7) Hallituksen esitys laiksi Metsähallituksesta Hallituksen esitys laiksi Metsähallituksesta
annetun
hallituksen esityksen (HE 154/2004 vp) täydentämisestä
Sirkka-Liisa Anttila /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ei todellakaan ole kiitollinen tilanne
esitellä maa- ja metsätalousvaliokunnan mietintöä Metsähallituslaista, kun
katselee tätä salin kuhinaa, mutta toivon, että ääneni
kuitenkin kuuluu. (Hälinää)
Puhemies:
(koputtaa)
Pyydän edustajia rauhoittumaan ja siirtämään
palaverit salin ulkopuolelle.
Kiitoksia, puhemies! — Hallituksen esityksen ja valiokunnan
laatiman mietinnön mukaan Metsähallitus säilyy
nykyisen kaltaisena liikelaitoksena, joka harjoittaa liiketoimintaa
säädettyjen yhteiskunnallisten velvoitteiden puitteissa
sekä hoitaa sille säädetyt julkiset hallintotehtävät.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että Metsähallituksen
hallinnassa on kolmannes valtakuntamme alueesta. Liiketaloudellisten
vaatimusten lisäksi Metsähallituksen alueiden
käyttöön kohdistuu jo tästä syystä myös
yhteiskunnallisia odotuksia. Alueiden sijainnista pääasiassa
Pohjois- ja Itä-Suomessa johtuu lisäksi se, että Metsähallituksen
toiminnalla onkin huomattava alueellinen merkitys.
Metsähallituksen yleisiä yhteiskunnallisia
velvoitteita ovat muun muassa luonnonvarojen kestävä hoito
ja käyttö mukaan lukien biologisen monimuotoisuuden
suojelu ja tarkoituksenmukainen lisääminen, virkistyskäytön
ja työllisyyden edistäminen, saamelaisten kulttuurin
harjoittamisen edellytysten turvaaminen, varautuminen tehtävien
hoitamiseen myös poikkeusoloissa sekä metsäpalojen
ehkäisyyn ja torjuntaan liittyvät tehtävät.
Metsähallituksen yhteiskunnallisten velvoitteiden asianmukainen
huomioon ottaminen käytännön toiminnassa
edellyttääkin velvoitteiden erityistä huomioon
ottamista tulos- ja muun omistajaohjauksen yhteydessä sekä Metsähallituksen
toiminnan suunnittelussa, jota on tarkoitus toteuttaa laajaan kansalais-
ja sidosryhmäkuulemiseen perustuvana, osallistavana luonnonvarasuunnitteluna,
kuten tälläkin hetkellä.
Läpinäkyvyyden ja kilpailuoikeudellisten vaatimusten
turvaamiseksi julkiset hallintotehtävät ja liiketoiminta
erotetaan nyt kuitenkin sekä toiminnallisesti että rahoituksellisesti
aikaisempaa selvemmin toisistaan. Esitysten mukaan julkisten hallintotehtävien
rahoituksessa siirrytään valtion talousarvion
kautta tapahtuvaan rahoitukseen ja nykyiset ristisubventoinnit puretaan.
Talousarvion kautta tapahtuva rahoitus lisääntyisi noin
17 miljoonaa euroa vuodessa Metsähallituksen tuloutuksen
valtiolle kasvaessa vastaavasti. Organisatorisesti erottaminen tarkoittaa
julkisten hallintotehtävien keskittämistä liiketoiminnasta
erilliseen yksikköön, jonka päällikkönä toimisi
luontopalvelujohtaja.
Metsähallituksen hallinnassa olevien alueiden käyttöä koskevat
yhteiskunnalliset tarpeet liittyvät myös paikallisen
väestön perinteisiin ja eri laeissa vahvistettuihin
oikeuksiin käyttää Metsähallituksen
hallinnassa olevia valtion alueita lähinnä poronhoidon
ja luontaiselinkeinojen harjoittamiseen. Aivan oman kokonaisuutensa
tässä mielessä muodostavat vapaata metsästysoikeutta
valtion mailla koskevat metsästyslain säännökset.
Valiokunta pitääkin tärkeänä sitä,
että esityksellä ei muuteta kyseisiä paikallisen
väestön oikeuksia. Metsähallitus-laki
on niin sanottu hallintolaki, jolla säädetään,
millä tavalla Metsähallituksen hallinnassa olevien
alueiden hallinnointi ja asioiden käsittely muutoinkin
Metsähallituksen sisällä järjestetään.
Säädettävällä lailla siis
ei ratkaista Metsähallituksen hallinnassa nykyisin olevien
alueiden omistusoikeutta eikä alueisiin kohdistuvia muita
oikeuksia.
Tämä on asia, josta on hyvin paljon virheellistä tietoa
liikkeellä erityisesti Lapin väestön
keskuudessa, ja ainakin valiokunta on yrittänyt tehdä parhaansa
sen eteen, että oikea tieto lisääntyisi
Lapin väestön keskuudessa, että todella
kysymyksessä on hallintolaki eikä yksittäisten
ihmisten oikeuksiin tavalla tai toisella puuttuva lainsäädäntö.
Vaikka Metsähallitus on liikelaitos ja vaikka sen hallinnassa
olevien valtion alueiden käytön tulee olla taloudellisesti
tarkoituksenmukaista, ei taloudellisuusnäkökohta
saa olla se ainoa Metsähallituksen toimintaa ohjaava periaate.
Yhteiskunnan kokonaisetuun kuuluu kannattavan liiketoiminnan harjoittamisen
ohella se, että Metsähallituksen hallinnassa oleviin
alueisiin liittyvät muut yhteiskunnalliset tarpeet tulevat
asianmukaisella tavalla huomioon otetuiksi. Tämä tulee ottaa
huomioon myöskin Metsähallituksen tulostavoitetta
asetettaessa nimenomaan yhteiskunnallisten velvoitteiden osalta.
Tulostavoitetta ei tule asettaa niin korkeaksi, että se
vaarantaa yhteiskunnallisten velvoitteiden täyttämisen.
Tässä mielessä valiokunta pitää tärkeänä,
ettei Metsähallitus käytä asemaansa siten,
että esimerkiksi kilpailutilanne joillakin alueilla vääristyy.
Eikä ole myöskään tarpeen, että Metsähallitus
harjoittaa aina liiketoimintaa itse kaikilla sen toiminta-alueilla,
vaan tarkoituksenmukaista voi olla, että Metsähallitus
on eräillä alueilla vain mukana luomassa edellytyksiä ulkopuoliselle
yritystoiminnalle.
Arvoisa puhemies! Valiokunta toteaa, että poronhoitoon
liittyvistä oikeudellisista kysymyksistä säädetään
poronhoitolaissa, jonka velvoitteiden huomioon ottamisesta lakiehdotukseen
sisältyy luonteeltaan informatiivinen säännös.
Valiokunta katsoo, että poronhoitoon liittyvien aineellisten
säännösten tulee jatkossakin sisältyä poronhoitolakiin
eikä lähinnä hallinnollisia säännöksiä sisältävään
lakiin Metsähallituksesta. Lakiehdotuksen säännös
poronhoitolaissa olevien velvoitteiden huomioon ottamisesta korostaa kuitenkin
sitä, että Metsähallituksen tulostavoitetta
tulee tarpeen niin vaatiessa voida tarkistaa.
Kuntalaisilla on Pohjois-Suomen alueella vapaa metsästysoikeus
Metsähallituksen hallinnassa olevilla valtion mailla. Oikeudestahan
on säännökset metsästyslain
8 §:ssä, jota koskevia perusteluja on valiokunnan
metsästyslakia koskevassa mietinnössä.
Oikeuden toteutumisesta huolehditaan muun muassa siten, että Riista-
ja kalatalouden tutkimuslaitos arvioi vuosittain oikeuden käytöstä aiheutuvat
vaikutukset riistakantojen kestävyyteen. Tällöin
tieto paikallisen asukkaan metsästyksestä ja saaliista
on ensiarvoisen tärkeää kiintiöpäätöksen
määrittämiseksi. Tältä osin
tiedot ovat vielä puutteellisia, ja sen takia yhteistyötä on
kehitettävä. Metsähallituksen metsästyslupien
myynti tapahtuu sanotun arvion tuloksen sallimissa puitteissa. Valiokunta pitää tärkeänä,
että menettely säilyy jatkossakin samanlaisena.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että perustuslakivaliokunnan
lausunnossa on edellytetty, että erävalvontaa
koskeva säädös on liian avoin eikä täytä oikeasuhtaisuuden
eikä lailla säätämisen ja siihen
liittyvien täsmällisyyden ja tarkkarajaisuuden
vaatimuksia. Tästä johtuen hallituksen täydentävässä esityksessä lähdetäänkin
siitä, että nämä erävalvontaa
koskevat säädökset annetaan erikseen,
ja se on valiokunnan mielestä täysin perusteltua.
Silloin pitää vaan huolehtia siitä, että näillä erätarkastajilla
on riittävästi sitten valtuuksia tehtäviensä hoitamiseen. Tämä on
kysymys, josta me valiokunnassa keskustelimme hyvin paljon.
Laki tulee voimaan nyt sitten perustuslakivaliokunnan kannanoton
mukaan heti vuoden alussa, koska ei ollut mahdollista näitä siirtymäajan säädöksiä
ottaa
käyttöön perustuslakivaliokunnan lausunnon
mukaisesti. Tämä tietysti asettaa sitten Metsähallituksen
toiminnoille tavattoman suuren haasteen lähimmän
kahden viikon aikana. Silloin Metsähallituksen tulee rakentaa
järjestelmä, jolla nämä luvat
voidaan jatkossa myöntää kiintiölupana
paikallisen väestön tarpeisiin, ja sitten sen
lisäksi tulevat elinkeinoelämän ja bisneksen
tarpeeseen tarkoitetut erilaiset luvat. Perustuslakivaliokunnan
lausunnon mukaisesti näiden lupapäätösten
kohdalla pitää jatkossa olla mahdollisuus valitukseen,
ja tätä koskevat tarkennukset on tehty valiokunnan
mietintöön perustuslakivaliokunnan lausuntojen
pohjalta.
