Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonala 29
jatkui
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Kuten hallitusohjelmassakin todetaan, Suomen
menestyksen ja hyvinvoinnin kasvu on riippuvainen laajasta sivistyksestä,
ammattitaidosta ja osaamisesta. Koulutukseen ja tutkimukseen panostaminen
on pitkäjänteistä kasvupolitiikkaa. Hyvinvointimme
perustana ovat tasa-arvoiset koulutusmahdollisuudet. 3. joulukuuta
tänä vuonna julkaistiin ehdotus valtioneuvoston
strategiaksi koulutuksellisen tasa-arvon edistämiseksi.
Ehdotuksessa on koulutuspolitiikan osalta kuvattu hyvin, miten tasa-arvoiset mahdollisuudet
voidaan jatkossakin taata.
Ensi vuoden talousarviossa on myönteistä peruskoulun
toimintaan panostaminen. Tasa-arvoinen ja hyvin toimiva peruskoulu
on tasa-arvoisen yhteiskunnan perusta. Lisäksi oppilashuoltoon,
tukiopetukseen, erityisopetukseen panostaminen ja erilaisten oppijoiden
huomioiminen on tulevaisuuteen investointia, sillä peruskoulun
aikana syrjäytynyt nuori tulee maksamaan yhteiskunnalle
45 ikävuoteen mennessä noin 1,5 miljoonaa euroa.
Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan talousarvio
sisältää kuitenkin muutamia huolestuttaviakin
osioita.
Ensi vuoden tärkeimpiä asioita yhteiskunnassamme
on nuorisotakuun toteutumiseen tähtäävät
toimenpiteet. Nuorisotakuun toteutumisen kannalta on välttämätöntä,
että peruskoulun päättäneillä on
tosiasialliset mahdollisuudet päästä toisen
asteen koulutukseen. Yhtä tärkeää on,
että aiemmin ilman koulutusta jääneet
nuoret aikuiset saavat uuden mahdollisuuden. Heille tulee räätälöidä uudenlaisia,
joustavia koulutuksen vaihtoehtoja. Erityisesti oppisopimuskoulutusta ja
tuettua oppisopimuskoulutusta tulee lisätä ja kehittää.
Meillä on kymmeniätuhansia syrjäytyneitä nuoria,
joilla ei ole voimia eikä valmiuksia itse lähteä työvoimatoimistoon
hakemaan apua tai hakeutumaan omaehtoisesti koulutukseen. Sen takia
etsivään nuorisotyöhön lisätyt
määrärahat tulevat todella tarpeeseen.
Etsivää nuorisotyötä on jo lähes
kaikissa kunnissa, mutta toiminnan vaikuttavuudessa on huomattavia
eroja. Siksi hyvien ja toimivien käytäntöjen
jakaminen kuntien välillä on todella tarpeellista.
Ammatillisen koulutuksen koulutuspaikoista päätetään
ensi kevään aikana. Toivon todella, kuten ministeri
tänään lupasikin, että ministeriössä huomioidaan
muitakin kriteereitä kuin peruskoulun päättäneiden
opiskelijoiden lukumäärä. Päätöksiä tehtäessä on
syytä ottaa huomioon myös laajempi elinkeino-
ja yhteiskuntapoliittinen näkökulma. On tärkeää,
että alueiden perusteluja kuullaan aidosti. Esimerkiksi
Pohjois-Karjalassa nuorten määrä vähenee,
mutta ilman työtä ja ilman ammatillista koulutusta
olevien nuorten aikuisten määrä on sen
verran suuri, että oppisopimuskoulutukseen ja työvoimapoliittiseen
koulutukseen on panostettava paljon.
Arvoisa puhemies! 1.7.2013 astuu voimaan vanhuspalvelulaki.
Lain toteutuminen edellyttää myös sosiaali-
ja terveysalan koulutuksen kehittämistä. Tällä hetkellä kunnista
puuttuu esimerkiksi muisti- ja dementiaosaamista. Meillä on
oppilaitoksia, joista lähihoitajaksi tai sairaanhoitajaksi
voi valmistua niin, että valmistuva hoitaja on saanut opetusta
muistisairauksista ja niiden hoidosta vain joitakin tunteja. Tämä ei
riitä esimerkiksi muistisairaan ihmisen kuntouttavaan hoitoon,
jota vanhuspalvelulaissa edellytetään. Meillä ei
ole myöskään järjestetty muistihoitajakoulutusta,
vaikka asiantuntijoiden mukaan kunnissa tarvitaan yksi muistihoitaja
noin 12 000—15 000 asukasta kohden.
Onneksi sosiaalityöntekijöiden koulutukseen on
tulossa lisäresursseja, mutta muistakin ammattilaisista
alkaa olla jo puutetta sosiaali- ja terveysalalla. Esimerkiksi Joensuussa,
omassa kotikaupungissani, sairaanhoitajista alkaa olla suurempi
pula kuin lääkäreistä. Tässäkin
asiassa tulisi toimia nopeasti.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensi vuoden budjetti ei lupaa koulutussektorille hyvää.
Hallitus leikkaa kaikilta koulutusasteilta. Leikkaukset heikentävät
lasten ja nuorten mahdollisuuksia saada laadukasta opetusta, ja
tämä tapahtuu joka puolella Suomea. Hallituksen
koulutuspoliittiset toimenpiteet murentavat pohjaa korkeatasoiselta
koulutusjärjestelmältämme.
Hallitus jäädyttää opetus-
ja kulttuuriministeriön hallinnonalan valtionosuusindeksin
ensi vuodeksi, mikä vähentää valtionosuuksia
50 miljoonalla eurolla. Indeksijäädytyksen vuoksi
kunnat joutuvat tekemään opetus- ja kulttuuritoimessa
vuodelle 2013 niin sanottuja nollabudjetteja, mikä tarkoittaa
kustannusten noustessa säästöleikkauksia
vuoteen 2012 verrattuna.
Tuhannet suomalaiset koulut ja päiväkodit kärsivät
kosteus- ja homevaurioista, mutta määrärahat
ja myöntövaltuudet koulurakentamiseen ovat riittämättömällä tasolla.
Nykyisen tasoisella rahoituksella vain murto-osa korjaushankkeista
voidaan toteuttaa. Kunnissa on erittäin suuria investointipaineita
koulujen peruskorjaukseen, ja lisäksi kuntatalouden kiristyminen
heikentää entisestään kuntien
mahdollisuuksia toteuttaa oppilaitosten korjaamis- ja rakentamisinvestointeja. Valtion
rahoitusosuutta oppilaitosrakentamisessa tulee lisätä,
sillä kunnat eivät yksinkertaisesti omilla varoillaan
selviydy homekoulujen korjauksista.
Arvoisa puhemies! Hallitus on nostanut koulutuspoliittiseksi
kärkihankkeekseen nuorten yhteiskuntatakuun. Nuorten yhteiskuntatakuun
tavoitteena on taata koulutus-, harjoittelu-, työpaja-,
kuntoutus- tai työpaikka alle 25-vuotiaille ja alle 30-vuotiaille
vastavalmistuneille. Nuorten yhteiskuntatakuun toteuttaminen on
erittäin kannatettavaa, mutta hallitus on itse vesittämässä tavoitteensa
toteutumista. Ammattikorkeakoulujen aloituspaikkoja vähennetään
2 030 aloituspaikalla vuodesta 2013 lähtien. Ammattikorkeakoulujen
rahoitukseen kohdistuvat yhteensä yli 65 miljoonan euron
leikkaukset ensi vuodelle, kun otetaan huomioon valtion rahoitusosuus, kunnan
rahoitusosuus sekä indeksin jäädyttäminen.
Ammattikoulujen rahoitukseen tehtävät leikkaukset
rapauttavat alueellisesti kattavaa ammattikouluverkostoamme.
Arvoisa puhemies! Myös oppisopimuskoulutuksesta leikataan
merkittävästi. Vaikka valtiovarainvaliokunta lisäsi
mietinnössään 2 miljoonaa euroa momentille,
oppisopimuskoulutusta jäävät silti rasittamaan
22 miljoonan euron menoleikkaukset. Ilman siirtymäaikaa
tehtävät leikkaukset heikentävät
oppisopimuksena toteutettavan koulutuksen järjestämismahdollisuuksia,
ja uhkana on, ettei osa oppisopimuskoulutuksen järjestäjistä pysty
aloittamaan lainkaan uusia oppisopimuksia vuonna 2013. Lisäksi
leikkaukset vaikeuttavat etenkin pienten ja keskisuurten yritysten
mahdollisuuksia hankkia uutta osaamista.
Arvoisa puhemies! Yliopistotkin saavat osansa hallituksen menoleikkauksista.
Yliopistoindeksi jäädytetään
ensi vuodeksi. Indeksin jäädytys vaikeuttaa merkittävästi
yliopistojen toimintaa. Kun yliopistoindeksi luotiin yliopistolain
uudistuksen yhteydessä, tavoitteena oli nimenomaan korvata
vuotuinen kustannustason nousu ja siten turvata yliopistojen perustoimintojen
rahoitus. Yliopistoindeksin jäädyttämisellä on
vääjäämättä henkilöstövaikutuksia.
Hallintohenkilöstöä mutta myös
opetus- ja tutkimushenkilöstöä joudutaan
monessa yliopistossa suurella todennäköisyydellä vähentämään.
