4) Hallituksen esitys laeiksi viestintämarkkinalain,
radiotaajuuksista ja telelaitteista annetun lain, sähköisen
viestinnän tietosuojalain ja eräiden markkinaoikeudellisten asioiden
käsittelystä annetun lain muuttamisesta
Martti Korhonen /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi
viestintämarkkinalakia, radiotaajuuksista ja telelaitteista
annettua lakia ja vielä muun muassa sähköisen
viestinnän tietosuojalakia. Tällä esityksellä pannaan
myös samalla kansallisesti täytäntöön
joulukuussa 2009 hyväksytyt sähköisen
viestinnän direktiivejä koskevat muutokset. Muutama
keskeinen esitykseen liittyvä kohta.
Esitys sisältää useita erittäinkin
merkittäviä kuluttajan asemaa viestintäpalvelujen
käyttäjinä parantavia ehdotuksia. Tällaisia
ehdotuksia ovat muun muassa määräaikaisten
viestintäpalveluja koskevien sopimusten ketjuttamisen kieltoa
koskeva ehdotus, ehdotus oikeudesta maksaa erissä liittymän
rakentamisesta aiheutuvat kustannukset ja ehdotus kuluttaja-asiamiehen
oikeudesta määrätä selkeästi
oikeudetonta hyötyä tavoitteleva palvelu suljettavaksi.
Lisäksi esityksellä parannetaan myös
vammaisten asemaa viestintäpalveluiden käyttäjinä.
Valiokunta pitää näitä ehdotuksia
erittäin kannatettavina.
Muutama yksityiskohta:
Puhelinnumeron siirrettävyys: Esityksen numeron siirrettävyyttä koskevan
ehdotuksen mukaan käyttäjä voi puhelinnumeronsa
saada siirretyksi toisen teleyrityksen liittymään,
vaikka numero olisikin käytössä sellaisessa
liittymässä, josta on voimassa määräaikainen
sopimus. Kyseisestä ehdotuksesta on asiantuntijakuulemisessa
tuotu esille toisistaan erittäin paljon ja huomattavasti
poikkeavia näkemyksiä. Osa lausunnonantajista
on katsonut, että mikäli sääntely koskee
esityksen mukaisesti myös voimassa olevia sopimussuhteita,
tämä voisi olla ongelmallista omaisuuden suojan
kannalta asiaa katsottuna.
Valiokunta on pohtinut perusteellisesti kyseisen säännöksen
asianmukaisuutta eri näkökulmista ja arvioinut
esille tuotuja erilaisia sääntelyvaihtoehtoja.
Valiokunta katsoo, että ehdotuksen erittäin tärkeiden
yhteiskunnallisten intressien ja säännöksien
tavoitteiden toteuttamisen kannalta on välttämätöntä,
että ehdotettu sääntely ei koske pelkästään
uusia sopimussuhteita. Saamansa selvityksen perusteella valiokunta
pitää ehdotusta siten asianmukaisena ja kannatettavana
esitetyssä muodossaan.
Hätätekstiviesteistä muutama sana.
Puhelinverkossa toimiva teleyritys on ehdotuksen mukaan jatkossa
velvollinen osaltaan huolehtimaan siitä, että käyttäjät
saavat myös tekstiviestillä yhteyden maksutta
yleiseen hätänumeroon. Pelkkä teleyrityksiä koskeva
velvoite ei kuitenkaan mahdollista käytännössä vielä yleiseen
hätänumeroon perustuvien hätätekstiviestien
käyttöönottoa. Suomessa hätäilmoituksen
tekeminen tekstiviestillä on tälläkin
hetkellä mahdollista erillisillä puhelinnumeroilla,
jotka ovat kaikissa 15 hätäkeskuksessa hätäkeskuskohtaisia,
ja kyseisen palvelun käyttö vaatii rekisteröitymistä.
Valiokunta pitää nykyistä tilannetta
muun muassa kansalaisten yhdenvertaisuuden ja turvallisuuden kannalta
epätyydyttävänä ja käyttäjän kannalta
liian hankalana käyttää. Valiokunnan saaman
selvityksen mukaan uudistettu ja yleiseen hätänumeroon
perustuva hätätekstiviestipalvelu tullaan ottamaan
käyttöön hätäkeskusjärjestelmään
meneillään olevan uudistamisen mahdollistavassa
aikataulussa. Valiokunta pitää erittäin
tärkeänä, että numeroon 112
perustuvien hätätekstiviestien käyttöönottoa
pyritään kiirehtimään kansalaisten
turvallisuuden ja yhdenvertai-suuden turvaamiseksi.
