4) Hallituksen esitys alusten aiheuttaman meren pilaantumisen
ehkäisemisestä vuonna 1973 tehtyyn kansainväliseen
yleissopimukseen liittyvän vuoden 1978 pöytäkirjan IV
liitteeseen tehtyjen muutosten hyväksymisestä sekä laiksi
muutosten lainsäädännön alaan
kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
Markku Laukkanen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tässähän
on kysymys alusten aiheuttaman merten pilaantumisen ehkäisemisestä annetusta
kansainvälisestä yleissopimuksesta, niin sanotusta
Marpol-sopimuksesta, ja sen voimaansaattamisesta myöskin Suomessa.
Mielenkiintoiseksi tämän asian teki se, että valiokunta
aloitti tämän käsittelyn, taisipa olla
samalla viikolla, kun Suomenlahdella tapahtui eräiden laivojen
aiheuttamaa käymäläjätteiden
laskemista Suomenlahteen, ja siinä katsannossa tämä on
tavattoman ajankohtainen ja hyvin merkittävä asia.
Ympäristöministeriön mukaan Suomi
aikoo tehdä Itämeren suojelukomissiolle Helcomille aloitteen
päästömääräysten
tiukentamisesta Itämerellä. Helcom voisi tällöin
hyväksyä suosituksen, että sopimusosapuolet
kieltävät oman lippunsa alla kulkevia aluksia
laskemasta käymäläjätevesiä Itämereen,
mutta lippuvaltioiden aluksiin määräykset
voidaan ulottaa vain Imon kautta. Ympäristöministeriön
mielestä on kuitenkin hyvin tärkeää hyväksyä ensin
Marpol IV -liite, josta nyt ensin siis on kyse, minkä jälkeen
vasta voidaan ryhtyä toimiin aloitteen tekemiseksi tämän
nyt käsittelyssä olevan liitteen tiukentamiseksi.
Ympäristövaliokuntahan antoi lausunnon tähän
mietintöön ja kiinnitti huomiota siihen, että tämän
liitteen vaatimukset ovat Helcomin piirissä sovitusta lievennyskiellosta
huolimatta Itämeren ja Suomenlahden tilaan nähden
aivan liian löysät. Ei erityismaksua -järjestelmä ei
vaikuta tilanteeseen millään tavoin olennaisesti.
Tässä liitteessä tarkoitettujen laitteistojen
avulla voidaan ainoastaan desinfioida jätevesi eli poistaa siitä lähinnä kolibakteerit
sekä hienontaa aines visuaalisen haitan vähentämiseksi.
Tällaista tavaraahan Suomenlahteen lasketaan tavattoman paljon.
Eli rehevöitymisen keskeisiä aiheuttajia fosforia
ja typpeä laitteistot eivät poista tai vähennä.
Etäisyysvaatimuksilla ei ole rehevöitymisongelman
kannalta mitään merkitystä, koska ravinteet
jäävät kuormittamaan merta niiden päästöpaikasta
riippumatta.
Otetaan esimerkiksi 2 000 matkustajan risteilyalus.
Se kuormittaa käymäläjätevedet
mereen laskiessaan Itämerta suunnilleen vuosittain yhtä paljon
kuin 40 000 asukkaan kaupunki, jonka jätevedet
puhdistetaan asianmukaisessa jätevedenpuhdistamossa. Siis
2 000 matkustajan risteilyalus vastaa 40 000 asukkaan
kaupunkia jätevesien määrässä.
Eli näitä mereen laskettavia käymäläjätevesiä koskevia
vaatimuksia Itämerellä tiukennetaan ja on syytä tiukentaa
mahdollisimman pian, ja on tärkeätä,
että tämä liite tulee hyväksyttyä — vaikka
se ei ympäristösuojelutavoitteiden kannalta olekaan
hyväksyttävä — koska vain liitteen
hyväksymällä Suomi voi osallistua liitteen tarkoittamaan
kehittämistyöhön jatkossa. Vähän monimutkaisesti
kirjoitettu, mutta asiallisesti ottaen oikein.
