Täysistunnon pöytäkirja 131/2012 vp

PTK 131/2012 vp

131. MAANANTAINA 17. JOULUKUUTA 2012 kello 12.04

Tarkistettu versio 2.0

4) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi lasten päivähoidosta annetun lain muuttamisesta sekä eräiksi siihen liittyviksi laeiksi

 

Anu Vehviläinen /kesk:

Arvoisa puhemies! Aluksi haluan kertoa, että keskusta myös kannattaa tätä hallituksen esitystä. Mutta sitten on kaksi asiaa, joista olemme jättäneet vastalauseessamme lausumaehdotukset.

Ensimmäinen lausuma kuuluu seuraavasti, eli teen seuraavanlaisen lausumaehdotuksen: "Eduskunta edellyttää, että hallitus turvaa varhaiskasvatuksen laaja-alaisen kokonaisuuden ja viivytyksettä valmistelee esityksen kotihoidon tuen, yksityisen hoidon tuen ja osittaisen hoitorahan hallinnon siirrosta opetus- ja kulttuuriministeriöön."

Toiseksi esitämme lausumaa: "Turvatakseen lasten, nuorten ja perheiden laaja-alaisen hyvinvoinnin ja palveluketjun sujuvuuden eduskunta edellyttää, että hallitus ryhtyy valmistelemaan osana valtionhallinnon uudistustyötä perheministeriön muodostamista siten, että perheministeriö aloittaisi toimintansa vaalikauden 2015 alussa."

Arvoisa puhemies! Muutamat perustelut, miksi olemme jättäneet tällaiset lausumaesitykset. Ensinnäkin on aivan ihmeellistä, että tässä siirretään hallinto ja lainsäädäntötyö vain päivähoidon osalta sinne opetus- ja kulttuuriministeriöön ja jätetään olennainen osa toiseen ministeriöön eli jätetään kotihoidon tuki, yksityisen hoidon tuki ja osittainen hoitoraha, niitten lainvalmistelutyö, sitten sinne sosiaali- ja terveysministeriöön. Tämä ei palvele tätä kokonaisuutta vaan kertoo tällaisesta sirpaleisesta ajattelusta.

Tässähän on niin, että itse asiassa kunnissa on toteutettu tämä hallinnonalan siirto päivähoidon osalta tässä viimeisten vuosien aikana eli kunnat olivat edelläkävijöitä. He siirsivät nämä päivähoitoasiat monessa kunnassa opetus- ja sivistyslautakuntien alle, ja nyt vihdoin tehdään tämä siirto myös sitten valtionhallinnon puolelta.

Mutta tämä siirto jää torsoksi, eli se itse hallinto siirretään kyllä opetus- ja kulttuuriministeriöön mutta sitten tämä päivähoidon kehittämis- ja tutkimustyö jätetään THL:lle eli Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle. Tässä on erittäin monta elementtiä, jotka eivät palvele kokonaisuutta, eikä tietysti olematonta ole sekään, että siellä opetus- ja kulttuuriministeriössä olisi tarvittu myös henkilöstöresursseja tämän asian toteuttamiseen ja nyt ei ole.

Iso kysymys on kokonaisuudessaan varhaiskasvatuksen lainsäädännön kokonaisuudistus, ja sitä on kyllä odotettu kuin kuuta nousevaa, se täytyy kertoa. Nyt tässä vihdoin vasta tämän kuun alussa siinä päästiin eteenpäin eli ministeri Gustafsson sai kuin saikin asetettua tämän työryhmän varhaiskasvatuksen uudistamiseksi ja lupailee hallituksen esitystä 2014 eli tämän vaalikauden lopulla eduskunnalle annettavaksi.

Minusta on huonoa, että tällä tavalla tehdään ikään kuin tämmöistä siirtymävaiheen eriaskeleista hallintoa, että nämä asiat tuonne mutta ei edes kokonaisuudessaan, ja samalla substanssilakia aletaan nyt tässä vasta uudistaa.

Arvoisa puhemies! Toinen lausumamme liittyy myös tähän, että haluaisimme, että lasten, nuorten ja perheiden asiat koottaisiin saman ministerin ja saman ministeriön alaisuuteen. Meillä on paljon esimerkkejä ja tämän syksyn keskusteluissa muun muassa lastensuojeluun liittyen, että ei aina tiedetä sen enempää siellä kuntatasolla kuin myöskään ylätasolla, valtiovallan tasolla, siitä, kuka tekee mitäkin, ja tämä on aika sirpaleisesti hoidettu. Annan pisteitä tietysti kaikelle sille työlle, missä kootaan näitä asioita yhteen.

