Puolustusministeriön hallinnonala 27
jatkui
Esko Kurvinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Puolustusministeriön pääluokan
ja maanpuolustuksen osalta ensi vuosi menee vielä puolustusvoimauudistuksen
toteutuksessa. Vuoden lopussa Suomen puolustusvoimat alkavat olla siinä asennossa,
mihin uudistuksella on pyritty. Uudistuksen yhtenä keskeisenä tavoitteena
on mahdollistaa tasapainoinen puolustusbudjetti, jossa puolustuskyvyn
kehittämiseen ja ylläpitoon voidaan kohdentaa
riittävät resurssit.
Puolustusvoimauudistus on tarpeellinen, mutta se olisi pitänyt
tehdä jo vuosia sitten. Valtion hankala rahatilanne on
nyt päällekkäin uudistuksen kanssa, mikä ei
ainakaan helpota uudistuksen läpivientiä. Ensi
vuoden talousarviossa puolustusministeriön pääluokkaan
sisältyy merkittäviä hallitusohjelmaan
sisältyviä menosäästöjä. Kaikki
nämä menosäästöt ovat
hallitusohjelman mukaisia ja perustuvat aikaisemmin tehtyihin päätöksiin.
Niiden yhteismäärä on vuonna 2014 kehykseen
kuuluvien menojen osalta 65 miljoonaa euroa suurempi kuin vuonna
2013. Puolustusministeriö on tässäkin
asiassa eturintamassa kantamassa vastuuta isänmaan tulevaisuudesta.
Herra puhemies! Puolustushallinnon painopiste onkin jo vuodessa
2015 ja sen jälkeisessä ajassa, jolloin Puolustusvoimain
toiminnan tulee olla uudistuksen mukaisen uuden organisaation edellyttämällä tasolla.
Puolustushallinto arvioi suorituskyvyn ylläpitämisen
lisätarpeeksi vuonna 2016 noin 50 miljoonaa euroa ja vuoteen
2020 mennessä asteittain 150 miljoonaa euroa indeksikorotuksen
lisäksi. Puolustusvaliokunta on omissa asiantuntijakuulemiseen
perustuvissa arvioissaan päätynyt samansuuruiseen
suuruusluokkaan.
Oma henkilökohtainen näkemykseni on, että edellä olevat
luvut ovat minimilukuja, jotta uudistuksesta saatava hyöty
voidaan täysimittaisesti hyödyntää.
Lisärahoituksen osoittamatta jättäminen
tarkoittaa, että puolustuksen perusratkaisut joudutaan
väistämättä arvioimaan uudelleen. Ovatko
uudet perusratkaisut sitten asevelvollisuudesta luopuminen, osasta
Suomen puolustuksesta luopuminen, täysjäsenyys
Natossa, ammattiarmeija vai mikä niistä, mikä se
sitten onkaan, niin näitä vaihtoehtoja joudutaan
arvioimaan, ellei sitoumusta uusittujen Puolustusvoimien riittävästä resursoinnista
löydy. Selvää on kuitenkin, ettei edellä mainitulla
vuoteen 2020 mennessä saavutetulla määrärahatasolla
pystytä hankkimaan isoja puolustusjärjestelmien
uusimisia vaan ne on toteutettava kehyksen ulkopuolisella kertarahoituksella.
Nyt jo voidaan sanoa, että puolustusvoimauudistuksen
taloudelliset ja toiminnalliset tavoitteet tullaan saavuttamaan
mutta materiaali-investointien tasoa on nostettava. On todella huolestuttavaa,
jos puolustusmateriaalihankinnoista joudutaan toistuvasti siirtämään
määrärahaa toimintamenoihin. Puolustushallinnon
on pyrittävä palauttamaan puolustusbudjetin tasapaino,
jossa kolmannes määrärahoista menee materiaaliseen valmiuteen,
kolmannes henkilöstömenoihin ja kolmannes muihin
toimintamenoihin. Materiaalihankinnoista tinkiminen aiheuttaisi
kauaskantoisia seuraamusvaikutuksia puolustuskyvyllemme. Puolustusvoimain
sodan ajan joukkojen suorituskyvyn rakentamisessa korostuvat asevelvollisten
osaaminen ja riittävä materiaalinen suorituskyky.
Viitaten edellä toteamaani toiminnan rahoitustasoon
ja tuleviin isoihin hankintoihin pidän erittäin
myönteisenä sitä, että eduskunnan
tahdon mukaisesti hallitus käynnisti laaja-alaisen ja syvällisen
selvityksen puolustuksen pitkän aikavälin haasteista
ja niihin vastaamisesta nimeämällä tätä varten
parlamentaarisen selvitysryhmän. Näin eduskuntapuolueet
saavat tulevaa hallitusohjelmaa varten riittävät
tiedot ja vaihtoehtoratkaisuesitykset.
Ilkka Kanerva /kok:
Arvoisa herra puhemies! Puolustusministeri asetti taannoin
työryhmän selvittämään
sitä, millä tavoin Puolustusvoimille asetetut
tehtävät ja niille osoitetut resurssit voivat
kohdata toisensa. Iltapäivän keskusteluissa kävi
jo varsin selvästi ilmi, etteivät ne kohtaa tänä päivänä Suomessa
toisiaan. Edellytetään suorituskykyjä,
joihin ei anneta resursseja. Tämä on asia, josta
tullaan absoluuttisesti siihen johtopäätökseen,
että asiassa on tehtävä korjausliikettä.
Se on tehtävä hallitusti, rauhallisesti ja päämäärätietoisesti,
jolloin otetaan huomioon luonnollisesti se, millä tavoin
toimintaympäristömme muuttuu ja millä tavoin
ylipäätään tämä koko maisema
on muutoksessa.
Suomessa on totuttu puhumaan siitä, millä tavoin
ulkopolitiikassa maailma on yhteistyövarainen. Minä yhdyn
niihin ulkopolitiikan arvioitsijoihin, jotka näkevät,
että maailma on entistä enemmän, lisääntyvästi,
yhteistyövarainen. Mutta on jotenkin älyllisesti
epärehellistä sanoa, että samalla, kun
maailma ulko- ja turvallisuuspoliittisesti on yhteistyövarainen,
ei turvallisuus- ja puolustuspolitiikka sitten enää olekaan
yhteistyövaraisuutta. Joku siinä yhtälössä ei
toimi, jos ajattelee tuolla tavoin.