Muutamat yliopistot ovat jo päättäneet
rekrytointikiellosta, joka koskee pääasiassa opetuksen
ja tutkimuksen tukihenkilöstöä. Onko
hallitus ottanut huomioon yliopistoindeksin jäädyttämisen
henkilöstövaikutukset? Suomen Akatemian rahoitukseen tehtävä noin
13 miljoonan euron leikkaus vaikuttaa suoraan yliopistojen perustutkimuksen
rahoitukseen, sillä Suomen Akatemian rahoituksesta noin
80 prosenttia kohdentuu yliopistoille.
Hallitusohjelmalinjauksen mukaan vaalikauden tutkimus-, kehitys-
ja innovaatiotoiminnan rahoituksen tavoitteena on 4 prosentin osuus bkt:stä.
Tilastokeskuksen arvion mukaan julkisen t&k-rahoituksen
osuus on tänä vuonna 1 prosentti. Tutkimus- ja
kehittämistoimintaan investoiminen on tulevaisuuden kannalta
tärkeää. Eikö taloudellisesti
vaikeina aikoina olisi järkevämpää leikkausten
sijaan ohjata varoja tutkimus- ja kehitystyöhön
ja näin luoda uuden kasvun eväitä?
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Me olemme pieni kansakunta, jolla ei ole varaa
hukata hitustakaan osaamispotentiaalistaan. Siksi on tärkeää,
että hallitus on tehnyt kauaskantoisia panostuksia kasvatukseen,
koulutukseen ja osaamiseen. Pitkäjänteisellä koulutuspolitiikalla
kavennetaan erilaisista perhetaustoista johtuvia sosiaalisia eroja.
Hallitus tekee vahvan arvovalinnan panostamalla siihen, että jokaisella
lapsella on yhtäläiset mahdollisuudet hyödyntää omaa potentiaaliaan.
Koulutuksellisella tasa-arvolla varmistetaan yhteiskunnallinen tasa-arvo.
Suomalaiset nuoret opiskelevat pidemmälle kuin koskaan,
mutta silti edelleen merkittävä osa nuorista jää vaille
minkäänlaista peruskoulun jälkeistä tutkintoa.
Hallituksen kärkihankkeita on nuorisotakuun toteuttaminen.
Yhteiskuntatakuu tarjoaa alle 25-vuotiaille sekä alle 30-vuotiaille vastavalmistuneille
koulutus-, harjoittelu-, työpaja- tai työpaikan
kolmen kuukauden sisällä työttömäksi
ilmoittautumisesta, ja edellyttää, että pääsy
koulutukseen joustavien koulutusväylien kautta turvataan.
Hallitus on päättänyt huolehtia siitä,
että nuorten on peruskoulun päätyttyä tosiasiallisesti
mahdollista päästä toisen asteen koulutukseen.
Koulutustakuun toteuttamiseen on vuodelle 2013 esitetty
13:a miljoonaa euroa ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijamäärien
lisäämiseen. Opiskelijavalintaperusteita uudistetaan
siten, että ilman toisen asteen tutkintoa olevat ovat etusijalla.
On tärkeää huolehtia myös siitä,
että opinnot eivät keskeydy. Ammatilliseen koulutukseen kohdennetaan
737 miljoonaa euroa, mistä valtionosuudet ja avustukset
ovat 724 miljoonaa euroa.
Arvoisa puhemies! Ensi vuonna päivähoidon ja
varhaiskasvatuslainsäädännön
valmistelu, hallinto ja ohjaus siirtyvät opetus- ja kulttuuriministeriöön.
Uudistuksen tärkeimpänä tavoitteena on laadukas
ja saavutettavissa oleva varhaiskasvatus ja esiopetuksen takaaminen
koko ikäluokalle. Tutkimusten mukaan varhaiskasvatus vaikuttaa
lapsen tulevaisuuteen enemmän kuin mikään muu
koulutus enää myöhemmin elämässä.
On hyvä, että valtiovarainvaliokunta on päättänyt esittää,
että varhaiskasvatuslainsäädännön
jatkovalmistelussa hallitus selvittäisi kaikkien varhaiskasvatukseen
liittyvien tehtävien siirtämisen opetus- ja kulttuuriministeriön
hallinnonalalle ja että varhaiskasvatuksen perusteiden
laatiminen määritellään Opetushallituksen
tehtäväksi.
Arvoisa puhemies! Koulutus on pitkäaikainen sijoitus,
johon kohdennetut varat eivät mene hukkaan. Olen ilahtunut
siitä, että valtiovarainvaliokunta esittää 1,7:ää miljoonaa
euroa lisää yliopistollisen lastentarhanopettajakoulutuksen
turvaamiseksi ja laajentamiseksi. Lastentarhanopettajista on ollut
pulaa jo pitkään, emmekä voi varmistaa
laadukasta varhaiskasvatusta ilman päiväkotien
riittävää pätevää henkilökuntaa. Varhaiskasvatuslain
uudistamisen myötä päteviä lastentarhanopettajia
tarvitaan yhä enemmän.
Vanhuspalvelulain myötä taas tarvitsemme lisää päteviä sosiaalityöntekijöitä.
Kunnissa pitää olla osaamispääomaa
lain kriteerien mukaiseen vanhuspalveluun. Ikävä kyllä myös
lastensuojelun tilanne on mennyt huolestuttavampaan suuntaan, ja
liian usein ongelmat kärjistyvät. Lapsilla ei
ole aikaa odottaa. Lapsuudessa koetut vaikeudet ja turvattomuus
heijastuvat pitkälle elämään. Jo
tämän takia on todella tärkeä ja
hyvä asia, että valtiovarainvaliokunta esittää momentille
1,4:ää miljoonaa euroa yliopistoille sosiaalityöntekijäkoulutuspaikkojen
lisäämiseksi. Tämä on satsausta
tulevaisuuden osaajien kouluttamiseen.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Eeva-Johanna Eloranta /sd:
Arvoisa puhemies! Perusopetus toimii kaiken myöhemmän oppimisen
perustana. Yhtenä sen laatuun vaikuttavista kaikkein tärkeimmistä tekijöistä voidaan
pitää luokkakokoa,
etenkin tänä päivänä,
kun opetus on integroitu siten, että luokassa saattaa olla
useita eri tavoin tukea tarvitsevia oppilaita. Onkin todella hienoa,
että perusopetuksen opetusryhmien pienentämiseen
ollaan suuntaamassa peräti 60 miljoonaa euroa. Myös
aamu- ja iltapäivätoimintaan sekä koulujen
kerhotoimintaan tehdään nyt lisäyksiä,
jotta lasten turvallinen ja virikkeellinen päivä omien
vanhempien työpäivän aikana voidaan turvata.
Koulujen työrauhaongelmista on keskusteltu viime aikoina
runsaasti, ja opettajalla saattaa mennä suuri osa oppitunnista
muuhun kuin opettamiseen. Ministeri lieneekin pian tuomassa parannuksia
näihin tilanteisiin, hyvä niin. Yhtenä syynä työrauhaongelmiin
on perusopetuksessa valtakunnallisesti käyttöön
otettu kolmiportaisen tuen malli, jossa oppilaalle annetaan yleistä, tehostettua
tai erityistä tukea tuen tarpeen mukaan. Periaatteena on
mahdollisimman laaja tukea tarvitsevien lasten integraatio niin
sanottuun tavalliseen opetuksen. Tukea tarvitsevien lasten määrä on
kuitenkin noussut joissakin tapauksissa jo niin korkeaksi, että sekä tukea
tarvitsevien että muidenkin oppilaiden oppiminen kärsii.
Tulisikin vakavasti pohtia, pitäisikö luokkakoon pienentämisen
lisäksi integroitujen oppilaiden määrälle
per luokka asettaa jokin enimmäisraja.
Vuonna 2013 täysimääräisenä voimaan
tulevaan nuorten yhteiskuntatakuuseen liittyen tutkintoa vailla
olevien pääsyä ammatilliseen peruskoulutukseen
parannetaan ja varmistetaan koulutusta kohdentamalla siten, että koulutuspaikkoja
on
riittävästi erityisesti metropolialueella ja kasvukeskuksissa
eli siellä, missä nuoria eniten on. Ikävää on,
että lisäyksistä huolimatta niukin tarjonta
koulutuspaikoissa on edelleen Uudellamaalla, missä tarve
on suurin. Kasvukeskuksiin tarvitsemme siis vieläkin lisää koulutuspanoksia jatkossa.
Suomi tähtää kansainväliseen
kärkeen niin ammattiosaamisessa, korkeakoulutuksessa kuin tutkimus-,
kehittämis- ja innovaatiotoiminnassakin. Suuren varjon
tälle tavoitteelle asettaa tutkimuksen edellytysten heikkeneminen.
Julkinen tutkimuspanos heikkenee edelleen, samoin yksityinen. Yliopistoindeksin
jäädytys nyt jo toistamiseen on asia, joka aiheuttaa
yliopistoille valitettavan suuria vaikeuksia, mutta yliopistoväen mukaan
ne tästä vielä selviävät.
Kolmatta kertaa ei tuota jäädytystä kuitenkaan
enää voida tehdä murentamatta yliopistojen
toimintaedellytyksiä vakavasti. Tulee huomata, että samaan
aikaan Suomen Akatemian rahoituksesta noin 80 prosenttia kohdistuu
yliopistoille, ja kun myös Akatemian rahoitukseen tehdään
säästöjä, vähentyy samalla
suoraan myös yliopistojen ja muiden tutkimuslaitosten ulkopuolinen
tutkimusrahoitus. Kyseessä on siis useimmiten juuri se
paljon puhuttu huippututkimuksen edistäminen.
