6) Hallituksen esitys laiksi toimeentulotuesta annetun lain 7 §:n
muuttamisesta
Kari Uotila /vas:
Arvoisa herra puhemies! (Hälinää — Puhemies
koputtaa) Hallitus piti suurta kohua, sitaateissa, köyhyyspaketista,
ja täytyy antaa arvoa hallituksen ratkaisulle siinä mielessä,
että se ryhtyi poistamaan tätä 7 prosentin
toimeentulotuen asumisen omavastuuta. Se on ihan oikeasti hyvä asia.
Huonoa siinä on se, että se tapahtuu vasta syksyllä,
kun se voisi aivan hyvin tapahtua jo aikaisemmin.
Haluan palauttaa mieliin sen, missä tilanteessa tämä tuli.
Vasemmistoliitto ei ole syytön tämän
omavastuuosuuden sisällyttämiseen. Se syntyi kompromissin
tuloksena vasemmistoliiton ollessa hallituksessa. En tiedä,
kuka paikalla olevista kokoomuksen edustajista kiistää sen, että siinä vaiheessa,
kun tätä kompromissia käsiteltiin, niin
asemat sateenkaarihallituksen sisällä olivat ne,
että kokoomus esitti 21:tä prosenttia, vasemmistoliitto
nollaa ja kompromissina tuli 7 prosenttia, joka on tasan 7 prosenttia
liikaa.
On hyvä, että hallitus on nyt tullut siihen
tulokseen, että tämä 7 prosenttia on
liikaa eikä ole johtanut niihin tavoitteisiin, joita tältä omavastuuosuuden
asettamiselta odotettiin: että ihmiset sitten vaihtavat
pienempiin asuntoihin ja sillä tavalla vähentävät
asumiskustannuksista tulevia toimeentulotukimenoja. Siihen ei ole,
niin kuin mietinnössäkin todetaan, käytännössä ollut
mahdollisuutta, ja tällä tavalla tämä laki
ei ole toiminut. Päinvastoin se on ollut keskeinen syy
köyhyysongelmaan ja niihin ongelmiin, mitä kaikista
pienituloisimmilla ihmisillä on.
Arvoisa puhemies! Tämän halusin näin
iltamyöhälläkin todeta. Totean, että täällä on
vastalause, joka lähtee siitä, että poistaminen
voitaisiin tehdä nopeammin kuin hallitus esittää.
Jos on hyvä idea, niin miksei sitä tehdä aikaisemmin?
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kun kerrankin voisi oikein kunnolla kiittää hallitusta erinomaisesta
lakiesityksestä, niin valitettavasti joutuu kuitenkin asettamaan
varauman, ja se on tämä voimaantulosäännös.
Jos te olisitte nyt laittaneet tämän tulemaan
voimaan heti vuoden alusta, kuten tänään
käsitellyn varallisuusveron poiston, niin minä olisin
kiittänyt hallitusta niin ylitsevuotavaisesti, että tässä salissa
ei ole opposition ikinä kuultu kiittävän
hallitusta sillä tavalla. Mutta valitettavasti nyt ei voi
näin tehdä.
Tämä lakiesitys on oikein hyvä ja
erinomainen, mutta en voi ymmärtää, mitä erityisiä syitä on
siihen, että se ei voi tulla voimaan jo vuoden alusta,
koska ne ongelmat, joiden vuoksi tämä omavastuu
nyt poistetaan, kun tämä on aiheuttanut ihmisille
jopa häätöjä, jatkuvat edelleen
siihen saakka, kunnes tämä syyskuussa nyt sitten todennäköisesti
poistuu. Miksi näin menetellään? (Ed.
Roos: Kyseessä on pelin politiikka!) — Niin, tämä on
pelin politiikkaa. Kyllä minä tämän
tiedän. — (Ed. Sirnö: Arvovalintoja!)
Mutta tästä syystä ehdotan, että käsittelyn pohjaksi
otetaan ed. Marjaana Koskisen lakialoite n:o 131/2005,
jossa esitetään paitsi tämän
voimaantulosäännöksen muuttamista niin,
että lakiesitys tulee voimaan vuoden alusta 2006, samalla
myöskin esitetään 14 §:ssä,
että toimeentulotukipäätökset
on tehtävä yhden viikon kuluessa, mikä on
erittäin merkittävää sen vuoksi,
että ihmiset ovat joutuneet monissa kaupungeissa sosiaalitoimen
toimintakyvyttömyyden vuoksi kohtuuttomiin vaikeuksiin,
kun viimesijaista tukea koskevat päätökset
ovat venyneet jopa kuukausien mittaisiksi.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa herra puhemies! Todella täytyy sanoa kiitokset
hallitukselle hyvästä hallituksen esityksestä.
Muutosesityksestä on kysymys, jossa asumismenojen omavastuuosuus
nyt sitten poistetaan, tämä 7 prosenttia. En itse
mene näihin historioihin, mutta sinänsä on
hyvä todeta, että tämä nyt poistuu.
Kannatan sitä esitystä, mikä tässä vastalauseessa
on ja minkä ed. Virtanen toi esille. Suomen perustuslain
mukaankin jokaisella on oikeus saada asiansa käsittelyksi
asianmukaisesti ja viivytyksettä. Niinpä on erityisen
tärkeää näissä toimeentulotukiasioissa,
koska tuki on viimesijainen toimeentulo ihmisille, että se
hoidetaan mahdollisimman nopeasti. Toimeentulolain säätämisen
yhteydessä on pidetty korkeintaan viikon käsittelyaikaa
asianmukaisena, ja eduskunnan oikeusasiamieskin on ollut samaa mieltä. Tämä ei
kuitenkaan toteudu, ja niin on erittäin tärkeää,
että tämä otettaisiin huomioon tässä laissa.
Toiseksi, kun aikaisemmin puhuttiin näistä miljoonista
ja tässä ei kovin suurista rahoista olisi kysymys,
jos se aloitettaisiin jo 1.1., niin olisi todella tärkeää,
että toimeentulotukea saavat köyhät ihmiset
pääsisivät tästä nauttimaan
jo 1.1.2006.
Marjaana Koskinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kannatan myös tekemääni
lakialoitetta, esitystä 131.
