltiokysymyksissä EU:lla
ei ole samanlaista yhteistä unionin jäsenmaita
sitovaa säännöstöä kuin
monilla muilla aloilla, esimerkiksi ympäristö-
ja elintarviketurvallisuusdirektiivit. Tämän vuoksi myöskään
jo nyt Euroopan unioniin kuuluvat maat eivät ole niin sanotuissa
oikeusvaltiokysymyksissä yhteismitallisia keskenään.
Myös hakijamaita joudutaan siksi arvioimaan oikeusvaltiokysymysten
osalta kokonaisvaltaisin, ei absoluuttisin kriteerein.
Euroopan komissio on peräänkuuluttanut Kroatiassa
poliisilain toimeenpanoa poliisin epäpolitisoimiseksi.
Korruption torjunnan alalla suurimmat ongelmat ovat liittyneet paikallistason
toimintakulttuuriin. Korruption ennalta ehkäisemiseksi
Kroatia on uudistanut muun muassa vaalirahoituslainsäädäntöään
ja intressiristiriitaa koskevaa lakia. Komissio on peräänkuuluttanut
myös lainsäädäntöuudistusten
toimeenpanoa.
Arvoisa puhemies! Vienti ja tuonti Kroatiaan ovat vain noin
0,1 prosenttia Suomen kokonaisviennistä ja -tuonnista.
Suomen tullitilastojen mukaan vuonna 2011 Suomen ja Kroatian välinen
kauppavaihto oli noin 100 miljoonaa euroa, josta Suomen vienti Kroatiaan
oli noin 75 miljoonaa euroa ja tuonti Kroatiasta noin 24 miljoonaa
euroa. Eli Kroatian EU-jäsenyydellä ei ole käytännössä mitään
merkitystä Suomen viennille. Ei ole myöskään
tehty selvityksiä, moniko kroatialaisyritys olisi kiinnostunut
investoimaan Suomeen.
EU-jäsenyysneuvottelut ovat toki vauhdittaneet monia
asioita Kroatiassa hyvään suuntaan. Kroatian liittymisneuvottelujen
yhteydessä on kiinnitetty erityistä huomiota eri
vähemmistöjen, erityisesti romaniväestön,
aseman parantamiseen kotimaassaan. Kroatian hallitus on tehnyt EU:n
edellyttämiä toimenpiteitä, jotta romaniväestön
elinolosuhteet, integroituminen valtaväestöön,
koulutus- ja työolot lähenisivät valtaväestön
asemaa. Tämä on erinomainen asia, ja toivon, että tämä työ jatkuu
Kroatiassa edelleen.
Arvoisa puhemies! Suomi on EU:n nettomaksaja. Ensi vuonna maksun
arvioidaan olevan noin 700 miljoonaa euroa eli noin 133 euroa jokaista suomalaista
kohden. Vielä viisi vuotta sitten summa oli 32 euroa henkeä kohden.
Kroatian jäsenyys lisää Suomen EU-jäsenmaksuja.
Seuraavalla budjettikaudella Kroatian jäsenyys maksaa Suomelle
arviolta jopa 150—250 miljoonaa euroa. Kroatiasta tuleekin
jälleen yksi unionin nettosaajista, mikäli sen
jäsenyys hyväksytään. Vuodelle
2013 sille on budjetoitu 450 miljoonaa euroa nettosaatavia EU:n
rakenne- ja koheesiotuista.
Arvoisa puhemies! EU on historiansa suurimmassa kriisissä ja
eurokriisi repii koko EU:ta moneen eri suuntaan. Tässä taloudellisessa
tilanteessa kannattaa pistää laajennusprosessi
jäihin. Niin hienoa kuin olisikin avosylin ottaa lisää maita
tähän Euroopan unioniin, on pakko tässä taloustilanteessa
laittaa suomalaisten hyvinvointi etusijalle. Siksi en kannata EU:n
laajentumispyrkimyksiä tällä hetkellä.
Kannatan edustaja Lohelan tekemää hylkäysesitystä.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Jokaisella maalla on itsemääräämisoikeus,
ja näin sen kuuluu olla, eikä meillä ole
mitään sitä vastaan, jos Kroatia jostain
kumman syystä haluaa tähän Euroopan unioniin
liittyä.
Kuitenkin nyt on käsitelty muun muassa Kreikan ongelmia
jo muutaman vuoden ja muutaman hallituksen ajan ja rahanmeno vain
lisääntyy. Kreikka liittyessään
osoitti hyvät talousluvut, ja ne olivat kerrassaan hienot.
