Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Jouluun on enää viikko aikaa,
ja uskon, että monissa suomalaiskodeissa jouluvalmistelut
ovat jo täydessä tohinassa. Valitettavasti monessa
perheessä jouluvalmistelut tapahtuvat hyvin epävarmoissa
tunnelmissa. Kuten eilen julkaistussa kirjassa Suomalaisten hyvinvointi
2010 todetaan, valitettavasti isänmaassamme köyhyys
ja eriarvoisuus ovat lisääntyneet. Lapsia Suomessa
elää suhteellisen köyhyysrajan alapuolella
saman verran kuin 1970-luvulla eli 150 000 lasta. Lapsiperheiden
ohella monet pitkäaikaistyöttömät
ja pienituloiset eläkeläiset elävät
hyvin vaikeassa taloudellisessa tilanteessa. Kysyisinkin teiltä, ministeri
Rehula:
Eikö olisi reilua myöntää,
että hallituksen politiikka on ollut epäonnistunutta,
kun tulokset ovat näin karuja?
Sosiaali- ja terveysministeri Juha Rehula
Arvoisa herra puhemies! Näin joulun alla, niin kuin
kaikkina muinakin päivinä vuodessa, on reilua
myöntää, että meillä on
yhteiskunnassa epäkohtia, jotka odottavat korjaamistaan.
Meillä on ihmisiä, jotka elävät
minimitoimeentulolla, ja osa elää jopa sen minimitoimeentulon
alapuolella.
Nämä tiedot, jotka eilen Terveyden ja hyvinvoinnin
laitoksen tutkimuksessa kerrottiin, kertovat yhden todellisuuden
siitä, missä tässä maassa mennään.
Tässä suhteellisen köyhyyden käsitteessä on
aina se ongelma, että se lasketaan tietyistä lukuarvoista
ja jopa niiden alle jäävät ne ihmiset,
jotka ovat todella hädänalaisessa tilassa. Hallitus
on yrittänyt panostaa esimerkiksi lapsiperheitten osalta
eikä vain yrittänyt vaan tehnyt tällä vaalikaudella
päätöksiä, joilla on tehty tulonsiirtoja
nimenomaan esimerkiksi yksinhuoltaja- ja monilapsisille perheille,
joilla ongelmat ovat suurimmat.
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Uskon, että monessa suomalaisperheessä aidosti mietitään,
onko varaa ylipäänsä ostaa lapsille esimerkiksi
joululahjoja, koska taloudellinen tilanne on niin tiukka. SDP on
tehnyt oman vaihtoehtobudjettinsa, jossa me esitämme muun
muassa pienituloisten lapsiperheiden toimeentulotukeen 30 euron
korotusta kuukaudessa. Me esitämme työttömien
peruspäivärahan ja työmarkkinatuen korottamista
sekä pienituloisten eläkeläisten asumistuen
parantamista.
Meidät saavutti tänään tieto
siitä, että itse asiassa hallitus on lisäämässä menoja
vähemmän kuin kehykseen oli varattu eli jopa noin
300 miljoonaa vähemmän. Olisinkin kysynyt:
Eikö näistä 300 miljoonasta eurosta
olisi voitu käyttää köyhien
ihmisten aseman parantamiseen vaikka noin 180 miljoonaa, jolla summalla olisi
voitu nostaa kunnallisveron perusvähennys 3 000
euroon ja sitä kautta auttaa kaikista heikoimmassa asemassa
olevien ihmisten tilannetta?
Sosiaali- ja terveysministeri Juha Rehula
Arvoisa herra puhemies! Jouluun on aikaa puolitoista viikkoa,
mikä tarkoittaa sitä, että siinä eivät
paljon vaihtoehtobudjetit auta, kun mietitään,
onko varaa lapsille ostaa lahjoja. Toistan äsken sanomaani.