Eri käyttäjäryhmien oikeuksista:
Valiokunta toteaa, että esitys sisältää erittäin
tärkeitä ja kannatettavia, muun muassa vammaisten
viestintäpalvelujen käyttäjien asemaa
parantavia, ehdotuksia. Viestintämarkkinalain 60 c §:n
muutoksen mukaan yleispalveluliittymän tulee olla sellainen,
että kaikki käyttäjät, myös
vammaiset, voivat käyttää hätäpalveluita,
soittaa ja vastaanottaa kotimaan ja ulkomaan puheluita sekä käyttää muita
tavanomaisia puhelinpalveluita. Liittymän on lisäksi
mahdollistettava kaikille käyttäjille tarkoituksenmukainen
internet-yhteys.
Valiokunta pitää ehdotusta periaatteellisesti merkittävänä ja
kannatettavana ja toteaa, että ehdotuksen kautta eri käyttäjäryhmien
pääsy myös erilaisten tietoyhteiskunnan
palveluiden piiriin voidaan pyrkiä jatkossa turvaamaan
nykyistä paremmin. Valiokunta katsoo kuitenkin saamansa selvityksen
perusteella, että ehdotuksen tavoitteiden turvaamiseksi
eri käyttäjäryhmistä ja erityisesti
heidän tarpeensa mukaisista viestintäpalveluista
tulee säätää ehdotetun säännöksen
lisäksi tarkemmin valtioneuvoston asetuksella. Valiokunta
pitää tärkeänä, että esimerkiksi
vammaisten käyttäjien yhtäläiset
oikeudet turvataan asetuksessa ja Viestintäviraston
määräyksessä tarkemmin määritellyllä tavalla
kansallisen sääntelyn ja direktiivin asettamien
raamien puitteissa.
Voimaantulosta: Esityksessä on ehdotettu tietyille
säännöksille erillisiä mutta
varsin lähellä toisiaan olevia voimaantuloajankohtia.
Valiokunta katsoo, että esitettyjen säännösten
olisi tarkoituksenmukaista tulla voimaan yhtäaikaisesti.
Sitten lakialoitteesta, varautumisesta myrskyjen aiheuttamiin
sähkökatkoksiin: Valiokunta on käsitellyt
hallituksen esityksen yhteydessä myös lakialoitetta,
joka koskee esimerkiksi myrskyn aiheuttamiin sähkökatkoksiin
varautumista viestintäverkkojen toiminnan osalta. Asiantuntijakuulemisessa
on tuotu varsin yhtenäisesti esille, että jo nykyisillä sähkön
syöttöä koskevilla vaatimuksilla pystytään
vastaamaan noin 96 prosenttiin ongelmista kaikissa tilanteissa.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan ehdotuksen toteuttaminen aiheuttaisi
erittäin huomattavia kustannuksia sillä saavutettavaan
hyötyyn verrattuna. Valiokunta ei näin ollen pidä lakialoitteen
ehdotusta kannatettavana. Valiokunta pitää sen
sijaan tärkeänä, että viestintäverkkojen
toimintavarmuutta erilaisissa poikkeuksellisissa tilanteissa pyritään
kehittämään ja selvitetään
tapoja, joilla tähän tavoitteeseen voidaan pyrkiä tarkoituksenmukaisin
ja kustannustehokkain keinoin.
Prepaid-liittymistä ja liittymien rekisteröinnistä muutama
sana. Valiokunta on käsitellyt hallituksen esityksen yhteydessä myös
anonyymien prepaid-liittymien rekisteröintiä koskevaa
toimenpidealoitetta. Asiantuntijakuulemisessa on tuotu esille useita
käytännön haasteita prepaid-liittymien
mahdollisen rekisteröinnin osalta. Valiokunta ehdottaa,
että toimenpidealoite hylätään,
mutta katsoo, että asiaa olisi tärkeä selvittää edelleen
ja arvioida niitä toimenpiteitä, joilla prepaid-liittymien
käyttöön tällä hetkellä liittyviä ongelmia
voitaisiin ehkäistä.