Jälkikäteen niitten paikkansapitävyydestä ei
ole voitu olla ihan samaa mieltä. Nyt Kroatian kohdalla
ei ole minun mielestäni saatu riittävästi
selvyyttä oikeasta taloustilanteesta eikä myöskään
muista ongelmista, mitä siellä on, joten minäkin
kannatan edustaja Lohelan tekemää hylkäysesitystä.
Toinen asia, mikä tässä kuitenkin
on perusteena. Me olemme perussuomalaisia kansanedustajia ja ajamme
täällä Suomen etuja, emme EU:n etuja,
ja tässä vaiheessa tuo maksutaakka tulee nimenomaan
liian isoksi, varsinkin kun tästä taloustilanteesta
ei ole aivan selvää lukua. Kaiken lisäksi
Suomen vaikutusvalta EU:ssa pienenisi laajenemisen myötä,
eli tässä on monta epäkohtaa, minkä takia
tämä on hylättävä.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Euroopan unionin suurin ansio on se, että se
on saanut aikaan rauhan Euroopassa. Jos me katsomme, missä meillä on
nyt ongelmia, niin se on nimenomaan Balkanilla, jossa käytiin
vielä 1990-luvulla sotaa, jonka presidentti Ahtisaari sitten
onneksi kykeni neuvottelemaan rauhaksi. Jos me ajattelemme Bosniaa,
joka on Kroatian vieressä, siellä tehtiin joukkosurmia
ja loukattiin vakavasti ihmisoikeuksia, ja siinä suhteessa
on aivan oikein, että Suomen ulkopolitiikan linja on ollut
se, että me haluamme, että Euroopan unioni kattaa koko
Euroopan. Se tarkoittaa myöskin Balkanin aluetta. Siitä syystä on
Suomen johdonmukaisen EU-politiikan lopputulema se, että Kroatiasta
tulee Euroopan unionin jäsen. (Eduskunnasta: Entäs
Turkki?) Jos ajattelemme Kroatiaa ja vertaan sitä joihinkin
viime aikoina liittyneisiin jäseniin, niin sanon, että Kroatia
on kuitenkin kohtalaisen kehittynyt maa.
Mitä tulee aiheutuneisiin kustannuksiin, niin täytyy
sanoa, että Kroatia on kuitenkin meidän kokoisemme
maa, ja jos me katsomme, mitkä ovat ne — kuten
on totta, että Kroatia on nettosaaja — meidän
kustannuksemme, niin puhutaan miljoonista euroista. Loppujen lopuksi
se on hyvin halpa hinta silloin, kun on kysymys rauhasta ja siitä,
että voimme turvata sen, että meillä myöskin
positiivinen taloudellinen kehitys etenee Euroopassa.
Myöskin on positiivista se, että Kroatia on
ottanut oppia EU-järjestelmäänsä Suomesta,
Suomen suuresta valiokunnasta, ja uskon, että se tulee
toimimaan varsin hyvin. Huomenna Kroatian parlamentin puhemies tulee
eduskuntaan ja tulee seuraamaan sitä äänestystä,
joka huomenna tullaan käymään, ja on
erittäin tärkeätä ja toivon, että eduskunnan
selkeä enemmistö hyväksyy Kroatian jäsenyyden
Euroopan unionissa.
Myöskin aikataulusta oli jossakin vaiheessa jonkin
verran epäselvyyttä, koska eduskunta tämän
sopimuksen ehtii käsitellä, ja olen erittäin tyytyväinen
siihen, että asia käsitellään
vielä tänä vuonna ennen vuodenvaihdetta,
jolloin Kroatian jäsenyys Euroopan unionissa voi toteutua
heinäkuun alusta ensi vuonna.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Talo elää tavallaan, vieraat
kulkee ajallaan. Toivon, että se, jos eduskunta saa huomenna
korkea-arvoisia vieraita Kroatiasta, ei sokaise meidän silmiämme
vaan me pystymme katsomaan Suomen etua ja sitä kokonaisetua
tai -haittaa, mitä Kroatian liittymisestä Euroopan
unioniin olisi.
Se on totta, että mailla on itsemääräämisoikeus.
Niin on myös monella muulla maalla, joka on hakenut Euroopan
unionin jäsenyyttä, kuten esimerkiksi Turkki.
Se on torpedoitu sen takia, että on todettu, että Turkki
ei ole siinä kunnossa, että se voisi liittyä Euroopan
unioniin. Ei ole myöskään Kroatia. Kroatian
talous ei vielä valitettavasti ole siinä kunnossa
eikä tässä taantumassa, missä nyt
ollaan, varmasti ihan hetkessä siihen kuntoon pääsekään,
että olisi EU-kelpoinen ja salonkikelpoinen sinne.
Me hyväksyimme Euroopan unioniin Bulgarian, Romanian
ja Kreikan ja sitten harmittelimme, miksi asioita ei tutkittu etukäteen.
