15) Laki haja-asutusalueiden vähittäiskaupan
ja lähikaupan rahoitustuesta
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kyseessä on lakialoite haja-asutusalueiden
vähittäiskaupan ja lähikaupan rahoitustuesta,
jota maassamme on maksettu vuosina 1975—1992. Sen jälkeen
sitä ei ole maksettu, ja monella tavalla asia on tullut
hyvin ajankohtaiseksi.
Ensin haluan kuitenkin kiittää kaikkia niitä 104:ää edustajakollegaa,
jotka halusivat aloitteen allekirjoittaa, ja erityisesti ed. Karpiota,
joka osuuskauppamiehenäkin halusi olla jakamassa tätä tuskaa
ja huolta. (Ed. Kekkonen: Niin tekee osuuskauppaväki!) — Näin
tekee osuuskauppaväki, on jakamassa huolta ja tuskaa maamme
päivittäistavarakaupan tilasta haja-asutusalueilla. — Se,
että näin moni edustaja halusi lähteä tähän
allekirjoituksella mukaan, varmasti ihan aidosti heijastelee myös
sitä ajattelutapaa, mikä tässä talossa
varmasti on, joka liittyy ylipäätään
maan alueellisen tasapainon tilaan ja siihen palvelurakenteeseen,
mikä maassamme on tänä päivänä olemassa.
Katsotaan hieman taustaksi tilastoja. Tällä hetkellä niin
sanottuja kyläkauppoja on jäljellä noin
1 000, kun niitä vielä 10 vuotta sitten
oli 1 500 ja 20 vuotta sitten 3 400. Totta kai
voidaan sanoa, että kyläkauppojen katoamiseen
on vaikuttanut luonnollisesti väestömuutto taajamiin, siitä johtuva
haja-asutusalueiden ostovoiman väheneminen. Kyläkauppojen
vaikeaa asemaa on entisestään lisännyt
tietysti myös palvelutason ja kilpailuaseman heikkeneminen
taajamien kauppoihin verrattuna. Siksi kyläkauppa-käsitteeseen on
tänä päivänä hyvä ottaa
mukaan myöskin taajamakauppa tai kauppa, joka sijaitsee
vaikkapa Kotkan Karhulan kaupunginosassa ja joka johtuu juuri uusista
investointihaasteista johtuen ongelmiin, jolloin voidaan katsoa,
että se on myös sellainen vähittäiskauppa,
että se voi sellaista tukea saada.
Herra puhemies! Asia, joka on tehnyt tämän ajankohtaiseksi,
liittyy niihin investointipakkoihin, joiden äärellä kaikki
kyläkaupat tänä päivänä ovat.
EU-direktiivi edellyttää, että freoniperäisiä kylmälaitteita
ei enää voida huoltaa eikä uusia. Sama
koskee polttoainekenttien uusimisvälttämättömyyttä,
joka taas tulee ympäristölainsäädännöstä.
Jokaisen pienenkin polttoainekentän uusiminen maksaa enimmillään
satojatuhansia markkoja, pienillä markoilla uusimisesta
ei selviä. Kolmantena, tosin varsin vähäisenä,
on sitten euroon siirtymisen edellyttämät investoinnit
vaikkapa kassakoneiden hankinnan ja uusinnan kautta. Sitä ei
kauppa pidä suurena asiana, mutta onpa tässä joukossa
kuitenkin mukana.
Kyläkauppojen keskimääräinen
liikevaihto on tällä hetkellä parisen
miljoonaa markkaa, ja on ihan selvä asia, että tuosta
jäävä kate ei riitä tavallaan
oma-aloitteisesti kaupan kehittämisen kannalta välttämättömiin
investointeihin. Koko ongelmahan ei koske vain Suomea, vaan tämä on tunnistettu
laajemminkin EU:n piirissä. Komissio on esimerkiksi vuonna
99 laatinut tiedonannon "Valkoinen kirja kaupasta", jossa nähdään epäsuotuisten
alueiden kaupan tärkeä tehtävä väestön
tarpeiden tyydyttämisessä ja elämän
laadun parantamisessa toimimalla sosiaalisten yhteyksien
kiintopisteenä. Tämä nyt on tällaista EU-slangia,
mutta näin kuitenkin on siellä tämä asia
nähty.
Valkoisessa kirjassa nähdään tavoitteeksi myöskin
kannustaa epäsuotuisilla alueilla sijaitsevia lähikauppoja
uudenaikaistumaan, parantamaan kilpailukykyään
ja elinkelpoisuuttaan niin, että rakennerahastot voivat
auttaa mainittujen tavoitteiden saavuttamisessa. Valitettavasti
kyläkaupat eivät kuitenkaan kuulu sellaisiin yrityksiin,
jotka voisivat tänä päivänä rakennerahastorahoja
hakea. Ne eivät valitettavasti kuulu myöskään
sellaisiin yrityksiin, jotka voivat hakea yritystoiminnan tukemisesta
annetun lain mukaista investointiavustusta. Tästä on
esimerkiksi valtiovarojen kauppa- ja teollisuusjaostossa keskusteltu,
pitäisikö tätä tulkintaa laventaa
ja katsoa, että kyläkauppa sellaisenaan, vaikka
se ei tekisikään tavallaan uusia investointeja,
vaikka se ei olisi matkailullisesti perusteltu hanke, jollaista
tällä hetkellä voidaan tukea, voisi myöskin
investointitukea hakea. Tämä voisi olla tavallaan
tämänkin lakialoitteen toteutumisen kannalta ehkä nopein
tie.
Puhemies! Lähtökohtana on se, että investointitukea
tämän lakialoitteen pohjalta voitaisiin myöntää enintään
puolet, siis 50 prosenttia, hyväksyttävistä menoista,
kuitenkin enintään 600 000 markkaa per
kauppa. Kauppiaan oma rahoitusosuus kattaa loput, vähintään
25 prosenttia. Aina on sitten malleja, joissa voidaan lainan takaus-
tai muita järjestelyjä tähän
rahoituskokonaisuuteen saada. On laskettu, että määrärahan tarve
olisi noin 30 miljoonaa markkaa vuodessa. Jos tämmöinen
laki säädettäisiin kolmeksi vuodeksi,
se tarkoittaisi 90:tä miljoonaa markkaa. On arvioitu, että tällä pystyttäisiin
säilyttämään ja takaamaan vähintään
viidensadan nyt lopettamisen uhan alla olevan kyläkaupan
toiminta pitkässä juoksussa eteenpäin.
Puhemies! Ihan vielä muutama yhteenvedonomainen toteamus
lakialoitteen tavoitteista: Kyläkauppojen määrän
väheneminen voitaisiin pysäyttää ja
välttämättömyyspalveluiden tarjonta
myös haja-asutusalueilla turvata nykyaikaisten ja uusien
kyläkauppojen avulla. Toiseksi kyläkauppojen kiinteistö-
ja myymäläkalusteiden, osin polttoainejakelupisteiden
ja kiinteistökohtaisen vesihuollon, kunto saatetaan vastaamaan toiminnallisia
ja lainsäädännöllisiä vaateita.