Arvoisa herra puhemies! Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä mietinnössä
ehdotetuin
muutoksin. Valiokunnan mietintö on yksimielinen.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa puhemies! On todella hienoa, että lakialoitteeni,
jonka allekirjoitti yli 100 kansanedustajaa, käsiteltiin
asianmukaisesti. Sehän siis koski nimenomaan matkapuhelinverkkojen
tukiasemien varavoimaa tai akuston käyttöajan
pidennystä 12 tuntiin niin, että hädän
aikana myös maaseudulta pystyttäisiin hätäkeskuksiin,
muun muassa hätäkeskuksiin, ottamaan yhteyttä.
Nykyäänhän tilanne on se, että haja-asutusalueella,
kun kolme tuntia on sähköt pois, sen jälkeen
ei voi soittaa mihinkään, ei voi soittaa edes
sinne hätäkeskukseen.
Haluaisinkin tässä valiokunnan puheenjohtajalta
kysyä näistä kustannuksista. Se on tietysti positiivista,
että tätä viestintäverkkojen
toimintavarmuutta pyritään kehittämään
ja selvitetään toimintatapoja, jotka sitten tähän
tavoitteeseen voisivat johtaa kustannustehokkain keinoin, mutta
valiokunnan mietinnössä todettiin, että valiokunta
ei pidä tätä ehdotusta kannatettavana, koska
se aiheuttaa erittäin huomattavia kustannuksia sillä saavutettavaan
hyötyyn verrattuna. Haluaisin kysyä, minkälaisia
kustannuksia teille siellä valiokunnassa esitettiin. Jos
aggregaattiliittymä, minkälainen esimerkiksi useilla
yrityksillä, maatiloilla, sairaaloilla, on tänä päivänä oltava,
laitetaan, se ei ole todellakaan erittäin iso kustannus.
Siitä on alle 200 euron kustannus, tästä liittymästä.
Jos esimerkiksi meidän kylällä olisi sellainen
tilanne, että emme saa matkapuhelinyhteyttä minnekään
ja kiinteät puhelinliittymät on keritty pois,
minä vaikka vapaaehtoisesti toimittaisin sähköä sinne
meidän omalla aggregaatillamme. Onko tämä enemmän
todellakin kustannuskysymys kuin tahtokysymys?
Vielä haluan kysyä, (Puhemies: 2 minuuttia!) eikö tätä olisi
voinut eriyttää niin, että sinne, missä sähkökatkoja
todellisuudessa ei ole, koska ne hoidetaan sähköyhtiöitten
toimesta lyhyemmässä ajassa, ei näitä varavoimajärjestelyjä olisi
tarvinnut tehdä.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja tuossa ansiokkaaseen
tuttuun tyyliinsä kertoi tämän lakiesityksen
ytimen ja valiokunnan käsittelyn ja mietinnön
sisällön. Otan esille kolme kohtaa tästä lakiesityksestä.
Ensinnäkin erittäin hyvä asia tässä on
nyt sitten se, että tämä puhelinnumeron
siirrettävyys mahdollistetaan. Eli tämä koskee
niitä määräaikaisia puhelinliittymiä,
joiden määräajan aikana tai joiden ollessa
voimassa halutaan muuttaa toiseen teleyritykseen ja siirtää numero
sitten sinne. Tähän saakka se numeron siirtäminen
ei ole ollut mahdollista, jos määräaikainen
sopimus on voimassa. Itselläni on tästä henkilökohtainen
kokemus tuolta puolentoista vuoden takaa. Kun työtehtäväni
muuttui tähän taloon, niin määräaikaista
sopimustani oli jäljellä noin kymmenen kuukautta
ja sitä numeroa, vanhaa numeroa, jota olin käyttänyt
vuosikaudet, vaan ei mukaan tänne saanut tämän
palveluntarjoajan liittymään liitettäväksi,
vaikka olisi nuo perusmaksut maksanut ja vaikka mitä. Eli
puhelinnumeron vaihto oli silloin pakollista, ja siitä aiheutuu
haittaa vieläkin ihan päivittäin.
