9) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi rakennuksen energiatodistuksesta,
Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksesta annetun lain
muuttamisesta sekä rakennuksen ilmastointijärjestelmän
kylmälaitteiden energiatehokkuuden tarkastamisesta annetun
lain kumoamisesta
Juha Väätäinen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Lyhyestä virsi kaunis. Aluksi
ilmoitan, että Perussuomalaiset esittää tämän
lain hylkäämistä vastalauseen 2 mukaisesti.
Hallituksen esitys energiatodistuksen osalta on lähtökohtaisesti
ja taustoiltaan tavoitteiltaan oikea. Energiaa on järkevää säästää niin
julkisissa kuin yksityisissäkin ratkaisuissa ja rakennuksissa.
Nyt esitetty hallituksen ja EU:n ratkaisumalliesitys lähtee
laskennallisesta mallista, ei kulutuksesta. Ratkaisu on väärä,
epäoikeudenmukainen eri lämmitys-, valaisu- ja
energiantuotantovaihtoehtojen osalta. Eriarvoiseen asemaan asetetaan
eri lämmitysmuodot, erilaiset asumistavat, omakoti-, kerrostalo-,
asumis- ja energiaratkaisut niissä kuin myös eri
maiden käytäntö.
Arvoisa herra puhemies! Tällä esityksellä eivät
rakennusten myynti- ja vuokraustilanteet parane, eivät
tule oikeudenmukaisemmaksi. Sen lisäksi energiatodistuksella
voidaan myös rahastaa, tehdä bisnestä,
hinta 500—700 euroa kappale. Kevennetty menettely tulee
harvinaiseksi, se on aivan varmaa. Todistuksesta tulee pakollinen kaikille.
Herra puhemies! Lakiesityksissä tulee olla toimivaa
järkeä. Tästä sitä ei
löydy. Toistan: Perussuomalaiset esittää jättämämme
vastalauseen 2 mukaisesti hallituksen esityksen hylkäämistä.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Asiasta käydyn ensimmäisen
ja todella perusteellisen keskustelun jälkeenkään
ei perussuomalaisten kanta tähän hallituksen esitykseen
ole muuttunut positiivisempaan suuntaan. Olemme edelleen tiukan
kriittisiä tämän esityksen suhteen. Niinpä kannatankin
edustaja Väätäisen tekemää esitystä lain
hylkäämiseksi.
Lisäksi uusi havainto E-luvun laskemiseen liittyen:
Mallivalmistelutyössä on saamiemme tietojen mukaan
ollut mukana tahoja, joiden mahdollinen jääviys
olisi ollut hyvä tutkia. Kun emme tästä olleet
tietoisia kuin vasta lain ensimmäisen käsittelyn
jälkeen, emme myöskään tällaista
selvitystä ole voineet pyytää aikaisemmin. Tätä on
pidettävä perin valitettavana. Nyt on enemmänkin
jäänyt ja jäämässä toiveen
tasolle pyytää selvitystä E-luvun laskemismallin
valmistelun suhteen.
Martti Mölsä /ps:
Arvoisa puhemies! Viimeisen käsittelyn jälkeen
on ilmennyt uusia seikkoja, minkä vuoksi on jälleen
palattava tähän lakiehdotukseen. Edustaja Jari
Lindström jo tässä toikin niitä esille.
Meille ei ole kerrottu kaikkia asioita ympäristövaliokunnassa
eikä täällä salissakaan. Siksi
entistä voimakkaammin vaadin tämän lakiesityksen
hylkäämistä ja siksi kannatan Väätäisen
tekemää hylkyesitystä. Meille ei ollut
kerrottu totuudenmukaisesti tämän lakiuudistuksen
vaikutuksesta muun muassa kiinteistöveroon.
Otan ensimmäisen asian. Asia löytyy hallitusohjelman
sivulta 71 otsikolla "Energiatehokas rakentaminen ja maankäyttö".
Kappaleen kolmanneksi viimeinen lause kuuluu seuraavasti: "Toteutetaan
Energiaviisaan rakennetun ympäristön aika 2017 -toimintaohjelman
keskeiset toimenpiteet." Lyhennys tästä toimintaohjelmasta on
Era 17. Tässä toimintaohjelmassa todetaan seuraavaa.