Tämän pohjaksi on hyvä kartoittaa
kyläkaupan investointitarpeet monipalvelupisteenä. — Tämän
vielä kuvaan kohta uudelleen, mitä monipalvelupiste
voisi tarkoittaa. — Tulisi kartoittaa myös postipalvelun,
lääkejakelun, Alkon myynnin mahdollisuudet osana
kyläkaupan palvelukokonaisuutta, ja, mikä tärkeintä,
huolehditaan myös te-keskusten osaamisesta ja voimavaroista toimia
kyläkaupan palveluiden kehittämisen tukena. Te-keskuksissa
myös tätä osaamista pitäisi olla,
ja vielä niin, että kauppiailta edellytetään myös
osaamista monipalvelukeskuksen hoitajana.
Puhemies! Mitä monipalvelupiste sitten tarkoittaa?
Se tarkoittaa lähinnä sitä, että sen
kaupan vaikutuspiirissä oleva asiakas saa välttämättömät
palvelut, kuten elintarvikekaupan palvelut, postin, lääkejakelun,
kunnan ja valtion viranomaispalvelut, kuten esimerkiksi Kelan ja
verottajan yleisimmät lomakkeet. Kyläkaupan tehtäviin
voitaisiin sovittaa myöskin vanhusten kotona asumisen tukemiseen
liittyviä tehtäviä. Se voisi toimia paikallisten
tuotteiden ja matkailupalveluiden myyntikanavana, tietopisteenä. Siellä voisi
olla kaikkien käytettävissä oleva tietoliikenneyhteys,
nopea laajakaistayhteys, ed. Karjula, esimerkiksi. Ja vielä niin,
että kyläkauppa kaiken tämän
jälkeen olisi moderni palveluyksikkö, jonka yleisesti
tunnustetaan olevan myöskin yhteiskunnallisesti tehokkain
tapa hoitaa välttämättömyyspalveluiden
tarjonta haja-asutusalueilla.
Puhemies! Tällä lakialoitteella luotaisiin
ja palautettaisiin voimaan tällainen kyläkauppojen investointitukijärjestelmä,
jonka ehdot voidaan sitten määritellä aikaisemmin
voimassa olleen lain pohjalta.
Lopuksi vain hieman ihmettelevään sävyyn totean
tavallaan sen ennakkoasenteen, joka selvästi kauppa- ja
teollisuusministeriön virkamiehillä on ollut tätäkin
lakialoitetta kohtaan. Sitä voisi luonnehtia vähän
nihkeäksi. Tätäkin asiaa on nyt julkisuudessa
jonkin verran käsitelty, ja palaute, mitä ministeriön
virkamiesten suunnasta on tullut, ei ole ollut kovin rohkaiseva.
Se on ollut lähinnä sellaista, että ei
nyt enää kerran lopetettua järjestelmää tulisi
herättää uudelleen henkiin. Mutta toisaalta
sanotaan, että jos asiasta tehdään poliittinen
päätös, niin, totta kai, sitten virkamiehet
valmistelevat.
Minusta, puhemies, tämä lakialoite on nyt
sitten tällaisen poliittisen päätöksenteon
pohja. Toivonkin, että nyt, kun allekirjoittajina on yli
sata edustajaa, talousvaliokunta voi tämän käsittelyssään
ottaa asian edellyttämällä vakavuudella.
Tapio Karjalainen /sd:
Arvoisa puhemies! Oma nimenikin on allekirjoittajien joukossa,
ja siis tuen aloitteen sisältämää asiaa
niillä perusteilla, mitkä aloitteen perusteluissa
on ja mitkä myös ed. Laukkanen puheenvuorossaan
esitteli. Se visio kyläkauppojen tulevaisuudesta, mikä tuossa
puheenvuorossa tuli esille, on kyllä syytä testata,
mikä siinä on toteuttamisen arvoista ja mahdollista.
Tietäen tällaisen yksittäisen aloitteen
rajalliset mahdollisuudet toteutua tuollaisenaan pidän minimitavoitteena
sitä, että tästä käydään
keskustelu, joka aloitteen mukana on jo vihjeenä hallitukselle,
vihjeenä ja velvoitteena ryhtyä toimenpiteisiin,
ja komentojärjestelmähän on virkamies—hallitus-suhteessa
se, että hallitus antaa tehtäviä.
On sanottu, että maaseudun tulevaisuuden ja muuttoliikkeen
hillinnän kannalta ei ole yhtä keinoa ja että tilanne
on vaikea. Yhdyn siihen. Ei ole yhtä keinoa, kaikkia keinoja
pitää kokeilla. Tässä on minusta
yksi erittäin hyvä keino.
Juha Karpio /kok:
Arvoisa puhemies! Huolimatta osuuskauppataustastani, siitäkin
huolimatta, (Naurua) haluan todeta, että ed. Laukkasen
tekemä lakialoite haja-asutusalueilla toimivien vähittäis-
ja lähikauppojen rahoitustuesta ja siitä, että ylimalkaan
syrjäseudulla kansalaiset voisivat vielä saada
kauppapalveluja, on erittäin tärkeä ja
ansiokas.
Olemmehan myöskin kauppa- ja teollisuusjaostossa kuulleet
asiantuntijoita vähittäiskaupan ongelmista haja-asutusalueilla
ja siitä, kuinka ensi vuoden loppuun vaadittavat investoinnit kylmälaitteisiin
ja polttoainekenttien uusimiseen aikaansaavat useiden tähän
saakka toimivien liikkeiden lopettamisen. Asiantuntijat ovat myöskin
todenneet, että polttoainekaupassa volyymit ovat kuitenkin
jo niin pieniä, ettei niiden laitteiden uusiminen enää ole
mahdollista tai ainakaan kannattavaa pienelle kyläkauppiaalle.
Samoin kylmiölaitteiden uusimiskustannukset ovat jo nyt
niin suuret, että väistämättä moni
kylä- ja lähikauppias pohtii syvällisesti
kaupan jatkamisen mielekkyyttä.
Ed. Laukkanen on tehnyt siinäkin suhteessa merkittävän
työn, että hän on kerännyt laajan joukon
kansanedustajia tämän lakiesityksen taakse, joten
se toivon mukaan etenee myöskin valiokunnassa ja myöskin
ministeriön virkamiehet suhtautuvat siihen asiaan kuuluvalla
vakavuudella. Eihän tuki sinällään
ole kovinkaan suuri, kun Päivittäistavarakauppa
ry:n arvion mukaan se olisi vain noin 30 miljoonaa markkaa vuodessa.
Niin kuin täällä ed. Laukkanen totesi, jos
kolmen vuoden aikana tämä 30 miljoonaa laitettaisiin,
niin siihen hyötyyn nähden tämä panostus
ei varmaankaan olisi liiallinen. Myönnän toki,
että tuen myöntäminen kilpailua rajoittavana
seikkana on ongelmallinen, ja jos laki nyt toteutuu, on viranomaisten
tarkoin seurattava, ettei tuki johda sellaisiin investointi- tai
tarkoitusperiin, mitkä eivät olisi tämän
lain tarkoituksen mukaisia.