Jos olisi tutkittu etukäteen, niin ei olisi hyväksytty
eikä nyt oltaisi siinä kurimuksessa, missä tällä hetkellä ollaan.
Tällä kertaa tilanne on se, että me
tiedämme jo nyt, että ensimmäisenä jäsenvuotenaan
Kroatia tulisi saamaan 450 miljoonaa euroa enemmän rahaa
kuin se Euroopan unioniin sijoittaisi. Tuosta rahasta Suomi maksaa
osan, kuten kaikki hyvin tietävät.
Meillä on Euroopan unioni, Bulgaria, Romania, Kreikka,
mahdollisesti Kroatia; en usko, että Kroatiakaan pystyy
vaikuttamaan siihen, että Suomen vienti nousisi. Suomen
vienti on romahtanut, tällä hetkellä myöskin
metalliteollisuuden vienti on romahtanut. Viimeisimpänä Wärtsilä ilmoittaa
lomauttavansa 700 duunaria ja ensimmäisen portaan esimiehet
sen takia, että vientiä ei enää ole
ja vienti on viety ulkomaille. Eivät edes rikkidirektiivin
mukanaan tuomat pesurit pysty näköjään
pelastamaan Wärtsilää. Mikä sitten pystyy?
Ei ainakaan se, että me otamme rapatalousmaita Euroopan
unioniin.
Riitta Myller /sd:
Arvoisa puhemies! Mielestäni Suomen ja suomalaisten
etu on siinä, että olemme voineet elää mantereella
yli 60 vuotta rauhan oloissa, ja tämä on se iso
asia, jonka Euroopan unioni on omalla toiminnallaan varmistanut.
Se, että Euroopan unioni sai Nobelin rauhanpalkinnon,
perustuu juuri tähän eli siihen, että Euroopan
unioni on paitsi sillä, että se on kehittänyt
sisämarkkinoita ja maat ovat päässeet
yhä likeisempään yhteistyöhön
tällä mantereella, vahvistanut tätä myöskin
sillä, että tässä on jatkuva
laajentumisprosessi.
Silloin kun uusia jäsenmaita otetaan Euroopan unioniin,
niiden kanssa käydään hyvin tarkat neuvottelut,
ja Kroatian kanssa aivan erityisesti on nyt käyty tarkat
neuvottelut sen takia, kuten täällä on
todettu, että on epäilyjä hyvin paljon esimerkiksi
korruptiosta ja tämäntyyppisistä asioista.
Vaikka on ihan hyvä, että pidetään
tarkasti silmällä sitä, että täytetään
jäsenyysedellytykset pilkulleen — se on tärkeä asia — niin
itse en voi ymmärtää niitä perusteluja,
joita täällä on tullut esille, eli sitä,
että Kroatian ja Suomen vienti ja tuonti on vain muutamia
kymmeniä miljoonia ja sen takia me emme tue Kroatian jäsenyyttä Euroopan
unionissa, kun siitä on suoraan vain vähän
hyötyä Suomelle. Toki Kroatia saa Euroopan unionin
alue- ja rakennepoliittisia tukia, koska ne ovat myös sitä varten
pääosin, että köyhimmät
maat voivat omia rakenteitaan kehittää niin paljon,
että ne pääsevät EU:n keskimääräiselle tasolle
mahdollisimman nopeasti, ja se hyödyttää sitten
kyllä suomalaisia ja suomalaisia vientiyrityksiä.
Teuvo Hakkarainen /ps:
Arvoisa puhemies! Sen verran Myllerille ja Sasille, että se
rauha on ollut täällä Euroopan unionissa,
ennen kuin tämä unioni tulikaan.
Mutta Kroatiasta sen verran, että se on Kroatian oma
asia — liittyköön vaikka Indokiinaan. Mutta
sitä minä ihmettelen, että suomalaiset
joutuvat maksumieheksi joka kerta, kun tuolta Etelä-Euroopasta
joku maa tänne otetaan, ja sitten tulee se toinen tukipaketti
ja kolmas tukipaketti ja ne kaikki kannattavat. Jos minä nyt
tämmöisenä hölmönä yrittäjänä ajattelisin
ja lähtisin kauppaa tekemään tuonne Kroatiaan,
niin nythän minä antaisin sinne ensimmäisenä rahat,
että tuossa on teille vähän rahaa, tehdäänkö kauppa, niin
että sitten voidaan tehdä se kauppa. En minä tuommoista
oikein ymmärrä. Ei ainakaan meillä ennen
ole tehty; varmaan tähän tarvitaan se kroa-tialainen
laskutikku, että se menee meikäläisen jakeluun.