Raportin sivulla 65 toiseksi viimeisen kappaleen toiseksi viimeinen
lause kuuluu seuraavasti: "Energiatehokkuusluokka on myös
soveltuva peruste kiinteistöveron porrastamiselle."
Toisena asiana on ilmennyt, että valmisteluun ovat
osallistuneet konsultti ja asiantuntija, joiden nimiä en
nyt lähde tässä kertomaan, mutta ne ovat tiedossa.
Saamieni tietojen mukaan E-luvun laskentamallin luomiseen ovat osallistuneet
asiantuntija sekä konsultti, jotka ovat olleet jäävejä toimimaan
valmistelijoina asiassa. Konsultin liiketoiminta perustuu suurilta
osin E-luvun laskentaan soveltuvien tietokoneohjelmien myyntiin
ja kyseisten ohjelmien kouluttamiseen. Asiantuntija on puolestaan
valmistellut ja kirjoittanut säädösten
valmisteluprosessin aikana E-luvun laskentaan opastavan kirjan,
joka on tullut myyntiin kesällä.
Arvoisa puhemies! Tätäkö tämä lakien
valmistelu täällä eduskunnassa on? Siksi
lakiesityksen hylkääminen on ainoa vaihtoehto
ja lainvalmistelu on aloitettava puhtaalta pöydältä.
Meillä ei ole varaa tässä asiassa samanlaisiin
jätevesilain ja -asetuksen kaltaisiin virheisiin,
joita tässä hiljattain tapahtui edellisen eduskunnan
istuntokaudella.
Anne Louhelainen /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä ehdotetaan
säädettäväksi uusi laki rakennuksen
energiatodistuksesta. Tällä pantaisiin täytäntöön
jälleen yksi EU-direktiivi Suomessa, ja sen myötä energiatodistus
tulisi pakolliseksi kaikille rakennuksille.
Parempaa, turvallisempaa sekä kestävämpää rakentamista
tulee kaikin keinoin tukea. Olen samaa mieltä ympäristövaliokunnan
kanssa siitä, että rakennusten energiatehokkuuden
parantamiseen on hyvä kiinnittää huomiota
eri keinoin, sillä rakennukset käyttävät
noin 40 prosenttia Suomessa käytettävästä energiasta.
Siitä en kuitenkaan ole varma, onko tämä se
oikea keino, sillä pakollisella ja kalliilla energiatodistuksella
ei vielä todellakaan vähennetä energiankulutusta yhtään.
Haluaisinkin kiinnittää huomiota nimenomaan
tähän kustannuspuoleen. Tavoitteena on luonnollisesti
pitää energiatodistusten hinta kohtuullisena.
Tätä ei kuitenkaan voida näin etukäteen
mitenkään säätää,
vaan markkinat määrännevät hinnan.
Hallituksen arvio 500—700 euron hintaisesta energiatodistuksesta
vanhassa omakotitalossa asuvalle kuulostaa melko kalliilta.
Arvoisa puhemies! Perussuomalaiset jättivät ympäristövaliokunnassa
ansiokkaan eriävän mielipiteen, jossa todetaan,
ettei tätä direktiiviä voi hyväksyä myöskään
siksi, että todellisuudessa tällä pakotetaan
vanhoissa omakotitaloissa asuvat ihmiset maksamaan energiatodistuksista, joihin
vain äärimmäisen harvoin tullaan myöntämään
kevennetty menettely. Kevennettyä menettelyä voidaan
käyttää silloin, kun rakennuksen arvo
on alhainen. Tämä arvo määriteltäisiin
asetuksella ja on siten edelleen määrittelemättä.
Asiantuntijat ovatkin todenneet, että tämä ei käytännössä tule
toteutumaan, joten sen varaan ei voida paljon laskea. Onkin erittäin
tärkeää, että jos tämä laki
nyt hyväksytään, niin sen toteutumista
ja energiatodistusten hintatason määräytymistä on
valvottava hyvin tarkkaan. On tärkeää pitää huolta,
ettei pääse syntymään minkäänlaisia
hintamonopoleja ja että näiden todistusten hintoja
pitäisi saada alas. On kiinnitettävä myös huomiota
tahoon, joka näitä todistuksia tulee laatimaan.