Tällä vaalikaudella on panostettu, on tehty tulonsiirtoja
nimenomaan niitten lapsiperheiden osalta, jotka ovat kaikkein köyhimmässä,
kaikkein vaikeimmassa asemassa: yksinhuoltajaperheet, monilapsiset
perheet. Samoin pienimpien vanhempain-, isyys-, äitiyspäivärahojen
nosto työmarkkinatuen tasolle on ollut selkeä päätös
kohdentaa ne resurssit, jotka meillä on käytettävissä,
kaikkein vähävaraisimpien ihmisten elämäntilanteeseen.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Köyhyyden arjessahan on monta kohtaloa,
mutta ehkä surullisin kohtalo on nyt näillä omaishoitajilla,
jotka ovat vanhoja ihmisiä ja pienillä tuloilla
yrittävät hoitaa vanhaa puolisoaan, joka on sairastunut.
Kunnan palkkio on pieni, ja valtio sitten vielä verottaa
sitä. Vapaapäiviä on vähän,
ja joskus kunta ottaa niistä erillisen maksun. Nyt täällä eduskunnassa
ainakin ed. Hannes Manninen kerran korosti, että me olemme
kaikki valmiit puuttumaan tähän epäkohtaan
ja korjaamaan sen. Minä olisin kysynyt hallitukselta:
Miten te ette saaneet tästä esitystä aikaan?
Se esitys olisi hyödyllinen näille ihmisille ja
hyvin hyödyllinen julkiselle taloudelle, koska tulevaisuudessa
näitä omaishoitajia tulee lisää ja
jos he jaksaisivat hoitaa tehtävänsä hyvin,
niin se olisi kaikille eduksi.
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Herra puhemies! Sata-komiteahan selvitti tätä asiaa. Se
jäi jonkin verran kesken Sata-komitealta, ja se otettiin
sitten tuonne sosiaali- ja terveysministeriöön,
jossa sitä on nyt jatkettu. Elikkä Sata-komitean
ajatus oli se, että hoitotuki ja omaishoidon tuen palkkio-osuus
liitetään yhteen ja siirretään
Kelan maksettavaksi. Tästä kuitenkin selvisi,
että tähän ei kaiken kaikkiaan se ratkaisu,
mitä esitettiin, olisi ollut kovin kestävä.
Ja siitä syystä arvioidaan myös semmoista
vaihtoehtoa, että niitä hoitotukia ja omaishoidon
tuen palkkio-osuutta ei liitetäkään yhteen
vaan pelkkä omaishoidon tuen palkkio-osuus siirrettäisiin
Kelaan. Tämä selvitys on meillä nyt jatkotyössä,
ja varmasti saadaan vielä kevään aikana
siitä lisätietoa ja myöskin tieto siitä,
mikä sen hintalappu on.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Nyt te olette ollut hallitusvastuussa 3 vuotta
ja 8 kuukautta, ja tuntuu aika turhauttavalta kuunnella teiltä,
ministeri Risikko, selvityksessä olevien asioiden listaa.
Sama on käyty läpi vanhuspalvelulaissa, omaishoitoasioissa.
Nämä ovat aika isoja hyvinvointivaltion rakenneasioita,
ja ministeri ei oikeastaan eduskunnan edessä voi mennä selvitysten
taakse enää tässä vaiheessa.
Kysyisin siitä, kun terveyseroista kai oli myös hallitusohjelmaan
kirjattu tavoite ja tämän päivän
lehdistä luemme isosta haarukasta, joka on yhä kasvanut.
Meillä huonossa terveystilanteessa olevien ihmisten terveys
on heikentynyt edelleen tämän hallituskauden aikana
ja sitten niille, joilla on jo mennyt kohtuuhyvin, on kohdennettu lisää resursseja.
Oletteko te tyytyväinen tähän tulokseen
vai oletteko tehnyt virheitä resurssien kohdentamisessa?
Me olemme ainakin nähneet, että veronalennukset
ovat olleet ylisuuria ja vielä osuneet niille paremmin
toimeentuleville eivätkä ole auttaneet Suomea
säilymään hyvinvointiyhteiskuntana.
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Täällä kysyttiin
veroasioista, mutta minä vastaan terveyseroasioihin.