On hyvä asia, että tämä tässä nyt
korjaantuu. Tämä on kuluttajaystävällinen
tapa, ja tässä mennään lähemmäksi
sitä ajattelua, mistä käytiinkin keskustelua,
kenen omaisuutta puhelinnumero on, voitaisiinko ajatella, että puhelinnumero
on ikään kuin henkilön omaisuutta ja
henkilöön kuuluva tunniste, ikään
kuin sosiaaliturvatunnuksen kaltainen tunniste, joka liikkuu henkilön mukana
eikä tuon liittymän mukana. Tämä on hyvä asia.
Toinen asia, jonka nostan tässä esille, on
tuo hätätekstiviestikysymys. Tämän
lakiesityksen perusteella teleyritys velvoitetaan huolehtimaan siitä,
että käyttäjät saavat puhelimitse
tekstiviestillä yhteyden maksuttomaan hätänumeroon.
Tämähän ei tällä hetkellä vielä ole
sujuvaa eikä täysin mahdollista, niin kuin tuossa
kuultiin, ja tarkoituksenahan on, että kun hätäkeskusjärjestelmä uusitaan
ja nuo hätäkeskusten tietojärjestelmät
ja puhelinjärjestelmät uusitaan, niin siinä yhteydessä tämä käyttö sitten
112-numeroon hätätekstiviestillä helpottuisi
ja tulisi sujuvaksi. Tämä ikään
kuin mahdollistaa nyt sen toteuttamisen sitten.
Kolmas asia, aivan lopuksi, arvoisa puhemies, jonka nostan tässä esille,
on tuo toimenpidealoite noista prepaid-liittymien rekisteröinneistä.
Tuossa valiokuntakäsittelyssä aloitetta ei esitetty
hyväksyttäväksi, mutta valiokunta kantoi
huolta, siinä käsittelyssä kannettiin
huolta, siitä, että tälle asialle täytyy
tehdä jotain. Tuon oman ammattitaustani vuoksi olen joutunut
kohtaamaan näitä asioita, eli tämä prepaid-liittymähän
on tyypillinen rosvon, konnan, liittymä, koska siitä ei
jää jälkeä. Sen voit ostaa sieltä kioskilta
ja soitella sitten siitä täysin tuntemattomana,
ja siitä liittymästä on lähes
mahdoton jäljittää, kuka siitä numerosta
on soitellut. Tähän tulisi saada sellainen järjestelmä,
että kun ostaa tuon prepaid-liittymän, niin vähintään
silloin tulee jättää jonkunlainen henkilötunniste
itsestään ja kytkettäisiin vaikka joku
erillinen rekisteri sitten tähän prepaid-liittymään.
Tämä asia meillä tulee vielä eteen
varmasti jatkossa.
Janne Seurujärvi /kesk:
Kunnioitettu puhemies! Suomi on tietoyhteiskuntamaa ja siksi
sähköiseen viestintään, viestintämarkkinoihin
liittyvät lainsäädäntömuutokset
käsitellään meillä varsin joutuisasti
ja joustavasti, niin myös tämän käsittelyn
osalta. Monia, sanoisinko, selvitettäviä asioita
valiokunnan käsittelyn yhteydessä tuli, mutta
lopulta niistä tavanmukaisesti päästiin yksimieliseen
esitykseen, niin kuin tämäkin hallituksen esitys
eduskuntakäsittelyssä on ollut. Sähköisen
viestinnän direktiivimuutokset on tällä hallituksen
esityksellä tuotu kansalliseen lainsäädäntöön.
Valiokunnan puheenjohtaja toi hyvin esittelypuheenvuorossaan esille
ne muutokset. Tässä hallituksen esityksessä merkittävällä tavalla
tehdään useita kuluttajien asemaa parantavia ehdotuksia,
ja siltä osin ne ovat hyvinkin kannatettavia.
Muutamia ongelmakohtia, joita tuossa valiokuntakäsittelyssä tuli
esille. Eräs liittyi puhelinnumeron siirrettävyyteen.
Tämän esityksen mukaan käyttäjä voi
saada puhelinnumeron siirretyksi toiseen liittymään,
vaikka numero on käytössä voimassa olevassa
määräaikaisessa liittymäsopimuksessa.
