13) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi tutkimus- ja kehittämistoiminnan
lisävähennyksestä vuosina 2013—2015
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä on hallituksen
esitys pk-yritysten tutkimus- ja kehitystoimintaa tukeviksi verokannustimiksi.
Tutkimus- ja kehitystoimintaa koskeva vähennys koskisi
osakeyhtiöitä tai osuuskuntia, jotka voisivat
vähentää lisävähennyksenä 100
prosenttia tutkimus- ja kehityshankkeiden palkkamenoista. Vähennyksen
alaraja olisi 15 000 euroa ja yläraja 400 000
euroa. Valtiolle uusi verokannustin maksaisi arviolta 190 miljoonaa
euroa, ja verovähennys olisi voimassa vuosina 2013—2015.
Puhemies! Työ- ja elinkeinoministeriön selvitys
viime keväältä päätyi
esittämään pitkän listan karsittavista
yritystuista, mutta nyt hallitus on löytänyt liikuttavan
yksimielisyyden uudesta tutkimus- ja kehitystoimintaa tukevasta
verokannustimesta. Hämmästelen, että SDP
ja vasemmistoliitto ovat taipuneet tukemaan näin löysin perustein
yrityksille myönnettävää verotukea,
ilman että sen tavoiteltavista vaikutuksista on minkään
valtakunnan käsitystä, ei edes aavistusta. Valtiolle
se voi maksaa jopa 190 miljoonaa euroa. Mitä tämän
rinnalla on STX:n, telakkayhtiön, pyytämä 50
miljoonan pääomalaina tai yritysten kuljetustukien
poistaminen, 13—14 miljoonaa euroa? Nekin tuet erittäin
perusteltuja ja välttämättömiä nimenomaan
Itä- ja Pohjois-Suomen, Keski-Suomen harvaan asutuilla
alueilla ja niiden elinkeinotoiminnassa.
Lisäksi tässä varsin vähälukuisessa
valiokuntakuulemisessa asiantuntijoiden osalta professori Niskakangas
varoitti veropohjan löysäkätisestä kaventamisesta,
ja siitä todella kannattaisi vakavaa huolta kantaa hallituksessa
nyt, kun olemme kevään korvalla ja keväällä menemässä kaikesta
päättäen uusiin leikkauksiin ja veronkiristyksiin,
joita ainakin nyt tämän budjettikeskuste-lun aikana
on todettu suunnatun nimenomaan kulutuksen verotukseen ja pienituloisten
kurittamiseen. Niskakangas varoitti siis veropohjan löysäkätisestä kaventamisesta
ja totesi siitä, että se ei sovi nykyiseen tutkimus-
ja kehitystoiminnan sääntelyyn elinkeinoverotuksessa
ja verotussysteemissä ja että se on uusi ja poikkeava
kannustin.
Näillä perusteilla tässä esitän
tämän esityksen hylkäämistä.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Tässä on kyse ainakin etukäteen
laskettuna aika isosta rahasummasta valtiontaloudessa, valtion talousarviossa,
190 miljoonaa euroa. Vaikka on ihan perusteltuja syitä epäillä,
että tuo summa ei realisoidu kokonaisuudessaan, niin kuitenkin
pitää tämmöisessä taloustilanteessa
ja heikkenevässä taloustilanteessa miettiä,
onko esitetty tukimalli semmoinen, joka tuottaa parhaalla mahdollisella
tavalla. Minun arvioni, niin kuin edustaja Yrttiahonkin arvio on,
että ei tuota. Suorilla tuilla, vaikka nekin ovat kohdistuneet
liiankin paljon tiettyihin yksittäisiin suuriin yrityksiin, olisi
saatu tukijärjestelmiä rukkaamalla ja kehittämällä paljon
parempi tuotto pk-sektorilla, ja siihen suuntaan olisi tämän
ratkaisun sijaan pitänyt mennä edelleenkin. Tämän
mallisessa tuessa on se paha puoli, että siinä on
mukana niin paljon kuollutta painoa, eli tuki vuotaa myöskin semmoisiin
kohteisiin, mihin sitä ei tarvitsisi suunnatakaan.
Ajatellaan kahta ajankohtaista asiaa: Kuljetustuki on ollut
tietyille, kauempana sijaitseville yrityksille aivan elintärkeä,
ja vaikka se euromääräisesti ei ole iso
ollutkaan yritystä kohden, niin tarjouskilpailussa sentinkin
ero voi tehdä sen, että kilpailu hävitään.
Toinen on sitten tämä telakkatuki. Vaikka siinä kiistatta
voikin olla riskejä ja yritys voi vedättää valtiovaltaa,
niin onhan siinä kuitenkin vastapainoksi esitetty hyvin
valtavat konkreettiset hyödyt, jotka joka tapauksessa tulisivat
Suomeen.
Näistä syistä kannatankin edustaja
Yrttiahon tekemää hylkäysesitystä silläkin
uhalla, että tästä voi tulla asia, jossa
me olemme kahdestaan edustaja Yrttiahon kanssa.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Useissa maissa on tämäntyyppinen
lisävähennys, mitä hallitus nyt esittää.