Arvoisa puhemies! Kun nyt tämä lakialoite toivon
mukaan menee eteenpäin, on samalla myöskin todettava,
että mielestäni eittämättä tässä yhteydessä tulisi
ottaa laajempaankin käsittelyyn kauppojen aukiolosäännökset.
Haja-asutusalueilla olevat pienet maaseutukaupat voivat toki olla
auki, mikä on aivan oikein, mutta mielestäni keinotekoiselta
tuntuu tämä 400 neliön raja. Jos kaupan
myyntipinta-ala neliömetrilläkään
ylittää tämän rajan, se aikaansaa
keinotekoisia rajoja aukioloaikoihin ja vaikeuttaa myöskin
monen perheyrittäjän toimintaa. Ei voi olla oikein,
että näin estetään vapaa kilpailutoiminta
ja asetetaan yrittäjät eriarvoiseen asemaan. Annettakoon
kylä- ja lähikauppiaille sellainen tuki, että toiminta voi
jatkua ed. Laukkasen esittämillä perusteilla ja että haja-asutusalueillakin
asukkaat saavat heille kuuluvan palvelun, mutta älköön
sitä pyrittäkö toteuttamaan keinotekoisin
säännöksin, minkä nyt laki kauppojen
aukiolosta aikaansaa.
Kyösti Karjula /kesk:
Puhemies! Tämä lakialoite haja-asutusalueiden
vähittäiskaupan ja lähikaupan rahoitustuesta
on hyvin perusteltu. Kyläkauppojen tulevaisuuden kannalta
euroon siirtyminen merkitsee kriittisiä investointeja kassakoneisiin
ja polttoainepisteisiin. Myös vanhojen freonia sisältävien
kylmälaitteiden uusiminen on suuri investointi kyläkaupoille.
Syrjäseutujen kauppojen investointituet on jo lakkautettu.
Investointituki onkin nähty jopa vapaan kilpailun esteenä.
Kyläkauppojen osuus kauppojen kokonaismyynnistä on
kuitenkin pienentynyt niin vähäiseksi, että kilpailupoliittisten näkökohtien
lisäksi arvioinnissa on annettava painoa myös
yhteiskunnallisille näkökohdille. Kyläkauppojen
noin 1,6 miljardin markan myynti on koko vähittäiskaupan
myynnistä enää vain runsas prosentti.
Ruotsissa yleisiin investointeihin maksetaan tukea 50 prosenttia
ja ympäristöinvestointeihin jopa 75 prosenttia.
Tälläkin perusteella rahoitustukea on perusteltua
myöntää, niin kuin lakiesityksessä onkin
esitetty, korkotukena, investointiavustuksena, toimintatukena tai
tavaran kuljetustukena.
Mirja Ryynänen /kesk:
Arvoisa puhemies! Minusta on todella rohkaisevaa, että yli
puolet kansanedustajista on allekirjoittanut käsiteltävänä olevan
lakialoitteen ja tällä tavalla ilmaissut samalla
halunsa tukea haja-asutusalueiden palvelujen säilymistä.
Toivon, että tällä laajalla tuella on
konkreettista merkitystä tämän aloitteen eteenpäinviemisessä ja
että samalla laaja tuki tässä asiassa
olisi merkki vähän yleisemminkin havahtumisesta
siihen karuun tosiasiaan, todellisuuteen, mikä odottaa,
jollei mitään tehdä nopeasti maaseutualueitten
palvelujen puolesta, jollei tähän työhön
ala löytyä laajempaa poliittista tahtoa. Mutta
ehkä tämä juuri on siitä merkki.
Ed. Laukkasen aloitteen perusteluissa sanotaan, että ilman
yhteiskunnan toimia useat sadat kylä- ja lähikaupat
ovat lähivuosina lopettamisuhan alla. Jotakin on todella
tehtävä nopeasti, sillä kansalaisten
palveluverkosto laajoilla alueilla on jo niin heikossa kunnossa,
että se ei todellakaan enää heikentämistä kestä.
Tässä esitetty määräaikainen
investointituki on yksi keino, ja se osaltaan voi auttaa turvaamaan
jo tätä pahasti harventunutta verkostoa ja samalla
myöskin auttaa kehittämään niitä monimuotoisia
palveluja, joita tässä aloitteessa ja ed. Laukkasen
puheenvuorossa äsken esiteltiin, palveluja, joita joustavasti
voi saada samasta paikasta lähi- tai kyläkaupan
yhteydessä. Tällaista kehittämistyötä todella
kannattaa tukea.
Antero Kekkonen /sd:
Herra puhemies! Ed. Karjula äsken kiteytti asian aika
hyvin sanomalla, että kilpailukysymys tämä ei
ole. Sen sijaan tämä on mitä suurimmassa
määrin yhteiskuntapoliittinen kysymys ja oikeastaan
vielä enemmän yhdyskuntapoliittinen kysymys. Sellaisena tätä mielestäni
pitää käsitellä.
Se, mikä tekee tämän nyt oikeinkin
ajankohtaiseksi juuri nyt kaikkien muiden ajankohtaisten asioiden
lisäksi, on euroon siirtyminen. Vähän
kauhulla ajattelen sitä pientä, ikänsä kyläkauppaa
pitänyttä ihmistä, joka joutuu muuttamaan
laskutusjärjestelmänsä euroiksi. Arvelen, että kyseinen
asia tulee tuottamaan vaikeuksia vähän isommallekin
bisnekselle, saatikka sitten sellaiselle yritystoiminnalle, jota
hyvin usein harjoittaa suhteellisen iäkäs ihminen,
joka on luonut yrittäjänmainettaan myöskin
pitäytymällä perinteeseen. Nyt perinne
uhkaa katketa ihan tällaisesta teknisestäkin syystä.
Toivottavasti niihin investointeihin, joita euro edellyttää,
ainakin voidaan antaa yhteiskunnan tukea.
Ympäristökysymyksenäkin tätä voi
käsitellä. Freonikylmälaitteitahan ei
saa enää nykyään edes korjata,
saatikka että sellaisia saisi hankkia, sikäli
kuin niitä edes on, eli sekin merkitsee kaluston, nimenomaan
kylmäkaluston uusimista. Ne ovat, jos olen oikein ymmärtänyt,
Suomen rahassa satojentuhansien markkojen investointeja pienimpäänkin
puotiin.
Kun postiasioihin niin paljon täällä on
puututtu, puutunpa tässä minäkin. (Puhemies
koputtaa) Kun on joitakin pulmia ollut sen suhteen, mistä haja-asutusalueella
saa nykyisin postinsa, kyläkauppa on se suosituin postikonttori.
Sitä paitsi kyläkaupan postipalvelut (Puhemies
koputtaa) ovat saaneet laajaa tukea niiden ihmisten parissa, jotka
ovat näitä palveluja käyttäneet.
Tieto siitä, että kyläkauppias ei pystyisi
palvelemaan Postin asiakkaita, (Puhemies koputtaa) on kyllä tässä salissa
vääristynyt perinjuurin.
