6) Hallituksen esitys laiksi Sipoonkorven kansallispuistosta
Ympäristöministeri Paula Lehtomäki
Arvoisa puhemies! Hallitusohjelman mukaisesti ympäristöhallinnossa
ja yhteistyössä Metsähallituksen kanssa
on selvitetty kahden kansallispuiston perustamisedellytykset Selkämeren
ja Sipoonkorven kansallispuistojen osalta. Nyt olemme sitten siinä,
uskoakseni aika laajasti ajatellen iloisessa tilanteessa, että Selkämeren
kansallispuiston perustamista koskeva lakiesitys on ollut täällä eduskunnassa
jo pidemmän aikaa käsittelyssä, ja käsittelyyn
tulee nyt sitten hallituksen esitys Sipoonkorven kansallispuiston
perustamisesta.
Ajatuksella Sipoonkorven kansallispuistosta ja erityisesti Sipoonkorvessa
sijaitsevien alueiden luonnonsuojeluarvoilla on pitkä historia,
sillä erilaisissa komitea-arvioinneissa nämä alueet ja
niiden luontoarvot mainitaan jo aina 1970-luvulta lähtien.
Tietenkin on tunnettua, että myös tässä salissa
ja ylipäätään Pääkaupunkiseudulla ja
Uudellamaalla on ollut väkevää tahtoa
jo pidemmän aikaa siitä, että Sipoonkorven
luontoarvoiltaan tärkeälle alueelle perustettaisiin
kansallispuisto.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että Sipoonkorven
alueelle perustettaisiin tässä vaiheessa reilut
1 800 hehtaaria kattava kansallispuisto, joka perustettaisiin
siis tällä hetkellä jo valtion omistuksessa
oleville maille, ja ne maat muodostavat jo tällä hetkellä Sipoonkorven
luonnonsuojelualueen. Se on edustava otos erilaisia metsä-
ja kallioalueita, ja luontoarvojenkin puolesta voidaan katsoa, että se
hyvällä ja myönteisellä tavalla
täydentää Suomen tällä hetkellä 35 kansallispuistoa
kattavaa verkostoa, joka nyt siis muuttuisi 37:ksi, jos nämä lakiesitykset
täällä eduskunnassa hyväksytään.
Toki samalla, kun on korostettava tuon alueen arvokkuutta, on
todettava myöskin se, että tämän hallituksen
esityksen mukaisessa muodossa perustettaessa tämä kansallispuisto
olisi ja on vielä pinta-alaltaan kohtuullisen pieni ja
ennen kaikkea se olisi vielä aika pirstaleinen. Sen vuoksi olennainen
osa tätä esitystä ovat myöskin
suuntaviivat laajentaa tuota kansallispuistoa, koska pelkästään
tämänhetkisessä muodossaan se ei vielä kaikilta
osin vastaa luonnonsuojelulliseen tarpeeseen vaan siinä on
tarpeen sitä selkeästi laajentaa.
Tältä osin erityistä mielenkiintoa — ja
se on sinne esityksen perusteluihinkin kirjattu — on varsinkin
Helsingin kaupungin omistuksessa olevilla tähän
nyt perustettavaan kansallispuistoon, voisi sanoa, elimellisesti
liittyvillä alueilla, jotka siis täydentäisivät
ja yhtenäistäisivät tätä kansallispuistokiinteistöä.
Tavoitteena on, että kansallispuiston perustamisen tai
päätösten jälkeen mahdollisimman
pian valtiovalta voi käydä Helsingin kaupungin
kanssa neuvotteluja mahdollisista maanvaihdoista Sipoonkorven osalta.
Tietenkin on toivottavaa, että Helsingin kaupunki voisi
hyödyntää myös luonnonsuojelulain 22 §:n
mahdollistamaa yhteisöjen omistamien maiden liittämistä kaupunkiin.
Eli maanvaihdoin ja toivottavasti myös jonkin verran liittämisin
noita tärkeimpiä tähän kansallispuistoon
liittyviä alueita on tarkoitus kansallispuistoon saada.
Tietenkin kansallispuiston osaksi voidaan myös hankkia
maa-alueita täydentämään ja
yhtenäistämään tätä pirstaleista
kokonaisuutta, ja myöskin alueen suojelua voidaan vahvistaa
myös yksityisessä omistuksessa olevien maiden
perustamisella yksityisiksi suojelualueiksi, mutta niitä ei
sitten siinä tapauksessa liitettäisi kansallispuistoon.
Sipoonkorven erikoisuus on ilman muuta se, että se
sijaitsee maantieteellisesti tällä alueella, jossa
jo tällä hetkellä asuu merkittävä osa
suomalaisista, elikkä se on aika ison asujaimiston vaikutuspiirissä.
Tietysti oman vivahteensa kansallispuistolle antaa myös
se, että se sijaitsee alueella, jonka erilaiset maankäyttöpaineet
ja tulevaisuuden maankäyttösuunnitelmat ovat hyvin
moninaiset. Sen vuoksi tämän kansallispuiston
lisäksi on esimerkiksi kansallispuistosta merelle ulottuvien
ekologisten käytävien turvaamiseksi, mahdollisen
uuden asutuksen päivittäisen virkistyskäytön
turvaamiseksi ja muutoinkin suojelutavoitteiden ja muiden maankäyttötavoitteiden yhteensovittamiseksi
äärimmäisen
tärkeä painoarvo nyt etenevällä usean
kunnan yhteisellä kaavoituksella, joka tuota aluetta koskee.
Arvoisa puhemies! Jos ja kun eduskunta tämän
lakiesityksen hyväksyy, silloin tulemme tällä kaudella
perustaneeksi kaksi uutta kansallispuistoa, ja se mielestäni
osoittaa ja tuo hyvin konkreettisesti esille myöskin sen,
että Suomessa ja hallituksella on tarkoituksena ja vahvana tahtotilana
ollut myös vahvistaa perinteistä luonnonsuojelua
sekä kansallispuistojen perustamisen että monenlaisen
muun suojelutoiminnan, esimerkiksi Etelä-Suomen metsiensuojeluohjelman,
edesauttamisen kautta.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys Sipoonkorven kansallispuistosta
on nyt vihdoinkin käsiteltävänä täällä eduskunnassa.
Se on todella myönteinen asia, ja siitä kiitos
ministeri Lehtomäelle.
Toivomukseni on, että ympäristövaliokunta voisi
käsitellä asian niin joutuisasti, että ehtisimme
vielä hyväksyä lain näillä valtiopäivillä niin, että pääsisimme
kehittämään ja laajentamaan Sipoonkorven
kansallispuistoa mahdollisimman nopeasti. Hallituksen esitys on
nimittäin vasta ensiaskel tämän merkittävän
kansallispuiston perustamisprosessissa.