Tulee olemaan Metsähallitukselle melkoinen haaste,
että 1. ja 2. päivä tammikuuta nämä tietyt asiat
ovat kunnossa, mutta uskomme, että Metsähallitus
siitä selviää. Tulimme valiokunnassa
yhteistyössä ministeriön ja Metsähallituksen
kanssa siihen tulokseen, että lakiesitys on kuitenkin tässä vaiheessa
parasta viedä eteenpäin ja toteuttaa, vaikka meillä oli
yhdessä vaiheessa sellainen toivomus, että olisi
tätä vuodella siirretty ja voitu tehdä asioita
kukaties vähän pidemmällä valmistelulla,
mutta aika näyttää, miten näistä haasteista
selvitään.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää näitä esityksiä tarpeellisina
ja tarkoituksenmukaisina ja puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä edellä esitetyin
huomautuksin ja muutamin muutosehdotuksin, jotka ovat pitkälti teknillisiä.
Sen lisäksi valiokunnan mietintöön sisältyy
yksi lausuma, jossa valiokunta edellyttää, "että hallitus
osoittaa valtion talousarvioesityksessä korkeakouluille
ja/tai oppilaitoksille tarvittaessa lisärahoituksen,
jos valtionmaalla sijaitsevien opetus- ja/tai tutkimusmetsien
pysyttäminen korkeakoulujen ja/tai oppilaitosten
hallinnassa sitä vaatii".
Tämä tarkoittaa käytännössä sitä,
että kun tällä hetkellä noin
20 000 hehtaaria on opetusmetsiä ja nämä sopimukset
ovat määräaikaisia, niiden voimassaoloajat
ovat olleet jopa 25 vuotta, valiokunnalle toimitetun selvityksen
mukaan nykyinen opetusmetsien hallintaa koskeva käytäntö ei
ole esityksen mukainen siltä osin, kuin esityksessä on
ehdotettu ristisubventioiden purkamista. Niinpä kevään
aikana maa- ja metsätalousministeriö ja opetusministeriö neuvottelevat näistä sopimuksista,
ja tätä tarkoitusta varten valiokunta halusi liittää ponnen,
että jatkossa turvattaisiin näiden oppilaitosten
tarvitsema rahoitus näiden opetusmetsien mahdollisiin vuokriin ja
käyttöön, jotta ei kävisi niin
kuin nyt on käynyt Senaatti-kiinteistöjen kohdalla,
että me jatkuvasti törmäämme
siihen, että Senaatti-kiinteistöjen tarvitsemia
vuokria ei tahdo löytyä budjettiesityksestä.
Se on ollut aika suuri ongelma. Kun maa- ja metsätalousvaliokunta
muun muassa kävi Pohjois-Karjalassa Joensuussa Metsäntutkimuslaitoksella,
ensimmäinen asia, jolla meitä lähestyttiin,
oli se, että heiltä puuttuu vuokria 300 000.
Tämän kokemuksen valossa haluamme jo nyt evästää hallitusta,
että näiden opetusmetsien tarvitsemien vuokrien
pitää löytyä budjetista. Se
on minusta aivan turhaa näissä kitsailla siitä yksinkertaisesta
syystä, että ne ovat käytännön tarpeen
sanelemia, ja kun kerran tähän järjestelmään
mennään, ettei ristisubventiota ole, silloin ne
vuokrat myöskin tarvitaan.
Lopuksi haluan kiittää ministeriötä ja
ministeriä hyvästä yhteistyöstä ja
valiokunnan jäseniä erinomaisesta turnauskestävyydestä.
Tämä ei ole ollut helppo harjoitus, mutta tämä on
ollut varsin mielenkiintoinen harjoitus, ja mikä parasta,
me olemme tehneet sen täydellisessä yhteisymmärryksessä.
Siitä valiokunnan jäsenille suuri kiitos.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Ilkka Kanerva.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan kunnianarvoisa puheenjohtaja
kuvasi varsin tarkoin sitä keskustelua, mikä tuotti valiokunnassa
yksimielisen mietinnön, ja myöskin niitä vaikeuksia,
jotka kohtasimme tämän prosessin aikana. Täytyy
sanoa, että kohta 18 vuotta valiokunnan jäsenenä olleena
tämä oli kahden kovimman savotan kohde, jossa
jo mielikuvitukselle ja kokemukselle annettiin vihoviimeinen koe,
että tästä tilanteesta selvitään.
Toinen oli poronhoitolaki aikoinaan, joka tässäkin
oli kuvassa mukana koko ajan. Sen kohdallahan kävi niin,
että 1983—1987 eduskunnassa poronhoitolakiesitys
raukesi, kun se eduskunta ei siitä pystynyt silloin selviytymään,
ja seuraava eduskunta siitä sitten selvisi vähän
samanlaisilla menettelytavoilla kuin nyt. Nyt sitten tässä jouduttiin
toisenkin ongelmallisen asian kanssa tekemisiin, se oli vuoden 1993
metsästyslaki, jossa ensimmäinen äänestystulos
täällä lähetekeskustelussa eduskunnassa
oli 82—83. Oli pelättävissä,
että siitä tulee ulos sellainen lakiteksti, jota ei
pystytä vahvistamaan, jotenka silloinkin jouduttiin erityisratkaisuihin.
Nyt tämä kaikki palasi elävänä mieleen,
kun tätä prosessia käytiin. Perustuslakivaliokunta
sitten järjesti vielä omat pikku yllärinsä siihen
päälle niin, että sitten lähes
olemattomassa ajassa yhdessä taitavien virkamiesten kanssa
tästä hommasta selvittiin.
Tähän prosessiin liittyy hyvin mielenkiintoinen
tieteellinen havainto, ja se on se, että kun tämä metsästyslaki
osoittautui olevan ongelmallinen tässä yhteydessä,
niin se paine tuli yksinomaan Lapin läänin alueelta,
ei lainkaan vapaan metsästysoikeuden alueelta Kainuusta
ja itäisestä Oulun läänistä.
Siis toisin sanoen ongelma koettiinkin nimenomaan Lapissa olevaksi.
Arvoisa puhemies, minun sallittaneen todeta, että tälle
tieteelliselle näytölle löytyi äskeisellä suullisella
kyselytunnilla valtavan hyvä evidenssi, näyttö siitä,
miten vaikeita nämä asiat ovat. Kun silloin puhunut
ministeri lausahti jotakin sellaista, joka 36 vuoden kokemuksella
Lapissa tutkimuslaitoksen johtajana ei sattunut oikein kohdalleen,
niin kun yritin viitata kysymykseni alussa tähän
tapaukseen, minut vaiennettiin ja pistettiin istumaan takaisin.
Toisin sanoen se kuvaa sitä, että Lapissa on sellainen
kokemus, että tuntuu siltä, että niin
kuin koko ajan vedetään höplästä,
että niin kuin se totuus ei saa tulla esille. Tämä instituutio
on siinä samalla tavalla mukana näköjään.
Mutta tämä valta puhemiehellä aina on,
ja sitä ei nyt tässä kiistetä ollenkaan.
Ei saateta perustuslakivaliokunnan arvioitavaksi, menettelikö puhemies
oikein vai väärin. Se on hänen vallassaan.
Kysymys on tieteellisesti mielenkiintoinen vielä toisellakin
tavalla. Se on tieteellisesti mielenkiintoinen sillä tavalla,
kuinka helposti voidaan provosoida prosessi käyntiin. Tämä prosessi
provosoitui käyntiin erään riittävän
arvovaltaisen ja vaikutusvaltaisen henkilön puolihuulesta, joka
käynnisti valtavan oikeusopillisen selvittelyn, millä tavalla
tätä metsästyslain 8 §:n vapaan metsästysoikeuden
oikeutta Lapissa aiotaan nyt muka hävittää.
Toivottavasti tämä prosessi on osoittanut sen,
mikä on se hyvä puoli tässä,
että nyt ovat kaikki puolueet yksimielisesti mukana, että sitä ei
olla hävittämässä, elikkä se
ollaan niittaamassa pöytään, että se
asia on nyt näin ja se ei tästä tule
muuttumaan. Tämä olkoon tuleville eduskunnille
näyttö siitä, että asianlaita
todellakin näin on.
Sitten näistä muista ongelmallisista asioista. On
erinomaisen hyvä, että tämä rakenteellinen ratkaisu,
joka näihin asioihin nyt löydettiin, valituskelpoinen
päätös, toivottavasti rauhoittaa sitten
näitä vapaan metsästysoikeuden käyttäjiä sillä,
että nyt noudatetaan metsästyslain kestävän käytön
pykälää vihoviimeiseen pisteeseen saakka,
ja silloin on kaikki samalla viivalla. Jos passiivisen säätelyn
elikkä metsästysaikasäätelyn puitteissa
on tarvetta kestävän käytön
periaatteella rajoituksiin, ne iskevät kummallakin puolella, sekä vapaan
metsästysoikeuden puolella että kiintiölupapäätösten
puolella. Niin, että tämä on opetus siitä,
että lakeja ei aiheettomasti eikä perusteettomasti
säädetä, vaan kaikki on koko ajan hallinnassa.
Vaikka tämä oli tuskallinen prosessi, tämä oli
minusta kuitenkin hyvä prosessi sen takia, että se
näyttää nyt kaikilta osilta kaapin paikan,
se antaa oikeusvarmuuden kaikelta osalta, se asia on kaikilta osilta
nyt käyty läpi eikä kukaan koskaan voi
syyttää, että olisi hätiköiden tehty,
kun on kaivettu viimeinen mutalikkokin ympäri ja katsottu,
mitä siellä stratigrafiassa on materiaalia kätkettynä.
Sitten vielä kahteen asiaan. Toinen koskee tätä Morenia-ongelmatiikkaa.
Tämä oli Morenia kakkonen, jälleen kerran
maa-ainesrakentajien operaatio tässä. Tämä sama
operaatio käytiin Tieliikelaitoksen käsittelyn
yhteydessä. Silloin se tuskallisen prosessin kautta hoidettiin
ratkaisuun, jota nyt kaikki noudattakoot. Nyt on käyty
se täsmälleen sama operaatio: samat toimijat,
samat puheenvuorot, samat paperit. Kun nykyisin on sanojenkäsittelylaitteet,
niin ei mitään muuta kuin muuttaa ne muutamat
sanat vaan ja samaa lausuntoa voi syytää uudestaan
ja uudestaan eduskuntaan mielipiteenilmaisuna, mutta joka tapauksessa
tämäkin asia on nyt käännetty,
se asia on kirjoitettu auki mietinnössä.