Siis myös todistusten laatimisen valvonta laadullisesti
tullee olemaan erittäin haastavaa.
Arvoisa puhemies! On myös arvioitu, että asunnon
E-lukuun voidaan vaikuttaa ainoastaan hyvin isoilla ja kalliilla
investoinneilla. Tämän lain myötä saattavat
siis pienemmätkin energiaa säästävät
toimet, joihin monella olisi ehkä varaa ja halua, jäädä toteutumatta,
sillä niiden vaikutus energiatodistuksen E-lukuun on olematon.
Energiaa säästäviä toimia pitäisikin
etsiä jostain muualta kuin tällaisten pakkokeinojen
kautta. Siksi kannatan edustaja Juha Väätäisen
tekemää esitystä lain hylkäämiseksi.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Nyt työn alla oleva laki energiatodistuksista
on keskeneräinen. Tämä kyseinen esitys
aiheuttaa byrokratiaa ja vaikeaselkoisia papereita. Jos laista ja
sen toteutuksesta voidaan tehdä byrokraattisia ja monimutkaisia,
niin se muuten Suomessa osataan, ja tässä on hyvä esimerkki tästä kokonaisuudesta.
Tämä kevennetty menettely, mistä olen
tyytyväinen, että se on matkassa, on erittäin
hyvä asia. Mutta siinä kevennetyn menettelyn kohdalla
on sattunut muutama semmoinen fiba ja vajavainen asia, jotka olisi
pitänyt muuttaa, ja saattaa olla, että tässä,
kun ja jos laki tulee voimaan, jouduttaneen pikaisesti näitä tiettyjä lainkohtia
myöskin muuttamaan.
Ensimmäinen asia on tämä tontin arvo.
Kun siinä puhutaan — ainakin asetuksessa on työn alla — että jos
tontin tai kiinteistön arvo on 50 000, niin voihan
olla, että pelkästään tontti maksaa
yli sen 50 000 elikkä se maa on arvokas. Siinä saattaa
olla hyvinkin halpa mummonmökki, ja tämän
mukana sille halvalle mummonmökille, joka saattaa olla
vaikka vain 10 000 euron arvoinen, joudutaan laatimaan
energiatodistus, koska sen alla olevan tontin arvo on sen verran korkea.
Sitten tästä energiatodistusmenettelyn kevennetystä osiosta.
Erityisenä ongelmana minä näen kohdan
"Vuokraaminen". Tämä koko lakihan perustuu siihen,
että energiatodistus tulee laatia myytäville ja
vuokrattaville asunnoille. Mutta meillä ympäristövaliokunnan
valmistelussa ja nyt näissä kaikissa teksteissä,
joita meillä on tänäänkin käsittelyssä matkassa,
puhutaan vuokraamisesta todella vähän. Nyt tämä vuokraaminen
on ilmeisesti jäänyt vahingossa vähemmälle valmistelulle,
ja koska se on jäänyt vähemmälle valmistelulle,
niin tässä laissa on ihan selvästi tiettyjä ristiriitaisuuksia,
minkä takia tällä tulee olemaan hyvin
paljon vaikeuksia toteutuksen kanssa. Tämä kevennetty
energiatodistusmenettely, 17 §, alkaa, että "jos
myytävä rakennus tai kiinteistö - -
on arvoltaan vähäinen", niin että siinäkin
puhutaan vain myytävästä kiinteistöstä. Siis
tässäkin tapauksessa pitäisi olla: jos
myytävä tai vuokrattava rakennus on arvoltaan
vähäinen.
Nyt, kun sitä vuokrauskohdetta ei ole siinä matkassa,
mitä se tulee aiheuttamaan? Ensinnäkin meillä on
tällä hetkellä hyvin paljon asuntoja,
jotka olisi tarvetta vuokrata ehkä lyhyeksi ajaksi. Tässä vasta
kyselytunnilla torstaina puhuttiin tästä asuntojen
vähäisyydestä muun muassa pääkaupunkiseutuvilla.