Hallitus esittää, että puisto alustavasti
perustettaisiin valtion maille eli nykyisen Sipoonkorven luonnonsuojelualueelle,
jonka pinta-ala on noin 1 800 hehtaaria. Maksimissaan puisto
toivon mukaan olisi ainakin puolet suurempi. Tässä vaiheessa
ollaan vielä kaukana niistä tavoitteista, jotka
asetettiin Metsähallituksen viime vuoden lopulla valmistuneessa
perusteellisessa selvityksessä tämän
kansallispuiston perustamis-edellytyksistä. Eniten kannatusta
on lausuntokierroksen saanut selvityksen VE 2-vaihtoehto, jossa
hallituksen esityksen minimivaihtoehtoon lisättäisiin
kuntien maakuntakaavassa merkittyjä suojelu-,
virkistys- ja metsätalousalueita luonnonsuojelulain 22 §:n
mukaisesti. Tilannehan on se, että Sipoon ja Vantaan alueet
on suurin piirtein jo liitetty, joten kysymyksessä ovat
Helsingin alueet.
Vaihtoehto 3, joka kattaisi alueen merenrantaan saakka, erityisesti
siellä sijaitsevien Natura-alueiden ja tarvittavien viherkäytävien
osalta, on monelle tuntunut hankalalta sen vuoksi, että Porvoonväylä katkaisisi
puiston kahtia. Mainitut alueet ja käytävät
pitää kuitenkin osakaavassa, ja kaavassa ainakin,
suojella perusteellisesti.
Puistoalueen laajentamisen kannalta on ensiarvoisen tärkeätä,
että valtio hankkisi sitä varten lisäalueita.
Avainasemassa ovat eräät Helsingin kaupungin omistuksessa
olevat, noin 600 hehtaarin kokoiset alueet. Ne voitaisiin joustavasti vaihtaa
valtion muualla sijaitseviin rakentamiseen sopiviin alueisiin. Huomioon
ottaen perustettavan kansallispuiston suuri merkitys Itä-Helsingissä asuvien
kuntalaisten virkistystarpeille Helsingin kaupunki voisi päättää lahjoittaa
tai muuten liittää osan näistä alueista
puiston osaksi. Olennaista onkin se, että valtio ja Helsingin kaupunki
aktiivisesti hakisivat maanvaihto- ja muita ratkaisuja siten, että puistoalue
laajentuu ja kansallispuiston tarkoitus ja tavoitteet realisoituvat
kansalaisten kannalta hyvällä tavalla.
Puiston kannalta toinen asia, joka on tärkeä, on
niin sanottu Östersundomin osayleiskaavan laadinta, joka
tapahtuu Vantaan, Sipoon ja Helsingin yhteistyönä.
Kaava-alueena on muun muassa koko Sipoosta äsken vallattu
alue, joten kaavassa todellisuudessa ratkaistaan puiston eteläraja
ja erityisesti se, miten Porvoonväylän eteläpuolella
olevat Natura-alueet ja tarpeelliset viherkäytävät
suojataan. Luontevin eteläraja puistolle olisi Porvoonväylä,
mutta valitettavasti sinne kaavaillulle puistoalueelle on jo ehditty
rakentaa Landbon omakotialue ja samoin siitä itään
poikkeusluvalla joukko omakotitaloja. Toivottavaa olisi, että Porvoonväylän
pohjoispuolelle enempää rakentamista ei kaavassa
hyväksyttäisi, ellei se sitten ole varovaisesti
suunniteltua, niin sanottua täydentävää rakentamista.
Hufvudstadsbladetissa marraskuussa julkaistun uutisen mukaan
näyttäisi siltä, että Helsingin kaupungin
kaupunginsuunnittelu kaavailee muutamaa uutta väestörikasta
kaupunginosaa nimeltä Sundberg, Gumböle, Östersundom
tuolle Sipoolta vallatulle alueelle, pääosin Porvoonväylän
eteläpuolelle. Siitä eteenpäin vielä Sipoon kunnan
alueelle tulisi vastaavasti asuntojen keskitystä Majvikin
alueelle. Koko alueen väestötavoitteena on mainittu
50 000—80 000 asukkaan sijoittaminen
näille maille seuraavien noin 20—30 vuoden aikana.
Jopa 100 000 henkeä on mainittu.
Toivon, että asianomaiset kunnat kunnolla pohtisivat,
ovatko näin mittavat väestötarpeet realistiset
ja tarpeelliset. Mistä nämä ihmiset tulisivat?
Näyttäisi siltä, että moni keskisuuri
kaupunki jouduttaisiin maassamme melkeinpä tyhjentämään,
jotta tähän tavoitteeseen päästään. Koko
tämä väestötavoite tuntuu kyllä turhan mahtavalta.
Suurin hyöty uudelle puistolle tulee itähelsinkiläisille
ja heidän virkistystarpeilleen, tietysti samoin keskiuusimaalaisille
ja vantaalaisille. Toivottavasti se innostaa Helsingin kaupunginvaltuuston
ja kaupunginhallituksen ja johtavat virkamiehet aktiivisesti edistämään
kansallispuiston nopeaa kehittämistä ja laajentamista.
On todella mieluisaa, että tämä ainutlaatuinen luontoaluekokonaisuus
näin lähellä Pääkaupunkiseudun
ydintä voidaan kansallispuistona suojella. Yhdessä Nuuksion
kansallispuiston, Meikon luonnonsuojelualueen ja Vantaan vesistön jokilaakson
kanssa se muodostaa tulevaisuudessa erinomaisen kokonaisuuden, jossa
Pääkaupunkiseudun asukkaat voivat tutustua kauniiseen,
vaihtelevaan luontoon ja virkistyä terveellä tavalla.
Timo Juurikkala /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
Sipoonkorven kansallispuiston perustamisesta on erittäin
tervetullut. Kiitos siitä ministerille. Tämä on
myös kauan odotettu esitys, ja niin kuin tässä tuli
ilmi, niin tätä ei suinkaan ole odotettu pelkästään
tämän hallituskauden ajan, vaan kaikkein parhaat
edelläkävijät ovat osanneet odottaa tätä jo
parikymmentä vuotta, joten oli nyt korkea aika, että tuli.