Sitten kolmas asia, joka on kaivettu jälleen kerran,
joka oli valiokunnassa joku aika sitten muutenkin, on Metsähallituksen
hallinnassa olevien valtionmaitten käyttäminen
opetusmetsinä ja tutkimusmetsinä, huom. tutkimusmetsinä myöskin,
koska se liittyy muun muassa Helsingin ja Joensuun yliopistojen
tutkimustyöhön, jossa täytyy olla pitkäjänteisyyttä,
jossa ei voida ottaa sitä riskiä, että kun
metsä kasvaa 100 vuotta, 150 vuotta, niin se on jonkun
budjettipäätöksen takana, jatkuuko tutkimustyö vai
ei, meneekö joku pilaamaan ne jollakin päätehakkuulla
jnp. Nyt tälle on viitoitettu tie ja annettu kahdelle ministerille
selkänoja hoitaa nämä neuvottelut asiallisesti,
ja tähän myöskin Metsähallituksen
liikelaitoksena johto tyytyköön.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa puhemies! Helppo yhtyä ed. Pulliaisen sanoihin
ja antaa tunnustus valiokunnalle, sen puheenjohtajalle ja jäsenistölle
loppuun saatetusta yksimielisestä mietinnöstä.
Arvoisa puhemies! Metsähallituksella on tällä hetkellä useita
aputoiminimiä: Villi Pohjola, Laatumaa, Morenia. Näiden
aputoiminimien avulla Metsähallitus on tähän
saakka toteuttanut yritystoimintaa, joka on vääristänyt
todellisuudessa markkinatilanteen. Kuten täällä aikaisemmissa
puheissa on useaan otteeseen otettu esiin, on näistä aputoiminimistä ennen
kaikkea Morenia toiminut maa-ainesmarkkinoilla erityisasemassa muihin
toimijoihin nähden. Näin yrittäjien kilpailuasema
on ollut huomattavasti sitä heikompi.
Nyt maa- ja metsätalousvaliokunnan mietinnön
kilpailuoikeudellisen moitteettomuuden tarkennuksella
pyritään vaikuttamaan markkinoiden tasavertaisuuteen.
Metsähallituksen liiketoiminnan tulee olla läpinäkyvää ja
kilpailuoikeudelliset vaatimukset täyttävää kaikilta
osin. Läpinäkyvyys on tässä kohtaa
avainkysymys, sillä aikaisemmin Morenian maksuista Metsähallitukselle
ei ollut tarkkaa tietoa. Jatkossa tulisi kuitenkin pyrkiä Morenian
yhtiöittämiseen, jolloin sen kilpailuasema putoaisi
samalle viivalle yksityisten toimijoiden kanssa. Näin varmistettaisiin
markkinoiden todellinen tasapuolisuus.
Arvoisa puhemies! Toinen tärkeä kysymys, johon myös perustuslakivaliokunta puuttui,
oli lupakysymykset. Nyt on
niin, että Metsähallitus myöntää nykyisin
kymmeniätuhansia metsästys-, maastoliikenne- ja
kalastuslupia vuosittain. Metsähallitus on pyrkinyt niiden
osalta asiakaslähtöisempään
jakeluun. Metsähallitus on käyttänyt
muun muassa ulkopuolisia jakelukanavia. Näitä ovat
olleet Internet, huoltoasemat, erä- ja urheiluliikkeet
ja matkailuyritykset. Nämä luvat myönnetään
erikseen harkittujen kiintiöiden puitteissa. Perustuslakivaliokunta
katsoi kuitenkin, että oli tarpeen tarkentaa, kenellä oli
muutoksenhakuoikeus kiintiöitä koskevista päätöksistä.
Maa- ja metsätalousvaliokunnassa todettiin, ettei ole
tarvetta eritellä muutoksenhakuun oikeutettuja, vaan että valitusoikeus
kuuluu sille, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi
vaikuttaa. Näin muotoiltuna mielestäni säilyy
toimiva jakeluverkosto ja samalla kuitenkin hallinnollisen päätöksen
muutoksenhakuoikeus toteutuu selkeästi. Kaiken kaikkiaan
tämä lakiuudistus parantaa osaltaan nykytilaa,
mutta jatkolle jää toiveita.
Täällä salissa on useaan otteeseen
kiinnitetty maa- ja metsätalousministeriön valmistelutyöhön
huomiota tämän lain osalta, eikä kritiikki
ole ollut täysin aiheetonta. Toivon, että maatalousministeri
kävisi pikaisesti neuvottelut, joissa sovittaisiin erävalvojien
toimintavaltuuksista. Mielestäni on täysin turhaa
rakentaa uutta järjestelmää erävalvojien
siirtämiseksi Metsähallituksen piiriin. Tämä aiheuttaa
ongelmia erityisesti heidän toimivaltansa määräytymisessä.
Niinpä erävalvonta kuuluukin mielestäni
poliisitoimen piiriin, jolla on toimivalta luonnollisesti koko maassa.
Matti Kauppila /vas:
Herra puhemies! Tässä uudelle kansanedustajalle
oli varmasti sellainen mietinnön valmistelun oppitunti.
Jotenkin tuntui, että me teimme tätä vuoden
verran, ja joskus kun näytti siltä, että mietintö alkaa
valmistua, niin sitten yhtäkkiä homma räjähti
käsiin ja tuli jostakin ulkopuolelta viesti, ettei sitä nyt
niin voida tehdäkään. Täällä on
kuvailtu minusta sitä aika hyvin niin valiokunnan puheenjohtajan
kuin muittenkin lausumana.
Oikeastaan meikäläiselle avautui tämä juttu vasta
tässä ihan alkuviikosta, kun tällainen
Lapissa tutkijana oleva Kaisa Korpijaakko täytti 50 vuotta
ja oli hänen haastattelunsa. Ihmettelin sitä,
mistä Lapin ongelmat johtuvat. Valiokunnassa kävi
yli 40 eri tahoa kertomassa ongelmia, ja pääasiassa,
niin kuin ed. Pulliainenkin kertoi, ne kilpistyivät Lapin
ongelmiksi. Kuitenkin varmasti ne asiat ovat koko Suomen ongelmia
eivätkä pelkästään
Lapin.
Mutta täältä oikeastaan löytyi
montakin semmoista lausetta, mitkä pelkistävät:
"Entäpä nyt? YK:n ihmisoikeuskomitea on ilmaissut
huolensa saamelaisten maanomistuksesta, sillä Suomi ei edes
ole kertonut sille, mihin toimiin se on ryhtynyt. Toimikunta kiirehtii
Suomea. Sillä välin sen on pitäydyttävä toimista,
jotka voivat kielteisellä tavalla vaikuttaa asian ratkaisuun." — Elikkä tässä koko
ajan kerrottiin meille Lapista päin, että nyt
vaarantuvat erilaiset niin yksityisoikeudelliset edut kuin sitten
yhteisölliset edut. — "Ja mitä hallitus
on tehnyt? Yrittänyt säätää metsähallituslain,
joka mitä suurimmassa määrin loukkaa saamelaisten
oikeuksia. Perustuslakivaliokunta on onneksi pysäyttänyt
yrityksen."
Elikkä tässä kohtaa avautui se, että nykyisen perustuslain
mukaan ilmeisesti tässä asiassa on oltu laittomilla
lupamenettelytoimilla vähintäänkin, ja
eräpoliisienkin laillisuus on hyvin kyseenalainen sen mukaan.
Kuitenkin meillä VR:n konduktööreillä ja
monilla muilla on erilaisia poliisin oikeuksia. Ovatkohan ne sitten
perustuslain mukaisia? Tässä minusta perustuslakivaliokunta avasi
nyt vähän isomman tapin kuin tarkoitti, elikkä nyt
ilmeisesti pitää mennä eri laitokset
läpi, missä on erilaisia perustuslain vastaisia
oikeuksia.
No, lopputulos minusta oli ihan siedettävä, niin
ettei tätä ole syytä lähteä luku
luvulta toistamaan vaan todeta, että vasemmistoliitossakin, kun
tunnetaan Lapin alueet, oli alkuun aika jyrkkäkin vastustus
tälle asialle, ja pikkuhiljaa sitten tämä mietintö valmistui,
ja mietintö hyväksyttiin yksimielisesti valiokunnassa
ja ilmeisesti hyväksytään täällä eduskunnassa.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Edellisissä puheenvuoroissa on varsinaista
mietintöä käsitelty varsin seikkaperäisesti,
joten en puutu siihen muilta osin, kuin haluan vain todeta sen,
että hyvinkin tilanne voi vuodenvaihteen jälkeen
olla sellainen, että Metsähallitus joutuu palkkaamaan
lisää henkilökuntaa kiintiöpäätöksiin
liittyvistä koukeroista selvitäkseen. Aika sen näyttää.
Toivottavasti kuitenkin myös vuodenvaihteen jälkeen
kansalaiset voivat ostaa niin metsästys- kuin kalastuslupia
myös automaateista, netistä, huoltoasemilta, urheiluliikkeistä,
matkailuyrityksistä jne. häiriöittä.
Lakiesityksen täydennysesityksen mukaan Metsähallituksen
erävalvonnasta säädetään
erikseen. Mietinnössä korostetaan erätarkastajien toiminnan
keskeistä merkitystä erävalvonnan kannalta.
Valiokunta pitääkin tärkeänä,
että Metsähallituksen nykyisillä virkasuhteisilla
erätarkastajilla säilyvät ne poliisi-
ja esitutkintavaltuudet, jotka heille on myönnetty, siihen
saakka, kunnes uusi laki erävalvonnasta annetaan.