Nyt sitten, kun meidän pitäisi saada vuokrattavia
asuntoja aikaiseksi, niin jos ei ole pakko vuokrata asuntoa, kyllä omistaja
miettii sen, alkaako vuokrata lyhyeksikään ajaksi
asuntoa, jos siihen pitää laatia energiatodistus.
Tätä nimittäin ei lainvalmistelussa ole
minun käsitykseni mukaan tullut ollenkaan esille, kuinka
lyhyt tai pitkä aika vuokraamisesta vaatii sen energiatodistuksen
kiinteistölle. Tämä ei minun mielestäni
missään tapauksessa kannusta ihmisiä vuokraamaan
asuntoja, ja tämmöistä tilannetta meillä ei
ole varaa päästää eteenpäin. Näitten
asioiden tuominen lakiin vaatisi heti muutoksen. No, katsotaan,
miten tulee käymään.
Kokonaisuudessa lainvalmistelussa tosiaan on ollut kiire, ja
se on jäänyt näin ollen keskeneräiseksi,
koska tämä kevennetty menettely -asiakin tuli
huomioitua vasta viime kesänä. Onneksi tuli, mutta
katsotaan, miten tulee siinä käymään
jatkossa. Koska tämä laki on keskeneräinen
ja epäonnistunut ainakin toteutuksen osalta, niin odotankin,
että todennäköistä on, että meille
on tulossa yhdet 150 sivua ohjeita, asetuksia ja asetuksen muutoksia,
jotta tämä laki saadaan toteutukseen.
Näiden asioiden vuoksi esitän, että lakiehdotus
tullaan hylkäämään.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan puhemies Eero Heinäluoma.
Elsi Katainen /kesk:
Arvoisa puhemies! On todella harmillista, että niin
kutsutusti EU:n paineessa on tämä energiatodistusta
koskeva lainsäädäntö valmisteltu
näin kiireellä. Lähtökohtana
tulisi tietysti olla ensisijaisesti energian säästö mutta
myöskin asiakaslähtöisyys, joista viimeksi
mainittu ei ainakaan toteudu. Todistuksen hankinta on kohtuuttoman
kallista. Se ei kerro todellista energiankulutusta, mikä taas
voisi kannustaa järkevämpään
ja tehokkaampaan energian käyttöön.
Arvoisa puhemies! Näillä ja edellisessä puheenvuorossa
kuulluilla perusteilla kannatan edustaja Maijalan tekemää hylkäysesitystä.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Tämän lain valmisteluun
on liittynyt selkeästi sellaisia epäselvyyksiä,
että näiden lain hylkäysesitysten olisi
syytä mennä läpi.
Ensinnäkin energiatodistuksen energialuokan käyttäminen
kiinteistöveron perusteena on sellainen asia, että tässä kannattaisi
miettiä sitä, onko näin ollen tämä tullut
käsiteltyä eduskunnassa oikeassa järjestyksessä.
Tämä varmastikin olisi syytä selvityttää oikeuskanslerilla.
Hänellä olisi syytä selvityttää myös
tämän lain valmisteluun osallistuneen konsultin
ja asiantuntijan jääviys sekä sisäpiiritiedon
hyväksikäyttö.
E-luvun laskentamallin luomisesta vastanneet johtava asiantuntija
sekä konsultti ovat käsityksemme mukaan olleet
jäävejä toimimaan valmistelijoina tässä asiassa.
Konsultti edustaa päätoimenaan firmaa, jonka liiketoiminta
perustuu suurelta osin E-luvun laskentaan soveltuvien tietokoneohjelmien
myyntiin ja kyseisten ohjelmien käytön kouluttamiseen.
Asiantuntija on puolestaan valmistellut ja kirjoittanut säädösten
valmisteluprosessin aikana E-luvun laskentaan opastavan kirjan,
joka tuli myyntiin, niin kuin edustaja Lindström totesi,
tänä kesänä. Molemmilla on näkemyksemme
mukaan selkeä oma hyötynäkökulma
asioiden eteenpäinviemisessä heidän haluamallaan
ja valmistelemallaan tavalla siitä piiruakaan poikkeamatta.