Tämä kansallispuisto-esitys on tervetullut metropolialueen
kokonaisuuden kannalta. Tässähän syntyy
nyt kansallispuisto, joka on Suomen ainoana lähes metropolialueen
ytimessä, ja niin muodoin tämä tulee
kohottamaan Helsingin seudun ja erityisesti sen itäisten
osien alueen arvostusta asuinalueena jnp. tarjoten samalla asukkaille
virkistykseen ja retkeilyyn mahdollisuuksia, entistä paremmin
luontoharrastukseen, opetukseen, tutkimukseen, kaikkeen siihen,
mihin kansallispuistot valtakunnallisestikin on tarkoitettu.
Kansallispuistostatus on siinä mielessä tärkeä,
että se varmistaa tämän hämmästyttävän
yhtenäisenä säilyneen merkittävän
metsäalueen tulevaisuuden varsin pitkälle ja ilmeisesti
pysyväisesti muilta maankäyttöpaineilta
suojassa. Myöskin kansallispuistostatus mahdollistaa sen,
että ihmisten kulkua siellä pystytään
ohjaamaan sillä tavalla, että kaikkein herkimmät
alueet pystytään säästämään
liialta kulutukselta ja samalla voidaan myöskin yleiseen
kansallispuistojen tapaan rakentaa sinne virkistystä ja
retkeilyä palvelevia rakenteita. Tässä mielessä tätä statuksen muutosta
luonnonsuojelualueesta kansallispuistoksi on joka suhteessa ilolla
tervehdittävä.
Kansallispuistoesitys Sipoonkorven osalta on tervetullut myös
luonnon monimuotoisuuden vahvistamisen kannalta. Edellinen vuosi,
vuosi 2010, oli monimuotoisuuden teemavuosi, ja nyt kun sen yhteydessä havaittiin,
että maailmanlaajuisestikin monimuotoisuuden turvaaminen
ei ole kovin suotuisasti edennyt, todettiin, että tämä nyt
kuluva vuosikymmen on luonnon monimuotoisuuden teemavuosikymmen.
Ehkä hyvä niin. Joka tapauksessa on tärkeätä,
että meillä konkreettisilla toimenpiteillä,
kuten kansallispuistojen perustamisilla, tuetaan Suomen luonnon
monimuotoisuuden säilymistä. Tässä mielessä yhtä suurella
ilolla tervehdin niin Selkämeren kansallispuiston perustamista
kuin Sipoonkorvenkin esitystä.
Sipoonkorven luontohan on varsin monipuolinen, poikkeuksellisen
monipuolinen, eteläisen Suomen luontoalue, jossa on metsiä,
kallioita, pienialaisia soita, ja sitten vielä kaiken kruununa siellä on
näitä perinnemaisemia ja perinnetyyppistä viljelyä siellä harrastetaan.
Siellä on hyvin monimuotoinen ja rikas tämä luonto
kaikella tavalla. Siinä mielessä tämä tuo
Suomen kansallispuistoverkkoon merkittävän lisän,
nimenomaan eteläisten luontotyyppien osalta. Ja kuten täällä ed.
Söderman totesi, niin tämä myös
on koko Pääkaupunkiseudun, eteläisen
Suomen osalta merkittävä siinäkin mielessä,
että tämä on merkittävä osa
Pääkaupunkiseudun niin sanottua Viherkehää,
johon kuuluu Nuuksion ja tulevan Sipoonkorven kansallispuiston lisäksi
muun muassa Vantaan alueita ja Meikon luonnonsuojelualue ja Porkkalan
alueita sekä Helsingin ja Sipoon edustan saaristoa. Tämä Viherkehä on
yksi näitä metropolialueen selkeitä vahvuuksia,
joista meidän tulee pitää huolta, ja
tämä on yksi esimerkki siitä.
Mutta niin kuin aina, tämäkään
esitys ei nyt aivan täydellinen ole. Niin kuin ministerikin
esittelypuheenvuorossaan totesi, niin tässä, mistä nyt aloitetaan,
rajaus on varsin pirstaleinen ja toisaalta myöskin pinta-ala
on pienempi kuin mitä luonnontieteellisillä ja
muillakin perusteilla voitaisiin toivoa. Ymmärrän
hyvin, että tämä hallituksen esitys oli
tässä vaiheessa tarpeellista tehdä tällä tavoin,
jotta saadaan tässä ikään kuin
pää auki ja saadaan kansallispuisto perustettua,
ja tähdätään sitten jatkossa
tämän pirstaleisuuden vähentämiseen
ja pinta-alan kasvattamiseen.
Kuten tässä, myös hallituksen esityksessä,
on todettu, ehkä olennaisimpana ulottuvuutena tässä ovat
nämä Helsingin kaupungin omistamat noin 600 hehtaarin
maat, jotka elimellisesti liittyvät näihin Sipoonkorven
ydinalueisiin. On erinomainen linjaus mielestäni se, mikä tässä hallituksen
esityksessäkin todetaan, että vaihto-omaisuutena
voidaan käyttää muutakin kuin ympäristöministeriön
taseessa olevaa valtion omaisuutta. Tässä viitataan
suoraan Senaatti-kiinteistöihin ja muihin valtion hallinnassa
oleviin omaisuuseriin, joitten avulla tätä vaihtotoimintaa
voidaan harjoittaa.
Oma lukunsa on myös se, että jatkossa, toivottavasti,
pystytään kansallispuistoa laajentamaan liittämällä siihen
myös tällä hetkellä yksityisessä omistuksessa
olevia suojelunarvoisia alueita. Mutta tämähän
tulee tapahtumaan ilmeisesti pääsääntöisesti
Metso-ohjelman kautta ja joka tapauksessa vapaaehtoisin toimin sillä tavalla,
että maanomistajien kanssa päästään
tästä asiasta yhteisymmärrykseen.
Toinen ongelma, joka tässä esityksen kokonaisuudessa
mielestäni on, on se, että tässä ei
ole saman tien liitetty tähän kokonaisuuteen näitä rannikon
Natura-alueita, Östersundomin alueen Natura 2000 -ohjelmassa
mukana olevia alueita. Nämä rannikon Natura-alueethan
eivät ole maankäytön erityisten paineiden
kohteena, ne on turvattu jo nykyisillä säädöksillä.
Eli se ei olisi oikeastaan keneltäkään
pois, että ne liitettäisiin tähän
kansallispuistokokonaisuuteen siten kuin Metsähallitus
selvityksessään esitti. Jos tämä kokonaisuus
näin laajana toteutuisi, silloin varsinkin Sipoonkorven
kansallispuisto olisi moni- puolisuudessaan, monimuotoisuudessaan
aivan omassa luokassaan Suomen kansallispuistojen joukossa, koska
se ulottuisi rannikon merenrantaluontotyypeistä sinne sisämaan
kallioisiin metsiin saakka.
