4) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi lasten päivähoidosta
annetun lain muuttamisesta sekä eräiksi siihen
liittyviksi laeiksi
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Aluksi haluan kertoa, että keskusta
myös kannattaa tätä hallituksen esitystä.
Mutta sitten on kaksi asiaa, joista olemme jättäneet
vastalauseessamme lausumaehdotukset.
Ensimmäinen lausuma kuuluu seuraavasti, eli
teen seuraavanlaisen lausumaehdotuksen: "Eduskunta edellyttää,
että hallitus turvaa varhaiskasvatuksen laaja-alaisen kokonaisuuden
ja viivytyksettä valmistelee esityksen kotihoidon tuen,
yksityisen hoidon tuen ja osittaisen hoitorahan hallinnon siirrosta
opetus- ja kulttuuriministeriöön."
Toiseksi esitämme lausumaa: "Turvatakseen lasten, nuorten
ja perheiden laaja-alaisen hyvinvoinnin ja palveluketjun sujuvuuden
eduskunta edellyttää, että hallitus ryhtyy
valmistelemaan osana valtionhallinnon uudistustyötä perheministeriön
muodostamista siten, että perheministeriö aloittaisi
toimintansa vaalikauden 2015 alussa."
Arvoisa puhemies! Muutamat perustelut, miksi olemme jättäneet
tällaiset lausumaesitykset. Ensinnäkin on aivan
ihmeellistä, että tässä siirretään
hallinto ja lainsäädäntötyö vain
päivähoidon osalta sinne opetus- ja kulttuuriministeriöön ja
jätetään olennainen osa toiseen ministeriöön eli
jätetään kotihoidon tuki, yksityisen
hoidon tuki ja osittainen hoitoraha, niitten lainvalmistelutyö,
sitten sinne sosiaali- ja terveysministeriöön.
Tämä ei palvele tätä kokonaisuutta
vaan kertoo tällaisesta sirpaleisesta ajattelusta.
Tässähän on niin, että itse
asiassa kunnissa on toteutettu tämä hallinnonalan
siirto päivähoidon osalta tässä viimeisten
vuosien aikana eli kunnat olivat edelläkävijöitä.
He siirsivät nämä päivähoitoasiat
monessa kunnassa opetus- ja sivistyslautakuntien alle, ja nyt vihdoin
tehdään tämä siirto myös
sitten valtionhallinnon puolelta.
Mutta tämä siirto jää torsoksi,
eli se itse hallinto siirretään kyllä opetus-
ja kulttuuriministeriöön mutta sitten tämä päivähoidon
kehittämis- ja tutkimustyö jätetään
THL:lle eli Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle. Tässä on
erittäin monta elementtiä, jotka eivät
palvele kokonaisuutta, eikä tietysti olematonta ole sekään,
että siellä opetus- ja kulttuuriministeriössä olisi
tarvittu myös henkilöstöresursseja tämän
asian toteuttamiseen ja nyt ei ole.
Iso kysymys on kokonaisuudessaan varhaiskasvatuksen lainsäädännön
kokonaisuudistus, ja sitä on kyllä odotettu kuin
kuuta nousevaa, se täytyy kertoa. Nyt tässä vihdoin
vasta tämän kuun alussa siinä päästiin
eteenpäin eli ministeri Gustafsson sai kuin saikin asetettua
tämän työryhmän varhaiskasvatuksen
uudistamiseksi ja lupailee hallituksen esitystä 2014 eli
tämän vaalikauden lopulla eduskunnalle annettavaksi.
Minusta on huonoa, että tällä tavalla
tehdään ikään kuin tämmöistä siirtymävaiheen
eriaskeleista hallintoa, että nämä asiat
tuonne mutta ei edes kokonaisuudessaan, ja samalla substanssilakia
aletaan nyt tässä vasta uudistaa.
Arvoisa puhemies! Toinen lausumamme liittyy myös tähän,
että haluaisimme, että lasten, nuorten ja perheiden
asiat koottaisiin saman ministerin ja saman ministeriön
alaisuuteen. Meillä on paljon esimerkkejä ja tämän
syksyn keskusteluissa muun muassa lastensuojeluun liittyen, että ei
aina tiedetä sen enempää siellä kuntatasolla kuin
myöskään ylätasolla, valtiovallan
tasolla, siitä, kuka tekee mitäkin, ja tämä on
aika sirpaleisesti hoidettu. Annan pisteitä tietysti kaikelle
sille työlle, missä kootaan näitä asioita
yhteen.
