Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Talousneuvoston sihteeristön tekemässä globalisaatioraportissakin
pohditaan eri alueitten menestystekijöitä. Ehdoton
vaatimus on, että jokaiselle menestyvälle seutukunnalle
liikenneyhteydet ovat kunnossa, ja tämä koskee
yhtä lailla maantie-, rautatie- kuin tietoliikenneyhteyksiäkin.
Parhaillaan Suomessa valmistellaan rataverkkosuunnitelmaa vuodelle
2030 ja raideliikenteen suosion voi olettaa kasvavan tulevaisuudessa
muun muassa ympäristötekijöitten vuoksi. Tällä ja
ensi viikolla taistelemme täällä eduskunnassa
riittämättömien määrärahojen
kanssa, ja se konkretisoituu hyvin paljon juuri liikennehankkeisiin.
Kuinka liikenne- ja viestintäministeriö aikoo varmistaa
sen, että rataverkkosuunnitelmaa valmistellaan nimenomaan
strategisista lähtökohdista ja että asianosaiset
pääsevät tuomaan kantansa esille jo valmisteluvaiheessa?
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa herra puhemies! Todellakin liikenneyhteyksillä on
erittäin tärkeä merkitys silloin, kun
puhutaan alueiden menestymisestä, ja tämähän
on todettu täällä eduskunnassakin esimerkiksi
tätä budjettikeskustelua käytäessä.
Tässä budjetissa, joka on käsittelyssä,
mielestäni on kyllä liikennepuolella hyvin suuria
edistysaskelia. Ensi vuonna alkaa kymmenen isoa investointia eri
puolilla Suomea. Niistä kuusi on tiepuolen investointeja
ja kolme ratainvestointeja. Juuri tänä syksynä olemme
avanneet merkittävän uuden yhteyden, Kerava—Lahti-oikoradan,
joka osaltaan nopeuttaa raideliikenteen toimintaedellytyksiä.
Ja sitten eduskunnassa on ollut käsittelyssä ratalaki,
jossa nimenomaan nyt painotetaan sitä, että täytyy
kuulla kaikkia alueen toimijoita, silloin kun ratasuunnitelmista
päätetään.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Lapissa on paljon lupaavia kaivoshankkeita.
Matkailu kehittyy myönteisesti, ja Lapin sijainti Barentsin
alueella on hyvin keskeinen. Murmanskissa ovat liikkeellä jätti-investoinnit, ja
muun muassa hollantilaiset ovat tutkineet mahdollisuutta avata uusi
ratayhteys Sallasta Kantalahteen. Ratahallintokeskuksen suunnitelmien
mukaan Lapissa, jolle rautatieyhteydet ovat äärimmäiset
tärkeitä, lakkautettaisiin Kolarin, Äkäsjokisuun
sekä Sallan ratayhteydet eikä Kemijärven
yhteyttä sähköistettäisi. Kuitenkaan näiltä alueen
kunnilta ei ole pyydetty edes lausuntoa lakkautussuunnitelmista.
Miksi näin? Ja kuinka liikenne- ja viestintäministeri
aikoo huomioida rataverkkosuunnitelmissa sen, mitä tapahtuu
lähialueella maan rajojen ulkopuolella?
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa herra puhemies! Itse asiassa tämä Ratahallintokeskuksen
suunnitelma, joka koskee nyt ilmeisesti, ymmärsin, että ed.
Mustajärvi viittaa tähän vähäliikenteisten
ratojen suunnitelmaan, se on Ratahallintokeskuksen arvio siitä,
mikä on näiden ratojen tulevaisuus. Sitä ei
ole käsitelty oikeastaan millään poliittisella
tasolla, ja se tulee varmasti olemaan yksi niitä asioita, joita
tulee tuossa ensi kevään hallitusohjelmaneuvotteluissa
esille otettavaksi.
Sitten Lappia koskien täytyy huomata se, että nyt
nimenomaan, koska nämä liikenneyhteydet ovat esimerkiksi
matkailuelinkeinolle ja myös muille hankkeille, joihin
edustajakin viittasi, hyvin tärkeitä, niin vastikään
on perustettu työryhmä, joka pohtii ei vain pelkästään
raideliikenteen, vaan kaikkia Lapin liikenneolosuhteita, jotta saataisiin
tämä paikallinen näkemys, joka on mielestäni
erittäin tärkeä, myös tähän
tulevaan päätöksentekoon mukaan.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Jatkaisin tällä raideliikenneteemalla.
