14) Hallituksen esitys laiksi viestintämarkkinalain muuttamisesta
Markku Laukkanen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tässä esityksessähän
ehdotetaan lisättäväksi säännökset
hintakatosta teleyritysten välisissä verkkovuokrissa ja
valinnanvaraisuudesta niin sanotussa mobiiliterminoinnissa. Tällä sääntelyllä arvioidaan
olevan erittäin myönteiset vaikutukset kiinteästä verkosta
matkapuhelinverkkoon soitettujen puheluiden hintoihin — siis
tarkoittaa vaan sitä, että ne alenevat — ja
toisaalta sitten taas, kun asetetaan hintakatto, joka tietysti on
aika erikoinen ilmiö, kun puhutaan kuitenkin aika kilpaillusta
alasta, ottaa hintakatto käyttöön, niin
sillä arvioidaan olevan vaikutusta myöskin laajakaistaverkon
kehitykseen sillä tavoin, että laajakaistan liittymähinnat
laskevat.
Viestintävirastollehan tulee oikeus tämän myötä asettaa
kiinteässä verkossa toimivalle huomattavan markkinavoiman
yritykselle selkeä euromääräinen
hintakatto teleyritysten välisessä käyttöoikeushinnoittelussa,
siis siinä tukkukaupassa, jota teleyritykset, operaattorit,
keskenään käyvät. Totta kai
on tavoitteena myöskin ja lähtökohta,
että välillisesti sitten myöskin hinnat
näkyvät kuluttajahinnoissa, ei vaan niin, että se koskee
tukkukauppaa.
Ensin tästä niin sanotusta mobiiliterminoinnista,
puhemies. Tällä hetkellähän,
kun soitetaan puheluja matkapuhelimesta matkapuhelimeen, niitä hinnoitellaan
eri tavalla kuin matkapuhelimesta soitettaessa kiinteään
puhelimeen tai päinvastoin. Suomen järjestelmähän
poikkeaa tässä muiden Euroopan maiden järjestelmästä,
koska Suomessa matkapuhelinoperaattorit hinnoittelevat suoraan asiakkaalle
puhelun lankaverkosta matkapuhelimeen, kun muissa Euroopan maissa taas
lankaoperaattorit saavat itse hinnoitella puhelun lankaverkosta
matkapuhelinverkkoon. Tämän seurauksena soittaminen
lankapuhelimesta matkapuhelimeen on Suomessa kalliimpaa kuin soittaminen
matkapuhelimesta toiseen, vaikka nyt käsiteltävänä olevan
hallituksen esityksen mukaan matkaviestiverkon sisäisten
puheluiden tuotantokustannukset ovat suuremmat kuin lankaverkosta
matkaviestiverkkoon kulkevan puhelun kustannukset, ja tähän
halutaan nyt puuttua.
Muualla Euroopassahan on käytössä niin
sanottu päästä päähän -hinnoittelu,
jossa kiinteän verkon operaattori hinnoittelee kiinteistä verkoista
matkaviestinverkkoihin soitetut puhelut ja asiakas ostaa sitten
tämän puhelun niin sanotusti yhdellä hinnalla.
Suomessa taas on käytössä sellainen hinnoittelumalli,
jossa kiinteän verkon operaattori hinnoittelee vain puhelun
alkuosan ja matkaviestinoperaattori määrittelee
oman asiakashintansa puhelun loppuosalle. Näin ollen tässä mallissa
asiakas maksaa puhelun eräällä tavalla
kahdessa osassa.
Esityksessä olevan arvion mukaan liikenteen siirtymisen
uuden käytännön mukaiseen valinnaiseen
malliin, hinnoitteluun, arvioidaan kestävän 3—5
vuoteen, minkä jälkeen noin 90 prosenttia kiinteästä verkosta
matkapuhelinverkkoon soitetun puhelun hinnasta toteutettaisiin operaattorin
esivalinnan kautta. Tähän esivalinta-asiaan tulen
vielä vähän tuonnempana.