Suurena huolena on myös valtion tutkimus- ja koulutusrahoitus
yliopistosairaaloille eli niin sanottu evo-rahoitus, joka edelleen
pienenee. Evo-rahoituksellahan rahoitetaan meille todella tärkeää kliinistä tutkimusta,
esimerkiksi syöpätutkimusta. Pitkäjännitteinen
ja ennustettava perusrahoitus on yliopistojen tuloksellisen ja laadukkaan
toiminnan edellytys. On tärkeää, että tämä pitkäjänteisyys
turvataan jatkossa.
Arvoisa puhemies! Suomessa on joka ikäluokassa 5 000
sellaista nuorta, jolla on heikko lukutaito. Kolmannes joka ikäluokasta
ei lue omaksi ilokseen yhtään. Tämä näkyy
jo Pisa-arvioinnin lukemista koskevista tuloksistakin. Opetus- ja kulttuuriministeriö
on
käynnistämässä tuiki tarpeellisen
Lukuinto-ohjelman vuosiksi 2012—2015 lasten ja nuorten
monipuolisen luku- ja kirjoitustaidon vahvistamiseksi. Onkin tärkeää huomata,
että lukemisen edistämisessä kaikilla
toimijoilla on keskeinen rooli alkaen lasten vanhemmista varhaiskasvatukseen
ja perusopetukseen ja siitä edelleen kaikilla opintotasoilla,
kirjastoissa, nuorisotyössä jne.
Kulttuuri on ehkä kaikkein tasa-arvoisimmin kaikkien
saavutettavissa kirjastoissa. Kirjailijan tulee kuitenkin saada
kohtuullinen korvaus myös lainatuista teoksista. Lainauskorvausmäärärahan korottaminen
hallituksen toimesta onkin erinomainen asia. Valitettavasti lainauskorvaukset ovat
Suomessa edelleen huomattavasti alhaisemmalla tasolla verrattuna
moniin muihin maihin. Nyt tarvitsemmekin lainauskorvausten osalta
pitkän aikavälin ohjelman, joka nostaa korvaukset muiden
Pohjoismaiden kanssa verrannolliselle tasolle.
Voimme iloita myös siitä, että Kansallismuseon
vaihtuvien näyttelyiden tilojen suunnittelu vihdoin käynnistetään
osana valmistautumista itsenäisyyden juhlavuoteen ensi
vuonna. Hankkeen toteutuessa saamme vihdoin myös 1900-luvun
historian näytteille Kansallismuseoon, sille kun ei nykyisissä tiloissa
ole ollut ollenkaan tilaa, vaan kansallinen historiamme on kansallisessa
museossamme päättynyt 1800-luvun loppuun.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Aivan aluksi otan oman maakunnan asioita
esille.
Etelä-Pohjanmaallekin aiotaan tehdä mittavia leikkauksia
ammattikoulutukseen, ja sitä vastustan. Miksi näin?
Perustelen sitä sillä, että meillä ei
ole omaa yliopistoa, meillä on siellä niin sanottu
yliopistokeskus, kampus, joka tekee yhteistyötä varsinaisten
yliopistokaupunkien kanssa. Ja meillä on täällä ammattikoulutuksen
puolella aika paljon myös niitä, jotka eivät
kuulu tähän nuoreen ikäluokkaan, eli
meillä on sen kaltainen elinkeinorakenne, että me
tarvitsemme sitä koulutusta nykyisessä määrin
riippumatta siitä, mikä on tulevien ikäluokkien
koko.
Lehtimäen erityiskansanopisto on saamassa nyt lisävaltionapua
200 000 euroa. Tässä aktiivinen toiminta
vaalipiirin kansanedustajien yhteisaloitteen muodossa näyttää tuottavan
tulosta. Toki meidän aloitteessamme se pyydetty lisämääräraha
on 450 000 euroa, mutta parempi 200 000 euroa
kuin ei mitään, ja kiitoksia vain kaikille edustajille,
jotka lähtivät tähän hyvään talousarvioaloitteeseen
mukaan!
Sitten tänne perusopetuksen puolelle. Siitä täytyy
sanoa, että nämä määrärahat,
joita nyt lisää toki sinne kohdennetaan opetusryhmien
pienentämiseksi, ovat edelleen riittämättömät,
ja perussuomalaiset olisivat tänne kohdentaneet 10 miljoonaa
euroa enemmän luokkakokojen pienentämiseen. Siellä on
tänä päivänä paljon
käytöshäiriöitä, ja
siinä varmasti myös tietyt kurinpitotoimenpiteet
olisi syytä saattaa paremmalle tasolle. Esimerkiksi rehtorille
oikeus erottaa oppilas koulusta olisi mielestäni hyvä.
Samoin palauttaisin käytösnumerot päättötodistukseen. Tuntuu,
että tällaisia tiettyjä kannustimia,
etenkin oppilaitten vanhemmille, saatetaan joskus tarvita.
Arvoisa herra puhemies! Sitten kulttuuripuolelle. Suomalaisen
kuva- ja veistostaiteen sekä musiikin olisi ilmennettävä suomalaisuuden
henkeä. Julkiset kulttuurituet olisikin ohjattava siten,
että ne vahvistavat kansallista identiteettiä. Vahva
suomalainen identiteetti on perusta luovalle taloudelle, jolla tulee
olemaan yhä merkittävämpi rooli kansantaloudellemme.
Tekotaiteellisten räpellysten, joissa katsoja ei erota
nurmikkoa vedestä ja joista täysin puuttuvat laajemmat
taiteelliset syvämerkityksellisyydet, ei tule kuulua julkisen
kulttuurituen piiriin. Tämänkaltaisen taiteen
tuottaminen tulisi saattaa yksityishenkilöiden ja markkinoiden
vastuulle, mikä vastaisi taiteilijoiden ilmaisuvapauden
periaatteita. Taiteen edistämiskeskuksen alaisuudessa toimivaan
taideneuvostoon tarvittaisiin poliittista asiantuntijuutta.
Arvoisa herra puhemies! Väitteet ruotsinkielisen kansanryhmän
syrjinnästä maassamme ovat usein käytetty
ase, jolla ruotsalainen kansanpuolue pyrkii säilyttämään
horjuvan valta-asemansa maamme tietyillä alueilla. Kuitenkin
Suomen kielipolitiikassa ongelmana ovat pikemminkin ruotsinkielisten
suomalaisten orastava eristäytymistendenssi ja molemminpuoliset
ennakkoluulot. Kieliryhmien välit huomattavasti parantuisivat,
mikäli valtaväestöstä erottautumaan
pyrkiville järjestöille, kuten Svenska Finlands
folktingille, ei enää jaettaisi valtion tukea.
Aloitetaan siis tuen vähentämisellä.
Maahamme olisi mieluummin perustettava yhteiskielisiä järjestöjä kieliryhmien
kanssakäymisen helpottamiseksi.
Arvoisa puhemies! Suomalainen koululaitos perustuu jokaista
kansalaista koskevaan yhtäläiseen peruskoulu-,
ammatti- ja lukiokoulutukseen. Koululaitoksemme on kuitenkin päästetty kirjaimellisesti
pahasti rapistumaan homeongelmien sekä oppimisympäristön
laadun heikentymisen muodossa. Tämän vuoksi onkin
kestämätöntä, että julkisen
koululaitossektorin kärsiessä julkista rahaa myönnetään
EU-eliitin pyörittämille Eurooppa-kouluille. Nämä koulut
pyrkivät kasvattamaan uuden ajan eliittiä, joka
halutaan tulevaisuudessa pyörittämään
massiivista EU-byrokratiaa. Julkisten koulutuspalveluiden turvaamisen
ja opetuksen neutraalin arvoperustan näkökulmasta
valtion tuki EU-kouluille olisi syytä jollakin aikavälillä ajaa
alas. Uskoakseni tälle toimenpiteelle on löydettävissä myös
kansan syvien rivien järkähtämätön
tuki.
Lisäksi haluan vielä kertoa, että olen
tehnyt aloitteen Suomalaisuuden Liiton lippuvalistuksen tukemiseksi
50 000 eurolla, ja kun tätä lippuvalistusta
tarjotaan kaikille suomalaisille tällä hetkellä ihan
ilmaiseksi ja näin varmasti jatkossakin, niin kyllä koen,
että se on sen arvoinen asia näin EU-oloissakin,
että se ansaitsisi kyllä tukea, jota ei tällä hetkellä siis
tähän toimintaan lainkaan osoiteta. Tästä on
myös lakialoite tehty.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Hallitus on asettanut ammattikorkeakouluille
historiallisen suuret säästötavoitteet.
Vuoteen 2015 mennessä ammattikorkeakoulujen vuosittainen rahoitus
laskee noin 150 miljoonaa euroa eli noin 15 prosenttia. Myös
yliopistoihin on kohdistettu huomattavia leikkauksia, mutta koska
kello on jo yli kahden yöllä, niin en lähde
niitä tarkemmin analysoimaan.
Arvoisa puhemies! Laadukas opetus- ja kulttuuritoimen palvelutarjonta
ovat elinehtoja pienelle kunnalle, jonka vapaan sivistystyön
tarve kasvaa väestön ikääntyessä.
Marttilan kunnassa varhaiskasvatuksellinen työ kärsii,
koska kunnan kirjastossa ei ole lastenosastoa eikä nykyisin
kirjastona palvelevaan vanhaan seurakuntataloon voi lastenosastoa
sijoittaakaan. Marttila on 2 000 asukkaan kunta Varsinais-Suomessa.