Se, mikä on mielenkiintoista tämän
lainsäädännön käsittelyn
yhteydessä, on, että ministeri Hyssälä on
antanut Aamulehteen haastattelun, jossa hän tuo esille
sosiaalityötakuun, ja hän vaatii siinä,
että toimeentulotuen hakijan on saatava päätös
viikossa. Miksi nyt, kun on kaksi toimeentulotukilakialoitetta käsittelyssä hallituksen
esityksinä, kummassakaan ei ole tätä sosiaalityötakuuta?
Näen tämän aika suurena populistisena kannanottona
ministeriltä samaan aikaan, kun hallituksen esitykset ovat
käsittelyssä. Olisi todella odottanut, että 14 § hoidetaan
niin, ettei eduskunnan oikeusasiamiehen pidä huomauttaa kuntia.
Esimerkiksi Turku on saanut huomautuksen siitä, että toimeentulotukijonot
ovat olleet liian pitkät. Samaten Espoo on suuri kaupunki,
joka on saanut samasta asiasta huomautuksen.
Me olemme tänään käsitelleet
varallisuusveroasiaa. Jos toimeentulotukiasiassa olisimme vuoden
alusta poistaneet 7 prosentin omavastuun asumiskuluista, koko vuosi
maksaisi 46 miljoonaa euroa, kun taas varallisuusveron poistaminen
on noin 70 miljoonaa euroa, eli paljon pienemmästä rahasummasta
kuitenkin on kyse. Voi miettiä, missä on sosiaalinen
oikeudenmukaisuus tämän lainsäädännön
yhteydessä. Meillä ovat tuloerot kasvaneet viimeisten
kahdeksan vuoden aikana. Samaten toimeentulotuki ei ole tullut sellaiseksi,
että indeksit olisivat antaneet sitä tarkistusta,
mikä toimeentulotukiasiakkaiden pitää saada.
Kritiikkiä pitää tulla tässä kohtaa,
koska huomaan, että toisella puolella salia ei käydä ollenkaan
keskustelua. Alkuillasta moitittiin sitä, missä ovat
sosialidemokraatit, minkä takia täällä ei keskustella.
Kun puhutaan köyhyydestä, tällä puolella
kyllä keskustellaan, mutta ääni on aika paljon
hiljaisempi siellä oikealla puolella.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Asumiskulujen 7 prosentin omavastuu toimeentulotukiasiakkaille
oli kohtuuton. Se oli sosiaalipolitiikan alalla paha virhe, joka
tässä eduskunnassa aikoinaan siunattiin äänestyksen
jälkeen. On hyvä, että nyt vihdoinkin
tämä epäoikeudenmukaisuus ja virheellinen
sosiaalipolitiikan osa korjataan. Mutta yhtä virheellistä on
se, että se jätetään vielä ensi
syksyyn, syyskuun alkuun, kun aivan hyvin tämä olisi
voitu hoitaa kyllä vuoden alusta, jos poliittista tahtoa
olisi tässä talossa ollut ja erityisesti sitä olisi
ollut hallituksella.
Sen sijaan kun muistetaan ne tavoitteet, joiden perusteella
tämä aikoinaan säädettiin, elikkä että toimeentulotukiasiakkaat
muuttaisivat halvempiin asuntoihin, niin jo silloin kerrottiin,
että se on täysin utopiaa, koska niitä halvempia
asuntoja ei kerta kaikkiaan ollut, mihin muuttaa. Näin ollen
ne tavoitteet, joita sille silloin asetettiin, eivät toteutuneet.
Ainoastaan haitat elikkä häädöt lisääntyivät
pienituloisten ihmisten keskuudessa. Suomen 2 700 ökyrikkaalle
annetaan kyllä vuoden alussa varallisuusveron poiston muodossa
noin 35 miljoonan euron verohelpotus, mutta näille kaikista
pienituloisimmille ihmisille ei tätä 7 prosentin
omavastuun poistamista asumiskulujen osalta haluta antaa vuoden
alusta.
Vielä näiden toimeentulotukiasiakkaiden kohdalla
nämä käsittelyajat ovat edelleenkin liian pitkiä.
Jatkuvasti tulee valituksia siitä, että viikkotolkulla
täytyy odottaa, että pääsee
toimeentulotukiasiaa viemään eteenpäin
sosiaalityöntekijän vastaanotolle. Vaikka eduskunnan
oikeusasiamies on tähän puuttunut useasti, näyttää siltä,
että mikään ei auta. Eduskunnan täytyisi
ottaa tämä asia kunnolla käsittelyyn
ja säätää kunnollinen laki siitä.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä itse esitys toimeentulotuen
parantamisesta on kannatettava ja hyvä ja on osa myös
sitä ajattelua, mitä vihreässä eduskuntaryhmässä on
ollut köyhyyden poistamisen suhteen. Sen sijaan tämä kysymys
voimaantulosta on outo, ja on kaiken kaikkiaan vähän
farssinomaista, että kaikki lait, jotka koskevat veronalennuksia,
tulevat voimaan aina vuoden alusta, mutta sitten kysymykset, jotka
koskevat sosiaaliturvan parannuksia, laitetaan tulemaan voimaan
myöhäisessä vaiheessa vuotta.
Tämä itse esitys on myös hyvä esimerkki
siitä, että niin kuin täällä on
todettu, aikanaan sitä säädettäessä oli
oletus, että tällä omavastuuosuudella
olisi jotain vaikutusta siihen, minkälaisia vuokrasopimuksia
ihmiset tekevät. Asiasta on sittemmin tehty tutkimuksia
ja saatu selkeät tulokset näistä tutkimuksista,
että käytännössä tämä omavastuuosuus
on vain heikentänyt ihmisten toimeentulotukea eivätkä vuokramarkkinat ole
toimineet sillä tavalla, että tällä olisi
ollut sen tyyppistä vaikutusta, jota ehkä aikanaan
ajateltiin, että asumismenot tätä kautta
voitaisiin saada pienenemään, joten hyvä esitys,
mutta on erittäin omituista, minkä takia esityksiä,
jotka ovat köyhimpien ihmisten aseman parantamista, ei laiteta
voimaan vuoden alusta.
Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! Voin täysin yhtyä ed. Virtasen
esittämiin kiitoksiin hallituksen suuntaan. Väitän,
että tämä päätös
tulee olemaan tämän Vanhasen hallituksen merkittävin
päätös köyhyyden poistamisessa,
ja olen erittäin iloinen, että se vihdoinkin tapahtuu.
Haluan myös todeta tässä sen, kun
ed. Uotila totesi, että vasemmistoliitto ei ole täysin
syytön, että emme ole täysin syyttömiä,
mutta väitän, että kamppailimme urheasti
Lipposen hallituksen aikana estääksemme tämän
asumistuen omavastuun aikaansaamisen. Mutta, arvoisat edustajat, kokoomus
vaati 20 prosentin omavastuuta ja piti tiukasti kiinni kahdeksan
vuoden ajan, että se varmasti pysyy. Te jouduitte tinkimään
7 prosenttiin, mutta ette suostuneet tippaakaan antamaan periksi
kahdeksan vuoden aikana siitä. Ed. Zyskowicz, minä muistan
monet budjettineuvottelut, joissa te sanoitte, että kysymys
ei ole rahasta, kysymys on periaatteesta. Tämä on
kokoomuksen syntilistassa ikuisesti, se ei poistu koskaan.
Ed. Sinnemäki, minä arvostan teidän
vilpittömyyttänne ja uskon, että te olette
tosissanne. Haluan kuitenkin muistuttaa — ed. Soininvaara
on pois tästä salista — että ed.
Soininvaara kyllä kannatti erittäin vahvasti asumistuen
omavastuuta. Valitettavasti näin on. Vihreät eivät
ole tästä ... (Naurua) Te olette enemmän
syntisiä kuin me vasemmistoliitossa, koska ... Aivan, me
kamppailimme kahdeksan vuotta saadaksemme sen pois. Ministeri Terttu
Huttu-Juntunen joutui menemään pääministeri
Lipposen luokse silloin, kun kokoomus vaati sitä 20:tä prosenttia,
ja hän joutui todellakin käymään
pääministerin luona tiukat keskustelut, että se
saatiin edes 7 prosenttiin. Vihreiltä ei ollut mitään
kannatusta siinä vaiheessa.
Arvoisa puhemies, minä haluan, että tämä kirjataan
eduskunnan pöytäkirjaan, koska nämä asiat
on hyvin tarkoin muistettava. On hyvin helppo esittää löysiä esityksiä,
miten kannustetaan, miten toimitaan, mutta nimenomaan asumistuen omavastuu
on kaikkein eniten kohdistunut köyhiin ihmisiin ja vaikeuttanut
heidän elämäänsä. Minä olen
erittäin iloinen, että ed. Sinnemäki
totesi, että tämä ei ole tuonut sitä,
mitä sen kuviteltiin tuovan, vaan päinvastoin
haittaa ja harmia ihmisten elämään. Nyt
on aika poistaa se.
Tämä on yksi sulka Vanhasen hallituksen hatussa,
mutta sanon kyllä, että köyhyyden poistamisessa
Vanhasen hallituksella on vielä paljon tehtävää.
Ei tämä riitä kuittaamaan kaikkia niitä ongelmia,
mitä on, mutta tämä on plussa, sen myönnän
aivan rehellisesti.
Valto Koski /sd:
Arvoisa puhemies! En halua muilta osin ottaa tähän
kantaa, varsinkaan vasemmistoliiton ja kokoomuksen keskeiseen kädenvääntöön,
koska se perustuu menneisiin ja ei paljon tänä päivänä auta
tämän asian eteenpäinviemistä.
Mitä sitten tulee tähän hallituksen
esitykseen tulevaan rinnakkaislakialoitteeseen, jossa esitetään
uutta 14 §:ää sen takia, että kuviteltaisiin, että kunnat
selviävät viikossa toimeentulotukikäsittelystä,
niin sanon suoraan: se on täyttä utopiaa. Ei tässä talossa
voida tehdä lainsäädäntöä, josta
jo etukäteen tiedetään, että se
ei käytännössä toimi. Me olemme
HE 164 -lakiesityksen yhteydessä käsitelleet tätä ongelmaa,
ja siellä on täysin selkeästi sanottu,
mitä pitäisi tehdä. En nyt oikein jaksa
ymmärtää näitä tavoitteita
taikka näitä vaatimuksia, kun ne ovat epärealistisia.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa herra puhemies! Tässä sosiaali- ja
terveysvaliokunnan puheenjohtaja Valto Koski kyllä varmasti
hyvin perustellusti sanoi tästä viikosta, että se
on lyhyt aika käsitellä niitä kaikkia
asioita, mutta kuitenkin viikossa tulee köyhälle
monia, monia laskuja, joista hänen pitäisi selvitä,
ja tämä on se, minkä varassa hän
on, tämä toimeentulotuki.
Sen vuoksi minusta se on kyllä sellainen, että sitä ei
voi ohittaa, vaan tämä rinnakkaislakialoite, joka
on Marjaana Koskisen nimissä, niin kuin jo ensimmäisessä puheenvuorossani
sanoin, pitää ottaa tähän pohjaesitykseksi
ja siinä nimenomaan tämä uusi kohta,
missä on tämä, miten toimeentulotukimenot
käsitellään viikon sisällä, toimeentulotuen
hakeminen ja myöntäminen, miten se tapahtuu, ja
myös tämä voimaantulo, että se
tulisi voimaan 1.1. lähtien. Kyllä tämä, niin
kuin täällä on tullut esille, olisi nyt
kädenojennus nimenomaan niitä meidän
heikoimpiamme ja köyhimpiämme ajatellen. Jos me olemme
tässä puhuneet varallisuusverosta, niin emmekö me
rohkeasti tee myös tämän esityksen tämän
suuntaisesti, että tehdään heitä kohtaan myös
myönteinen päätös?
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kun täällä kysyttiin
miksi kokoomus on niin hiljaa, niin vastaus kyllä on ennen
kaikkea se, että on niin myöhäinen ajankohta,
ettemme halunneet keskustelua tässä enää olla
venyttämässä. (Ed. Gustafsson: Ei se
ole mikään syy!) Mutta jos tästä halutaan
perusteellisemmin keskustella, niin kyllä se allekirjoittaneelle
henkilökohtaisesti sopii.