Tietysti on selvää, että tässä kaiken
aikaa puhutaan nyt markkinasta, joka muuttuu tavattoman nopealla
tavalla, ja melkein rohkenen sanoa, että sen jälkeen,
kun hallitus tämän esityksensä antoi
eduskunnalle — muistaakseni viime keväänä,
olikohan se huhtikuuta, ja sen jälkeenhän tämä oli
lausunnolla hyvin kauan perustuslakivaliokunnassa — on
tapahtunut jo paljon muutosta. On tapahtunut laajakaistahinnoittelussa muutosta
alempaan päin, on menty siihen suuntaan, mikä tämänkin
lakiesityksen tavoitteena on, ja parin vuoden aikana on tapahtunut
hyvin merkittävää muutosta myöskin
niiden puhelujen hinnoissa, jotka on soitettu matkapuhelimesta kiinteään
puhelimeen. Nämä ovat selvästi tulleet
halvemmiksi. Sen sijaan taas kiinteästä puhelimesta matkapuhelimeen
soitettujen puhelujen hinnat eivät ole juuri muuttuneet
parin vuoden aikana, sen jälkeen, kun edellisen kerran
viestimarkkinalakia säädettiin.
Kysehän on aika mittavasta liikevaihtosiirtymisestä.
Arvioidaan, että liikenteen siirtyminen aiheuttaa matkaviestiverkon
palveluoperaattoreille liikevaihtotasolla noin 180 miljoonan euron
ja katetasolla noin 70 miljoonan euron vuosittaisen menetyksen.
Tämä on hyvä esimerkki siitä,
miten mittavia arvoja lainsäädäntö saattaa pitää sitten
toimijoiden kannalta sisällään. Kiinteän
verkon operaattoreille aiheutuvan tulonsiirron on arvioitu olevan
noin 120 miljoonaa euroa liikevaihtotasolla ja noin 15 miljoonaa
euroa taas katetasolla, ja loppuasiakashyödyn on arvioitu olevan
noin 60 miljoonan euron vuositasolla, joka ehkä merkitsisi
noin 20—30 prosentin alennusta nykyiseen hintatasoon nähden.
Tästä taas sitten seuraa se, että kun
tapahtuu näin mittava liikevaihtosiirtymä, niin
on tavattoman tärkeää — ja valiokunta
haluaa alleviivaten sanoa: on välttämätöntä — turvata
kilpailu tasapuolisesti kaikissa televerkoissa, niin siellä mobiiliverkoissa
kuin sitten myöskin kiinteissä verkoissa. Tätä voi
kutsua tällaiseksi symmetriseksi, tasapuoliseksi malliksi.
Valiokunta arvioi, että yrityssektori hyvin nopeastikin
ottaa käyttöön tavallaan sitten sen operaattorin
esivalintamahdollisuuden, kun taas sitten kuluttajasektori varmasti
ottaa sen käyttöön paljon paljon hitaammin.
Valiokunta kantaakin tästä johtuen huolta siitä,
että tavalliselle kuluttajalle muutoksesta syntyvän
hyödyn oletetaan toteutuvan hitaasti, ja painottaa sitä,
että liikenne- ja viestintäministeriön
ja toisaalta Viestintäviraston Vivin on aktiivisesti tiedotettava
kuluttajille tiedotuskampanjoin uudesta mahdollisuudesta itse vaikuttaa
kiinteästä verkosta matkapuhelinverkkoon soitettujen
puhelujen hintoihin, ja se vaikuttaminen tapahtuu nimenomaan sen
esivalintanumeron käyttöönoton kautta.
Toinen asia, jota haluan ja valiokunta haluaa korostaa, on se,
että hallituksen esityksessä ehdotettu hintakatto
koskee kiinteän verkon operaattoreita ja tämän
lisäksi vain operaattoreiden välistä hinnoittelua
eikä välittömästi loppuasiakkaiden
hinnoittelua, ja ne muutokset loppuasiakkaille tulevat, niin kuin
korostin, välillisesti.