Kunta on aloittanut pääkirjaston rakentamisen
ilman yleisen kirjaston perustamiseen myönnettävää määrärahaa.
Kirjastohankkeen toteutus tarvitsee rahoitussuunnitelman mukaisen
rahoitusosuuden.
Arvoisa puhemies! Esitän ensi vuoden talousarvioon
opetus- ja kulttuuriministeriön pääluokkaan
riittävää varausta Marttilan kunnan uuden pääkirjaston
rakentamiseen talousarvioaloitteen 60 mukaisesti. Monesta asiasta
on karsittava, mutta sivistys ei voi kuulua pienen maan ja pienen
kunnan ensisijaisiin leikkauskohteisiin.
Arto Pirttilahti /kesk:
Arvoisa puhemies! Myöhäisen ajankohdan vuoksi
en tarkemmin lähde purkamaan asiaa. Viittaan tässä kollegani Esko
Kivirannan erittäin hyvään puheenvuoroon.
Hän analysoi hyvin tämän leikkauksen merkityksen.
Otan muutaman asian täältä esille.
Leikkaukset ovat kovia, kuten ovat monet tässä todenneet,
juuri sivistystoimen osalta. Mutta täytyy sanoa pienet
kiitokset valtiovarainvaliokunnalle. Sieltä on kuitenkin
löytynyt pieni pilkahdus kunnioitusta yhteisvastuullisuutta
ja vapaaehtoistyötä kohtaan, koska he ovat jonkun verran
palauttaneet näille järjestöille valtionavustuksia.
Näen, että on erittäin tärkeätä,
että me aktivoimme ihmisiä itse toimimaan ja myös tuemme
vapaaehtoistoimintaa erilaisten järjestöjen kautta.
Tässä paketissa on paljon puhuttu nuorisotakuusta.
Näen, että nuorisotakuuhan on juuri sitä, että ihmiset
itse oppisivat pitämään huolta itsestään
ja toimimaan. Nämä muutamat järjestöt,
tai useampikin järjestö näistä,
mitä tähän on lueteltu, ovat juuri niitä,
jotka tuovat myös nuorille ihmisille arjen osaamista, arjen
hallinnan osaamista. Otan tähän lisäksi
vielä maatalousmomentilla olevan 4H-järjestön,
jolla on erittäin suuri merkitys myös tämän
nuorisotakuun osalta. En näe nuorisotakuun toteutumisen
olevan mahdollista näillä budjettiluvuilla, varsinkin
kun katsoo koulutuspaikkoihin. Se tarvitsee ympärilleen
monia tekijöitä, ja näen, että tämä järjestösektori
on yksi tärkeimmistä siihen vaikuttavista. Osoitan
tässä kiitokset kyllä sitten ministeri
Arhinmäelle, että hän on katsonut myös
nuorison liikuntasektorin tärkeäksi asiaksi, ja
myös sen rahoitusta on parannettu.
Yhdyn tässä myös valiokunnan mietintöön
siinä, kun valiokunta toteaa täällä,
että "valiokunta pitää korkeakoulutukseen
ja tutkimukseen suunnattuja menosäästöjä ongelmallisina".
Näen ne kyllä erittäin ongelmallisina.
Jos tässä maailman tilanteessa Suomi pyrkii olemaan
tutkimuksessa ja tuotekehityksessä huippumaa ja myös
saamaan tutkimuksen ja innovaatioitten kautta vientiä aikaiseksi,
niin eivät ainakaan nämä supistukset,
mitä nyt kohdennetaan yliopistotoimintaan, sitä tule
auttamaan.
Siinä, missä yliopistot ovat maamme ja myös kansainvälisellä tasolla
uraauurtavia ja uutta tutkimusta, uutta innovaatiota tuomassa, yhtä lailla ovat
maakuntatasolla ammattikorkeakoulun soveltavaa tutkimusta ja käytännön
opetusta tuovat yksiköt erittäin tärkeitä.
Näistä leikkauksista, mitkä nyt kohdistuvat
ammattikorkeakoulujen toimintaan ja yhtä lailla ammattikorkeakoulujen hanketoimintaan
ja niitten olemassaoloon: Se toiminta on monelle pienemmälle
maakunnan ja maaseutupaikkakunnan yritystoiminnalle tärkeä linkki
ja sieltä tärkeä linkki myös
yliopisto- ja muuhun toimintaan. Meillä aika hyviä hankkeita maakunnissa
ovat olleet maakuntakorkeakouluprojektit, missä ovat yliopistot
ja yhtä lailla ammattikorkeakoulut ja myös kuntien
elinkeinotoiminnot yhdessä kehittämässä pieniin
yrityksiin ja muihin osaamista, vientiä ja kehittämistä.
Pahoin pelkään vain, että nämä verkostot
näitten supistusten jälkeen tulevat hajoamaan
ja sitä kautta myös tämä yritysten
ja kansalaisten saama tieto ja taito tulee hukkumaan.
Sofia Vikman /kok:
Arvoisa puhemies! Eduskunnan hallituspuolueet lisäsivät
ensi vuoden budjettiin rahaa äärettömän
hyviin ja tärkeisiin kohteisiin. Olen iloinen, että lisärahaa
saatiin lastensuojelun, varhaisen tuen ja avopalveluiden kehittämiseen.
Erityisen kiitoksen ansaitsee se, että hallituspuolueet
lisäsivät oppisopimuskoulutukseen 2 miljoonaa
euroa ja lastentarhanopettajien yliopistolliseen koulutukseen 1,7 miljoonaa
euroa. Erinomaista on myös budjettiin sisältyvät
päätökset jatkaa luokkakokojen pienentämistä 60
miljoonalla eurolla, osoittaa 8 miljoonaa euroa koulujen aamu- ja
iltapäiväkerhotoiminnan sekä kerhojen
vahvistamiseen ja 58 miljoonaa euroa homekoulujen korjauksiin.
J. V. Snellmania mukaellen voidaan sanoa, että pärjätäkseen
pienellä kansakunnalla on oltava jotakin erityistä ja
laadukasta annettavaa. Suomen erityisvahvuus ja suomalaisen menestystarinan
kulmakivi on laadukas ja tasa-arvoinen koulutusjärjestelmämme.
Koulutus on aina panostus tulevaisuuteen. Se on kannattava sijoitus,
joka kasvaa korkoa moninkertaisesti sekä yksilön
että yhteiskunnan hyväksi.
Arvoisa puhemies! Nyt on oikea aika uudistaa peruskoulua. Vaikka
oppimistulokset ovat meillä maailman huippua, perusopetusta
on päivitettävä. Reppuunsa älypuhelimen
tai iPadin pakkaava koululainen tarvitsee nykyisin tyystin erilaista
opetusta kuin muutama vuosikymmen sitten. Hallitus ei ole jäänyt
seisomaan toimettomana. Olenkin todella tyytyväinen päätökseen
jatkaa perusopetuksen kehittämistä haastavasta taloustilanteesta
huolimatta. Esimerkiksi koulujen ilmapiiriä ja sisäilmaa
parannetaan tuntuvasti. Homekoulujen korjauksiin ja oppilaitosten
perustamiskustannuksiin varataan ensi vuodelle yhteensä 58
miljoonaa euroa. Kokoomuksen viime kaudella käynnistämään
perusopetuksen ryhmäkokojen pienentämiseen satsataan
niin ikään tuntuvasti, 60 miljoonaa euroa. Pienten
koululaisten aamu- ja iltapäiväkerhotoimintaan
kohdennetaan 8 miljoonaa euroa.
Arvoisa puhemies! Koulutuksen osalta kannatan painokkaasti myös
nuorten oppisopimuskoulutuksen vahvistamista, jotta nykyistä useammalle
nuorelle avautuisi sitä kautta koulutus- ja työelämäväylä.
Olenkin erityisen tyytyväinen päätökseen
vahvistaa nimenomaan nuorten oppisopimuskoulutusta. Hallitus käynnistää kokeilun,
jonka tavoitteena on parantaa yritysten mahdollisuuksia tarjota
nuorille oppisopimuskoulutuspaikkoja. Oppisopimuskoulutusta on toistaiseksi
hyödynnetty liian vähän, vaikka samaan
aikaan tuhannet nuoret ovat jääneet vaille opiskelupaikkaa.
On hienoa, että esteitä koulutuksen laajentamisen
tieltä karsitaan ja yritykset pääsevät
tarjoamaan nuorille sujuvan väylän opintielle
ja työelämään. Tässä hengessä hallituspuolueet
myös lisäsivät oppisopimuskoulutukseen eduskunnassa
2 miljoonaa euroa.
Arvoisa puhemies! Koulutuksen kehittämisen osalta seuraavaksi
olisi lukioiden vuoro. Suomi tarvitsee yleissivistävän
ja korkeakouluopintoihin valmistavan lukion, joka vastaa tämän
vuosituhannen tarpeisiin. Työurien pidentämisenkin näkökulmasta
lukion on luontaista tehdä yhteistyötä korkeakoulujen
suuntaan. Lukioiden korkeakouluyhteyksiä ja opintojen ohjausta
on kehitettävä, jotta ylioppilaiden jatko-opinto-
ja uravalinnat helpottuisivat. Lukion on entistä paremmin
valmennettava ja valmistettava opiskelijoitaan korkeakouluihin.