On aivan totta, että terveyseroihin vaikuttavat hyvin
monet asiat. Terveys korreloi eli on yhteydessä sosioekonomiseen
asemaan ja koulutukseen, elikkä pelkillä terveyspalveluilla
me emme terveyseroja pois saa. Me olemme kehittäneet niitä tosi
paljon tämän kauden aikana. Me olemme myös
verotukseen erilaisin keinoin pyrkineet puuttumaan ja pyrkineet
saamaan sitä kokonaisuutta.
Viittasitte siihen, että ei voi vedota selvityksiin.
Teidän erinomaisen hyvät kysymyksenne kohdistuivat
nyt kyllä niihin kohtiin, mistä tehdään
juuri selvityksiä. Jos kysyisitte jotain muuta, minulla
olisi kyllä varastossa, mitä niille on tehty.
Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paavo Väyrynen
Arvoisa puhemies! Ed. Kumpula-Natri kiinnitti kysymyksessään
huomiota hallituksen koko tämän vaalikauden toimintaan.
Me mielellämme kyllä asetamme sen vertailtavaksi edellisten
hallitusten toiminnan kanssa. Tämän hallituksen
aikana on hyvin merkittävällä tavalla nimenomaan
heikoimmassa asemassa olevien sosiaaliturvaa parannettu ja myös
verotuksessa on tehty oikeudenmukaisia ratkaisuja. Tämän hallituksen
politiikka on kaiken kaikkiaan ollut selvästi sosiaalisempaa
kuin esimerkiksi edellisen hallituksen. Paljon työtä vielä jää tehtäväksi, ja
hallitus työskentelee loppuun saakka ja valmistautuu sitten,
jokainen puolue omalta osaltaan, seuraaviin vaaleihin. Onneksi vielä aika paljon
on tehtävää meille kaikille. Työtä riittää.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Lipposen hallituksen leikkaukset olivat todella
suuri vääryys, mutta yhtä suuri vääryys
on se, että näitä leikkauksia ei ole
korjattu 2000-luvulla, vaikka nousukautta pitkään
elettiin. Kyllä ministeri Rehula kehuu alituiseen niitä kovia
saavutuksia, jotka tällä hallituksella on, ja
ottaa esille aina takuueläkkeen sekä alimpien
sairaus- ja vanhempainpäivärahojen noston. Takuueläkettä voi
jonkin verran kehuakin, mutta alimman sairauspäivärahan
ja vanhempainrahan kehumista en kyllä pidä perusteltuna.
Nehän nousivat vain työmarkkinatuen tasolle, joka
on, herra ministeri, 17 euroa päivässä.
Miten te itse ajattelisitte, jos osaatte asettautua sen 17 euroa
päivässä saavan ihmisen asemaan, miten
te kuuntelisitte tämmöistä keskustelua,
jossa ministeri kehua retostaa 17 euron päivätuloa?
Osaatteko te kuvitella, missä tunnelmissa se köyhä ihminen
on, kun täällä puhutaan, että heillä menee
nyt hyvin, kun on 17 euroa päivässä?
Miltä tuntuisi teistä itsestänne? Osaatteko edes
asennoitua niitten ihmisten asemaan, jotka teitä kuuntelevat?
Sosiaali- ja terveysministeri Juha Rehula
Arvoisa herra puhemies! En ole 6,5 kuukauteen kertaakaan kehua
retostanut sillä, (Ed. Tennilä: Kyllä olette,
kymmenen kertaa ainakin!) että nuo summat olisivat sellaisia,
että ne kehumisen ja retostamisen, varsinkin sen retostamisen
puolen, ansaitsisivat. Ne ovat kuitenkin selkeitä päätöksiä,
joita tällä vaalikaudella on tehty niitten ihmisten
elämäntilanteen parantamiseksi, joitten toimeentulo
on se kaikkein pienin.