Itse liikun aika paljon tuolla Tampere—Pori-suunnassa,
ja siellä siirryttiin tämän vuoden aikana
lättähattuaikaan uudestaan, kun viimeinenkin ic-vuoro
sieltä lopetettiin, ja syynä oli kuulemma ilmeisesti
se, että voidaan tukea vähäliikenteistä liikennettä silloin
kun se tapahtuu tavallisilla junilla, mutta ei voida tukea silloin,
kun se tapahtuu ic-junilla. Kun kuitenkin on myöskin annettu
sellaista tietoa, että ic-juniakin olisi käytettävissä,
niin mihin järkeen perustuu sellainen päätös,
että kannattamatonta ic-liikennettä ei voida tukea, mutta
kannattamatonta lättähattuliikennettä voidaan
tukea?
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Tässä tietenkin silloin,
kun harkitaan sitä, minkälaisia ratkaisuja tehdään
tuetun liikenteen osalta, joudutaan ottamaan huomioon hyvin monenlaisia
eri seikkoja. Valitettavasti se resurssi, jota meillä on
tähän niin sanottuun ostoliikenteeseen raidepuolella käytettävissä,
se on kohtuullisen niukka, ja silloin pitää miettiä hyvin
tarkasti sitä, mihin, minkälaisille yhteyksille
sitä julkista panostusta laitetaan.
Tähän kysymykseen siitä, millaisella
kalustolla tätä liikennettä sitten tehdään,
niin se on varmasti myöskin liikennöitsijän
asia, ja tässä mielessä en osaa tarkasti
vastata siihen, mikä perustelu tähän
edustajan kysymykseen on sitten ollut johtamassa, mutta tulen kyllä selvittämään
tämän. Tämä on ensimmäinen
kerta, kun minä tästä kuulen.
Johanna Sumuvuori /vihr:
Arvoisa puhemies! Olisin yleisemmin todennut, miten ministeri
Huovinen aikoo pitää huolta junaliikenteen kilpailukyvystä ja
raideliikenteen kilpailukyvystä yleensä. Perusradanpidon
määrärahat ovat edelleen riittämättömät.
VR on nostamassa lippujen hintojaan ja junien ravintolapalveluita
ollaan ajamassa alas. Tämäkö on hallituksen
politiikkaa junaliikenteen houkuttelevuuden ja kilpailukyvyn takaamiseksi?
Olisin kysynyt ministeri Huoviselta, mitä hallitus aikoo
tehdä näille ongelmille.
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Kuten olemme täällä jo
aikaisempinakin kertoina keskustelleet, niin tämän
kuluneen syksyn aikana raideliikenteessä on todella ollut
ongelmia, mutta kyllä korostaisin myös sitä kasvua,
joka esimerkiksi matkustajaliikenteessä on tapahtunut.
Ei se nyt ihan varmasti sinne ole itsestään tullut.
Se on osoitus siitä, että raideliikenne on kilpailukykyinen,
ja meidän tietenkin täytyy pitää huolta
siitä, että se on jatkossa vielä enemmän.
Mutta esimerkkinä olkoon tämä Kerava—Lahti-oikorata,
joka on iso investointi. Se on nopeuttanut näitä yhteyksiä merkittävästi.
Ja kyllä minä väitän junan käyttäjänä,
että kyllä sillä on merkitystä,
että matka-aika huomattavasti nopeutuu. Tämän
tyyppisiä investointeja meidän pitää jatkossakin
olla tekemässä. Hallitus on jo talouspoliittisessa
ministerivaliokunnassa käsitellyt raideratkaisuja, esimerkiksi
ottanut kantaa siihen, että valtio on mukana Espoon metron
tulevissa rakennuskustannuksissa omalla osallaan. Lisäksi
olemme myöskin keskustelleet kehäradasta, joka
toisi tämän tärkeän yhteyden
tuonne lentoasemalle. Eli kyllä raideliikenteeseen on tällä hallituskaudella,
(Puhemies koputtaa) mukaan lukien nämä ensi vuoden
hankkeet, panostettu merkittävästi.
Simo Rundgren /kesk:
Puhemies! Jos oikein ymmärsin tuossa, niin ministeri
sanoi, että ei ole vielä pantu pistettä sille
rataverkon osuudelle, joka todellakin tulee sähköistyksen
piiriin, ja tämä oli tärkeä viesti,
sillä kyllä on erittäin tärkeää,
että esimerkiksi Lapin osalta sekä matkailun että kaivostoiminnan
laajenemisen vuoksi saadaan nämä pitkät
ratayhteydet esimerkiksi myös Kolariin sähköistettyä.