Samassa yhteydessä kiinnitän huomiota myös siihen,
että vaikka näiden ekologisten yhteyksien toteuttaminen
näiden rannikon Natura-alueiden ja tulevan kansallispuiston
välillä ei missään esityksissäkään
ole ollut kansallispuiston rajausta koskeva asia, niin kaavallisin
keinoin tulee varmistaa, että nämä erittäin
tärkeät yhteydet riittävässä laajuudessa
tulevat toteutumaan. Tässähän uhkana
on juuri se, minkä ed. Söderman tässä toi
esille, että tämä on Helsingin liitosaluetta, johon
on laadittu aika mahtipontisia asukasmäärätavoitteita.
Tässä on aika suuri yhteensovittamisen tarve.
Nähdäkseni kyllä kohtuullisen suurikin
asukasmäärä on sovitettavissa yhteen
kansallispuiston toteuttamisen kanssa, mutta suunnittelussa tarvitaan
kyllä erittäin suurta huolellisuutta ja myös
sen muistamista, että rakentamisalueita etelästä,
Pääkaupunkiseudultakin, kyllä löytyy,
mutta tällaisia koskemattomia luontoalueitapa, joita Sipoonkorven
ympäristössä on, ei niin runsaasti olekaan.
Eli niiden turvaaminen on ensiarvoisen tärkeää jatkossa.
Arvoisa puhemies! Lopuksi vielä tässä esitän toiveenani
ja ennusteenani sen, että tämä esitys, joka
nyt meillä on pöydässä, on Sipoonkorven kansallispuiston
osalta vasta alkua, että tässä on kaiken
toivon mukaan tosiaan nähtävissä muutaman
vuoden kuluttua jo sellainen tilanne, että meillä on
Sipoonkorven kansallispuiston nimikkeen alla tätä ehdotettua
eheämpi ja tuntuvasti laajempi kansallispuistokokonaisuus.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Arvoisa ministeri! On hyvä asia,
arvoisa ministeri, että olette saanut tämän
esityksen Sipoonkorven kansallispuistosta eduskuntaan. Ei ole enää mitään
ongelmaa, etteikö eduskunta, ympäristövaliokunta
ja koko eduskunta, ehdi tätä asiaa käsitellä näillä valtiopäivillä.
Siellä on todella toinenkin kansallispuistoesitys käsittelyssä,
mutta myöskin Selkämeren kansallispuistohanke
on varmasti myötätuulessa.
Tässä Sipoonkorven kansallispuistokysymyksessä on
merkille pantavaa, että komiteanmietinnössä vuodelta
1976 tämä ajatus kansallispuistosta oli jo esillä ja
nyt eletään vuotta 2011, kun tämä asia
on käsittelyssä.
Repoveden kansallispuistolle oli vähän samalla
tavalla käynyt, kun se oli myös 1976 mainittu näissä selvityksissä ja
sitten se on ollut käytössä vuodesta
2003. Siinä ympäristövaliokunta, jossa mukana
oli vahvasti ed. Hiltunen täällä paikalla olevista,
oli silloin sitä perustamassa.
Mutta nyt tämä on hyvä alku, tämä hallituksen esitys
324. Tästä on hyvä lähteä eteenpäin.
Niin kuin todetaan ja kartasta nähdään,
on hyvinkin pirstaleinen lähtötila, siellä on
paljon parsimista ja yhteensovittamista. Tässä luonnonsuojelulaki antaa
siis mahdollisuuden tähän kokoamiseen. Kuntien
tahtotila on positiivinen. Täällä on
paikalla Vantaalta, Pääkaupunkiseudulta yleensäkin
edustajia. Tiedämme, että yhteistuumin tätä asiaa
varmasti ollaan viemässä eteenpäin.
Rannikon Natura-alueiden kaavallinen liittäminen nyt
aluksi niin, että maakuntakaavat ja osayleiskaavat luodaan
niin, että ne mahdollistavat tämän yhteyden
Valtatie 7:n ja 18:n pohjoispuolelta eteläpuoleisiin Natura-alueisiin,
on tärkeätä. Tämä kaavavalmistelu
on menossa koko ajan, Uudenmaan maakuntakaavaa ollaan tekemässä kovaa
vauhtia. Samalla on huomattava, että myöskin itäinen
rantarata on saatava kaavoitukseen mukaan, ja se on viisasta linjata
E18-suuntaisesti, tällöin se ei ole erityinen
este tälle kokonaisuudelle. Mutta nämä ekologiset
käytävät ovat tärkeitä.
Kustannuksista tässä hallitus toteaa, että noin 400 000
euroa vuodessa ovat itse tämän kansallispuiston
kehittämisen ja käytön kustannukset. Siinä ei
tietenkään ole mukana puiston laajentamiseen liittyviä menoeriä.
Mutta entä resurssit? Se on se ainainen asia. Ei ole pitkä aika
siitä, kun tässä salissa käytiin
pitkät keskustelut lukuisissa eri vaiheissa siitä,
miten paljon ympäristöministeriössä ja
maa- ja metsätalousministeriössä on kansallispuistojen
ylläpitämiseen varoja, ja saatiin sitten eduskunnan
toimesta lisättyä, palautettua, niitä miinustuksia,
mitä valtiovarainministeriö oli tehnyt vuoden
2011 budjettiin.
Mutta lisää siis toki tarvitaan. Tämä on
kansallista omaisuutta. Sen siirtämisestä hallitusti
tulevien sukupolvien käyttöön on paljolti
kysymys, ja tänä aikana, kun luonnon monimuotoisuus
on hupenemassa, nämä kaikki tämän
tyyppiset hankkeet ovat tarpeellisia. Hallituksella on nyt kaksi,
sanoisinko, sulkaa hatussa näistä kansallispuistoista,
mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että muuten
olemme eläneet synkkiä aikoja luonnon monimuotoisuuden
säilyttämisen suhteen ja niissä synkissä ajoissa
on ollut hallituksella oma ikävä osuutensa päätöksen
tekemisessä ja hallituksen esityksien tuomisessa eduskuntaan.
Nämä kaksi kansallispuistoa ovat tietysti hyvä asia,
ja tästä kiitoksia myös ministerille.
On todettava, että ministeri on tässä asiassa
ollut tiukkana ja vienyt asiaa hyvällä tavalla
eteenpäin.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys laiksi Sipoonkorven kansallispuistosta
on erittäin kannatettava ja odotettu sekä iloinen
asia. Kiitos siitä ministerille!