Mutta ainakin itse katson niin ja keskustassa katsotaan, että eräs
ratkaisu, jos puhutaan tulevaisuuden hyvinvoinnista ja siitä,
miten saataisiin perheiden asioita kuntoon, on se, että ne
olisi keskitetty samaan paikkaan. Tiedän sen, kun olen
valtioneuvostotyössä ollut mukana, että välillä nämä ministeriöiden
väliset raja-aidat ovat kyllä jyrkkiä ja
on vaikeata tehdä myös sitä valmistelutyötä sellaisissa
hankkeissa, joissa on useampia ministeriöitä yhdessä.
Esitämme todellakin, että muodostettaisiin tällainen
perheministeriö ja sitä hoitaisi sitten perheministeri.
Voin sanoa sen, että kun nyt hallituksen piirissä on
ryhdytty tähän koko valtioneuvoston ministeriöarviointityöhön
ja pohditaan sitä, että tulisi valtioneuvostovirasto,
ettei olisikaan enää itsenäisiä erillisiä ministeriöitä, niin
tässä yhteydessä näiden perheasioiden
kokoaminen samaan paikkaan olisi erittäin hyvä ja käytännöllinen
toimi ja valmistelut lähdettäisiin tekemään
nyt heti ja sitten ensi vaalikauden alussa otettaisiin käytäntöön.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Lasten ja nuorten elämässä on
erittäin tärkeää, että kasvatusketju
ja heitä koskevat suunnitelmat toimivat yhdessä ketjussa
ja tulevaisuusnäkökulma huomioiden ja ennen kaikkea
lapsen etu huomioiden.
Edustaja Vehviläisen edellä esittämissä asioissa,
joita keskusta on vastalauseessaan esittänyt, on juuri
näitä elementtejä, ja siksi kannatan
edustaja Vehviläisen tekemää esitystä.
Arvoisa puhemies! Vielä tähän varhaiskasvatuslakiin
sen verran, että olen erittäin helpottunut niin
kuin monet muutkin tässä salissa, että viimeinkin
tämä hallinnon yhdistäminen on saatu
toteutettua, mutta ei siinä vielä kaikki. Valmistelutyö,
joka tähtää tämän varsinaisen
varhaiskasvatuslain läpiviemiseen, on lähtenyt
minusta ontuen liikkeelle sitten, kun se viimein lähti.
Kritisoin siinä valmistelutyössä sitä,
että ensinnäkin tämä työryhmä,
joka lähtee tätä lakia valmistelemaan,
on erittäin yksipuolinen. Toinen seikka, joka tähän
liittyy, on se, että pelkään, kun käydään
tämmöistä hallinnon rajojen yksittäisten
henkilöiden muodostaman työryhmän valmistavaa
keskustelua, että siellä ei välttämättä lapsen
etu toteudu eikä mennä välttämättä sen lapsen
etu edellä, mikä olisi erittäin tärkeätä tämäntyyppisessä lainvalmistelussa.
Korostaisin myös sitä, että tutkimustietoa meillä on
laajasti lasten elämästä, oloista Suomessa.
Varhaiskasvatus, jos mikä, tarvitsee juuri tällaista
tutkimustietoa. Siksi pidän erikoisena sitä, että Opetushallitus,
joka toimii yhteistyössä OKM:n kanssa läheisesti,
ei olisi se paras kehittämisyksikkö, kun mietitään
tätä tulevaa lakia, vaan työt olisi asetettu
tuonne THL:n puolelle. Katson, että tätä asiaa
erikoisesti pitäisi tuon tulevan istuvan työryhmän
vielä miettiä, miten tämä asia
olisi parhaiten järjestettävissä.
Sanni Grahn-Laasonen /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten keskustakin hyvin tietää,
tässä hallituksen esityksessä oli kysymys
välivaiheen tarpeellisesta ratkaisusta ja olemme matkalla
kohti sitä päivää, kun saamme
ministeri Gustafssonilta sen varhaiskasvatuslain käsiteltäväksi
tänne eduskuntaan. Kuten valiokunnan lausunnossakin toteamme,
siinä yhteydessä voidaan samalla arvioida kotihoidon
tuen ja yksityisen hoidon tuen suunnittelu-, ohjaus- ja valvontatehtävien siirtäminen
myöskin sinne opetus- ja kulttuuriministeriöön.
Näissä asiantuntijakuulemisissa nousi kyllä vahvasti
esille vakava huoli tästä päivähoidon ohjausjärjestelmän
monimutkaistumisesta ja kehittämistyön heikentymisestä ja
tästä viranomaisyhteistyön toimivuudesta.
Tämän huolen kyllä jaan. Tässä asiassa,
vaikka kyse on hallinnollisista asioista eikä niinkään
sisältökysymyksistä, ministeriöiden
väliset raja-aidat tuntuvat kyllä edelleen jyrkiltä.