Metsähallituksen erävalvoja valvoo ja ohjaa luvallisuuden
ja laillisuuden toteutumista kaikilla Metsähallituksen
hoitamilla alueilla ja kaikkia tulosalueita koskien. Käytännön
valvontavastuu on yhdeksällä erätarkastajalla,
joiden toimialueet kattavat koko maan. Erätarkastajien
määräaikaiset toimivaltuudet uusittiin
viimeksi vuoden 2000 alusta. Tällöin erätarkastajien
toimivaltuuksista poistettiin muun muassa rangaistusmääräyksen
ja rikesakon tiedoksianto-oikeus. Alkuperäisessä MMM:n
lakiesityksessä ne käsittääkseni
olisi palautettu, mutta oikeusministeriö ei niitä hyväksynyt,
ja todennäköisesti tässä tosiaan
myös tämän perustuslain kanssa joitain
ongelmia on.
Kun lakiesitys erävalvonnasta ja erätarkastajista
aikanaan, toivottavasti mahdollisimman pian, saadaan tänne
eduskuntaan, niin erätarkastajille on siinä palautettava
muun muassa edellä mainitut oikeudet, esimerkiksi, niin
kuin totesin juuri, tämä tiedoksianto-oikeus rikesakosta. Kyse
ei ole erätarkastajien vallan lisäämisestä vaan
heidän työnsä järkiperäistämisestä.
Kaikilla Metsähallituksen nykyisillä erätarkastajilla
on poliisin koulutus ja vankka kokemus poliisin kenttätyöstä.
Esimerkiksi äskettäin Itä-Suomeen nimettiin
uusi erätarkastaja, ja hän on tähän
saakka toiminut liikkuvan poliisin vanhempana konstaapelina.
Tällä hetkellähän asiakas
joutuu pahimmassa tapauksessa tekemään hyvinkin
pitkän matkan saadakseen kuitata tiedonannon, joutuu kuluttamaan
siihen aikaa, jotta hän voi maksaa esimerkiksi 50 euron
rikesakon luvattomasta kalastuksesta. Nykytilanteessa erätarkastaja
kirjaa tämän henkilön henkilö-
ynnä muut tiedot, tiedot tapahtumasta ja toimittaa ne poliisille.
Poliisi edelleen toimittaa tiedot rikkoneen kotipaikkakunnan poliisille,
esittää vaatimuksen ja antaa asian kyseessä olevalle
henkilölle tiedoksi. Erärikokset ovat lisääntyneet,
ja valitettavasti ammattimainen rikollisuus on tullut myös
eränkäyntiin.
Erätarkastajien uskottavan toiminnan ja asiakkaan oikeusturvankin
kannalta heidän toimivaltuuksiaan nykyisestä on
syytä jonkin verran laajentaa. Todettakoon, että Metsähallituksen
erätarkastajat ovat työssään
kouluttaneet sekä poliiseja että rajavartioston
henkilökuntaa eränkäyntiin liittyvien
lakien valvonnassa. On tietenkin valitettavaa, että poliisien
resurssit eivät riitä varsinaiseen erästelyvalvontaan
nykyisin kuin hyvin satunnaisesti, ennen kaikkea niin sanottujen valvontaiskujen
yhteydessä yhdessä Rajavartiolaitoksen ja Metsähallituksen
erätarkastajien kanssa. Sakon ja rikesakon määräämisoikeus
on yksi työkalu metsästysrikollisuuden torjunnassa.
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi: Esimerkiksi vuodenvaihteessa
eläkkeelle jäävä Itä-Suomen
erätarkastaja Raimo Suominen on suurimman osan työvuosistaan,
lähes 25 vuotta, toiminut sellaisin poliisivaltuuksin,
että hänellä on ollut rikesakon ja rangaistusvaatimuksen
tiedoksianto-oikeus. Toimintavuoden 99 loppuun saakka oli hänen
mielestään silloin helpompaa niin hänelle
kuin asiakkaalle eikä mitään ongelmia esiintynyt.
Niin hän tänään totesi, kun
hänelle soitin.
Toivottavasti heti alkuvuodesta saamme tosiaan käsiteltäväksemme
tämän lakiesityksen erävalvonnasta ja
samalla erätarkastajilta rikkomuksen sattuessa puuttuva
niin sanottu sakotusoikeus palautetaan, näin uskon; se
on kaikkien etu. Painotan vielä lopuksi, että kyseessä eivät
ole uudet oikeudet ja valtuudet eikä näitten valtuuksien laajentaminen.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Monelle kuulijalle pettymykseksi ed.
Kähkönen puhui niin hyvän puheenvuoron
tästä erävalvonnasta ja tarkastuksesta
ja siihen liittyvästä kokonaisuudesta, että minun
ei tarvitse sitä kuitata enää uudestaan
eikä toistaa, jolloin tyydynkin lyhyemmin puhumaan tästä paikalta
toteamalla, että on erinomaisen hyvä asia, että maa-
ja metsätalousvaliokunta käsitteli tämän
aiheen oikeassa hengessä ja siinä hengessä myöskin
torjui sen monessa virkamiesportaassa esiintyneen riistohalun, jolla
lappilaisten paikallisten asukkaitten metsästysoikeus olisi
ikään kuin saatettu luvanvaraiseksi ja maksun
alaiseksi. Tätä tervehdin erityisellä tyydytyksellä.
Täällä on kiitelty ja itsekin varmaan
myöhemmin sopivan tilaisuuden tullen kiittelen perustuslakivaliokuntaa
tästä täsmällisyydestä,
mutta tämän asian käsittelyn osalta voisi
todeta, että perustuslakivaliokunta on sortunut semmoiseen nippelioppiin,
että onkohan heillä ollut oikein loppujen lopuksi
kokonaisuudesta tajua ja käsitystä, mitä syntyy
ja mitä tulee. Tässä viittaan ed. Kähkösen
käyttämään puheenvuoroon toteamalla,
että hyvä tästä kuitenkin tuli,
kun näin hoidettiin ja näin tehtiin.
Harry Wallin /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä täytyy varmaan
heti paikalta kommentoida ed. Lahtelan puheenvuoroa siltä osin,
kun hän esitti, että virkamiehet olisivat esittäneet
paikallisen väestön metsästysoikeuden
rajoittamista; näin ei ole ollut. Tämä on
hallintolaki, jossa viranomaistehtävät jäävät
Metsähallitukseen ja liikelaitospuoli tai bisnespuoli menee
liikelaitokseen. Tämä on hallintolaki, jossa on
vain eriytetty liiketoiminta ja hallinto toisistaan. Missään
vaiheessa ei ainakaan valiokunnan asiantuntijakuulemisessa ollut
haluja rajoittaa paikallisen väestön metsästysoikeutta.
Seppo Lahtela /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Wallinin tarkennus oli kyllä hyvä tässä asiassa,
mutta tarkoitin, ehkä sanoin epäselvästi
sen, että hevosmiesten tietotoimiston tietojen mukaan tämmöisiä hankkeita on
ollut monta vuotta jo vireillä ja nyt ne on varmaan pantu
kerralla järjestykseen.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä laiksi
Metsähallituksesta ja sen täydentämisestä puutun
yhteen asiaan. Puutun omistusoikeuteen, maanomistusoikeuteen, ja
siihen, miten se Lapissa tällä hetkellä on.
Sattuneesta syystä olen tähän asiaan
joutunut vähän paneutumaan ja sen takia olen erittäin
hyvilläni, että mietinnön sivulla 7 ja 8
otetaan kantaa tähän asiaan.
Tästähän on viime päivinä lehdissäkin
jopa puhuttu, ja itse olen nähnyt erilaisia tilakirjoja
ja oikeudenpäätöksiä jo 1700-luvun
alusta ja 1600-luvun lopultakin kaiketi ja niihin liittyviä oikeudenkäyntejä,
ja kun Metsähallitus on perustettu vasta 1800-luvun lopulla,
niin on aika mielenkiintoista, että on syntynyt semmoinen
käytäntö, joka nyt on purkautumassa niin
päin, että ne, jotka asuvat Lapissa ja omistavat
siellä maata ja joita voi kutsua lappalaisiksi tai lappilaisiksi
eikä pelkästään saamelaisiksi,
ovat joutuneet osittain sen uhkan alle, että he eivät
ehkä omistakaan omia maa-alueitaan, jotka ovat monessa
polvessa heille tulleet ja joihin liittyy sitten kaikki käyttöoikeudet
sekä kalastuksen, metsästyksen että luontaiselinkeinojen
suhteen. Tämä asia ilmeisesti vaatii vieläkin
lisää jatkoselvityksiä. Olen itse nähnyt
oikeusviranomaisten useita tutkimuksia tähän liittyen,
ja toissapäivän Helsingin Sanomissa yksi näistä tutkijoista
kertoi oman mielipiteensä ja kauhisteli suomalaista oikeuskäytäntöä,
miten nämä olot voineet ollakin näin
sekaisella tavalla järjestettyjä.
Sen takia on erittäin hyvä, että valiokunta
korostaa, että "ehdotetulla lailla annettaisiin ainoastaan
säännökset siitä, millä tavalla
Metsähallituksen hallinnassa olevia alueita hallinnoidaan
ja miten asioiden käsittely muutoinkin Metsähallituksen
sisällä järjestetään.
"Toisin sanoen, tämähän on sitä,
joka kuuluu tähän hallintolakiin, kun uusitaan.
Se on ihan asiallinen kommentti. Ja valiokunta jatkaa sitten: "Säädettävällä lailla
ei siten ratkaista Metsähallituksen hallinnassa nykyisin
olevien alueiden omistusoikeutta eikä alueisiin kohdistuvia
muita oikeuksia. Metsähallituksen on vastaisuudessakin
otettava toiminnassaan huomioon kaikki oikeusjärjestelmämme
tunnustamat oikeudet." Seuraavalla sivulla, lainaan vielä hivenen
lisää tätä mietintöä:
"Valiokunta kiinnittää esityksen perustelujen
mukaisesti huomiota siihen, että säännös
ei tarkoittaisi, että sanottujen luontaiselinkeinojen harjoittamiseen
liittyvät oikeudet kuuluisivat vain saamelaisille ottaen huomioon,
että oikeudet ovat jo kauan kuuluneet osaksi kaikkien Pohjois-Suomen
paikallisten asukkaiden elämää." — Eli
lappilaisten elämää. — "Säännös
ei siten muuttaisi nykytilaa." Nämä ovat erittäin
tärkeitä lauseita, ja luulen, että näihin
tulevat vetoamaan Lapissa jo nyt vakituisesti asuvat ihmiset ja
maanomistusta siellä harjoittavat, ja ymmärrän
tämän asian niin, että Metsähallitus
joutuu tätä asiaa jatkossa selvittelemään, kun
tämä hallinto muilta osin rakentuu uusien, modernien
systeemien mukaisesti.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Perustuslakivaliokunnan lisäksi myös
ympäristövaliokunta on antanut lausuntonsa tähän
mietintöön hallituksen esityksestä laiksi
Metsähallituksesta.