Se, että maailma on entistä yhteistyövaraisempi,
edellyttää luonnollisesti jokaiselle maalle, erityisesti
Suomen kaltaisen historian ja geopoliittisen sijainnin omaavalle
maalle, sitä, että sen oma kotipesä on
kunnossa. Mutta samalla on syytä nähdä,
etten ainakaan minä tiedä yhtään
maapallolla olevaa — ainakaan erityisesti läntisen
kulttuurin piirissä olevaa — maata, joka olisi
puolustuskyvyltään absoluuttisen itsenäinen.
Kaikkien maiden, kaikkien meidän kulttuurimme piirissä olevien
maiden, suorituskyvyt perustuvat kansainväliseen vuorovaikutukseen
ja yhteistyöhön. Näin on myöskin
Suomen osalta asianlaita.
Puheenjohtaja! Toimintaympäristö on muutoksessa.
Tämän päivän uutiset toteavat
eri medioissa, millä tavoin Venäjä sijoittaa
Iskander-ohjuksia parhaillaan Kaliningradiin. Tämä ei
ole kovin uusi, tuore uutinen, mutta Venäjä on
itse tänään myöntänyt
näin todellakin tapahtuvan, vaikka kaikki ovat sen epävirallisesti
jo aikaisemmin tienneet, ja Iskanderit ovat eräs asetyyppi,
joka olennaisesti vaikuttaa meidän toimintaympäristössämme.
Kyllä sen kantama on kirkkaasti tietysti myöskin
sen kaltainen, joka ulottuu helpostikin Suomeen saakka.
Tämäkin todentaa tietysti sitä, että me
emme ole missään erillisessä maailmassa
vaan meidän täytyy toimintaympäristömme
muutokset ottaa visusti huomioon. Puhuin aikaisemmin tähän saakka
siis siitä, että meillä tulee olla materiaalista
suorituskykyä, mutta se ei luonnollisestikaan riitä tässä yhteistyövaraisessa
maailmassa. Sotilasstrategian muutokset ovat erittäin tärkeä kysymys
huomioon otettavaksi, ja se edellyttää meiltä,
että meillä on uskottava puolustus. Uskottava puolustus
tarkoittaa sitä, että meidän oma ennaltaehkäisykykymme
on myöskin säällisessä kunnossa.
Aktiivisesta ulkopolitiikasta yhteistyövaraisessa maailmassa
seuraa tietysti myöskin se, että puolustuspolitiikan
tulee olla aktiivista sekä Suomessa sisäisesti
että Suomen rajojen ulkopuolella. On ymmärrettävä,
että päittemme yli ei koskaan enää ratkaista
Suomen kohtaloita meiltä sitä kysymättä.
Historia kertoo pitkässä juoksussa, kuinka aikoinaan
Napoleon myi Suomen Venäjälle aivan samalla tavoin
kuin Hitlerin solmimat sopimukset myivät Suomen Venäjälle
toiseen kertaan. Kolmatta me emme enää tarvitse.
Sen vuoksi on täysin selvää, että meillä täytyy
olla oma selvä aktiivisen puolustuspolitiikan konseptimme,
kuinka toimimme. No, tässä meillä on käytettävissä useampi
vaihtoehto, joista erittäin suositeltava tämän
päivän kartalla on Nordefco eli yhteispohjoismaisuus
eritoten Suomen, Ruotsin ja Norjan välillä toteutettavan
sotilaallisen yhteistyön merkeissä, ja sitä rataa
on syytä kulkea. Sitä rataa on syytä paitsi
kulkea niin hyödyntää mahdollisimman
maksimaalisesti.
Toinen on Euroopan unionin juuri nyt starttaava Eurooppa-neuvoston
huippukokous, jonka erityisteemana ovat turvallisuus- ja puolustuspoliittiset
kysymykset. Siellä pääministeri Katainen
käy parhaillaan neuvotteluja ja keskusteluja siitä,
minkälainen malli Euroopalle on järkevä rakentaa.
Mutta on syytä sanoa, että Euroopan unioni on
siviiliyhteisö, ei sotilasliitto, eikä Euroopan
unionin puitteisiin milloinkaan tulla rakentamaan sellaista sotilaallista
kapasiteettia, joka takaa turvatakuita millekään
siinä mukana olevalle maalle.
No, tällä hetkellä realistisinta
on katsoa tietysti siihen, että sekä Euroopan
unionilla että Natolla on omat nopean toiminnan taistelujoukkonsa, ja
tuntuisi luonnolliselta olettaa, että nyt tässä vaiheessa
ottaisimme sellaisen aloitteellisuuden käyttöömme,
jossa yhdistettäisiin toimintakonseptia EU:n taistelujoukkojen
ja Naton nopean toiminnan joukkojen välillä, että ne
nähtäisiin yhdestä ja samasta ikkunasta.
Suomi on niissä molemmissa aktiivisesti mukana, ja Suomen
olisi järkevintä Ruotsin kanssa tehdä niin
pitkälle menevät sopimusjärjestelyt,
että kun molemmat olemme molemmissa mukana, niin voisimme
aktiivisesti olla suunnannäyttäjiä molempien
näitten, sekä taistelujoukkojen että nopean
toiminnan joukkojen, osalta. Toivoisin, että Suomen ulko-
ja puolustuspoliittinen johto voisi tässä suhteessa
ennakkoluulottomasti etsiä yhteisiä ratkaisuja
lähimmän naapurimaamme, verrokkimme, eli Ruotsin
kanssa.
Sofia Vikman /kok:
Arvoisa puhemies! Puolustusvoimauudistuksen toimeenpanoa jatketaan
vuoteen 2015 asti. Uudistuksen lähtökohtia ovat
Puolustusvoimien nykyisten tehtävien jatkuminen, yleisen
asevelvollisuuden toimivuuden varmistaminen sekä puolustusperiaatteen
kehittäminen alueellisen puolustuksen pohjalta. Tavoitteena
on organisaation ja toimintaperiaatteiden muutoksella mahdollistaa
tasapainoinen puolustusbudjetti, jossa puolustuskyvyn kehittämiseen
ja ylläpitoon voidaan kohdentaa riittävät resurssit.
Tavoitteenamme on oltava se, että vuoden 2015 jälkeen
Puolustusvoimien määrärahat ja tehtävät
ovat tasapainossa.
Joitakin huomioita budjettiin liittyen. Ensinnäkin
eduskunta teki 200 000 euron tarpeellisen lisäyksen
maanpuolustusjärjestöjen tukemiseksi. Pääosa
määrärahasta osoitetaan Maanpuolustuskoulutusyhdistys
ry:lle. Vuonna 2012 MPK järjesti yhteensä 78 000
koulutusvuorokautta, joista kolmannes oli Puolustusvoimien reserviläisille
tilaamaa sotilaallista koulutusta, joka rinnastetaan kertausharjoituksiin.