Mutta ainakin itse katson niin ja keskustassa katsotaan, että eräs ratkaisu, jos puhutaan tulevaisuuden hyvinvoinnista ja siitä, miten saataisiin perheiden asioita kuntoon, on se, että ne olisi keskitetty samaan paikkaan. Tiedän sen, kun olen valtioneuvostotyössä ollut mukana, että välillä nämä ministeriöiden väliset raja-aidat ovat kyllä jyrkkiä ja on vaikeata tehdä myös sitä valmistelutyötä sellaisissa hankkeissa, joissa on useampia ministeriöitä yhdessä.

Esitämme todellakin, että muodostettaisiin tällainen perheministeriö ja sitä hoitaisi sitten perheministeri. Voin sanoa sen, että kun nyt hallituksen piirissä on ryhdytty tähän koko valtioneuvoston ministeriöarviointityöhön ja pohditaan sitä, että tulisi valtioneuvostovirasto, ettei olisikaan enää itsenäisiä erillisiä ministeriöitä, niin tässä yhteydessä näiden perheasioiden kokoaminen samaan paikkaan olisi erittäin hyvä ja käytännöllinen toimi ja valmistelut lähdettäisiin tekemään nyt heti ja sitten ensi vaalikauden alussa otettaisiin käytäntöön.

Inkeri Kerola /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Lasten ja nuorten elämässä on erittäin tärkeää, että kasvatusketju ja heitä koskevat suunnitelmat toimivat yhdessä ketjussa ja tulevaisuusnäkökulma huomioiden ja ennen kaikkea lapsen etu huomioiden.

Edustaja Vehviläisen edellä esittämissä asioissa, joita keskusta on vastalauseessaan esittänyt, on juuri näitä elementtejä, ja siksi kannatan edustaja Vehviläisen tekemää esitystä.

Arvoisa puhemies! Vielä tähän varhaiskasvatuslakiin sen verran, että olen erittäin helpottunut niin kuin monet muutkin tässä salissa, että viimeinkin tämä hallinnon yhdistäminen on saatu toteutettua, mutta ei siinä vielä kaikki. Valmistelutyö, joka tähtää tämän varsinaisen varhaiskasvatuslain läpiviemiseen, on lähtenyt minusta ontuen liikkeelle sitten, kun se viimein lähti.

Kritisoin siinä valmistelutyössä sitä, että ensinnäkin tämä työryhmä, joka lähtee tätä lakia valmistelemaan, on erittäin yksipuolinen. Toinen seikka, joka tähän liittyy, on se, että pelkään, kun käydään tämmöistä hallinnon rajojen yksittäisten henkilöiden muodostaman työryhmän valmistavaa keskustelua, että siellä ei välttämättä lapsen etu toteudu eikä mennä välttämättä sen lapsen etu edellä, mikä olisi erittäin tärkeätä tämäntyyppisessä lainvalmistelussa.

Korostaisin myös sitä, että tutkimustietoa meillä on laajasti lasten elämästä, oloista Suomessa. Varhaiskasvatus, jos mikä, tarvitsee juuri tällaista tutkimustietoa. Siksi pidän erikoisena sitä, että Opetushallitus, joka toimii yhteistyössä OKM:n kanssa läheisesti, ei olisi se paras kehittämisyksikkö, kun mietitään tätä tulevaa lakia, vaan työt olisi asetettu tuonne THL:n puolelle. Katson, että tätä asiaa erikoisesti pitäisi tuon tulevan istuvan työryhmän vielä miettiä, miten tämä asia olisi parhaiten järjestettävissä.

Sanni Grahn-Laasonen /kok:

Arvoisa puhemies! Kuten keskustakin hyvin tietää, tässä hallituksen esityksessä oli kysymys välivaiheen tarpeellisesta ratkaisusta ja olemme matkalla kohti sitä päivää, kun saamme ministeri Gustafssonilta sen varhaiskasvatuslain käsiteltäväksi tänne eduskuntaan. Kuten valiokunnan lausunnossakin toteamme, siinä yhteydessä voidaan samalla arvioida kotihoidon tuen ja yksityisen hoidon tuen suunnittelu-, ohjaus- ja valvontatehtävien siirtäminen myöskin sinne opetus- ja kulttuuriministeriöön.

Näissä asiantuntijakuulemisissa nousi kyllä vahvasti esille vakava huoli tästä päivähoidon ohjausjärjestelmän monimutkaistumisesta ja kehittämistyön heikentymisestä ja tästä viranomaisyhteistyön toimivuudesta. Tämän huolen kyllä jaan. Tässä asiassa, vaikka kyse on hallinnollisista asioista eikä niinkään sisältökysymyksistä, ministeriöiden väliset raja-aidat tuntuvat kyllä edelleen jyrkiltä. Itsestäni ainakin tuntuu, että tämä keskustan esittämä uuden ministeriön perustaminen ei kyllä ainakaan tätä problematiikkaa vähentäisi, vaan päinvastoin niitä rajoja sinne lisäisi.