Arvoisa ed. Tennilä, pitkällä kokemuksellanne,
kertokaa minulle yksikin Lipposen hallituksen aikainen leikkauspäätös,
jota ei ole viimeisten 15 vuoden aikana muutettu ja tilannetta parannettu
siitä, missä 1990-luvun laman jäljiltä oltiin.
Tarja Tallqvist /kd:
Arvoisa puhemies! Nyt tosiaan nämä kaikista
köyhimmät ihmiset, jotka ovat meidän
vanhuksia, ovat lapsiperheitä, ovat aika kauhuissaan. Monet
ovat soittaneet minulle ja varmaan teistä monelle muullekin
tästä uudesta terveyskeskusmaksusta, 8 euron maksusta
terveyshoitajan puheille. Se on pieni raha tosiaan tässä salissa,
mutta sellaiselle ihmiselle, joka elää tuommoisella
600 euron kuukausitulolla, se on valtava asia. Se tarkoittaa sitä,
että tulee yhä enemmän valintaa, hoidanko
terveyttäni, hoidanko itseäni tai syönkö tämän
aterian tänä päivänä. En
ymmärrä sitä, kun täällä koko
ajan puhutaan, kuinka tulee paremmaksi ja paremmaksi, kun ihan oikeassa
elämässä kaikki menee huonommaksi ja
huonommaksi. Tosiaan tämä juopa kasvaa ja kasvaa.
Nämä ovat meidän vanhukset, meidän
lapsiperheet, (Puhemies: Minuutti!) meidän heikoimmat.
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa puhemies! Vaikka tuossa ei varsinaisesti kysymystä ollutkaan,
niin vastaan.
Viittasitte tuohon terveyskeskusmaksuun. Laki antaa siihen mahdollisuuden,
mutta jokainen kunta saa itse päättää,
ottaako sairaanhoitajakäynneistä maksua. Me emme
tule esittämään sitä. Laissa
sanotaan "mahdollisuus", mutta asetuksella sitä ei millään
lailla normiteta.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallitus on
tehnyt selkeän strategisen valinnan siitä, että se
on halunnut kohdentaa nimenomaan käytettävissä olevia
varoja sellaisiin kohteisiin, millä saadaan vaikuttavuutta
näkösälle paremmin, elikkä se
on halunnut kohdistaa sosiaaliturvaetuuksia, perusturvan parantamista
lapsiperheisiin ja myös eläkeläisille.
Nyt kysymykseni kuuluu ministerille:
Onko tehty minkäänlaista vaikuttavuusarviointia
siitä, kumpi vaihtoehto on parempi: sekö, että kohdennetaan
isommat summat, vai se, että kylvetään
niin sanotusti laajemmalle skaalalle? Ennen kaikkea tämä on
tietysti tulevaisuuskysymys, jota myöskin oppositiossa
olisi hyvä harkita, kumpi vaihtoehto on parempi. Myös
tätä menetelmää on kokeiltu,
ja siitäkin on varmaan nähtävissä vaikutusarviointeja.
Sosiaali- ja terveysministeri Juha Rehula
Arvoisa puhemies! Tuon kaltaista selvitystä en ole
nähnyt, mutta kyllä kai lähtökohta
on se, että jos niitten ihmisten asemaa parannetaan, joitten toimeentulo
on kaikkein alhaisin ja pienin, niin se auttaa heitä. Meillä on
sosiaaliturvassa erilaisia elementtejä, joilla pystytään
tekemään kohdennuksia. Tämä on
nyt ollut se tie, jonka tämä hallitus on valinnut.
On tehty kohdennettuja muutoksia tulonsiirtoihin.
Kun on minuutista vielä aikaa jäljellä,
niin vastaan ed. Tennilälle vielä, kun te kysyitte
ministeriltä, osaanko minä asettua siihen asemaan. Tässä tehtävässä ja
tässä roolissa on päivittäistä se
palaute, joka tulee siitä ahdingosta, joka ihmisillä tässä maassa
on. (Ed. Tennilä: Miksi työmarkkinatukea ei nosteta?) — Mahdollisimman monelle
ihmiselle pyritään järjestämään,
ja tavoitehan on niin hyvä elämä kuin
mahdollista. Ed. Tenniläkin hyvin tietää,
että se, että meillä maassa pyörät
pyörii ja ihmisillä on työtä,
on se kaikkein paras ja päällimmäisin
lääke.