Nyt uudistettavat lukion valtakunnalliset tavoitteet, tuntijako
ja opetussuunnitelman perusteet, on tarkoitus ottaa käyttöön
syksyllä 2016. Lisäksi sähköisen
ylioppilastutkinnon valmistelu alkaa ensi vuonna. Lukion kauan odotettu
uudistaminen ansaitsee paikkansa koulutuspolitiikkamme kärkihankkeiden
joukossa.
Arvoisa puhemies! Opintojen ohjaukseen, tuutorointiin ja opintojen
niin sanottujen nivelvaiheiden sujuvuuteen kannattaa ehdottomasti satsata.
Heikko koulutus tai kesken jääneet opinnot ovat
tutkitusti merkittävä nuorisotyöttömyyden
ja syrjäytymisen selittäjä. Tästä näkökulmasta
on tärkeää huomata, että vuosittain
noin 4 000 nuorta jää peruskoulun jälkeen
ilman koulutuspaikkaa. Alle 30-vuotiaista pelkän peruskoulutuksen
varassa on noin 110 000 ja työttömiä noin 55 000.
Kokonaan työn ja koulutuksen ulkopuolella olevia nuoria
arvioidaan olevan noin 40 000. Talousarvioesitys tukee
vahvasti lasten ja nuorten yksilöllisiä mahdollisuuksia
ponnistaa opinnoissaan ja elämässään
eteenpäin. Syystä tai toisesta opinpolulta eksyneet
poimitaan nyt mukaan opintojen ja työn piiriin.
Satsaukset sivistykseen sekä lapsiin ja nuoriin ovat
satsauksia koko Suomen tulevaisuuteen ja hyvinvointiin.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Budjetin koulutuspuolen ehkä parhaita
asioita on se, että siinä panostetaan perusopetukseen
ja nimenomaan lapsiin ja nuoriin. Mutta jos mietimme kokonaisuutta,
niin voi kysyä: me olemme tottuneet vannomaan siihen, että osaava
Suomi pärjää, mutta pidämmekö me
riittävästi huolta osaavan Suomen kestävyydestä?
Me olemme oppineet sanomaan myös, että Suomen
työmarkkinoilla on Euroopan koulutetuimmat nuoret ja vähiten
koulutetut ikääntyneet ikäluokat, mutta
tämä ei ole enää totta tulevaisuudessa.
Asetelmat muuttuvat hyvin nopeasti, ja suomalaisen työvoiman
koulutusrakenne on heikkenemässä suhteessa kilpailijamaihimme. Koulutus
on tunnetusti kasautuvaa pääomaa. Aloituspaikkalisäykset
yliopistoissa ja osin ammattikorkeakouluissa ovat lisänneet
koulutusta, mutta tutkinnon suorittaneiden osuus väestöstämme
ei ole kasvanut.
Nuorten aikuisten ikäluokasta, 25—34-vuotiaista,
nafti 40 prosenttia on suorittanut korkea-asteen tutkinnon. Määrä on
hiukan noussut, mutta sijoituksemme esimerkiksi vaikkapa OECD-vertailussa
on pudonnut 1. sijalta 18. sijalle. Esimerkiksi Etelä-Korea
ohitti meidät tutkinnon suorittaneiden osuudessa vuosituhannen
vaihteessa ja nyt siellä on 63 prosenttia nuorista aikuisista
korkeakoulutuksen suorittaneita. Suomessa sama taso tarkoittaisi
yli 160 000:ta korkea-asteen tutkinnon suorittanutta nuorta
aikuista enemmän. Puolassa viisitoista vuotta sitten tutkinnon
suorittaneiden osuus oli kolmannes Suomen tasosta, mutta nyt puolalaisetkin
kiitävät ohitsemme. Laatua luvut eivät
mittaa, mutta määrälläkin on
merkitystä. Suomalaisen korkeakoulutuksen laatua ei ole
todistettu, ei huonommaksi eikä paremmaksi kuin muiden
maiden.
Työelämästä nämä kerrotut
luvut kertovat hieman huolestuttavaa tulevaisuutta. Kymmenen vuoden
aikana korkea-asteen tutkinnon suorittaneiden työikäisten
määrä OECD-maissa ja EU-vertailussa on
noussut nelisen prosenttia vuodessa. Vertailun kärjessä ovat
Luxemburg ja Puola. Me olemme 28 maan vertailussa sijalla 26.
Nämä ovat sellaisia lukuja, joita harvemmin suomalaisessa
koulutuspoliittisessa keskustelussa esitetään,
mutta mielestäni niitä on syytä pohtia.
Onko meidän suuntaamisemme koulutuspolitiikassa sittenkään
ihan oikeaan osunutta, varsinkaan jos katsomme sitä, miten
erilaisilta koulutusaloilta työllistyy? Ammatillisen koulutuksen
työllistymistä mittaava tutkimus kertoo, että nelisen
vuotta valmistumisen jälkeen työssä oli 61,5
prosenttia valmistuneista. Neljännes koulutetuista oli
hyvin koulutustaan vastaavassa tehtävässä.
Työhön sijoittumisen ero esimerkiksi yliopistokoulutukseen
verrattuna on suuri. Viisi vuotta valmistumisen jälkeen
80 prosenttia yliopistosta valmistuneista on töissä ja
yli 60 prosenttia alalla, joka vastaa heidän koulutustansa. Sitten
jos mietimme sitä, mitä näille ihmisille
tapahtuu työuran aikana, niin mitä korkeammin koulutettu
ihminen on, sitä todennäköisemmin hänen
työuransa on pidempi ja ehjä; mitä matalammin
koulutettu ihminen on, sitä pätkäisempi ja
lyhyempi hänen työuransa on.
No, hallitus on aivan oikein panostamassa nuoriin ja heidän
mahdollisuuteensa päästä kouluttautumaan.
Yhteiskuntatakuu on tuonut uutena elementtinä koulutustakuun,
joka pyrkii turvaamaan jatkokoulutuspaikan nimenomaan peruskoulunsa
päättäneille. Mutta kun samaan aikaan
joudumme säästösyistä ja toisaalta
ihan viisaasti ikärakenteen muutoksen vuoksi vähentämään
ammatillisen koulutuksen paikkoja, niin on tärkeää,
että nuo kohdennukset tapahtuvat oikein.
Itse tulen esimerkiksi alueelta, jolla viime vuonna viisi peruskoulun
päättänyttä jäi ilman jatkokoulutuspaikkaa,
tänä vuonna heitä oli seitsemän.
Syy ei ole se, että koulutuspaikkoja olisi erityisen runsaasti
tarjolla, vaan syy on se, että nivelvaiheen opastus ja
ikään kuin tällainen saattaen vaihdettava
systeemi toimii.
Meidän ei tule leikata ammatillisen koulutuksen paikkoja
tietyillä alueilla hyvin voimakkaasti ikärakenteen
perusteella ilman että otamme huomioon esimerkiksi sen,
että alueilla koulutusvirrat kulkevat eri suuntiin: jotkut
alueet ovat niitä, minne tullaan enemmän opiskelemaan,
jotkut ovat sellaisia, että vaikka siellä olisi
omaa koulutustarjontaa, siitä huolimatta sieltä lähdetään
jonnekin muualle opiskelemaan. Nuorten elämä ei ole
tilastomatikkaa, eikä se suhteudu siten, että päätökset
tehtäisiin maakuntarajojen mukaan.
Sen vuoksi näitä koulutuspaikkojen kohdentamisia
on jatkossa mietittävä, ja ensimmäisen
kriteerin on oltava työllistyminen, koska emmehän me
halua kouluttaa nuoria kortistoon vaan nimenomaan työelämää ja
elämää varten. Toinen liittyy siihen,
että meillä on alueita, joilla on voimakkaasti
valtakunnallista koulutusta. Se liittyy esimerkiksi erityisoppilaiden
koulutukseen tai johonkin muuhun toimialaan, jolta koulutusta on vain
yhdellä oppilaitoksella Suomessa. Nämä on myös
syytä jatkossa ottaa paremmin huomioon.
Vielä haluaisin nostaa esiin myös tämän
oppisopimuskoulutuksen, joka täällä on
ollut esillä. Me ajattelemme herkästi, että oppisopimus
on nykyisellänsä hyvä väline
nuorille, mutta itse asiassa nuoret käyttävät — varsinkin
ne nuoret, jotka eivät ole niin innostuneita koulutuksesta — sitä hyvin
vähän, koska se on hyvin raskas koulutusmuoto;
sitä käyttävät aikuiset. Sen
vuoksi on erityisen tärkeää, että olemme
muuttamassa oppisopimuskoulutusta ja etsimme niitä välineitä,
joilla työ ja kouluttautuminen voivat kulkea paremmin rinta
rinnan ja myös ne nuoret, jotka eivät ole koulun
penkillä istumisesta innostuneita, voivat saada itselleen
ammatin ja tutkinnon.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Tiedotusvälineet ovat uutisoineet
eilen, että me Lapin yliopiston juristit lapioimme lunta Eduskuntatalon
portailla. Tempauksen takanahan oli terveisten lähettäminen
muun muassa helsinkiläiselle kokoomuspoliitikolle Harry
Bogomoloffille, jonka mielestä Lapin yliopisto pitäisi
lopettaa ja joka julisti, että lappilaiset juristit eivät
kelpaa muuhun kuin lumenluontiin. No, kelpaamme me ainakin lumenluontiin,
siitä me saamme tehdä näyttöä.
