9) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi ajoneuvojen rekisteröintitoiminnasta
ja ajoneuvolain muuttamisesta
Kalle Jokinen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tällä hallituksen esityksellä ehdotetaan
säädettäväksi uusi laki ajoneuvo-
ja rekisteritoiminnasta, ja samalla voimassa oleva vastaavan niminen
laki ehdotetaan kumottavaksi.
Esityksen pääasiallisena tavoitteena on helpottaa
ajoneuvojen rekisteri-ilmoitusten tekemistä ja lisätä rekisteröintitoiminnan
kustannustehokkuutta. Ajoneuvojen rekisteri-ilmoituksia tehdään
vuosittain yli 2 miljoonaa. Lähes kaikki rekisteri-ilmoitukset
olisi jatkossa mahdollista tehdä sähköisesti,
ja tätä varten otetaan käyttöön ajoneuvon
omistusoikeuden osoittava sähköinen varmenne.
Ajoneuvon omistusoikeus voitaisiin todentaa sähköisen
rekisteri-ilmoituksen yhteydessä varmenteen perusteella
nykyisten asiakirjoihin perustuvien menettelyjen sijaan. Varmenne
tulisi aina luovuttaa ajoneuvon uudelle omistajalle.
Valiokunta kannattaa esityksen tavoitetta siirtyä rekisteröintitoiminnassa
mahdollisimman pitkälti paperittomien sähköisten
palvelujen käyttöön. Vuonna 2010 mahdollistettiin
ajoneuvojen liikenteeseen käyttöönotto
ja siitä poistaminen sekä katoamisilmoitusta koskevien
ilmoitusten tekeminen sähköisen palvelun kautta,
ja se on ollut erittäin suosittu ja vilkkaasti käytetty palvelu.
Sähköisten menettelyjen lisäämisellä voidaan
edistää rekisteritoiminnan kustannustehokkuutta,
vähentää kuljettajien ja muiden asiakkaiden
henkilökohtaisen asioinnin tarvetta ja helpottaa ilmoitusten
tekemistä.
Valiokunta pitää kuitenkin tärkeänä,
että mahdollisuus henkilökohtaiseen asiointiin
rekisteröintitoimipaikassa paikan päällä säilytetään myös
jatkossa. Valiokunta korostaa, että sähköiseen
asiointiin siirtyminen tulee toteuttaa hallitusti niin, ettei kaksinkertaista
ja ylimääräisiä kustannuksia
aiheuttavaa sähköisiin palveluihin ja toisaalta
paperiasiakirjoihin perustuvaa järjestelmää ylläpidetä yhtä aikaa
yhtään sen pidempään kuin on
välttämätöntä.
Arvoisa puhemies! Liikenteen turvallisuusvirasto on tehnyt rekisteröintiä koskevia
sopimuksia muun muassa vakuutus- ja rahoitusyhtiöiden, autoliikkeiden
ja katsastustoimintaa harjoittavien yritysten kanssa. Yhteensä rekisteri-ilmoituksia
vastaanottavia toimipisteitä on noin 1 730. Lakiesityksen
mukaan Liikenteen turvallisuusvirasto voisi hankkia sopimusrekisteröijiltä sellaisia
avustavia palveluja, joiden tekemiseen ei sisälly harkinta-
tai päätöksentekovaltaa. Liikenteen turvallisuusvirasto
tekisi viranomaisena itse varsinaiset rekisteröintipäätökset.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan sähköisten
rekisteri-ilmoitusten tekemisen lisääntyminen
vähentäisi kokonaisuutena kansalaisilta perittäviä rekisteröintimaksuja
olennaisesti, sillä sähköisessä asioinnissa
maksu on selvästi matalampi kuin paikan päällä tehtävässä rekisteröinnissä.
Myös Liikenteen turvallisuusviraston sopimusrekisteröijille
maksamia korvauksia on tarkoitus laskea ja sitä kautta
laskea noita asiakkaiden rekisteröintikustannuksia.
Asiantuntijakuulemisessa on kritisoitu osin tätä lähtökohtaa
ja tuotu esille, että suunniteltu korvausten taso ei välttämättä kata
palvelun tarjoamisesta sopimusrekisteröijälle
syntyviä kustannuksia. Korvaustason laskemisella voisi
olla merkitystä siihen, että palveluiden valtakunnallinen
saatavuus ei olisi enää niin kattavaa kuin tällä hetkellä.
Valiokunta pitää asiakkaiden kannalta hyvänä,
että maksutasoa lasketaan. Liikenne- ja turvallisuusviraston
on kuitenkin hyvin tärkeä huolehtia, että palvelutaso
säilyy riittävänä koko maassa.
Arvoisa puhemies! Esityksen mukaan jatkossa ei enää tarvitsisi
pitää ajoneuvossa mukana rekisteriotetta eli rekisteröintitodistuksen
ykkösosaa, lukuun ottamatta kansainvälistä liikennettä.