Sieltä tulee painetta, jopa naapurimaista, sekä Norjasta
että Ruotsista. Siinä ihan rajan tuntumassa on
Ruotsin puolella Norrbottenissa avautumassa yksi kaivos, jonka malmi
kuljetettaisiin todennäköisesti Suomen puolen
rataa pitkin. Ulkomaiset kaivosyhtiöt ovat esittäneet
siellä laskelmia, että heillä tulisi merkittäviä kuljetuksia
satamiin noita ratoja pitkin. Onko todellakin näin, kuten
ymmärsin, että näihin sähköistysasioihin
palataan eikä niille ole pantu pistettä siihen
kohtaan, että tämän pitemmälle
ei sähköistyksessä edetä, mihin
on tällä hetkellä päästy?
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Todellakin ihan hiljattain julistettiin avatuksi
myöskin tuo Kainuuseen menevä sähköistys,
eli tämäkin on yksi osoitus siitä, että tässä on
tehty hyvin paljon tällä hallituskaudella. Mutta
tämän ohjelman jatkamisen osalta tulevan hallituksen
täytyy mielestäni sitten käydä tämä lista
näistä mahdollisista tulevista sähköistyksistä läpi.
Siellähän on monia, monia hankkeita mukana näillä listoilla.
Itse ainakin olen sitä mieltä, että jotta
raideliikennettä voidaan tulevaisuudessakin kehittää,
niin nämä on hyvin tarkkaan tutkittava.
Sinikka Hurskainen /sd:
Arvoisa puhemies! Ministeri on jo luvannut Lahti—Luumäki-rataosuuden, ja se on
varmasti tulossa tai siis rakenteilla, mutta kysyisinkin ministeri
Huoviselta:
Mikä on tilanne tämän Luumäki—Imatra-rataosuuden
kohdalla?
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Suunnitelmia on tehty, ja mielestäni
tämä yhteys tuonne itään päin on
tavattoman tärkeä. Meillä tämä kauppa,
niin kuin olemme nähneet täällä tieliikennepuolella, tuonne
itään on kovassa kasvussa ja liikenne sitä myöden.
Sen vuoksi minusta pitäisi myöskin näitä raideratkaisuja
harkita, jotta voisimme ehkä pikkusen sitä raskasta
liikennettä siirtää tuolta tieliikenteen
puolelta myöskin tänne raiteille. Sen vuoksi tämäkin
hanke, johon edustaja viittaa, pitää tietenkin
viedä mahdollisuuksien mukaan eteenpäin.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hallitus esittää tulevan
vuoden tulo- ja menoarvioon kymmenen uutta väylähanketta
ja 800 miljoonan sopimusvaltuutta, mutta käytännössä kuitenkin
tämä punamultahallitus sitoo seuraavan tulevan
hallituksen kädet niin, että vuosille 2008—2009
ei voi suunnitellakaan edes yhtään uutta väylähanketta.
Kysyn ministeri Heinäluomalta:
Onko tämä nyt oikein sitten tulevaa hallitusta kohtaan,
että seuraavan kolmen vuoden aikana uusia hankkeita ei
ollenkaan käynnistetä Suomessa näiden
edellisten lisäksi?
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Ed. Kuosmanen on siinä ihan oikeassa,
että todellakin meillä on poikkeuksellisen paljon
päätöksiä, joilla tulee olemaan
vielä jatkoa ensi vaalikauden osalta, ja myös
päätöksiä, jotka on tarkoitus
aloittaa ensi vaalikaudella. Tämän taustallahan
on aito tarve. Täällä jo viitattiin myös
tuoreisiin selvityksiin, joissa korostetaan liikenneyhteyksien merkitystä sekä kansalaisten
kannalta, mutta myös alueiden kilpailukyvylle ja koko Suomen
menestykselle. Eli on poikkeuksellisen hyvät perusteet
sille, että käytämme voimavaroja yhteyksien
parantamiseen. Tämä koskee tietysti yhtä hyvin
raideliikennettä, ja aivan erityisesti sitä, mutta
myös tieliikennettä ja satamia.