Itsestäni ainakin tuntuu, että tämä keskustan
esittämä uuden ministeriön perustaminen
ei kyllä ainakaan tätä problematiikkaa
vähentäisi, vaan päinvastoin niitä rajoja sinne
lisäisi.
Näin ollen pidän tärkeänä,
että käydään jatkossa läpi
viranomaisten välistä yhteistyötä ja ministeriöiden
välisiä raja-aitoja. Meidän täytyy kyllä päästä tässä monella
tavalla eteenpäin. Ei voi olla niin, että kun
joku tehtävä siirtyy toisesta ministeriöstä toiseen,
niin yhteydenpito virkamiesten välillä katkeaa
siihen.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! On hyvä, että hallitus
on nyt saanut varhaiskasvatuslakirattaat tuupattua liikkeelle. Toivottavasti
tuo siirto opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalle
on nyt valmisteltu hyvin ja sävelet, kuinka edetään,
ovat selvät.
Yksi kompastuksen paikka on tosiaankin se, kun päivähoito
ja perheelle kohdistuvat tulonsiirtoetuudet erotetaan toisistaan.
Rikkoontuuko perheiden palveluiden kokonaisuus, kun nämä etuuksien
maksatukset jäävät vielä STM:ään? Miten
sitten käy varhaiskasvatuksen tutkimus- ja kehittämistyön,
joka on nytkin kuulemani mukaan ollut varsin niukasti resursoitua?
Jääkö kehittämistyö unholaan
entisestään, kunnes tuo hallinnonalojen kokonaisuus
selkeytyy?
Arvoisa puhemies! Yhdyn tässä aikaisemmin edustajien
Kerola ja Vehviläinen esittämiin kommentteihin
ja keskustan linjauksiin muun muassa tuosta perheministeriön
perustamisesta.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! On tärkeää,
että päivähoito nähdään
osana laajempaa yhteiskuntapoliittista kokonaisuutta, kun varhaiskasvatusjärjestelmää
tulevaisuudessa
kehitetään. Lastenhoidon palveluiden kehittämisessä etusijalla
tulee olla lapsen ja perheiden yksilölliset tarpeet. Kunnissa
yhteistyötä pitää edelleen kehittää erityisesti
neuvolatoiminnan, lastensuojelun ja perhettä tukevien palveluiden välillä.
Vaikka varhaiskasvatus on perusteltua liittää opetuksen
ja koulutuksen yhteyteen, tulee varhaiskasvatus kytkeä myös
lapsiperheiden palveluiden kokonaisuuteen.
Keskusta on omassa vastalauseessaan tuonut näkemystä siitä,
että perhepalvelut ja perheitä käsittävät
asiat toimisivat nykyistä paremmin yhdessä, ei
ainoastaan yhteistyössä, vaan yhdessä. Kannatan
tämäntyyppistä ajattelua ja tämäntyyppistä toimintaa,
mutta näen samoin kuin edustaja Grahn-Laasonen, että ei
ole ehkä järkevää kuitenkaan
perustaa ministeriötä tätä varten,
vaan tämä edellyttää, että meidän
pitää pystyä yhdessä tekemään
asioita entistä paremmin. Kun varhaiskasvatuslainsäädäntöä valmistellaan,
tämä kokonaisuus tulee silloin myös huomioida.
Näen hyvänä sen, että kun
sosiaali- ja terveysvaliokunnassa käytiin tämän
lain osalta keskustelua muun muassa sosiaalialan osaamiskeskusten asemasta
ja roolista ja niiden tämänhetkisestä erittäin
vahvasta yhteydestä kuntiin ja myös päivähoidon
kehittämiseen, niin osaamiskeskukset säilyvät
tässä kehittämistyössä edelleen,
ainakin siihen asti, kunnes tuleva varhaiskasvatuslainsäädäntö tulee
voimaan, ja tässä yhteydessä voidaan
arvioida myös sosiaalialan osaamiskeskusten asema tulevassa
päivähoidon ja varhaiskasvatuksen kehittämisessä.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Suomalaisessa yhteiskunnassa on paljon sellaisia
lasten pahoinvointiin liittyviä ongelmia, nuorten syrjäytymiseen
liittyviä ongelmia, joiden kohdalla korostuu perheen rooli
aivan sieltä kasvun alkulähteistä lähtien.
Tähän ajatukseen liittyy vahvasti tämä keskustan
esitys perheministeriön perustamisesta, koska juuri tällä tavalla saataisiin
näille niin sanotusti ennalta ehkäiseville toimenpiteille
riittävästi painoa tässä suomalaisessa
yhteiskunnassa.
Keskustelu päättyi.