Tätä käytiin läpi perustuslain mukaisen
omaisuudensuojan näkökulmasta: on-ko mahdollista
tehdä takautuvia päätöksiä jo
voimassa oleviin sopimuksiin, vai pitääkö tämä saattaa
voimaan uusiin sopimuksiin. Mutta lopulta tässä niin
kuin aiemmissakin valiokunnan käsittelyssä olevissa
kohdissa päädyttiin siihen, että on ehkä enemmänkin
ongelmallista jättää voimassa olevat
sopimukset tämän ulkopuolelle, ja niinpä myös
näiden osalta numeron siirrettävyys on olemassa
tämän esityksen mukaisesti.
Hätätekstiviestien osalta on pakko todeta,
että kovin pitkään on sitä harjoitusta
koetettu viedä eteenpäin, että hätätekstiviestejä voitaisiin
lähettää. Se on toki mahdollista nyt
erillisellä rekisteröinnillä, erillisillä puhelinnumeroilla
15 hätäkeskuksen osalta hätäkeskuskohtaisesti,
mutta kyllä käytännössä kansalaisten
turvallisuuden ja yhdenvertaisuuden ja yllättävien
tilanteiden osalta sekä käytännössä tekstiviestien
käytön, sanotaanko, käytettävyyden
ja runsaan käytön takia se on hankala tilanne.
Eli siksi valiokunnan kiirehtimispyyntö, joka tässä mietinnössä on
esitetty, on kyllä erittäin asiallinen.
Arvoisa puhemies! Kuluttaja-asiamiehen määräys
palvelun sulkemisesta on myös uusi jokaisen kuluttajan
oikeuksia parantava tilanne. Viestintämarkkinoilla on olemassa
monenlaista viraapelitoimijaa, jotka pyrkivät sitten kalastelemaan epätyydyttävin
keinoin palvelun käyttäjiä, ja siellä voi
syntyä lainvastaista oikeudetonta taloudellista hyötyä näille
yrityksille. Tämä lainsäädäntö mahdollistaa
tällaisen palvelun sulkemisen ja myös rahojen
palauttamisen kuluttajille joko kokonaan tai osittain. Siinäkin
mielessä kuluttajien asema paranee tällä lainsäädännöllä.
Haluan kommentoida myös näitä lakialoitteita,
erinomaisia sellaisia. Ed. Kalmari on tehnyt ensimmäisenä allekirjoittajana
lakialoitteen varautumisesta myrskyn aiheuttamiin sähkökatkoksiin.
Tämä on käytännön tosielämästä viime kesältäkin
hyvä esimerkki, että näitä ongelmatilanteita
syntyy. Valiokunnan kuulemisessa tuli esille se, että kustannukset
hyötyihin nähden sen muutaman tunnin lisäajan
saamiseksi ovat kohtuullisen kovia. Ehkä paras tapa tulevaisuudessakin
päästä 100 prosentin toimintavarmuuteen
on ilmajohtojen muuttaminen maajohdoiksi. Se toki maksaa enemmän,
mutta silloin nämä kalliit varajärjestelmät
jäävät tekemättä ja
pysyvä, hyvä käytäntö on
mahdollinen.
Prepaid-liittymien rekisteröinnin osalta todetaan,
että tämä lakiesitys tai toimenpidealoite
hylätään, mutta toimenpidealoitteessa
on nostettu esille sellainen olennainen asia, jossa kyllä valiokunta
halusi jatkoselvitystyötä tehtävän.
Toki se, kuka kerää henkilötietolain
mukaista henkilörekisteriä ja kuka käyttää ja
mihin tarkoituksiin, vaatii vielä vastauksia. Toki myös
siksi, että käyttäjinä on alaikäisiä,
ulkomaan kansalaisia, matkailijoita, ei ole kovin ongelmatonta tällaisen rekisterin
ylläpitäminen, mutta on hyvä, että lähdetään
siitä, että jo EU-tasolla selvitettäneen
tätä asiaa tulevaisuudessa, ja se voi sitä kautta
meilläkin kansalliseen lainsäädäntöön
vielä tulla. Toisaalta tämä on uusi rikostutkinnan
keino, joten esitutkinta- ja pakkokeinotutkinnan osalta, missä telekuuntelu
ja -valvontakin tänä päivänä ovat, tätä asiaa
voitaisiin edistää. Valiokunta kyllä antoi
sinänsä hyvin myönteisen arvion siitä,
että tätä asiaa pitäisi selvittää edelleen
ja sen asian voimaantulo lainsäädännön
kautta myös saada eteenpäin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Muutama muistelus siltä ajalta,
kun viestintämarkkinalakia täällä säädettiin.