Sitten kolmas, tietoliikenneyhteyskysymys. (Puhemies koputtaa)
Se on tietysti modernin yhteiskunnan ehto. (Puhemies koputtaa) Miksei
kyläkauppa voisi olla näiden yhteyksien kehto,
jos lyriikka tähän loppuun sallitaan, herra puhemies.
Timo E. Korva /kesk:
Arvoisa puhemies! Tulen vapaaehtoisesti puhujakorokkeelle,
ettei tarvitse kuulla kolkutusta, jos mahdollisesti menee yli kahden
minuutin.
Täällä on hyvin perusteltu tätä lakialoitetta
ja sen tarvetta. Voin vain lyhyesti todeta, että nämä kaikki
perustelut ovat sellaisia, joihin minäkin voin yhtyä.
Se huono puoli tässä asiassa on, että tämä lakialoite
tai yleensä nämä toimenpiteet ovat osittain
jo myöhässä, elikkä tällä asialla
olisi pitänyt olla jo muutama vuosi aikaisemmin, jotta
olisi voitu todella toteuttaa sellainen haja-asutusalueitten vähittäiskaupan
palvelujen rungon pysyvyyden säilyttäminen. Sitä tällä pitäisi käsittääkseni
tarkoittaa.
Kun on eri puheenvuoroissa myöskin kyselty ja viitattu
kilpailun rajoittamiseen, liittyykö tähän
mahdollisesti sitä, tähän ei varmaankaan minkäänlaista
sellaista ongelmaa liity. Mutta kun yleensä meillä markkinatalouden
vapauden aikana keskustelu korostuu siihen suuntaan, että yhteiskunta
ei millään tavalla tämän tyyppisiin
asioihin saa puuttua, muistettakoon nyt vain näistä suurimmista
giganteista ym., että jokaisen sellaisen syntyminen edellyttää yhteiskunnalta
muun muassa valtavia liikenneinvestointeja, joihin vähittäiskauppa,
jättimarketti tai vastaava ei osallistu millään
tavalla. Kun tämän tyyppisiä asioita muistetaan,
näkökulman pitäisikin palata sellaiseksi,
että me vain katsoisimme kokonaisuutta, mikä on
yhteiskunnan kannalta tasapainoista kehittämistä,
ja hyväksyisimme sen, että yhteiskunnan markkoja
kannattaa käyttää hieman sillä tavalla,
että kokonaisuus rakentuisi tasapainoisesti ja eri toimenpiteet
tukisivat toisiaan.
Haja-asutusalueiden vähittäiskaupan säilymisestä ei
ole puheenvuoroissa vielä puhuttu siltä näkökannalta,
mitä tämä merkitsee kuntien sosiaali-
ja terveystoimen sekä yleensä näihin
liittyvien palvelujen kustannuksille, niiden säilyttämiselle.
Tilannehan on nimittäin se, että kuta useampi
kyläkauppa kuolee, sitä varmemmin tulee painetta
erityisesti vanhemmille ikäluokille siirtyä kuntien
keskustoihin tai vielä kauemmaksi uudelleen rakennettaviin
palveluihin. Myöskin on ollut selvästi todettavissa,
että kotoisista ympyröistä pois lähtevä vanhusväestö yhä useammin
joutuu siirtymään myöskin hyvin kalliisiin
laitospaikkoihin, joita sitten yhteiskunta toisilla varoilla ylläpitää,
elikkä se nopeuttaa tätä prosessia.
Jos nyt perustellaan tukea sillä, että noin
30 miljoonan markan panostuksella saataisiin ainakin tietty perusverkko
säilymään, vaikka se ei säilyisi
ikuisestikaan, se varmasti viivästyttää monia
uusien laitospaikkojen rakentamisia kuntien toimesta ja myöskin
siirtymisiä laitospaikkoihin. Joku viisas varmasti voisi
tätä prosessia tutkia ja todeta, että tätä kautta
saadaan myöskin vastaavia säästöjä jopa
aikaan, puhumattakaan siitä, mitä tämän
asian turvaaminen on inhimilliseltä kannalta, ennen kaikkea
vanhusväestön kannalta. Sehän nyt on
sanottava, että tämä ratkaisu palvelee
erityisesti vanhempaa sukupolvea, jolla ei ole omia autoja, ei ole
työmatkoja ja jolta nämä palvelut ovat
etääntyneet.
Valiokunnalle lähettäisin terveisiä,
että tätä asiaa pitäisi tutkia
myöskin tästä yleisemmästä näkökulmasta
ja perustella sitä. Ehkä myöskin valiokunta
voisi esittää ajatuksia siitä, miten
tällä tavalla ehkä säilyvää vähittäiskaupan
runkoverkkoa jatkossa käytettäisiin myöskin
eräänlaisen haja-asutusalueiden palveluverkon
ytimenä sillä tavalla, että näihin
tukeutuen haja-asutusalueille voisi alkaa kehittyä niin
sanottuja mobiileja, liikkuvia monitoimipalveluja, joissa todellakin
vähittäiskaupan palvelujen lisäksi olisivat
eri viranomaiset yhteistyössä järjestämässä myöskin
omia muita palveluja. Viittaan vain pankkipalveluihin, Kelan palveluihin,
työvoimatoimiston palveluihin, ja muitakin on. Näistä on
EU-rahoituksen turvin eräitä kokeiluja käynnissä muun muassa
Itä- ja Pohjois-Lapissa. Kokeilut viittaavat siihen, että voimavaroja
eri tahoilta yhdistämällä on synnytettävissä sellaisia
ratkaisuja, joilla liikkuvien palvelujen ylläpito voisi
olla hyvinkin mielekästä ihan pelkästään
palvelujen tuottamisen yksikkökustannusten näkökulmasta
ja ennen kaikkea siitä näkökulmasta,
että sillä tavalla synnytettäisiin haja-asutuksen
palveluverkoston runkoa, jonka varassa monia muita kansantaloudelle
ja yhteiskunnalle tuottavia toimintoja voidaan ylläpitää.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Laukkasen lakialoite, jossa on yli sata
allekirjoitusta, on mielestäni erittäin hyvä.
Olen todella tyytyväinen siihen, että siinä on
yli sata allekirjoitusta. Nimittäin olen ollut yhteydessä kauppa- ja
teollisuusministeriön virkamieheen, joka ystävällisesti
sanoi, että tarvitaan poliittinen viesti siitä,
että tämä asia halutaan toteuttaa. Mielestäni
105 kansanedustajan allekirjoitus on jo niin iso poliittinen viesti,
että sen pitäisi riittää. Mutta
jos se ei riitä, hyvin pikaisesti pitäisi tässä talossa tehdä ratkaisut,
siis valiokunnassa. Nimittäin monet ovat jo tehneet luopumispäätöksensä tämän
vuoden aikana käydyn keskustelun aikana. Erityisesti siinä tilanteessa,
kun kylmäkalusteita on rikkoutunut eikä niitä ole
voinut enää korjata, yrittäjät
ovat väistämättä joutuneet katsomaan, vieläkö heidän
kannattaa investointeja tehdä. Meidän viestimme
tästä talosta pitää tulla nopeasti.
