Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Oikeusministeriön hallinnonalalle
luvataan myönteisiä määrärahalisäyksiä mutta
myös menoleikkauksia. Erittäin myönteistä on,
että lasten huoltoriitojen asiantuntija-avusteinen sovittelu,
niin sanottu Follo-malli, otetaan käyttöön
koko maassa. Se on perheille yksi vaihtoehto lastenvalvojan kanssa
tehdyn sopimusmenettelyn rinnalla tai vaihtoehto oikeuslaitoksen
rinnalla silloin, kun sopimuksista ei päästä yhteisymmärrykseen.
Tavoitteena on välttää raskas, riitaisa
ja pitkä vanhempien välinen riitaprosessi, josta
yleensä lapsi kärsii kaikkein eniten. Huoltoriidat
eivät ole koskaan toivottavia, vaan tavoitteena on aina
saada yhteinen näkemys ja sopimus lapsen huollosta ja tapaamisista.
Follo-mallin tavoitteena on parantaa lasten ja perheiden hyvinvointia
ja luoda paremmat mahdollisuudet vanhemmille kantaa yhdessä vastuuta
lapsen ja nuoren elämästä sen eri vaiheissa.
Kuten täälläkin on useaan otteeseen
todettu, Follo-malli on osoittautunut toimivaksi mutta ei sovellu
kaikkiin tilanteisiin. Toivon, että Follo-mallin resurssit
turvataan, sillä olen vakuuttunut, että onnistunut
sopimus lapsen huollosta ja tapaamisista vähentää kuormitusta
niin oikeusviranomaisilta kuin myös lastensuojelulta ja
on siten kustannustehokasta ja vaikuttavaa, mutta ennen kaikkea
inhimillistä.
Arvoisa puhemies! Lakivaliokunta toteaa, että valituslupamenetelmän
käyttöönottoa tulisi pohtia kiireellisesti
esimerkiksi huostaanottoa ja sijaishuoltoa koskevissa asioissa.
Huolto-oikeuksien päätökset muuttuvat
näissä asioissa korkeimmassa hallinto-oikeudessa äärimmäisen harvoin.
Siksi järjestelmän käyttöönotto
voisi lyhentää asioiden käsittelyaikoja
merkittävästi. Lapsia ja perheitä koskevien
asioiden viivytyksetön käsittely on olennainen
osa oikeusturvaa. Samalla voidaan kuitenkin todeta, että nykyinen lastensuojelulain
menettelytapa on parantanut ja yhdenmukaistanut lasten oikeusturvaa.
Jos lapsen vanhemmat ovat tyytymättömiä tai
vastustavat huostaanottoa, huostaanottopäätös
menee automaattisesti hallinto-oikeuteen.
Nykyisen lastensuojelulain myötä hallinto-oikeus
on vahvistanut osaamistaan lastensuojeluasioissa, jolloin myös
oikeusturva lasten kannalta on parantunut. Jos vanhemmat ovat kuitenkin edelleen
tyytymättömiä, he vievät asian
eteenpäin korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Tämä pitkittää lapseen
kohdistuvia hoito- ja tukitoimenpiteitä. Tämä ei
voi olla lastensuojelulain tavoite, minkä takia valituslupajärjestelmää on
hyvä järkeistää, mutta siten,
ettei lasten eikä myöskään vanhempien
oikeusturva heikkene.
Toinen puoli asiaa on, että meidän on vahvistettava
perheiden ennalta ehkäiseviä tukitoimenpiteitä:
kotipalvelua, mielenterveys- ja päihdepalveluja, toimeentuloa,
varhaiskasvatusta, oppilas- ja opiskelijahuoltoa. Ei voi olla, että perhettä tuetaan
vasta sitten, kun se on lastensuojelun piirissä. Jos perhe
kokee luottavansa viranomaisiin ja sosiaalityöntekijöihin,
vaikuttaa tämä myös perheen toimintaan
huostaanottotilanteissa. Huostaanotto voidaan näin myös
tehdä yhteisymmärryksessä, eikä valitusprosessiin
tarvitse mennä.
Arvoisa puhemies! Hallinnonalalle kohdistuvien säästöpaineiden
osalta pitää toistaa lakivaliokunnan huoli ihmisten
oikeusturvan toteutumisesta. Se pitää pystyä ensisijaisesti
turvaamaan kaikissa tilanteissa.
Arvoisa puhemies! Rikosseuraamuslaitoksen toiminnan kannalta
budjetissa on joitakin myönteisiä lisäyksiä.
Kehittämis- ja asiakastietojärjestelmän
rakentamista tuetaan, millä voidaan tehostaa asiakasprosesseja.
Lisäksi toimitilahankkeisiin ehdotetaan lisäystä,
mikä mahdollistaa paljusellien poiston jatkamisen Mikkelissä,
Hämeenlinnassa ja Helsingissä. Tämä on
vankeinhoidon häpeäpilkku, joka on saatava hoidettua kuntoon.
Risen taloustilanne on kuitenkin kireä ja muuttuu jatkossa
haastavammaksi. Se tarkoittaa lähes 200 henkilötyövuoden
vähentämistä ja toimitilasäästöjä.
Risen tilannetta pitää seurata tarkasti. Budjetin
lähetekeskustelussa jo totesin, että on hienoa,
että rikoksen uhrin tilanteeseen saadaan parannuksia, mutta
myös vankeinhoitoon ja kuntoutukseen on panostettava nykyistä paremmin.
Yksi vankeinhoidon tärkeimpiä asioita on se, että vankien
rikoskierre ei enää uusiudu. Van-kien elämäntilanne
on usein hyvin vaikea jo ennen kuin vankilaan on jouduttu. Vangeilla
voi olla vaikeitakin ihmissuhdeongelmia, päihde- ja mielenterveysongelmia
sekä ongelmia osaamisen ja sosiaalisen selviytymisen kanssa.
He tarvitsisivat kuntoutusta vankilassa, ja vankilassa sitä pystyttäisiin
antamaan, jos siellä olisi riittävästi
resursseja. Kotiutuessaan vanki saattaa jäädä asunnottomaksi.
Kunnat eivät aina halua tarjota riittäviä tukipalveluja,
joten mahdollisesti vankilassa aloitettu kuntoutusprosessi saattaa katketa
kokonaan kesken. Vankeinhoidon tärkein tehtävä ei
ole vain säilöä rikollisia vaan estää rikosten
uusiutuminen jatkossa ihmisen elämänhallintaa
tukemalla. Kuntien ja valtion tulisi kantaa tässä yhteistä vastuuta.
Yleiskeskustelu pääluokasta 25 päättyi.