Yksi uljaimpia tehtäviä, mitä osallani
liikennevaliokunnan vetäjänä noihin aikoihin
oli, oli se, että valiokunnassa oli syviä näkemyseroja
siitä, minkälainen tuon lainsäädännön
sisällön pitäisi olla. Niin kuin nykyinen
puheenjohtaja tietää, niissä kahdessa
paketissa oli paljon pykäliä, ja niistä kun
tekee loogiset nuotit, se onkin jo melkoinen suoritus. Niin se kuitenkin
hoidettiin koko operaatio tunnissa. Se oli hyvä suoritus
sinänsä. Pitää vähän
kehua, kun ei kukaan muu kuitenkaan kehu.
Jo silloin oli yksi asia, jota kaivattiin näissä keskusteluissa
yhteiskunnallisesta näkemyssuunnasta riippumatta, ja se
oli se, että tämmöiselle viestintävirastomaiselle
organisaatiolle täytyy saada toimivaltuuksia. Mutta kyllä oli
siihen aikaan pyhä suhtautuminen ja kunnioittava, suorastaan
niin, että miesväellä housunpolvet kuluivat,
kun ryömittiin näitten operaattoreitten edessä,
että ei voi mitään, ei sinne eikä tänne
eikä tuonne. Kaiholla ajattelin niitä "Valtio—Riks"-aikoja
näitten syrjäseutujen viestintäasioitten hoidossa,
koska siellä ei tarvinnut mitään muuta esimerkiksi
tuolla Itä-Lapissa kuin yksi soitto Kemijärvelle,
niin 20 kilometriä puhelinlinjaa oli kohta pystyssä.
Siellä oli joukot, jotka hoitivat sen, että ne
olivat kaikissa olosuhteissa toimivia. Sitten, kun oli siirrytty
tähän ideologiseen suuntautumiseen — elikkä kaiken
yksityistäminen ja pörssiin vienti — siinä vaiheessa
nähtiinkin, kun oli luvattu pitää ne
langat toimivina siihen vihoviimeiseen hetkeen saakka, että pitää olla
langat niin kauan, kunnes siirrytään langattomaan,
että eihän se sillä tavalla sujunut,
vaan siihen tuli aukkopaikka. Nyt sitten vasta direktiivien avulla
saadaan kuluttajansuojaa parantumaan. On tämä aika
synkkää historiaa.
Suomalainen on semmoinen Risto Reipas, joka lähtee
kaikenlaiseen mukaan. Ja mitä tässä on
tapahtunut? Siinä on tapahtunut sellaista, että on
tavallaan valtion omaisuutta ryöstetty ulkomaalaisomistukseen.
Tämä ei ole tuntematon ilmiö Pohjois-Amerikassa.
Siellä sillä on aivan oma terminsä. Se
on looting elikkä ryöstö, ihan puhtaasti
sanottuna ryöstö.
Millä tavalla tämä ryöstö tulee
esille? Se tuli oikein havainnollisesti esille siinä vaiheessa,
kun siirryttiin ilmastonmuutoksen siihen vaiheeseen, että syöksyvirtaukset
rupesivat kaatamaan metsiä kaikenlaisten linjojen päälle
ja pilaamaan kaikenlaisia yhteyksiä. Sitten, kun pitäisi
tulla valmiuksia hoitaa asioita, niin siitä niitä valmiuksia ei
sitten olekaan, ja mihinkä sitten vedotaan? No, siihen
vedotaan, että on kustannuksia. Tietenkin on kustannuksia,
ja ikään kuin ei olisi Suomen luontoa eikä Suomen
ilmastoa eikä mitään olemassakaan. Sitten
tarvitaan ed. Kalmarin kaltaisia kansanedustajia, jotka ottavat
homman hoitaakseen ja keräävät enemmistön
nimet ja pistävät hommat käyntiin.
Olisi luullut, että nyt oltaisiin tilanteessa, jossa
automaattisesti operaattoreille tulee viesti perille, että akut
pitää olla, varavoimajärjestelmät pitää olla
jnp. Minä veikkaan, että tämä homma päätyy
siihen, että muodostetaan eräänlaisia
akkuosuuskuntia. Elikkä ne, jotka siellä syrjäseudulla
yrittävät elää ja elinkeinohommiansa
hoitaa, muodostavat akkuosuuskuntia siltä varalta, että niitä akkuja
tarvitaan, ja pitävät ne kunnossa. Se koskee myöskin
varavoima-asemia.