Tosin kyllä Lapin yliopiston juristeista on muuhunkin kuin
lumenluontiin. Lapin yliopiston juristeja on muun muassa tässä talossa
töissä monessa eri tehtävässä,
hyvin merkittävässä, arvostetussa tehtävässä,
kansanedustajina plus erinäköisissä viroissa,
eli kyllä sieltä ihan kunnon opetusta saa. Tämänpäiväinen
tempaus meillä oli herätys siihen, että eri puolilla
Suomea meillä on huippuopetusta motivoituneille opiskelijoille.
Meillä siis on hyvää opetusta, ja me
tarvitsemme opetusta eri puolilla Suomea. Kaikki hyvä ei
ole vain tässä pääkaupunkiseudulla.
Tätäkin todella tarvitaan, mutta muualtakin tulee
hyviä vaihtoehtoja.
Nyt kun opetusministeriön hallinnonalaa käsitellään,
niin nämä Bogomoloffin puheet on hyvä muistaa.
Hän voi olla esiintymistapansa puolesta toki ääriesimerkki,
mutta ei se nyt paljon lohduta, että toiset esittävät
asiat hänen esiintymistään korrektimmin
ja soveliaammin sanakääntein, jos kuitenkin kyseessä on
ihan sama keskittämispolitiikka. Ja tätä linjaa
valitettavasti tämä meidän hallituksemme
tekee. Leikkaukset olivat ensin ammattikorkeakouluihin, nyt sitten
ammattikouluihin, oppisopimuskoulutukseen ja lukioihin, ja ne kohdistuivat
erityisesti Itä- ja Pohjois-Suomen alueille.
Keskittäminen ja metropolialueen suurentaminen eivät
saisi olla itseisarvo, vaan meidän tulee tehdä töitä koko
Suomen kehittämiseksi järkevällä tavalla.
Valtakunnan taloutta tulee kehittää, ja kehittämiseen
tarvitaan koko Suomi, ja koulutus on tämän kaiken
kehittämisen avain. Esimerkiksi ammattikorkeakoulujen aloituspaikkoja
leikataan yli 2 000 aloituspaikalla vuodesta 2013 alkaen.
Onko tämä sopusoinnussa muun muassa yhteiskuntatakuun
kanssa? Onko tämä semmoista säästöä,
joka todella on pitkän tähtäimen säästöä?
Ammatillisen koulutuksen paikkoja tullaan Gustafssonin esityksen
mukaan leikkaamaan Lapista todella paljon. Joka neljäs
ammattikoulutuspaikka tultaisiin Lapista siirtämään
etelään, pois Lapista, joka on tällä hetkellä kuitenkin
yksi Suomen kehityksen vetureista. Meille Lappiin on työn
alla useita kaivoksia, metsätalous ja bioenergia ovat tulevaisuutta,
matkailu ja rajayhteistyö kehittyvät koko ajan,
luonnontuoteala on yksi tulevaisuuden ala jne. Mutta ammatillisen
koulutuksen paikkoja ollaan nyt kuitenkin siirtämässä rajulla
kädellä kohti etelää. Toivotaanko
myös meidän nuortemme nyt todellakin siirtyvän
mukana? Mistä me saamme jatkossa Lappiin koulutettua työvoimaa,
nyt kun näyttää siltä, että lähivuosina
sitä todella paljon tarvitaan? Maailma voi muuttua, ja
sen mukaan pitää sitten olla muutokset myös
koulutusasioissa. Elikkä silloin kun näyttää hyvältä Lapin
osalta, ei ammattikoulutuspaikkoja saisi missään
nimessä leikata tuolla määrällä.
Sitten tämän päivän ja hallituksen
lempilapsi, yhteiskuntatakuu. Näyttää siltä,
että yhteiskuntatakuu nyt näiden ammatillisten
koulutuspaikkojen leikkausten vuoksi ja muittenkin toimintojen vuoksi
ei tule todellakaan täyttymään Lapissa. Nuorten
tilanne tulee Lapissa heikkenemään. Onko meillä tämmöiseen
varaa?
Seuraavaksi pelkään harvaan asuttujen alueitten
ja erityisesti Lapin pienten lukioiden puolesta. Kuntauudistuksessa
ja valtionosuuksien alasajossa on selvänä tavoitteena
myös pienten lukioiden lopettaminen.
Puhe Lapin koulutuksen säilyttämisestä ei
ole vain aluepolitiikkaa, vaan se on erityisesti nuorten ja laajemminkin
alueen tarpeisiin perustuvaa. Nuoret ja Lapin alueen työpaikat
tarvitsevat nuo koulutuspaikat, ja odotankin, että ammatillisen
koulutuksen uudelleenjärjestelyssä laskettaisiin
Lapin tilanne uudelleen. Tätä uutta laskelmaa
odotellessa seuraavaan vuoteen nyt sitten.
Satu Haapanen /vihr:
Arvoisa puhemies! Lähestymme uutta vuotta odottavissa
merkeissä. Varmasti meitä kaikkia jännittää,
onnistuuko ja toteutuuko nuorten yhteiskuntatakuu. Jokainen varmasti
toivoo sen toteutuvan, niin paljon odotuksia ja toiveita siihen
on ladattu paitsi poliitikkojen myös ennen kaikkea nuorten
ja vanhempien taholla.
Lapsi ja nuori symboloivat tulevaisuutta. Vaikka elämässä menisi
huonosti, halutaan nähdä nuorten onnistuvan. Siksi
yhteiskuntatakuun toteutumisen onnistuminen on koko kansakunnan
hyvinvoinnin vuoksi myös henkisesti tärkeää.
Se antaa turvallisuutta siitä, että meillä riittää tekijöitä ja
näkijöitä vielä tulevaisuudessakin. Siksi
onkin harmillista, että tiukan taloustilanteen vuoksi hallituksen
päämäärä kaikkien nuorten
saamiseksi kouluun tai työhön tuntuu juuri tällä hetkellä hivenen
hankalalta saavuttaa, mutta periksi ei kuitenkaan pidä antaa.
Nyt tarvitaan nuorisotakuun toteuttajia, tekijöitä,
ja jotta nuorten yhteiskuntatakuu toteutuisi, talkoisiin tarvitaan
ihan jokainen.
Nuorten aktivoituminen ja elinvoimaisuus alkaa jo kotoa, siitä,
opitaanko työntekoon ja herääkö elämänilo
ja tulevaisuudenusko. Kodeilla on siis merkitystä. Itse
asiassa tähän tulevaisuudenuskoon ja elämäniloon
ja innostuksen ilmapiiriin pitäisi satsata koko yhteiskunnassa,
sillä positiivinen ajattelu luo myös yleistä energiaa
ja innostuksen ja yrittämisen ilmapiiriä.
Nuorten yhteiskuntatakuun toteuttaminen vaatii paljon myös
kouluilta ja oppilaitoksilta. Tarvitaan opinto-ohjausta koulutuksen
eri vaiheissa ja varsinkin sen nivelkohdissa. Tarvitaan opettajia,
jotka kannustavat nuorta ja kehittävät pedagogiikkoja,
jotka tukevat erilaisia oppijoita.
Ennen kaikkea tarvitaan etsivää nuorisotyötä, joka
hakee, kirjaimellisesti, nuoren koulun penkille tai työharjoitteluun,
sillä mielestäni yhteiskuntatakuun suurin haaste
on tavoittaa nimenomaan ne nuoret, jotka eivät itse aktiivisesti
hakeudu takuun piiriin.
Yhteiskuntatakuun tavoitteisiin nähden leikkaukset
oppisopimuskoulutukseen — vaikka sinne nyt hieman onkin
lisätty, 2 miljoonaa lisää — tuntuvat
ristiriitaisilta, ja siksi toivonkin todella, että viimeistään
kevään kehysriihessä pystytään lisäämään
rahoja oppisopimuskoulutukseen, kuten ministeri Ihalainenkin tänään
siihen suuntaan puhui. Oppisopimuskoulutuksen ja laajemminkin yhteiskuntatakuun
toteuttamisessa tarvitaan tiivistä yhteistyötä eri
toimijoiden välillä: kuntien, valtionhallinnon,
yrityselämän, työpaikkojen, työvoimatoimistojen
ja oppilaitosten pitää osallistua näihin
talkoisiin. Näitä oppisopimuskoulutuksia täytyy
joustavasti luoda myös niin sanotuille välityömarkkinoille.
Minusta tämä nuorten yhteiskuntatakuun toteuttaminen tulee
ottaa vähintäänkin yhtä vakavasti
kuin kuntauudistus.
Pohjoisessa olemme erittäin huolissamme aikeista leikata
ammatillisen koulutuksen paikkoja. Etenkin Oulussa, jonka nyt parhaiten
tunnen ja jossa on suuri nuorisotyöttömyys, maakunnan nuorin
väestö ja iso ammatillisten koulutuspaikkojen
tarve, nämä suunnitelmat viedä 655 ammatillisen
koulutuksen paikkaa tuntuvat todella kohtuuttomilta. Sen sijaan
Ouluun tarvittaisiin 300 uutta paikkaa ammatillisen koulutuksen
kovan kysynnän vuoksi. Toivomme, että tämä asia vielä korjaantuu.
Hallituksen tavoitteena on nostaa suomalaiset maailman osaavimmaksi
kansakunnaksi. Tämä on haasteellista. Edustaja
Filatov kuvasi tätä tilannetta äsken
aika hyvin. Tästä näkökulmasta valitettavia
ovatkin leikkaukset tutkimukseen ja yliopistoindeksin jäädyttäminen.