Perustuslakivaliokuntahan antoi tästä lausunnon
ja totesi sen, että hintakatto toisaalta pitää nähdä aika
lailla poikkeuksellisena menettelynä ja sitä tulee
täsmentää sillä tavoin, että siinä säädetään
hintakaton asettamistarkoituksesta ja sen asemasta viimesijaisena
tai poikkeuksellisena, tähän liittyen määräaikaisena
markkinoiden ohjauskeinona. Viestintäviraston tekemän
päätöksen tulee siksi olla aina määräaikainen,
kun hintakatto asetetaan, ja sellainen, että päätöksestä käy
ilmi, mille ajalle se asetetaan. Tämä on tavattoman
tärkeää.
Valiokunta haluaa korostaa sitä, että aina
ensin tulee Viestintävirastossa käyttää muita
ohjauskeinoja, ennen kuin ryhdytään hintakaton
asettamiseen. Hintakaton tulee siis olla aina poikkeuksellinen toimenpide,
johon ryhdytään vasta sitten, kun muilla keinoilla
ei ole saavutettu syrjimättömyyttä ja
sellaista kustannussuuntautuneisuutta, mitä tässä tavoitellaan.
On tavattoman tärkeää muistaa myöskin
se, että tänä päivänähän
jo voidaan sanoa, että telemarkkinakenttä on alue,
jolla tämmöinen sanonta, että kilpaillaan
itsensä kuoliaaksi, on monen, varsinkin tällaisen
matkapuhelinoperaattorin kohdalla ollut lähellä.
Välillä kun katselee sellaisia tarjoushintoja,
voi kysyä, miten tällainen on ylipäätään
mahdollista. Miten on mahdollista toimia sellaisilla hinnoilla kannattavalla
tavalla? Sen takia on myöskin välttämätöntä ja
tärkeää nähdä se, että emme
luo sellaista lainsäädäntöä, jolla
me pakotamme katteet ja tuotot niin alhaisiksi, että kiinnostus
esimerkiksi uusiin verkkoihin romahtaa tai laskee tai kyky uusiin
investointeihin häviää. Sen takia, kun
hintakattoa määritellään, täytyy
Viestintäviraston löytää sellainen tapa,
että se on objektiivinen ja se kohtuullinen tuotto määritellään
myöskin sillä tavoin, että teleyritykselle
jää käytettäväksi myöskin
varallisuutta verkkoinvestointeihin. Tämän täytyy
totta kai tapahtua aina jälkikäteisesti eikä sillä tavoin, että asetetaan
hintakatto tuohon ja sitten katsotaan, miten yritys pärjää,
vaan asiaan pitää perehtyä Viestintävirastossa
tavalla, joka antaa mahdollisuuden siihen kohtuulliseen tuottoon,
ja pitää määritellä se
hinnoittelu, arvioida hinnoittelu sillä tavoin, että siinä otetaan
myöskin se huomioon, että yritykset ovat erilaisia,
ja myöskin erilaiset kustannusrakenteet voidaan sitten
hyväksyä.
Valiokunta korostaa sitä, että Viestintäviraston
täytyy hintakatto asettaessaan ottaa huomioon pienten alueellisten
yritysten ja myöskin haja-asutusalueella toimivien teleyritysten
toimintamahdollisuudet ja, totta kai, kuten se totesi, mahdollisuudet
jatkossakin investoida kiinteän verkon kehittämiseen.
Tämä on tavattoman tärkeä kysymys
tämän hintakaton määrittelyn osalta.
Tähän yksimieliseen mietintöön
sisältyy myöskin lausumaehdotus, jossa valiokunta
lähtee siitä, että eduskunta edellyttäisi,
että liikenne- ja viestintäministeriö antaa
liikenne- ja viestintävaliokunnalle vuosittaisen selvityksen
lainsäädännön toteutumisesta
ja sen vaikutuksista. Tällä valiokunta haluaa
turvata todellakin sen, että eduskunta saa ajantasaista
tietoa markkinasta, joka muuttuu tavattoman nopeaa tahtia.