Sitten vielä toinen hyvä esimerkki on tämä hätänumerokäytäntö.
On kummallista, että tämmöisestä asiasta
ei saada ihan järkevää, ymmärrettävää järjestelmää.
Nyt on ne alueelliset hätänumerot, ja se vaatii
hyvän paikan. Pitää olla mukana gsm-paikannin,
jolla katsotaan ensiksi, missä sitä on, missä minulle
tuli hätä — mielenkiintoinen sanonta — missä minulle
tuli hätä, katsotaan sieltä, ja sitten
katsotaan taulukosta, että jaaha, nyt ollaan sen hätänumeron
alueella ja sen jälkeen ruvetaan niitä viestejä lähettämään. Ei
tässä ole mitään järkeä.
Ei järjen hiventä. Elikkä siis toisin
sanoen kaiken kaikkiaan tämä asia on ihan hyvä edistysaskel,
mutta se on suomalaisesti hävettävää,
että pitää direktiivillä kannustaa
hoitamaan asiat järjestykseen.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Mukavaa on, että täällä salissa
ei tänään tehdä pelkästään
marginaalilakeja, ja uskon, että tämä numeron
siirtoa koskeva laki on kohdannut useimpia meistäkin, meistä kymmenestä,
jos lasken oikein, täälläkin salissa.
Taisin itsekin allekirjoittaa tuon ed. Kalmarin aloitteen, joka
oli erinomainen ja ajaa hyvää asiaa. Jäin
kuuntelemaan tässä huolissani ed. Kalmarin kysymystä,
onko todella niin, että tämä asia on
nyt tarkkaan ja huolella puntaroitu.
Mitä ed. Pulliainen tuossa totesi, niin varmaan on
mahdollisuuksia vapaaehtoisvoimin tai yhteistuumin hyvinkin edullisin
kustannuksin hoitaa näitä asioita. Tuntuu ehkä vähän
huonolta perusteelta, jos vedotaan kalliisiin kustannuksiin eikä asioita
selvitetä perusteellisesti loppuun.
Tämä prepaid-tunnisteasia, johon edellisissä puheenvuoroissa
on viitattu, ja sen jatkotyö, on erittäin kannatettava.
Toivon, että siinä asiassa voidaan edetä ripeästi,
etenkin kun nykyisin myös tekstiviestihäirintä on
lailla kiellettyä.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa puhemies! Kun ed. Kalmari kysyi näistä kustannuksista, mitä ne
ovat, niin ei varmaan kukaan pysty sanomaan eurolleen, mitä ne
ovat, mutta suuruusluokka, minkä esimerkiksi TeliaSonera
ilmoitti, oli 80—100 miljoonaa euroa kertainvestointina plus
10 miljoonaa euroa vuosittaiset käyttökustannukset.
Sitä en nyt muista ulkoa, koskiko sen arvio koko alaa vai
oliko se arvio sen omasta toiminnasta, sitä yksityiskohtaa
en nyt muista, mutta puhutaan kumminkin isoista rahamääristä.
Sitten toisaalta taas tämä vapaaehtoisuus.
Sehän on hieno asia ja todella kannatettava asia. Mutta
kyllähän se nyt niin on, että ei tämmöistä voi
jättää vapaaehtoisuuden varaan. Kyllä siinä pitää olla
silloin joku, joka sitten vastaa, että esimerkiksi hätäpuheluiden
ja hätäviestien, joita pitää saada,
pitää toimia kaikissa olosuhteissa. Näinhän
sen pitäisi sen perusajattelun lähteä,
josta ed. Kalmarin ajatuskin on lähtenyt, että sen
pitää olla järjestettyä toimintaa.