Rekisteröintitodistuksia ei enää annettaisi paperiasiakirjoina
ilman erillistä pyyntöä. Raskaiden ajoneuvojen
osalta tämä sääntely tulisi kuitenkin
voimaan vasta siirtymäajan jälkeen vuoden 2017
alussa.
Asiantuntijakuulemisessa on esitetty yhtenä näkemyksenä,
että paperinen rekisteröintitodistus tulisi antaa
myös jatkossa automaattisesti ja ilman pyyntöä erityisesti
raskaan kaluston rekisteröinnin osalta, jotta ei syntyisi
sellaisia tilanteita, että todistusta ei kansainvälisessä liikenteessä olisi
ajoneuvossa mukana. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan raskasta
kalustoa koskeva siirtymäaika on pyritty mitoittamaan siten,
että toimijoilla on riittävästi aikaa
sopeutua tähän. Valiokunta korosti myös
sitä, että tiedottamisella tästä muutoksesta
varmistetaan se, että toimijat tietävät,
miten kansainvälisessä liikenteessäkin
tulee jatkossa toimia.
Esityksellä on vaikutuksia tien päällä tapahtuvaan
liikennevalvontaan. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan liikennevalvonnan
yhteydessä tehtävien tietokyselyjen määrän
lisääntyminen saattaa aiheuttaa ainakin alkuvaiheessa haasteita
liikennevalvonnan kannalta, kun tietoja ei enää voi
valvova viranomainen tien päällä tarkistaa
paperisesta rekisteriotteesta. Suomessa on myös alueita,
joissa kyselyissä tarvittavat viestintäyhteydet
eivät toimi.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan myös poliisiajoneuvojen
laitteistoissa on vielä selkeitä puutteita siten,
että kaikista ajoneuvoista ei saada suoria yhteyksiä tietojärjestelmiin
toimimaan. Lisäksi kuulemisessa on tuotu esille, että poliisille
tulee jatkossa mahdollistaa myös tien päällä tehtävien
ajoneuvoa koskevien puutteiden merkitseminen suoraan rekisteriin.
Valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
että liikennevalvonnan resursseihin ja menettelytapoihin
sekä yhteistyön toimivuuteen liikenteen valvontaa
hoitavien ja rekisteriviranomaisten välillä kiinnitetään
erityistä huomiota.
Esitykseen sisältyy sääntelyä selkeyttäviä ja menettelyjä joustavoittavia
muutoksia. Niistä valiokunta pitää erittäin
hyvänä, että jatkossa kaikista ajoneuvoista,
mukaan lukien moottoripyörät ja mopot, voisi tehdä liikennekäytöstä poistamista
ja liikennekäyttöön ottamista koskevan
ilmoituksen. Nythän näin ei ole. Laissa ehdotetaan
poistettavaksi myös rekisterikilpien palauttamisvelvollisuus
liikennekäytöstä poistamisen yhteydessä.
Valiokunta korostaa vielä tiedottamisen tärkeyttä,
jotta kansalaiset ja alan toimijat ovat tietoisia tulevista muutoksista.
Arvoisa herra puhemies! Liikenne- ja viestintävaliokunta
pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena
ja ehdottaa, että lakiesitys hyväksytään
muuttamattomana. Lakien on tarkoitus tulla voimaan 1. marraskuuta
2015, ja mietintö on yksimielinen.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Sähköinen asiointi lisääntyy,
ja tässäkin mennään enemmän
siihen suuntaan, että toimitaan auton rekisteröinninkin
osalta sähköisesti. Tälläkin
hetkellähän on tietysti mahdollista auto poistaa
sähköisesti käytöstä ja
myös ottaa siihen, eikä rekisterikilpiä tarvitse
palauttaa, mutta sitten näitten muutamien menopelien osalta
on ongelmia seisontavakuutuksien osalta. Kaikilla vakuutusyhtiöillä ei
seisontavakuutusta edes ole olemassa.
Nostan tässä muutamia erittäin tärkeitä asioita,
mitkä myös puheenjohtaja nosti esille.
Liikennevalvonnan toimivuus. Valiokunnan saaman selvityksen
mukaan sähköisiin menettelyihin siirtyminen saattaa
Liikenteen turvallisuusviraston tietojärjestelmiin liikennevalvonnan
yhteydessä tehtävien tietokyselyjen lisääntyessä aiheuttaa
alkuvaiheessa haasteita liikennevalvonnan kannalta.
On myös olemassa semmoisia tilanteita, ettei ole yhteyttä,
ei ole verkkoa, ja sekin voi tietyllä tavalla sitten heikentää saatavuutta.
Sitten näitä eräitä muita
kysymyksiä.
Asiantuntijakuulemisessahan tuli esille, että rekisteritunnus
pitäisi aina vaihtaa, jos ajoneuvo anastetaan, jotta ajoneuvoon
ei myöhemmin kohdistuisi tarpeettomia pysäytyksiä liikennevalvonnan
yhteydessä. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan käytännössä näin
kuitenkin toimitaan jo nykyisin.
