5) Hallituksen esitys laiksi kuljettajantutkintotoiminnan
järjestämisestä annetun lain muuttamisesta
Martti Korhonen /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Asia on moniulotteinen ja monisyvyyksinen
ja monivivahteinen, joten esittelen nämä molemmat
tässä yhdellä puheenvuorolla, ja sitä kautta
saa ehkä kokonaiskuvan näistä molemmista
käsiteltävinä olevista asioista.
Valiokunta ensinnäkin pitää hallituksen
esitystä ajokorttilaiksi tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena.
Valiokunta pitää myös erittäin
tärkeänä sitä, että ajokorttisäännökset
nostetaan lain tasolle vastaamaan perustuslain vaatimuksia. Keskityn
seuraavassa niihin lakiehdotusten asiakohtiin, joihin valiokunta
on mietinnössään ehdottanut muutoksia
tai kiinnittänyt muutoin erityistä huomiota.
Ensinnäkin seuraamusjärjestelmä.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan ajokorttiseuraamusjärjestelmä pysytettäväksi
perusteiltaan ja rakenteeltaan ennallaan. Liikenne- ja viestintävaliokunta
pitää erittäin valitettavana, että tässä ei edetty
virhepistejärjestelmän suuntaan. Eduskunta on
vuonna 2004 lausumassaan edellyttänyt, että hallitus
ryhtyy kokonaisvaltaisen ajokieltojärjestelmän
ja sen perusteiden selvityksen pohjalta toimenpiteisiin yhtenäisemmän
ja helpommin miellettävän ajokieltojärjestelmän
luomiseksi. Valtioneuvoston liikenneturvallisuutta koskevan vuoden
2006 periaatepäätöksen mukaan ajokorttiseuraamusjärjestelmää olisi
pitänyt kehittää niin, että määrättäessä seuraamusta toistuvista
rikkomuksista otetaan käyttöön niin sanottu
pistejärjestelmä.
Seuranneessa valmistelutyössä on saadun selvityksen
mukaan esitetty sekä nykyistä järjestelmää kannattavia
että virhepistejärjestelmän käyttöä puoltavia
kannanottoja. Vahvana perusteluna nykyjärjestelmän
jatkamiselle valiokunnalle on esitetty, että nykyiset Liikenteen
turvallisuusviraston tietojärjestelmät eivät
vielä mahdollista pisteytykseen perustuvaa seuraamusjärjestelmää.
Nykyisen seuraamusjärjestelmän oikeudenmukaisuudesta
ovat erityisesti ammattiautoilijat esittäneet kritiikkiä.
Seuraamusjärjestelmä saattaa muodostua kohtuuttomaksi
paljon ajaville ammattikuljettajille, joille ajokielto merkitsee käytännössä elinkeinon
harjoittamisen tai työnteon keskeyttämistä ja
pahimmillaan elinkeinon tai työpaikan pysyvää menetystä.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan seuraamusjärjestelmää kohtuullistettavaksi
lisäämällä varoituksen käyttömahdollisuutta
ehdottoman ajokiellon sijasta. Hallituksen esityksessä korostetaan
nimenomaan, että ammattikuljettajien kohdalla kysymys on
seuraamuksen vaikutuksesta toimeentuloon, mikä yhdessä välttämättömään
liikkumiseen liittyvien syiden kanssa voitaisiin huomioida varoituksen
käytössä ajokiellon sijaan määrättävänä seuraamuksena.
Valiokunta pitää tätä seuraamusjärjestelmän
kohtuullistamista hyvänä. Hallituksen esitys ei
valiokunnan arvion mukaan kuitenkaan riitä täyttämään eduskunnan
vuonna 2004 esittämää vaatimusta yhtenäisemmästä ja
helpommin miellettävästä ajokieltojärjestelmästä.
Tämän johdosta valiokunta ehdottaa yksimielisesti
eduskunnan hyväksyttäväksi lausuman,
jonka mukaan eduskunta edellyttää pisteytysjärjestelmään
pohjautuvan ajokorttiseuraamusjärjestelmän toteuttamista.
Valiokunta ei kaikilta osin myöskään
kannata hallituksen esitykseen sisältyvää ehdotusta,
että ajokieltoharkintaan toistuvien rikkomusten perusteella
otettaisiin mukaan nykyisten lisäksi myös rikkomuksia,
joilla arvioidaan olevan todellista vaikutusta yleiselle liikenneturvallisuudelle.
Ajokieltoon vaikuttavia rikesakkorikkomuksia ei pidä lisätä tässä vaiheessa,
kun ajokorttiseuraamusjärjestelmää ei
edelleenkään ehdoteta virhepistejärjestelmään
pohjautuvaksi, jolloin olisi mahdollista nykyistä paremmin
arvottaa eri rikkomusten tosiasiallinen merkitys esimerkiksi liikenneturvallisuudelle
ajokiellosta päätettäessä. Valiokunta
pitää kuitenkin liikenteen turvallisuuden kannalta
hyvin perusteltuna sitä, että matkapuhelimen käyttöä ajon
aikana koskeva rikkomus lisätään ajokieltoharkintaan vaikuttavaksi
rikkomukseksi.
Taksinkuljettajan ajoluvan peruuttaminen. Hallituksen esityksessä ehdotetaan
muutettavaksi taksinkuljettajan ajoluvan määräaikaista
peruuttamista koskevia säännöksiä,
koska ajoluvan peruuttaminen toistuvista liikennerikkomuksista määrätyn
ajokiellon johdosta on käytännössä koettu
kohtuuttoman ankaraksi. Taksinkuljettajan ajolupasäännöstä ehdotetaan
kohtuullistettavaksi siten, että ajoluvan peruuttamisen
määräaika lyhennetään
vähintään kahteen kuukauteen. Nykyistä,
vähintään kuuden kuukauden peruutusta
olisi kuitenkin käytettävä tekojen ollessa vakavia.
Esityksessä todetaan myös, että ajolupaseuraamuksen
tulisi lähtökohtaisesti olla ajokieltoaikaa pidempi,
jotta seuraamuksen käytöllä on tavoiteltu
vaikuttavuus. Valiokunta toteaa mietinnössään,
että ammatikseen ajavien kohdalla ajokiellon perusteena
olevien toistuvien tekojen kertyminen voi myös olla tahatonta.
Tähän nähden on toimeentulon estävää ajoluvan
menetystä pidettävä hyvin vakavana seuraamuksena.
Valiokunta ei pidä hyväksyttävänä sitä,
että ajolupaseuraamus olisi lähtökohtaisesti
ajokieltoa pidempi, vaan ehdottaa, että säännöksen
soveltamisen lähtökohtana on ajokiellon mittainen
ajoluvan peruutus. Tämän mukaisesti, jos ajolupa peruutetaan
poliisin määräämän
ajokiellon vuoksi, lupa peruutetaan ajokiellon ajaksi, jollei teon tai
tekojen vakavuudesta ja teko-olosuhteista muuta johdu.
Liikennelääketiede ja ajoterveyden valvonta. Valiokunnan
saaman asiantuntijaselvityksen mukaan ajoterveyden ja -kunnon merkitys
on erittäin suuri liikenneturvallisuudelle ja se on verrattavissa
rattijuoppouden aiheuttamaan riskiin. Viime vuosina pelkästään
ajon aikaiset sairauskohtaukset ovat selittäneet noin 10—13
prosenttia tutkituista liikennekuolemista koko maan osalta ja Uudenmaan
osalta jopa neljänneksen. Näitä ei yleensä tilastoida
liikennekuolemiksi, vaikka ajoneuvo on joutunut ohjaamattomaan tilaan.
Lääkäreiden ilmoitusvelvollisuus ei valiokunnan
saaman asiantuntijaselvityksen mukaan kaikilta osin toimi esimerkiksi
alkoholismitapauksissa ja huumeiden vieroitushoidossa
olevien kohdalla.
Eduskunta on vuonna 2009 käsitellessään
hallituksen esitystä laiksi tieliikenteen muuttamisesta
hyväksynyt lausuman, jossa edellytetään,
että hallitus ryhtyy välittömästi
toimenpiteisiin riittävän monipuolisen ja luotettavan
ajokyvyn arviointijärjestelmän luomiseksi, liikennelääketieteen
tutkimuksen ja opetuksen lisäämiseksi ja tarvittavan
ohjeistuksen antamiseksi tutkimuksia tekeville lääkäreille
sekä ammattikuljettajien ja kuljetusalan yrittäjien
työterveyshuollon kattavaksi järjestämiseksi.
Ikävä kyllä tässä on
sanottava, että valiokunnan saaman selvityksen mukaan asia
ei ole juurikaan edennyt miltään osin huolimatta
eduskunnan ilmaisemasta tahdosta. Valiokunta pitääkin
edelleen välttämättömänä, että hallitus
eduskunnan hyväksymän lausuman mukaisesti kehittää ajoterveydentilan
valvontaa, liikennelääketieteen tutkimusta ja
opetusta sekä ammattikuljettajien ja kuljetusalan yrittäjien
työterveyshuoltoa.
Valiokunta kiinnittää myös vakavaa
huomiota yleistyneeseen ajamiseen huumaavien lääkkeiden
vaikutuksen alaisena. Tämä on saadun selvityksen
mukaan katsottu lailliseksi, kun lääkettä on
käytetty lääkärin antaman lääkemääräyksen puitteissa.
Ajokyvyn on tällaisissa tapauksissa kuitenkin havaittu
tosiasiassa heikentyneen. Valiokunta korostaa lääkärin
yksilöllistä tilannearviota määrättäessä ajokykyyn
vaikuttavia lääkkeitä. Ajaminen on kiellettävä,
jos lääkitys vaikuttaa haitallisesti suorituskykyyn
tai tarkkaavaisuuteen.
Valiokunta on tässä samassa mietinnössä kiinnittänyt
erityistä huomiota Suomessa vakituisesti asuvien EU- tai
Eta-valtioissa tai muualla ulkomailla annettujen ajokorttien haltijoiden
ajoterveydentilan valvontaan yhdenmukaistaen tätä soveltuvin
osin kotimaisten ajokorttien haltijoiden ajoterveydentilan valvonnan
kanssa.
Sitten tämä kuuluisa liikennetraktori. Valiokunta
pitää kannatettavana hallituksen esityksessä ehdotettua
uutta LT-luokan ajokorttia. Ehdotus vastaa niitä kehittämislinjauksia,
joita valiokunta on asiasta aiemmin esittänyt. Uusi LT-luokka
selkeyttää merkittävästi maa-
ja metsätalouskäytössä lisääntyneiden
liikennetraktorien kuljettamista. Valiokunta korostaa kuitenkin
tasapuolisia kilpailuolosuhteita muun muassa rakennus- ja kuljetussektoreilla,
joilla myös käytetään liikennetraktoreita
osin kilpailutilanteessa kuorma-autojen kanssa. Valiokunta korostaa, että maa-
ja metsätalouskäytön ulkopuolisessa kaupallisessa
kuljetustoiminnassa tulee yhtä lailla soveltaa voimassa
olevia ammattipätevyysvaatimuksia. Tämän
mahdollistamiseksi valiokunta ehdottaa tarvittavat muutokset kuorma-
ja linja-autojen kuljettajien ammattipätevyysvaatimuksia
koskevaan hallituksen neljänteen lakiehdotukseen.