Vapaaehtoinen maanpuolustustyö on erittäin tärkeässä roolissa,
kun ylläpidämme Suomessa perinteisesti korkealla
tasolla ollutta maanpuolustustahtoa. Oikeastaan sopiikin kysyä,
miksi eduskunta joutuu vuodesta toiseen lisäämään
vapaaehtoiseen maanpuolustustyöhön tarkoitetun rahan,
kun puolustusministeriö sitä valtiovarainministeriölle
esittää, mutta valtiovarainministeriö sen
sieltä pohjista poistaa ja eduskunta sen jälleen
onneksi sinne lisäsi.
Toisekseen Puolustusvoimien oman arvion mukaan lisärahoitustarve
materiaalisen suorituskyvyn ylläpitämiseksi on
vuonna 2016 noin 50 miljoonaa euroa ja vuoteen 2020 mennessä asteittain
150 miljoonaa euroa indeksikorotuksen lisäksi, käytännössä noin
1,5 prosenttia vuotuisesta bkt:sta taloudellisesta kehityksestä riippuen.
Kokoomuksen mielestä tämä arvio on oikea
ja tähän tulisi kaikkien puolueiden sitoutua seuraavalla
vaalikaudella, koska Puolustusvoimille on turvattava mahdollisuus
täyttää lakisääteiset
velvoitteensa ja kehittää toimintaansa pitkäjänteisesti.
Onkin erittäin positiivista, että ministeri
Haglundin johdolla aloitettiin eduskunnan informointi eri puolustusvaihtoehdoista.
Ensi vaalikaudella kaikilla puolueilla on oltava selkeä kuva siitä,
millaisia vaihtoehtoja Suomen puolustuksen kehittämiseksi
on olemassa. Hallitusohjelmassa sovituista leikkauksista vielä selviämme, mikäli
määrärahat nostetaan Puolustusvoimien edellyttämälle
tasolle ja sodanajan joukkojen koulutusvaatimusten edellytykset
voidaan täyttää. Äänestäjillä pitää olla
tieto siitä, miten puolueet suhtautuvat Suomen puolustuksen
kehittämiseen seuraavissa hallitusneuvotteluissa.
Arvoisa puhemies! Vaikka talous on tiukilla ja materiaalihankintoihin
sekä reserviläisten koulutukseen kohdistuneet
leikkaukset ovat olleet huolestuttavia, niin jos koulutusta ja alusvuorokausia
sekä maastovuorokausia leikataan, miten syntyvä vaje
otetaan myöhemmin kiinni, kun Puolustusvoimien on toimittava
myös virka-ajan ulkopuolella.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Puolustusvoimien rakenneuudistus on edennyt hyvin
ja suunnitellusti. Vielä yksi vuosi uudistusta, ja sen
jälkeen Puolustusvoimat on laitettu siihen malliin kuin
alunperin suunniteltiin. Toki ehkä olisimme päässeet
tässä etenemään hieman toisenlaisin
askelmerkein, jos taloustaantuma ei olisi tällä tavalla
tullut niskaamme. Alkuperäinen suunnitelmahan oli edetä tietynlaisen
siltamallin kautta niin, että olisimme pystyneet jopa näinä vuosina,
kun tuota rakenneuudistusta tehtiin, vähän lisäämään
Puolustusvoimien määrärahoja. Mutta taloustaantuma
ajoi tilanteen siihen, että samaan aikaan tehtiin jo keskustan
johtaman hallituksen aikana suunniteltua rakenneuudistusta ja säästötoimenpiteitä,
joita talouden taantuma niskaan toi. Mutta hyvä, että tässä on nyt
päästy eteenpäin. Tämän
myötä meillä tulee olemaan miehistömäärältään
pienemmät — niin reservin kuin itse Puolustusvoimienkin
osalta — mutta iskukykyisemmät ja uhkakuviin paremmin
vastaavat Puolustusvoimat.
Täytyy olla tyytyväinen siihen, että ensi
vuonna pystymme kääntämään
jo kasvu-uralle reserviläisten kertausharjoituspäivät
ja myös varusmiesten maastovuorokausien määrää pystytään lisäämään,
ei suuresti, mutta kuitenkin trendi on nyt toiseen suuntaan, ja
pitää huolehtia siitä, että se
jatkuu myös tulevaisuudessa.
Pidän myönteisenä myös sitä,
että maanpuolustusjärjestöille, MPK:lle
muun muassa, tuo lisäys määrärahoihin
tulee. He tekevät arvokasta työtä ja
ovat tärkeä osa tätä kokonaisuutta.
Pienenä osana on myös varusmiesten matkojen
täysi korvattavuus ensi vuonna. Se on oleellista senkin
takia, että varuskuntaverkko harvenee ja yhä useammalle
varusmiehelle tulee entistä pidempiä matkoja omasta
kodista varuskuntaan, ja silloin on oikeus ja kohtuus, että nuo
matkat korvataan.
Arvoisa puhemies! Puolustusministeri puhui tämän
vaalikauden jälkeisestä ajasta ja totesi, että jos
taloudellisesti ei ole mahdollista nostaa määrärahoja,
niin olemme vakavan paikan edessä ja joudumme pohtimaan
näitä kolmea puolustuksemme peruspilaria ja niiden
kestävyyttä. Itse kuitenkin ajattelen niin, että ei
se ole taloudellinen kysymys, vaan se on vuoden 2015 hallitusneuvotteluissa
tahtokysymys. Se on kysymys siitä, halutaanko poliittisesti
turvata Puolustusvoimien rahoitus vuodesta 2015 eteenpäin.
Eli tärkeintä on nyt taata uudistuksen loppuunvienti
ja sen jälkeen turvata Puolustusvoimien määrärahat
vuodesta 2015 eteenpäin. Kokoomus on oman kantansa kertonut
viime keväänä ryhmäpuheenvuorossa,
jossa toimme esille, että meillä on valmiutta
määrärahatason sitomiseen esimerkiksi
niin, että bruttokansantuotteesta 1,5 prosenttia osoitettaisiin
jatkossa Puolustusvoimille. Toivon, että tälle
linjaukselle löytyy myös muilta puolueilta tukea.
Eli kyse ei ole siitä, antaako talous siihen varaa, vaan
kyse on siitä, löytyykö siihen tahtoa
ja halua.