Kun tässä joka tapauksessa jää omarahoitusosuutta
ja senkin kerääminen tavaroiden hinnoissa on erittäin
vaikeaa tässä kilpailutilanteessa, me emme varmaan
tue sellaisia rakenteita enää tässä vaiheessa,
jotka olisivat niin sanotusti turhia. Jokainen yrittäjä joutuu
miettimään hyvin tarkkaan, tekeekö hän
investoinnin vai ei.
Täällä on hyvin perusteltu monipalvelupisteitä.
Monet kyläkaupoista ovat kesä- tai talvisesonkipaikkoja.
Siinä mielessä otan esimerkiksi Manamansalon palvelukeskuksen,
jota ei edes kyläkaupaksi nimitetä vaan palvelukeskukseksi.
Siellä ovat melkein kaikki niistä toiminnoista,
jotka ed. Laukkanen äsken mainitsi, muun muassa Internet-yhteydet.
Vaikka kylässä on 150 vakinaista asukasta, siellä on
monta sataa mökkiä. Monet kesäasukkaat
viettävät aikaa siellä paljon pitempään,
kun he pystyvät Internet-yhteyksillä myös suorittamaan
töitänsä siellä.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Laukkasen ym. eli yli sadan edustajan allekirjoittama
lakialoite on todella tarpeellinen ja hyvä, niin kuin on
jo esiin tuotu. Haluaisin ihan eduskunnan pöytäkirjoihin
saattaa erään artikkelin lehdestä, josta
kovin paljon artikkeleita ei ole varmasti tänne ollut saatettavissa
ainakaan silloin, kun puhutaan aluepolitiikasta. Mutta kun Helsingin
Sanomissa 22.10. tänä vuonna kommentissa kirjoittaa
Jaakko Tahkolahti, haluan tämän hänen
artikkelinsa saattaa eduskunnan pöytäkirjoihin.
Se kuuluu seuraavasti:
"Kauppa ei ole koulu, mutta molemmat ovat tärkeitä syrjäisille
vähäväkisille kylille. Etenkin lähi-
ja kyläkaupoilla nähdään olevan
merkitystä jopa lasten kasvattamisessa.
Opetushallituksen, Mannerheimin Lastensuojeluliiton ja Suomen
Kuntaliiton Lapsi- ja lähikauppa -hankkeessa mukana olevat
kaupparyhmien edustajat katsovat, että ’lähikauppa
on olennainen osa lapsen kasvuympäristöä’,
koska kaupassa käyminen on usein lapsen ensimmäinen
kosketus ympärillä olevaan yhteiskuntaan.
Kyläkaupalla on aina ollut suuri merkitys myös
ikääntyneiden henkisen vireyden ylläpitäjänä.
Siellä on voinut piipahtaa kuulemassa tuoreimmat juorut
naapurien tekemisistä, eikä asiatonta oleskelua
ole kielletty.
Kyläkaupan lopettamisesta seuraa yhtä paljon kuin
kyläkoulun lakkauttamisesta. Se on ensimmäisiä merkkejä siitä,
että myös kylän loppu lähestyy.
Muutaman vuoden päästä koulu lakkautetaan,
ja kun jäljelle jääneet vanhukset on
saatu siirretyksi kunnan palvelu- tai hoitokeskukseen, valot voidaankin
sammuttaa.
Talousahdingossa olevilla kunnilla, joiden on pakko lakkauttaa
kyläkouluja, ei ole mahdollisuuksia tukea kituvien kyläkauppojenkaan
toimintaa. Kaupathan ovat nimensä mukaisesti periaatteessa
kaupallisia yrityksiä.
Maakuntien te-keskuksissa kyläkauppojen sosiaalinen
merkitys myönnetään. Välineitä kauppojen
toiminnan tukemiseen ei kuitenkaan ole, eikä paljon investointienkaan,
elleivät nämä ole määriltään
merkittäviä.
Samalla kysytään, onko euron tulo sittenkään se
todellinen syy kyläkauppojen mahdolliseen lopettamisaaltoon
ensi vuoden vaihteessa, vai onko siinä vain kauppiaalle
sopiva tilaisuus päättää pitkä elämäntyö.
Moni aikoo sinnitellä kaikesta huolimatta eteenpäin
entisellä kassakoneella ja muuttaa markat euroiksi laskimen
avulla.
Kovempi paikka on edessä vuoden kuluttua, kun EU:n
ympäristödirektiivin mukaan polttoaineen myynti
on järjestettävä uudelleen.
Maanalaisten öljysäiliöiden rakentaminen
ja suojaaminen ja uusien pumppujen hankkiminen tietää monelle
satojentuhansien markkojen investointia. Kaikilla ei ole siihen
varaa. Bensapumppu on monelle kauppiaalle ratkaisevan tärkeä toiminnan
jatkon kannalta.
Viranomaisilla on vielä hetki aikaa miettiä uusia
välineitä pakkotilanteen eteen joutuvien kyläkauppojen
tukemiseksi ja auttaa maaseutua pysymään hengissä.
Jos sitä halutaan."
Mielestäni tämä sopii erinomaisesti
ed. Laukkasen aloitteelle saatesanoiksi ja ennen kaikkea toiveeksi
siitä, että kun yli sata kansanedustajaa on lakialoitteen
allekirjoittanut, tämä otetaan käsittelyyn
talousvaliokunnassa ja eduskunta ottaa esille asian, jota valitettavasti
täällä niin paljon mainostettu Lipposen
toinen hallitus ei ole ottanut. Sillä on ollut mahdollisuuksia
tämän toteuttamiseen. Mutta on hyvä,
että eduskunnassa on näin paljon tervettä järkeä vielä,
että yritetään tehdä jotakin
maaseudun ja haja-asutusalueiden pelastamiseksi. Löytyihän
meiltä täällä laajaa yksimielisyyttä,
vaikka nämä eivät ole rinnasteisia, kuitenkin
Soneralle lisää rahaa miljardikaupalla, mikä oli
minusta aivan välttämätöntä.
Nyt on kysymys muutamasta miljoonasta, jolla voitaisiin edes nyt
vielä toimivia kyläkauppoja, joita on noin 800,
pelastaa ja antaa niille uusi mahdollisuus elävöittää maaseutua
ja luoda sinne tulevaisuudenuskoa. Toivoisin, että se otettaisiin heti
talousvaliokunnassa käsittelyyn, kun joulunalusruuhka on
saatu ohi. Helmikuun uusilla valtiopäivillä on
erinomainen tilaisuus viedä tämä päätökseen,
että keväällä voitaisiin näitä investointitukia
tämän lakialoitteen pohjalta myöntää.
Arvoisa puhemies! Mielestäni tämä on
nyt aluepolitiikkaa. Täällä on puhuttu
uudesta ja vanhasta aluepolitiikasta. Tämä on
pieni asia valtiontaloudellisesti mutta aluepoliittisesti erittäin merkittävä.
