Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonala 30
jatkui
Jari Leppä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Maa- ja metsätalouspääluokassa
on ainakin yksi selkeä yhteneväisyys äsken
keskusteltuun sosiaali- ja terveysministeriöön.
Se on keskusteltu tietojärjestelmien yhteensopimattomuus
ja monimutkaisuus ja hallinnollinen byrokratian ylimittaisuus verrattuna
meidän suomalaisten määrään ja
siihen tarpeeseen, joka sillä on. Elikkä molemmissa
on ihan sama tavoite, hyvä tavoite, purkaa päällekkäisyyksiä ja
lisätä tietojärjestelmien yhteensopivuutta
ja keventää byrokratiaa. Se on aivan välttämätön
kummassakin pääluokassa, kumpienkin ministeriöiden
alla, ja on hyvä, että ministerit ovat ottaneet
tämän asian asiakseen, niin sosiaali- ja terveysministeriössä toimivat
ministerit kuin myöskin maa- ja metsätalousministeri.
Maa- ja metsätalousministeriön osalta näitä säädöksiä on
jo nyt purettu jonkun verran, siirrytty enemmän ja enemmän
sähköiseen tukijärjestelmään
ja tukihakuun. Nyt seuraavaksi tuodaan myöskin pienteurastamoita
ja muita pieniä elintarvikkeiden jalostajia koskevia tietojärjestelmämuutoksia
ja -kevennyksiä, jotka myöskin merkitsevät
sitä, että kustannustaso näillä yrittäjillä alenee.
Hyvä niin. Tätä työtä on
jatkettava. Sitä on vielä kosolti jäljellä,
ja tätä yksinkertaistamista pitää viedä erittäin
vahvalla ja voimakkaalla otteella eteenpäin.
Puhemies! Tämän hallituksen aloittaessa hallitusohjelmaan
kirjattiin erittäin velvoittavat kirjaukset siitä,
millä tavoin maatalouden harjoittajien tulokehitykselle
halutaan tapahtuvan elikkä tulokehityksen halutaan vahvistuvan.
Sen jälkeen on tapahtunut varsinkin markkinamekanismeissa
erittäin suuria muutoksia. Leimaa antavaa on myöskin
se, että turbulenssi tulojen ja kustannusten kesken ja
välillä on vahvistanut otettaan. Tämä on
tietänyt sitä, että alkutuottajat ovat
jääneet yhä heikompaan asemaan markkinoiden
puristuksessa. Siksi täytyy myöskin kansainvälisessä kaupassa
ottaa muita asioita kuin pelkkä puhdas hinta huomioon.
Kilpailun täytyy olla reilua, kauppapolitiikan pitää olla
reilua, ja sen pitää tunnistaa myös muuta
kuin hinta. Sen pitää tunnistaa tuotantotavat, ympäristöstä huolehtiminen,
eläimistä huolehtiminen kestävällä tavalla,
torjunta- ja lääkeainejäämät
jne. Vasta näiden huomioimisen jälkeen voidaan
puhua reilusta kauppapolitiikasta, ei aikaisemmin. Maa- ja metsätalousvaliokunnan
erittäinkin
monen asiantuntijan toimesta on kerrottu tämä samainen
asia maailman kauppajärjestön toimintatavan muutostarpeesta.
Suomessa erityisesti ministeri Väyrynen jo tuolla kansainvälisillä kentillä on
voimakkaasti puhunut tämän asian puolesta, ihan
samoin kuin ministeri Anttila, ja myöskin tälle
meidän pitää vahva tuki antaa. Suomalainen
kansallinen harjoitus siitä on tällä hetkellä menossa,
ja se on tuottaja- ja toimialaorganisaatiolain muutokset, joissa
ensimmäistä kertaa Euroopan unionin jäsenyyden
aikana nyt halutaan puuttua markkinatilanteeseen niin, että se
olisi oikeudenmukainen, se olisi aito ja se olisi reilu kaikkia
elintarvikeketjun osapuolia kohtaan. Tälle työlle
on myöskin annettava erinomaisen vahva tuki.
Puhemies! Maatalous- ja oikeastaan kaikki maaseutuelinkeinot
ovat erittäin pääomaintensiivisiä tällä hetkellä.