Eduskunta on omassa ponnessaan viime budjetin käsittelyn
yhteydessä edellyttänyt, että hallitus
käy lävitse mahdollisuudet ykköskorin toteuttamiseen
vielä tämän vaalikauden aikana. Ja kun
hallitus teki päätöksen kymmenestä uudesta
infrahankkeesta, se nojautui juuri tähän eduskunnan
yksimieliseen tahtoon, jossa haluttiin, että näitä hankkeita
vauhditetaan. Tässä hallitus on toteuttanut koko
eduskunnan tahtoa, sekä hallituspuolueiden että opposition
viime joulukuussa ilmaisemaa tahtoa.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Näitä infrastruktuurihankkeita
ja erityisesti raideliikennehankkeita, joita alkuperäinen
kysymys koski, pitää tietysti tarkastella myös
Suomen kansainvälisen kilpailukyvyn kannalta. Minusta olisi
nyt hyvä kuulla hallituksen arvio nimenomaan tästä nopeasta
Pietarin ratayhteydestä ja sen rakentamisen aikataulusta
ja siihen sitoutumisesta. Tässä on myöskin
kysymys tästä, millä liikennemuodolla
tavaroita kuljetetaan. Me tiedämme E18-itäpuolen
liikenneturvallisuusongelmat, ja tietysti olisi liikenneturvallisuuden
ja logistiikan kannalta järkevää, että nimenomaan
raideliikenne voisi kuljettaa myöskin niitä kuljetuksia,
joita on nyt maantiellä kumipyörillä. Eli vielä kerran hyvin olennainen kysymys:
Mikä on käsityksenne, arvoisa liikenne- ja viestintäministeri
ja mieluusti myös valtiovarainministeri, siitä,
millä aikataululla Pietari-hanke toteutetaan? Tämä on
myöskin EU:n Ten-hankkeena hyvin keskeinen hanke, johon
Suomi on sitoutunut.
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa herra puhemies! Tässä todellakin tämän
nopea-junahankkeen yhteydessä on käyty paljon
keskusteluja myöskin venäläisten kanssa.
Tavoiteaikatauluhan on se, että tässä voitaisiin
liikennöidä jo tämän vuosikymmenen aikana.
Mielestäni tästä aikataulusta pitää voida pitää kiinni.
Meidän yhtiömme ovat jo suunnitelleet yhteisen
kaluston hankintaa. Siitä on kirjoitettu alustavia aiesopimuksia
eli tässä ollaan mielestäni hyvässä vauhdissa.
Sitten nämä ratkaisut raidepuolella, joita
on tehty esimerkiksi Lahti—Luumäki-radalla, ovat sitä työtä,
joka myöskin osaltaan on nopeuttamassa tämän
tärkeän yhteyden muodostumista. Kyllä hallitus
on tehnyt vahvasti työtä ja sitoutunut myös
tähän hankkeeseen. Emme siis halua kuljettaa pelkästään
tavaroita, vaan myös ihmisiä.
Astrid Thors /r:
Värderade talman! Värderade ministrar! När
riksdagens delegation under talman Lipponens ledning besökte
Moskva för några veckor sedan fick vi den uppgiften
att Oktoberjärnvägarnas dotterbolag planerar just
nu att skaffa den utrustning som behövs för att
trygga och försnabba frakttrafiken, så att vi
kunde flytta över en del av trafiken från gummihjul
till järnväg. Kan minister Huovinen bekräfta,
när kommer de här nya vagnarna att komma i bruk
så att vi kan minska på den här lastbilstrafiken?
Arvoisa puhemies! Arvoisat ministerit! Kun eduskunnan valtuuskunta
kävi Moskovassa pitämässä seminaaria
pohjoisesta ulottuvuudesta, saimme tietää, että Lokakuun
rautateiden tytäryhtiö on hankkimassa lisää kalustoa,
jotta voidaan myöskin siirtää autoja
rekoilta rautateille. Voiko ministeri varmistaa, että nämä neuvottelut
ovat ne, mihin te viittasitte, ja missä aikataulussa uutta
kalustoa voidaan ottaa käyttöön?
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Äskeisessä vastauksessa
viittasin nimenomaan tähän henkilöliikenneyhteyteen
ja sen kalustohankintoihin. On myös minun tiedossani, että Lokakuun
rautateillä ja myöskin VR:llä on ollut
suunnitelmia tämän kaluston hankkimiseksi. Ongelmana
esimerkiksi autojen kuljetuksessa raiteilla on ollut nimenomaan
näiden lastaus- ja purkupaikkojen puute tuolla Venäjän
puolella.
Käsitykseni on myös se, että liikenneministeriö on
kiirehtinyt näitä hankkeita ja myöskin
VR on siellä mukana toimijana, jotta se infrastruktuuri
olisi kunnossa, jotta näille kuljetuksille voitaisiin myös
tätä raideliikennevaihtoehtoa tarjota. Mutta on
kyllä myös niin, että sitten valtiot
eivät voi määrätä käyttämään
tiettyä kuljetusmuotoa, vaan viime kädessä se
valinta kuuluu kuitenkin yrittäjille. Tietenkin toivon,
että raideyhteys voisi olla tässä mielessä kilpailukykyinen
tulevaisuudessa.