On tärkeää, että valvontaa
tehostetaan, koulutusta, neuvontaa parannetaan ja itse järjestelmää kehitetään
edelleen toimivaksi. On hyvin tärkeätä myöskin,
että Suomi on tässä asiassa jatkossa aloitteellinen
ja pyrkii aktiivisesti siihen, että Helcomin sopimuksen
jäsenmaat tekevät Imolle aloitteen Itämeren
nimeämiseksi Marpol-sopimuksen liitteen IV alaiseksi erityisalueeksi. Tämä on
tässä mietinnössä aivan olennainen viesti,
jolla käymäläjätevesien kaikki
mereen päästäminen on yksiselitteisesti
kielletty.
Valiokunta kiinnittää huomiota myöskin
siihen, että Itämeri lukuun ottamatta Venäjän
aluevesiä on äskettäin saanut Imon erittäin
haavoittuvan merialueen statuksen. Valiokunta toteaa, että Itämeren
rehevöitymisen torjumiseksi onkin tärkeää puuttua
kaikkiin rehevöittäviin päästölähteisiin
ja vaatia kaikilta toimia päästöjen vähentämiseksi.
Tämän vuoksi ja vielä ympäristövaliokunnan
lausuntoon viitaten valiokunta pitää välttämättömänä,
että käymäläjätevesiä koskevia vaatimuksia
Itämerellä tiukennetaan mahdollisimman pian. Valiokunta
pitää tärkeänä sitä,
että Suomi on asiassa aloitteellinen ja pyrkii aktiivisesti
siihen, että Helcom-sopimuksen jäsenmaat tekevät
Imolle aloitteen Itämeren nimeämiseksi erityisalueeksi,
jolla käymäläjätevesien kaikkinainen
mereen päästäminen on kielletty. Ehkä on syytä vielä todeta
se, että valiokunnan mietintö on kaikin osin yksimielinen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Arvoisa valiokunnan puheenjohtaja jo selvitti asiaa,
mutta kiinnitän pariin näkökohtaan vain lyhyesti
huomiota.
Ensinnäkin ympäristövaliokunnan lausunto liikenne-
ja viestintävaliokunnalle oli erinomaisen hyvä,
ja siltä pohjalta tehtiin myöskin mietintö.
Mutta mitä tämä merkitsee käytännössä?
Se merkitsee sitä, että kun ympäristövaliokunta
on ymmärtänyt tämän asian aivan
oikein ja myöskin sen marssijärjestyksen, millä näitä asioita
pitää hoitaa, niin siitä seuraa ympäristövaliokunnalle
nyt aivan erityinen asian seuranta- ja valvontavelvollisuus tästä eteenpäin,
kun ollaan tekemisissä näitten meren pilaantumisen
asioitten kanssa, niin että myöskin katsotaan,
että kun nyt tämä Marpol-sopimus hyväksytään,
niin välittömästi ryhdytään
niin sanotusti painostamaan siihen, että sitä parannetaan.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Ympäristövaliokunnan puolesta
voin varmasti sanoa, että näin tulee tapahtumaan.
Ja oli mielenkiintoista, niin kuin liikenne- ja viestintävaliokunnan
puheenjohtaja Laukkanen totesi, että samoihin aikoihin,
kun tätä asiaa käsiteltiin eduskunnassa,
niin sitten Helsingin Sanomien lehtikirjoituksen perusteella saatiin
aikaan mielenkiintoinen tapahtumakulku, joka johti siihen, että suurin
piirtein kaksi päivää sen jälkeen, kun
tällainen lööppi oli julkaistu, tosiaan
Tallink-yhtiö joutui jo käytäntöjään
muuttamaan.