Lopuksi: Olen erittäin iloinen siitä, että varhaiskasvatus
ja sen tehtävät ovat siirtymässä opetus-
ja kulttuuriministeriön hallinnonalalle. Näin turvataan
paremmin varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen jatkumoa. Sen verran
lastentarhanopettajista, että heidän työnsä vaativuus
ei suinkaan vastaa sitä palkkaa, minkä he siitä saavat. Lapsiryhmät
ovat edelleen liian suuret, täydennyskoulutusmahdollisuudet
ja uralla eteneminen rajallista ja palkka suhteessa koulutukseen
ja työn vaativuuteen aivan liian vaatimaton.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Aivan aluksi haluan tarttua aiheeseen, jonka
ministeri Gustafsson esitti täällä salikeskustelussa
tänään, kun puhuttiin tilanteesta, jossa
henkilöt, joilla on jo yksi tutkinto, ovat hakeutumassa
ammatilliseen koulutukseen, ammattikorkeakoulutukseen ja kilpailemassa
opiskelupaikasta peruskoulusta pääsevän
nuoren kanssa tai sellaisen nuoren kanssa, jolla ei tutkintoa ole.
Ministeri tarjosi malliksi erillistä aikuiskoulutusta,
räätälöityä mallia,
mahdollisesti tietysti ammatillisessa koulutuksessa näyttötutkintoon
perustuvaa aikuisten ammatillista koulutusta, ja jos näin
on ja ministeri tätä ajaa, kannatan lämpimästi.
Hallitusohjelmaan on kirjattu näyttötutkintojärjestelmän
hyödyntäminen nimenomaan ammatillisessa koulutuksessa,
ja tämähän on jo laajasti käytössä oleva
tehokas järjestelmä. Eli työkalut ovat
olemassa, on osaava kenttä, on kouluttajia, opettajia,
joilta onnistuu aiemmin opitun tiedon tunnistaminen ja tunnustaminen,
ja voidaan luoda joustavia ja tehokkaita opintopolkuja aikuisille
nimenomaan niitä työelämän tarpeita varten,
ja sitähän nopeasti muuttuvissa talous- ja työelämän
sykleissä tänä päivänä tarvitaan.
Mutta muutoin ei kaikkia opetus- ja kulttuuriministeriön
esityksiä voi tervehtiä täysin lämmöllä.
Täällä käytiin päivällä maakuntien
milteipä kilpalaulanta siitä, mikä maakunta
ansaitsee vähiten leikkauksia koulutuksen aloituspaikkoihin,
ja tuskin mikään maakunta nyt, voisi sanoa, ansaitsee
mitään leikkauksia. Saimme kuulla monta hyvää tarinaa
maakuntien osaamisesta, hyvästä koulutuksesta,
koulutuksen hyvästä läpäisevyydestä ja
nimenomaan maakuntien omista vahvuuksista, joilla ne kykenevät
hyödyntämään nimenomaan yrittäjien
kanssa tehtävää yhteistyötä ammattikorkeakoulutuksen
kanssa yhteistyössä, joten ministeriö on
varmasti siinä vaikean paikan edessä. Mutta kyllä minäkin
haluan vedota Pohjois-Pohjanmaan erityispiirteeseen nuorten maakuntana,
josta myös edustaja Haapanen tässä puhui:
meidän maakuntamme — ja jokainen maakunta tietysti — tarvitsee
sitä koulutettua ammattitaitoista väkeä.
Luma-hankkeeseen elikkä luonnontieteen ja matematiikan
opetuksen projektiin olisin toivonut panostusta. Mielestäni
matematiikan opetus on tärkeää, ja siihen
liittyen toivon opetus- ja kulttuuriministeriön osaltaan
vakuuttuvan kolmen maakunnan rajapinnalle elikkä Pyhäsalmen kaivokseen
suunnitellusta Laguna-hankkeesta, neutriinofysiikan tutkimuslaboratoriohankkeesta,
että se tulisi myös heille tietoon niin, että he pystyvät
sitä osaltaan edistämään. Tämä on
hyvin laaja kansainvälinen hanke, joka työllistää toteutuessaan
ja sen lisäksi tuo kansainvälistä tutkimusta
lisää maahamme.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Nuorten yhteiskuntatakuu on tosiaan tärkeä asia,
mutta ihmettelen sitä, minkä ihmeen takia hallitus haluaa
hankaloittaa omaa työtänsä leikkaamalla näin
paljon eri opiskelupaikkojen aloituspaikkoja. Mutta toivottavasti
tämä yhtälö toteutuu.
Toinen yhtälö, mikä vaikeutuu tämän
aloituspaikkojen leikkaamisen myötä, on se, miten
saadaan vastattua siihen tarpeeseen, kun Suomen yhteiskunta tarvitsee
niiden alojen opiskelijoita, mistä on pulaa. Esimerkiksi
hitsarit, metalliteollisuuden ammattilaiset, ovat tosi harvassa
nykypäivänä, ja telakkateollisuus tarvitsee
tulevaisuudessakin ammattitaitoista työntekijää.
Hoitohenkilökuntatilanne on myös semmoinen, mihin
on vastattava jollakin tasolla.
Nuorten mielenterveysongelmat ovat jatkuvasti esillä,
ja kouluympäristö on paikka, missä siihen
voidaan vielä vaikuttaa ja pystyä puuttumaan.
Mielestäni kouluterveydenhuolto-, koulukuraattori- ja koulupsykologipalvelut
ovat aivan liian vähissä, ja tähän
tarvitsisi vastata, että saadaan vähennettyä näitä ongelmia.
Porin Perussuomalaiset on aloittanut kampanjan, jonka nimi on
Talkkarit takaisin. Elikkä talonmiehet, perinteiset talonmiehet,
kouluihin, niin sillä saadaan ennalta ehkäistyä muun
muassa sitä, että koulut eivät homehtuisi,
ja ehkäistyä monta semmoista energiaongelmaa ym.,
mitkä pienillä ratkaisuilla ratkeavat. Minä haluaisin, että ministeri
ihan oikeasti puuttuu näiden tärkeiden henkilöiden
läsnäoloon. Aikuisen läsnäolo koulussa
on erittäin tärkeää.
Anne Louhelainen /ps:
Arvoisa puhemies! Kuten todettu, hallitusohjelman mukaan tavoite on
nostaa suomalaiset osaavimmaksi kansaksi vuoteen 2020 mennessä.
Ohjelmassa todetaan myös, että osaavat ja hyvinvoivat
ihmiset ovat Suomen keskeisin taloudellinen menestystekijä. Koulutus
on myös kilpailuvalttimme maailmalla. Perussuomalaiset
eivät kuitenkaan iloitse koulutustarjonnan supistamisesta
ja sitä kautta opetuksen laadun heikentämisestä.
Pelkästään valtionosuusindeksin jäädyttämisestä aiheutuu 65
miljoonan euron tulojen menetys opetussektorille. Lisäksi
hallitus aikoo tehdä myös määrärahojen
leikkauksia.
Arvoisa puhemies! On erittäin tärkeää,
että myös syrjäseudulla voi asua ja elää,
joten myös siellä täytyy voida käydä kouluja.
Lasten koulumatkojen pituudet pitää säilyttää kohtuullisina,
ja tämä edellyttää koulujen
ylläpitoa koko maassa eikä vain kasvukeskuksissa
tai taajamissa. Myös kansanopistojen, kansalais- ja työväenopistojen, opintokeskusten,
kesäyliopistojen ja liikunnan koulutuskeskusten toiminta
pitäisi turvata. Näin edistetään
kansalaisten hyvinvointia ja yleissivistystä.
Arvoisa puhemies! Hallitus on luvannut sitoa opintotuen indeksiin
1.9.2014 alkaen. Perussuomalaiset sitoisivat opintotuen indeksiin
jo ensi vuonna. Opintotuki mahdollistaa monille päätoimisen
opiskelun ja on näin edellytys nopeammalle valmistumiselle.
Mikäli Suomessa halutaan aidosti säilyttää tasavertaiset
mahdollisuudet päätoimiseen opiskeluun tulotasosta
tai sosiaaliluokasta riippumatta, on opintotuen määrän oltava
riittävä elinkustannuksiin nähden. Opintotuen
sitominen indeksiin aiheuttaa noin 15 miljoonan euron kustannukset
vuodessa. Mikäli opintotuki korotettaisiin ensi syksynä uuden
lukukauden alkaessa, kustannukset olisivat noin 4,4 miljoonaa euroa
eli vähemmän kuin mitä Kroatian EU-jäsenyys
maksaa ensi vuonna suomalaisille veronmaksajille — jälleen
kerran muu Eurooppa ajaa suomalaisten edun edelle.
Arvoisa puhemies! Oppisopimuskoulutuksessa on Suomessa vielä kehitettävää.
Se sopii pätevöitymisväylänä moniin
ammatteihin erinomaisesti. Oppisopimuskoulutuksen lisäkoulutuspaikkoja
on esitetty leikattavaksi. Tätä hallituksen esitystä en
oikein ymmärrä, ja olen asiaa kuulostellut
ja todennut, että asia on jäänyt epäselväksi
myös muille kansanedustajille. Oppisopimusasiaa on siis
selvitettävä ja selkeytettävä edelleen.
Arvoisa puhemies! Hieman paikallista näkökulmaa.
Opetus- ja kulttuuriministeriö esitti marraskuussa, että Päijät-Hämeessä vähennetään
635
ammatillisen koulutuksen opiskelupaikkaa vuoteen 2016 mennessä.