Heille onkin kehittynyt valmisteluissa mukana olemalla oleellinen
etulyöntiasema kilpailutilanteessa. Sisäpiiritiedon
avulla he ovat voineet saada tuotteensa myyntikuntoon huomattavasti muita
kilpailijoita aiemmin valmistaen siten myös omaa taloudellista
hyötyään. Pientenkään järkevien
muutosten läpivienti ei ole onnistunut, ja yhtenä keskeisenä syynä siihen
näemme sen, että muutokset vaikuttaisivat suoraan
niin tietokoneohjelmien kuin kirjan sisältöön
aiheuttaen niihin muutostarpeita ja tätä kautta
myöskin kustannuksia. Samoin olisi vaikutusta asiasta järjestettyjen
koulutusten sisältöön, koska kyseisiä tuotteita
ja koulutuksia on jo myyty ja järjestetty koulutus aiheuttaisi,
pienikin muutos, aina ongelman, mitä tehdä ja
miten hoitaa asiat kuntoon jo tuotteen hankkineiden tai koulutettujen
osalta. Lisätoimenpiteillä, joita näissä tapauksissa
joutuisi tekemään, olisi negatiivisia taloudellisia vaikutuksia,
niin kuin tuossa edellä totesin, niin heidän edustamaansa
yritykseen kuin heidän omaankin taloudelliseen tilanteeseensa.
Näin he eivät ole nyt voineet tai halunneet huomioida
järkeviäkään muutosehdotuksia
saati valmistella ja toteuttaa niitä itse virheitä havaittaessa.
Jo näilläkin perusteilla lakiesitys on hylättävä.
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
on herättänyt vahvaa ja kielteistä palautetta
kansalaisissa ympäri Suomen, kuten jo viimeksi tämän
hallituksen esityksen käsittelyssä toin esiin.
Kritiikki ei ainakaan ole vähentynyt, päinvastoin.
Lähinnä tätä voisikin verrata
niin sanottuun jätevesiasetukseen — aivan yhtä pähkähulluksi
ja pelkkiä harmaita hiuksia aiheuttavaksi tätä voisi
monin tavoin kuvata.
Energiatodistuksen tuleminen pakolliseksi toisi pientaloasujille
täysin kohtuuttomia lisäkustannuksia. Arvioitu
on, että energiatodistus maksaisi noin 500:sta 700:aan
euroa, jonka siis asukkaat maksavat. Vaikkakin ministeri Kiuru vakuutti
asian ensimmäisessä käsittelyssä sinällään hyvin
asiantuntevasti, että tästä esityksestä on
rajattu pois tiettyjä ryhmiä ja tilanteita, en
ole edelleenkään täysin vakuuttunut tämän
esityksen erinomaisuudesta. Erityisesti itse kannan huolta iäkkäistä,
joilla on edessään pientalon myynti tulevaisuudessa,
ja heitä tulevaisuudessa tulee olemaan yhä enemmän.
Onko tällainen ylimääräinen
kustannuserä heille kohtuullinen?
Perussuomalaisten erinomaisessa vastalauseessa todetaan, että odotettavissa
on myös joukko innokkaita konsultteja, jotka tätä palvelua
tulevat kauppaamaan. Tämä on eräs merkittävä ongelma,
mitä konsulttien palveluilla saadaan ja mitä se
sitten todellisuudessa maksaa.
Sinällään on kovin hyvä asia,
että rakennusten energiatehokkuutta parannetaan. Tämä tapa,
jolla asiaa nyt viedään pakolla eteenpäin,
ei kuitenkaan ole todellakaan edelleenkään se
oikea tapa. Keinoja löytyy halutessa paljon muitakin ja
oikeudenmukaisempiakin sellaisia. Kannatan siis lämpimästi
edustaja Väätäisen tekemää hylkäysesitystä.