Pietari Jääskeläinen /ps:
Arvoisa puhemies! Kansalaisten perusturva on heikentynyt kolmasosalla
1990-luvulta lähtien ansiokehitykseen nähden.
Kansantuote on kaksinkertaistunut samaan aikaan, eli rikas on rikastunut,
köyhä on kurjistunut. Tätä epäoikeudenmukaisuutta
perussuomalaiset eivät voi hyväksyä.
Takuueläkkeen nousukin leikkaa asumistukea ja toimeentulotukea.
Mitä siitä jää käteen?
Ei juuri mitään.
Tekeekö hallitus mitään köyhyyden
poistamiseksi ennen veret seisauttavia vaaleja?
Ensimmäinen varapuhemies:
Edustaja ... pääministeri ... ministeri Väyrynen!
(Naurua)
Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paavo Väyrynen
Herra puhemies! Ed. Jääskeläinen
aivan oikein tätä pidemmän aikavälin
kehitystä tarkasteli. Meillähän oli pari
hallitusta, jotka leikkasivat voimakkaasti perusturvaa, ja valitettavasti
tätä edellinen hallitus ei parantanut ainakaan
sanottavasti perusturvaa. Tällä hallituskaudella
on saatu historiallisia parannuksia nimenomaan juuri perusturvan
tasoon.
Mitä tulee jatkoon, niin me kaikki tiedämme jo,
mitä ensi vuoden budjetti pitää sisällään,
päätökset, jotka on tähän
mennessä tehty: muun muassa takuueläke astuu voimaan,
ja tätä kautta kaikkein pienintä eläkettä saavien,
perusturvan varassa elävien ihmisten asema paranee.
Sosiaali- ja terveysministeri Juha Rehula
Arvoisa puhemies! Keskustelu siitä, miten kaikkein
pienimmän toimeentulon varassa elävät
ihmiset elävät ja miten heidän elämäntilannettaan pystyttäisiin
kohentamaan, olisi helpompaa, kun edes lähtökohtaisesti
voisimme keskustella niistä todellisista tilanteista ja
todellisista asioista, jotka lainsäädäntö mukanaan
tuo. Mitä tällä tarkoitan? Ed. Jääskeläinen
väitti, että asumistuki leikkautuu, toimeentulotuki
leikkautuu niiltä ihmisiltä, jotka saavat takuueläkkeen.
Niillä, jotka saavat takuueläkettä, se
vaikuttaa asumistukeen, mutta tuosta takuueläkkeestä jää heillekin,
yksittäisille ihmisille, 96 euroa ja henkilöille,
jotka ovat avioliitossa, 120 euroa kuussa lisää.
Tässä esimerkiksi yksi väittämä siitä,
että koko asumistuki leikkautuisi takuueläkkeen
verran, ei pidä paikkaansa.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Todellakin eilinen tutkimus oli kyllä äärimmäisen
pysäyttävä. Taisi jopa pääministerikin
sanoa tämän päivän lehden mukaan,
että se oli "ajatuksia herättävä".
Sekä terveyserot että toimeentuloerot ovat kasvusuunnassa.
Ministeri Pekkarinen on säännönmukaisesti puhunut
siitä, että myös hyväosaiset
pitäisi saada mukaan laman laskun maksamiseen. Tämähän
on oikea vaade sikäli, että jotta voidaan pitää hyväosaisten
jälkeen vähäosaisista huolta, täytyy
olla rahaa ja jostain pitää verotulojen tulla. Olen
ihmetellyt sitä, että vaikka ministeri Pekkarinen
säännönmukaisesti käyttää tämän
puheenvuoron, että hyväosaisten pitää tulla
mukaan laman laskun maksamiseen, niin mitään ei
tapahdu. Sen takia kysynkin nyt ministeri Väyryseltä:
Kun olitte samassa budjettiriihessä ministeri Pekkarisen
kanssa, esittikö hän siellä joitakin
ehdotuksia esimerkiksi pääomaverotuksen nostamisesta?