Arvoisa puhemies! Jos tätä tahtoa ja halua
ei löydy, joudumme luopumaan jostain Puolustusvoimien peruspilarista:
yleisestä ja yhtenäisestä asevelvollisuudesta,
koko maan puolustamisesta tai sitten sotilasliittoon kuulumattomuudesta. Itse
en halua, että me olemme siinä tilanteessa, missä Ruotsi
tällä hetkellä on. Ruotsissahan lopetettiin,
ajettiin alas, yleinen asevelvollisuus, ja nyt tällä hetkellä siellä käydään
aika kiivasta keskustelua maan Natoon liittymisestä, mutta
kuitenkin yleinen henki tuntuu olevan sellainen, että Natoon
ei kuitenkaan Ruotsissa haluta. Itse toivon, että meillä puolustusta
ei ajeta sellaiseen malliin, että olemme tietynlaisessa
pakkoraossa.
Arvoisa puhemies! Kriisinhallintaveteraanit ovat olleet lähellä sydäntäni
sotien veteraanien rinnalla, ja itse toivon, että tämä Lex
Jylhä etenee nyt määrätietoisesti
ja että puolustusministeri Haglundin liikkeelle laittama
työ saadaan valmiiksi tällä hallituskaudella
niin, että Suomeen saadaan esimerkiksi Tanskan mallin mukainen kriisinhallintaveteraaniohjelma,
joka vaatii rahaa. Se ei ole pelkästään
paperi, vaan vaatii rahaa, valmiutta siihen, että onnettomuuden
sattuessa löytyy apua. Se tarkoittaa lupausta hoidosta näille
naisille, nuorille miehille, jotka ovat näissä kriisinhallintatehtävissä,
mutta myös heidän lapsilleen, puolisoilleen, lähipiirilleen
henkisen tuen antamista. Tämä ei aivan pieni asia
ole, että Suomeen on nyt päätetty tehdä kriha-veteraaniohjelma.
Toivon, että se etenee määrätietoisesti.
Arvoisa puhemies! Että ei tarvitse ottaa toista puhetta,
niin lyhyesti sanon Puolustusvoimien hankinnoista. Itse toivon,
että näissä hankinnoissa toimitaan määrätietoisesti
myös niin, että suomalaista omaa teollisuutta,
myös aseteollisuutta, pystytään hyödyntämään
jatkossa.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Nyt käsiteltävänä oleva
budjetti toteuttaa puolustusvoimauudistusta. On olennaisen tärkeää,
että puolustusjärjestelmän toimivuus
varmistetaan vuoden 2015 jälkeisellä kaudella.
Puolustuskyvyn ylläpitämiseksi on välttämätöntä,
että reservin kertausharjoituksiin kiinnitetään
jatkossa erityistä huomiota.
Puolustusvoimauudistuksen yhteydessä on edelleen huolehdittava
sekä henkilöstön hyvinvoinnista että vapautuvien
rakennusten ja tilojen järkevästä käytöstä.
Tyhjenevät varuskunnat, kuten esimerkiksi Jämsän
Halli, on saatava joustavasti paikallisen elinkeinoelämän
käyttöön. Asian selvittäminen
ei ole ollut millään tavalla helppoa. Ongelmaksi
ovat nousseet neuvottelut Senaatti-kiinteistöjen kanssa.
Joustavuutta ei tunnu oikein löytyvän. Sen takia
olikin hyvä myönnytys varuskuntalakkautuskaupungeista
ainakin Jämsälle ja Keuruullekin, että Senaatti-kiinteistöt
suostuivat tyhjentyneiden varuskuntatilojen myyntiin palasina eikä pelkästään
kokonaisuutena.
Vaikeaa on yrittää saada myytyä kokonaista varuskuntaa.
Lakkautettavien varuskuntapaikkakuntien yleinen ongelma on myös
jo nyt varsin suuri rakenteellinen työttömyys,
joten valtion on jatkossakin kiinnitettävä erityistä huomiota
näihin paikkakuntiin.
Arvoisa puhemies! Yhteiskuntamme rakenteet ovat muuttumassa
nopeasti ja voimakkaasti. Tähän muutokseen hallitus
on reagoinut muun muassa rakennepoliittisella ohjelmalla. Muutoksen
hallitsemiseksi tarvitsemme yhteiskunnan kaikki voimavarat käyttöön.
Opettajien Ammattijärjestö OAJ on esittänyt muun
muassa erilaisia lasten ja nuorten tarkastuspisteitä ikäkausittain.
Ensimmäinen haluttu tarkastusaika olisi neljän
vuoden ikä, eli lastenneuvolassa kartoitettaisiin lapsen
kehitys ja pyrittäisiin löytämään
mahdolliset oppimiseen vaikuttavat seikat. Toinen tarkastuspiste
olisi kahdeksannella luokalla, joka on hyvä aika ennen nuorten
ohjautumista toisen asteen koulutukseen. Kutsuntojen yhteydessä olisi
myös tarkastuspiste, vaikka se koskisi vain poikia tässä vaiheessa.
Kutsunnat on periaatteessa viimeinen mahdollisuus tarttua nuorten
miesten tilanteeseen.
Tällä hetkellä armeijassa kyllä tehdään
alkukartoitusta ja käydään alokkaiden
kanssa keskusteluja terveydenhoitajan ja kuraattorin kanssa nuoren
tilanteesta ja pystytään myös antamaan apua
tarvittaessa. Kutsunnoissa pois käännytettyjen
osalle ei kuitenkaan ole tarjolla mitään jatko-ohjausta,
ja tähän olisi hyvä löytää nuorisotakuunkin
nimissä toimenpiteitä. Näkisin hyvänä, että kutsuntatilaisuuksissa
olisi mukana myös koulutusalan osaajia, esimerkiksi opinto-ohjaaja,
jonka kanssa kutsuntoihin tullut voisi keskustella ja saada ohjausta
siitä hetkestä eteenpäin.
Olen puolustusvaliokunnan jäsenenä jättämässä asiasta
lakialoitetta ja aion esittää aloitteessani muun
muassa Keski-Suomea pilotoijaksi tässä kutsuntauudistuksessa.
Kun meiltä nyt varuskuntien osalta on niin paljon viety,
niin ehkä voisi joskus jotain antaakin.
Arvoisa puhemies! Samoin näen hyvänä ideana
kutsuntatilaisuuden kutsun lähettämisen koko ikäluokalle
eli myös naisille. Kuitenkin kutsuntoihin osallistumisen
pitäisi olla naisille vapaaehtoista.
Johanna Ojala-Niemelä /sd:
Arvoisa herra puhemies! Otan yhden Puolustusvoimien spesifin
asian esille tässä puheenvuorossani, nimittäin vaatehuollon.