Ensinnäkin haluan todeta, että ed. Outi Ojala ja
muut vasemmistoliiton edustajat ovat sinänsä mielestäni
oikein kuvanneet tätä historiaa. On totta, että vasemmistoliitto
viime vaiheessa tämän asumismenoihin liittyvän
omavastuun todellakin taisteli sieltä viimeksi esillä olleesta
8 prosentista tähän 7 prosenttiin.
Mutta mitä sitten tulee ed. Ojalan muistelemiseen siitä,
että olisin eri keskusteluissa sanonut, että tässä ei
niinkään ole kyse rahasta eli säästöistä vaan
periaatteista, niin en muista yksityiskohtaisesti tätä keskustelua,
mutta periaatteesta kyllä on kyse kahdessa mielessä.
Ensinnäkin, miksi halusimme asumismenoihin omavastuuta
toimeentulotukeen? Siihen liittyi se tärkeä periaate, että työnteon
tulisi aina kannattaa, se periaate, että myös
pienipalkkainen työ olisi kannattavampaa kuin sosiaaliturvan
varassa oleminen. Saattamalla asumismenoista 7 prosenttia omavastuun piiriin
pyrittiin toimimaan niin, että pienipalkkainenkin työ olisi
kannattava ja kannustava vaihtoehto eri tilanteissa. Toinen periaatteellinen
näkökohta, joka tähän liittyi,
oli se, että ihmisillä tulisi olla jonkinlainen
oma vastuu, siis oma vastuu erikseen kirjoitettuna, omista asumismenoistaan eli
että ihmisillä olisi elävä mielenkiinto
siihen, minkä kokoiset heidän asumismenonsa ovat. Nämä kaksi
seikkaa ovat mielestäni tärkeitä periaatteita.
(Edustaja siirtyy puhujakorokkeelle.)
Herra puhemies! Jatkan lyhyesti vielä täältä. Tätä olen,
ed. Ojala, muistamissanne keskusteluissa varmaankin tarkoittanut.
Siis silloin, kun nämä ratkaisut tehtiin, ei todellakaan
ollut kyse siitä, että haettiin ensisijaisesti,
ainakaan minun mielestäni tai meidän kannalta,
säästöjä kuntien ja sitä kautta
julkiseen talouteen, vaan kyse oli nimenomaan näiden työntekoon
liittyvien kannustinongelmien lieventämisestä ja
siitä, että ihmisillä olisi mielenkiinto
omien asumiskustannustensa määrään.
Vaikka laajan yksimielisyyden ja kiitosten kera tämä omavastuu
ollaan nyt poistamassa, niin nämä kaksi näkökohtaa
ovat mielestäni tänäkin päivänä tärkeitä.
Mitä tulee näistä kahdesta näkökohdasta
siihen tärkeimpään eli työnteon
kannustavuuteen ja kannattavuuteen, niin tämä uudistus,
jonka me nyt yksimielisesti täällä teemme,
sehän tarkoittaa sitä, että ihmisen toimeentulo,
joka tekee tänä päivänä hyvin
pienipalkkaista raskasta työtä, ei tämän
uudistuksen myötä muutu tietysti suuntaan eikä toiseen.
Mutta sellaisen henkilön toimeentulo, joka viime kädessä on
toimeentulotuen varassa, työkykyisen ja työikäisen
henkilön toimeentulo, siis tämä niukka,
kiistämättä hyvin niukka toimeentulo,
se tämän muutoksen seurauksena tuntuvasti nousee.
Tämä tarkoittaa sitä, vaikka tätä ei
poliittisesti pidetä kovin korrektina sanoa, että tämän
pienipalkkaisen työn kilpailukyky sosiaaliturvaan nähden
heikkenee.
Ne kannustinongelmat, jotka tänä päivänä liittyvät
pienipalkkaisen raskaan työn vastaanottamiseen ja vastaanottamattomuuteen,
tällä uudistuksella pahenevat. Lipposen hallitusten
aikana pyrittiin tekemään sellaisia uudistuksia,
jotka tekisivät työnteon aina kannattavaksi vaihtoehdoksi
ja jotka pyrkivät näitä kannustinloukkuja
poistamaan. Näihin uudistuksiinhan kuului tämän
nyt puheena olevan uudistuksen lisäksi muun muassa lasten
päivähoitomaksujärjestelmän
uudistaminen. Tällä uudistuksella näihin
tavoitteisiin nähden otetaan nyt taka-askel.
Kolikolla on toki toinenkin puolensa. Se on tietysti se, että niiden
vähäosaisten ihmisten asema, joille työnteko
ei ole vaihtoehto, jotka eivät ole terveitä, eivät
ole työikäisiä, työkykyisiä,
heidän asemansa tällä toki myös
paranee. Heidän kohdallaan se tietysti on perusteltua,
että paranee. Mutta kuten sanoin, näiden kannustinongelmien
ja työnteon kannattavuuden kannalta tällä uudistuksella
otetaan askel taaksepäin.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowicz kertoi totuuden ja koko totuuden,
niin kuin se tässä asiassa on. (Hälinää)
Jos halutaan puhua tästä historiasta, on syytä mennä kyllä ihan
lähtökohtaan. Vuosina 95—96, kun tuloloukkouudistus
aloitettiin, tilanne oli se, että jos meillä oli
nelihenkinen perhe, joka eli pelkästään
toimeentulotuen varassa ja sai suhteellisen hyväkokoiseen
asuntoon täyden vuokrakompensaation, sen toimeentulotuki
vastasi noin 15 000—17 000 markan kuukausipalkkaa
nelihenkisessä perheessä, jossa vain yksi puoliso
oli työssä. (Ed. Gustafsson: Pelkkää teoriaa!)
