Eero Suutari /kok:
Arvoisa herra puhemies! "Nykyisillä velvoitteilla
ja tehtävien määrällä kunnat
eivät selviä talouden vakautuksesta ilman merkittäviä verojen
korotuksia." Tätä budjettikirjan virkettä on
tänään useasti lainattu. Vain kolmannes
Suomen kunnista on hyvässä kunnossa. Hallituksen
päätös kuntien tehtävien karsimisesta
on siten välttämätön. Hallitus
päätti kuntien tehtäviä vähentävistä toimista
ja kuntien velvoitteiden ja palveluiden tuottamista ohjaa-vien normien
purkamisesta yhteensä 1 231 miljoonan euron edestä.
Koko julkisen talouden kestävyysvajeesta noin puolet
kohdistuu kuntiin. On välttämätöntä, että kestävyysvaje
saadaan kurottua umpeen ja nopeasti velkaantuvien kuntien oma talous
kestävälle pohjalle. Tehtävien vähentämisen
ohella hallitus pidättäytyy kuntien menoja lisäävien
uusien tehtävien ja velvoitteiden antamisesta ilman, että samalla
päätetään vastaavansuuruisesta
kuntien tehtävien ja velvoitteiden karsimisesta tai uusien
annettavien tehtävien ja velvoitteiden täysimääräisestä rahoittamisesta.
Tämä on mielestäni erittäin
tarpeellinen linjaus, ja toivonkin, että myös
me kansanedustajat ottaisimme tämän omaksi tavoitteeksemme
eduskuntatyössä ja puheissamme.
Arvoisa puhemies! Hallitus esittää, että kuntatalouden
tasapainon turvaamiseksi otetaan käyttöön
uusi kuntatalouden ohjausjärjestelmä, jonka tavoitteena
on turvata kuntatalouden kestävyys. Uuden järjestelmän
mukainen kuntatalousohjelma sovittaa yhteen kuntien tehtävät
ja velvoitteet sekä niiden rahoituksen korvaten nykyisen
peruspalveluohjelman. Kuntatalousohjelma määrittää kuntatalouden
tasapainotustavoitteen edellyttämän kuntien omien
vero- ja maksutulojen sekä tavoiteltavan kuntapalveluiden
tuottavuuden kehityksen. Kuntien ja valtion välisissä kustannustenjaon
tarkistuksissa siirrytään vuosittaiseen menettelyyn.
Pidän tätä uudistusta erinomaisena, ja
tälle on mielestäni erityinen tarve kunnissa.
Arvoisa puhemies! Nykyinen valtionosuusjärjestelmä ja
sen tilastopohja ovat auttamattomasti vanhentuneita. Hallituksen
tavoitteena on vuoden 2015 alusta saada käyttöön
selkeä, kannustava ja läpinäkyvä valtionosuusjärjestelmä,
jonka tavoitteena on varmistaa peruspalveluiden järjestäminen
kaikkialla Suomessa ja tasata kuntien olosuhteista johtuvia eroja.
Nykyään kuntien valtionosuudet maksetaan pääasiassa
väestön ikärakenteen ja sairastavuuden
perusteella. Näin tulee kyllä olemaan jatkossakin,
mutta nyt poistuvat entiset päällekkäisyydet
järjestelmästä. Suurimmat muutokset nykyiseen
aiheuttavat ikärakenteen ja sairastavuuden painojen muutokset.
Sairastavuuden painokerroin kasvaa, ikärakenteessa vanhusten
painokerroin pienenee ja nuorten ikäluokkien painokerroin
kasvaa.
Koko valtionosuusjärjestelmä on mielestäni hyvä siinä mielessä,
että se perustuu laskennallisiin perusteisiin, ja mikäli
kunta pystyy voittamaan laskennalliset kustannukset, niin kunta hyötyy
siitä.
Tapani Tölli /kesk:
Arvoisa puhemies! Vaikka päivälle on kertynyt
mittaa ja tässä on paljon asioita käsitelty,
aion tästä asiasta muutaman sanan sanoa, luonnollisesti
kuntataloudesta ja siihen liittyvistä asioista.
Tämä budjettiesitys merkitsee kuntien valtionosuuksien
leikkaamista. Olisi ollut erittäin tärkeää,
että tässä yhteydessä olisi
tarkasteltu kuntataloutta kokonaisuutena ja arvioitu, mitä tämä leikkaus
ja mitä muut toimenpiteet vaikuttavat kokonaisuutena ja
mitä ne vaikuttavat yksittäisiin kuntiin ja mitä ne
vaikuttavat eri alueilla.
Tässä yhteydessä on jäänyt
arvioimatta se, toteutuuko rahoitusperiaate, joka johdettuna perustuslaista
on hyvin selkeä. Se tarkoittaa sitä, että antaessaan
kunnille tehtäviä valtiovallan on huolehdittava
siitä, että kunnilla on tosiasialliset mahdollisuudet
niiden tehtävien hoitamiseen. Tässä yhteydessä valtiovarainministeriö,
valtiovarainministeriön kuntaosasto, ei esittänyt
juuri minkäänlaisia vaikuttavuusarvioita. Se ei
ollut hyvän hallinnon mukaista. On erittäin tärkeää — haluan
tässä yhteydessä antaa tunnustuksen — että tässä rakennepaketin
yhteydessä päätettiin, että tätä rahoitusperiaatetta
tullaan nyt toteuttamaan ja tehtävien ja resurssien tasapainoa
tullaan arvioimaan nyt systemaattisesti.
Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessä päivällä käsiteltiin
myös valtionosuusuudistusta ja muita kunta- ja sote-uudistukseen
liittyviä asioita. Haluan todeta sen, että valtionosuusuudistus
ei ole vain tarpeellinen vaan se on enemmän, se on välttämätön.
Monet valtionosuusjärjestelmässä olevat
tekijät ovat vanhentuneet eivätkä kuvaa olosuhde-
ja palvelutarvetekijöitä, niitä tekijöitä, jotka
vaikuttavat kunnissa syntyviin kustannuksiin.
Selvitysmies Arno Miettinen on tehnyt pohjatyötä pitkään,
ja ilmeisesti ensimmäiset koelaskelmat tehtiin lokakuun
alkupuolella. On mielenkiintoista se, että koelaskelmia
sen jälkeen tehtiin useita mutta ilmeisesti ei saatu tyydyttävää lopputulosta.
Nyt kun nämä julkistetut tulokset ovat nähtävissä,
on perusteltua syytä niihin myös perusteellisesti
paneutua.
Muutama havainto niistä: Aivan selkeä yhteenveto
on se, että rahaa on siirretty keskuskaupungeille. Tämä ei
tarkoita sitä, etteikö sairastavuuskerroin olisi
sinänsä oikein ajateltu ja oikein perusteltu ja
kuvaa sairastavuutta, mutta sitten kun tähän liittää muita
asioita, verotulon tasauksen ja sen, että verotulon tasauksessa
kuntien omavastuuosuutta on korotettu alkuperäisestä selvitysmiehen
esityksestä 15:stä 20 prosenttiin, tämä on
selvästi vaikuttanut. Myös muita tekijöitä on
toisella tavalla otettu huomioon, muun muassa harva asutus, ja se
on joidenkin kuntien osalta muuttanut tilannetta niin, että menetykset
ovat niin suuria, etteivät ne tule selviytymään.
On perusteltua syytä paneutua tähän
uudistusesitykseen ja rakentaa siitä toimiva niin, että kuntien
olosuhteet on otettu mahdollisimman hyvin huomioon. Tässä tulee
näkyviin oikeastaan se perustarkoitus, joka tässä kunta-
ja sote-uudistuksessa näkyy: se on keskittäminen,
ja se on suurten kuntien rakentaminen.
Oli mielenkiintoista se, että kun ministeri Virkkunen
esitteli tätä valtionosuusuudistusta, niin ensimmäisen
kalvon ensimmäisellä rivillä luki, että valtionosuusuudistus
toteutetaan osana kuntarakenneuudistusta. Ei valtionosuusuudistuksella
vaikuteta kuntarakenteeseen. Valtionosuus on osa kuntien palveluiden
rahoitusjärjestelmää.
Arvoisa puhemies! Lopuksi haluan tästä kunta-
ja sote-uudistuksesta todeta sen, että olisi se tärkeää,
että se uudistuskokonaisuus saataisiin kestäville
raiteille, että siitä uudistuksesta tulisi uudistus
eikä vain muutos.
Kun sote-uudistusta alettiin käyttämään
heti hallitusohjelman mukaisesti, voi sanoa, että niiden
peruslinjausten mukaan siitä tuli kuntarakennemuutoksen
väline. Ja sote-uudistus on asia sinänsä.
Se on palveluiden järjestelmän uudistamisen kannalta
niin keskeinen, ettei se ole vain väline tai ensisijaisesti
väline, vaan se on asia sinänsä. Se vaikeuttaa
myös sitten sen toteuttamista. On mielenkiintoista nähdä,
jos tämä uudistus ajetaan sitten siihen malliin,
että siitä tulee lakiesitys, ketkä tämän
sitten sitoutuneesti toteuttavat.
Arvoisa puhemies! Olen edelleen sitä mieltä, että tämä kokonaisuus
tulisi sillä tavalla pysäyttää,
että pystyttäisiin lähtemään
rakentamaan laajalla parlamentaarisella pohjalla yhteistä,
suurta uudistusta, joka kestää yli vaalikausien.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Päivällä debatissa
kysyin, oletteko te tietoisia, mitä te teette siinä,
kun leikkaatte kuntien valtionosuuksia näin rajusti. Se
oikeastaan liittyy kaikkeen, mitä ihmisen arjessa tapahtuu.
Se liittyy opetukseen, se liittyy vaikkapa pelastustoimeen. Pelastustoimi
on nyt tänään käydyn keskustelun
perusteella yksi niistä asioista, mitkä ovat leikkauslistan
alla, ja tämä kaikki tehdään
ilman kunnon selvityksiä.
Pohjalla pelastustoimen leikkauksissa ovat vain hatarat laskelmat,
ja kunnon selvityksiä ei ole tehty. Näin voi päätellä ministerin
vastauksista tänään. Mutta onneksi ministeri
vastasi myös niin, että ne selvitykset tulee tehdä,
ja luotankin nyt ministeri Räsäseen, että perusteelliset
selvitykset tulevat vielä tänne saliinkin sitten
jossain vaiheessa. Mutta se on vain yksi osa siitä, miten tämä kuntien
valtionosuuksien leikkaus tulee heikentämään
kuntalaisten toimintaa. Turvallisuus on kuitenkin minun mielestäni
yksi tärkeimmistä peruspalveluista, mitä kuntalaisella
tulee olla.
Yleiskeskustelu pääluokasta 28 päättyi.