Se tietää sitä, että myös
toimintaympäristön täytyy olla pitkäjänteinen,
ennakoitava, ja sen pitää taata myöskin
kohtuullinen toimeentulotaso. Siksi talouspolitiikan keinot, verotukselliset
keinot, tulojen tasaamismahdollisuudet jne. täytyy ottaa
myöskin politiikan agendalle ja täytyy saada sinne
selkeitä muutoksia. Tukipolitiikka ja maatalouspolitiikka
ovat olleet sinänsä kohtuullisen vakaita tällä vaalikaudella,
vaikka isoja päätöksiä ja ratkaisuja
on tehty myöskin Euroopan unionin alueella. Siitä huolimatta
ne ovat olleet niitä osatekijöitä, jotka
ovat pysyneet vakaina. Kaikki muu on heilunut enemmän.
Puhemies! Lyhyesti lopuksi uusiutuvasta energiasta. On äärimmäisen
tärkeää, että sen ison energiapaketin
osalta tehdyt uusiutuvan energian edistämistoimet viedään
loppuun sovitulla tavalla. Se näytelmä, joka käytiin
pari viikkoa sitten hallituksen piirissä, ei ole minkään
arvoinen siihen verrattuna, mitä ne yhteiset tavoitteet
ovat. Siksi toivon, että jatkossa, nyt kun (Puhemies: 5 minuuttia!)
näitä hankkeita tulee, ne täytyy hoitaa
sovitulla tavalla. Ne ovat osa sitä merkittävää uusiutuvan
energian pakettia, joka liittyy koko suomalaisen energiapaletin
uudistamiseen niin, että se on huoltovarmuuden kannalta
ja ilmastovaikutuksiltaan myönteinen ja ennen kaikkea myönteinen
maaseudun kannalta.
Pertti Hemmilä /kok:
Herra puhemies! Tässä lähellä,
Arkadiankadun toisella puolella, sijaitsee Paasikiven aukio, jossa
on kiveen hakattuna se totuus, joka aika usein unohtuu: "Kaiken viisauden
alku on tosiasiain tunnustaminen." Niinpä tässä maa-
ja metsätalouspolitiikassa pitäisi myöskin
realistisesti nähdä ne asiat, mitkä ovat
tapahtuneet ja mitkä tapahtumat sitten johtavat tulevaisuudessa
semmoiseen tapahtumien ketjuun, että niitten asioitten
korjaaminen voi olla aika vaikeaa. Minä oikeastaan jatkan
siitä, mihin maa- ja metsätalousvaliokunnan puheenjohtaja äskeisen
puheensa lopetti, elikkä tästä meidän
metsäpolitiikasta ja uusiutuvasta energiasta.
Nimittäin kun tämän hallituksen tavoitteena on
ollut kansainvälisten ilmastosopimusten noudattaminen ja
niihin sitoutuminen ja myöskin työllisyyden lisääminen
ja samalla sitten energiaomavaraisuuden lisääminen,
niin kesällä, kun päätettiin
ydinvoiman lisärakentamisesta, sen yhteydessä sovittiin
ihan yhteisesti uusiutuvan energian tukipaketista ja sovittiin myöskin
siitä, että vanhat rästit hoidetaan pois.
Näitä rästejä on syntynyt sen
vuoksi, että syksyllä 2008, kun lama tuli vähän
yhtäkkiä, se iski tuonne metsäpuolelle myöskin
hyvin voimakkaasti ja metsäteollisuus lopetti puun hankkimisen.
Ilman näitä Kemera-leimikoita monet koneet eri
puolilla Suomea metsissä olisivat pysähtyneet
kerta kaikkiaan, kun teollisuus ei ostanut puuta, mutta onneksi
oli tämä Kemera-järjestelmä,
ja näin nämä koneet ja miehet saivat
jatkaa töitä.
Mutta mitä nyt on tapahtunut? Näistä niin
sanotuista Kemera-tuista sopiminen viime keväänä näyttää nyt
unohtuneen kyllä erityisesti hallituksen piirissä.
Nyt tarvittaisiin näitten rästien maksamiseen
vähintään 20 miljoonaa euroa rahaa, mutta
yhtään näitä rästejä ei
saada maksettua nyt näillä Kemera-varoilla, jotka
tällä hetkellä budjetissa ovat. Ei siis
ole todellakaan mikään ihme, jos kansalaiset puhuvat
ja kansa vaikeroi politiikan uskottavuusongelmasta, sillä niin
ristiriitainen tämä nykyinen tilanne on. Näyttää ihan siltä,
että hallitus on keväällä puhunut
yhtä, mutta sen jälkeen nyt loppuvuodesta tehnyt
ihan toista. Tämä on ihan todellinen uhka, että Kemera-tuet
jäävät osittain kokonaan maksamatta.