Kun näin laajaa yhteisymmärrystä on sekä oikealta
että vasemmalta keskelle saakka asian hoitamiseksi, eikö nyt
todella hoideta tämä pikaisesti ja anneta tulevaisuuden
toivo ja usko myöskin maaseudun ja ennen kaikkea sen sivukylien
asukkaille?
Jari Leppä /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyläkauppojen ja niiden säilyttämisen
ja kehittymisen mahdollisuudet ja toimiminen sosiaalisena palvelupisteenä tämän
lakialoitteen pohjalta on varmasti aivan perusteltua. Sosiaalisia
palvelupisteitä haja-asutusalueilla ovat tietysti kyläkauppojen
lisäksi koulut, seurantalot. Juuri nämä ovat
yksi sellainen vetovoimatekijä, jolla me voimme, jos niin
haluamme, muuttoliikettä padota ja myöskin alentaa
yhteiskunnalle erittäin kalliiksi käyvää väestön
siirtymistä taajamiin ja yhä suurempia ongelmia
täällä päässä.
Ongelmia kyläkaupoille ovat aiheuttaneet, niin kuin
moneen kertaan on todettu, uudet, tiukentuneet määräykset
polttoainejakelusta, kylmälaitteista, kassajärjestelmistä ja
myöskin kauppa-autojen toiminnasta. Viimeksi mainituthan
monta kertaa ovat tukeneet erittäin voimakkaasti kyläkaupan
toimintaa. Ne ovat yhä vähenemässä,
ja sitäkin kautta palvelutaso haja-asutusalueilla on huonontunut.
Myös kaupan keskittyminen on tuonut tullessaan sellaisia
ongelmia, joita kyläkauppojen säilyttämisellä voitaisiin
ehdottomasti välttää ja parantaa sitä tilannetta,
joka nyt on syntynyt.
Puhemies! Kyläkauppojen eräs erityispiirre
on se, että asiakasvirrat eivät ole vuosittain
tasaisia. Monin paikoin kesäasukkaat muodostavat sulan maan
aikaan merkittävät asiakasvirrat. Talvisaikaan
on sitten aivan toisenlaiset asiakasvirrat ja paljon hiljaisempaa.
Kun tutkimuksissa on käynyt ilmi, että joka vuosi
lisääntyy kesämökillä oloaika
yhdellä vuorokaudella, sitä asiakasvirtaa on tulossa,
jos on mahdollisuus säilyttää sitä palvelua,
jota heille voidaan turvata. Tämä lakialoite on
juuri sitä.
Kun tätä käsitellään
talousvaliokunnassa, toivon, että yritystukilainsäädännön
kohdentamisalaa voitaisiin laajentaa niin, että myös
kyläkaupat otettaisiin investointitukien piiriin jälleen
uudemman kerran.
Susanna Huovinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Haluan tuoda keskusteluun sen näkemyksen,
että kunnilla on mielestäni merkittävä rooli myöskin
tässä asiassa. Ymmärsin niin, että ed. Laukkanen
perusteluissaan totesi, että ihmiset käyttävät
yhä enenevässä määrin
suurten keskusten, keskittymien palveluita ja tätä kauttakin
kyläkauppojen asema heikentyy. Nämä ratkaisut ovat
nimenomaan kuntien päättäjien käsissä kaavoituksen
kautta. En ymmärrä itsekään,
mikä järki on siinä, että kuntien
ja kaupunkien laitamat kaavoitetaan täyteen jättihalleja,
jotka kilpailevat kaupunkikeskustat tyhjiksi, ja maaseudulla — itse
tiedän kokemuksesta kassalla istuneena — markettiin
tullaan pidemmältäkin matkalta tekemään
niitä "halvempia" ostoksia ja jätetään
kyläkaupassa käynti vähemmälle.
Arvoisa puhemies! Kun osuuskauppa-aatetta on niin laajalti tuotu
esiin, olen minäkin osuuskauppaihminen, mutta en silti
voinut ymmärtää ed. Karpion perusteluita,
kun te äsken sanoitte, että juuri kyläkauppiaat
ovat olleet vaatimassa aukiololainsäädännön
vapauttamista kokonaan. Ensinnäkin haja-asutusalueilla
nimenomaan aukiolot ovat hyvin vapaat jo tällä lainsäädännöllä. Lisäksi,
kun talousvaliokunta käsitteli aukiololainsäädäntöä,
tuli kyllä esiin, että juuri pienyrittäjät
kaipasivat sitä yhtä ainuttakin vapaapäivää, jona
voisi huilata sen viikon rasituksista.
Talousvaliokunnan rooliin: Meillä on pöytä täynnä asioita.
Toivottavasti nämä optimistiset käsitykset
siitä, että valiokunta tämän
asian pystyy käsittelemään nopeassa aikataulussa,
eivät ole liian optimistisia.
Juha Korkeaoja /kesk:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia mahdollisuudesta käyttää puheenvuoro.
Haluaisin vain lyhyesti todeta sen, että kaikki tiedämme
hyvin, että sen jälkeen, kun kyläkauppa
on lopettanut toimintansa, vaikka haluttaisiin toiminnan uudelleen
käynnistyvän, se on erittäin hankala
ja vaikea asia. Siksi laki, jossa tavoitteeksi asetetaan se, että kaupan
toimintaa voidaan jatkaa, voidaan hoitaa tarvittavat investoinnit
ja toimintaa jatkaa, on mitä tervetullein.
Ainoa ongelma on se, että asia on vähän
myöhässä, koska suuria ongelmia syntyy
monille kyläkaupoille juuri euroon siirtymisen johdosta, joka
on jo aivan käsillä. Sen takia tärkeää on
kuitenkin, että tästä talosta tulee viesti,
että tämä asia halutaan korjata, niin
että tämän viestin varassa kauppiaat
uskaltavat katsoa tulevaisuuteen ja suunnitella investointeja ja
toiminnan jatkoa.
Toivon, että talousvaliokunta ottaa tämän
ripeästi käsittelyyn, ja toivon, että poliittinen
viesti tästä talosta asian hoitamiseksi kantautuu kauppiaille.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Haluan todeta, että aloitteen ensimmäinen
allekirjoittaja ed. Laukkanen osaavana ja ahkerana kansanedustajana
on tehnyt hyvän lakialoitteen. Tässä talossa
on ollut tänään myös Lyyli-seminaari,
siis kolmen eri ministeriön ja kolmen muun tahon, Kuntaliiton,
Tielaitoksen ja Ratahallintokeskuksen, yhteinen seminaari, jossa tämä asia
oli myös esillä. On aivan selvää,
että tukiverkosto on jo nyt pahasti rapautunut. Siitä on
vain rippeet jäljellä, jos ajattelemme, että tukiverkosto
on kyläkaupat. Vuonna 1968 oli tässä maassa
viisi kertaa enemmän kauppoja kuin tänään.
Tällä tavalla maaseudun tilanne on jo oleellisesti
heikentynyt.
Täällä on käytetty hyviä puheenvuoroja
ja todettu, että nyt olemassa olevat, vielä elävät
vähittäiskaupat haja-asutusalueilla pitäisi
pystyä pelastamaan. Euroon siirtyminen on yksi asia, mutta
on aivan varmasti perusteltua, että kylmälaitteistot
on uusittava ja ylimenokausi on menossa maahan kaivettujen polttoainesäiliöiden
suojaamisen kohdalla. Perustelut ovat aivan oikeat.