Ehkä tässä keskustelussa voi vähän
myöhemmin sivuta myöskin niitä kysymyksiä,
jotka liittyvät tähän laajakaistastrategiaan,
jonka kansallinen laajakaistatyöryhmä luovutti
liikenne- ja viestintäministerille eilen. Tavoitteet ovat
hyvin kunnianhimoisia, ja totta kai on selvää,
että kun tämä viestintämarkkinalakimuutos
nyt säädetään, muutosten tarkoituksena
on tukea näiden laajakaistastrategian tavoitteiden toteuttamista.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan kunnianarvoisa puheenjohtaja
kuvasi jo sitä, mitä valiokunnassa tapahtui ja
minkälaisen mietinnön yksimielisenä saimme
aikaan tällä kertaa. Tuosta esittelypuheenvuorosta kävi
hyvin ilmi se, että tämä asia ei ole
nyt ensimmäistä kertaa suinkaan käsittelyssä.
Vuoden 2002 valtiopäivillä käsittelimme
viestintämarkkinalakiesityksen yhteydessä tätä samaa
asiaa. Erikoisesti meitä puhututti silloin hinnoittelu
sellaisessa tilanteessa, jossa soitetaan kiinteästä verkosta
matkapuhelimeen. Silloin valiokunnassa kyseltiin hyvinkin tiukkaan
sävyyn esitteleviltä virkamiehiltä sekä ministeriöstä että virastosta, onkohan
nyt se ratkaisu, mikä silloin kirjattiin viestintämarkkinalakiin,
loppuun saakka harkittu vai pitäisikö jo tuossa
vaiheessa ottaa sellainen vaihtoehto huomioon, joka sisältyy
nyt tarkasteltavana olevaan hallituksen esitykseen ja sen pohjalta
tehtyyn mietintöön. Silloin esittelevien ja valmistelevien
virkamiesten viesti oli se, että heidän mukaansa
siinä tilanteessa piti juuri sillä ratkaisulla,
joka silloin hallituksen esitykseen sisältyi, annettaman
eräällä tavalla, uskaltaisiko sanoa,
kannustin mobiilioperaattoreille.
No, nyt me tiedämme oikeastaan, minkälainen
se oli. Se nimittäin selviää tästä mietinnöstä, arvoisa
puhemies. Se käy ilmi juuri niistä rahavirtaluvuista,
jotka valiokunnan puheenjohtaja äsken tuolta mietinnöstä kaivoi
esiin. Siis toisin sanoen siellä nähdään,
millä tavalla nämä liikevaihdolliset
virrat kulkevat ja kuka on voittaja ja millä tavalla voittaja
ja mikä on kuluttajan tavallaan saama etu tästä järjestelystä.
Elikkä nyt sitten voidaan arvioida menneeltä ajalta,
muutamalta vuodelta se, minkälaisille rahavirroille ja liikevaihtovirroille
on annettu mahdollisuus toimia, niin kuin nyt voimassa olevassa
lainsäädännön mukaisessa menettelyssä on
asianlaita. Elikkä näitä asioita voi
lukea hyvin monella tavalla.
Sitten toinen asia on hintakattoasia. Onhan se tietysti markkinataloudessa
sillä tavalla, että onhan tämä poikkeuksellinen
menettely. Se kertoo siitä, että kun olemme näin
persoonallisella alalla kuin tämä viestintämarkkinatoiminta
on, niin ohjausjärjestelmien luominen ja niitten ohjausjärjestelmien
tuottamien tulosten hyväksyntä operaattoreiden
taholla tuottaa äärettömän suurta
vaikeutta, elikkä siis toisin sanoen kaikesta valitetaan
ja prosessit kestävät, niin kuin mietinnön mukaan
käy ilmi, neljä viisi vuottakin, joka on huikean
pitkä aika.
Elikkä siis toisin sanoen viimekätisenä ratkaisuna
pitää olla myöskin senlaatuiset ratkaisut, joita
hallitus esitti ja joita valiokunta yksimielisesti nyt on päätynyt
pitkän keskustelun, yli puolen vuoden kestäneen
keskustelun, jälkeen kannattamaan ja vielä viimeisessäkin
vaiheessa hiillostamaan virkamiehiä, onko nyt tämä asia
ja onko nyt tuo asia. Se taas johti siihen, että mitä enemmän
hiillostettiin, sen enemmän tuli sivuja tähän
mietintöön, elikkä siinä siirryttiin äärimmäisen
yksityiskohtaiseen asian kuvaamiseen, niin että asia tulisi
kaikille selväksi, miksi juuri näin on menetelty
ja mistä tässä itse asiassa on kysymys.