Ja mitenkäs sitten tapahtuu? Nimittäin tämä järjestelmä muuttuu
ensi keväänä tai todennäköisesti
viimeistään ensi syksynä, ja jos silloin
on vanhoja rästejä maksamatta, niin todennäköisesti
nämä metsänomistajat ja yrittäjät
jäävät nuolemaan näppejään.
Näin voi aivan hyvin käydä.
Valtiovarainministeriön budjettipäällikkö ihmetteli
vastikään, miksei eduskunta ole käyttänyt
sitä jopa lähes 300 miljoonan euron rahaa, joka
syntyi siitä, kun määrärahakehykset
alitettiin. Tästä 300 miljoonasta eurosta, kun
kehykset alitettiin, olisi voitu käyttää vaikka
se 20 miljoonaa euroa näitten Kemera-rästien hoitamiseen.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kemera-rahojen osalta maa- ja metsätalousministeri
Anttila on kantanut kovaa murhetta ja huolta ja on vääntänyt
kokoomuslaisen valtiovarainministerin kanssa kättä siitä,
että niiden rahojen pitää tulla. Ne olisivat
olleet myöskin maa- ja metsätalousministeriön
budjetissa sisällä ja ovat varmaan edelleen sisällä,
mutta kun ei ole saanut käyttövaltuuksia, ei niitä vaan
ole annettu.
Elikkä tässä on nyt sellaista byrokratiaa
ja sellaista vallankäyttöä, että en
tiedä, miksi pitää ministeriä ja
tätä metsänomistajaporukkaa tällä tavalla
kyykyttää. Tämä ei ole edes
mitään hyvää hallintotapaa,
koska on aikanaan päätetty, paljonko maksetaan,
ja nyt sitten todella on ihan aiheellinen huoli ed. Hemmilällä,
että metsänomistajat joutuvat odottamaan niitä rahoja.
Siis niiden pitää tulla. Meidän pitää yrittää vaan
toimia niin, että se asia tulee aidosti hoidettua.
Arvoisa puhemies! Nykyisessä kilpailulaissa on valuvika.
Se on antanut kaupalle luvan ketjuyhteistyöhön,
ja kun meillä on kaksi kaupparyhmittymää,
niin tässä päästään
hyvin nopeasti sellaiseen tilanteeseen, että kauppa sanelee
juuri ne ehdot, jotka se parhaaksi näkee. Siksi suomalainen
tuottaja, alkutuottaja nimenomaan, on täysin puolustuskyvytön
vahvaa kauppaa vastaan. Meidän on vihdoin viimein saatava
myöskin tuottajayhteistyötä mahdollistava
lainsäädäntö niin, että he
yhdessä voivat osaltaan vaikuttaa siihen omaan tulonmuodostukseensa.
Viljan voimakas hinnannousu viime syksystä lähtien
on positiivinen asia. Viljahan on ollut maailmanmarkkinoilla ja
myöskin Suomessa liian halpaa, se ei ole kattanut edes
tuotantokustannuksia. Siis se on hyvä asia, että viljan
hinta nousee. Mutta toisaalta kotieläintuotannon kustannukset
nousevat, sianlihan, kananmunien, maidon tuotannon kustannukset
nousevat, ja siksi kaupan pitää elää myöskin
arjessa ja ajassa ja hyväksyä kohtuulliset hintojen
korotukset. Meillä on perusruoka halpaa. Se, että meillä on
kallis kaupan rakenne, osaltaan tuo siihen lisäkustannuksia.
Se ei ole kyllä viljelijäväestön
vika, kun kansainvälisessä vertailussa jäädään
hopealle tai kolmannelle tai neljännelle sijalle.
Meillä on rakennettu 30 miljoonan ihmisen tarpeita
varten kaupan neliöt, ja nämä kuluttajat yhdessä tuottajien
kanssa ne maksavat. Meidän on syytä käydä avointa
keskustelua siitä, mihin me näitä neliöitä tarvitsemme,
kuinka paljon näitä pitää rakentaa
lisää. Varmemmaksi vakuudeksi sanon, että jos
vuonna 1970 kauppias maksoi keskusliikkeelle vuokraa 2 prosenttia,
niin tänä päivänä hän
maksaa parhaimmillaan 14 prosenttia vuokraa. Siinä on erinäköisiä palveluja
sisällä, mutta jos 25 prosentin bruttokate ei
riitä plusmerkkisen tuloksen tekemiseen kauppiaalle, niin kaupan
kustannukset on hilattu kiinteistökustannuksineen kaikkineen
aivan pilviin, ja siinä on mukana markkinoinnin, mainonnan
kustannuksia. Jos avataan arkipäivän, tai itse
asiassa loppuviikon, sanomalehtiä, siellä on puolet
mainoksia, ja kuka ne maksaa? Ne maksaa kuluttaja, mutta yhtäältä siinä on
mukana myöskin tuottaja.