Liikennetraktorin kuljettajalta vaaditaan vuonna 2013 muutoksen
voimaantulon jälkeen vähintään
nopeutettua perustason ammattipätevyyskoulutusta ja laissa
säädettyä jatkokoulutusta ammattipätevyyden
ylläpitämiseksi. Valiokunta muistuttaa, että kaupallisessa
ajossa liikennetraktorin käyttöä koskevat
jo nyt yhtäläiset säännöt muiden
tavarankuljetusten kanssa. Esimerkiksi laki kaupallisista tavarankuljetuksista
tiellä edellyttää kaupallisia tavarankuljetuksia
varten erillisen liikenneluvan. Tämä lupavaatimus
koskee myös liikennetraktorilla tehtäviä kaupallisia
kuljetuksia, niin sanottu liikennetraktorilupa. Lupavaatimuksen
piiristä on kuitenkin lain 7 §:n kautta
suljettu pois muun muassa maa-, metsä-, eläin- ja
kalatalouden kuljetukset tietyin rajoituksin.
Liikennetraktori kuuluu ajo- ja lepoaikojen valvonnan piiriin
silloin, kun ajotapahtuma on luvanvarainen ja vaatii liikenneluvan.
Liikennetraktorissa on myös käytettävä polttoainemaksussa
annetun lain mukaista verollista polttoainetta tai maksettava niin
sanottua päiväkohtaista veroa silloin, kun se
ei ole maa- tai metsätalousajoissa. Valiokunta pitää tärkeänä,
että liikennetraktorien kaupallisessa käytössä,
kilpailutilanteessa muun kaluston käyttäjien kanssa,
edellä mainittuja velvoitteita myös käytännössä noudatetaan,
ja valiokunta kiinnittää huomiota, kuten useasti
aiemminkin, säännösten riittävään valvontaan.
Sitten ajokorttien voimassaoloajat, ensimmäisen ajokortin
voimassaoloaika. Hallituksen esityksessä ehdotetaan ensimmäisen
ajokortin voimassaoloajan lyhentämistä yhteen
vuoteen. Valiokunta hyväksyy muutosehdotuksen taustalla olevat
tavoitteet tuoda kuljettajakoulutuksen perusvaihe ja syventävä vaihe
lähemmäksi toisiaan, jotta koulutus miellettäisiin
yhtenäiseksi oppimistapahtumaksi. Ehdotettu vuoden aikajakso vaan
on kuitenkin nuoren ihmisen elämässä lyhyt
ottaen huomioon ihmisten elämäntilanteiden muutokset,
joissa saattaa muuttua hyvinkin nopeasti ennakoimattomassa tahdissa
opintojen aloittaminen, varusmiespalvelus, uusi työpaikka tai
opintoihin liittyvä harjoittelu ulkomailla. Nämä ovat
esimerkkejä tällaisista nopeista muutoksista,
joissa tämä aikaraja tulee vastaan. Tämän
vuoksi valiokunta ehdottaa, että ensimmäinen lyhytaikainen
ajokortti on edelleen voimassa kaksi vuotta.
AM-luokan käsittelykoe tulee nyt mukaan uutena muotona.
Opetusluvan myöntämiseen ehdotetaan luopumista
opetuslupien myöntämisen tarveharkinnasta ja perhejäsenyysehdosta.
Luvat myönnettäisiin lupaedellytysten täyttyessä.
Valiokunta kannattaa hallituksen esitykseen sisältyvää ehdotusta
opetuslupaopetuksen yhdistämisestä ammattimaiseen
autokouluopetukseen. Valiokunta ei kuitenkaan pidä tarkoituksenmukaisena
opetuslupaopetuksen myöntämisperusteiden avaamista
siten, että opetuslupaopetuksessa voisi käytännössä muodostua
jopa niin sanottua harmaata taloutta. Valiokunta ehdottaa tästä syystä,
että opetusluvan enimmäismäärä rajataan
kahteen samanaikaisesti voimassa olevaan opetuslupaan. Tästä kahden
luvan kiintiöstä rajattaisiin kuitenkin pois myönnetyn
luvan voimassaolon jatkamiseksi myönnettävä uusi
lupa, joka olisi yleensäkin mahdollista myöntää vain erityisen
painavasta syystä, kuten esimerkiksi sellaisen vakavan
sairauden vuoksi, joka on estänyt opetuksen läpiviemisen.
Kansainväliseen ajokorttiin kiinnitetään
myös huomiota liittyen lähinnä myöntämisperusteisiin.
Siinä lyhyesti sanottuna on se perusta, että katsotaan,
että on ollut hyvä se nykyinen käytäntö,
jossa on yhteistyössä Autoliiton ja viranomaisten
kanssa tämä kansainvälinen ajokortti hoidettu.
Saadun selvityksen perusteella valiokunta ehdottaa pykälän
muuttamista siten, että poliisi voi hallituksen esityksen
tarkoituksen mukaisesti vastata tehtävästä mutta
se voi myös edelleen hoitaa tehtävää yhdessä Autoliiton kanssa.
Ja valiokunta pitää erittäin suotavana, että nykyinen
menettely jatkuisi sellaisenaan.
Ajopiirturin manipulointi. Kun tässä ihminen on
kekseliäs, niin valiokunta pitää erittäin
moitittavana raskaassa tieliikenteessä poliisin havaitsemaa
ajopiirturin manipulointia siten, että piirturi tuottaa
virheellistä tietoa kuljettajan ajo- ja lepoajoista ja
vaikeuttaa myös tutkintaa onnettomuustilanteessa. Laitetta
voidaan häiritä käsittelemällä tai
vaikuttamalla jollain apuvälineellä, kuten magneetilla,
laitteen toimintaan siten, että se tuottaa virheellistä tietoa
kuljettajan ajo- ja lepoajoista. Tätä voidaan
saadun selvityksen mukaan jo nyt tulkita rikoslaissa tarkoitetuksi
liikenneturvallisuuden vaarantamiseksi. Valiokunta haluaa selkeyttää tätä arviointia
ja ehdottaa tätä koskevaa erityistä lisäystä asianomaiseen pykälään.
Arvoisa puhemies! Tämä uudistus on laaja ja tärkeä.
Tämän vuoksi tulee erityisesti seurata kiinteästi
ja järjestelmällisesti sen vaikutuksia liikenneturvallisuudelle
sekä taloudellisia vaikutuksia kansalaisille ja autokoulualalle.
Jatkossa on erityisesti uusille kuljettajille pyrittävä antamaan
entistä paremmat valmiudet itsenäiseen ja turvalliseen
ajamiseen. Valiokunta kiinnittää lisäksi
mietinnössään erityistä huomiota
AM-luokan ajokorttiuudistukseen, joka ei saa johtaa liian korkeaan
ajokortin hintaan tai alueellisesti voimakkaan eriarvoiseen mahdollisuuteen
saada ajo-opetusta tai suorittaa ajo- ja käsittelykokeita.
Arvoisa rouva puhemies! Tähän valiokunnan mietintöön
sisältyy myös yksi vastalause, joka varmaan esitellään.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Tarja Filatov.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Suurimmat Liikenteen turvallisuusviraston
maksujen korotukset tehtiin joulukuussa nimenomaan koskien tieliikenteen
kuljettajantutkinnosta perittäviä maksuja. Niitä korotettiin
40 prosenttia. Jo syksyllä saatiin ensimmäisiä tietoja siitä,
että jatkuvasti kiristyvät kuljettajavaatimukset
vähentävät merkittävästi
työvoimatarjontaa kuljetusyrityksille. Tämä laki
jatkaa edelleen kiristyvien vaatimuksien linjaa. Tutkinnot tehdään
yhä hintavammiksi ja vaativammiksi. Pian ei löydy
takseihin, kuorma-autoihin eikä linja-autoihin kuljettajia.
Mielestäni tällaiset asiat pitää säätää kansallisella
tasolla. En usko, että kuljettajantutkintoa koskevat vaatimukset
menevät läpi kaikissa EU-maissa. Etelä-
ja Keski-Euroopan maissa näille kiristyville vaatimuksille
näytetään varmaan keskisormea. Sen sijaan
mallioppilas Suomi toteuttaa lainsäädännön
vielä tiukemmin kuin EU edellyttää. Tällaisesta
ei hyvää seuraa. Vaikeutamme jatkuvasti kuljetusyritysten
toimintaa yhä yksityiskohtaisemmalla säätelyllä.
Logistiikka on Suomen kilpailukyvyn kannalta erittäin keskeinen
asia. Odotan hallitukselta kuljetusta ja logistiikkaa tukevia ratkaisuja.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kiinnitän huomiota vain kahteen
asiaan: kahteen asiaan, jotka ovat olleet vuodesta 2000 lähtien eduskunnan
agendalla, niin kuin on tapana sanoa. Ensimmäinen on virhepistejärjestelmään pohjautuvan
ajokorttiseuraamusjärjestelmän tarve, ja toinen
asia on liikennetraktoriasia. Näillä asioilla
on ollut ajajansa.
Virhepistejärjestelmään perehdyttiin
2000-luvun alussa liikennevaliokunnassa todella perusteellisesti.
Käytiin läpi kaikki mahdolliset systeemit ja niistä Saksassa
ja muualla saadut kokemukset, ja erikoisesti Saksassa saadut kokemukset
osoittivat, että järjestelmän oikeudenmukaisuus,
ikään kuin mielletty oikeudenmukaisuusaste, on
todella korkea. Tämä johti siihen, että ruvettiin
sitten, niin kuin sanotaan, lobbaamaan, siis valiokunnasta päin
ministeriöön, että nyt tämä valmistelutyö on
saatava käyttöön ja käyntiin.
No, missä tilanteessa nyt ollaan? Tässä tilanteessa
ollaan, jossa edellyttämisponsi kirjoitetaan eduskunnassa.
Yksimielinen edellyttämisponsiehdotus tuodaan tänne
käsittelyyn, ja tässä sitä ollaan.
No, se hyväksytään ilman muuta yksimielisesti.
Kukapa sitä nyt uskaltaisi enää vastustaakaan,
kun kerran jälleen se täsmälleen aikaisemmin
hyväksytty on jo hyväksytty?
Sitten toinen asia on tämä liikennetraktoriasia.