Helsingin ja Uudenmaan kansanedustajien neuvottelukunta on yhteistuumin
ajanut Sipoonkorven kansallispuiston perustamista. Hankkeella turvataan
alueen luonto- ja virkistysarvot sekä varmistetaan luonnon
monimuotoisuuden säilyminen lisääntyvien
kävijämäärien ja asuntorakentamisen
paineessa.
Uudenmaan alueella Sipoonkorven alue on yksi merkittävimmistä rakentamattomista
metsäalueista Pääkaupunkiseudulla. Viimeisten
10 vuoden aikana ripeä asunto- ja tiestörakentaminen
on aiheuttanut lähimetsien vähenemistä ja suurten
yhtenäisten metsäalueiden rikkoutumista. Sipoonkorven
kansallispuiston perustaminen mahdollistaa sen, että Nuuksion
kansallispuiston ja Meikon luonnonsuojelualueen muodostama metsäalueiden
ja eheiden kallioalueiden verkosto säilyy.
Yhtenäisellä laajalla metsäalueella
on suuri merkitys asukkaille niin virkistysalueena kuin lähiluontona.
Alueen maasto on vaihtelevaa, ja korkeuserot ovat suuria. Alueella
on myös paljon korpia ja pieniä suoalueita. Osa
alueen metsistä on arvokasta vanhahkoa metsää.
Alueen kasvisto ja eläimistö on runsasta, ja siellä esiintyy
myös uhanalaisia ja harvinaisia kasvi-, sieni- ja eläinlajeja.
Se antaa myös suojaa suuria metsäalueita vaativille
lajeille, kuten esimerkiksi metsolle.
On erittäin tärkeätä, että uusia
kansallispuistoja perustettaessa huolehditaan siitä, että Metsähallituksella
on riittävästi määrärahoja
henkilöstön palkkaamiseen, jotta kansallispuiston
alue tulee hoidettua sääntöjen mukaisesti.
Sipoonkorven arvo perustuu monimuotoisuuteen, uusmaalaisittain
tyypilliseen metsä- ja suoluontoon. Tämän
hallituksen esityksen myötä voidaan säilyttää tämä eheä luontokokonaisuus aivan
Pääkaupunkiseudun läheisyydessä.
Tästä päätöksestä kiittävät
tulevat sukupolvet.
Tapani Mäkinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kuten täällä olemme
tänään kuulleet, Sipoonkorpi juontaa
jo vuosikymmenten taakse. Tilannehan kuitenkin varsin tuoreeltaan
oli se, että hallitusohjelmassa sovittiin, että asiaa
selvitellään. Eduskunnassa kävimme paljon
keskustelua aiheesta kansanedustajien kesken, ja selkeä viesti
ympäristövaliokunnan ja ministeriön välillä oli
se, että ministeriön virkamieskunta vastustaa
Sipoonkorven perustamista ja ei pidä sitä tarkoituksenmukaisena.
Mutta toisaalta Sipoonkorven perustamisen puolelle käännyttiin
varmasti senkin takia, että tilanne Sipoonkorven alueella
on selvästi muuttumassa. Luonnonsuojelualue, jota Sipoonkorpi suurelta
osin tälläkin hetkellä jo on, turvaa
tietysti Sipoonkorven luonto-olosuhteet ja niiden varmistamisen
myöskin tuleville sukupolville, mutta maankäyttö alueen
suunnalla on tiivistymässä, lisääntymässä,
ja sen kautta myöskin Sipoonkorvessa vierailevien ihmisten
määrä varmuudella lisääntyy,
niin kuin nyt olemme nähneet, että vuosien kuluessa
ihmisten, jotka ovat Sipoonkorpeen tutustumassa ja ovat nauttimassa
Sipoonkorven luontoelämyksistä, määrä on
räjähdysmäisestikin lisääntynyt.
Helsingin, Vantaan ja Sipoon omat aluesuunnitelmat maankäytön
tiivistämiseksi ovat niin ikään selkeä viesti
siitä, että on olemassa riski, että luonnonsuojelualue
ei pelkästään riitä statuksellaan
turvaamaan Sipoonkorven luonto-olosuhteita. Onneksi ympäristöministeri
ymmärsi asian ja ymmärsi viestin. Varmastikin
sen takia tässä tänään
olemme. Toisaalta en halua missään määrin
väheksyä Helsingin kaupungin, Vantaan kaupungin
ja Sipoon kunnan aktiivista roolia Sipoonkorven perustamisen puolesta.
Mutta ehkä kuitenkin tässä salissa ja
nyt tässä ministerinkin läsnäollessa
haluan korostaa sitä, että Helsingin ja Uudenmaan
kansanedustajien neuvottelukunnan yhteinen työ Sipoonkorven
perustamisen puolesta on varmasti myöskin tuottanut tuloksen.
Se osoittaa sen, että kun kansanedustajat yli puoluerajojen
ovat valmiita tekemään yhteistyötä yhteisen
asian hyväksi ja puhumaan sen puolesta, eivät
pelkästään muille kansanedustajille vaan
myöskin ministeriön suuntaan ja ministerin suuntaan,
toimimaan alueen hyvän tulevaisuuden puolesta, niin se
myöskin kantaa joskus hedelmää. Ehkä tässä tilanteessa
olemme nyt yhdessä todistamassa sitä, että säädetään
laki Sipoonkorven kansallispuistosta, joka on ministeri Lehtomäen
ansiokas osoitus siitä, että hän ymmärtää viestiä ja
ymmärtää myöskin itse alueen tulevaisuuden
merkityksen. Siitä tässä yhteydessä haluan
meidän kaikkien uusimaalaisten ja helsinkiläisten
kansanedustajien ja myöskin alueen asukkaiden puolesta
kiittää ministerin ymmärrystä ja
viisautta.
Niin kuin totesin tuossa yhteydessä, kansallispuisto
senkin takia on varmasti oikea statukseltaan tuolle alueelle, koska
alueen maankäyttö tulee muuttumaan. Se on selvää,
että asuminen Sipoonkorven lähialueella tulee
lisääntymään, ihmisten määrä tulee
lisääntymään, liikenne tulee lisääntymään.
Sen takia onkin tärkeää, että asuminen,
liikenne ja kansallispuisto voidaan sovittaa yhteen. Me tiedämme
myöskin sen historian siinä kohtaa, kun kansallispuistopäätöstä on
oltu tekemässä ja on oltu valmistelemassa esitystä, että asumista
tulee lisää, tulee myöskin raiteita ja tulee
myöskin teitä. Ja silloin niitä raiteita
ja asumista ei pidä tässä yhteydessä unohtaa.