Ja mikä oli siinä tilanteessa vielä suuri
ongelma, olivat päivähoitomaksut. Nimittäin
siinä tilanteessa, kun tulot nousivat, päivähoitomaksu
nousi portaittaisesti, mikä johti siihen, että käytettävissä olevat
tulot saattoivat pudota. Tämä järjestelmä piti
siinä yhteydessä ilman muuta purkaa ja myöskin
katsottiin, että asumiskustannuksissa pitää olla
selkeä kannustin. (Hälinää — Välihuutoja)
Voin sanoa, mitkä omakohtaiset kokemukseni silloin
olivat: Työläinen otti minuun yhteyttä, ja
näitä oli useita, jotka sanoivat, heillä on
pieni palkka, he yrittävät sillä palkallaan
selvitä, asua asunnossa. Heidän naapurissaan on
henkilö tai perhe, joka asuu toimeentulotuen varassa, ja
kunta maksaa heille sen asunnon vuokran. Kuinka on mahdollista,
että he asuvat tässä asunnossa, maksavat
sen vuokran omasta palkastaan ja asuvat huonommin, pienemmällä väljyydellä kuin
perhe, joka asuu toimeentulotuen varassa? Täytyy sanoa,
että nämä ahkerat, työtätekevät
ihmiset, heidän vaikutuksensa, heidän vetoomuksensa olivat
yksi keskeinen tekijä, joka vaikutti siihen, että kokoomus
halusi, että pitää olla myöskin kannustava
elementti asumiskustannuksissa. (Ed. Outi Ojala: Köyhyys
lisääntyi Suomessa!)
Toinen asia, joka on erittäin tärkeä,
on se, että kaikki, mikä on ilmaista, johtaa tehottomaan käyttöön.
Silloin ei kovin tarkkaan lasketa, kuinka suuri asunto on, kuinka
tarkoituksenmukainen asunto on. Se, että itse joutuu maksamaan pienen
osuuden, merkitsee sitä, että ihminen joutuu miettimään,
minkälaisia resursseja käyttää. Tässä suhteessa
katsottiin, että on tarkoituksenmukaista, että on
omavastuu.
Mutta, mikä oli ehkä kaikkein tärkein
asia, on vuokrataso. Minulla on muutama vuokra-asunto. 90-luvun
puolivälissä minulle sanottiin, (Ed. Outi Ojala:
Minkälainen vuokrataso niissä on?) että ota
ehdottomasti perhe, joka on toimeentulotuen varassa, siitä syystä että ei
tarvitse tinkiä vuokrasta, ei tarvitse keskustella vuokrasta,
koska saat suurin piirtein sen vuokran, kun kaupunki kuitenkin maksaa
ja on täysi varmuus siitä, että kaupunki
maksaa sen vuokran. Näin se oli. Täytyy sanoa,
että sillä oli selkeästi vaikutus vuokratason
nousuun. Täytyy sanoa, että täytyy olla
jossain määrin huolissaan, jos kunnat eivät kontrolloi,
minkälaisia vuokria toimeentulotuesta maksetaan. Ja sanon,
että tämä uudistus voidaan tehdä,
mutta se onnistuu vain sillä tavalla, jos kunnat tarkasti
pitävät huolta siitä, kuinka suuriin
asuntoihin toimeentulotukea maksetaan ja mitä luokkaa ne
vuokrat ovat, että ne vuokrat ovat käypää hintatasoa.
Silloin sanon, tämä uudistus toimii, mutta pelkään,
että tämä taloudellinen kontrolli ei
ole tältä osin kovin hyvä.
Se täytyy myöntää, että uudistus
kaikilta osin ei ollut onnistunut. 7 prosentin omavastuu oli siinä määrin
pieni, että se ei vaikuttanut siihen, että asunnon
vuokraajalle, joka kuitenkin saa 93 prosenttia yhteiskunnalta vuokraan
tukea, se kannustin olisi ollut siinä määrin
suuri, että se olisi johtanut siihen, että olisi
todella vakavasti mietitty sitä, (Ed. Outi Ojala: Tuo oli
paljastavaa!) minkä suuruinen se asunto kaiken kaikkiaan
on. (Ed. Gustafsson: Missä asutaan kaikkein ahtaimmin Pohjoismaista?)
Arvoisa puhemies! Täytyy sanoa, nykyinen järjestelmä ei
ole ideaalinen, mutta ne syyt, joista siihen mentiin, olivat hyviä.
On syytä kyllä, että tarkkaillaan nyt,
kun annetaan täysi toimeentulotuki, miten tämä järjestelmä kehittyy.
Luulen, että saattaa olla melko pian tarvetta taas palata
näihin tuloloukkokysymyksiin ja katsoa, millä tavalla
asia uudestaan tulevaisuudessa järjestetään.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa puhemies! Vaikka on aamuyö, niin näiden
kahden edellisen puheenvuoron jälkeen minä olen
saanut valaistuksen. (Naurua) Nimittäin nyt ymmärrän,
miksi edellisellä hallitus- ja eduskuntakaudella tämä asia
ei edennyt, miksi ei edennyt pienituloisten, köyhien ihmisten
aseman parantaminen. Olen erittäin tyytyväinen
siihen, että hallitus on tämän esityksen
tehnyt, pahoillani siitä, että se astuu voimaan
vasta ensi vuoden syyskuussa, mutta joka tapauksessa. Edellisellä kaudella
tästä joka vuosi puhuttiin täällä salissa.
Nyt se toteutuu.
Haluan sanoa, että Helsingissä esimerkiksi
on edelleen 30 000 ihmistä työttömänä,
9 000 pitkäaikaistyötöntä;
leipäjonossa oli viime viikolla 800 ihmistä. Jokaisen
tausta on tutkittu sosiaalityön voimin. On kerta kaikkiaan
ihmisiä, joilla ei ole työtä, ei edellytyksiä siihen,
joiden eläke- tai palkkatulo ei riitä. Asumismenot
ovat Helsingissä niin kalliit. 7 prosenttia toi monta sataa
ihmistä sinne leipäjonoon räntäsateeseen.
(Ed. Gustafsson: Ei tämä kiinnosta kokoomusta!)
Minä olen erittäin tyytyväinen, että ennen
ensi vuoden pakkasia tämä hoituu.
Marjaana Koskinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Sasin puheenvuoroon haluan vaan sanoa
sen, että täydellistä vuokrakompensaatiota ei
koskaan asumistuen kautta ole tullutkaan, siinä on aina
20 prosentin omavastuu. Kun kokoomus halusi 20 prosentin omavastuun
toimeentulotukeen, siihen tuli 7 prosentin, ja se lisäsi
häätöjä, koska niitä asuntoja
ei löytynyt mistään, mitkä olisivat
olleet edullisia asuntoja. Kun kuviteltiin, että sitä kautta
ihmiset menevät edullisempiin asuntoihin, tulivat nämä häädöt.
