1) Hallituksen kertomus valtiovarain hoidosta ja tilasta vuonna
2001
Maria Kaisa Aula /kesk:
Arvoisa puhemies! Nyt ovat siis käsittelyssä valtiovarainvaliokunnan
mietinnöt kahdesta eri asiakirjasta, jotka ... (Hälinää)
Puhemies:
Anteeksi, ed. Aula. Arvoisat edustajat, kehotan teitä menemään
paikoillenne hiljaa hiipien, että ed. Aula saa pitää jo
meneillään olevan istunnon ensimmäistä puheenvuoroa,
ja paikoillenne mieluummin menkääkin! Ed. Aula,
olkaa hyvä!
Kiitoksia, arvoisa puhemies! — Nyt on käsittelyssä kaksi
mietintöä valtiovarainvaliokunnasta. Ensimmäinen
mietintö koskee näkemyksiämme viime vuoden
eli vuoden 2001 valtiontalouden hoidosta. Valiokunnan mietintö hallituksen
kertomuksesta valtiovarain hoidosta ja tilasta vuodelta 2001 on
siinä kyseessä. Toinen mietintö koskee
Valtiontalouden tarkastusviraston kertomusta. Pääosin
sekin kohdistuu vuoteen 2001, mutta osaltaan myöskin koskee
jo kevättä 2002.
Ihan aluksi muutama yleinen huomio. Tässä käsitellään
siis tavallaan vuoden 2001 tilinpäätöstä ja
sitä, miten valtion talousarvio on toteutunut ja mitä vuoden
2001 budjetissa myönnetyillä rahoilla on tehty.
Jos ajatellaan, että nyt on jo marraskuu ja käsitellään
viime vuoden tilinpäätöstä,
niin tietenkin voi sanoa, että tämä on
aika myöhäinen ajankohta. Tässähän
on ollutkin tarkoitus parantaa tätä asiaa niin,
että nämä voitaisiin tulevina vuosina
käsitellä huomattavastikin aikaisemmin eli mielellään
jo ennen seuraavan vuoden talousarvion käsittelyä,
niin että syyskuussa viimeistään saataisiin
tilinpäätösasiat edelliseltä vuodelta
jo pois käsittelystä. Se, että nyt vielä ollaan
tässä näin myöhäisessä aikataulussa,
totta kai myös rajaa niitä mahdollisuuksia, mitä valtiovarainvaliokunnalla
on näihin tilinpäätösasioihin
keskittyä, koska myös ensi vuoden budjetti on
yhtä aikaa käsittelyssä. Siksi on valittu
tässä vain muutamia alueita, joita on käsitelty.
Toiseksi näiden kahden kertomuksen välisistä kytkennöistä.
Tällä hetkellähän nämä ovat
vielä täysin irrallisia asiakirjoja. Hallitus
antaa oman kertomuksensa vuoden 2001 valtiontalouden hoidosta ja
VTV sitten oman, ihan itsenäisen kertomuksensa. Tässä kohtaa
tilintarkastajat eivät ole tarkastaneet hallituksen antaman
tilakertomuksen tietojen oikeellisuutta, vaan tehneet ikään
kuin itsenäistä työtä. Tätäkin
on tarkoitus jatkossa parantaa juuri aikataulujenkin paremmalla
yhteen kytkemisellä niin, että VTV voisi antaa
eduskunnalle myös ihan varsinaisen arvion hallituksen antamien
tietojen oikeellisuudesta.
Kolmantena on mainittava vielä semmoinen asia, että valtiovarainvaliokunnassa
on nyt koetettu myöskin syventää valiokunnan
osalta näiden tilinpäätösasioiden
tarkastelua niin, että jokainen jaosto on pyrkinyt omalta
osaltaan näihin kertomuksiin perehtymään
ja ottamaan kantaa.
Arvoisa puhemies! Hallituksen antamasta tilakertomuksesta ensin.
Kuten aikaisemminkin, valtiovarainvaliokunta on keskittynyt arvioimaan
ennen muuta hallinnon tuloksellisuusnäkökulmaa
ja erityisesti sitä, miten voitaisiin niitä menettelytapoja
parantaa, että eduskuntaan saataisiin parempaa informaatiota
siitä, millä tavalla edellisen vuoden talousarvio
on toteutunut ja mikä on ollut sen yhteiskunnallinen vaikuttavuus.