Olemme painottaneet varsin paljon nimenomaan sitä,
että Metsähallituksen tulostavoitteiden pitäisi
olla sen kaltaisia, että ne eivät pakota epäsuorasti
Metsähallitusta ryhtymään esimerkiksi
hakkuisiin, jotka vaarantavat vanhojen metsien sinänsä erittäin
arvokkaiden luontokohteiden tulevaisuutta ja olemassaoloa.
Valiokuntamme viittasi yhteiskunnallisiin velvoitteisiin, hyvin
laajasti myös saamelaisten kulttuurin harjoittamisen edellytysten
säilyttämiseen, vuorovaikutusjärjestelmän
kehittämiseen Metsähallituksen ja Lapin asukkaiden
välillä. Alue-ekologinen suunnittelu on erittäin
tärkeätä, ja myös sidosryhmien
mukaan ottaminen tähän on valiokuntamme mielestä ollut
tärkeätä.
Edelleen tulostavoitteista sanomme varsin selkeästi:
"Valiokunta katsoo, että Metsähallituksen tulostavoitetta
asetettaessa tulee sen yhteiskunnalliset velvoitteet ottaa täysimääräisesti huomioon.
Tulostavoitteita ei tule asettaa niin korkeiksi, että se
vaarantaisi metsien suojeluarvojen tai virkistyskäyttömahdollisuuksien
säilymisen. Tähän tulee valiokunnan mielestä kiinnittää erityistä huomiota."
Erityistä merkitystä tulostavoitteilla on
Ylä-Lapin osalta. Tämän toteamme myös
selkeästi tässä ja toteamme myös,
että metsätalouden ja poronhoidon yhteensovittaminen
on keskeinen Metsähallituksen Ylä-Lapin luonnonhoitoalueen
tavoitteista ja mielestämme nämä intressit pystytään
yhteensovittamaan. Tämä on selkeästi ympäristövaliokunnan
lausunnon luvussa "Metsähallituksen tulostavoitteesta"
luettavissa.
Nyt kun katsoo, miten maa- ja metsätalousvaliokunta
on tätä asiaa käsitellyt omassa mietinnössään,
niin täällä puhutaan yhteiskunnallisista velvoitteista,
niiden huomioon ottamisesta. Tässä mielessä maa-
ja metsätalousvaliokunta on tämän tulostavoiteasian
huomioinut. Mehän asetimme sen lausunnossa erityiseen arvoon.
Totesimme maa- ja metsätalousvaliokunnalle, että se on
meillä lausuntoehdotuksena.
Lausuntona, jonka annoimme nimenomaan maa- ja metsätalousvaliokunnalle,
että se ottaisi sen erityisesti huomioon, oli tämä mainittu
osallistavan suunnittelun merkitys ja riittävien määrärahojen
turvaaminen erävalvonnan järjestämiseen.
Tämä erävalvonta ympäristövaliokunnan näkökulmasta
on tärkeä asia. On hyvä, että tämä ylimenokausi,
mistä oli puhetta, on taattu sillä tavalla, että maa-
ja metsätalousvaliokunnan mietinnössä tämä asia
on huomioitu ja yksiselitteisesti todettu erävalvonnan
jatkuvan huolimatta siitä, että tähän
lakiin ei sitä tullut mukaan. Se jatkuu, kunnes erityislaki
saadaan aikaan. Se on tärkeä asia.
Ympäristövaliokunta tuntee toki Metsähallituksen,
nimenomaan sen luonnonsuojelutoimen ja -velvoitteiden näkökulmasta,
ja olemme muun muassa kansallispuistoja perustettaessa Lappiin ja
muuallekin olleet varsin paljon Metsähallituksen kanssa
tekemisissä. Tämä on luonnollista, koska
Metsähallitus myöskin hoitaa kansallispuistot
ja laatii niille hoito- ja käyttösuunnitelmat.
Tässä keskustelussa, mikä valiokunnassa
käytiin kyseisen lain yhteydessä, tuli selkeästi
esille, että ollaan rakentamassa palomuuria Metsähallituksen
liikelaitoksen ja luonnonsuojelupuolen väliin. Meidän
näkökulmastamme on olemassa, mikä käy
meidän lausunnostammekin ilmi, ilmeiset yhteistoiminnan
mukanaan tuomat edut, siis synergia näiden kahden yksikön
välillä. Lausunnossamme viittaamme siihen, että niitä ei
tulisi hukata. Toisaalta on keskustelussa tullut esille myös
se mahdollisuus, että tämä palomuuri avataan
mahdollisesti joskus niin kuin vetoketju kahteen osaan: bisnes,
liikelaitospuoli, ja toisaalta luonnonsuojelu ja hallinto ja yhteiskunnallinen
toimintayksikkö. Pelkoja on myös esitetty ja näkökulmia
siitä, että tämä liikelaitospuoli
saatetaan myydä ja laittaa myyntiin ja yhtiöittää,
laittaa myyntiin ja muuttaa rahaksi. Tämä ei mielestäni
ole päämäärä, mitä tulisi
tavoitella.
Muuten on tietysti hyvä, että eduskunta on
lopulta saanut aikaiseksi tämän mietinnön.
Tietysti arvokasta siinä on myös se, että se
on yksimielinen, samoin kuin liitteenä olevat lausunnot.
Tuomo Hänninen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys laiksi Metsähallituksesta
pohjautuu valtion liikelaitoksista annettuun lakiin. Esityksessä on
otettu huomioon Metsähallituksen ominaispiirre valtion
suurimpana maa- ja vesiomaisuuden haltijana ja siitä saadut
kokemukset. Tässä laissa Metsähallituksen
tehtävät säilyvät ennallaan.
Lisäksi Metsähallituksen tulee toimia kestävästi
ja tuloksellisesti. Metsähallituksen hallinnassa olevien
alueiden käyttöä koskevat yhteiskunnalliset
tarpeet liittyvät myös paikallisen väestön
perinteisiin ja eri laeissa vahvistettuihin oikeuksiin, muun muassa
poronhoidon ja luontaiselinkeinojen harjoittamiseen.
Oma kokonaisuutensa on vapaa metsästysoikeus valtion
mailla paikallisella väellä Pohjois-Suomessa.
Vapaan metsästysoikeuden toimiminen edellyttää sitä,
että Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos arvioi kestävän
metsästyksen tason, josta varataan riittävä taso
paikallisten metsästäjien ja matkailuyritysten
tarpeeseen. Loppuosa jää sitten Metsähallituksen
myytäviksi luviksi. Tästä vapaasta metsästysoikeudesta
on tullut runsaasti palautetta sekä suullisesti että kirjallisesti.
Liikuttavaa on ollut se huoli, jota ikäihmiset ovat kokeneet
tämän lain valmistelussa. Uusi laki on koettu
uhaksi. En nyt itse usko enkä koe käydyn valmistelun
jälkeen näitä uhkia enää olevan,
kunhan lain henki saadaan myös joustavaksi käytännöksi.
Salakähmäisesti toimimisesta on päästävä sekä metsästyslupien
että kalastuslupien myynnin osalta.
Ylä-Lapissa metsätalouden, porotalouden, matkailun
ja suojelunkin yhteensovittaminen edellyttää tulostavoitteen
asettamista kohtuulliseksi. Lisäksi eri osapuolilta odotan
nykyistä parempaa kykyä sovittaa yhteen toistensa
tarpeita. Ilman joustavuutta Ylä-Lapissa ei voi ennustaa myönteistä tulevaisuutta.
Arvoisa puhemies! Metsähallituksen alueiden käytössä sovelletaan
jo nyt vuorovaikutteista suunnittelua, johon voivat osallistua kaikki
tahot. Tältä osallistuvalta suunnittelulta odotan paljon.
Tämän säädöksen on
toimittava myös käytännössä.
Paikallisen väestön ja matkailuyritysten kulkemiseen
ja yritystoimintaan liittyvät tarpeet on aidosti otettava
huomioon. Kulkupäätökset eivät
saa olla Metsähallituksen sanelupäätöksiä.
Muuten valtio ja paikallinen väki ovat edelleen napit vastakkain,
ja sitä eduskunta ei varmaankaan halua. Odotan tämän
moniulotteisen valmistelun ja laajan käsittelyn rauhoittavan paikallisen
väen tuntoja. Myös Metsähallituksen henkilökunnalta
odotan aitoa läpinäkyvyyttä ja avoimuutta,
jotta pienimmätkin epäilyt saataisiin hälvennettyä.
Yhdessä toimien myös Pohjois-Suomessa voidaan
odottaa eri elinkeinojen ja yritysten menestyvän.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kuten täällä jo
alkaen valiokunnan puheenjohtajan puheenvuorosta on tuotu esiin,
tämän asian käsittely, tämän
Metsähallitus-lain käsittely, on ollut aika lailla
vaikeatakin välillä ja työlästä,
ainakin se on saanut hyvin erikoisia piirteitä. Välillä vaikutti
jo siltä, että hallitus haluaa tämän
asian osalta aikalisää, ja asian käsittely
keskeytettiin oikeastaan maa- ja metsätalousvaliokunnassa.
Sitten kuitenkin kävi niin, että hallitus ei sitä aikalisää halunnutkaan
käyttää, ja näin ollen nyt olemme
tässä tilanteessa. Kuitenkin tämä maa-
ja metsätalousvaliokunnan mietintö on hyvin perusteellinen,
mutta siinä on hyvin myöskin perusteltu ne asiat,
mitkä valiokunnassa nousivat keskeisiksi.
Ongelmia toki varmaan riittää jatkossa. Yksi ongelma
tulee olemaan, mikä valiokunnassakin monissa asiantuntijakuulemisissa
kävi ilmi, erävalvonnan järjestäminen.