Puheenjohtaja nosti myös esille sen asian, että valiokunta
pitää erittäin hyvänä,
että jatkossa kaikista ajoneuvoista, mukaan lukien moottoripyörät
ja mopot, voisi tehdä liikennekäytöstä poistamista
ja liikennekäyttöön ottamista koskevan
ilmoituksen sähköisesti. Valiokunnan saaman selvityksen
mukaan tällä ehdotuksella ei kuitenkaan vaikuteta
vakuutusyhtiöiden mahdollisuuteen tarjota edelleen esimerkiksi
seisontavakuutuksia, ja laissa ehdotetaan poistettavaksi myös
velvollisuus rekisterikilpien palauttamiseksi.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa puhemies! Sähköisen asioinnin edistäminen
kaikissa palveluissa on erittäin suotavaa. Ajoneuvojen
rekisteri-ilmoituksia tehdään vuosittain noin
2 miljoonaa kappaletta, ja varmasti tämä pysyy
tällä tasolla. Nyt päästäisiin
siihen, että kansalaisilla olisi mahdollisuus tehdä nämä ajoneuvojen
rekisteri-ilmoitukset sähköisesti. Pidän
tätä erittäin kannatettavana asiana,
ja valiokuntakuulemisessa kaikki puolsimme tämän
lain hyväksymistä.
Rekisteri-ilmoitusten sähköinen jättäminen vähentää kustannuksia
ja myöskin asiointitarvetta paikan päällä toimistoissa,
mutta siirtymäajan puitteissa on tärkeää,
että me mahdollistamme kuitenkin henkilökohtaisen
asioinnin toimipaikassa. Kaikilla kun ei ole sähköisiä asiointivälineitä kotona
tai tuttavapiirissä käytettävänään, niin
tämäkin täytyy ottaa huomioon.
Kun siirrymme sähköisiin palveluihin, niin
todellakin toteamme, että kustannukset laskevat. Siinä mielessä pidän
tärkeänä, että rekisterimaksut
asiakkaille myöskin laskevat, vaikka tiedämme,
että kustannukset eivät välttämättä heti
näy asiakkaille positiivisella merkillä, mutta
tärkeätä on ohjata siihen, että rekisteröintimaksut
laskevat ja näin kaikki pystyvät tästä hyötymään.
On tärkeää myöskin ottaa
huomioon raskaan kaluston rekisteröintitodistusten tarve
varmasti näin siirtymäaikana, ja mitä EU:n
lainsäädännössä tulee
tulevaisuudessa sitten tapahtumaan. Siksi on tärkeää,
että raskaan kaluston rekisteröintitodistus on
mahdollista edelleen antaa ja saada, koska suurin osa siitä on
kansainvälisessä liikenteessä mukana.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Haluan vielä korostaa sitä,
että sähköisen asioinnin edistyminen
on erittäin tärkeä. Se sujuvoittaa kansalaisten
asiointia, helpottaa myös viranomaisten työtä,
ja siitä aiheutuu merkittäviä kustannussäästöjä sekä asiakkaille
että yhteiskunnalle.
Niin kuin täällä on kuultu, vuosittain
tehdään yli 2 miljoonaa rekisteri-ilmoitusta,
ja paperisia rekisteröintitodistuksia tulostettiin vuonna
2013 noin 3 miljoonaa kappaletta. Nyt kun luovutaan paperisen rekisteriotteen
vaatimuksesta, niin tästä 3 miljoonan rekisteriotteen
tulostamisesta voidaan luopua. Tästä aiheutui
yli 300 000 euron kustannukset vuonna 2013. Sitten niitä on
vielä postitettu asiakkaille keskitetysti, ja siitä on
aiheutunut puolen miljoonan euron kustannukset. Eli nämä ovat
aivan suoraa säästöä tämän
lakiesityksen muutoksen myötä.
Vielä haluan korostaa sitä, että valiokunnankin
jäsenten tietoon kansalaispalautetta on tullut nimenomaan
moottoripyörien ja mopojen käytännöstä.
Aiemmin, jos on halunnut poistaa liikennekäytöstä mopon
esimerkiksi sen takia, että se ei ole nyt käytössä vaikkapa
muutamaan vuoteen, ennen kuin seuraava lapsi sitten tulee siihen
ikään, niin on pitänyt ottaa rekisterikilvet pois
ja poistaa se ajoneuvo rekisteristä. Nyt tällä sähköisellä menettelyllä riittää,
että poistaa sen liikennekäytöstä,
ja rekisterikilpiä ei tarvitse palauttaa. Sitten kun ajoneuvoa
jälleen tarvitaan, niin se voidaan kotoa ottaa liikennekäyttöön
sähköisellä rekisteri-ilmoituksella.
Yleiskeskustelu päättyi.