Minä epäilisin ihan samalla tavalla kuin valiokunnan
puheenjohtajakin, että alalla tapahtuu niin paljon ja niin
lyhyessä ajassa, että tuskinpa seuraavat valtiopäivätkään
säästyvät seuraavalta hallituksen esitykseltä,
joka muuttaa viestintämarkkinalakia.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puheenjohtaja! (Ed. Pulliainen: Puhemies!) — Niin,
puhemies. — Arvoisa puhemies! Todellakin, niin kuin valiokunnan
puheenjohtaja Laukkanen esitteli tämän asian,
tämä viestintämarkkinalain muutos on
kaiken kaikkiaan kannatettava. Toisaalta, aivan kuten ed. Pulliainen
totesi, aina kun yritetään markkinataloutta säätää,
se on aikamoinen ongelma, mutta uskoisin, että viime kädessä tässä kuitenkin
ollaan kuluttajan asialla. Nythän toiset teleyritykset
ovat perineet kovia vuokria verkoistaan toisilta operaattoreilta,
siis verkon käyttöoikeudesta. Aivan kuten ed.
Laukkanen totesi, on tämmöistä itsensä kuoliaaksi
kilpailemista myös tapahtunut. Toisaalta haluamme tietysti säilyttää kyvyn
siihen, että teleyritykset pystyvät investoimaan
jatkossakin verkkojen kehittämiseen. Siitähän
ei olekaan kysymys, että hinnoittelu menisi liian tiukaksi.
Pitää pystyä takaamaan, että verkot
kehittyvät, mutta todellakin että siellä pysyy
kohtuus hinnoittelussa. Hintakattohan on tosiaan, niin kuin sanottiin,
vain poikkeuksellinen toimenpide, ja Viestintävirasto valvoo
tätä asiaa joka tapauksessa ennen sitä jo.
Yksi hyvä asia, mikä on todettu mietinnön
perusteluissa, on haja-asutusalueiden ja pienten alueellisten puhelinyritysten
mahdollisuus toimia tulevaisuudessakin. On erittäin tärkeää,
että maaseudulla myös toimitaan ja saamme esimerkiksi
laajakaistayhteydet paremmin toimimaan koko maassa.
Sitten tietysti kiinteästä verkosta matkapuhelimiin
soittaminen halpenee, ja ylipäänsä myös viestintä näillä sähköisillä keinoilla
tulee kansalaisille halvemmaksi. Uskon, että tässä ollaan
hyvällä asialla, mutta tämä alahan
muuttuu hyvin nopeasti, ja voi olla, että taas lähivuosina
joudutaan sitten tätä viestintämarkkinalakia
myös muuttamaan.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun totean varsinkin valiokunnan puheenjohtajan
erityisen hyvän esittelypuheenvuoron jälkeen,
että varmasti kaikki oleellinen tässä asiassa
on sanottu, voisin vielä verrata tämän
lain käsittelyä taksien kilpailunvapauttamiskeskusteluun
kontra tarveharkintakeskusteluun. Tässä on vähän
samanlaisia piirteitä. Totean senkin, että kun
haluamme eduskunnassa kantaa huolta paitsi alueellisesta tasa-arvosta
tieliikenteessä myöskin siitä, että meillä on
monenlaisia operaattoreita kilpailemassa verkkopuolella ja rakentamisessa
erityisesti. Pidän tämän lain, ja erityisesti
siksi, että se oli vielä yksituumainen, voimaantuloa
näillä erityisillä reunaehdoilla ja poikkeuksilla
hyvänä. Katson, että tämän
lain avulla saavutamme luontaista tietä ne keinot, menetelmät
ja tavoitteet, joita Viestintävirasto yritti ahtailla pykälillä tähän
asettaa ja säätää. Uskon, että aika
tekee tehtävänsä tämän
asian kohdalla positiiviseen lopputulokseen pääsemiseksi.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Sallittakoon ensin pari lyhyttä kommenttia.