Ensimmäinen varapuhemies:
Ministeri Väyrynen.
Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paavo Väyrynen
Pekkarinen vastaa. (Naurua)
Herra puhemies! Ehkä on parempi, että ministeri
Pekkarinen vastaa tähän kysymykseen, joka hänelle
osoitettiin. (Hälinää — Puhemies
koputtaa) Sanoisin vain sen, että on tietysti tärkeää, kun
ajatellaan oikeudenmukaisuutta, tarkastella kokonaisuuksia. Jos
tarkastellaan kaiken kaikkiaan tämän hallituskauden
politiikkaa, se on ollut selvästi oikeudenmukaisempaa kuin
edellisen hallituksen politiikka. (Välihuutoja vasemmalta) Oikeaan
suuntaan on menty, mutta vielä parannettavaa on.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ehkä on kohtuullista, että saan nimeltä mainittuun
kysymykseen vastata.
Ed. Heinäluoma, olen todella sitä mieltä,
että veronmaksukyvyn pitää olla verotuksen
fiskaalisten periaatteitten ohella tärkeä periaate,
mille verotusta rakennetaan. Tämän hallituksen
aikaan, toisin kuin silloin, kun me, ed. Heinäluoma, olimme
samassa hallituksessa, on kahteen kertaan lisätty ja korotettu
nimenomaan kunnallisverotuksen perusvähennystä.
Kerrotaan kaikille, myös niille, jotka katsovat televisiosta,
mitä tämä tarkoittaa: Tämä tarkoittaa
sitä, että on kymmeniätuhansia — en
uskalla sanoa, onko yli 100 000, kenties yli 100 000:kin — niitten
ihmisten määrä, jotka tähän
saakka ovat pienituloisina maksaneet veroa, mutta kun sitä perusvähennystä on
nostettu, niitten ihmisten ei tarvitse enää maksaa
veroa lainkaan. Tämä on ihan oikea. Mitä tulee
pääomaverotukseen, mitä tulee osinkojen
verotukseen, nimenomaan suurten osinkojen verotuksen kiristämiseen,
olen kyllä joka kertakin puhunut silloin ja nyt viimeksi
jossakin haastattelussa (Puhemies: Minuutti!) puhuin nimenomaan
seuraavan vaalikauden aikaisista toimenpiteistä. (Hälinää)
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä aletaan päästä olennaiseen,
koska kysymys on siitä, mitä puhutaan julkisesti
ja tupailloissa ja mitä tehdään päätöksenteossa.
Kyllähän ensi vuoden alusta kansalaiset näkevät,
mikä on tämä oikeudenmukainen verolinja,
kun alkavat sähkölaskut nousta ja koko tämä energiaverolasku
tulee ja se näkyy myös lämmityksen kustannusten
huomattavana nousuna.
Mutta, ministeri Pekkarinen, ette te keväällä puhunut
mitään siitä, mitä tehdään
perusvähennyksen osalta, jolle ei muuten tehty yhtään
mitään muuta kuin 2 euron muutos. Sen sijaan te puhuitte
hyväosaisten tulosta mukaan maksamaan laman laskua. Vaikka
kuinka katson budjettikirjaan, niin ei siellä ole ensimmäistäkään esitystä.
Energiaverot kohdistuvat kipeästi pieni- ja keskituloisiin,
ettekä te ole uskaltanut siitä tehdä edes
selvitystä, mikä tämä tulonjakovaikutus
on. Kysyinkin ministeri Väyryseltä ja toistan nyt
kysymyksen:
Esittikö ministeri Pekkarinen yhtään
ehdotusta, miten hyväosaiset tulisivat ensi vuonna mukaan
laman laskun maksamiseen?
Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paavo Väyrynen
Puhemies! Ed. Heinäluoma, joka on ollut itse hallitustyöskentelyssä mukana,
tietää, ettei ole tapana hallituksen sisäisistä keskusteluista
kertoa. (Naurua) Eri puolueilla on erilaisia näkemyksiä,
tehdään monenlaisia ehdotuksia. Hallitus tekee
kompromisseja, ja sitten näitä kompromisseja yhdessä puolustetaan.
(Välihuutoja) Näin me teemme. Jos ministeri Pekkarinen haluaa
täydentää vastaustaan, niin se sallittakoon.
(Hälinää)
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Annetaan Pekkarisen vastata!
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Molemmilla kertaa, kun on kunnallisveron
perusvähennyksen nostaminen ollut esillä, olen
sekä reilusti ennen niitä ratkaisuja, jolloin
ne on tehty, että niiden tekemisen aikaan hallituksen sisällä todellakin
pitänyt huolta siitä, että tätä perusvähennystä nostetaan.
(Ed. Arhinmäki: Esitittekö jotakin hyvätuloisten
puolelle, teittekö esityksen?) — Olen myöskin
keskustelussa pitänyt esillä ajatusta siitä,
että kun siis nyt tehdään inflaatiovähennys
ja sen jälkeen vielä sitten kevennetään,
tämän verotuksen liukuman, kun ansiot lisääntyvät,
olen myöskin kyseenalaistanut. Kyllä se, mitä olen
julkisuudessa sanonut, on myöskin hallituksen sisällä ollut
esillä, mutta on ilman muuta selvää,
että sen jälkeen, kun siitä asiasta ratkaisu
tehdään, en siitä asiasta julkisuudessa
keskustelua käy. (Ed. Arhinmäki: Ketkä estivät?)
Olen viimeiset puheet pitänyt ja keskustelut käynyt
tai esille tuomani ideat esittänyt myöskin sosialidemokraattien
seminaarissa, missä puolueen puheenjohtaja oli paikalla,
ja nimenomaan puhunut siitä, mitä seuraavan vaalikauden
aikaan (Puhemies: Minuutti!) osinko- ja pääomaverotuksessa
pitää tehdä.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Eriarvoisuus ei todellakaan ole lisääntynyt niin
paljon kuin yleensä uskotaan. (Välihuutoja vasemmalta)
Minulla on tässä se Oecd:n raportti, joka osoittaa,
että hyvinvointiin vaikuttavat monet muutkin seikat kuin
pelkkä tulo, esimerkiksi hyvä terveydenhuolto,
vanhustenhoito jne. Kysyisinkin ministeri Risikolta:
Mitä lainsäädäntöteitse
vielä voisi tehdä vanhustenhoidon parantamiseksi
paitsi tämän omaishoidon tuen parantamisen?
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa puhemies! Juuri niin kuin ed. Asko-Seljavaara sanoi:
ei pelkkä tulo ja pelkkä työtulo ole se,
joka tekee ihmistä hyvinvoivaksi. Mutta rahalla on valtavan
suuri merkitys. Me tiedämme, ettei Suomessa pysty elämään,
jos ei ole riittävästi rahaa. Tarvitaan myöskin
taloudellisia tukia. Mutta tarvitaan myöskin palveluja,
tarvitaan hyvä koulutus, tarvitaan harrastusmahdollisuuksia
ja monia, siitä se hyvinvointi muodostuu meille itse kullekin.
Ville Niinistö /vihr:
Arvoisa puhemies! Kyllä hallituksen ja meidän
jokaisen kansanedustajan täällä on syytä nöyrinä tunnustaa,
että lapsiperheiden köyhyyskehitys on huolestuttavaa. Tämä hallitus
on perinyt 1990-luvulta asti taantuvan sosiaaliturvan ja pyrkinyt
paikkaamaan sitä, tehnyt merkittäviä korotuksia,
ja esimerkiksi lapsiperheiden etuudet on nyt sidottu indeksiin, jolloin
estetään, että kehitys taantuu merkittävästi
jatkossa. Mutta, arvoisa puhemies, kyllä pitää miettiä nyt
ensisijaisesti sitä, miten jatkossa voidaan tätä kehitystä korjata.