Lopuksi, puhemies, toteaisin, että todellakin aivan
oikein ed. Huovinen toteaa. Tuote ei välttämättä ole
edes halvempi marketissa, kun otamme huomioon, mitä matkustuskustannukset
merkitsevät.
Pekka Nousiainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Laukkanen on tehnyt erinomaisen hyvän
lakialoitteen haja-asutusalueiden vähittäiskaupan
ja lähikaupan rahoituksesta ja sen tukemisesta. Täällä on
hyvin laajasti käyty keskustelua asian tarpeellisuudesta.
Omalta puoleltani haluaisin korostaa sitä seikkaa,
että ennen kaikkea kaupan keskittyminen on ollut vahvasti
viemässä toimintapohjaa kyläkaupoilta,
mutta toisaalta on ehkä monin paikoin tulkittu kilpailulainsäädäntöä väärin
siten, että se olisi viemässä pohjaa
pois kyläkaupoilta. Tässä on syytä korostaa
sitä, että kun muun muassa kunnat, julkisyhteisöt
ja yksityiset yhteisöt pyytävät tarjouksia,
toimittajia valittaessa voidaan ratkaista asiat siten, että ei
syrjitä millään lailla lähikauppoja
eikä kyläkauppoja, vaan nämä oikeutetusti
pääsevät kilpailuun mukaan tekemään tarjoukset
ja hankinnat voidaan suorittaa kokonaistaloudellisesti edullisella
tavalla.
Arvoisa puhemies! Keskeisenä tekijänä on mainittu
euroon siirtyminen, se on tosiasia. Omassa kunnassakin lukuisia
kauppoja lopettaa vuodenvaihteessa toiminnan nimenomaan kassapäätejärjestelmien
kalleuden takia, mutta toiseksi keskeiseksi kysymykseksi on tullut
polttoaineen jakelua koskeva direktiivi, sen voimaantulo. Itse sain
tutustua viikonvaihteen aikana tapaukseen, jossa investoinnit
tuon asian kuntoon saattamiseksi ovat yli 200 000 markkaa.
Investointitukea ei te-keskuksesta ole saatavissa. Finnvera on myöntämässä pienyrittäjälainoja
enintään 200 000 markkaa, mutta ne ovat
lainoja, ne on maksettava takaisin.
Todella toivon, että tämä asia menee
myönteisessä mielessä eteenpäin.
Marja-Leena Kemppainen /kd:
Arvoisa puhemies! Todella tärkeä lakialoite
on tässä esillä. Toivon vain, ettei ole
hieman liian myöhään; tai se on jo aika
monen kohdalla. Kuten edellisessä puheenvuorossa tuli esille,
on paljon kuntia, joissa kyläkauppojen toiminta lopetetaan
tämän vuoden lopulla. Syyt me jokainen siihen
jo tiedämme.
Eduskunnassa on tämä asia ollut talousvaliokunnassa
viimeisten kahden vuoden aikana useampaan otteeseen käsillä toisten
lakikäsittelyjen yhteydessä, mutta aina on tuotu
esille se, että se ei ole ongelma ja aina olisi jokin taho,
jota kautta voidaan hakea rahoitusta, kunnes tänä syksynä on
selvinnyt, että se onkin ongelma eikä kyläkauppiailla
ole mitään mahdollisuutta saada rahoitusta.
Minusta tämä on semmoinen asia, että jo
näilläkin argumenteilla talousvaliokunta tietää,
että tällä asialla on kiire. Meille on
annettu vähän väärää informaatiota,
joten valiokunnalla on jo velvollisuuskin ottaa asia nopeaan käsittelyyn. Jos
osa kaupoista on jo menetetty, ainakin tällä voitaisiin
viedä kentälle viesti, että olemme jotakin
tekemässä. Jos viestissä on muutakin
kuin sanahelinää, joku voisi panna uudelleen harkintaan,
lopettaako kyläkauppatoiminnan vai ei.
Voisi kertoa ihan viime syksyltä monia todella karmeitakin
esimerkkejä, kun kauppiaat ovat joutuneet tekemään
elämässään kovia valintoja.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Tämän keskustelun perusteella
voidaan varmasti sanoa, että poliittinen viesti on aivan
selvä kyläkauppiaalle rohkaisumielessä tämän
asian suhteen ja sitä myöten tämä asia
pitää viedä eteenpäin.
Eräs kannustin myöskin pitäisi kyläkauppiaalla
olla siksi, että osalla näistä kaupoista
ei kerta kaikkiaan ole mahdollisuutta pitää oviaan
auki talvisaikaan. Ne ovat auki ainoastaan kesällä. Silloin
tulee ongelmaksi se, millä tavoin kauppiaat, yrittäjät,
hankkivat toimeentulonsa talvisaikaan. Tähän tarvitaan
yhteensovittamista ja sitä, että ongelmat pystytään
toimeentulomielessä myöskin ratkaisemaan kannustavalla
tavalla eikä niin, että joudutaan sen eteen, että kyläkauppias sen
vuoksi joutuu pitämään ovensa kiinni
myöskin kesäaikaan.
Matti Huutola /vas:
Arvoisa puhemies! Nyt vielä kylillä toimivat
kaupat ovat pääsääntöisesti monipalvelukeskuksia,
joista on saatavilla monia eri palveluja. Juuri tästä näkökulmasta
on nyt viimeinen aika tehdä ratkaisuja, jotka mahdollistavat
niiden kyläkauppojen olemassaolon, joilla on tosiasiallisesti
toimintaedellytykset ja näkemys myös tulevaisuuteen.
Kuitenkin vielä tämän lakialoitteen pohjalta
on kysymys sellaisesta tuesta, jolla ei teennäisesti pidetä kauppoja
pystyssä vaan todella ne kaupat, joilla on tämmöisinä monipalvelukeskuksina
ja kuntalaisia ja kansalaisia palvelevina kauppoina toimintaedellytykset
ja mahdollisuus jatkaa.
Aloite on hyvä ja kannatettava ja olisin sen itse asiassa
tehnyt itsekin, ellei ed. Laukkanen olisi kerennyt. Hän
kerkesi hiukan aikaisemmin tämän tehdä.
Uskon, että eduskunta on tämän aloitteen
takana. Tällä on tilaus.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Laukkanen on tehnyt hyvän
aloitteen kyläkauppojen tukemisesta siinä mielessä, että muuttoliike
Suomessa 90-luvulla oli suorastaan valtaisa. Jos 250 000
ihmistä muuttaa kasvukeskuksiin, niin se aiheuttaa sen,
että kylät kuolevat ja tyhjentyvät. Siinä mielessä tämä aloite
on hyvä, että tukea saisivat ne kyläkaupat,
jotka katsovat, että on toimintamahdollisuudet. Jos EU-direktiivi
lisää kuormaa yrittäjälle muun
muassa polttoainekenttien ja -tankkien hankkimiseksi, samoin kylmäkalusteiden
hankkimiseksi, ehdottomasti yhteiskunnan on tuettava tätä toimintaa,
että kyläkaupat säilyisivät
monitoimikeskuksina kylillä. Toisin sanoen on välttämätöntä suorastaan,
että tämmöinen aloite menisi läpi
täällä eduskunnassa.