Totta kai pitää myöskin aktiivisesti
toimia siihen suuntaan, että toteutuu se lain tältäkin
osin erittäin ansiokas yksityiskohta, joka liittyy maanvaihtoihin ja
mahdollisiin vaihtoihin Helsingin kaupungin kanssa, kun otetaan
mukaan niitä muitakin tekijöitä kuin
pelkästään maa. Tältä osin
se lakiesitys on ansiokas, että hyväksytään
vaihdon kohteeksi myöskin muutakin kuin vain maa-alueita Sipoonkorven
alueella Helsingin kaupungin kanssa tehtävissä yhteistyömuodoissa.
Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessä haluan vielä kerran
kiittää ministeriä erinomaisen hyvästä lakiesityksestä.
Omasta puolestani ja myöskin kokoomuksen puolesta sanon,
että tulemme tekemään voitavamme, jotta
nämä valtiopäivät asian saavat
päätökseen.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa puhemies! Myös minä kiitän
ministeri Lehtomäkeä siitä, että tämä lakiesitys
tuotiin juuri nyt tänne. Tämän vuoden alussa
on käynnistynyt Helsingin, Sipoon ja Vantaan yhteinen yleiskaavatyö,
jolla tullaan nämä Östersundomin kaavoituksen
linjaukset jo tämän vuoden aikana pääosin
tekemään.
Tämän yleiskaavatyön ja koko kansallispuiston
keskeinen tehtävä tulee olemaan etelärajauksen
ja kansallispuiston suhde asumiseen, tulevan asumisen mahdollistamiseen.
Se on suuri haaste. Helsingin kaupunki on sitoutunut omalta osaltaan
tähän kansallispuistoon jo silloin, kun Sipoon
liitoksista päätettiin, ja se on kaupungin strategioissa.
Kun Vantaa, Sipoo ja Helsinki ratkovat tätä yleiskaavakäsitettä,
niin uskon, että on sitten hyvä juuri samassa
vaiheessa nostaa esiin tämän puiston eteläpuolen
eheyttämiskysymykset ja toisaalta nämä laajentamismahdollisuudet ja
mahdolliset maanvaihdot, jotka ovat nousseet täällä isoksi
haasteeksi keskusteluissa, ja myös ministeri nosti ne esille.
Helsingin kaupungilla on hyvää tahtoa, mutta yksi
kova tavoite Helsingin kaupungilla kuitenkin on: mahdollistaa asuntorakentaminen
tälle alueelle ja myös siten, että perusratkaisu
liikenteessä on raideratkaisu, joka tietyllä tavalla
rytmittää alueen käyttöä asumisen
lisäämiseen.
Vielä haluan korostaa sitä, että kun
tämä on tiiviillä alueella, niin se edellyttää,
että opastus alueella tulee olemaan tehokasta ja Metsähallituksella
tulee olla riittävät resurssit myös tähän puoleen
satsata.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Täällä ed.
Mäkinen totesi, että tällä alueella
on vuosikymmenten perinne toimia virkistys- ja retkeily- ja monen
muunkin eri ulkona liikkumisen muodon hyvänä alueena.
Itse asiassa tällä alueella on vuosituhantinen
perinne. Tätä kautta hämäläiset
veivät turkikset merelle. Kauppaa käytiin Tikkurilassa
nykyisen Keravanjoen suistossa. Siitä oli sopiva matka.
Jos huijattiin, niin kauppamiehet saatiin ennen Östersundomia
vielä kiinni, ja vieläkin tiedetään
itse asiassa, että tämä ikivanha reitti
kulkee juuri tämän alueen lävitse.
Itse olen keravalaisena käyttänyt tätä aluetta retkeilyyn
oman laskelmani mukaan 56 vuotta, joista yksi vuosi on kyllä ollut
Suomen armeijan leivissä. Tämä on nimittäin
myös armeijan perinteinen harjoitusalue, minkä johdosta
ilmeisesti Helsingin kaupunki on aikanaan hankkinut täältä maa-alueita
ajatellen voivansa vaihtaa ne Santahaminan saareen. Hyvä niin.
Tällä hetkellä tämä alue
sinänsä, joka kartassakin on osoittautunut kovin
pirstaleiseksi, saa myöhemmin todennäköisesti
lisää maata, mutta siitä huolimatta sillä alueella
liikkuvan ihmisen on vaikea hahmottaa, kenen maalla hän
milloinkin on.
Alue on säilynyt tällaisena osittain sen takia, että siellä ei
ole tällaisia isoja jokilaaksoja, jotka olisivat aikanaan
varmasti tulleet peltoviljelyksen piiriin, vaan alue on todella
monimuotoista ja kallioista. Siellä on pieniä lampia,
joissa on istutettuja kaloja, mutta on siellä myös
luonnonvarainenkin taimenkanta tai tammukkakanta, mitä nyt
ei kovin moni tiedä eikä tarvitse tietääkään, koska
se sieltä nopeasti myös kalastettaisiin tyhjiin.
Täällä ed. Hiltunen puuttui siihen,
mikä monta kertaa varmasti tulee vielä eteen:
viitoitus-, reitistö-, pysäköinti- ja
mahdolliset muut palvelut. Voisin myös kuvitella, että tällä alueella
tulisi olla viherreittejä, hiihtämistä,
kävelemistä, pyöräilyä,
ja varsinaisesti Sipoonkorven alueella sitten oltaisiin todella
jo kansallispuistomaisemassa.
Maa-alueiden hankinta tässä vaiheessa on vähintäänkin
aloitettava mahdollisimman nopeasti ja mahdollisimman laajasti.
Voisin kuvitella, että merenranta-alue, joka tässä Porvoon
moottoritien eteläpuolella on, tulee seuraavan 50 vuoden ajan
olemaan yksi Suomen halutuimpia rakennuskohteita. Vuonna 1950 Sipoo
ja Espoo olivat kutakuinkin identtiset, mutta Sipoossa tämä kielikysymys
on jarruttanut rakentamista, mistä nyt tällä kertaa
on sitten kiittäminen, että tämä mahdollisuus
kansallispuiston saamiseksi tälle alueelle on syntymässä.
Samoin tässä on kyllä kiitettävä niitä luonnonsuojelijoita
ja partiolaisia, jotka ovat olleet aktiivisia, mutta alueella on
todella monimuotoisia mahdollisuuksia aina kalliorinnekiipeilystä moneen
muuhunkin, mutta ennen kaikkea se on monimuotoinen, ja siellä on
myös perinnemaisemaa. Monet varmaan teistä ovat
nähneet televisiomainoksissa nimenomaan tältä alueelta
kuvattuja otteita.