Ed. Pulliainen, jonka johdolla edellinen mittava viestintämarkkinalain
uudistus tehtiin, osuu aivan oikeaan juuri siinä, että varmasti
tämä nyt istuva eduskunta saa vielä käsiteltäväkseen
uuden parsimisen. Sen verran nopeaa tämän alan kehitys
on. Hyvä esimerkki on kysymys laajakaistan käytöstä puhelujen
kaistana. Nämä voice over internet-, voippipuhelujen
määrät kasvavat dramaattista tahtia,
ja on aivan selvää, että siihen tavalla
tai toisella täytyy myöskin regulatiivisessa maailmassa
reagoida. Iso kysymys on myöskin sitten se, miten tähän
sitten operaattorit sopeutuvat. Nyt jos maksetaan kiinteät
hinnat laajakaistasta, puhelut ovat siellä ja niistä ei
makseta ylimääräistä hintaa
enää ja operaattoreiden katteet tulevat jälleen
laskemaan ja paine siihen, kuka sitten vastaa esimerkiksi syrjäseutujen
laajakaistainvestoinneista, verkkoinvestoinneista, tietysti on kysymys,
josta meidän täytyy sitten eduskunnassa kantaa
paljon huolta.
Ed. Alatalolle vaan kommentti siitä, että tämähän
on ilman muuta poikkeuksellista, että puututaan näin
vahvasti lainsäädännöllä markkinatalouteen,
mutta kun tuota Kiina-ilmiötä katsoo Kiinasta
käsin, niin kyllähän sielläkin
kommunistinen puolue johtaa maailman kapitalistisinta taloutta tällä hetkellä ja
hyvin menee.
Mutta, herra puhemies, tässä yhteydessä on pakko
nyt vielä muutamalla sanalla ja halusinkin nyt, kun äsken
halusin pitäytyä tiukasti tässä mietinnössä,
arvioida vähän tätä laajakaistakysymystä,
koska tämän äskeisen lain tavoitteena
on nopeuttaa laajakaistapenetraatiota, kehittymistä. Eilen
todellakin kansallinen laajakaistatyöryhmähän
luovutti mietintönsä liikenne- ja viestintäministerille,
ja tässä on asetettu uusia, selkeitä tavoitteita
ja painopisteinä ovat laajakaistayhteyksien laadun ja sisältöjen
kehittäminen ja vielä se, että yhteysnopeuksiin
tavoitellaan mittavaa kasvua.
Nythän on aivan selvää, etteihän
niitä nopeuksia, millä meillä on myyty
laajakaistaa, kaikissa maissa edes laajakaistanopeuksiksi hyväksytä.
Sitä ei edes kutsuta laajakaistaksi. Tavoitteena on, että vuoden
2005 loppuun mennessä laajakaistayhteyksistä suurimman
osan nopeus olisi vähintään 2 megaa,
kun ne alun pitäen ovat olleet siellä 256:n pinnassa,
siis olennaisesti alhaisempia kuin nämä. On kerrottu,
että kupariyhteyksistä pystytään
uudella teknologialla ottamaan vielä monikertaisia nopeuksia
irti. Niinpä vuoden 2007 loppuun mennessä yleisin
yhteysnopeus voisi olla jo 8 megaa ja niistä nettiyhteyksistä 90
prosenttia olisi laajakaistaisia.
Tämä totta kai silloin kuvaa sitä,
minkälaiseen verkkoympäristöön
me menemme, ja silloin on tavattoman tärkeätä,
että tämä nähdään osana
myöskin Suomen tietoyhteiskuntastrategiaa. Tästä seuraa
se, että täytyy sitten satsata myöskin
entistä voimakkaammin laajempaan, laadukkaaseen sisältö-
ja palvelutuotantoon. On selvää, että viestintämarkkinakilpailua
tulee lisätä, jotta palveluhinnat laskevat ja
palvelutaso pysyy korkeana, mutta tässä on juuri
tasapainon hakeminen, miten alas hinnat voivat mennä, jotta sitten
voidaan palvelutaso pitää myöskin korkeana.
Haluan, puhemies, korostaa sitä, että mobiililaajakaistan
kehitys on äärimmäisen mielenkiintoinen
teknologinen kehitystrendi maailmalla ja siihen tulee myöskin
Suomessa panostaa ja se tulee pitkässä juoksussa
myös olemaan suurenmoinen mahdollisuus kattaa harvaanasutun
maan syrjäisiäkin seutuja laajakaistan piiriin.