Puolustusvoimat on ilmoittanut lopettavansa kumppanuustoiminnan
Puolustusvoimien vaatehuollon osalta Sodankylässä toimivan Comfortan
kanssa, ja voi sanoa kyllä näin, että Puolustusvoimat
on pettämässä nämä työntekijät kahdesti.
Ensin Puolustusvoimat myi tämän toiminnan vuonna
2007 Comforta Oy:lle, ja nyt tämä kumppanuussopimus
ollaan lopettamassa.
Sodankylässä on jäämässä 50
ihmistä ilman töitä, ja en kyllä usko
näitä säästöjä syntyvän,
sillä nyt suunnitelmissa on, että Lapista, niin
Ivalosta kuin Sodankylästä, jääkäriprikaatin
vaatehuolto alettaisiin hoitaa jatkossa Mikkelissä. Kyllä siinä kuulkaa
tulee pyykillekin hintaa, kun sitä kuljetetaan ja kärrätään
pohjoisesta etelään ja takaisin pohjoiseen.
Ei ole enää kestävää kehitystä,
kuten tässä edustajakollega sanoi, ja voi kyllä yrittäjän
näkökulmastakin miettiä tämän
toiminnan järkevyyttä, sillä hän
ei varmasti vuonna 2007 tämän kumppanuussopimuksen
solmiessaan, tehdessään monien miljoonien eurojen
investoinnit tähän pesulaan ja lastauslaitureihin
olisi arvannut sitä, että tämä sopimus
on näin lyhytaikainen, eli seitsemän vuoden takia
sitä ei varmastikaan tehty. Voi kyllä sanoa, että tässä suhteessa
Puolustusvoimien toiminta on hyvin poukkoilevaa, ja toivon kyllä,
että tähän löydettäisiin
järkevämpi ratkaisu näitten työntekijöitten
puolesta. Minusta tämä tilanne on jo kohtuuton.
Eero Suutari /kok:
Arvoisa herra puhemies! Vuoteen 2015 mennessä toteutettava
puolustusvoimauudistus on ollut välttämätön
Suomen puolustuskyvystä huolehtimiseksi ja pysyvien kustannussäästöjen
aikaansaamiseksi. Tavoitteena on ollut organisaation toimintaperiaatteiden
muutoksella mahdollistaa tasapainoinen puolustusbudjetti, jossa
voidaan kohdentaa riittävät resurssit puolustuskyvyn
ylläpitoon ja kehittämiseen. Talousarviossa vuodelle
2014 jatketaan reserviläiskoulutusta, varusmiesten maastoharjoituksia
sekä lento- ja alustoimintaa supistetulla tasolla.
Kertausharjoituksissa koulutetta-vien reserviläisten määrää saadaan
kuitenkin nostettua tuhannella henkilöllä ja varusmiesten maastovuorokausia
kahdella vuorokaudella vuoteen 2013 verrattuna.
Puolustusministeriön hallinnonalalle esitetään
2 751 miljoonan euron budjettia, mikä on 125 miljoonaa
euroa vähemmän kuin tänä vuonna.
Kehyksen menot olisivat siten 2 413 miljoonaa euroa ilman
arvonlisäveroa. Tästä Puolustusvoimien
toimintamenot olisivat 1 859 miljoonaa euroa, ja puolustusmateriaalihankintojen
osuus esityksestä olisi puolestaan 470 miljoonaa euroa, jossa
on vähennystä nykyiseen sinänsä huomattavat
215 miljoonaa euroa. Sotilaallisen kriisinhallinnan kalusto- ja
toimintamenot tulisivat olemaan 60 miljoonaa euroa ja ulkoministeriön
kriisinhallintamenot vastaavasti 56 miljoonaa euroa. Puolustusbudjetin
menosäästöt olisivat 2017 yhteensä 65
miljoonaa euroa suuremmat kuin vuonna 2013.
Arvoisa puhemies! Asevelvollisuuteen perustuva koko maan puolustus,
uskottava alueellinen puolustaminen, on puolustusvoimauudistuksen jälkeenkin
turvattava. Puolustusvoimien toiminnan taso on tarkoitus palauttaa
vuodesta 2015 alkaen sodanajan joukkojen koulutusvaatimusten edellyttämälle
tasolle. Puolustusvoimien oman arvion mukaan materiaalisen suorituskyvyn
lisärahoitustarve on vuonna 2016 noin 50 miljoonaa euroa
ja vuoteen 2020 mennessä asteittain 150 miljoonaa euroa
indeksikorotuksen lisäksi. Käytännössä kokoomuksen
esittämä 1,5 prosenttia kansantuotteesta voisi
täyttää tämän tasovaatimuksen.
Arvio on oikea, ja kaikkien puolueiden tulisikin mielestäni
sitoutua seuraavalla vaalikaudella tähän tavoitteeseen.
Puolustusvoimille on turvattava mahdollisuus täyttää lakisääteiset
velvoitteensa ja kehittää toimintaansa pitkäjänteisesti.
Ministeri Haglundin johdolla aloitettu eduskunnan informointi eri puolustusvaihtoehdoista
on tervetullut ja eduskunnan tietoisuutta lisäävä.
Ensi vaalikaudella kaikilla puolueilla on oltava selkeä kuva
siitä, millaisia vaihtoehtoja Suomen puolustuksen kehittämiseksi
on olemassa.
Arvoisa puhemies! Suomi tarvitsee tiiviimpää kumppanuutta
ja yhteistyötä muiden Pohjoismaiden, Nordefcon,
EU:n ja Nato-maiden kesken. Samalla on muistettava, ettei edes tiivis
pohjoismainen puolustusyhteistyö ole ratkaisu Puolustusvoimain
rahoitusongelmiin. Sen sijaan se tarjoaa mahdollisuuden parantaa
kustannustehokkuutta, vähentää päällekkäisyyttä sekä syventää osaamista
ja yhteensopivuutta. Edustaja Kanervan lanseeraama yhteistyövaraisuus
on siten astumassa omavaraisuuden rinnalle.
Jukka Kopra /kok:
Arvoisa puhemies! Puolustusvoimat on joutunut ankaran säästökuurin
kohteeksi tällä hallituskaudella, mikä varmasti
on kaikille täällä salissa itsestään
selvää. Säästöistä on
puhuttu tilapäisinä, ja tästä puheesta
on jatkossa syytä pitää kiinni. Vuoden
2015 jälkeen Puolustusvoimien budjettiin on palautettava
sieltä leikatut 200 miljoonaa euroa per vuosi, muutoin
puolustuskykymme uskottavuus on koetuksella.