Sitten täällä kokoomuksen edustaja
aikaisemmin sanoi näin, että siitä tulee
hyvä bisnes suomalaisille. Vetoaisin tuohon äskeiseen,
mitä äsken sanoin, että se bisnes on
silloin, jos me annamme sen rahan sinne. Löytyyhän
sitä ympäri maapalloa. Jos meillä vain
rahaa on, niin bisnestähän kyllä löytyy,
mutta meidän täytyy saada ensin oma talous kuntoon,
ja sieltä meillä on sitten jakamista ja kakkua,
mitä syödä sitten ja muuallekin jakaa.
Kannatankin sen takia Lohelan tekemää hylkäysehdotusta.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Meillä kaikilla on lähtökohtaisesti tiettyjä oikeuksia,
ja klassisesti ajatellaan siten, että minulla on oikeus
käyttää oikeuksiani, ellei tämä minun
oikeuksieni käyttö rajoita jonkun muun omien oikeuksien
käyttöä.
Minusta tässä Kroatian jäsenyyden
osalta, mitä olen myös asiasta perussuomalaisessa
eduskuntaryhmässä keskustellut, on ainakin yhtenä perusteena
tultu juuri tähän tulokseen. Eli maalla on sinänsä oikeus
liittyä Euroopan unioniin. Mutta jos tämän
maan omien oikeuksien käyttäminen rajoittaisi
joidenkin toisten jäsenmaiden, tässä tapauksessa
Suomen, mahdollisuuksia käyttää omia
oikeuksiaan, on Suomella silloin sanansa tällaisen maan
EU-jäsenyyteen sanottavana.
Eli tässä tullaan tähän
nettomaksaja—nettosaaja-kysymykseen. Se on tietysti yksi
osa vain tätä kysymystä, mutta kuitenkin
tällä argumentilla, jonka aluksi esittelin, sitä on
voitava tarkastella. Se on hyvin yksiselitteinen ja myös
paljon käytetty näissä valtio-opillisissa
ongelmatilanteissa.
Mitä sitten tulee erilaisiin käsityksiin rauhasta,
niin rauhanmarssejahan on toki järjestetty monenväristen
lippujen alla, ja ainakaan itse en allekirjoita sitä, että EU
olisi nyt se, joka jatkossakin toisi Euroopan mantereelle rauhan,
ja että kaikki se rauha, mitä Euroopassa on ollut,
olisi EU:n ja EU-jäsenyyksien ansiota. Mutta jokaisella
on toki oikeus mielipiteeseensä, ja itse olen päätynyt
siihen, että en kannata tätä Kroatian
EU-jäsenyyttä.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Minun täytyy ihan nopeasti todeta,
että minulla ja edustaja Myllerillä on näköjään
erilainen historiankirja. Minä olen elänyt 60
vuotta ja, Herralle kiitos, saanut elää Suomessa,
jossa ei ole ollut sotia. Mutta kyllä, kuulkaas, edustaja
Myller, Euroopan alueella on sotia ollut sinä aikana. Siellä on
ollut useita sotia. Eurooppa on pirstaloitunut, ja se ei ole käynyt
ihan noin vain pokkaamalla, vaan kyllä siellä on
ihan ammuttu ihmisiä ja ihmiset ovat kuolleet. Mutta tietenkin
historianhan voi jokainen selittää niin kuin itse
parhaaksi näkee, mutta silti totuus on se, että historia
ei tunne vaihtoehtoja. Eurooppa ei valitettavasti ole ollut rauhan
tyyssija 60:tä vuotta. Toivottavasti tulee olemaan.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Euroopan unionin alue on ollut rauhan tyyssija.
Yksikään Euroopan unionin jäsenvaltio
ei ole taistellut yhtäkään Euroopan unionin
jäsenvaltiota vastaan sinä aikana, kun Euroopan
unioni on ollut olemassa, ja se on se olennainen tekijä.
Niiden valtioiden alueella Euroopassa, jotka ovat olleet Euroopan
unionin ulkopuolella, on ollut sotaa, ja siitä syystä on
olennaista, että me pyrimme laajentamaan Euroopan unionin
aluetta sillä tavalla, että me ehkäisemme
sodat näitten maitten välillä. Euroopan
unionin perusidea on se, että istutaan saman pöydän ääreen,
koetaan, että meillä on yhteisiä intressejä,
ja hoidetaan asiat sivistyneesti neuvottelemalla. Se on se idea.
Sen takia me haluamme, että Kroatia, joka on räjähdysherkällä alueella,
tulee mukaan, koska silloin se rauhan alue laajenee Balkanilla,
ja sen jälkeen muitakin valtioita otetaan mukaan, mutta
vasta sitten, kun ne ovat valmiita ja kypsiä ja täyttävät ehdot.
Keskustelu päättyi.