Strategian tavoitteenahan on, että ensi vuoden loppuun mennessä Suomessa
olisi miljoona laajakaistaliittymää. Nopeat, vaivattomat,
kohtuuhintaiset tiedonsiirtoyhteydet halutaan jokaisen suomalaisen
saataville, ja siksi on tavallaan tärkeää,
että hinnoittelun keinulauta pysyy tasapainossa. Mitä alhaisemmiksi
painetaan hinnat, sitä selvempää on,
että silloin tulee aina kysymys siitä, millä tavalla
pystytään huolehtimaan syrjäseutujen
laajakaistayhteyksien rakentamisesta. Sen takia maakuntien roolihan
on laajakaistapolitiikassa ollut tavattoman tärkeä.
Ilman maakuntastrategioita ja niiden toimeenpanoa ja rahoitusta
emme olisi siinä vauhdissa, missä me nyt olemme,
eikä missään tapauksessa saavutettaisi
niitä tavoitteita, mitä nopeista ja kohtuuhintaisista
tiedonsiirtoyhteyksistä on asetettu.
Laajakaistainen Internet-liittymä oli marraskuussa
tänä vuonna noin 710 000 kotitaloudella eli 30
prosentilla talouksista, ja kun yritykset lasketaan mukaan, kokonaismäärä voisi
olla jo noin 750 000. Alueellista vaihtelua on tavattoman paljon,
ja sen alueellisen vaihtelun tasapainoinen kehittäminen
onkin tässä se suuri haaste.
Lopuksi tähän samaan maisemaan liittyvä erittäin
ajankohtainen kysymys, josta haluan pari sanaa sanoa, on TeliaSoneran
osakkeiden myyntipäätös. Luvalla sanoen
ihmettelen tätä ajankohtaa. Oliko nyt oikea aika
tehdä mittava päätös luopua?
Valtuudethan tietysti hallituksella on tehdä tällainen
päätös, eduskunta on antanut ne, mutta
sopii kysyä, olisiko toinen vaihtoehto ollut se, että olisi
tämä myyntipäätös tehty
aikana, jolloin TeliaSoneran osakkeen hinta vastaisi paremmin sen
todellista arvoa. Kaikki mittarit osoittavat sen, kun katsotaan
TeliaSoneran tasetta, katsotaan sen osingonmaksukykyä,
että yhtiö on lähestulkoon velaton ja
tämä vastikään valmistunut kolmannen
vuosineljänneksen tulos on historian paras, TeliaSoneran
historian paras, se on Soneran historian paras, se on Telian historian paras.
Kun vielä tiedetään, että globaalissa
mielessä Euroopassa koko tämä telemarkkina
on lähdössä selvästi myönteiseen
kehitykseen, myönteiseen nousuun, me olemme tilanteessa,
jossa odotusarvot TeliaSoneran osakkeen nousun suhteen ovat tällä hetkellä todelliset
ja oikeat.
Siinä mielessä haluan nostaa tämän
kysymyksen nimenomaan tämän lain käsittelyn
yhteydessä esiin, koska tämän lain vaikutus
myöskin mainittuun operaattoriin on hyvin tärkeä.
Itse olisin pitänyt hyvin tärkeänä,
että Suomen hallitus olisi ryhdistäytynyt parempaan
omistajapolitiikkaan TeliaSoneran suhteen ja pannut ruotsalaiset
järjestykseen. Nythän meitä on siellä viety
mennen tullen. Suomalaisilla kuitenkin on äärimmäisen suurta
osaamista ja panostusta ja tahtoa kehittää sitä yhtiötä sellaiseen
suuntaan, mikä on myöskin kasvavan markkinan,
siis itämarkkinan osalta, luomassa suuria mahdollisuuksia.
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Pyydän palaamaan tähän aiheeseen.
Puhemies! Puhutaan viestintämarkkinalain uudistuksesta,
jolla asetetaan hintakatto ja mobiiliterminointi.
Ensimmäinen varapuhemies:
Kyllä mutta ei TeliaSoneran myynnistä.