Jos erityisesti merkit siitä, että lapsiperheiden
köyhyys on periytyvää, pitävät
paikkansa, niin se on vakava askel kohti luokkayhteiskuntaa vastoin
suomalaisen yhteiskunnan ideaalia, että jokaisella meistä on
yhtäläiset mahdollisuudet hyvään
elämään, hyvään koulutukseen.
Kysynkin ministeri Rehulalta:
Mitkä olisivat ne tehokkaimmat toimet pyrkiä parantamaan
köyhimpien asemaa? Esimerkiksi takuueläke on tapa
parantaa perusturvaa eläkeläisten puolella, joten
voisiko perusturvaa nostaa ilman, että ansiosidonnaista
samalla nostetaan? (Puhemies: Minuutti!) Mitä muita keinoja
voisi olla?
Sosiaali- ja terveysministeri Juha Rehula
Arvoisa herra puhemies! Nyt menen myös ministeri Risikon
tontille mutta uskallan sen tehdä, koska olemme tänään
viimeimmäksi tästä asiasta puhuneet keskenämme.
Tämähän on kokonaisuus, joka edellyttää sitä, että meillä on
mahdollisimman hyvät palvelut pienille lapsille, meillä on
kouluterveydenhuolto, opiskelijaterveydenhuolto mahdollisimman hyvällä tolalla,
me saamme kiinni niitä tilanteita, joissa on syrjäytymisen
vaara, syrjäytymisen uhka suuri, me saamme apua niille
lapsille, jotka sitä apua tarvitsevat, toisekseen tulonsiirtojen osalta
lapsiperheille ja nimenomaan niitten lapsiperheitten osalta, jotka
ovat kaikkein vaikeimmassa asemassa, yksinhuoltajat, monilapsiset perheet,
kohdentamalla mahdollisuudet tulonsiirtoihin silloin, kun niitä on,
heille.
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Jäin miettimään
tuossa itsekseni, miltäköhän mahtavat
tavallisen televisiokatsojan mielessä kuulostaa nämä hallituksen
vastaukset, jotka pääasiassa ovat edellisten hallitusten
nokittelua ja tekemättä jättämisten
tai väärien tekemisten toistelua. Minä luulen,
että niitä pienituloisia eläkeläisiä ja
lapsiperheitä, jotka todella ovat hädässä ja
valmistautuvat taloudellisessa ahdingossa jouluun, nämä vastaukset
eivät kyllä tyydyttäneet, eivätkä ne
tyydyttäneet meitä sosialidemokraattejakaan, ja
juuri siitä syystä huomenna tullaan eduskunnassa äänestämään
meidän esityksestämme parantaa lapsiperheiden,
työttömien ja eläkeläisten asemaa.
Mutta siitä huolimatta, että vastaukset eivät tyydyttäneet,
haluan toivottaa hallituksen ministereille, puhemiehelle, edustajatovereille
ja kaikille kyselytuntia seuraaville kansalaisille hyvää,
rauhallista joulua ja onnellista uutta vuotta!
Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paavo Väyrynen
Herra puhemies! Television katsojat ovat seuranneet tätä lähetystä.
Ministeri Rehula ja minä omalta osaltani ja muutkin puheenvuoron
käyttäjät ovat kyllä hyvin nöyrällä mielellä vastanneet
ja myöntäneet, että paljon on tehtävää,
(Ed. Martti Korhonen: Ja paljon tekemättä jäänyt!)
niin että myöskin vaalien jälkeen muodostettavalla
uudella hallituksella on kädet täynnä työtä.
Me elämme vaikeita aikoja, ja monia puutteita on olemassa,
joihin on korjausta haettava.
Minä haluan puolestani hallituksen puolesta kiittää oppositiota
terhakasta toiminnasta ja toivottaa hyvää joulua
koko oppositiolle.