Meillä on isot talkoot tässä edessä.
Meillä on paljon turhaa asiaa kuluttajien maksettavana,
ja osaltaan se rasittaa meidän tuottajakenttäämme. Tuottajien
pitää saada jatkossa työstään
kohtuullinen korvaus ja sijoitetulle pääomalle
tuotto. Muussa tapauksessa meidän ruokahuoltomme alkaa
ontua.
Ja nyt kun ollaan menossa jouluun, (Puhemies: 5 minuuttia!)
niin toivotan kaikille hyvää, antoisaa joulupöytää kotimaisen
ruuan parissa.
Tuomo Hänninen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Maa- ja metsätalousministeriön
pääluokka on hallituksen esityksin ja valiokunnan tarkoin
harkituin täydennyksin hyvä kokonaisuus. Kokonaissummaltaan
tämä pääluokka on 2,8 miljardia
euroa.
Hallitusohjelman toteutumisen osalta maatalouden kannattavuuden
ongelmia ei ole voitu ratkaista. Myöskään
byrokratiatalkoot eivät ole toteutuneet aivan tavoitteiden
mukaisesti. Maatalouden kannattavuuden osalta valtio on omista velvoitteistaan
jokseenkin pystynyt vastaamaan, mutta tuottajahinnat eivät
ole kehittyneet kustannusten mukaisesti, ja kannattavuus on jopa
heikentynyt. Myöskään byrokratiatalkoiden
osalta tulokset eivät ainakaan vielä ole olleet
riittäviä. Mutta ehkä sitten, kun tietohallinnossa
päästään vieläkin suurempaan
soveltamiseen, tilanne helpottuu.
Myöskin valiokunnan lisäykset ovat hyvin harkittuja.
Kalastusta harrastavana pidän hyvänä sitä,
että poistokalastukseen eli roskakalan pyyntiin tässä esitetään
1,4 miljoonaa euroa. Sisävesikalastukseen tästä jäisi
400 000, kun Itämereen menee miljoona euroa. Valiokunta
näki jo ne tärkeimmät kohteet, mihin
panostetaan. Valitettavasti siellä kohteissa ei ollut yhtä tärkeimmistä sisävesikalastusalueista
elikkä Koillismaan vesiä. Olenkin esittämässä,
että seuraavaan hallitusohjelmaan pitää saada
ehdottomasti kalavesien hoito ja sinne kunnon resurssit, jotta roskakala
ei valtaa meidän arvokkaita vesiämme.
Metsätalouden suhteen kestävän metsätalouden
rahoitus on tässä esityksessä nyt 72,3
miljoonaa euroa ja uusiutuvan energian tukipakettikin on ihan kohtalaisen
hyvä. Aivan kuten äsken edustajat Hemmilä ja
Mauri Salo totesivat, tavoitteiden mukaiseen rahoitukseen ei päästy,
ja se tietysti on harmin paikka. Siinä työsarkaa meille
vielä edelleen riittää.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Hänninen puhui byrokratian purkamisesta
ja siitä, että tietojärjestelmillä voisi
olla joku merkitys tulevaisuudessa. Minä olen kovin pessimistinen
sen suhteen. Nimittäin mitä enemmän meillä on
tätä informaatioteknologiaa, it-järjestelmiä, kehitetty,
sitä hankalammaksi nämä käytännöt ovat
vaan muuttuneet.
Sitten ihan tästä hallinnoinnista ja byrokratiasta.
Yhtenä esimerkkinä sen lisääntymisestä ja näin
ollen hallitusohjelman tavoitteitten vastaisesta toiminnasta on
viime kevään tilanne, kun maa- ja metsätalousministeriö pyysi
lisärahoitusta 70 henkilötyövuodelle
ja se kohdentui nimenomaan valvonnan lisäämiseen,
tukivalvontojen lisäämiseen 70 henkilötyövuotta
lisää, mutta ei kylläkään
sitten myönnetty sitä määrärahaa.
Olisi mielenkiintoista nyt sitten tietää, miten
nämä valvonnat ovat onnistuneet, kun niitä määrärahoja
ei myönnetty.