Tämä alue itse asiassa antaa noin 400 000
ihmiselle lähimmän mahdollisen kansallispuiston, ja
jos Sipoo, kuten oletan, ja myös Helsingin saamat alueet
kehittyvät, niin tuo määrä saattaa
vielä 50 vuoden kuluessa jopa lisääntyä parillasadallatuhannella.
Samaa mieltä olen kuitenkin myös ed. Hiltusen
kanssa siitä, että Porvoontien eteläpuolinen alue
on niin loistavaa rakennusmaata Pääkaupunkiseudun
läheisyydessä, että yhdistettynä raideliikenteeseen
se toisi aivan uusia mahdollisuuksia, ehkä jopa parhaimmillaan
alentaisi rakennusmaan hintaa, jos kaavoitus etenisi ripeästi.
Tällä alueella on myös monipuolinen
linnusto, ja tässä esityksessä myös
huolehditaan siitä liikenneturvallisuuden erityispiirteestä,
että hirvenmetsästys ilmeisesti vastoin huomautuksen tekevää tahoa
olisi myös jatkossa mahdollista.
Haluan onnitella ministeriä aktiivisesta toiminnasta
ja toivon, että myös Helsingin kaupunki omalta
osaltaan pääsee maanvaihdossa sopimukseen siten,
että tämä pirstaloituneisuus saataisiin
vähän helpommin hahmotettavaksi yhtenäiseksi
kokonaisuudeksi, jota tulevat sukupolvet voisivat sitten käyttää hyväksi.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Me olemme hyvin iloisia Pääkaupunkiseudulla,
että saamme tämän Sipoonkorven kansallispuiston,
mutta se luultavasti, ministeri, tulee olemaan pienin kansallispuisto
tässä maassa, koska se on alle 2 000
hehtaaria, eli se on siis todella pieni alue, ja sen takia tämä 600
hehtaarin lisäys olisikin ihan positiivinen asia. Mutta
kyllä helsinkiläisenä, niin kuin ed.
Hiltunen sanoi, meidän täytyy päästä tähän
maanvaihtoon, tai sitten täytyy valtiolla olla niin paljon
rahaa, että se ostaa näitä alueita meiltä.
Kyllä, kuten ed. Mäkinen sanoi, meillä täytyy
olla mahdollisuus sovittaa asuminen ja liikenne yhteen tämän
kansallispuiston kanssa.
Ne kansanedustajat, jotka kauheasti hehkuttavat tämän
Sipoonkorven kansallispuiston erinomaisuutta, eivät luultavasti
ole käyneetkään Nuuksion kansallispuistossa,
sillä minun mielestäni, kun meillä on
koira ja me ulkoilutamme sitä molemmissa puistoissa, Nuuksio
on paljon rikkaampi ja isompi, ja Nuuksioonkaan ei ole saatu niitä palveluja,
mitä sinne on kauan sitten luvattu. Kyllä nyt
sitten toivottavaa on, että jos me saamme Sipoonkorven
kansallispuiston, niin siellä ovat nämä palvelut,
mutta kyllä ne sitten myös Nuuksioon täytyy
järjestää.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan puhemies
Sauli Niinistö.
Ympäristöministeri Paula Lehtomäki
Ensinnäkin tietysti tätä keskustelua
on ollut ilo seurata, koska täällä eduskunnassa
ainakin paikalla olijoiden taholta näyttää olevan
hyvin lämmintä kannatusta tälle Sipoonkorven
kansallispuistoesitykselle. Niin kuin useat edustajat ovat tuoneet
esille, aivan avainasemassa tietysti tulevien vuosien osalta on,
millä tavalla suojelutavoitteet ja asumisen lisääntyminen
tällä alueella yhteensovitetaan. Kansallispuistoakin
koskevaa esitystä valmisteltaessa ympäristöministeriössä on
haluttu ottaa huomioon valtioneuvostonkin taholla hyväksytyt
Helsingin kaupungin asumisrakentamistavoitteet ja pyrkiä jo
etukäteen yhteensovitukseen myös meidän
taholtamme.
Sitten on toisaalta muistettava, että ajatus on kyllä se,
että kaavoituksen myötä tälle
uudelle ja nykyiselle asukaskunnalle olisi päivittäiseen
virkistäytymiseen, vähän niin kuin Helsingin
keskuspuisto on nykyään, kuitenkin muita alueita kuin
tämä kansallispuisto. Eli kansallispuisto on tärkeä virkistysalue,
mutta päivittäistä virkistäytymistä ja
urheilua, liikuntaa, ulkoilua varten on tärkeää,
että kaavoituksessa huomioidaan myöskin muita
alueita, ettei myöskään kansallispuiston
luontoarvoille synny tästä aika voimakkaasta käyttöpaineesta
liikaa rasitetta.
Niin kuin totesin alkuunkin ja useat edustajat ovat siihen viitanneet,
on hyvin tärkeää, että kaavoituksessa
huomioidaan myöskin ekologiset käytävät
ja tietysti sitten yhteensovitus myöskin poikittaisen raideliikenteen
kanssa. Siihen löytyy varmasti tekniset toteuttamistavat,
mutta se on hyvä ottaa huomioon. Olisin itse kyllä ed.
Södermanin kanssa samaa mieltä siitä,
että toivon lämpimästi, että Helsingin
kaupunki pystyisi katsomaan myöskin sitä, voisiko
se maanvaihtojen lisäksi myöskin käyttää tätä omien
maidensa liittämistä kansallispuistoon.
Se on vielä todettava, kun ed. Mäkinen viittasi,
että ympäristöministeriössä on
vähän hidasteltu tämän asian
kanssa tai suhtauduttu vastentahtoisesti, että me olemme
toki edenneet koko ajan tämän Sipoonkorven alueen
suojelutyössä myöskin näiden
vuosien aikana. Muun muassa yksityisillä maanomistajilla
on tämmöinen Metso-yhteistyöverkosto,
ja olemme sen toiminnan kautta pyrkineet huolehtimaan siitä,
että tämän jo olemassa olevan luonnonsuojelualueen
lisäksi myöskin yksityisiä arvokkaita
alueita saadaan säilymään suojelulle
mahdollisimman paljon.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Suomessa on enää harvoja
alueita, joissa ei ole lainkaan kansallispuistoja. Yksi tällainen
on Suur-Saimaan alue. Se on hyvä pitää mielessä.
Mitkä ovat pienimpiä kansallispuistoja? Valkmusan
kansallispuisto Etelä-Kymenlaaksossa kuuluu niihin huomattavasti
tätä Sipoonkorpea pienempiin. Repoveden kansallispuisto,
jonka juuret ovat täällä eduskunnassa
ja lähtökohta täällä,
on itse kansallispuistona hiukan pienempi, noin 1 460 hehtaaria,
mutta siihen liittyy luonnonsuojelualue eli Aarnikotkan luonnonsuojelualue,
joka yhdessä kansallispuiston kanssa merkitsee noin 3 200:aa
hehtaaria. Tästä näkökulmasta
on tärkeätä todeta, että pienten
kansallispuistojen mahdollisuus laajentua on tärkeä asia.