Toivottavasti hallitus ja ministeriö pystyvät
valmistelemaan sellaisen lainsäädännön,
millä erävalvonta-asia sitten ongelmattomasti
voidaan järjestää niin, että erävalvonta
itse toteutuu, niin kuin tarkoitettu on, ja myöskin kansalaisten
oikeusturva tulee huomioon otetuksi.
Mietintöön sisältyy myöskin
yksi lausuma, jossa kiinnitetään huomiota metsäopetuksen mahdollisuuksiin
käyttää valtion maita. Erityisesti valiokunta
haluaa muistuttaa siitä, että valtion talousarviossa
jatkossa osoitettaisiin riittävät määrärahat,
jotta opetuskäytössä olevat metsäalueet,
valtion maat, pysyvät jatkossakin näitten oppilaitosten
hallinnassa ja opetuskäytössä.
Mutta erävalvonnasta haluan vain todeta, että todellakin
kansalaisten oikeusturvan kannalta on tärkeää ensinnäkin
se, ettei poliisivaltuuksia lähdetä jakelemaan
eri tehtävissä oleville valtion virkamiehille,
vaan koska Suomessa on yhden asiantuntijaministeriön alainen
poliisiorganisaatio, niin käytetään tämän
poliisiorganisaation asiantuntemus hyväksi.
Hallituksen esityksessähän oli alun perin,
että Metsähallituksen alaisuuteen perustetaan
erätarkastajien virkoja ja erätarkastajille annetaan
Metsähallituksen mailla poliisivaltuuksiin verrattavia
oikeuksia. Tällöin maa- ja metsätalousministeriöön
pitäisi perustaa sisäasiainministeriön
poliisiorganisaatiota osittain vastaavia johtamis- ja valvontavirkoja.
Metsähallituksen olisi järkevää minun
mielestäni kuitenkin eräällä tavalla
ostaa näitä poliisin palveluita poliisilta yhteistyösopimuksella,
kuten oikeastaan monissa tapauksissa tänäkin päivänä tapahtuu.
Nyt tällä hetkellä erävalvojat,
saamamme tiedon mukaan yhtä lukuun ottamatta, ovat poliisikoulutuksen
omaavia henkilöitä. Jos erävalvojilla
on poliisikoulutuksensa perusteella valtuudet myöskin Metsähallituksen maiden
ulkopuolella tietyissä tapauksissa tänä päivänäkin
toimia, mikä estäisi, ettei Metsähallitus
voisi tehdä yhteistyösopimusta ja tietyllä tavalla,
kuten totesin, ostopalveluna ostaa poliisilta nämä erävalvojapalvelut,
jolloinka ei tulisi alueellista eikä asiallista rajaa poliisin
valtuuksien käyttämisessä, kuten saattaa
tulla siinä tapauksessa, että Metsähallituksella
on ikään kuin lainausmerkeissä oma poliisiorganisaationsa, jolloin
näille erävalvojille voidaan myöntää rajoitetut
poliisivaltuudet vain tietyllä alueella eli Metsähallituksen
omistamilla maa-alueilla?
Tässä yhteydessä kuitenkin on paikallaan
alleviivata sitä, että mikäli poliisiorganisaatioon
turvaudutaan, se jää nähtäväksi,
miten tämä erävalvonta tullaan järjestämään.
Mikäli tähän turvaudutaan, tämän
tietyn tyyppisen poliisin sisältä kotoisin olevan
eräyksikön, Metsähallituksen ikään
kuin alaisuudessa toimivan eräyksikön, pitäisi
saada rahoitus kuitenkin muualta kuin poliisin määrärahoista
elikkä siihen pitäisi osoittaa määrärahat
erikseen maa- ja metsätalousministeriön kautta.
Herra puhemies! Valiokunta on kiinnittänyt erityistä huomiota
myöskin Morenian toiminnan läpinäkyvyyteen
ja kilpailuoikeudelliseen moitteettomuuteen. Vajaa kaksi vuotta
sitten, kun Metsähallitukseen perustettiin itsenäinen
tulosvastuullinen yksikkö Morenia harjoittamaan valtion
maa-aineskauppaa, tarkoituksena oli nimenomaan kehittää toimintaa
markkinoita paremmin palvelevaksi ja läpinäkyvämmäksi.
Kun vuonna 2003 Morenia myi noin 3 miljoonaa tonnia maa-aineksia,
Morenian tulos kyseiseltä vuodelta on arvion mukaan noin
1,2 miljoonaa euroa. Tästä tuloksesta Morenia,
kuten valiokunta on saanut kuulla, maksaa veroa osana liikelaitos
Metsähallituksen verotusta, ja lisäksi osa voitosta
tuloutetaan valtiolle. Itse asiassa kyllähän se
niin on, että Morenian voitto oikeastaan tuloutetaan valtiolle
kokonaisuudessaan.
Morenian toimintaperiaatteet ovat sinänsä selkeät,
ja tulosyksikkö maksaa maa-aineksista paikallisen markkinahinnan
mukaisen hinnan ja maksaa vuokraakin toimitiloistaan ja korvauksia Metsähallitukselta
saamistaan asiantuntijapalveluista. Tältä osin
kaikki, ainakin paperilla, näyttää olevan
kunnossa. Mutta se, miten on käytännössä,
jää nyt tämän jälkeen
nähtäväksi. Verrattuna yksityisiin yrityksiin
Morenia on joka tapauksessa erityisasemassa ollessaan osa Metsähallitusta
ja voidessaan hyödyntää Metsähallituksen
koko kiinteistöomaisuutta. Metsähallitushan hallitsee
Suomen maa-alasta kolmattaosaa.
Valiokunta otti mietinnössään kantaa
myös siihen, että Morenian toiminnan pitää olla
läpinäkyvää ja kilpailuneutraalia.
Morenian perustaminen on ollut ikään kuin ensimmäinen
askel kohti läpinäkyvämpää toimintaa
maa-aineskaupassa tällä sektorilla. Seuraava looginen
toimenpide hyvin todennäköisesti tulee olemaan
Morenian yhtiöittäminen jossain vaiheessa. Metsähallitus-lailla
emme tätä kuitenkaan voi säätää,
vaan Metsähallituksen ja ministeriön, valtioneuvoston
viime kädessä, tulee itse viedä tarpeen
vaatiessa toiminnan yhtiöittäminen koko valtioneuvoston
käsittelyyn ja tuoda sitä koskevat tarvittavat
lakiuudistukset eduskunnan käsittelyyn. Tällöin
kysymyksessä on ihan luonnollinen liiketoimintalain mukainen
yhtiöittämistoimenpide.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kuulimme juuri puheenvuoron, joka oli sen
sisältöinen, että jos tätä hallituksen
esityksen täydennysesitystä ei olisi tullut erävalvojien
osalta sellaisena ratkaisuna kuin se nyt tuli, meille olisi käynyt
niin, että yksimielistä mietintöä ei
olisi syntynyt ja olisi myöskin tullut tarve käsitellä tätä asiaa
todella perusteellisesti, koska ed. Hemmilähän
ei nyt ollutkaan tässä asiassa sitä mieltä, kuin
minä ymmärsin, että hän valiokunnassa
kysymystensä perusteella näytti olleen.
Tämä erävalvoja-asiahan on sen laatuinen, että sehän
on erittäin poikkeuksellinen kategoria virkamiehiä sen
takia, arvoisa ed. Hemmilä, että hehän
paitsi valvovat yleistä metsästyslain noudattamista,
niin he myöskin palvelevat Metsähallitusta ja
erikoisesti he palvelevat paikallisia asukkaita tarkastamalla meidän
lantalaisten metsästysluvat, siis nämä ovat
poliisimiehen toiminnasta poikkeavia tehtäviä.
Tämän takia juuri tarvitaan tämä erikoiskategoria.
Mielenkiintoista tässä on se, että sisäministeriö katsoo,
että juuri näin sen pitää sitten
ollakin sekä ministerin kannanotoissa, jotka saatiin yksityistä tietä,
että myöskin sisäministeriötä edustaneen
virkamiehen toimesta, että juuri näin asianlaita
on.
Arvoisa puhemies! Mutta se mielenkiintoinen pointsi oli se,
että eräs asiantuntijataho oli valiokunnassa muistaakseni
sitä mieltä, että ei pidä olla
mitään valvontaa, että siellä pitää saada
olla aivan niin kuin vatukossa vaan! Arvoisa ed. Hemmilä,
ei siellä ole poliisia nähtykään,
millä vuosisadalla lie nähty viimeksi poliisi
niillä Itä-Lapin kairoillakaan. (Ed. Kähkönen:
Näin on!) Minä siellä olin tutkimuslaitoksen
johtajana, kuten tuli kerran sanottua, 36 vuotta ja ne kairat olen
kulkenut läppeensä, eikä ole vielä polliisia tullu,
mutta olen ilmassa nähnyt helikopterissa heitä sentään
kuitenkin. Sen sijaan erävalvojia siellä on näkynyt
ja tullut vastaan maastossa jnp.
Eli tässä, arvoisa puhemies, on nyt erittäin
tarpeellista, että nyt eivät mene munat ja makkarat jatkossa
sekaisin, vaan tämä erävalvojien erityislainsäädäntö säädetään
juuri sen takia, että nämä tehtävät
ovat kaikesta muusta "poliisitoiminnasta" poikkeavia tehtävänkuvan
mukaisesti. Ja vielä jos ajatellaan Lapin kairaa, arvoisa
ed. Hemmilä, niin missä se on se poliisilaitos
tai kihlakunnan konttori, mistä ne tilaukset tehdään
ja sieltä 200 kilometrin päästä ruvetaan
pyytämään, että tiällä ois
rosvoja varmaan liikenteessä, että suattaisko
tulla paikalle!
Pertti Hemmilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kaikella kunnioituksella ed. Pulliaisen näkemyksiä kohtaan
toteaisin kuitenkin, että hän on ymmärtänyt
täysin väärin sen, mitä olen
puhunut äsken juuri tai sitten hän ei ole ymmärtänyt
kuulemaansa. Tarkoitin nimittäin juuri sitä, mitä hänkin
tarkoittaa, että tarvitaan erävalvontaa, tarvitaan
asiantuntijat tähän erävalvontaan, ja
tällä hetkellä nämä erävalvojat
ovat poliisikoulutuksen saaneita — yhtä lukuun
ottamatta — poliisikoulutuksen saaneita. He ovat poliisimiehiä,
ed. Pulliainen. He ovat poliisimiehiä. Ja näin
ollen siellä kairalla aina, kun nämä erävalvojat
liikkuvat ja kulkevat siellä, ihmisten ilmoilla varmaan
siellä kairallakin taikka ihmisten ulottumattomissa, niin
he ovat poliisimiehiä.