Siitä on hyviä ja jossain määrin
vähemmän hyviä kokemuksia.
Mitä Suomeen tulee, niin meidän lähtökohtanamme
on se, että verovähennyksiä pitäisi
olla mahdollisimman vähän. Meillä oli
tämäntyyppinen vähennys, ei tosin näin
suurena, ennen suurta verouudistusta, mutta silloin, kun veropohjaa laajennettiin,
se vähennys poistettiin.
Kuitenkin täytyy sanoa, että meillä on
jossain määrin ollut ongelma se, että pienempien
yritysten osalta Tekesin mahdollisuus ottaa osaa heidän
tutkimusprojekteihinsa on hyvin rajoitettua, ja voi sanoa, että niissä kuluu
valtavan paljon byrokratiaa ylipäätänsä siihen,
että ne hankkeet saadaan aikaiseksi. Tekesinkin toimesta
on toivottu, että meillä olisi järjestelmä,
joka olisi huomattavasti yksinkertaisempi.
Hallitus on katsonut tarkoituksenmukaiseksi sen, että tämmöinen
vähennys tulee. Se on nyt määräaikainen
kolmevuotinen. Sinä aikana katsotaan, kuinka hyvin ja tehokkaasti
se toimii. Jos se toimii hyvin, sitä on varmaan tarkoituksenmukaista
jatkaa. Jos sen sijaan se leviää lähes
kaikkialle, niin silloin on varmaan tarkoituksena miettiä,
kehitetäänkö jokin muu järjestelmä.
Tosiaan haluan muistuttaa siitä, ja mikä on ihan
oikea periaate, että yritystukia pitää karsia mahdollisimman
pitkälle. En ymmärrä kaiken maailman
energiatukia ja mitä kaikkea nykyään jaetaan
yrityksille. Mutta toisaalta sitten silloin, kun meillä oli
tämä suuri lama, 91—93, niin siinä yhteydessä yritystukia
voimakkaasti leikattiin, mutta oli yksi asia, johon laitettiin enemmän rahaa:
se oli tutkimus ja tuotekehitys. Sen vaikutus oli hyvin dramaattinen
ja positiivinen. Eli kun me olemme nyt tällä hetkellä taloudellisesti
hyvin haastavassa tilanteessa, niin pidän sinänsä tarkoituksenmukaisena,
vaikka olenkin nihkeä näitten verovähennysten
suhteen, että tässä tilanteessa kokeillaan
tämmöistä vähennystä.
Katsotaan, jos se toimii: hyödynnetään
jatkossakin. Jos ei se toimi tehokkaasti, niin silloin luovutaan
siitä.
Lopuksi haluan vielä todeta sen, mikä on tärkeätä:
se, että verottaja on suhteellisen joustava. Kun tässä joudutaan
menemään EU-säännösten ja
EU-kirjojen mukaisesti, niin niitten opiskelu on käytännössä yrittäjille
täysin mahdotonta hyvin pilkuntarkasti. Tältä osin
toivon, että verottajalla on joustavuutta tässä suhteessa,
kun näitä hyväksyttyjä hankkeita
arvioidaan.
Sirpa Paatero /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ensin muistikuvaa Japanista, jossa
he olivat sitä mieltä, että ei kait nyt
valtio tule yritysten sisälle tehtäviin toimintoihin
sisään rahoittamalla näitä tutkimus-
ja kehittämistoimintoja tai muita asioita. Mutta suomalainen
kulttuuri on toinen, ja siitä syystä näitä erilaisia
verohelpotuksia tai suoria tukia on hieman eri tavalla kuin vaikkapa
siellä Japanissa.
Valtiovarainvaliokunta kirjoitti tähän aika
tiukan seurantalausuman siitä syystä, että tämä tuli pikaisella
aikataululla, ja tähän on esitetty näitä aika
suuriakin kysymysmerkkejä, mitkä tämän vaikutukset
ovat. Omalta osaltani se vaikutus siihen, että saadaan
sitä tutkimus- ja kehittämistoimintaa, kun tämä tukimuoto
kohdennetaan pelkästään palkkoihin, on
tietysti hyvä, mutta siinä seurannassa tulee seurata
erityisesti sitä, työllistetäänkö tällä tukimuodolla
nyt lisää ihmisiä, ettei käy
niin, että ne jo aiemminkin palkkansa tutkimus- ja kehittämistoiminnasta
saaneet ihmiset siirretään vain tämän
valtiontuen piiriin ja mitään uutta ei tule, ei
tutkimus- ja kehittämistoimintaan eikä näitten
ihmisten lisääntyvään määrään
sitä tekemään. Siitä syystä tämä kriittinen suhtautuminen
myös tähän osuuteen.
Mutta tämä on yksi niistä tukimuodoista,
jotka ovat tulleet elinkeinoelämän toivomuksena,
ja me olemme nyt ne toteuttaneet. Se ajatus on se, että näillä loppupeleissä lisätään
ostovoimaa, kun saadaan lisättyä työllisyyttä.