Nyt nämä uudet metsästyssäädökset,
jotka eduskunnan enemmistö päätti, eli
että voidaan ajaa hirvieläimiä kansallispuistossa
ja poistaa alueen ulkopuolelle turvallisuusuhkaa aiheuttavia riistaeläinyksilöitä,
niin kuin laissa todetaan, niin kuin tässäkin
esityksessä todetaan, ovat nyt myös Sipoonkorvessa
voimassa.
Lopuksi voi todeta, että Pääkaupunkiseudulla on
ikään kuin kaksi keuhkoa: oikea keuhko on Nuuksio,
vasen on Sipoonkorpi. Tässä, aivan oikein, luonnonsuojelujärjestöjä voi
kiittää sinnikkyydestä ja myöskin
ed. Södermania, joka on laittanut täällä eduskunnassa
liikkeelle lakialoitteen tästä asiasta.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä on hyvin liikuttava
tilaisuus, kun kaikki kiittävät kaikkia, kiitetään
hallitusta ja kiitetään toisiamme. Ed. Mäkinen
oli kyllä siinä oikeassa, että tässä ovat
myös Uudenmaan kansanedustajat tehneet suuren työn.
Haluaisin vaan sen verran olla realistinen, että nyt
vasta tämä työ alkaa. Tässähän
nyt oikeastaan hallitus vaan antaa vihreää valoa,
että nyt tämmöinen puisto perustetaan,
ja nyt sitä pitäisi kehittää ja
laajentaa. Ed. Asko-Seljavaara sanoi, että tämä on
pieni puisto. Niin oli Nuuksiokin, kun aloitettiin. Nuuksioon on
siiten saatu huomattavasti lisää myös
yksityisiä maita.
Tämä on nyt aika paljon Helsingin kysymys, miten
Helsinki tähän suhtautuu. Minusta on aivan luonnollista,
että Helsinki tällä uudella Sipoon alueella, Östersundomin
alueella, Porvoonväylän eteläpuolella,
rakentaa toivottavasti laadullisesti ja mielenkiintoisesti mutta
ei kauhean massiivisesti, mutta pohjoispuolelle pitää mennä hyvin
varoen. Siellähän on jo rakennettu.
Sitten tämä vaihto: Meillä on nyt,
ministeri Lehtomäki, valitettavasti semmoinen kokemus, että valtio
ei ole kovin herkkä vaihtamaan maitaan käytännössä.
Se ei ole ympäristöministeriön syytä.
Luulen, että ympäristöministeriö varmaan haluaa
sitä edistää, mutta valtiovarainministeriöhän
on ollut Uudellamaalla perinteisesti hyvinkin nihkeä. Toivon,
että nyt kun me kaikki kehumme toisiamme tässä,
että joskus voisimme kehua myös valtiovarainministeriötä siitä,
että se suostuu maanvaihtoihin.
Olen myös edelleen samaa mieltä, että koska tämä on
itähelsinkiläisille niin valtavan tärkeä alue,
niin Helsingin kaupunki voisi myös käyttää sitä,
että se liittäisi alueita, ettei nyt jokaista
metriä tarvitse vaihtaa.
Ympäristöministeri Paula Lehtomäki
Arvoisa puhemies! Me olemme valmistelleet tätä maanvaihtoneuvottelujen
käynnistämistä, ja ne kirjaukset, mitä tässä hallituksen
esityksessä on siitä, että valtiovallalla
on valmius käyttää tähän maanvaihtoon
myös muuta kuin ympäristöhallinnon hallinnassa
olevaa valtion maaomaisuutta, edustavat hallituksen yhteistä näkemystä,
joten kyllä valtiovarainministeriö on siinä mukana.
Sen vuoksi olen toiveikkaalla mielellä, että maanvaihtoneuvotteluissa
päästää aika ripeästi liikkeelle.
Todellakin toistan sen, että toivon, että se johtaa
myöskin siihen, että luonnonsuojelulain mahdollistamaa
liittämismenettelyä sen lisäksi myös
käytettäisiin.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa puhemies! Vielä sanon tästä maanvaihtokysymyksestä,
että on hyvä nyt ympäristöministeriön
liittoutua tähän eduskunnan rintamaan, ja ehkä me
saamme yhdessä niskalenkin — tämä hyvä käsite
on lanseerattu tällä eduskunnassa — valtiovarainministeriöstä ja
Senaatti-kiinteistöistä. Toivon, että ministeriön
puolelta on riittävät valtuudet neuvottelevilla
virkamiehillä sitten liikkua tässä asiassa.
Arvoisa puhemies! Tämän hyvän keskustelun ja
iloisen, kiittelevän keskustelun lisäksi vielä ed. Södermanin
ohella haluaisin nostaa yhden edustajan nimen. Nimittäin
Söderman ja Salolainen ovat olleet, ennen kuin tämä lähti
liikkeelle ministeriössä, sellainen kansanedustajapari,
että heitä ei ole ollut kiva lähestyä käytävällä,
ellei ole ollut valmis sanomaan, että kannatan Sipoon kansallispuistoa.
Seppo Särkiniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Minäkin liityn kiittelijöihin,
mutta tuo ed. Asko-Seljavaaran terävä puheenvuoro
kiinnitti huomioni siihen, että tässähän
saattaakin nyt ol-la mahdollisuus epäoikeudenmukaisuuteen,
jos näin alkuun päässyttä puistoa
kehitetään ennen kuin Nuuksiota. Siksi toivon,
että kun ministeri päättää täällä rahoista,
niin otatte asianmukaisella tavalla huomioon sen, että espoolaiset
ovat siellä toki samalla tavalla odottamassa palveluiden
tuloa kuin varmasti täälläkin.
Ympäristöministeri Paula Lehtomäki
Arvoisa puhemies! Siunatuksi tai muuten vaan lopuksi vielä muistuttaisin,
että valtiovalta on satsaamassa aika tavalla Nuuksion tulevaan
uuteen opastuskeskukseen. Elikkä kyllä sinne aika
voimakkaat satsaukset tehdään, ja totta kai sitten tämä on
meidän yhteinen haaste katsoa eteenpäin, millä tavalla
tätä vähän arkipäiväisempää palveluvarustusta
kansallispuistoissa kehitetään.
Keskustelu päättyi.