Kyllä näillä on ihan suora ja välitön
yhteys, koska tämä viestintämarkkinalain
muutos vaikuttaa välittömästi TeliaSoneran
taseeseen, sen liikevaihtoon ja ennen muuta liikevaihdon rakenteeseen,
koska TeliaSonera toimii sekä mobiilimarkkinassa että myöskin
kiinteän verkon markkinassa. Kyllä tällä,
puhemies, on välitön yhteys, mutta itse asiassa
tämä perusasia tuli tässä nyt
sanottua. Tämä on nyt hyvin ajankohtainen kysymys.
Niin kuin laajakaistastrategia liittyy tähän,
myöskin tämä myyntipäätös
liittyy tähän. Siksi minusta oli tavattoman tärkeää tämä kysymys
nostaa esiin ja myöskin se, että meillä olisi
ollut toinen vaihtoehto, niin kuin sanoin, odottaa parempaa aikaa,
parempaa hintaa — ei ollut mitään kiirettä,
ei ollut mitään pakkoa tähän
myyntiin — ja katsoa, olisiko Suomi voinut valita strategian,
jossa me olisimme ottaneet tiukemman omistajaotteen TeliaSonerasta
ja vieneet sitä sellaiseen suuntaan, mikä olisi
luonut sille vielä paremmat kasvuedellytykset jatkossa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Rohkenen todeta sen, että ed. Laukkanen
kiinnitti huomiota aivan oikeaan asiaan, mikä vaikuttaa näitten
operaattoreitten kykyyn ja arvostukseen. Me olemme juuri päättämässä sellaisesta
lainsäädäntömuutoksesta, jolla
pitää olla vaikutuksia näitten operaattoreitten
arvoon. Mehän puutumme juuri liikevaihtovirtoihin. Me vaikutamme lainsäädännöllä suoraan
siihen, mikä on tuloksentekokyky. Myöskin me vaikutamme
siihen, kuinka paljon varallisuutta sillä firmalla on investoida
tähän nopeasti etenevään kehitykseen. Siis
kaikki tämä on niin kuin totta. Silloin tietysti sen,
jolla on molemmat vallat, on valta vaikuttaa markkinaan suoraan
taloudellisesti ja valta vaikuttaa lainsäädäntöön,
pitää olla hyvin hyvin taitava ja varovainen.
Hallitusneuvos — vai ylijohtaja Haapasaloko se nyt on tämä herrasmies — aina,
kun hän koskettaa mihinkä tahansa, myöskin
silloin, kun hän koskettaa rahaan, se muuttuu tuhkaksi
välittömästi, niin kuin nyt kävi:
4,8 prosenttia pörssinoteerattu arvo rupsahti saman tien. Tässä suhteessa
tässä tapahtui kyllä nyt hallituksen
taustalla oleville voimille työtapaturma, ei voi muuta
sanoa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Sekä liikenne- ja viestintävaliokunnan
nykyinen puheenjohtaja että edellisen kauden puheenjohtaja
molemmat tuntevat asiat erittäin hyvin.
Tämä taloudellinen tilanne, joka seuraa myös näistä muutoksista,
mitä nyt tehdään viestintämarkkinalakiin,
on tietysti tosiasia. Mutta samalla myös se, mitä on
tapahtunut aikaisemmin, on tosiasia ja vaikuttaa tällä hetkellä TeliaSoneraan, se
vaikuttaa suhteellisesti epäsuorasti myös muihin
operaattoreihin. Nimittäin se seikkailu, joka tapahtui
Keski-Euroopassa Saksassa, joka 4 miljardia euroa tuli maksamaan
silloiselle Soneralle, se oleellisesti heikensi tilannetta.
Mitä tulee maksukattoon ja muuhun, on meillä maksukattoja
muuallakin. Sosiaali- ja terveyspuolella on jonkinlainen, tosin
sekin on varsin ylhäällä. Kuitenkin tämä maksukatto
on aivan hyvä paimentamisyritys markkinataloudenkin olosuhteissa.
Se on hyvä, että valiokunta on yksimielisesti
tällä linjalla.
Yleiskeskustelu päättyy.