Tämä on tyypillinen tilanne, jossa kansainväliset
sopimukset ovat niin kehittymättömiä,
että ongelmia ei kansallisin määräyksin
enää voida ratkaista. On juuri niin, kuin täällä ovat
edelliset puhujat todenneet, että tämä Marpol-sopimuksen
pöytäkirja IV pitää saada äkkiä voimaan,
jotta päästään neuvottelemaan
siitä, kuinka sitä voidaan edelleen tiukentaa,
ja tavoitteena on se, että Itämeri myöskin
tämän pöytäkirjan nojalla voidaan
julistaa erityisalueeksi ja sitten kieltää tällainen
kaikkinainen rehevöittävien päästöjen
laskeminen mereen.
On mielenkiintoista myös, että ympäristöministeri
Enestam sai tilaisuuden Helcomin ministerikokouksessa aivan välittömästi
tämän kohun aikaan ottaa tämän
aloitteen esiin, ja nyt tiettävästi Helcomissa
ollaan ryhtymässä tekemään esitystä siitä,
että tätä Marpolin asianomaista pöytäkirjaa
myöskin tiukennetaan.
On olemassa myös Marpolin pöytäkirja
VI, joka käsittelee ilmaanpäästöjä,
ja on todettava, että ympäristövaliokunta
tässä yhteydessä sai selville, että ilmaanpäästöt
aluksista ovat huomattavat. Ne ovat itse asiassa monta kertaa merkittävämmät
kuin nämä veteen laskettavat päästöt,
jolloin myös tätä liitettä VI
olisi pyrittävä tiukentamaan.
Säde Tahvanainen /sd:
Arvoisa puhemies! Ympäristövaliokunta kuuli
kaikkia Itämerellä liikennöiviä suomalaisia
laivayhtiöitä tämän asian käsittelyn
yhteydessä, ja kävi ilmi, että Tallink, joka
on noussut hyvin paljon otsikoihin viime aikoina näiden
käymälävesien vuoksi, oli viimeinen näistä yhtiöistä,
joka nyt on lähtenyt mukaan vapaaehtoisesti siihen, että ei
jätä käymälävesiään
mereen vaan tuo ne maihin ja toivottavasti myöskin pysyvästi
tulee näin toimimaan, sillä vapaaehtoisesta toiminnasta
on tässä tapauksessa kyse.
Silja ja Viking Line ovat, Silja vähän pidempään
ja Viking Line vähän lyhyemmän aikaa,
jo toimineet näin, ja toivotaan, että nämä yhtiöt
todellakin käyttävät hyvää moraalia
ja tulevaisuudessa tulevat toimimaan jo hyvän asiakaspalautteen
ja periaatteen mukaisesti niin, että nämä maihin
tuodaan ja Itämerta voitaisiin suojella, sillä tällä hetkellä on
täysin laillista pistää pissa- ja kakkavedet
tuonne Itämereen menemään toisin kuin
pilssivedet, joissa on jättöpakkojärjestelmä olemassa.
Ympäristövaliokunta varmasti tulee aihetta seuraamaan,
ja myöskin osaltaan painostusmielessäkin halusimme
kuulla myös näitä eri yhtiöitä,
tuoda esiin sitä näkökulmaa, miten tärkeästä asiasta
Itämeren suojelun osalta on kyse. Kannatamme sitä,
että Itämeri saadaan erityisalueeksi. Erityisen
voimakkaasti sitä valiokunta on omassa lausunnossaan tuonut
esille.
Christina Gestrin /r:
Värderade talman! För att få bukt
med övergödningen av Östersjön krävs
det insatser på alla tänkbara olika områden.
Det är något av en paradox att samtidigt som vi
håller på och bygger upp ett septiktankbaserat insamlingssystem
för småbåtar så har vi fortsättningsvis
ett system där det är möjligt att inom Östersjön
tömma toalettavfallsvatten från fartyg ute på öppna
havet. Det är helt klart att det här måste
man få ett stopp på.
