Anne Holmlund /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Yhdyskuntaseuraamuksista säädetään
nykyisin useissa erillisissä laeissa. Hallituksen esityksessä on
kyse yhdyskuntapalvelua, valvontarangaistusta, ehdollisen vankeuden
valvontaa, nuorisorangaistusta ja ehdonalaisen vapauden valvontaa
koskevien säännösten kokoamisesta yhteen
lakiin. Kodifikaatiolla selkeytetään yhdyskuntaseuraamusten
sisältöä, tavoitteita ja keskinäisiä suhteita.
Merkittäviä sisällöllisiä muutosehdotuksia
esitykseen ei kuitenkaan sisälly. Lakivaliokunta kannattaa
esityksen hyväksymistä mietinnössä esitetyin
huomioin ja muutosehdotuksia.
Keskityn puheenvuorossani kahteen seikkaan eli nuorisorangaistukseen
ja rikoksentekijän tukitoimenpiteisiin.
Nuorisorangaistus on ollut käytössä vuodesta 2005
lähtien, ja se on alaikäisille nuorille tarkoitettu
seuraamus, joka sisältää valvontaa ja
erityisesti nuorille suunnattuja sosiaalista toimintakykyä edistäviä ohjelmia
sekä tukea ja ohjausta. Valiokunnan saaman selvityksen
mukaan nuorisorangaistuksen käyttö on ollut huomattavasti vähäisempää kuin
lakia säädettäessä arvioitiin
ja se on viime vuosina jopa vähentynyt. Joidenkin valiokunnan
kuulemien asiantuntijoiden mielestä nuorisorangaistuksesta
voitaisiin luopua, koska sitä on käytetty vähän
ja sen ylläpito vaatii merkittävästi
voimavaroja.
Lakivaliokunta ei kuitenkaan yhdy näihin näkemyksiin
vaan pitää nuorisorangaistuksen säilyttämistä tärkeänä,
jotta rikosseuraamusjärjestelmäämme sisältyy
vaihtoehto, joka on suunnattu erityisesti nuorille ja heidän
tarpeisiinsa. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan nuorisorangaistus
on ollut toimiva rangaistus niille nuorille, joille se on tuomittu.
Mietinnöstä ilmenevin tavoin valiokunta onkin
huolissaan nuorisorangaistuksen olemattomasta käytöstä ja
pitää tärkeänä, että nuorisorangaistuksen
vähäisen käytön syyt kartoitetaan mahdollisimman
pian ja ryhdytään niiden edellyttämiin
toimenpiteisiin seuraamuksen käytön edistämiseksi.
Lisäksi nuorisorangaistukseen on valiokunnan näkemyksen
mukaan tarpeen kiinnittää huomiota oikeudenhoidon
toimijoiden koulutuksessa.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan uutta pykälää rikoksesta
epäillyn ja rikoksesta rangaistukseen tuomitun tukitoimenpiteiden
tarpeen selvittämisestä, yhteensovittamisesta
ja kustannusvastuusta. Tukitoimilla on usein keskeinen merkitys,
kun pyritään toteuttamaan yhdyskuntaseuraamusten
tavoitteita parantaa rikoksentekijän edellytyksiä elää rikoksetonta
elämää. Käytännössä keskeisiä ovat
päihde- ja mielenterveyshuollon toimenpiteet.
Rikosseuraamuslaitoksen ja tuomitun kotikunnan välinen
yhteistyö ei kuitenkaan nykyisin toimi tasavertaisesti
eri puolilla maata, ja viranomaisten välillä on
paikoin epäselvyyttä siitä, kumman tahon
velvollisuutena on järjestää ja maksaa
tuomitun tukitoimet. Lakivaliokunta pitääkin tukitoimenpiteiden
tehostamiseksi ja niiden käyttömahdollisuuksien
täsmentämiseksi ehdotusta tarpeellisena ja perusteltuna.
Jatkossa tulee kuitenkin seurata, onko sääntely
riittävän yksiselitteistä ja toimiiko
se sille asetettujen tavoitteiden ja tarkoitusten mukaisesti.
Ehdotetun kustannustenjaon mukaan kunta vastaa kunnallisten
peruspalveluiden kustannuksista ja Rikosseuraamuslaitos yhdyskuntaseuraamuksen
täytäntöönpanoon liittyvien
toimintojen kustannuksesta. Hallituksen esityksen mukaan tämä ei
sisällä muutoksia voimassa olevaan tilanteeseen
eikä kyse ole kunnalle osoitettavasta uudesta tehtävästä.
Lisäksi valiokunta korostaa, että ehdotettu sääntely
ei edellytä yhdyskuntaseuraamusta suorittavan asettamista
tukitoimenpiteessä muita kuntalaisia parempaan asemaan,
vaan lähtökohtana on, että tuomittu saa
kuntalaisena ne palvelut, jotka hänelle sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädännön
perusteella kuuluvat. — Kiitos.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Jatkan siitä, mihin puheenjohtaja
Holmlund itse asiassa melkein lopetti. Olen huolissani nuorisorangaistuksen
vähäisestä käytöstä.
Se lakihan säädettiin jo vuonna 2005, ja silloin
arvioitiin, että vuodessa olisi noin 300 henkilöä,
joille tämä nuorisorangaistus määrättäisiin,
mutta itse asiassa vuonna 2013 luku oli vain kuusi kappaletta, siis
ihan käsittämättömän
vähän. Se on ihan käsittämätöntä,
kun nuorisorangaistus nimenomaan nimensä mukaan on räätälöity
nuorille. Siinä on valvontaa, tukea, ohjausta.
Vielä oudompaa tai pöyristyttävämpää oli
se, että valiokuntakuulemisessa tuli ilmi, että tietyt asiantuntijat
haluaisivat kokonaan luopua tästä nuorisorangaistuksesta,
vaikka oli todettu, että koskien niitä, kenelle
tämä on määrätty, tulokset ovat
hyviä. Senpä takia lakivaliokunta pitää tärkeänä,
että tätä nuorisorangaistusta käytetään.
Kuulemisessa tuli vähän ilmi myös
se, että nämä oikeudenhoidon toimijat
eivät välttämättä tunteneet
tätä rangaistuskäytäntöä kovinkaan
hyvin, he myönsivät sen siellä, ja siksi
muun muassa koulutusta tässä pitää tehostaa.
Mutta ennen kaikkea pitää tehdä selvitys
ja kartoitus siitä, miksi tätä ei ole
käytetty ja mikä on jatko tälle rangaistukselle,
siten että sitä saadaan käytettyä entistä enemmän.
Kuten sanoin, se on räätälöity
nuorille, se on tehokas niille, kenelle tämä on
määrätty, ja tätä pitäisi
käyttää enemmän. Tämä oli
se meidän huolenaiheemme. Muutenhan tämä lainsäädäntöpaketti
oli jälleen kerran aivan hyvä.
Yleiskeskustelu päättyi.