Valiokunta toteaa, että meille tulee tämän kertomuksen
muodossa kyllä hyvinkin runsaasti varmaan ilmeisen hyödyllistä,
mutta toimintakatsauksen tyyppistä tietoa hallinnon tilasta. Näissä kertomuksissa
käydään läpi erilaisia toteutettuja
hankkeita ja toimenpiteitä, mutta varsinainen vaikuttavuustieto
näistä hyvin monilla hallinnonaloilla jää puuttumaan
eli enempi kerrotaan suoritteista eikä niinkään
siitä yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta. Jotkut ministeriöt ovat
asiantilaa kyllä parantaneet ja esittävät
hyviäkin tietoja, mutta pääosin tiedon
luonne ja laatu ei ole eduskunnan näkökulmasta
vielä tarkoituksenmukaista.
Millä tavalla valiokunta sitten toivoo tätä parannettavaksi?
Tässä on otettu esille erityisesti kolme asiaa:
Ensinnäkin se, että ylipäätään
valtion talousarviota pitäisi kehittää niin,
että jo talousarviossa otettaisiin jämäkämmin
ja selkeämmin kantaa niihin tulostavoitteisiin, joita halutaan
raportoitavaksi. Se on tietenkin se perusasia ja perusasiakirja,
josta tulisi lähteä liikkeelle.
Toiseksi sitten on se, että tulostavoitteissa ja eduskunnalle
raportoinnissa tosiaankin pitäisi keskittyä yhteiskunnalliseen
vaikuttavuuteen.
Kolmanneksi toivotaan, että myös ministeriöt ottaisivat
jämäkämmän otteen virastojen
ohjauksesta tältä osin, ottaisivat kantaa niiden
tulosraportteihin, ja sitä kautta tulisi parempaa tietoa
tilakertomukseen.
Arvoisa puhemies! Tuloksellisuuden sisällön osalta
emme ole menneet näihin varsinaisiin substanssiarviointeihin,
koska tosiaan tulevan tiedon laadussa on sillä tavalla
ongelmia, että laadun kohentaminen on nyt meidän
mielestämme se tärkein asia ja pääasia.
Valiokunta on ottanut kantaa myös kolmeen erilliseen
asiaan tilakertomuksesta, ensinnäkin valtion henkilöstön
tilaan, sitten valtion tulojen arviointiin sekä työllisyysmäärärahojen
käyttöön. Valtion henkilöstön
tilasta on hallitus nyt ensimmäistä kertaa antanut
kertomuksen siltä osin, millä tavalla se viime
vuoden aikana on kehittynyt. Valiokunta pitää oikein
hyvänä sitä, että valtion henkilöstöpolitiikkaa
tätäkin kautta seurataan, koska valtion työnantajakuvan,
yleisen kilpailukyvyn ja palkitsemisen osalta ja kehittämisen
kannalta on tärkeää, että ...
(Hälinää)
Puhemies:
(koputtaa)
Anteeksi, ed. Aula. Täällä ei ole
nyt työrauhaa, ei teillä eikä muilla
edustajilla. Mikäli teillä on tärkeitä yksityisiä keskusteluja,
käykää ne salin ulkopuolella, mutta mieluummin
rauhoittukaa paikoillenne. Tämä ei ole eduskunnan
arvolle sopivaa. Toivon, että tämä rauha
jatkuu koko tämän hyvän työviikon,
tämä rauha, joka nyt toivottavasti saavutetaan.
Olkaa hyvä, ed. Aula!
Arvoisa puhemies! Valtion henkilöstön tila
on tulevaisuuden kannalta iso strategiakysymys, koska lähimmän
kymmenen vuoden aikana nykyisistä 120 500:sta valtion palveluksessa
olevasta henkilöstä poistuu eläkkeelle
vajaa 60 000 elikkä lähes 50 prosenttia. Sen takia pidämme
tätä aluetta hyvin tärkeänä.
Erityisesti kiinnitämme huomiota siihen, että aikaisemmin pysyvää virkasuhdetta
on pidetty valtiotyönantajan kilpailuvalttina, mutta tällä hetkellä määräaikaisia
virkasuhteita on valtionhallinnossa jo lähes 30 prosenttia.
Sen takia pidetään tärkeänä, että Valtion
työmarkkinalaitoksen ja valtion henkilöstöä edustavien
pääsopijajärjestöjen kesken on
tarkoitus käynnistää selvitys määräaikaisten palvelussuhteiden
käytöstä koskien koko valtionhallintoa.