Precis som ledamot Heidi Hautala sade så har miljöminister
Enestam tagit inititativ inom Helcom och det är bra. Jag
hoppas också att minister Huovinen som kommunikationsminister
följer fartygstrafiken och kan följa upp den här
frågan och vara aktiv i den.
Jag hoppas också att man skulle kunna se över det
här no special fee -systemet som helt tydligt inte fungerar
så som det borde fungera. Det vill säga fartygen
känner inte ens till vad de här reglerna går
ut på, och även om man betalar den här avfallsavgiften
så har det visat sig att det är många
som trots det tömmer avfallet i havet.
Olen siis tyytyväinen siihen, että ministeri Enestam
on nostanut tämän asian esille Helcom-kokouksessa,
ja toivon, että myös ministeri Huovinen pystyy
vaikuttamaan siihen, että tämä asia etenee
mahdollisimman nopeasti.
Janina Andersson /vihr:
Arvoisa puhemies! Olen juuri tänään
ollut meriliikenteen ympäristöseminaarissa puhumassa
näistä aiheista. Meillähän on
se tilanne, että pilssivedet ja mustat vedet elikkä käymälävedet
kuuluvat satamamaksuun, vaikka niitä ei sitten kuitenkaan
välttämättä jätetä,
koska aika on rahaa, mutta harmaat vedet eivät kuulu satamamaksuun.
Olisi erittäin hyvä, että nekin kuuluisivat.
Mutta sitten on vielä se, että harmaissa vesissä on
suuria eroja: on suihkuvedet ja keittiövedet, ja kun tulee
niin suuria määriä vesiä, olisi
ehkä viisasta, että keittiövedet johdettaisiin
samaan tankkiin, missä on käymälävedet,
ja niitä kohdeltaisiin samalla lailla. Tänään
meille kerrottiin, että yhtä paljon ravinteita on
myös keittiövesissä. Elikkä teknillinen
muutos tarvitaan. Nämä suihkuvedet eivät
ole niin pahoja kuin keittiövedet ja tietenkin käymälävedet.
Muuten näistä ilmaanpäästöistä:
Ruotsissa on vuodesta 96 ollut voimassa sopimus, missä satamat
ovat vapaaehtoisesti laittaneet tämmöisiä ympäristötaksoja
elikkä erisuuruisia satamamaksuja riippuen siitä,
mitkä ovat rikki- ja typpioksidipäästöt
laivoilla. Maarianhaminassa on tämä sama systeemi,
ja ylpeydekseni kuulin, että myös Turun satama
on siirtymässä tähän systeemiin. Nyt
toivon, että koko meidän maassamme siirryttäisiin
tähän systeemin, mikä Maarianhaminassa ja
Turussa on. Se olisi erittäin hyvä, koska myös ne
ilmaanpäästöt laivoista ovat huomattavia.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! On tosiaan hyvä, että Tallink-varustamo
nyt viimeisenä sitten lähti myöskin hoitamaan
asianmukaisesti näitä jätevesiä.
Täytyy vaan toivoa, että se uutinen, joka muistaakseni
eilen tuli heidän Suomen aluejohtajansa yllättävistä potkuista,
ei liity siihen vapaaehtoiseen päätökseen,
kun he järkevälle linjalle siirtyivät.
Mutta, arvoisa puhemies, yhtyen siihen kaikkeen, mitä täällä on
aiemmin todettu, muistutan vielä siitä, että Itämeren
tulevaisuuden kannalta ja Itämeren suojelun kannalta on
tärkeätä, että koko Euroopan
unioni myöskin kiinnittäisi siihen huomiota, ja
nyt kun ollaan laatimassa meristrategiaa Euroopan unionille, suomalaisten
on pidettävä huoli, että tässä meristrategiassa
myöskin sitten Itämeren erikoisominaisuudet ja
Itämeren erikoistarpeet tulee huomioitua. Esimerkiksi puheenjohtajuuskauden
yhteydessä kannattaa pitää Itämerta
voimakkaasti esillä.
Yleiskeskustelu päättyy.