Minä olen sitä mieltä, että ylimääräisiä hallintobyrokraatteja
tähän maahan ei tarvita, vaan tarvitaan toimijoita,
tarvitaan poliisia kentälle, tarvitaan poliisia myöskin
sinne erävalvonnan kentälle valvomaan niitä toimenpiteitä.
Me olemme varmasti ed. Pulliaisen kanssa tästä aivan
yhtä mieltä. Se, kuka on se organisaatio, joka
viime kädessä valvoo sitten näitten eräpoliisien
toimintaa, niin sehän on vähempiarvoista, ja se,
mitä ne eräpoliisit siellä kentällä tekevät,
niin se on se tärkein asia.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä ymmärsin äsken, että ed.
Hemmilä tarkoitti sitä, että Metsähallitus ostaa
ostopalveluna nämä toiminnat poliisijärjestelmältä,
kihlakunnan konttorista jnp. Minä yritin kuvata, arvoisa
puhemies, ed. Hemmilälle, että kun se toimeksiantaja
on se Metsähallituksen viranomaistaho, niin se samalla
käskee katsomaan ne intressit, mitä Metsähallituksella
instituutiona on. Siinä se on se pieni ero, mutta se on äärimmäisen
olennainen ero.
Lauri Kähkönen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan samoin kuin ed. Pulliainen myös
itse käsitin ed. Hemmilän puheenvuoron tältä osin,
jos käsitin väärin, niin käsitin. Joka
tapauksessa totean vielä ed. Hemmilälle, että mielestäni
tälläkään hetkellä erätarkastajat Metsähallituksen
puolella — ja toivottavasti tämä voidaan
huomioida tietyin osin, kun niiden tehtäviä laajennetaan,
niin kuin omassa puheenvuorossani toivoin, jotka ovat ennenkin olleet — eivät
hallintobyrokratiaa lisää. Päinvastoin!
Tälläkin hetkellä se on kenttätyötä,
se on ihmisten palvelemista hyvin paljon, ja tarvittaessa sitten puututaan
niihin rikkomuksiin, jos niitä esiintyy.
Simo Rundgren /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Perustuslakivaliokunta lausui tästä erävalvonnasta
ja totesi, että asianmukaisin vaihtoehto järjestää se
olisi säätää erävalvonnasta
erikseen siten, että laissa olisi säännökset
valvojista, koulutuksesta, tehtävistä, toimivallasta
ja sen käyttämisen edellytyksistä, niin kuin
on menettely rajavalvonnan ja tullin osalta. Totta kai tätä valvontaa
tarvitaan, mutta kyllä minä haluan ottaa tässä esiin
sen näkökulman, että kun me puhumme esimerkiksi
Lapin erämaista — jos teillä jollakin
on kokemusta ja näkemystä siitä, minkälaisista
mittasuhteista puhutaan — niin ei muutamalla valvojalla
sitä asiaa hoideta, vaan olennainen lähtökohta
on se, että lainsäädäntö tehdään
paikallisen väestön kanssa sillä tavalla
yksimielisesti yhteistyössä, että paikallinen
väestö sitoutuu siihen. Silloin metsästäjät
itse valvovat, silloin riistanhoitoyhdistykset toimivat niin kuin
avainasemassa siinä. Tähän luotan paljon
enemmän kuin muutamaan valvojaan noissa valtavissa kairoissa.
Pertti Hemmilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tärkeintä on se, mitä ne
poliisimiehet, ne erävalvojat siellä kentällä tekevät, se
on tärkeintä. Eikä tärkeää ole
se, minkä organisaation palveluksessa he viime kädessä ovat. Se
ei ole tärkeätä, ja tästä me
olemme varmasti kaikki yhtä mieltä. Sen vuoksi
minäkin haluan kiinnityttää huomiota
siihen, että jos nyt jonkun toisen ministeriön
elikkä tässä tapauksessa esimerkiksi
maa- ja metsätalousministeriön alaisuuteen joudutaan
perustamaan sitä varten joku viranomaisyksikkö,
että sen tehtävänä on valvoa tätä poliisitoimintaa,
mikä tapahtuu siellä erämailla, erävalvojien
tekemää poliisityötä, niin ei siinä nyt
ole hirveän paljon välttämättä järkeä, mutta
voi olla, että tämä ongelma poistuu sillä, että tällainen
yksikkö perustetaan jo olemassa olevien resurssien puitteissa
eikä siitä aiheudu lisää hallintokustannuksia.
Voi olla, että se onnistuu näin, mutta ministeri,
joka onneksi istuu täällä aitiossa, varmasti
tätä vahtii sitten siellä omassa ministeriössään — ministeri
Korkeaoja — ja tästä tulee vielä erittäin
hyvä esitys eduskunnan käsiteltäväksi.
Näin me toivomme.
Sirkka-Liisa Anttila /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Paajanen täällä otti
esille tämän kilpailuneutraliteettikysymyksen
ja nosti aivan erityisesti esille Morenian. Minä muistuttaisin
siitä, että me valiokunnassa tosiaan tätä asiaa
käsittelimme ja pidämme tärkeänä sitä,
ettei Metsähallitus käytä asemaansa siten,
että kilpailutilanne joillakin aloilla vääristyy.
Jos olen oikein ymmärtänyt — ministeri
voi sen vielä tarkemmin vahvistaa — tästä kilpailutilanteen
mahdollisesta vääristymisestä on tarkoitus
tehdä selvitys, ja siihen me luotamme, että tämän
selvityksen jälkeen asiat ovat kunnossa, koska ilmeisesti
Morenia saattaa olla juuri sellainen yksikkö ja toiminnon
ala, joka saattaisi olla ihan viisasta vaikka yhtiöittää.
Ed. Tiusanen puhui tästä osallistuvasta suunnittelusta.
Metsähallituksen toiminnassa se toimii tällä hetkellä erinomaisen
hyvin, emmekä nähneet mitään
tarvetta nostaa sitä lainsäädäntötasolle,
koska se on käytännön toimintatapa ja
se toimii ilman, että siinä on mitään
lainsäädännön kehikkoa ympärillä.
Erävalvonnan järjestämisestä täällä on
käyty jo varsin hyvää keskustelua, ja niin
kuin on todettu, siitähän hallitus tulee antamaan
aikanaan sitten oman esityksensä.
Haluaisin lopuksi kiittää erittäin
asiallisesta ja asiantuntevasta keskustelusta. Uskon vakaasti, että tällä Metsähallitus-lain
uudistuksella luodaan sellaiset puitteet, että Metsähallitus
voi jatkossa hoitaa ne tehtävät, jotka sille laissa
on säädetty, parhaalla mahdollisella tavalla.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Ei ollut tarkoitus tässä kaapata
viimeistä puheenvuoroa, viimeistä sanaa, vaan
kävi vain niin, etten aikaisemmin tuohon listalle
ehtinyt. Aika lyhyesti nyt tässä yhteydessä muutaman
asian poimin täältä.
Ensiksikin tämä kysymys paikallisten oikeuksista:
Me olemme kansallispuistolain yhteydessä jo päässeet
alulle ja jyvälle siitä, että siinä on
kysymys erittäin vahvoista oikeuksista. Meidän
perustuslakivaliokuntamme on nämä todennut. Vieläkin
tässä yhteydessä otan sieltä esiin
perustuslakivaliokunnan erään kohdan, jossa luetellaan
saamelaisten, paikallisten asukkaitten perinteiset oikeudet, erityisperusteiset
oikeudet ja sitten tämä kuntalaisen lakiin perustuva
oikeus kalastukseen ja metsästykseen oman kuntansa alueella.
Varmasti vielä joudumme eduskunnassa käymään
tätä kysymyskenttää läpi
ihan Lapin oikeushistorian kannalta. Se on vain sillä tavalla,
että Tornion ja Kemin Lappien alueella on erilainen oikeushistoria
koskien maanomistuskysymyksiä kuin muualla Suomessa. Oikeusministeriöhän
on juuri asettanut työryhmän, jonka määräaika
tulee kai täyteen ensi kesän korvalla, ja siinä pyritään nyt
kartoittamaan sitä kysymystä, joka koskee nimenomaan
sitten saamelaisalueella saamelaisten ja lappalaisten — aivan
kuten täällä ed. Akaan-Penttilä totesi,
oikein analysoi sitä, että siellä on saamelaisten
ja muun paikallisen väestön, joita voidaan nykyisin
kutsua lappalaisiksi, lisäksi meitä muitakin,
jotka Lapissa asumme, nämä käsitteet
ovat vuosien varrella vaihdelleet — meidän, paikallisen
väestön maanomistusoikeuksia.
Se on todettava, että Inarissa esimerkiksi tällä hetkellä on
kai liki parisataa tilaa, jotka ovat näitä vanhoja
talonkirjojaan poimineet esiin, käyneet kartoista läpi
niihin merkityt oikeudet, siis ne eivät ole maanomistusoikeuksia
tilan ulkopuolisiin alueisiin, vaan ne ovat metsästykseen
ja kalastukseen ja poronhoitoon liittyviä oikeuksia, jotka
ovat erittäin vahvoja oikeuksia. Nämä niin sanotut
erityisperusteiset oikeudet ovat mielenkiintoisia siitä syystä,
että niissä saamelaiset ja muu paikallinen väestö ovat
aivan samalla viivalla. Nyt täytyy vaan toivoa, että kun
nämä ihmiset lähtevät näitä oikeuksiaan
peräämään, tilanne säilyisi
hallinnassa ja maankäyttökysymykset metsätalouden,
poronhoidon, matkailun, metsästyksen ja kalastuksen osalta
säilyisivät siellä rauhallisina niin,
että Ylä-Lapin ja Tornion ja Kemin Lappien elämää voitaisiin
kaikilta osin myönteisessä hengessä kehittää.