Se on kilpailuvääristymäasia. Nyt se
selitetään hienosti, se on hallituksen esityksen
mukainen, mutta sanonpa vaan sen, että kun siinä kehotetaan
valvontaan, niin ei se valvonta sitten kuitenkaan tule missään
onnistumaan. Ja tämä ei ole hyvä asia.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Minä kiinnitän huomiota
vain yhteen asiaan, ajokieltoon, johon liittyy myöskin
tämä virhepisteytysjärjestelmä.
Muistan, että tämä virhepisteytysjärjestelmä on
aikaisemmin ollut esillä tässä eduskunnassa, ja
aivan kuten ed. Pulliainen totesi, Saksasta on hyviä kokemuksia.
Muutkin maat ovat perehtyneet Saksan järjestelmään,
esimerkiksi tanskalaiset, ja tanskalaiset ottivat sen käyttöön.
Onko meidän järjestelmämme sitten kohtuuton
ilman tätä pisteytysjärjestelmää?
Vastaukseni on, että kyllä se on. Ja miten lakia
sovelletaan, ja mikä on lain vaikutus niihin, joita se
laki koskee? Siitä me saamme yleensä palautetta.
Minä en jaksanut uskoa, että kaikki, mitä eräs ammattiautoilija
minulle kertoi, piti paikkansa. Hän kertoi, miten hän
rekka-autolla oli matkalla Naantalin satamaan. Aikataulu oli tehty
niin, että hänen olisi pitänyt sinne
ehtiä 9 tunnissa, mutta kun kuorma haettiin sieltä täältä,
niin tuli tiettyjä ongelmia. Ja 30 kilometriä ennen
Naantalin satamaa poliisi pysäytti: 9 tunnin raja oli ylitetty,
ja sakot tuli. Mies ei uskaltanut jatkaa Naantaliin, mihin olisi
ollut matkaa vajaa puoli tuntia. Hän olisi päässyt
lautalle lepäämään 11 tuntia,
mutta hän pelkäsi, että saattaa vielä joutua
samalla reissulla kiinni. Ja silloin kun taustalla on muita pieniä rikkomuksia,
niin kortti menee, hyllytetään ehkä yhdeksi,
ehkä kahdeksi, ehkä kolmeksi kuukaudeksi. Näin
hän siirsi sen lauttavuoron 12 tunnilla. Tuli 12 tunnin
ylimääräinen lepo, lautalla 11 tuntia
ja niin edelleen.
Kirjoitin tästä, enkä tahtonut uskoa,
kuinka paljon palautetta tuli, palautetta kentältä.
Toinen kertoi, miten hänen poikansa ei ehtinyt ihan kotiin,
20 kilometriä ennen kotia auto pysäytettiin. Hänellä oli
taustalla jonkin verran rikkomuksia: meni kortti kolmeksi kuukaudeksi.
Kun tästä olen kansanedustajille kertonut,
niin mikä on ollut reaktio? Joo, tällaista tapahtuu
joka päivä, kaikki tietävät,
että näin on, ja kaikki vaativat korjausta. Kaikki
vaativat korjausta, koska tämä on kohtuuton sääntö.
No, kun edustajat tässä talossa sanoivat, että kaikki
vaativat korjausta — siis tänä päivänä,
kun tänään aloitimme, niin edustajat
sanoivat näin — niin minä en voinut olla
pyytämättä tätä puheenvuoroa.
Menin välittömästi varaamaan puheenvuoron,
jotta voisin tuoda tämän asian esille. Kaikki
vaativat korjausta, mutta kuitenkaan ei tule mitään
korjausta.
Kyllä minä ihmettelen suuresti, jos ja kun
tilanne on tämä, että jos ja kun eduskunta
on aikaisemminkin tähän puuttunut, niin nyt vain
tyydytään siihen, että hyväksytään
ponsi, jossa edellytetään, että tulee
tällainen virhepisteytysjärjestelmä.
Kenellä on valtaa tässä talossa? No,
ei ainakaan eduskunnalla näitten kokemusten ja esimerkkien
johdosta. Ei voi sanoa, että eduskunnalla olisi valtaa,
tai se ei käytä sitä valtaa; eduskunnalla
on valtaa, mutta eduskunta ei sitä käytä,
kun se ei muuta asiaa, josta kaikki ovat kuulemma yksimielisiä.
Jouko Laxell /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Tästä ed. Kalliksen
esimerkistä olen itsekin paljon saanut kuulla, ja siinä on
vielä se erittäin murheellinen asia myös, että monet
nuoret kaverit ovat jopa kokonaan menettäneet ammattinsa
tämän takia, jos on rike, pari aiemmin ollut.
Janne Seurujärvi /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Edellinen puhuja päätti
kysymykseen, kenellä on valtaa tässä talossa,
ja totesi, että ei ainakaan eduskunnalla ja kansanedustajilla
viitaten tähän seuraamusjärjestelmään
ja siihen, että vuonna 2004 eduskunta on hyväksynyt
lausuman, jossa on edellytetty hallitusta ryhtymään kokonaisvaltaisen
ajokieltojärjestelmän ja sen perusteiden selvityksen
pohjalta toimenpiteisiin yhtenäisemmän ja helpommin
miellettävän ajokieltojärjestelmän
luomiseksi. Tämä oli siis vuonna 2004 eduskunnan
tahtotila.
No, sopisi kysyä, onko sitä valtaa sitten
valtioneuvostolla, hallituksella. Vuonna 2006 muistaakseni hallitus
teki vastaavan periaatepäätöksen, linjauksen,
vastaavalla tavalla kuin eduskunta paria vuotta aikaisemmin oli
todennut, siitä, että tämä ajokieltojärjestelmä otetaan
Suomessa käyttöön. Nyt olemme vuodessa
2011 ja olemme hyväksymässä lausuman,
että eduskunta edellyttää pisteytysjärjestelmään
pohjautuvan ajokorttiseuraamusjärjestelmän toteuttamista.
Jos ei eduskunnalla ole valtaa eikä hallituksella ole
valtaa, niin minä en nyt sitten näe enää muuta
vallankäyttäjää kuin virkamieskunta.
Vieläköhän mahtaa tämän
eduskunnan toisen ja hallitus mukaan lukien kolmannen lausuman jälkeen
tämä asia jäädä pöytälaatikkoon
makaamaan? Itse uskon kuitenkin vilpittömästi
järjestelmään, että tämä asia
nyt tästä tämän jälkeen etenee.
(Ed. Kallis: Varmasti etenee!) Eli tältä osin
uskon, että ollaan parempaan suuntaan menossa.
No, toki tämän hallituksen esityksen pohjalla ajokorttiseuraamusjärjestelmä pysyy
perusteiltaan, rakenteiltaan pääosin ennallaan.
Mutta sellainen positiivinen asia tähän hallituksen
esitykseen kuitenkin sisältyy, että seuraamusjärjestelmä on
ehdotettu kohtuullistettavaksi lisäämällä varoituksen
käyttöönottomahdollisuus ehdottoman ajokiellon
sijasta, joka käytännössä voi
tuoda kohtuullistamista etenkin — mistä eduskunta huolta
on kantanut — ammattiautoilijoiden seuraamusten käsittelyyn,
eli siltä osin on myös suotavaa, että tämä eduskunnan
nyt tässä säätämä varoitusjärjestelmä viedään
käytäntöön, viedään sinne
poliisin sakkokäsikirjaan ja sieltä ohjeet sitten
tasapuolisesti eri puolille Suomea myös kentälle
leviävät.
Ammattikuljettajien kohdalla arvioidaan siis seuraamuksen vaikutusta
toimeentuloon ja välttämättömään
liikkumiseen, eli siinä mielessä tämä varoituksen
käyttö on täällä hyvinkin
yksinkertaisella ja selkeällä tavalla määritelty.
Taksinkuljettajan ajoluvan peruuttamisesta täytyy todeta,
että tässä hyvässä yhteisymmärryksessä ministerin
ja ministeriön virkamiesten kanssa eduskunta korjasi vielä tätä esitystä.
Nimittäin käytännön tekijänä,
jonka ed. Kallis toi omassa puheenvuorossaan toisen asian yhteydessä esille,
taksinkuljettaja kolmen rikesakon jälkeen on menettänyt
ajo-oikeuden vaikkapa neljäksi viikoksi, mutta ammattiajolupa
on mennyt kuudeksi kuukaudeksi. No, kun hän neljän
viikon ajokortin kuivumassa olon jälkeen on saanut sen
ajokortin takaisin, hän ei voi ajaa taksia, mutta hän
voi ajaa linja-autoa. Hän voi ajaa koululaisia vaikkapa
linja-autolla, mutta ei taksia. Eli tässäkin mielessä oli
hyvin mielenkiintoisesta seuraamuksesta kyse.
Ministeriön pohjaesitys, hallituksen pohjaesitys oli,
että taksinkuljettajan ajolupasäännöstä kohtuullistetaan
niin, että tästä kuuden kuukauden vähimmäisajasta
lyhennetään ajoluvan peruuttamisen määräaika
kahteen kuukauteen. Mutta nyt sitten valiokunta lähtee
siitä, että ajolupaseuraamus on lähtökohtaisesti
ajokiellon mittainen. Tämä on siis peruslähtökohta,
ja pidän sitä erittäin hyvänä.
Liikennetraktorin kohdalla valiokunnan sinänsä hyvinkin
yksimielinen linja sitten erosi, poikkesi, ja sitten tähän
mietintöön tuli vastalause sosialidemokraattiselta
valiokuntaryhmältä. Totean, että valiokunta
tässä tämän vaalikauden aikana
on erityisen paljon käyttänyt aikaa perehtyäkseen
liikennetraktoritilanteeseen, -problematiikkaan, ja tämä ehdotus
vastaa niitä kehittämislinjauksia, joita valiokunta
on aiemmin tästä asiasta esittänyt. On
vaadittu selkeyttä, on vaadittu uusia linjauksia lainsäädäntöön
liikennetraktoreiden osalta, ja tässä nämä on
nyt huomioitu.
On aivan selvää, että maa- ja metsätalouskäytön
eli oman tilan töiden ulkopuolisissa töissä, kaupallisessa
kuljetustoiminnassa, tulee olla sitten vastaavalla lailla kilpailussa
niin pitkälle kuin suinkin samalla viivalla muiden toimijoiden kanssa.
No, mikäli sitten toimitaan tällaisissa töissä,
niin sekä polttoainesäädösten
että ammattipätevyyssäädösten
osalta tämän esityksen pohjalta, jonka valiokunta
sitten muutoksena teki, mennään pitkälti
juuri tähän suuntaan.