Jos ei tämä toteudu, niin olen valmis peruuttamaan
nämä välittömästi.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hallitusta on vahvasti arvosteltu siitä,
että tässä taloustilanteessa ja heikkenevässä työllisyystilanteessa
ei löydy keinoja ja toimenpiteitä, joilla haetaan
kasvua ja uutta työtä. Onkin aika erikoista, että salin
vasemmalta laidalta vahvasti arvostellaan nyt, kun tällainen
esitys on meillä tässä edessä.
Tämän lisävähennyksen määrähän
on tarkoitus olla 190 miljoonaa euroa vuodessa, se on melkoinen
panostus, ja yksittäisten vähennysten määrä 15 000
eurosta 400 000 euroon per vuosi. Tässä on
nimenomaan tavoitteena — tätä ei voida
verrata tuohon kuljetustukeen., tässä on aivan eriluonteinen
asia nyt esillä — hakea tutkimuksen, kehitystoiminnan
kautta uutta voimaa, uutta kasvua, uutta työllisyyttä,
ja niitähän tässä juuri tarvitaan.
Kolmen vuoden määräaikainen laki,
ja valtiovarainvaliokunta on laittanut siihen tuon tiukan vaikuttavuusarviointiklausuulin,
jotta sitä arvioidaan, meneekö se tuki oikeisiin
kohtiin ja lisääkö se työllisyyttä.
Tällä hetkellä meillä on olemassa
uusia kasvualoja, jotka orastavat, ja on nähtävillä uutta
kasvua. Mainitsen vaikkapa nyt ympäristöteknologian,
joka on sellainen toimiala, josta Suomi voi saada suurta uutta vientimenestystä.
Puhdasta vettä tarvitsee jokainen ihminen tällä maapallolla,
jätteiden ja jätevesien käsittely on
joka puolella haaste, ja niissä Suomella on erityisosaamista,
mutta tarvitaan paljon panostusta tähän tuotekehitykseen
ja tutkimukseen, jotta nämä menettelyt ja toimenpiteet
voidaan jalostaa vientituotteiksi. Siitä tässä on
kysymys, ja sen takia tämä on erittäin
hyvä esitys.
Eero Suutari /kok:
Arvoisa puhemies! Tutkimus- ja tuotekehitystoiminnasta on aina
ollut yhteiskunnalle positiivinen vaikutus. Tässä on
kyse suomalaisen työn määrän
kasvattamisesta ja monipuolistamisesta, ja tässä on
niin kuin ajatuksena, että se ei ole sillä tavalla
virkamiesvetoista kuin esimerkiksi yritysprojektien kautta annettavat
avustukset tai lainat. Tässä ajatellaan siten, että tulisi
mahdollisimman paljon uutta erilaista työtä. Ainakin
minun käsitykseni mukaan tällä on se
vaikutus. Ja kun tämä on koe, niin sitten katsotaan,
minkälaiset tulokset tässä on. Tässähän
yritykset sijoittavat valtaosan siitä tutkimus- ja tuotekehitystyöstä itse
ja verottaja pienen osan ja yhteiskunta pienen osan sitten, ja se
pieni osa sitten on tuloverotuksen siirto myöhemmäksi.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä t&k-verotuki,
josta vuosi sitten varjobudjetissamme puhuttiin, kuulostaa nyt oikein
hyvältä sieltä salin oikealta reunalta,
kun kokoomuslaiset voimakkaasti sitä vuosi viiveellä puolustavat. Se
on ihan hyvä juttu.
Mutta mitä tulee edustaja Paateron ajatteluun tuosta
japanilaisesta ajattelutavasta ja japanilaisesta kulttuurista ja
siitä, että eihän valtio voi mennä yrityksen
sisään, niin mikäli minä oikein tämän
ajatuksen ymmärsin, niin kyllähän tässä on
nimenomaan päinvastaisesta ajatuksesta kysymys. Kyllähän
Suomessakin valtio menee sisään. Se verottaa yrityksiä.
Ja tässä on päinvastaisesta toiminnasta
kysymys niin, että yrityksille annetaan verohelpotusta
siitä, että yritys käyttää varoja
tuotekehityksen henkilökunnan palkkaamiseen. Ja pitää muistaa
sitten, että kyllähän se on sitä tuottavaa
työtä ja sillä pyritään
nimenomaan saamaan uusia tuotteita markkinoille ja sitä kautta
lisäämään työllisyyttä muillekin
osa-alueille kuin tähän tuotekehityspuolelle.
Tämäntyyppinen ajattelu, että tämmöistä verohelpotusta
ei voisi antaa sillä perusteella, että ei tule
uusia työpaikkoja, vaan samat ihmiset nauttivat tästä,
niin se sisältää silloin ajatuksen siitä,
että kokonaisuutena tutkimus ja tuotekehitys olisivat tämmöistä toimintaa,
josta ei synny eikä valmistu mitään.
Ja sehän ei taas pidä paikkaansa, vaan yleensä näillä panostuksilla
saadaan aikaiseksi uusia tuotteita, innovatiivisia tuotteita, joita
käytetään sitten tietysti vientituotteina,
ja sitä kautta tulee työllisyyttä muillekin aloille.
Keskustelu päättyi.