Mitä tulee sitten tähän viljelijöitten
taloudelliseen tilanteeseen, niin tänään
puhuttiin myöskin näistä tuottajaorganisaatioista
täällä, ja kyllä minä puolustan
voimakkaasti sitä järjestelmää nyt,
kun EU:ssa on myönnetty se tosiasia, että tuottajat
ovat niitä, jotka jäävät aina
heikommalle, ja tuottajaorganisaatiot ovat tästä lähin
sallittuja. Minä toivon, että hallitus saisi aikaiseksi sitä tarkoittavan
esityksen hyvin nopeasti.
Krista Kiuru /sd:
Arvoisa puhemies! Minulla on neljä huolta, joten yritän
olla nopea. Keskustelussa on illan aikana viitattu metsäteollisuuden
ahdinkoon ja kilpailuedellytysten turvaamiseen, mutta valitettavan
vähän kuitenkaan tähän sosialidemokraattien
ylläpitämään teemaan on saatu
vastakaikua tässä keskustelussa. Erityisesti energiaveropäätösten
tarkastelun osalta pitäisi tehdä nopeita toimia,
jotka parantaisivat kilpailukykyä huomattavasti.
Arvoisa puhemies! Toiseksi haluaisin nostaa esiin tuon vesistö-
ja vesihuoltotöiden määrärahan
ja lisäksi myös tulvasuojelun riittävät
resurssit. Maa- ja metsätalousministeriössä on
tehty selvitystä siitä, miten saataisiin noin
10 000 taloutta lisää viemäriverkon
piiriin. Tosiasiassa se tarkoittaisi kehyskaudella jopa 25 miljoonan
sijoitusta lisää siihen. Minusta lähtökohdan
pitäisi olla se, maamme vesistöjen kunnon parantamisen
pitäisi olla yksi keskeinen tavoite.
Arvoisa puhemies! Sitten kolmas teema, jonka haluan myös
nostaa esiin, on Metsähallituksen resurssien alasajo. Me
usein ajattelemme, että virkistyspaikoista ei ole niin
väliksi. Tosiasiassa kuitenkin kaikki selvitykset osoittavat,
että se on myöskin yksi tärkeä turismin
keino ja tuo eri alueille aika paljon rahaa. Eli on laskettu, että suosituimmissa
kansallispuistoissa kävijöiden rahankäyttö saattaa
tuoda alueelle jopa 20 euroa jokaista puiston palvelurakenteisiin
sijoittuvaa euroa kohti. Se on minusta merkittävä keino myös
siihen, että me pidämme yllä näitä virkistyspaikkoja.
Valitettavasti nyt tiukka tuottavuusohjelma sekä nämä viimeiset
leikkaukset johtavat päinvastaiseen tulokseen.
Aivan lopuksi, arvoisa puhemies, toivon, että ministeri
Anttila nyt alkuvuoden aikana turvaa sen, että ammattikalastuksen
tukemista jollakin tavalla jatketaan. Tämä tilanne
on käsittämättömän
huono nyt.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! On pakko puuttua tähän,
kun täällä salissa puhutaan muunneltua
totuutta. Nimittäin kannattaa tutustua tähän
budjettimietintöön, ennen kuin käyttää tuon
kaltaisia puheenvuoroja, mitä äsken kuultiin.
Nimittäin eduskunta lisää nyt Metsähallituksen
luontopalveluihin vähän enemmän kuin Metsähallituksen
luontopalvelut pyysivät meiltä. Sinne lisätään
määrärahoja niin paljon, ettei mihinkään
irtisanomisiin pitäisi tarvita ryhtyä. Sen vuoksi
halusin tämän tarkentavan puheenvuoron käyttää.
Krista Kiuru /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tosiasiassa liian tiukka tuottavuusohjelma
on leikannut merkittävän määrän Luontopalveluita,
ja kyllä se vaan nyt niin on, että kun te tutustutte
tarkemmin vielä meidän sosialidemokraattien vastalauseeseen,
niin tarkemmat yksityiskohdat on löydettävissä sieltä.
En lähde nyt enää kinaamaan enempää ed.
Hemmilän kanssa.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä minun on pakko nyt vähän
oikaista ed. Kiurun väitteitä. Olen sekä maa-
ja metsätalousvaliokunnan jäsen että valtiovarainvaliokunnan
maatalousjaoston jäsen, ja siellä kyllä yhtä edustajaa
lukuun ottamatta sosialidemokraatit ovat olleet erittäin
pitkälti samoilla linjoilla hallituspuolueitten edustajien
kanssa, ja voisi puhua semmoisesta harmonisesta yksituumaisuudesta, yksimielisyydestä,
kun näitä asioita on käsitelty. Mutta
yksi sosialidemokraattinen edustaja on kyllä aina ollut
oppositiossa.
Yleiskeskustelu pääluokasta 30 päättyi.