Minusta on hyvä, että eduskunta on perustanut
parlamentaarisen työryhmän, jonka tehtävänä on
pohtia Puolustusvoimien rahoitusta jatkossa. Parlamentaarisuus toivottavasti
tuo rahoitukseen pitkäjänteisyyttä ja
parempaa suunnitelmallisuutta.
Meille tulee lähivuosina pohdittavaksemme merkittäviä asioita
Puolustusvoimien toiminnan ja sen kehittämisen suhteen.
Hornet-hävittäjät tulevat ennen pitkää elinkaarensa
päähän, ja uusi hävittäjäratkaisu
on saatava tilalle. Tämä hankinta jo yksinään
on todennäköisesti erittäin kallis, erityisesti
mikäli pysymme liittoutumattomina ja kannamme vastuun koko
hankinnasta itse.
Natoon ei Suomi ilmeisesti ole näillä näkymin
liittymässä. Minusta sitä asiaa kyllä pitäisi harkita
vakavasti. Eurooppalaisesta puolustusliitosta, vaikka se kuinka
olisikin toivottavaa, tuskin koskaan tulee mitään.
Naton toimintakyvyn tae on Yhdysvaltojen mukanaolo. Viime vuosien maailmanpoliittinen
kehitys on siirtänyt USA:n strategisia intressejä pois
Euroopasta. Se voi jossain vaiheessa tarkoittaa sitä, ettei
Naton iskukyky olekaan jatkossa sitä, mitä ennen.
Toisaalta maailman kiinnostus arktista aluetta kohtaan kasvaa
koko ajan. Koillisväylästä tulee merkittävä kauppareitti
Euroopan ja Aasian välillä, Jäämerellä on
merkittäviä luonnonvaroja. Strategisessa mielessä käynee
niin, että yksi sotilaallisesti mielenkiintoisimmista paikoista
pohjoisella pallonpuoliskolla tulevaisuudessa onkin Suomesta pohjoiseen
Jäämerellä. Tämä vaikuttaa
väistämättä myös Suomen
turvallisuusasemaan.
Pohjoismaisesta puolustusyhteistyöstä ei vähään
aikaan ole kuultu mitään. Tätäkin
korttia kannattaa kuitenkin tutkia. En usko yhteiseen pohjoismaiseen
puolustusliittoon, mutta kuten on puhetta ollutkin, materiaalihankinnoissa
voisi olla yhteistyön paikka.
Yhteispohjoismainen tilannekuvajärjestelmä toisi
varmasti merkittäviä synergiaetuja. Sen toteuttaminen
ei uskoakseni olisi mikään megaluokan ponnistus.
Tässä suhteessa suomalaisella osaamisella ja tietotaidolla
voisimme olla johtavassa roolissa tällaista järjestelmää luotaessa. Yhteinen
tilannekuvajärjestelmä säästäisi
kustannuksia ja toisi paljon puhuttua sietokykyä häiriötilanteessa.
Edelleen: uskon, että kybersodankäynnin saralla
meillä on paljon kehitettävää.
Yhteistyötä Pohjoismaiden ja EU-maiden kesken
tulee rakentaa tiiviisti. Lainsäädäntöä kehitettäessä on varmistettava,
että lait ja järjestelmät sallivat ja mahdollistavat
Puolustusvoimille proaktiivisen vaikutuskyvyn kriisitilanteissa
ja juuri niitä edeltävinä aikoina.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisat puhemiehet! Täällä on puhuttu
puolustusvoimien leikkauksista jotenkin semmoiseen puolustelevaan
sävyyn, mutta varsinkin kokoomus tuntuu heränneen
siihen, että nyt tuli kirves lyötyä kiveen.
Hyvä niin, että heräämisiä tapahtuu,
ja myös salin vasemmalla laidalla on yksittäisiä edustajia,
jotka ovat tähän tilanteeseen heränneet.
Perussuomalaiset eivät moista kirveen kiveen hakkaamista
olisi koskaan aloittaneetkaan.
Aloitin debatissa rauhanturvaamisesta ja jatkan siitä.
Syyrian ympärillä on olemassa humanitäärinen
kriisi. Syyrian pakolaisia on joka maassa, jotka omaavat Syyrian
kanssa rajan. Suomi on Unifil-operaation kautta Libanonissa vahvasti mukana.
Olen aikaisemminkin kysynyt, voisiko kehitysyhteistyörahoja
käyttää rauhanturvatoiminnassa osana
rauhanturvatoiminnan rahoitusta. Nyt olisi se aika, kun sitä pitäisi
oikeasti koettaa ja tehdä ja katsoa, onko se mahdollista
kaikkien tieteen ja taiteen sääntöjen
mukaisesti. Eli käyttäisimme Unifil-operaatiossa
kehitysyhteistyörahoja suomalaisten rauhanturvaajien kautta muun
muassa lääkinnälliseen toimintaan ja
koulutukseen ynnä muuhun.
Sitten tähän paikalliseen politiikkaan. Päivän uutinen
on ollut se, että Venäjä sijoittaa noita
ohjuksia EU:n takapihalle, ja nyt EU on ilmoittanut harkitsevansa
toimia. Kysymys kuuluu, miten Suomi toimii, jos tästä salista
suuren osan ihannoima EU päättää tehdä jotain
asialle. Onko Suomi taas kilttinä oppipoikana menossa eturintamassa
kohti itärajaa vai mitä, vai onko jokin järkikin
mukana toiminnassa?
Joka tapauksessa Suomi vaatii uskottavan puolustuksen, jolloin
pitää miettiä sitä, pitäisikö meidän
budjetissa varautua tähän muuttuvaan tilanteeseen
jotenkin. Mielestäni pitää. Perussuomalaiset
ovat vaihtoehdossaan koko ajan pitäneet rahat kohtuullisella
tasolla, mutta hallituspuolueiden on vihdoin ja viimein ymmärrettävä, että budjetin
pitää vastata sitä tilannetta, että meillä on
uskottava maanpuolustus meitä katsovien maiden silmissä.
Kertausharjoitukset ovat tämän asian yksi olennainen
osa. Kalustohankinta on toinen. Ilmavoimissa on kohta tulossa suuret
hankinnat, ja tässä onkin sitten mielenkiintoinen
tilanne: onko tämä hallitus jo lyönyt
hankinnan vaihtoehdot yhteen valmistajaan, onko ohjushankintojen
kautta tullut vain yksi vaihtoehto, jolloin hankinta voi olla todella
kallis kilpailun puutteen johdosta, vai hoidetaanko homma kilpailutuksen
kautta ja todetaan, että ohjukset tuli hankittua aivan
turhaan?