Sitten myös se keskustelu pitäisi käydä ja
pitää käydä koko yhteiskunnassa,
kuka sitten oikeastaan vastaa, sähkön toimittaja
vai se operaattori, vai miten tämä kustannustenjako
pitää hoitaa. Ed. Seurujärvi viittasi
siihen, että pelkästään jo nämä ilmajohdot,
joita meillä on maa pullollaan edelleen tuolla, on iso
ongelma. Mutta jos me alamme vuositasolla panna 100 miljoonaa euroa, niin
melko monta ilmajohtoa pannaan maahan, jolla saadaan taas tätä ongelmaa
estettyä, ja sen vuosittainen kustannus ylläpitokustannuksena
ei taas ole kovin merkittävä. Kyllä tämä pitää selvittää ihan
perinpohjin, koska se on vakava asia, niin kuin ed. Pulliainen sanoi.
Langat käärittiin rullalle, ja nyt eivät
sitten viestit kulje ja ihmiset ovat näitten varassa monessa
vakavassakin tilanteessa, että sillä vakavuudella
siihen pitää suhtautua.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten täällä on
useasti mainittu tämä prepaid-liittymä,
niin itsekin olen tietysti, niin kuin kaikki muutkin, huomannut,
että se on vähän semmoinen, että sitä on
mahdollisuus käyttää väärin
ja niitä käyttäjiä on olemassa.
Toivottavasti se kehittyy.
Mauri Salo /kesk:
Herra puhemies! Tässä käsittelyssä on
ihan hyvä ja perusteltu lakiehdotus ja lainmuutos. On tärkeää,
että nämä viestintävälineet
ovat käytössä. Takavuosina kun meillä oli Posti-Tele,
sillä oli lakiin perustuva velvoite pitää linjat
ja yhteydet kunnossa. Sen jälkeen vieläkin on
yleispalveluvelvoite olemassa, mutta se taitaa olla kuollut kirjain
siltä osin, että jos laitteet eivät toimi,
niin ne eivät toimi. Siihen löytyy aina oma selityksensä,
ja siksi nyt tämä, että myöskin
näihin varavoimalakysymyksiin kiinnitetään
huomiota, on hyvä asia.
Tämä prepaid-liittymäkysymys on hyvin akuutti
asia. Meillä on tänä päivänä niitä todella paljon
käytössä ja niitä käytetään
tietenkin myöskin ihan oikein. Mutta sitten on niitä,
joita käytetään myöskin rikoksentekoa
avittavana, elikkä jäljitettävyys ei
ole hyvä tai sitä ei ole ollenkaan. Sen vuoksi
tällainen asia pitää korjata. Tämä, niin
kuin perusteluissa todetaan, on myöskin tämmöinen
EU-juttu. Jos se sieltä nopeasti saadaan, niin hyvä niin.
Muussa tapauksessa Suomen pitää olla vaan aktiivinen
ja pistää asia kuntoon, koska todella tällä on
myöskin kansalaisten turvallisuuteen ihan merkittävä vaikutus.
Janne Seurujärvi /kesk:
Arvoisa puhemies! Aivan niin kuin valiokunnan puheenjohtaja Martti
Korhonen totesi, niin nämä kustannukset ovat todella
huomattavia, jos lähdetään akkuvarmistustavan
kautta ratkaisemaan sitä.
Toinen asia, joka on ongelmallinen, on tietysti se, että akkuvarmistuskaan
ei sitten anna esimerkiksi viime kesän tapaisiin myrskytuhoihin kuitenkaan
sitten ratkaisua, sellaista lopullista pitävää ratkaisua.
Eli siinä mielessä sillä on ongelmansa.
Teknisesti sanoisin, että valiokunnalla ei hirveästi
ollut mahdollisuuksia tähän asiaan sanoa sen enempää,
koska käytännössä, jos tällainen akkuvarmistus
todetaan kustannus—hyöty-suhteeltaan liian heikoksi
tavaksi, niin sinä aikana, kun valiokunta asiaa käsittelee,
se ei pysty sanomaan siitä juurikaan muuta kuin että pitää jatkoselvittää ja
löytää ne tavat, joilla voidaan tämä tarkoituksenmukainen
ja kustannustehokas tapa näihin yhteyksien varmistamisiin
löytää, ja juuri sillä vakavuudella,
kuten valiokunnan puheenjohtaja Korhonen totesi, asiaan kyllä suhtauduttiin
ja siihen pitää suhtautua. Niinpä myös
viesti eduskunnasta tämän palautekeskustelun myötä on,
että tämän asian käsittelyä pitää jatkaa.
Yleiskeskustelu päättyi.