Täysistunnon pöytäkirja 133/2006 vp

PTK 133/2006 vp

133. TORSTAINA 14. JOULUKUUTA 2006 kello 10

Tarkistettu versio 2.0

Venäjän ja Saksan välisen kaasuputken ympäristövaikutukset

Christina Gestrin /r:

Värderade talman! Det planeras ett gasrör mellan Ryssland och Tyskland och det här gasröret kommer att gå längs med Finska vikens botten. Jag vill fråga regeringen: I vilket skede är miljökonsekvensbedömningen för tillfället och vilka möjligheter har Finland att påverka det att miljöeffekterna blir så små som möjligt?

Venäjän ja Saksan välille suunnitellaan parhaillaan kaasuputken rakentamista. Etenkin rakentamisvaiheessa hankkeen ympäristövaikutukset voivat olla merkittävät. Kysyisin: Missä vaiheessa hankkeen ympäristövaikutusten arviointi on tällä hetkellä, ja mitkä ovat Suomen mahdollisuudet vaikuttaa siihen, että nämä ympäristövaikutukset olisivat mahdollisimman pienet?

Ympäristöministeri Jan-Erik Enestam

Arvoisa herra puhemies! Suomen yva-menettely käynnistyi 14. marraskuuta, jolloin Nord Stream toimitti yva-ohjelmansa Uudenmaan ympäristökeskukseen, joka tässä on toimivaltainen viranomainen, ja samana päivänä käynnistyi myös Espoon sopimuksen kansainvälinen arviointimenettely.

Tämä arviointiohjelma on meillä julkisesti nähtävillä 27.11.2006—26.1.2007 Suomenlahden rannikon ja Saaristomeren 33 kunnassa, jolloin on mahdollista lausua mielipide tai antaa lausunto asiakirjojen riittävyydestä yva-yhteysviranomaiselle. On selvää, että tämä hanke on erittäin haasteellinen, joten tämä ympäristöarviointi on tehtävä erittäin huolellisesti, jotta mahdolliset riskit, joita tähän liittyy, jos putki aiotaan rakentaa, voidaan välttää.

Christina  Gestrin  /r:

Värderade talman! Ruotsissa käydään keskustelua siitä, että putkea voidaan käyttää myös hyväksi sotilaallisesti tiedustelutarkoituksissa, ja tähän liittyvistä riskeistä ja uhkista.

Onko hallitus seurannut tätä keskustelua ja ryhtynyt jonkinlaisiin toimenpiteisiin Suomen osalta?

Puolustusministeri Seppo Kääriäinen

Herra puhemies! Ruotsissa käytävää keskustelua tältäkin osin on seurattu; muutakin, joka liittyy turvallisuuspolitiikkaan, seurataan erittäin tarkkaan.

Mitä tähän asiaan tulee, niin näkökulma on tietysti se, mitä ministeri Enestam tässä analysoi. Ensisijaisesti se on, totta kai, energia- ja ympäristöpoliittinen kysymys, mutta on päivänselvää, että puolustusministeriö ja Puolustusvoimat seuraavat kaikkea, mitä lähistöllä tapahtuu, maalla, merellä ja ilmassa, tietäen myös sen tarkoin, mitä lähistöllä tapahtuu, ja näinhän on tehtäväkin, sillä puolustusministeriöhän on aluevalvontaviranomainen Suomessa lainsäädännön mukaan ja on velvollinen seuraamaan tarkoin kaikkia tapahtumia jokaisessa ilmansuunnassa.

Heidi  Hautala  /vihr:

Arvoisa puhemies! Tämä Ruotsin asenne varmaan osoittaa, että siellä ei niin kovin tarkkaan niitä Venäjän asioita tunneta.

Mutta haluaisin palata tähän varsinaiseen ympäristöpuoleen. Eikö tässä kansainvälisessä ympäristövaikutusarvioinnissa ole semmoinen pieni ongelma, että tiettävästi Venäjän federaatio ei ole ratifioinut sitä Espoon sopimusta, jonka ministeri Enestam mainitsi? Kun sehän on juuri se sopimus, jonka nojalla tämmöiset vaikutuksiltaan rajat ylittävien hankkeiden ympäristövaikutukset arvioidaan, niin kuinka tämä sitten tavallaan toimii niin, että saadaan Venäjä myöskin mukaan siihen aktiivisesti? Ymmärrän kyllä, että EU-maiden kesken sopii hyvinkin tämä menettely.

Ympäristöministeri Jan-Erik Enestam

Arvoisa puhemies! Kun EU ja Venäjä tapasivat ympäristöministerikokoonpanossa, niin nimenomaan tämä asia oli meidän taholtamme esillä ja kehotettiin Venäjää ratifioimaan Espoon sopimus. Selvää vastausta ei tullut, mutta kuitenkin niin, että ratifioimatta he sanoivat soveltavansa sitä sopimusta. Mutta painostukset jatkuvat, jotta he todella sopimuksen ratifioisivat.

Puhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.