Lisäksi täytyy muistuttaa siitä,
että kaupallisessa ajossa liikennetraktoria koskevat myös
yhtäläiset säännöt
tavaran kuljetusten kanssa, eli siinä mielessä liikennelupa
tällaisessa käytössä tarvitaan
myös sitten liikennetraktoreiden osalta, niin sanottu liikennetraktorilupa.
Samaten ajo- ja lepoaikojen valvonnan osalta nämä liikenneluvan
alaiset ajotapahtumat on saman lainsäädännön
parissa.
Kuinka merkittävästä ja isosta ongelmasta
sitten oikein on kyse? Tätäkin tuli etukäteen
selvitettyä. Meillä on yli 10 000 liikennetraktoria, joista
noin 6 prosenttia eli noin 600 toimii urakoinnissa, lähinnä esimerkiksi
lumitöissä eli oman tilan ulkopuolisissa töissä,
ja merkittävä osa näistä traktoreista
on kuulemani mukaan kuorma-autoyrittäjien käytössä.
Eli siinä mielessä tässä nykytilanteessa
liikennetraktorit eivät minun mielestäni ole aivan
sellainen kilpailua vääristävä tekijä kuin
on ehkä annettu ymmärtää ja
toisaalta tämän lainsäädännön
myötä, kun selkeytetään liikennetraktoreiden
tilannetta, ne eivät tule sitä olemaan myöskään
tulevaisuudessa.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ajokorttilainsäädäntö on
tarpeellista käsitellä. Todella, niin kuin täällä on
todettu valiokunnan puheenjohtajan Martti Korhosen suulla ja myöskin
ed. Seurujärven suulla, tämä jäi
keskentekoiseksi johtuen juuri siitä, että tätä virhepistejärjestelmää ei
tässä yhteydessä saatu käyttöön.
Kuitenkaan ammattitutkinnon, ammattikuljettajien tarve suomalaisessa
yhteiskunnassa ei ole hävinnyt mihinkään.
Mutta nämä jatkuvasti kiristyvät tutkintojärjestelmät
ja erityisesti jatkuvasti korottuvat hinnat jo alkavat olla esteinä nuorten miesten
intoon ryhtyä autonkuljettajiksi. On perusteltua tietenkin,
että koulutusta tehostetaan, koska autot tulevat entistä teknisemmiksi
ja myöskin kokonaispainot kasvavat, ja siinä mielessä siinä pitää olla
hyvä ammattitaito. Mutta kuinka kovan koulutuksen myötä se
ammattitaito sitten papereilla osoitetaan, se on toinen kysymys.
Elikkä tässä varmasti kuljetaan kipurajan yläpuolella
jo tällä hetkellä näiden kustannusten osalta,
ja tällä nimenomaan suomalaisten nuorten miesten
intoa leikataan lähteä autonkuljettajaksi.
Tämä ajokortti on tarpeellinen monellekin paljon
liikenteessä olevalle eli silloin, jos 80 000—100 000
kilometriä vuodessa voi hyvin helpostikin ajaa. Sanotaan,
että aina kun ajetaan yli 50 000 kilometriä vuodessa,
niin jo liikenteessä tehtyjen virheiden määrä nousee
selkeästi potenssissa suhteessa 10 000 kilometriä vuodessa
ajavaan.
Tämä pistejärjestelmä olisi
tarpeellinen, koska nykyinen on kategorinen järjestelmä,
jossa kolmesta liikennerikkomuksesta vuoden aikana tai neljästä kahden
vuoden aikana on tähän asti seurannut eittämättä ajokielto.
Nyt tämä liikennevaliokunnan hyvä linjaus
kuitenkin tästä varoituksen mahdollisuudesta,
varoituksen käyttöönotosta, on positiivinen
asia, ja toivotaan, että sitä myöskin
järjellisesti käytetään. Onhan
se niin, että jos tuolla pienistä rikkomuksista
elikkä nimenomaan näistä rikemaksuista
tulevat nämä rikkeet taikka jos sitten vaikka
siellä olisi yksi akkukin mukana, niin ei se maailma siihen
kaadu, kunhan se teko ei ole törkeä, silloin tätä asiaa voisi
järjellisesti tarkastella. Ja jos työntekijä työtä tehdessään
syyllistyy rikkomukseen, maksaa siitä sakon ja sitten hänet
vielä määrättäisiin
kuukauden ajokieltoon näiden pienten rikkomusten seurauksena,
niin se varmasti syö miestä ja myöskin
intoa tehdä sitä työtä.
Positiivisena asiana voidaan ottaa tässä yhteydessä esiin
tämä ajopiirturin manipuloinnin ottaminen kiellettyjen
tekojen listalle selkeästi. Se on ihan selkeää,
että meillä on olemassa ajoaikalait ja muut, niitä pitää noudattaa.
Mutta siinäkin olisi korjattavaa. En tiedä, millä tavalla
se olisi pitänyt kirjoittaa, mutta kyllä jollain
15 minuutin ajoajan ylityksellä ja siitä määrättävillä selkeillä päiväsakoilla
ei ole kuitenkaan arkitodellisuuden kanssa mitään
tekemistä. Joka tapauksessa se perustuu lakiin, ja tällaisista
jos mistä hyvin tarkkaan sitten kuljettajia sakotetaan.
Tämän lain kanssa ei voida pitkään
elää. Onkin hyvä, että valiokunta
esittää eduskunnalle selkeää kantaa,
että tämä virhepistejärjestelmä tulee
nopeasti valmistella. Ja niin kuin täällä on useampaan
eri otteeseen todettu, Saksassa on toimiva malli. Se on jo takavuosina
myöskin suomennettu, ja sen olisi voinut aika nopeasti
kirjoittaa myöskin suomalaiseen lainsäädäntöön
sisään. Kun ed. Seurujärvi täällä pohdiskeli,
kuka sitä valtaa käyttää, niin
tässä kohdin sitä todennäköisesti
ovat käyttäneet sitten ministeriön virkamiehet.
Mutta nyt tämän lausuman jälkeen virkamiehet
joutuvat töihin, koska eduskunta niin haluaa, ja uskotaan,
että seuraava eduskunta ensi töikseen saa tämän
asian uudelleen käsiteltäväksi ja saadaan
tämä lainsäädäntö kaiken
kaikkiaan vieläkin toimivammaksi, koska tähän
jää nyt todella iso puute.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! En puutu tähän virhepistejärjestelmään
sen enempää. Täällä on
erittäin monissa puheenvuoroissa viitattu siihen, ja on
todella valitettavaa, että tässä asiassa
ei päästy eteenpäin, mutta toivottavasti
päästään mahdollisimman nopeasti
kuitenkin sitten uuden eduskunnan aikana.
Tämä laaja lakipaketti, jota nyt käsitellään, varmasti — ainakin
tavoite on se — omalta osaltaan lisää liikenneturvallisuutta.
Mutta jos ajatellaan sitten myös toista puolta eli sitä,
että on tuo moponkuljettajaopetus ja kevyen nelipyörän
ajokoe, yleinen ajotuntien lisäys ja sitten myös
opetuslupalaisten opetus autokoulussa, niin toki nämä ovat
sitten myös lisäämässä sen
ajokortin hintaa, ja tietenkin tätäkin on syytä seurata.
Nimittäin jos otetaan esimerkiksi mopo, niin nythän
valiokunnassa tuli asiantuntijalausunnoissa jo sellaisia arvioita,
että sen kortin hinta on jatkossa ehkä 200—400
euroa eli joko lähes puolet tai kaksi kolmasosaa koko mopon
hinnasta, niin että toki joillekin voi niin käydä,
että heillä ei ole mahdollisuutta tähän
tavallaan koko mopon hankintaan.
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi vielä toinen yksityiskohta,
joka liittyy muun muassa tähän kevyeen nelipyörään:
Varmasti jatkossa on tilanteita, että joka paikkakunnilla
ja seutukunnalla ei ole edes kortin suorittamiseen mahdollisuutta. Nimittäin
eivät autokoulut välttämättä lähde hankkimaan
tällaista kevyttä nelipyörää,
koska liikutaan kuitenkin semmoisissa euromäärissä, että se
ei ole taloudellisesti järkevää. Niinpä tietysti
pitäisi sitten yhteistyötä, jos ja kun
mahdollista, tehdä eri autokouluyrittäjien kanssa,
ja siitä on esimerkki muun muassa meidän omalta
paikkakunnaltamme, liittyen (Puhemies: 2 minuuttia!) raskaan yhdistelmän
ajo-opetukseen.
Anne-Mari Virolainen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Joudun myös liittymään
näiden puhujien joukkoon, jotka nostavat esiin tätä tekemättömien
töiden listaa. Tällä kertaa kyseessä on seuraamusjärjestelmä ja
ajoterveyden valvonta. Jos virhepistejärjestelmä on
ollut esillä vuodesta 2002, niin täytyy todellakin
todeta, että me olemme kärsivällistä porukkaa.
Me elämme vuotta 2011, ja vieläkään
asiaa ei ole perusteellisesti selvitetty. Olen jopa hämmentynyt
siitä, että syyksi sanotaan, että tietojärjestelmät
eivät mahdollista tätä — taitaa
olla kysymys jostakin muusta.
Myös ed. Kallis otti kurjan esimerkin siitä, kuinka
kohtuuton seuraamusjärjestelmämme on ammattikuljettajille,
varsinkin kun olemme tottuneet liikenteessä siihen, että ammattikuljettajat,
jotka liikkuvat peräkärryillään,
ovat isokokoisia mutta hyvätapaisia. Se ei saisi, jos muutamia
pieniä rikkeitä tulee, johtaa kohtuuttomiin seurauksiin.
Onneksi varoitusjärjestelmän käyttö ehkä omalta
osaltaan kohtuullistaa tätä.
Sitten tämä ajoterveyden valvonta. Kun me olemme
ikääntyvä Suomi, niin me olemme ikääntyvä Suomi
myös liikenteessä. Vaikkakin Liikenneturvan tilastojen
mukaan liikenneturvallisuus on parantunut viime vuonna, niin ei
välttämättä tulevaisuudessa
käy, kun ikäihmiset yhä enemmän
kulkevat tuolla omilla autoillaan. Mieleeni on jäänyt
eräs liikennelääketieteen asiantuntijan
lausunto, kun hän mainitsi näöntarkastuksesta,
että voi olla niin, että silmä näkee
mutta aivot eivät ymmärrä näkemäänsä.
Olisi todellakin tärkeää, että saisimme
luotettavan ajokyvyn arviointijärjestelmän hyvinkin
pikaisesti eikä niin kärsivällisellä aikataululla
kuin tähän asti on toimittu.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ajokorttitilain uudistuksen lähtökohta
on selvä. Se on liikenneturvallisuuden parantaminen, ja
niin tulee ollakin. Kaiken liikenteeseen tähtäävän
lainsäädännön tulee lähteä siitä näkökulmasta,
että liikenneturvallisuutta parannetaan.