Näin ollen pidän tärkeänä, että käydään jatkossa läpi viranomaisten välistä yhteistyötä ja ministeriöiden välisiä raja-aitoja. Meidän täytyy kyllä päästä tässä monella tavalla eteenpäin. Ei voi olla niin, että kun joku tehtävä siirtyy toisesta ministeriöstä toiseen, niin yhteydenpito virkamiesten välillä katkeaa siihen.

Katri Komi /kesk:

Arvoisa herra puhemies! On hyvä, että hallitus on nyt saanut varhaiskasvatuslakirattaat tuupattua liikkeelle. Toivottavasti tuo siirto opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalle on nyt valmisteltu hyvin ja sävelet, kuinka edetään, ovat selvät.

Yksi kompastuksen paikka on tosiaankin se, kun päivähoito ja perheelle kohdistuvat tulonsiirtoetuudet erotetaan toisistaan. Rikkoontuuko perheiden palveluiden kokonaisuus, kun nämä etuuksien maksatukset jäävät vielä STM:ään? Miten sitten käy varhaiskasvatuksen tutkimus- ja kehittämistyön, joka on nytkin kuulemani mukaan ollut varsin niukasti resursoitua? Jääkö kehittämistyö unholaan entisestään, kunnes tuo hallinnonalojen kokonaisuus selkeytyy?

Arvoisa puhemies! Yhdyn tässä aikaisemmin edustajien Kerola ja Vehviläinen esittämiin kommentteihin ja keskustan linjauksiin muun muassa tuosta perheministeriön perustamisesta.

Anneli Kiljunen /sd:

Arvoisa herra puhemies! On tärkeää, että päivähoito nähdään osana laajempaa yhteiskuntapoliittista kokonaisuutta, kun varhaiskasvatusjärjestelmää tulevaisuudessa kehitetään. Lastenhoidon palveluiden kehittämisessä etusijalla tulee olla lapsen ja perheiden yksilölliset tarpeet. Kunnissa yhteistyötä pitää edelleen kehittää erityisesti neuvolatoiminnan, lastensuojelun ja perhettä tukevien palveluiden välillä. Vaikka varhaiskasvatus on perusteltua liittää opetuksen ja koulutuksen yhteyteen, tulee varhaiskasvatus kytkeä myös lapsiperheiden palveluiden kokonaisuuteen.

Keskusta on omassa vastalauseessaan tuonut näkemystä siitä, että perhepalvelut ja perheitä käsittävät asiat toimisivat nykyistä paremmin yhdessä, ei ainoastaan yhteistyössä, vaan yhdessä. Kannatan tämäntyyppistä ajattelua ja tämäntyyppistä toimintaa, mutta näen samoin kuin edustaja Grahn-Laasonen, että ei ole ehkä järkevää kuitenkaan perustaa ministeriötä tätä varten, vaan tämä edellyttää, että meidän pitää pystyä yhdessä tekemään asioita entistä paremmin. Kun varhaiskasvatuslainsäädäntöä valmistellaan, tämä kokonaisuus tulee silloin myös huomioida.

Näen hyvänä sen, että kun sosiaali- ja terveysvaliokunnassa käytiin tämän lain osalta keskustelua muun muassa sosiaalialan osaamiskeskusten asemasta ja roolista ja niiden tämänhetkisestä erittäin vahvasta yhteydestä kuntiin ja myös päivähoidon kehittämiseen, niin osaamiskeskukset säilyvät tässä kehittämistyössä edelleen, ainakin siihen asti, kunnes tuleva varhaiskasvatuslainsäädäntö tulee voimaan, ja tässä yhteydessä voidaan arvioida myös sosiaalialan osaamiskeskusten asema tulevassa päivähoidon ja varhaiskasvatuksen kehittämisessä.

Simo Rundgren /kesk:

Arvoisa puhemies! Suomalaisessa yhteiskunnassa on paljon sellaisia lasten pahoinvointiin liittyviä ongelmia, nuorten syrjäytymiseen liittyviä ongelmia, joiden kohdalla korostuu perheen rooli aivan sieltä kasvun alkulähteistä lähtien. Tähän ajatukseen liittyy vahvasti tämä keskustan esitys perheministeriön perustamisesta, koska juuri tällä tavalla saataisiin näille niin sanotusti ennalta ehkäiseville toimenpiteille riittävästi painoa tässä suomalaisessa yhteiskunnassa.

Keskustelu päättyi.