On ehkä vaikea ymmärtää nykypäivän
Suomessa, kun me puhumme tästä korkean teknologian
ja korkean osaamisen maailmasta, mikä merkitys tällä ympäröivällä luonnolla
ja sen luonnonvaroilla ja niiden monipuolisella käyttämisellä on
Lapin väestölle. Sillä on erittäin
suuri merkitys tänäkin päivänä,
ja sen takia Lapissa alun pitäen oli erittäin
suuria varauksia tämän Metsähallitus-lain
käsittelyn osalta. Pelättiin, että tässä valtio
julistautuu myöskin ei ainoastaan haltijaksi vaan riistakantojen
omistajaksi.
Sikäli kuin nyt olen ymmärtänyt,
tämä vaara on nyt voitu tässä perustuslakivaliokunnan
lausunnon jälkeen tehdyssä uudessa lakiesityksessä poistaa.
Siellähän on päädytty siihen,
että perustetaan erätalouspäällikön
virka ja nämä alueelliset kiintiöt metsästysriistan
osalta sitten hänen alaisuudessaan käsitellään.
Näistä kiintiöistä on sitten
paikallisella väestöllä valitusoikeus.
Tosin perustuslakivaliokunta totesi tuossa lausunnossa, että avoimeksi
jää, kenelle kaikille tämä valitusoikeus
sitten loppujen lopuksi jää. Tässä on tällaisia
kysymysmerkkejä, jotka sitten joudutaan käytännön
kautta käymään läpi. (Ed. Pulliainen:
Olisiko pitänyt luetella ne tahot?) — No, se varmasti
olisi ollut ongelmallista mennä luettelemaankaan. Perustuslakivaliokuntahan
totesi, että on syytä selvittää,
onko ja miten tämä valitusoikeuskysymys on ratkaistava. — Nyt
kuitenkin kaiken kaikkiaan oma käsitykseni on tästä lakiesityksestä sellainen,
että tässä on pystytty ne pahimmat pelot,
joita Lapissa oli, torjumaan ja tässä päästään
semmoiseen tilanteeseen, että paikallinen väestö voi
luottaa siihen, että perinteiset oikeudet näihin
luonnonvaroihin, joita muun muassa metsästyksen ja kalastuksen
kautta hyödynnetään, heillä säilyvät.
Arvoisa puhemies! Ei oikeastaan tässä yhteydessä tämän
enempää. Niin kuin totesin, eduskunta tulee varmasti
vielä käsittelemään perusteellisesti
näitä Tornion ja Kemin Lapin maanomistuskysymyksiä.
Kun paikallisella väestöllä oli odotuksia,
että tässä yhteydessä ne ratkaistaisiin,
niin on selkeää todeta, että tämä laki
ei ollut nyt sitten se paikka, jossa näitä ratkaistaan.
Maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaoja
Arvoisa puhemies! Aluksi haluan kiittää eduskuntaa
asiallisesta ja hyvästä tämän
laajan ja monivivahteisen lain käsittelystä. Voin
yhtyä täällä esitettyihin käsityksiin
siitä, että tämä laki eduskunnan
käsittelyn jälkeen on parantunut ja täyttää ne
tavoitteet, joita laille on asetettu, paremmin varmasti kuin tämä alkuperäinen
esitys. Muutamia kohtia haluaisin tässä yhteydessä todeta.
Lähtökohtahan alun pitäen oli se,
että vaikka taustalla on valtion yleinen liikelaitoslaki,
niin Metsähallituksen kohdalta luodaan kokonaisuus, jossa
nämä yhteiskunnalliset tehtävät
ja liiketaloudelliset tehtävät kuitenkin sisällytetään molemmat
Metsähallituksen toimintaan. Esillähän
oli myös sellaisia vaihtoehtoja, että olisi luotu
kaksi erillistä toimijaa, toinen varsinaista liiketoimintaa
varten ja toinen näitä yhteiskunnallisia toimintoja
varten, mutta nähtiin, että tässä sellainen
pitkä historiallinen perinne, jossa Metsähallitus
on hoitanut yhteiskunnallisia velvoitteita liiketoiminnan ohella,
katkaistaisiin ja se ei olisi toivottavaa, että näin
tapahtuisi.
Eli luotiin tämä perusrakenne, jossa sitten eräänä kysymyksenä oli
valitusmahdollisuus ja Metsähallituksen aseman arviointi,
onko se verrattavissa tavanomaiseen metsänomistajaan ja maanomistajaan
vai onko sillä muunlaista roolia. Perustuslakivaliokunnan
kanta siitä, että ottaen huomioon erityisoikeuksiin
liittyvät kiistat, joihin ed. Rundgren viittasi, pitää selkeästi
olla valitusoikeus, on ymmärrettävä ja
hyväksyttävä lähtökohta,
ja täydennyksellä tällainen menettely
tähän rakenteeseen luotiin.
Tässä ongelmana on se, että valitusoikeus, niin
kuin tiedetään, on oikeusturvan kannalta tarpeellinen,
mutta ei pidä luoda sellaisia rakenteita, että tällaista
mahdollisuutta käytettäisiin väärin
hyväksi ja haitattaisiin normaaleja toimintoja. Sen takia
pyrittiin luomaan järjestelmä, jossa tällaiseen
kiusanteon motiivilla tehtyyn valittamiseen ei ainakaan kannustettaisi
tai luotaisi mahdollisuuksia, vaan että lupakäytäntö voisi jatkua
normaalisti haittaamatta elinkeinotoimintoja siinäkin tapauksessa,
että jostain erillisestä kysymyksestä on
valitettu.
Pidin yllättävänä sitä,
että perustuslakivaliokunta ei katsonut, että on
mahdollista saada siirtymäaika, jotta tätä valitusjärjestelmää olisi
voitu huolella ja perusteellisesti valmistella ja luoda riittävän
pitkä aikaväli sen käyttöönottoon
ja hyvään valmistautumiseen siihen, koska tämä ongelma
tässä oikeustilassa joka tapauksessa vanhan lain
voimassa ollen on ihan samanlainen. Olisin toivonut, että perustuslakivaliokunta
olisi käyttänyt harkintaa ottaen huomioon paitsi
sen, mikä on tämän oikeudentilan kannalta
tarpeellista toteuttaa, myöskin tämmöisen
käytännön järjen siitä,
miten asiat käytännössä voidaan
toteuttaa. Nyt joudumme tekemään nämä muutokset hieman
liian kireällä aikataululla. Kuitenkin toivomme
ja tässä lähtökohdaksi on asetettu
se, että järjestelmämuutos tapahtuu tavalla,
joka ei haittaa elinkeinoja, muun muassa matkailun normaalia toimintaa
tulevan talven aikana.
Herra puhemies! Haluan vielä lopuksi kiinnittää huomiota
siihen, että täällä on nostettu
esiin muun muassa Metsähallituksen Morenia-liiketoiminta,
maa-ainesliiketoiminta. Olen todennut, että kun maa- ja
metsätalousministeriön ja myös Metsähallituksen
oleellisinta toimialaa on uudistuvien luonnonvarojen hyödyntäminen
ja kestävä käyttö, tämä maa-ainesliiketoiminta
sopii kovin huonosti tähän kokonaisuuteen. Olen luvannut,
että maa-ainesliiketoiminnan rooli ja luonne arvioidaan
lähitulevaisuudessa, ja siinä tullaan sitten tekemään
tämän arvioinnin perusteella tarvittavia toimenpide-ehdotuksia.
Vielä pidän myös hyvänä sitä,
että erävalvontakysymys, joka täälläkin
nousi esille keskustelussa, erillisenä kysymyksenä selvitetään.
Se edellyttää yhteistoimintaa maa- ja metsätalousministeriön,
oikeusministeriön ja sisäasiainministeriön
kesken, ja olemme tämän yhteistyön ja
pohdinnan aloittaneet. Tässä suhteessa uskon, että tulemme
saamaan siihen toimivan, hyvän ratkaisun.
Pentti Tiusanen /vas:
Herra puhemies! Haluaisin ministerin läsnä ollessa
vielä siteerata sitä, että ympäristövaliokunta
antoi tästä myös lausunnon ja painotti
muutamaa seikkaa, joista ehkä tärkein on se, että Metsähallituksen
tulostavoitteiden asettamisen yhteydessä luonnonsuojelun ja
sosiaalisen kestävyyden näkökulma on
otettava huomioon niin, että tämä tulostavoite
ei ole liian raskas. Edelleenkin, osallistuva suunnittelu on tärkeää ja
sen merkitys keskeistä.
Luonnonsuojelun puolella, joka kuuluu myös Metsähallituksen
toimialaan, ohjaavana ministeriönä on ympäristöministeriö,
mutta yhteistyö näiden kahden ministeriön
välillä on ollut hyvää, ja toivon
mukaan jatkuu se hyvä tilanne ja myös, kun nyt
on liikelaitos ja toisaalta tämä hallinnollinen
yksikkö ja luonnonsuojeluyksikkö Metsähallituksessa,
synergia jatkuisi edelleenkin näiden kahden yksikön
tai osan välillä eikä niin, että järkevää synergiaa
ei voitaisi toteuttaa.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluaisin vain sanoa, kun ministeri viittasi
tähän, että perustuslakivaliokunta ei
hyväksynyt siirtymäsäännöksen
jättämistä lakiin, että meillä ei
ollut kerta kaikkiaan muuta vaihtoehtoa. Asiantuntijat perustuslain
21 ja 124 §:n perusteella kiistivät tämän
mahdollisuuden, joten sinne ei olisi meille jäänyt
mitään harkintaa.
Toisaalta terve järki kyllä tässä puhuu
sen puolesta, että vähintään
siirtymäsäännös olisi pitänyt
olla, mutta myöskin aivan viimeiseen, kalkkiviivoille,
saakka itse olin ja olen edelleenkin sitä mieltä,
että parempi laki olisi saatu, jos se olisi pantu voimaan
vasta 2006 alusta ja perusteellisemmin käsitelty sitä.
Mutta kun tämmöistä lisäaikaa
siihen ei saatu siitä johtuen, että se oli budjettilaki,
niin sitten jouduttiin pikkusen hankalaan tilanteeseen. Toivotaan,
että lain täytäntöönpano
onnistuu 1.1.2005 alkaen.
Yleiskeskustelu päättyy.