Tässä esityksessä tuodaan tuohon
AM-luokkaan elikkä mopon ja kevyen nelipyörän,
kansanomaisesti mopoauton, luokkaan ajokorttivaatimus, niin että siihen
vaaditaan pakollinen koulutus ja käsittelykoe. Se on erittäin
hyvä asia. Sillä parannetaan tuota nuorten mopoilijoiden
ja mopoautoilijoiden liikenneturvallisuutta varmasti merkittävästi
verrattuna tähän nykytilanteeseen, jossa on vain
tuo teoriakoe, joka tulee suorittaa, ja sen jälkeen tuon
mopokortin on voinut saada.
Lisäksi liikenneturvallisuuteen vaikuttava tekijä on
B-luokan henkilöajokortissa se, että oppitunteja
lisätään tähän koulutukseen.
Sillä on tietysti kääntöpuolensa,
eli ajokortin hinta kallistuu. Voidaan tietysti perustellusti kysyä,
mikä on turvallisuuden hinta, mikä on nuoren terveyden tai
hengen hinta, voidaanko sitä edes rahassa arvioida.
Uudet kuljettajat ovat suurimpia riskiryhmiä meidän
liikenteessämme ja onnettomuustilastot ovat synkkää luettavaa
niin tuolla mopopuolella kuin henkilöautopuolella ensimmäisen
ajokortin aikana. Siellä on puutteita tiedoissa, siellä on puutteita
taidoissa ja ennen kaikkea tuolla asennepuolella. Onkin nyt odotettavissa
ja toivottavaa, että tämä lisääntyvä koulutus
parantaa nuorten tietoja, taitoja ja tuota asennepuolta ja sen myötä turvallisuutta.
Myös määräaikaisten ajokorttien
uusiminen parantaa kuljettajien soveltuvuuden arviointia ja valvontaa
ja sitä myöten myös turvallisuutta, vaikka
sitä onkin kritisoitu voimakkaasti, miksi ajokortin tulee
olla tästä eteenpäin määräaikainen.
Valiokunnan käsittelyn aikana tästä lakiesityksestä nousi
esille useita epäkohtia ja muutostarpeita. Täytyy
tyytyväisyydellä todeta, että nämä tarpeet
on lähestulkoon kaikki huomioitu nyt tässä käsiteltävänä olevassa
esityksessä.
Ed. Seurujärvi toi tuossa esille taksinkuljettajan
ammattiajolupaseuraamuksen, joka on ollut täysin kohtuuton.
Eli mikäli on joutunut ajokieltoon, niin ammattiajolupa
on peruutettu pidemmäksi ajaksi kuin ajokielto on ollut
ja vaikka sai ajokorttinsa takaisin, niin ei voinut kuitenkaan sitä ammattiaan
harjoittaa. Tämän käsittelyn yhteydessä tähän
epäkohtaan on puututtu, ja se on erittäin hyvä asia.
Itse kannoin vahvasti huolta kolmesta kohdasta tuossa lakiesityksessä.
Yksi oli ensimmäisen ajokortin voimassaoloajan lyhentäminen
yhteen vuoteen. Sehän koskee nuoria siinä elämänvaiheessa,
kun hankitaan tuo ensimmäinen ajokortti. Siinä elämänvaiheessa
on monestikin lähtö opiskelemaan toiselle paikkakunnalle,
on ylioppilaskirjoituksia, on varusmiespalvelusta, saattaa olla
vaihto-oppilasvuosi, ja tuo yhden vuoden määräaika,
jonka kuluessa sitten se kakkosvaihe olisi tullut suorittaa, on
nuorelle siinä elämäntilanteessa aivan
liian lyhyt, ja mikäli sitä ei ehdi siinä suorittaa,
niin tuo ajokoulutus pitää aloittaa uudestaan
ja maksaa uudestaan opetukset. Tämä epäkohta
nyt on tässä korjattu ja ensimmäinen
ajokortin voimassaoloaika säilyy kahdessa vuodessa. Se
on hyvä asia.
Toinen asia, johon valiokunnassa kiinnitettiin huomiota, oli
mopokorttien tai AM-korttien vaihteiston vaatimus, ja tuntui kohtuuttomalta, että
mikäli
mopokortin suorittaa automaattivaihteisella mopolla, niin sen jälkeen
sitten pappatunturilla ei voisi ajella ilman käsittelykoetta.
Tämä muutos on erittäin hyvä ja
kohtuullistaa tätä esitystä.
Kolmantena asiana, joka vaati paljon työtä ja ymmärrystä myös
ministeriön ja ministerin taholta, oli tuo opetusluvan
määritys ja se, miten opetusluvan voi saada. Tuossa
alkuperäisessä esityksessä oli edelleen
tuo perheenjäsenyys, ja kun tiedetään
perheiden monimuotoisuus tänä päivänä,
niin se näyttökysymys on siinä opetuslupaa
haettaessa ollut aika hankala asia. Nyt tuo perheenjäsenvelvoite
poistettiin tästä opetuslupa-asiasta ja rajataan
opetuslupien määrä kahteen kerrallaan
samanaikaisesti olevaan opetuslupaan, ja se selkeyttää tätä lupakäsittelyä,
se selkeyttää tätä opetuslupatoimintaa
eikä kuitenkaan mahdollista tällaista vaihtoehtoista
tai mahdollista harmaan talouden opetustoimintaa, josta huoli myös
tässä käsittelyn aikana oli.
Myös liikennetraktorikysymys keskustelutti valiokunnassa
paljon. Nyt kuitenkin esitys on sen suuntainen tai on sellainen,
että maa- ja metsätalouskäytön
ulkopuolisessa kaupallisessa kuljetustoiminnassa tulee noudattaa
soveltuvin osin näitä ammattipätevyysvaatimuksia
ja tietysti myös siellä sitten koskevat nämä liikennelupavaatimukset
ja ajoaikavalvonta ja piirturivaatimukset silloin, kun tullaan tuonne
kaupalliselle puolelle.
Täällä on moneen kertaan jo todettu,
että tuo yksi asia ylitse muiden jäi vielä hoitamatta
tässä yhteydessä, ja se on ajokiellon
pistejärjestelmä, johon varmasti palataan.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa rouva puhemies! En rupea käymään
lävitse koko litaniaa tässä, mitä on
käyty. Minusta on ihan hyvää keskustelua käyty
ja ihan oikeista asioista. Muutama korjaus, ja sitten esittelen
vähän meidän vastalausettamme, mikä on
näihin pykäliin tuotu.
Ed. Kallis, joka nyt poistui salista jo, puhui minun mielestäni
sillä tavalla virheellisesti, kun hän sanoi näin,
että 9 tunnin ajon jälkeen. Sen ajon voi muuten
kahdesti viikossa jatkaa 10 tuntiin, eli se on 10 tuntia päivässä.
Kaksi kertaa viikossa voi olla näin. Vielä myöskin
ed. Mauri Salo tuossa puhui tästä samasta asiasta.
En käy kieltämään, etteikö ole
mahdollista, mutta jostain kumman syystä nyt, kun noita
kilometrejä on takana semmoinen 3,5 miljoonaa kaikkiaan
ja tuolla maantiellä on istunut ihan riittävästi,
niin jostain kumman syystä nämä rikkeet ja
virheet sattuvat aina samalle porukalle. Se on on kyllä valitettava
tosiasia. Sitten, kun tullaan minulle väittämään,
että minuutin ajoajan ylityksestä ja viiden minuutin
ylityksestä on saatu sakkoja, niin minä uskallan
väittää — en tiedä,
ed. Kaltiokumpu istuu tuolla penkissään ja voi
nyökätä sitten, jos olen oikeassa — mutta
väitän, että ei kyllä suomalainen
poliisi, jos on muuten virheettömät paperit, yhdestä varttitunnin
ylityksestäkään vielä lappua
kirjoita. Väitän, että asia on vaan näin.
Se katsotaan, että virheitä sattuu, mutta
jos niitä on joka lapussa ja jatkuvasti, niin silloin siitä kirjoitetaan
se lappu. Se on selkeä asia, että kyllä siinä niitten
ihmisten kohdalla, jotka näitä saavat, on tietyllä tavalla
peiliin katsomisen paikka, miten toimitaan. Minulla ei ole koskaan
ollut kortti kanissa, on se kyllä pari sakkoa joskus samalle
vuodelle tullut, mutta olen selviytynyt vaan sillä, että aikoinaan
nimismies laittoi, että teiltä puuttui halu tai
kyky noudattaa annettuja ohjeita, ja ilmoitti, että seuraavasta
lapusta lähtee kortti. Mutta kyllä se vaan, kun
niitä työkavereita tuossa oli kymmenittäin,
aina tietylle aika pienelle porukalle tahtoi osua. Jos sinulla vaan halu
on noudattaa, niin sekin vie aika pitkälle.
Ehkä tuo virhepisteytysjärjestelmä sitten
olisi oikein. Se katsoisi niin, että myöskin sieltä poimittaisiin
pois ne tahattomat. Jokainen kuljettaja, joka toimii, joutuu semmoisen
tilanteen eteen, että ei ole itse tiennyt siitä asiasta
eikä ole pystynyt vaikuttamaan mitenkään.
Kerrottakoon pieni esimerkki tuosta Vantaalta Kehä kolmoselta
jostain parinkymmenen vuoden takaa, jolloin minut pidätettiin
tyhjällä autolla, yhdistelmällä,
ja poliisit lähtivät konttaamaan sinne. Sattui
vielä olemaan naispoliisi, joka oli oppilaana elikkä koulutuksessa.
Hän sanoi, että täällähän
on jousenlehtiä poikki. Minä sanoin, että älä nyt.
Hän sanoi, että etkö ole huomannut. Minä sanoin,
että en kai minä joka päivä konttaa
siellä auton alla, siellähän sotkee itsensä.
Se poliisi ei oikein tykännyt siitä minun kommentistani.
Mutta joka tapauksessa, näitä sattuu. Se voi mennä koska
tahansa, ei sitä ihminen huomaa, eikä nykyisiä jarrujakaan
pysty testaamaan, ovatko ne kaikille pyörille ja jokaiselle
akselille sen mukaiset kuin pitäisi. Ehkä näistä sitten
se oikea kuvio saataisiin. Se virhepisteytysjärjestelmäkin täytyy
kyllä laatia, ja siinä on myöskin aika
lailla kova vääntö varmasti, minkä arvoinen
mikin virhe on. Se ei tule ihan yksioikoisesti tuosta noin vaan
laskien.
Mutta sinänsä hyviä asioita tässä ajokorttilaissa
on paljon. Se täytyy sanoa, että jos haluaisin elvistellä,
niin voisin sanoa, että toimenpidealoitteeni tässä asiassa
kyllä nyt menee lävitse, kun tämä tulee.