Merivoimat on myös suuren hankinnan edessä,
ja tässä kohtaa toivoisin, että Suomen
valtio pohtii esimerkiksi Rauman telakan omistajuutta osana tai
kokonaan. Siellä voitaisiin rakentaa Suomen merivoimien
vaatima kalusto ja tehdä siellä ikään
kuin prototyyppeinä omat mallit ja sitten keskittyä lopulta
vientiin. Suomalainen aseteknologia on viennin arvoista. Samalla
voitaisiin korjata sitä massiivista öljyntorjuntapuutetta,
mikä Itämerellä on. Niin tai näin,
Suomen on omattava uskottava maanpuolustus, jonka on mielestäni
ehdottomasti nojattava yleiseen asevelvollisuuteen.
__________
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan puhemies Eero Heinäluoma.
__________
Mikko Savola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! "Peruskalliomme maanpuolustus", näin
on eräänkin maanpuolustusjärjestön
tunnuslause.
Suomalainen maanpuolustus perustuu kolmeen peruskulmakiveen:
yleiseen asevelvollisuuteen, koko Suomen puolustamiseen ja liittoutumattomuuteen.
Nämä ovat ne perusfundamentit, jotka ovat meidän
maatamme kannatelleet, ja ne ovat ne, mistä tulee myös
jatkossa pitää kiinni. Suomen puolustuksen sodan
ajan joukot perustuvat yli 95-prosenttisesti reserviläisistä koottuihin
joukkoihin, ja se on pohja, jonka varaan me rakennamme sodan ajan
joukkomme ja rakennamme puolustuksemme. Valitettavasti tällä vaalikaudella
ne suurimmat leikkaukset ovat nimenomaan kohdistuneet puolustukseen.
Se on hallinnonala, miltä on leikattu enemmän
kuin miltään muulta hallinnonalalta valtion budjetista.
Maastovuorokaudet, alusvuorokaudet, lentotunnit, kertausharjoitukset,
ne ovat ne neljä tärkeätä asiaa,
joilla meidän suorituskykymme mitataan, joilla pystytään
kouluttamaan osaavat sodan ajan joukot palvelemaan isänmaatamme.
Herra puhemies! Me puhumme nyt ensi vuoden budjetista, jossa
myös nämä leikkaukset omalta osaltaan
suuresti näkyvät. Puolustusmäärärahat,
noin 2 750 miljoonaa ensi vuodelle, ovat pienemmät
kuin olivat kuluvana vuonna, vaikka kuluvallekin vuodelle leikkauksia
on tehty, määrärahat 124 miljoonaa vähemmän
ja materiaalihankintoihinkin 215 miljoonaa euroa vähemmän kuin
tänä vuonna on ensi vuodelle varattu. Se ei voi
olla myöskään näkymättä puolustuksemme toiminnassa
ja Puolustusvoimien toiminnassa. Esimerkiksi materiaalihankintojen
osalta se on erittäin huono asia, kun mietitään
alueellisten joukkojemme uskottavuutta pitemmällä tähtäimellä.
Materiaalihankintoja tarvitaan tulevaisuutta silmällä pitäen.
Mutta vuosi 2015 on se, mistä puhutaan vielä enemmän.
Täällä sitä on sivuttu, ja ylipäätään, kun
maanpuolustuksesta puhutaan, on 2015 se niin sanottu kuuma vuosi.
Silloin hallitusneuvotteluissa tullaan ratkaisemaan hyvin pitkälti
se, mikä tulee meidän Suomen puolustuksemme tulevaisuus
olemaan.
Nyt tämä parlamentaarinen seurantaryhmä pohtii
vaihtoehtoja, parlamentaarinen seurantaryhmä, jota johtaa
edustaja Kanerva puheenjohtajana. Se pohtii nyt niitä vaihtoehtoja
maanpuolustuksen perusratkaisuista. Kyllä minä ainakin toivon,
että tältä työryhmältä nyt
sitten tulee konkreettisia esityksiä myös, mitä se
Suomen puolustus vuoden 2015 jälkeisenä aikana
tulee olemaan. Minun mielestäni, kun se on parlamentaarisesti
koottu, siellä täytyisi myös sitten eri puolueitten
pystyä sitoutumaan niin, että hallitusneuvotteluissa
2015 pystytään laittamaan puolustuksen määrärahat
sille oikealle tasolle, mille ne kuuluvat. Mielestäni suomalainen maanpuolustus
on asia, joka täytyisi katsoa niin sanotusti päältä pois,
eli se täytyy joka tapauksessa turvata.
Herra puhemies! Muutama myönteinenkin asia kuitenkin
löytyy ensi vuoden talousarviosta maanpuolustukseen liittyen,
ensinnäkin se, että pieni lisäys ensi
vuoden kertausharjoituksiin on tulossa. Se ei ole riittävästi,
mutta hyvä, että edes mennään
oikeaan suuntaan siinä. Tämäkin on yksi
niistä tärkeistä kysymyksistä,
jotka pitää mahdollisimman pikaisesti saada sille
oikealle tasolle. No, siinä korostuu sitten vapaaehtoisen maanpuolustuksen
rooli hyvin konkreettisella tavalla. Se, että vapaaehtoiselta
maanpuolustustyöltä valtiovarainministeriö leikkasi
200 000 pois maanpuolustuskoulutuksen tukemisesta, oli huono
asia. Onneksi tästä salista ja onneksi eduskunnasta
löytyi sitä järkeä, että tämä haluttiin
nyt sitten budjettikäsittelyssä palauttaa. On
hyvä, että vapaaehtoisia maanpuolustusjärjestöjä on kuultu.
On hyvä, että myös oppositiota on kuultu tässä asiassa
ja tämä huoli on otettu todesta.
Herra puhemies! Maanpuolustus on yhteinen asiamme, ja sen puolesta
meidän tulee taistella myös tulevina vuosina aivan
kuten nyt ensi vuoden talousarvion osalta.
Arto Pirttilahti /kesk:
Arvoisa puhemies! Kuten edustaja Savola tuossa sanoi, maanpuolustus
on tärkein tehtynä omalla varusmiestoiminnalla
ja omalla itsenäisellä maanpuolustustahdolla,
ja oikeastaan tässä meidän budjetissamme
onkin kaksi hyvää pointtia: juuri tämä kertausharjoitusten
lievä lisääntyminen, ja koska meidän täytyy
myös pitää huolta tästä maanpuolustuskoulutuksen
jatkuvasta rahoituksesta, on todella positiivista, että tähän
on hieman otettu lisärahoitusta.