Toinen asia, mihin puuttuisin, on se, että noin 80 000
pk-sektorin yrittäjää lopettaa seuraavan viiden
vuoden aikana toimintansa, jos emme pysty järjestämään
sukupolvenvaihdoksien rahoitusta ja erilaisia tukitoimenpiteitä.
Kyläkauppiaita minun käsitykseni mukaan on useita
tuhansia, jotka siirtyvät joko kokonaan eläkkeelle
tai ainakin lopettavat liiketoimintansa. Se on toinen ongelma meillä Suomessa,
ja siihen minun mielestäni kauppa- ja teollisuusministeriö ei
ole riittävästi paneutunut tällä hetkellä.
Uskon, että tämä ed. Laukkasen tekemä hyvä aloite
tukee kyläkauppojen toimintaa sillä tavalla, että talousvaliokunnassa
minun mielestäni tämä aloite on otettava
käsille ja vietävä juridisesti eteenpäin.
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Yhtenä hyvän aloitteen
allekirjoittajana haluan myöskin omalta osaltani puoltaa
tätä aloitetta ja toivoa sille asianmukaista ja
myönteistä käsittelyä talousvaliokunnassa.
Viime vuosina kylät ovat olleet todella ankaran kohtelun
alaisina ja kun kaupatkin sieltä lähtevät,
niin sellaisilla henkilöillä, joilla ei ole omaa
autoa tai mahdollisuutta ajaa autoa, on todella vaikeuksia enää ollenkaan
asua kylillä yksinomaan sen vuoksi, että ruokaa
kaupasta ei ole saatavissa.
Aluepolitiikasta voi sanoa, että kauppa- ja teollisuusministeriön
toimesta on viime vuosina entistä enemmän pyritty
vain siihen, että erilaisia tukimuotoja karsitaan. Se on
sinänsä tietysti ollut ihan hyvä tavoite,
mutta siinä on helposti mennyt lapsi pesuveden mukana.
Täytyy muistaa, niin kuin täällä hallituksenkin
taholta usein ilmoitetaan, että aluepolitiikassa ei ole
mitään yhtä poppakonstia tai käänteentekevää keinoa. Siksi
tarvitaan pieniä erilaisia toimenpiteitä, ja niistä muodostuu
sitten hyvä aluepoliittinen kokonaisuus.
Kylillä asuvien ihmisten kannalta tämä vähittäis-
ja lähikaupan tukemisasia on nimenomaan sellainen toimenpide,
joka auttaa niitä asukkaita ja asukaspohjan säilyttämistä ja
mahdollistaa sitten muunkin yritystoiminnan ja yleensä toiminnan
ja asumisen näillä kylillä. Tämän
vuoksi haluan vahvasti painottaa, että talousvaliokunta
kiireellisesti käsittelee tämän ja antaa
sellaiset ohjeet sitten eteenpäin, ellei tätä sellaisena
voida hyväksyä, että kauppa- ja teollisuusministeriö omalta
osaltaan tekee tarvittavat korjaukset ja että rahat tulevat
kylään ja lähikaupoille.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensin pari lyhyttä kommenttia ed.
Kemppaiselle. Käsitys siitä, että vähittäiskauppa
voisi saada investointitukea, perustuu varmaan siihen, että nykyinen
laki yritystoiminnan tukemisesta lähtee siitä,
että vähittäiskauppa voi saada tukea, kun
kyseessä on matkailuhanke tai alueen elinkeinon kehittämisen
kannalta tärkeä pieni yritys. Näin voi
saada, mutta äärimmäisen harvoin. Se kyläkaupparakenne,
josta me nyt täällä puhumme ja josta
huolta kannamme, tulkitaan hakemuksessa matkailuhankkeeksi. Tässä on
myöskin ristiriita. Siksi tavallaan tämän
lain ja asetuksen kohdentamista tulisi arvioida myöskin
uudelleen ja olennaisesti kattavammaksi. Ei myöskään
voi pitää lähtökohtana sitä,
että voi saada tukea vain, jos hanke lisää työpaikkoja
tai jotain muuta. Kyse on siitä, että tällä tuella
voidaan säilyttää nimenomaan laaja-alaisesti
sitä palvelurakennetta, mistä on kannettu huolta.
Haluankin vielä lopuksi osoittaa edustajakollegoille
kiitoksen siitä, että tämä on
nyt ymmärretty todellakin tällaisena laaja-alaisena
aluerakennekysymyksenä ja nähty, että Suomi
näyttää perin erilaiselta, jos meiltä muutamassa
vuodessa häviää muutama sata kyläkauppaa.
On se vaan niin, että kauppa ja koulu ovat niitä perusedellytyksiä,
peruspalveluja, joita kylärakenteen olemassaolo ylipäätään
tarvitsee. Jos niitä häviää, sen
jälkeen on ihan turha kuvitella, että sinne muuttaa
myöskään uusia asukkaita.
Lopuksi vaan totean, herra puhemies, myöskin sen, että täällä on
erittäin ansiokkaasti tätä kysymystä lähestytty.
Tämä todella on yhdyskuntapoliittinen kysymys,
syvästi Suomen aluerakenteeseen vaikuttava kysymys, ympäristönäkökulma
on tässä lakihankkeessa erittäin merkittävä eikä suinkaan
vähäisin ole myöskään
kulttuurinäkökulma siitä, mikä merkitys
kulttuurisesti ja historiallisesti kylillä on suomalaisessa yhteiskunnassa
ollut. Sellaista kylärakennetta monesta eri näkökulmasta
on syytä myöskin puolustaa.
Nyt kun täällä on paikalla ollut
monia talousvaliokunnan jäseniä, niin todella
toivon, että tämä saa arvoisensa kohtelun
siellä, ja mikä tärkeintä, tehän
voitte myös arvioida erilaisia vaihtoehtoja. Ei tämä lakialoitteen
malli, millä tukea nyt halutaan osoittaa, ole välttämättä ainoa.
Te voitte asiantuntijakuulemisen kautta löytää tähän
myöskin muita ideoita ja saattaa tämän
tärkeän asian päätökseen.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Totean ed. Laukkaselle, että investointituki
todella lähtee siitä, että siinä luodaan
uusia työpaikkoja lähinnä uusiin yrityksiin,
eli vanhoille yrityksille investointitukea ei myönnetä, ellei
siinä luoda jotain uutta. Toisaalta taas, kun kyläkaupoista
on kysymys, minun mielestäni se on yksi matkailuelinkeino
sillä alueella. Siinä mielessä meidän
pitäisi lainsäädäntöä muuttaa, että kyläkauppojen
investointituki ja korkotuki voitaisiin hoitaa vaikka tilapäislainsäädännöllä, jos
ei muu auta.
Keskustelu päättyy.