Nyt taas kerran, kun käydään tätä keskustelua,
ed. Sasi ei taaskaan tiedä, miten toimeentulotukea myönnetään
asumiskustannuksiin: niihin asumiskustannuksiin ainoastaan, jotka
ovat asumistukilain 6 §:n mukaisia, ei ylisuuriin vuokriin,
ei niihin vuokriin, joita kuvailitte äsken puheenvuorossanne,
ainoastaan asumistukilain 6 §:n mukaisiin vuokriin myönnetään
toimeentulotuki. Jos on ylisuuri vuokra, sen asiakasperhe maksaa
aivan itse.
Ed. Valto Koskelle haluan sanoa toimeentulotukiasiakkaan seitsemän
vuorokauden odotusajasta: Jos kyse on ruuasta tai vuokrasta tai
sähkölaskusta, onko oikein, että asiakasperhe
odottaa täydentävää toimeentulotukeaan
yli seitsemän vuorokautta? Mielestäni ei ole oikein,
koska suurin osa perheistä saa täydentävää toimeentulotukea
nimenomaan täydennysavustuksen muodossa, joka kohdistuu
perusosaan. Sen tähden meillä on tällä hetkellä suositus
tästä asiasta, eduskunnan oikeusasiamies on ottanut
kantaa. Nyt tämä lakialoite esittää,
että nostetaan lain tasolle, tehdään
14 §, jossa sanotaan, että seitsemän
vuorokauden sisällä pitää myöntää toimeentulotuki,
nimenomaan perusosa ja lisäosa.
Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! Oli yö tai ei, niin on tärkeä asia,
ja silloin siitä pitää keskustella. Minä olen
kyllä tosi iloinen siitä, että kokoomus
paljastaa nyt tänä yönä ihan
oikeat kasvonsa, mitä tulee kaikkein köyhimpien
asemaan ja mitä tulee asuntopolitiikkaan ylipäätänsä.
(Ed. Pulliainen: Onhan se ollut tiedossa pitkään!)
Lähdetäänpä ensin liikkeelle
siitä, että kun me puhumme niin sanotusta sosiaalisesta
asuntotuotannosta eli aravavuokra-asuntotuotannosta, ed. Zyskowicz,
Helsingin kaupunginvaltuuston edustajana te tiedätte aivan
yhtä hyvin kuin minäkin, että tämä niin
sanottu sosiaalinen asuntotuotanto on aika kaukana siitä varsinaisesta
sosiaalisesta asuntotuotannosta, koska Helsingissä vuokrat
neliömetriä kohti ovat yli 10 euroa. Mikä sosiaalinen
asuntotuotanto se silloin on, jos ajattelette vaikka nelihenkistä perhettä,
joka tarvitsee 80 neliön asunnon vähintään.
(Ed. Juhantalo: Tämä koskee koko maata!) — Anteeksi,
ed. Juhantalo, minä nyt kyllä väitän,
että Helsingissä tämä vuokrataso
on vielä korkeampi kuin muualla. Tämä koskee
tietyllä tavalla koko maata.
Mutta ed. Zyskowiczin, joka nyt on täällä eniten
ollut äänessä ja nimenomaan puhunut kaikkien
näiden tiukennusten puolesta, pitäisi tietää, että tilanne
on Helsingissä todella kriittinen. Sitä paitsi
jos ajatellaan aravavuokra-asunnossa asuvia, he maksavat ei ainoastaan
oman vuokransa, jos he pystyvät sen maksamaan kokonaan,
vaan he maksavat myöskin koko sen asuntotuotannon rahoituksen
toisin kuin me hyvätuloiset, jotka voimme ottaa asuntolainaa
ja saamme asuntolainamme koroista verovähennyksiä.
Me hyvätuloiset, arvoisat kansanedustajat — me,
te — saamme yhteiskunnalta tukea asumismenoihimme, koska
meillä on varaa ottaa lainaa, mutta ne köyhät,
joilla ei ole varaa ottaa lainaa, asuvat vuokra-asunnossa. Täällä syyllistetään
heitä, että nyt heiltä viedään
tämä omavastuu pois. Ed. Zyskowicz, häpeäisitte!
Sanon ihan suoraan tämän. Me saamme helpotuksia,
köyhät eivät, ja köyhienkin aseman
parannuksesta täällä rutistaan.
Toinen asia, arvoisa puhemies, jonka haluan sanoa tässä nyt.
Tämä on todella kipeä asia. Tämä on
niin monta vuotta hiertänyt vasemmistoliittoa, että minä haluan
nyt puhua sydämeni täällä ihan
puhtaaksi. Täällä tulee esille myöskin se,
mikä on ihmiskäsitys. Kokoomuksessa ihmiskäsitys
on se, että työttömät ovat laiskoja,
velttoja ja haluavat elää yhteiskunnan siivellä.
Ed. Zyskowicz, minä väitän, että näin
ei ole. Minä nyt tiedän aika paljon Helsingistä ja
ympäri maata — ed. Juhantalo, ympäri
maata — työttömien tilanteesta. Suurin
osa työttömistä haluaa tehdä työtä, olipa
se vaikka pienipalkkaista työtä, mutta he haluavat
tehdä työtä, elää omillansa,
pärjätä omillansa, olla tässä yhteiskunnassa
täysivaltaisia kansalaisia, suurin osa. Tutkimukset ovat osoittaneet,
että siellä voi olla yksi kaksi prosenttia, jotka
haluavat elää yhteiskunnan siivellä, mutta
meillä on näitä optiomiljonäärejä,
jotka haluavat myöskin elää yhteiskunnan
siivellä. Niitä on myös yksi kaksi prosenttia
yhteiskunnasta. Paheksukaa, ed. Zyskowicz, heitäkin joskus myöskin.
Valtaosa työttömistä haluaa elää ja elättää itsensä ja
tulla toimeen. He eivät halua olla siipeilijöitä.
Sen takia meillä on aivan erilainen ihmiskäsitys
vasemmistoliitossa kuin on kokoomuksella. Kokoomuksessa lähdetään
siitä, että ihmiset ovat laiskoja ja haluavat
käyttää väärin kaikenlaisia
avustuksia, mitä on. (Ed. Sasi: Me puolustamme työtätekeviä!)