Opetus- ja kulttuuriministeriön ehdottamat koulutuspaikkaleikkaukset ovat
kuitenkin suurempia kuin nuorisoikäluokan pienentyminen
Päijät-Hämeessä. Tilastokeskuksen
ja Lahden kaupungin väestöennusteiden perusteella
voidaan arvioida, että OKM:n vähennysehdotuksesta
noin puolet ei ole perusteltavissa maakunnan väestökehityksellä.
Alueen nuorisoikäluokan pieneneminen ei riitä koulutuspaikkaleikkausten
syyksi myöskään siksi, että Päijät-Hämeessä on
paljon valtakunnallisesti vetovoimaista ammatillista koulutusta.
Päijät-Hämeen koulutuksenjärjestäjien
intressinä onkin ollut sovittaa koulutustarjontaa työelämän
kysyntää vastaavaksi. Siksi Päijät-Hämeessa
on jo viime vuosien aikana tehty opinto- ja koulutusalakohtaisia
supistuksia, jotta kasvavien tarpeiden aloille saataisiin aloituspaikkoja
lisää.
Satu Haapanen /vihr:
Arvoisa puhemies! Nousin vielä tänne pönttöön
sanomaan muutaman asian.
Ensinnäkin, edustaja Jalonen, totta kai hallitus tekee
kaikkensa, että yhteiskuntatakuu saadaan toteutettua, ja
niin kuin sanoin äskeisessä puheessani, toivottavasti
näihin talkoisiin lähtevät mukaan kaikki
tahot, joita asia jollakin tavalla koskee.
Kaiken oppimisen ja hyvän kasvun edellytys on tietysti
psyykkisesti, sosiaalisesti ja fyysisesti terveellinen kasvuympäristö.
Ja niin kuin edustaja Jalonen sanoi, lasten ja nuorten kasvatukseen tarvitaan
myös iso joukko aikuisia. Tästä ollaan varmasti
kaikki yhtä mieltä. Mutta jos tätä fyysistä terveyttä ajatellaan,
niin mielestäni on todella hyvä ja viimeiset hetket
nostaa homekoulut keskiöön, ja näin nyt
on tehty. Niiden kunnostukseenkin on osoitettu rahaa, mutta kaikki
kuitenkin tiedämme, että homekoulujen korjausvelka on
aivan hurjan suuri ja rahoitus sen kattamiseen riittämätöntä.
Siksi on välttämätöntä,
että näiden homekoulujen, ja homerakennusten yleensäkin, korjaamista
viedään eteenpäin kaikilla niillä keinoilla,
joita muun muassa sivistysvaliokuntakin omassa lausunnossaan on
esittänyt, ja rakennusvalvonta ei näistä keinoista
suinkaan ole vähäisin.
Sitten vielä muutamia asioita tähän
budjettiin liittyen, tämmöisiä positiivisia
asioita:
Siellä on lisätty resursseja matematiikan
opetukseen, mikä on hyvä asia. Mutta itse olen
kielistä pitävänä ihmisenä huolissani
myös vieraiden kielten osaamisesta, jota tulisi seurata,
sillä kielten osaaminen on kuitenkin avain menestykseemme
ja kansainvälistymiseen kaikilla tavoin.
On hyvä, että lukutaito on saanut arvoisensa aseman
myöskin budjetissa. Resurssit ovat kuitenkin edelleenkin
riittämättömät, mutta kuitenkin
Lukukeskus saa resursseja ja myös tämä Lukuinto-hanke.
Myös lukutalkoisiin meidän kaikkien olisi ryhdyttävä.
Myöskin kirjallisuus on siellä saatu vähän
paremmalle tolalle lainauskorvauksilla.
Erityisen iloinen olen tämmöisistä pieniltä tuntuvista
mutta erittäin merkittävistä avustuksista,
mitä ulkomailla toimivat Suomi-koulut ovat saaneet. Niillä on
tärkeä merkitys suomalaisen kulttuurin ja kielen
edistäjinä.
Kesälukioseura ja Etäkoulu Kulkurikin ovat saaneet
avustuksia, näistä olen ilahtunut.
Aamu- ja iltapäiväkerhot, kerhotoiminta yleensä,
vastaavat siihen, että pienten koululaisten ei tarvitse
viettää yksinäisiä iltapäiviä.
Tähän on satsattu.
Ja tietysti luokkakokojen pienentäminen on erittäin
hyvä asia.
Pikkusen vielä tulevaisuuteen peilaisin siinä mielessä,
että olemme aloittamassa opetussuunnitelmauudistusta peruskouluja
ja lukioita koskien. Nyt on todellakin aika miettiä, mikä on
nykypäivän koulu. Uudistuksen lähtökohtana
tulisi olla osaavampi, tasapainoisempi lapsi ja nuori, joka on valmis
kohtaamaan toisia ihmisiä, jolla on riittävät
kommunikointitaidot, kulttuuriset taidot, joka on suvaitsevainen,
elämäniloinen. Ja sitten opetussuunnitelmia jos
ajatellaan, niin kyllä täytyisi miettiä sillä tavalla,
että asioita käsiteltäisiin kokonaisuuksina
ja hyödynnettäisiin tietysti tietotekniikkaa,
mutta minä näkisin, että tänä päivänä myös
ne omien tunteitten ja ihmissuhteitten käsittelytaidot
ovat erittäin tärkeitä.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Jos vielä halutaan puheenvuoroja, niin näin
aamutuimaan liikunta tekee hyvää ja tuomalla nimilapun tänne
korokkeelle saa tämän puheenvuoron.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Täällä eilen
päivemmällä tämän istunnon
alkaessa ministeri Arhinmäki hyökkäsi
allekirjoittaneen kimppuun ihmettelemällä aloitteitani
siitä, että korkeakouluopiskelijoilta poistettaisiin
tulorajat. Samalla ministeri Arhinmäki ihmetteli sitä,
että esitän taiteilija-apurahoihin vähennyksiä,
siihen, mitä hallitus esittää.
Tällaisille henkilöille, jotka ansaitsevat
vaikkapa ansiotuloja ja siitä huolimatta pystyvät opiskelemaan
viiden opintopisteen vauhtia per tukikuukausi, ei Arhinmäen
mielestä kuulu tällainen opintotuki, ja hän
haluaa nämä tulorajat pitää.
Todella hän sitten oli valmis puolustamaan tällaisia
mahdollisesti aika merkittäviäkin myyntituloja
kirjamyynnistä saavia kirjailijoita esimerkiksi. Ja kun
heille kuitenkin apurahoja tässä jaellaan, niin
tuli nyt vain näin ikään kuin istunnon
loppupuolella vielä mieleen tämä, ja
haluan nostaa esille, että oikeastaan ministeri Arhinmäellä on
nyt vähän niin kuin selitysvelkaa eduskunnalle,
koska hän puhui ihan selvästi ristiin ja vieläpä samassa
yhteydessä.
Eeva-Johanna Eloranta /sd:
Puheenjohtaja! Edustaja Haapanen otti esille tämän
tuiki tärkeän home- ja kosteusasian liittyen koulurakennuksiin.
Meillä sivistysvaliokunta käsitteli tätä asiaa
viimeksi tänään, ja totesimme, että koulu- ja
päiväkotirakennuksissa ja niiden kiinteistöhuollossa
tulisi kiinnittää huomiota kaikkeen kemikaalin
käyttöön, muun muassa biosidejä sisältäviin
rakennusmateriaaleihin ja biosidisiin kemikaaleihin. Meidän
kuulemisissa tuli esille, että Suomessa käytetään
ja aktiivisesti markkinoidaan tällaista PHMG-biosidia,
joka on EU:ssa jo kielletty, ja se pitäisi vetää kokonaan
pois markkinoilta ensi helmikuuhun mennessä. Sitä käytetään
koulurakennuksissa ja päiväkodeissa, joissa lapset
sitten tälle aineelle altistuvat.
Home- ja kosteuskorjauksiin liittyen pitäisi edistää myöskin
alan koulutuksen kehittämistä ja myöskin
pätevyysvaatimusten määrittelyä.
Näin jo rakennusalan peruskoulutuksessa, täydennyskoulutuksessa
kuten myöskin kuntien rakennusvalvonnassa on puutteita
tähän liittyen. Jo pelkästään
se, että nämä materiaalit ja muut muuttuvat,
vaatii jatkuvaa ammattilaisten osaamisen täydennyskoulusta.
Vielä yksi asia: Meillä valiokunnassa tuli
esille tämmöinen konsortiokoulun ajatus, jossa
ajatellaan näin, että mikrobiologian, toksikologian, kemian
ja rakennusmekaniikan osaamisalat voisivat yhdistyä tämmöiseksi
alaksi, jolla olisi tavoitteena terve mutta kuitenkin energiaa säästävä rakentaminen
ja korjausrakentaminen. Nyt pitäisikin tosiaan löytää keinoja,
joilla tieteelliseen tutkimustyöhön perustuen
voitaisiin saavuttaa sisätilojen terveyshaittatekijöiden
mittauksille osumatarkkuus, joka mahdollistaisi ihmisten haitta-aineille
altistamisen minimoinnin ja merkittävät säästöt
myöskin terveyshaittoihin liittyvässä korjausrakentamisessa.
Todellakin myöskin monipuolisempia mittausmenetelmiä tarvitaan.
Yleiskeskustelu pääluokasta 29 päättyi.