Elikkä olen vaatinut jo vuonna 2007 mopoautoille ajokoetta
ja käsittelykoetta, ja se on minusta ihan ok. Tässä on
muutama muukin asia, jotka ovat samansuuntaisia. Se on ihan oikea
periaate ja näin sen pitää ollakin.
Niin mopoautoista kuin liikennetraktoreista ammattiliikenteen
kuljettajana sanon: mitä vähemmän niitä on
tuolla maantiellä, sen parempi. Ne ovat oleellisesti hitaampia
kuin normaali ja suurin osa liikenteestä. Ne aiheuttavat
aina vaaratilanteita ja ne ovat aina vaaratekijöitä.
Sitten tähän meidän esittämäämme
vastalauseeseen liikennetraktoreista, joka nyt sitten tulee tähän
ensimmäisen lakiehdotuksen 6 §:ään,
ja, mikäli se menee läpi, myöskin sitä myöten
4 lakiehdotuksen 2 ja 4 §:ään
muutettuina niin, että nämä tarkoittavat
sitä, että mikäli siirrytään
kaupalliseen kuljetukseen liikennetraktorilla, aina vaaditaan C-luokan
ajokortti ja tietenkin nämä ammattipätevyydet,
jotka nyt ilman muuta tulevat siihen mukaan.
Osaltaan saattaa olla, että tämä nyt
meidän tekemämme vaatimuskin on sinänsä,
kun tämä laki toteutuu, ihan turha. Kukaan pöhlö ei
aja pelkkää LT-luokan ajokorttia ammattipätevyydellä.
Minä en ollenkaan ymmärrä, kuka viitsisi
tehdä tämmöistä tyhmyyttä,
että lähtisi sitä tekemään,
koska se vaatii sitten myöskin, että sinulla 18
vuoden ikä jo, kun sinä lähdet, etkä sinä saa
kuitenkaan esimerkiksi henkilöautollakaan lähteä maantielle.
Se tuntuu aika erikoiselta kuviolta, jos sinulla on pelkkä LT-luokan
ajokortti ja sinä käyt kuorma-autopuolen samanlaisen
ammattipätevyyskuvion. Mielenkiintoista on myöskin kyllä nähdä,
minkälaisia ajoharjoitteluita ne tekevät niissä,
jotka kuuluvat tähän ammattipätevyyteen,
kun nyt tässä LT-kortissa ei ole autokouluopetusta
eikä sitä, mistä siinä ammattipätevyydessä kuitenkin
vaaditaan ajoharjoittelua.
Toisaalta se, mikä tässä meillä tässä tuli
eteen, minkä vuoksi minun mielestäni olisi pitänyt
olla tämä C-kortti, että kun kuitenkin
näillä jopa 38-tonnisilla yhdistelmillä toimitaan
tuolla saman liikenteen seassa, missä kaikki muutkin, niin
kyllä minusta se edellyttäisi, että pitäisi
jonkinlaista autokoulua käydä ja saada opetusta
siihen liittyen, että ei sinne tulla vaan pelkällä käsittelykokeella.
No, nyt tullaan pelkällä käsittelykokeella maatalousajoon,
ja sinänsä on kyllä vähän
niin ja näin, niin kuin ed. Pulliainen sanoi, miten niitä valvotaan
ja miten se kuvio menee. Näitä ei pitäisi
luoda, mutta ehkä tämänkin kanssa voidaan elää.
Mutta joka tapauksessa jätämme tämän
vastalauseen ja sillä siisti.
Se täytyy vielä sanoa myönteisenä asiana myöskin
näitten teknisten manipulointilaitteitten, magneettien
laittamisesta vaihdelaatikkoon, että siihen saadaan nyt
selkeä viesti siitä, että mikäli
sen törkkäät, niin lappu lähtee
siihen paikkaan. Se on viesti siitä, mitä mieltä lain
laatija asiasta on.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tässä on varmasti
ollut lain uudistamistarvetta, ja valiokunta on tässä hyvinkin
perusteellisesti mennyt läpi nämä, jotka
tämä lakiesitys on sisältänyt,
ja sitten muuttanut niitä esityksiä, jotka on
katsottu tarpeellisiksi muuttaa. Ihan aluksi totean, että ihmisen
liikkuminen ja liikkumisen tarve lähtee aivan tuolta alkujuurilta.
Aina on pitänyt jonnekin liikkua, ja tämä liikkumisen tarve
on lisääntynyt. Se on tapahtunut tietysti ihmisten
elinolojen muutoksesta, ja tänä päivänä liikenteemme
on hyvin monitahoista. Meillä menee ruokaa kuorma-autoilla,
menee junilla tavaraa, menee erilaisia lähetyksiä,
henkilökuljetuksia, ja me emme selviä enää ilman
liikkumista paikasta toiseen. Silloin tieliikenteessä autot
ja raideliikenteessä junat sekä lentokoneet ovat välttämättömiä välineitä.
Toinen ulottuvuus, kun autot kehiteltiin joskus sata vuotta
sitten, oli tämä liikenneturvallisuus. Kun alkoi
tapahtua onnettomuuksia, niin täytyi alkaa säätää lainsäädäntöä ja
kehittää liikennejärjestelmiä niin,
että onnettomuuksia ei tapahtuisi tai niitä tapahtuisi
mahdollisimman vähän, koska ne ovat yhteiskunnalle
haitallisia ja yksilön kohdalta hyvinkin kohtalokkaita.
Se on sitten johtanut nykyiseen järjestelmään,
jossa lähtökohta on tietysti se, että me
paheksumme tai emme pidä hyvänä sellaista
liikennekäyttäytymistä, joka vaarantaa
muut tiellä liikkujat ja sitten tämän
varsinaisen tienkäyttäjän, jos on kysymys
esimerkiksi autosta tai moottoripyörästä. Sen
vuoksi tätä on rajoitettava nopeusrajoituksilla
ja muilla, ajoneuvojen kuntovaatimuksilla ja kuljettajan kunto-
ja osaamisrajoituksilla, ja sitten tietysti täytyy valvoa.
Nyt on erittäin tärkeää,
että me huomaamme sen, että kun täällä on
puhuttu virhepistejärjestelmästä, niin
meidän pitäisi pystyä samassa yhteydessä pohtimaan
myöskin tällaisten tuottamuksellisten rikosten
suhdetta tämmöisiin tahallisiin, sanoisinko, tekorikoksiin.
Ihan otan esimerkin: Jos pahoinpitelee toista tai tekee muita sellaisia
rikoksia, varastaa tai muuta, niin eduskunnassa tänä päivänäkin
oli käsittelyssä laki, joka lieventää rangaistuksia,
ja toisaalta sitten koko rikosoikeusjärjestelmässä tämmöinen
rangaistuksen kumulatiivisuus on haluttu poistaa. Jos tekee useita
rikoksia ja ne tuomitaan samalla kertaa, niin siitä saa
rangaistuksessa alennusta silloin, kun on tehnyt näitä ankarampia
rikoksia, mutta sitten kun on kysymyksessä liikenne ja
tekee sitä elääkseen, työkseen
ja ihan välttämättömästä tarpeesta,
niin tämä järjestelmä toimiikin
toisinpäin. Kun sattuu pieniä rikkeitä,
niin niitä kerätään. Jokaisesta
saa ensin rangaistuksen, sitten kerätään
näitä rikkomuksia ja otetaan elinkeino pois.
Voidaan kysyä, riittääkö silloin
pelkästään, että me kehitämme
virhepistejärjestelmää, olettaenkin,
jos sen tekevät virkamiehet. Jos virkamiehet alkavat laittaa
tuolla kaikista virhepisteitä, niin me saatamme saada semmoisen
järjestelmän, joka on vielä kauheampi
kuin tämä nykyinen järjestelmä.
Tätä pitäisi pohtia kokonaisuutena suhteessa
tekorikoksiin. Pitäisi pystyä oikeasti kysymään,
ovatko toisen henkilön pahoinpitely, ryöstäminen,
varastaminen, kavallus, petos sillä lailla yhteiskunnan
kannalta lievempiä, että niistä täytyy
antaa alennukset ja lieventää, ja sitten kunniallisille
kansalaisille, jotka maksavat veronsa ja liikkuvat välttämättä ja
tekevät työtä, ne vedetään
mahdollisimman tiukalle. Näinhän nyt on tapahtunut.
Tässä tilanteessa, kun tätä virhepistejärjestelmää nyt
sitten varmaan seuraavassa hallituksessa pohditaan ja toivon mukaan tuodaan,
niin sen säätämisen yhteydessä tulisi katsoa,
että se tulee eduskuntaan, ja nimenomaan katsotaan myöskin
nämä, kuinka laajasti nämä virhepisteet
voidaan käynnistää, ja sitten myöskin
seurataan, että sinne ei panna kaiken maailman kaikkia
seurauksia.
Sitten toinen edellytys, mikä siinä on, on
se, että nykyinen tämmöinen kumulatiivinen
järjestelmä pitää purkaa. Ei
voi olla niin, että meillä on ensin isot sakot,
sitten menee ajo-oikeus, sitten kerätään
virhepisteitä ja taas otetaan kortti pois. Tämmöinen
ihminen, joka tosiaan veronsa maksaa ja tekee työtä,
joutuu aivan epäoikeudenmukaisesti kohdelluksi samaan aikaan,
kun joku pitkäkyntinen tulee ja räsäyttää omakotitalon
ikkunan rikki ja tyhjentää sieltä hopeat
tai vie jotkut tavarat ja saa yhteiskunnan avustajat ja systeemit mukaansa,
jotta saisi mahdollisimman lievän ja hyvän tuomion.
Mutta minä haluan uskoa, että tulevaisuudessa
liikenneministerit ja oikeusministerit ovat niin paljon oikeamielisiä,
että ymmärtävät tämän
ristiriidan, joka tässä nyt on.
Arvoisa rouva puhemies! Sitten otan toisen asian tässä,
joka koskee tätä opetuslupa-asiaa. Nythän
on niin, että autokouluyrittäjyys ei ole Suomessa
mikään kultakaivos. Se vaatii valtavia investointeja,
kalliita ajoneuvoja ja välineitä ja erittäin
ammattitaitoisen ja pätevän työntekijäjoukon,
joka myöskin maksaa, ja samassa yhteydessä tämä tulonmuodostuma
joudutaan keräämään näistä maksuista,
joita joutuu maksamaan, kun lähtee hankkimaan ajokorttia.
No, ajokortti ei saisi kauheasti maksaa, mutta opetuksen pitäisi
olla huippulaatuista ja täyttää kaikki
lain velvoitteet.