Mutta lopputulos, arvoisa puhemies, tästä asiasta
on se kuitenkin, että hallituksen esitys on hyvä,
mutta minä nyt toivon, että hallituksen urheat kannattajat
täällä elikkä keskustan ja sosialidemokraattien
ja Rkp:n edustajat menisivät vielä itseensä yön
aikana tai ehkä nyt ihan lähimmän minuutin
aikana, miettisivät, eikö tämä helpotus voitaisi
saada aikaan ensi vuoden alusta. Varallisuusveron helpotuksen te
aivan rutisematta hyväksyitte voimaan ensi vuoden alusta.
Miksi ei köyhimmille myöskin anneta ensi vuoden
alusta? Se olisi oikeudenmukaista. Menkää itseenne, tutkikaa
omaatuntoanne.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Totean vain ensinnäkin sen,
kun puhutaan Helsingistä ja Helsingissä olevista
asunnoista ja niiden vuokratasoista, että ed. Outi Ojala
ja ed. Hiltunen hyvin tietävät, että Helsingissä on
semmoisia alueita, missä niillä ihmisillä,
jotka elättävät itsensä omalla
työllään, pienipalkkaisella työllään,
ei ole varaa niihin asuntoihin, mutta niillä ihmisillä,
jotka elävät kokonaan yhteiskunnan tuella, on
varaa niihin asuntoihin, koska yhteiskunta maksaa heidän vuokransa.
(Ed. Outi Ojala: Mutta ei se niiden köyhien vika ole!)
Onko tämä teistä oikein? Tuskinpa.
Mitä tulee työttömiin, oma näkemykseni
on toinen kuin mitä te väitätte. Oma
näkemykseni ei ole se, että työttömät
ovat laiskoja, työhön haluttomia. Oma näkemykseni
on se, että työttömät haluavat,
kun he menevät töihin ja ottavat pienipalkkaista
työtä vastaan, tienata siitä enemmän kuin
tilanteessa, jossa he eivät ole töissä.
Haluan, että yhteiskunnan tukijärjestelmät
ovat sellaisia, että ne palkitsevat työnteosta
eli että työtön ottaessaan pienipalkkaista
työtä vastaan todellakin ansaitsisi enemmän
kuin ollessaan työttömänä.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Yritin loppuun saakka hillitä itseäni
pysymään tuolla paikallani, mutta kun ed. Sasi
ryhtyi kertomaan kokemuksiaan elävästä elämästä,
kahdesta vuokralaisesta ja näistä työläisistä,
joilta hän oli viestejä saanut, en voinut hillitä itseäni.
Minullakin oli ennen tänne tuloani jonkin verran kokemusta
vuokralaisista. Minulla oli 6 000 vuokra-asuntoa, joissa
asui 12 000 kuopiolaista, jotka ovat aravavuokralaisia,
mikä tarkoitti sitä, että heidät
oli valittu niitten kriteereitten mukaan, jotka tässä salissa
säädetyn lainsäädännön mukaan
on asetettu. He ovat juuri niitä ihmisiä, joita
tämä asia koskettaa, ei läheskään
kaikkia heistä, mutta jonkinmoista osaa kuitenkin.
Kun kymmenen vuotta sitten ensimmäisen kerran kuulin
pyrkimyksestä säätää toimeentulotuen
asumismenojen omavastuu, pystyin kyllä arvioimaan, mitä se
tarkoittaisi omille vuokralaisilleni. Se tarkoitti sitä,
että noin 10 prosentille vuokralaisista alkoi syntyä vuokrarästejä.
Kun aravavuokrataloissa on sellainen järjestelmä,
että rästeistä syntyy alijäämää,
se siirtyy muitten vuokralaisten maksettavaksi, koska toimeentulotuki
ei pystynyt sitä hoitamaan siitä yksinkertaisesta
syystä, että ne ihmiset eivät olleet
laiskoja, vaan he olivat köyhiä. He olivat työttömiä.
Juuri heihin kohdistui tämä ed. Zyskowiczin sinänsä kohtuullisesti
perustelema apparaatti ikään kuin kannustavuuden
lisäämiseksi.
Mutta se ongelma oli siinä, että valittiin
juuri väärä väline. Se oli sellainen
väline, joka johti siihen, että ihmisten oletettiin
tai edellytettiin muuttavan pois omasta kodistaan. Siis siitähän tässä on
kysymys. Tämän koko ajattelun lähtökohta
on se, että koska ihmiset ovat köyhiä,
niin heidän pitää muuttaa pois omasta
kodistaan huonompaan kotiin tai huonompaan asuntoon, asuntoon, joka
on pienempi, ihan riippumatta siitä, mikä on sen
perheen koko. Ainoa lähtökohta oli se, että sen
piti olla halvempi, että se muka jollakin tavalla kannusti.
Jos olisin toiminut kuten normaaleilla markkinoilla toimii vuokranantaja, niin
olisin näinä vuosina joutunut panemaan täytäntöön
noin 500 häätöä, 500 perhettä olisi
jouduttu häätämään
omasta kodistaan.
Kun minä tämän tiedän, niin
kyllä, ed. Sasi, näen punaista kuunnellessani
teidän puhettanne. (Ed. Sasi: Tehän näette
muutenkin punaista!) Minä en ole mitään
näin härskiä tässä salissa kuullut
vielä täällä ollessani. Jätän
nyt, että puhemiehen ei tarvitse puuttua puheeseeni, sanomatta,
mitä ajattelen. Totean vain, että on se sentään onni,
että kokoomuksessa on yksi edustaja, joka ei ole ymmärtänyt
tätä ed. Sasin loistavaa filosofiaa. Kiitos, ed.
Risikko!
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! Siltä osin puutun tähän
asiaan, että olen ollut valiokunnan puheenjohtaja silloin,
kun tämä omavastuuosuus määritettiin,
ja se liittyi tähän kannustinloukkukeskusteluun,
jolloin niin sanottujen keskituloisten asemaa piti parantaa ja lisätä työssäkäynnin
motivaatiota. Sen seurauksena sitten keskituloisten asema ei ole
parantunut, mutta köyhien asemaa heikennettiin. Muistan,
miten 20 prosentista aloitettiin, enkä unohda sitä kammenvääntöä,
kun päästiin tähän 7 prosenttiin,
johon oli sitten pysäytettävä, jotta
ei olisi kampi irronnut ja ei olisi tullut uudelleen se 20. Tavoitteena oli
se, että köyhät muuttavat pienempiin,
etäämmällä oleviin asuntoihin.