Tämä laki vaatisi huomattavasti vahvemman valmistelutyön
erityisesti uusien esiin nousseiden veroseikkoihin liittyvien asioiden vuoksi.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Minä pidän lämpimästä kodista
etenkin talviaikaan ja pidän erityisesti kotimaisella energialla
lämmitetystä kodista. Täällä kylmässä Pohjolassa
siihen on varmasti oikeus ja se on välttämättömyys, vaikka
meillä arvioidaankin, että 40 prosenttia kasvihuonepäästöistämme
tulee lämmityksestä. Mutta, mikäli niin
kuin täällä on huolenaihe esitetty, eli
puurakentamiselle tästä esiintyy haittaa, hiilitasapainomme
kyllä tulee heikkenemään ja se iso kokonaiskuva
hämärtyy. Haluan edelleen peräänkuuluttaa
ihan oikeita rakennus- ja rakentamisen tehokkuuden mittareita juuri
rakennusvaiheessa. Pelkällä paperilla, joka on
kallis, lisää byrokratiaa, me emme rakennusterveyttä tule
lisäämään. Ja todistuksen hinta
kun määräytyy markkinoilla eikä sitä tässä mietinnössä ole
pystytty määrittelemään, sitä ei
voida pitää hyvänä ratkaisuna.
Kannatan siis edustaja Väätäisen
tekemää hylkäysesitystä.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä laki on selkeästi
tehty hätiköiden, hyvin nopeasti. Nimittäin
tämän lain tarkoitus on varmasti hyvä,
koska sillä haluttaisiin pienentää energiankulutusta,
mutta tämä laki ei sitä kuitenkaan tee,
koska se ei velvoita mihinkään. Jos talo esimerkiksi
vuokrataan, joudutaan teettämään energiatodistus,
jonka maksaa viime kädessä vuokralainen. Sen lisäksi
vuokralainen maksaa mahdollisesti energiataloudellisesti kalliin
asumisen. Hän tietää sen, koska sai todistuksen,
ja silti hän maksaa siitä. Mitä hyötyä tällaisesta laista
tai paperista on, jollei se johda mihinkään?
85 prosenttia omakotitaloista on sellaisia, joita tämä laki
koskisi. Nämä ovat pääsääntöisesti, normi,
puolitoistakerroksisia taloja tai niin sanottuja L-taloja. Osa näistä taloista
on rakennettu aikana, jolloin Suomessa energia oli silloinkin kortilla
ja meillä rakennettiin niin sanottuja pullotaloja, jonka
seurauksena meillä on erittäin paljon omakotitaloja,
joissa on hometta. Minun mielestäni olisi huomattavasti
järkevämpää teetättää taloissa
ei energiakartoitus vaan homekartoitus, koska se on sellainen asia,
joka vaikuttaa jokaisen asukkaan, jokaisen, jopa talossa vain käymään
tulevan ihmisen terveyteen. Siitä ihmiset altistuvat ja
sairastuvat kuolemanvakavasti.
Minä olen täysin samaa mieltä, että tämä laki on
turha. Jos ei tätä lakia hylätä,
niin tämä pitäisi ainakin palauttaa valmisteluun
ja valmistella kunnollisesti, ennen kuin se tuodaan tänne
suureen saliin. Mutta koska esitys lain hylkäämisestä on
tehty, niin yhdyn tietysti tähän hylkäysehdotukseen.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Milloin tämä ihmisten
holhous ja ääretön usko toissijaisten
normien parantavaan voimaan oikein päättyy? (Eduskunnasta:
Hyvä kysymys!)
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Jokinen on arvostamani edustaja
ja vahvistaa tuota näkemystäni äskeisellä kommentillaan edelleenkin.
Viimeaikaisten tietojen mukaan tämän asian valmistelussa
on ollut henkilöitä, jotka joidenkin tulkintojen
vuoksi tai johdosta voidaan tulkita jääveiksi,
jolloin koko tämän lain valmistelu voi olla todella
kyseenalainen juttu. Tässä on mietitty viime aikoina
eri lainkäsittelyjen kohdalla, mitä kuuluu palauttaa
ja kuka palauttaa ja millä lailla, että asiat
tulisivat oikealla tavalla käsitellyiksi. Heräsin
nyt pohtimaan sitä, mikä on hallituspuolueiden
edustajien asema oikeudellisesti tähän, jos tämä etenee
ilman palautusta.
Keskustelu päättyi.