Sitten kun me avaamme opetuslupa-asian — olen myöntänyt
näitä tuhansia ja tunnen tämän asian
paremmin kuin omat taskuni — niin nyt, kun se avataan perheen
ulkopuolelle, tässä varmasti on valiokunnassa
ammattitaidolla pohdittu, millä lailla ja kuinka paljon
ja miten tätä ylipäätään
voidaan avata. Siellä on tämmöisiä ongelmia,
että on lapsi, jolla ei ole ollenkaan vanhempaa, ja miten
sitten perheen tulkinnalla voidaan oikeudenmukaisesti opettaa?
Mutta kyllä tätä täytyy
myöskin seurata ja katsoa, mihin tämä johtaa.
Tämä voi nimittäin johtaa siihen, että nämä opetusluvat
räjähdysmäisesti kasvavat, ja silloin
seuraamuksena saattaa olla sellainen, että autokouluihin
menevien joukko vähenee entisestään.
Kun ikäluokat pienenevät muutoinkin, niin siellä joukko
vähenee ja sitten saattaa käydä niin,
että jos opetuslupien määrä valtavasti
lisääntyy, niin vaikka tämä teoriakoe
ja ajokoe suoritetaan, se opetuksen taso heikkenee ja erityisesti
siellä asennepuolella. Tätä minä pitäisin
sellaisena asiana, että tässä täytyy
valiokunnan ja eduskunnan ja myöskin ministereiden ja virkamiesten
seurata, miten tämä toiminta nyt sitten onnistuu.
En muutoin vastusta tätä kehityssuuntaa mutta
esitän varoittavan sormen, että tässä saattaa
tulla ongelmia.
Jo aikaisemmalla järjestelmällä oli
niin, että joillakin paikkakunnilla, joilla ei ollut sellaisena mallina,
muoti-ilmiönä, opetuslupa, opetuslupia oli vähän
mutta sellaisissa paikoissa, missä perheet tiesivät,
että voi opettaa, ne räjähtivät
käsiin tai niitä oli tosi paljon. Kun jotkut poliisipäällystöön
kuuluvat silloin aikaisemmin 1990-luvulla ja 2000-luvun alussa tulkitsivat,
että he voivat rajoittaa ja todeta, että minun
piirissäni, poliisilaitoksen alueella, kiintiö on
25, ja jos se täyttyy maaliskuussa, niin sitten kukaan
muu ei saa, se oli tietysti lainvastaista. Itse kun tätä lähdin
tulkitsemaan ja vähän tämän
suuntaista tulkintaa oli aikaisemmin poliisipäällystöllä ollut,
niin totesin, että se on lainvastainen, ja myönsin
kaikille, jotka täyttivät nämä kriteerit.
Tässäkin lähdetään siitä,
että kaikki sellaiset, jotka kriteerit täyttävät,
voivat saada tämän opetusluvan.
Sitten vielä erinomaisen hyviä puolia on tämä odotettu
koulutusvaatimustaso mopoautoilijoille ja näille muille
tämäntapaisille ajoneuvoille. Tämähän
on odottanut vaan sitä buumia, kun näitä onnettomuuksia
alkaa tapahtua, ja alan ihmiset ovat ennustaneet ja tienneet jo
pidemmän aikaa, että näin tulee tapahtumaan,
ja näin on käynyt. En usko, että tälläkään
voidaan tätä kehityssuuntaa pysäyttää,
mutta sitä voidaan ehkä lieventää. Se
johtuu siitä, että nuorena liikkuessa tuollaisella
mopoautolla tavallisessa liikenteessä joutuu samanlaisiin
tilanteisiin ja samanlaisissa olosuhteissa ajamaan kuin tavallinen
autonkuljettaja ja tätä koulutusta ja kokemusta
ei ole riittävästi. Toinen, joka vaikuttaa tähän
liikenneturvallisuuteen ja erityisesti näiden nuorten liikenneturvallisuuteen,
on, että mopoautot eivät ole turvallisiksi rakennettuja
sillä tavalla, että ne kestävät
törmäyksiä ja että niissä selviää yhtä hyvin
kuin tuommoisessa tavallisessa autossa.
Sitten otan vielä hyvänä asiana tämän
ajopiirturiasian juuri siinä mielessä, että manipulointi tulee
selkeästi tässä mukaan rangaistavaksi,
ja sehän on tahallinen teko. Jos joku tahallaan manipuloi
ajopiirturia, niin siitä pitääkin rangaista, siitä pitää tulla
seuraamus. Monet näistä liikennerikkomuksista
ovat tuottamuksellisesti rangaistavia, eli kun on huolimaton tai
olisi pitänyt huomata, ei tarvitse tahallisuutta. Minusta
liikenneturvallisuuden valvonnassa ja seurausjärjestelmän
kehittämisessä olisi erittäin keskeinen
asia, melkein tärkein asia, että järjestelmä ja
sen toteuttajat, viranomaiset ja lainsäätäjät,
ymmärtävät ja tietävät
eron, mikä on tahallisen välinpitämättömän
suhtautumisen liikenneturvallisuuteen ja sitten tämmöisen
tuottamuksellisen ero, ja että ei seuraamusjärjestelmä ainakaan
kovin pitkälle jatkuisi sellaisena, että kaikista
pikku rikkeistä tulee näitä seuraamuksia
ja sitten menee kortti. En viitsi ottaa tässä esimerkkejä,
kun olen aikaisemmin niitä käyttänyt,
minkälaisissa tilanteissa ovat kansalaisrievut olleet,
kun olen ajokortin peruuttanut. Kun työpaikka on 100 kilometrin
päässä ja autolla kulkee ja vaimolla
ei ole ajokorttia ja viranomainen sanoo, että kortti lähtee,
koska olet rikkonut tällä lailla ja tällä lailla, niin
ei se ole helppo juttu sille veronmaksajalle.
Arvoisa rouva puhemies! Lopuksi totean tästä seuraamusjärjestelmän
laajentamisesta tai harkintavallan parantamisesta varoitusten antamisessa,
että tämä on hyvä asia, jota
tietysti rajaa se, että kaikkien kansalaisten tulee olla
oikeudenmukaisesti kohdeltuja koko valtakunnassa ja silloin tässä käytössä täytyy
olla myöskin näitä valtakunnallisia ministeriön
ohjeita. Sen mukaisesti on viisasta sitten toimia. Tietysti ohjeiden
antamisessa ainakin itse muistan silloin, että me koimme
vähän, että kun laissa oli harkintavalta, niin
ministeriön virkamiehet kirjoittivat semmoiset ohjeet,
että ne rajasivat sen harkintavallan aika olemattomaksi.
Sitten ainakin valitusprosessissa arvioitiin, että kun
oli tämmöiset ohjeet ja kaikkia muita on kohdeltu
näin, niin sitten tämä valitus menee
läpi.
Mutta kaiken kaikkiaan on hyvä, että täällä on tämä eduskunnan
ponsi tästä ajovirhepistejärjestelmästä.
Minä esittäisinkin, että liikenne- ja viestintävaliokuntahan
voisi pitää yhteisen seminaarin vielä tässä keväällä.
Otettaisiin sinne kaikki nämä suuret herrat ja
ministerit ja puhuttaisiin tästä liikenneturvallisuusasiasta.
Olisi oikein hyvä, kun oikeusministerikin pääsisi
paikalle, myös oikeusministeriön lainsäädäntöihmiset,
sen takia justiin, että näitä katsottaisiin
kokonaisuutena, ettei kävisi niin, että liikenne-
ja viestintäministeriö tekee semmoisen virhepistejärjestelmän, joka
vielä huonommin sopii koko tähän nykyiseen
seuraamusjärjestelmään.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Aivan aluksi kannatan ed. Rönnin
omassa puheenvuorossaan käsittelemää vastalausetta
ja siihen liittyviä pykälämuutoksia.
Mutta edellisessä puheenvuorossa, johon aikaa oli kaksi
minuuttia, en voinut käsitellä kunnolla ensinnäkin
mopoautoja eli kevyitä nelipyöriä ja
niihin liittyvää asiaa. Ja toinen asia, jonka otan
tässä ensiksi, on se, että ajokorttien
voimassaoloaikoja ja ajokorttiluokkiahan ollaan tämän uuden
lakipaketin myötä muuttamassa.
Ed. Jokinen jo aiemmassa puheenvuorossaan kiinnitti huomiota
siihen, että toki tällä varmasti on turvallisuuteen
tämmöistä positiivista vaikutusta. Voidaan
myös kontrolloida, onko henkilö soveltuva edelleen
saamaan ajokortin, ja niin edelleen. Mutta sitten toisaalta tällä mitalilla
on toinen puoli: ajokorttiviranomaisten resurssitarpeet. Ne tulevat
joka tapauksessa vuosien kuluessa huomattavasti lisääntymään,
ja nyt kuitenkaan tässä vaiheessa, kun noita lakeja
on säädetty, kustannusvaikutuksia ei ole arvioitu.
Valtionvarainministeriön lausunnossa todetaankin: "Ajokorttiuudistuksista
sekä ajokoulutuksesta ja valvonnasta aiheutuvat uudet tehtävät ja
niiden henkilöstö- ja määrärahatarpeet
tulee toteuttaa asianomaisten ministeriöiden hallinnonaloille
kohdennettujen määrärahakehysten ja tuottavuusohjelman
henkilöstömäärän puitteissa."
Eli täälläkin viitataan tähän
tuottavuusohjelmaan. Toki nämä asiat ja resurssit
pitäisi hoitaa sillä tavalla, kun vähitellen
nämä työmäärät
lisääntyvät, että on myös
henkilökuntaa riittävästi — toki
tekniikkakin on apuna — ja sitten nämä odotusajat
eivät mene kohtuuttomaksi. Mutta tosiaan nämä kaikki
asiat tässä vaiheessa ovat auki.
Arvoisa puhemies! Palaan nyt tähän mopoautoasiaan
ja mopoihin. Viittasin tuossa jo aiemmin siihen, että varmasti
nämä uudistukset lisäävät
omalta osaltaan liikenneturvallisuutta, ja se on todella hyvä asia,
mutta niin kuin sanottu, varsinkin mopoautojen osalta nämä markkinat
ovat varsin ohuet, ja myös sillä puolella toki
tämän kortin hinta nousee, ja mopojen puolella
myös kortin hinta nousee.
Nyt tietysti jos ja kun paikkakunnilla on mahdollisuus autokouluilla,
yrittäjillä, yhteistyöhön, niin
sitä kautta näitä investointeja voidaan
vähentää. Omalla paikkakunnalla juuri
tämän päivän lehdessä oli
autokouluyrittäjän haastattelu, ja siellä on
raskaan yhdistelmän ajo-opetukselle saatu edellytykset
sitä kautta, että kuljetusyrittäjä on
tämmöisen ajoneuvon varustanut asianomaisilla
laitteilla ja nyt autokouluyrittäjä sitten tavallaan
vuokraa sitä ja tätä kautta nämä pääomakulut
jäävät huomattavasti pienemmiksi.