Mutta negatiivinen seikkahan on tietenkin tämä,
että meillä leikataan nyt maanpuolustuksesta kaikkinensa
yli 10 prosenttia, ja tässä ei mikään
hallituspuolue, kokoomuksesta tuonne vasempaan reunaan asti, ole
mitenkään erityisasemassa. Meidän täytyy
turvata meidän puolustusresurssimme sekä yhtä lailla
puolustuskapasiteetit ja myös katsoa kauas eteenpäin
Suomen tulevaisuuteen.
Kuten täällä on tullut esillekin,
niin meillä on iso hankinta tulossa, tämä,
millä Hornetit korvataan joskus sitten vuoden 2025 jälkeisessä elämässä.
Oikeastaan tähän liittyen on juuri sitten tämä varuskuntien
lakkautuminenkin. Täällä on esille tullut
esimerkiksi edustaja Peltosen puheenvuorossa juurikin Keuruun ja
varsinkin Hallin varuskuntien lakkauttaminen. Hallin varuskunnan
yhteydessä on hyvin voimallisesti nyt tehty yhteistyötä puolustusteollisuuden
kanssa. Siellä on Patrian noin 800 työntekijää,
ja he ovat valmistaneet osan myös meidän helikopterivarustuksestammekin
ja myös tällä hetkellä päivittävät
meidän Hornet-kantaamme.
Se, millä tavalla meidän Ilmavoimien teollisuus
sitten säilyy myös näitten muutosten
jälkeen, on oma huoleni, kuten se, millä tavalla myös
esimerkiksi Patrian olemassaolo esimerkiksi Hallissa tai Hallin
läheisyydessä tulee säilymään.
Kun Puolustusvoimat lähtee sieltä tällä hetkellä ja
arvioidaan, että esimerkiksi tämän lentokentän
Finavian maksut ovat noin 2,5 miljoonaa, niin kuinka pitkään
niitä sitten yhteistyössä maksetaan ja
miten se toiminta jatkuu?
Meillä on tällä hetkellä hyvin
osaavaa Ilmavoimien puolustushenkilöstöä,
ja jos tähän tulee katko ja sitten taas uutta
kalustoa hankitaan, niin on hyvin kallista taas uudelleen kouluttaa
henkilöstöä sen uuden Ilmavoimien ja
uuden, mikä se sitten onkin, valinnan suhteen. Meidän
täytyy jatkossa säilyttää tämä tuntuma
myös tähän Ilmavoimien teollisuuteen
Suomessa.
Edelliset puhujat juuri mainitsivat tästä parlamentaarisesta
seurantaryhmästä, mikä tulee vuoden 2015
jälkeistä elämää pohtimaan,
mutta meillähän ei vielä siihen näkymää ole,
ja toivon kyllä onnea ja menestystä tälle
tulevalle ryhmälle, jotta meidän itsenäinen
puolustuksemme tulee jatkossakin olemaan hyvinkin suomalainen puolustus.
Sofia Vikman /kok:
Arvoisa puhemies! Vielä pari huomiota, jotka jäivät
edellisestä puheenvuorostani.
Ensinnäkin mielestäni on tärkeää,
että edelleen kiinnitetään huomiota suomalaisen
puolustusteollisuuden toimintaedellytysten turvaamiseen, tietysti
markkinaehtoisella tavalla. Tähän asiaan puolustusvaliokuntakin
on monesti ottanut kantaa.
Toisekseen, valtiontalouden synkkä tilanne aiheuttaa
ymmärrettäviä haasteita, mutta puolustuksessa
säästöjä voidaan saavuttaa myös
yhteistyöllä ja yhdessä tekemällä.
Me tarvitsemme tiiviimpää kumppanuutta ja yhteistyötä muiden Pohjoismaiden,
EU:n ja Nato-maiden kesken. Samalla on kuitenkin muistettava tämänkin
päivän aikaisempiin keskusteluihin ja tuohon debattiin
viitaten, ettei edes tiivis pohjoismainen puolustusyhteistyö ole
ratkaisu Puolustusvoimien rahoitusongelmiin. Sen sijaan se tarjoaa
mahdollisuuden parantaa kustannustehokkuutta, vähentää päällekkäisyyttä sekä syventää
osaamista
ja yhteensopivuutta.
Mikko Savola /kesk:
Herra puhemies! Nimenomaan haluan vielä korostaa nyt
sitä, että kun puhutaan näistä peruspuolustusratkaisuista, kansainvälisestä yhteistyöstä
ja
niin edelleen — on kumppanuussopimuksia, yhteistyötä,
vaikka päädyttäisiin liittoutumattomuudesta
luopumiseen ynnä muuta, kun tämä parlamentaarinen työryhmä näitä vaihtoehtoja
tekee, mitä en kyllä pidä järkevänä — tämä ei
poista sitä, ettemmekö me tarvitse omia uskottavia
Puolustusvoimia. Mikään näistä ratkaisuista
ei aiheuta sitä, että me voisimme luopua esimerkiksi
Maavoimistamme.
Me olemme nyt nähneet naapurimaamme Ruotsin tien. Se
on karmea tie, kun puolustusmäärärahoja
leikataan väärästä päästä ja
puolustusratkaisuja tehdään väärään
suuntaan. Suomalainen yleinen asevelvollisuus, reserviläisiin pohjautuva
armeija ja sodanajan joukot on se, millä me pystymme jatkossakin
isänmaamme turvaamaan.
Arto Pirttilahti /kesk:
Arvoisa puhemies! Vielä todellakin: meidän
täytyy itse tehdä vahvat omat Puolustusvoimat,
pitää niitä yllä, mutta tämä yhteistyö,
mitä me teemme Pohjoismaiden taholla, on tärkeää muun
muassa harjoitusten kannalta, Ilmavoimien ja yhtä lailla
Maavoimien, ja toivoisin, että me pääsemme
myös jonkintyyppiseen pohjoismaiseen yhteiseen materiaalihankintaan.
Se on tietenkin katsottava vielä ja yhteistyössä löydettävä näitä mahdollisuuksia.
Puolustusvoimien materiaalihankinnat ovat kohtuullisen kalliita,
ja otetaan nyt esimerkiksi vaikka JAS-projekti, mitä Ruotsi
on tehnyt: se on aika arvokas heille, mutta meillä on taas
omia hankkeita. Näkisin tässä hyvinkin
vahvan, myös materiaalihankinnallisen, yhteistyön
tulevaisuudessa.
Yleiskeskustelu pääluokasta 27 päättyi.