Valitettavasti niitä ei ole ollut heille tarjolla, ja heidän
asumisolonsa ovat riittävän ankeat tälläkin
hetkellä.
Olen iloinen, että tämä nyt poistuu.
Se vaade aloittaa toteutus 1.1. ei ole käytännössä mahdollinen.
Kela ei voi hoitaa asiaa niin. Se olisi ollut ehkä joskus
1.3. Vuoden alusta hinta olisi ollut 26 miljoonaa euroa. Sitä ei
löytynyt taustaneuvotteluissa. Hyvä, että se
tulee voimaan edes ensi vuoden syyskuun alusta.
Tämän sosiaalitoimen asiakkaiden asioiden käsittelystä odotan,
että hallituskumppanimme ministeri Liisa Hyssälä lunastaa
tässä asiassa vastuullisesti puheensa ja tuo sosiaalivakuutuksen
tähän saliin ja sen kautta toivottavasti turvaa myös
lasten aseman, joka hänen esityksestään
tänään tasausrahaston purun myötä on
oleellisesti heikentynyt, ja sen osalta tulemme kyllä seuraamaan,
milloin hän tuo myös lastensuojelulain ja lastensuojelun
kehittämisohjelman, jotka olisi ollut syytä tuoda
hallitusohjelman myötä jo vuosi sitten.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten ed. Puisto totesi, tämä oli
osa sitä tuloloukkupakettia, johon vasemmistoliitto, SDP
ja kokoomus, kaikki, sitoutuivat. Teimme ratkaisut yhdessä,
mutta huomaan, että meillä on puolueita, jotka
tekevät yhtä, mutta ennen vaaleja ja joskus vaalien
jälkeenkin puhuvat toista täällä salissa, kertovat
toista kansalaisille, eivät kanna sitä yhteistä vastuuta
niistä päätöksistä,
joita hallituksessa on tehty. Vasemmistoliitto ja demarit olivat
aikoinaan näissä päätöksissä mukana
tekemässä niitä, hyväksymässä ja äänestämässä niitten
puolesta täällä salissa. Muistakaa se,
kun kritisoitte itseänne. Keskusta ei ollut tässä mukana.
Mitä sitten tulee tilanteeseen, niin tunnen bussinkuljettaja—siivooja-perheen,
tunnen insinööri—sairaanhoitaja-perheen
Helsingissä, (Välihuutoja) ja minun täytyy
sanoa, että nämä ihmiset tekevät
usein ylitöitä voidakseen asua kohtuullisesti,
edes kohtuullisen lähellä Helsingin keskustaa.
Minä arvostan näitä työläisperheitä, jotka
tekevät ahkerasti töitä, tekevät
illalla töitä selviytyäkseen siitä vuokrasta,
että heillä on kohtuullisen kokoinen asunto. Tässä suhteessa
olen sitä mieltä, että näitä perheitä pitää arvostaa.
Kyllä sillä, että tekee ahkerasti töitä,
pitää saada aavistuksen verran parempi asunto
perheelle kuin sillä, että ei ole työelämässä.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Minun oli pakko puuttua tähän
keskusteluun. Olen 18 vuotta tehnyt toimeentulotukityötä ja
lastensuojelutyötä, ja jollakin tavalla tämä keskustelu
tuntuu kyllä siltä, että olisi varmaan
hyvä, että muun muassa ed. Sasi olisi joitakin
kertoja ja joitakin päiviä toimeentulotukiperusteita katsomassa,
miten määritellään perheitten
toimeentulotuki. Minusta on todella outoa, että ensinnäkin
me syyllistämme toimeentulotukiasiakkaita. Useimmiten toimeentulotukiasiakkaat
kokevat huonoa omaatuntoa ja syyllisyyttä. He eivät
koe hyvänä asioida sosiaalitoimistossa ja hakea
kuukausittain toimeentulotukea.
Sitten minun täytyy vielä korjata sekin oletus, että oletetaan,
että vain työttömät ihmiset
hakevat toimeentulotukea. Tänä päivänä on
yhä useampi perhe, jossa toinen työntekijä käy
töissä, toinen on mahdollisesti työtön
tai ollaan pätkätöissä ja siinä mielessä perheen
tulot ovat epäsäännölliset.
Haetaan toimeentulotukea, ja perhe pyrkii koko ajan parhaalla mahdollisella
tavalla hakemaan säännöllistä työtä ja
hakemaan työtä. Ja esimerkiksi sen 2 300—2 400
euron tuloilla olevan henkilön kohdalla ei ole mikään
outo asia, että tämmöinen perheen isä tai äiti
hakee tänä päivänä toimeentulotukea.
Eivätkä he useinkaan saa asumistukea, mutta saavat
osittain sitten toimeentulotukea.
Sitten minun täytyy sanoa vielä ed. Sasille, kun
kerrotte, että otatte mielellänne kuntien toimeentulotukiasiakkaita
omiksi vuokralaisiksenne, että koen sen niin, että käytätte
hyväksenne toimeentulotukiasiakkaitten tilannetta ja käytätte
hyväksenne myös kuntien toimeentulotukea. Jos
nyt yhtään tunnen tätä ainakin
omalla alueellani olevaa käytäntöä,
niin todennäköisesti, jotta näitä ed.
Virtasen toteamia häätöjä ei
tulisi, niin toimeentulotuesta maksetaan tämä koko
vuokra vuokranantajalle ja sitten se perhe kärsii ruuassa, kaikessa
muussa, mitä he eivät voi saada siinä köyhyydessä,
kun pitää maksaa muun muassa ed. Sasille se vuokra,
ja te korotatte vuokraa sen mukaisesti.
Toinen varapuhemies:
Anteeksi, voiko edustaja jatkaa puheenvuoroaan puhujakorokkeelta?
2 minuuttia.
Minä lopetan tähän. Mutta minun oli pakko
puuttua tähän.
Yleiskeskustelu päättyy.