Mutta mitä tulee tuohon mopoautoon, niin sen hinta
on jo varsin korkea ja varsinkin tämän osalta
pienemmillä paikkakunnilla markkinat ovat varsin ohuet
ja niinpä varmasti tulee hyvin paljon tilanteita, että ei
ole edes mahdollisuutta seutukunnalla tämän kortin
suorittamiseen nuorella. Henkilökohtaisesti olen myös
kyllä sitä mieltä, että en välttämättä olisi
nuorelle tällaista kevyttä nelipyörää,
mopoautoa, hankkimassa, jos olisin siinä tilanteessa, en
ole kannattamassa, en varsinkaan sellaisilla paikkakunnilla, missä on
pitkät etäisyydet. Täällä on
myös puheenvuoroissa todettu, että varsin turvaton
liikkumaväline tämä on. Ja kun ajatellaan
näitä halvimpia mopoautoja, niin niissä toki
kaksi teinipoikaa voi mahtua istumaan, mutta sitten ehkä raavas
mies joutuu kalliimman, isomman mopoauton hankkimaan, ja se on autokoululle
melkoinen investointi. Toisaalta kun esimerkiksi omalla paikkakunnallani ja
sillä seutukunnalla on pitkät etäisyydet,
niin tätä liikkumismuotoa en missään
mielessä ole kannattamassa.
Mutta tässä on kyllä todettava, että esimerkiksi
mopo tai joku kevytmoottoripyörä monelle nuorelle,
esimerkiksi lukiolaiselle, on monesti se ainut kulkuväline,
jos ajatellaan koulunkäyntiä. Peruskoululaisillehan
kunnan puolesta taataan tämä kuljetus, mutta sitten
ammatti- tai keskiasteen oppilaitosten oppilaille entistä vaikeammiksi
ovat tulleet nämä koulumatkat, koska koko ajan
näitä joukkoliikennemäärärahoja
harvaanasutuilla alueilla on pienennetty ja myös ensi vuonna
tullaan pienentämään ja sitä myötä julkista
liikennettä on voimakkaasti alasajettu ja tätä kautta
kuntien perusopetukseen liittyvät kuljetuskustannukset
ovat nousseet jo muutenkin hyvin voimakkaasti. Hyvin paljon otetaan
sitten yhteyttä vanhempien puolelta, että mitenkä sitten
järjestyvät näitten toisen asteen oppilaitten kuljetukset.
Eivät kaikkien vanhemmat voi kuljettaa, ja esimerkiksi
lukioiässä olevat oppilaat eivät vielä ajokorttia
saa ennen sitä 18:aa vuotta.
Mutta niin kuin sanottu, uskon, että tämä lakipaketti,
jonka varsin perusteellisesti valiokunnan puheenjohtaja esitteli,
on omalta osaltaan kuitenkin viemässä näitä turvallisuusasioita eteenpäin.
Varmaan jatkossakin korjattavaa riittää, ja tosiaan
omia haasteita on, ja vielä kerran tässä on
syytä todeta, että toivottavasti tämän
virhepistejärjestelmän puolella pystyttäisiin
etenemään ja mahdollisimman nopeasti.
Janne Seurujärvi /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Rönni tuossa 3,5 miljoonan kilometrin
kokemuksella annatti tulla hyvin rehellistä puhetta oman
ammattikuntansa tilanteesta, ja nostan siitä hattua. Se
kertoo siitä, että tietysti jokaisessa ammattikunnassa
jos hoidat asiat mallikkaasti ja maltillisesti, niin sinä kyllä pärjäät.
Mutta sitten, niin kuin ed. Rönni sanoi, saattaa näitä riskikeskittymiä olla
myös siellä ratin takana, jotka toistuvasti keräävät
näitä rikkomuksia itselleen, ja siitä sitten
palautetta annetaan.
Mutta tästä virhepistejärjestelmästä totean, että oli
sitten yhden tai kahden pisteen virheeksi luettu vaikkapa joku lievä rikkomus,
niin sekin on nykyistä rikesakkojärjestelmää kohtuullisempi,
koska kolmella rikesakolla seuraamus lankeaa, ja tässä tapauksessa,
jos on kahdeksan pisteen järjestelmä, niin noita
kaksia pisteitä pitää kertyä neljä kertaa,
yhden pisteen rikkeen osalta tietysti vielä enemmän.
Eli siinä mielessä voidaan todeta, että tämä virhepistejärjestelmä,
kun se tehdään ja toteutetaan oikein ja arvioidaan nämä virheet
ja rikkeet sen mukaisesti, että ne ovat todellakin kohtuullisia,
se vastaisi tähän vaatimukseen, mitä eduskuntakin
on esittänyt, että on selvempi, kohtuullisempi
järjestelmä nykyiseen verrattuna.
Tähän nähden jos ed. Kaltiokummun
ajatusta siitä, että olisi laaja yli hallintorajojen
menevä valmistelutyö, nyt ei tämän
vaalikauden aikana enää ehditä toteuttaa,
niin tämän ajatuksen vastaavasta tulevalla vaalikaudella
pitää joka tapauksessa juuri olla pohjana,
jossa nimenomaan hallinnonalojen yli tätä asiaa
pohdittaisiin ja tehtäisiin uusi hyvä järjestelmä,
joka sitten vastaisi näihin eduskunnankin toiveisiin.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Tuossa ed. Kähkösen
puheenvuorossa tuli esille tämä resurssinäkökulma,
ja se on aivan oikein. Liian usein unohdetaan, kun tehdään
lakeja, niiden resurssivaikutukset ja varsinkin niiden resurssien
suuntaaminen sinne, missä lakimuutokset resurssien tarvetta
lisäävät.
Tämä lakiesitys tulee lisäämään
merkittävästi poliisin työtä ajokorttien
lupahallinnossa ja varsinkin siinä vaiheessa sitten, kun
kortit ovat määräaikaisia. Siihenhän
menee tietysti aikaa. Eli määräaikaisia
kortteja aletaan vuodesta 2018 eteenpäin sitten uusia,
ja siinä vaiheessa, kun kaikki kortit ovat määräaikaisia,
on arvioitu, että tuo resurssivaikutus poliisissa olisi
noin 23 henkilötyövuotta, eli sillä on
aika suuri resurssivaikutus.
Tosin tässä on sisällä myös
sellaisia elementtejä, jotka vähentävät
tuota työtä ja edistävät sähköistä asiointia.
Tämä ajokorttilain muutos nyt mahdollistaa sen,
että lupapäätökset voidaan tehdä muullakin
paikkakunnalla kuin asuinpaikkakunnalla. Se tietysti helpottaa resurssien
käyttöä ja kohdentamista tähän
ajokorttilupaharkintaan. Lisäksi täällä esityksessä on
myös se, että lyhytaikaiset ajokortit voidaan
postittaa asiakkaalle ja voidaan jatkossa myös harkita
sitä, voitaisiinko muutkin ajokortit postittaa. Silloin
se vähentää sitä varsinaista
kansliatyötä.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Tarkennusta vielä tuohon,
että hyväksyn täysin, mitä ed.
Seurujärvi sanoi tästä pisteytysjärjestelmästä,
ja pieni tarkennus vielä siihen, ettei näitä ammattiliikenteen
piirtureita eikä nopeudenrajoittimia eikä mitään
muita olisi tällä hetkellä käytössä,
jos minä ja muut kollegat emme olisi 1970—1980-luvuilla
tehneet töitä siihen malliin kuin on tehty. Jos
olisi vähänkin niin kuin ihmisten lailla tehty
töitä, niin ei olisi tullut mitään.
Se on vaan valitettava totuus, että kaikki on ollut ihan
... Se on ollut sen kaltaisia työpäiviä ja
sen kaltaista toimintaa, että osa menisi sokkiin, kun näkisivät
sen tilanteen, missä oltiin silloin.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Seurujärvi kommentoi tuota
esitystäni, että voisi olla tämmöinen
seminaari. Ajattelisin kyllä niin, että se voisi
ihan hyvin olla tämän eduskuntakauden aikana,
koska meillä on vielä kaksi kuukautta aikaa ja
täällä ovat ministerit ja sitten kansanedustajat,
jotka ovat nimenomaan tätä asiaa pohtineet ja
pyörittäneet. En pidä ollenkaan mahdottomana,
etteivätkö liikenne- ja viestintäministeriö ja
oikeusministeriö pystyisi tekemään semmoisen
seminaarivalmistelun yhdessä valiokunnan kanssa, jossa
voisi avoimesti keskustella, mitä valiokunta on tarkoittanut
ja eduskunta tarkoittanut ja mitkä mahdollisuudet viranomaisilla
on sitten lähteä käynnistämään
ja tehdä. Tämähän voisi olla
vaikka sitten seuraavan hallituksen ohjelmassakin tämä virhepistejärjestelmä,
ja olisi hyvä, jos siinä nämä eväät
sitten käytäisiin läpi keskustellen.
Sen verran vielä totean, että kyllä ammattiliikenteessä olevat
kuljettajat ovat ammattitaitoisia ja vastuuntuntoisia ja noudattavat
lakeja ja se on tärkeätä, että järjestelmä ei
saa olla sellainen epäoikeudenmukainen, että se
aiheuttaa näille ammatti-ihmisille suurempia ongelmia kuin
mitä nämä ammatti-ihmiset ovat huomaamattaan
tai muuten liikenteessä yhteiskunnalle aiheuttaneet.
Janne Seurujärvi /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ilman muuta ed. Kaltiokummun ajatus seminaarista
jopa tämän vaalikauden lopulla on kannatettava.
Olen ehdottomasti samaa mieltä. Olen vain tottunut siihen,
että hieman loivaliikkeisemmin tässä näitä seminaareja
kuitenkin tahtoo toteutukseen mennä ja siksi lavensin,
että mahdollisesti tulevalla vaalikaudella, koska tulevan
vaalikauden asiana tämä asia asiallisesti sitten
pitää huomioon ottaa. Mutta on aivan selvää, että tämän
järjestelmän muutoksen aikaansaaminen on käytännössä hallitusohjelmaan
kirjattava asia, koska tätä asiaa eduskunnan tahtotila
huomioiden on yritetty jo useamman kerran edistää. Siinä mielessä toivottavasti
sitten kaikki eri puolueista puheenvuoroja käyttäneet,
jotka ovat täällä vaikuttamassa asiaan,
omissa puolueissaan nostavat tämän asian esille
tämän kevään eduskuntavaalien
jälkeen, jolloin tämä ohjelmakysymyksenä tulisi
myös sitten hallitusohjelma-asiaksi, mutta ilman muuta
kannatan ed. Kaltiokummun ehdotusta.
Yleiskeskustelu päättyi.