Toinen asia, mihin olemme kiinnittäneet huomiota, on
valtion tulojen arviointi. Tämä on ollut erityisen
vaikeaa viime vuonna siksi, että suhdanteet muuttuvat hyvin
nopeasti, ennakoimattomasti, ja toisaalta valtion tuloissa suhdanneherkkien
erien osuus on kasvanut. Siitä syystä on aika luonnollista,
että tämä tulojen arviointi on ollut vaikeampaa
kuin aikaisemmin. Mutta kuitenkin valiokunta muistuttaa siitä,
että on myös semmoisia tuloja, joita voidaan arvioida
aika täsmällisesti, ja kiinnittää huomiota
esimerkiksi siihen, että valtionyhtiöille ja liikelaitoksille
asetettavien tuottotavoitteiden tulisi olla mahdollisimman realistisia.
Oy Veikkaus Ab on sellainen yhtiö, jossa tuottotavoitteet
ovat olleet huomattavasti korkeampia talousarviossa kuin yhtiön
oma arvio. Yhtiön oma arvio on kuitenkin sitten osoittautunut
olleen varsin lähellä oikeaa. Valiokunta pitää tärkeänä,
että jatkossa tämmöisiltä ongelmilta
vältyttäisiin ja että nämä yhtiöitä koskevat tuloutustavoitteet
olisivat realistisia. Tuo veikkausyhtiön alentunut tuottoarviohan
vaikuttaa sitten erityisesti kulttuuri-, nuoriso- ja liikuntamäärärahojen
budjetointiin.
Kolmantena asiana on kiinnitetty huomiota työllisyysmäärärahojen
käyttöön. Jo pitkään
on ollut se ongelma, että työllisyysmäärärahoja
on jäänyt käyttämättä,
koska budjetointitekniikassa ja -menetelmissä on semmoisia
ongelmia ja hidasteita, että toisilla alueilla rahoja on
jäänyt käyttämättä ja
toisilla niitä olisi haluttu käyttää enemmän.
Tältä osin näyttää,
että vuosi 2001 on sinänsä ollut kohtalaisen
hyvä, mutta toisaalta taas tämän vuoden
osalta, vuoden 2002 osalta, näitä ongelmia taas
näyttää syntyvän, kun ei ole saatu
siirrettyä alueelta toiselle näitä työllisyysmäärärahoja
tarpeeksi joustavasti.
Valiokunnan mielestä tämä nykyinen
käytäntö on edelleenkin liian jäykkä.
Näitä työllisyysmäärärahamomenttien
rahoja, jotka kohdistuvat joko kuntien työllistämiseen,
valtion työllistämiseen, yritysten tukityöllistämiseen
tai aikuiskoulutukseen, periaatteessa voidaan niin sanotusti ristiinkäyttää,
mutta ristiinkäytöstä päättäminen on
hyvin monimutkaista ja siitä päätetään
lopullisesti valtioneuvoston rahakunnan tasolla. Valiokunnan mielestä tämä on
niin sanotusti liian korkea taso tälle asialle ja päätösvalta
tulisi saada paljon enemmän alueelliselle tasolle, niin
että te-keskuksissa jo pystyttäisiin paremmin
ylittämään näitä eri
työllisyysmäärärahamomentteja
ja käyttämään niitä ristikkäin.
Valiokunta katsookin, että jatkossa tulisi selvittää mahdollisuudet
työllisyysmäärärahojen kokoamiseen
kokonaan yhdelle momentille niin, että tästä ristikkäinbudjetointimenettelystä sitä
kautta
päästäisiin eroon. Jossain määrin
tämä varmaan edellyttäisi ihan budjettilainsäädännönkin
muutoksia tältä osin. Myöskin näyttää siltä, että se
malli, jolla näitä työllisyysrahoja jaetaan eri
alueille, ei ihan vastaa sitä tarvetta, mikä kullakin
alueella on, elikkä ei siltä osin ole aivan osuva.
Valiokunta myöskin toivoo, että tätä vielä kehitettäisiin
paremmin osuvaksi.
Myöskin tähän liittyy muutamia näkökohtia koskien
hätäkeskusuudistusta, joihin en mene tällä kertaa
tarkemmin. Myöskin Valtion kiinteistölaitoksen
elikkä Senaatti-kiinteistöjen toimintaan valtiovarainvaliokunta
on useaan kertaan kiinnittänyt näissä yhteyksissä huomiota, mutta
tähän tulemme palaamaan sitten tarkemmin ensi
vuoden talousarvion yhteydessä. Tämä tämän
hallituksen antaman tilakertomuksen osalta.
Sitten, arvoisa puhemies, muutama sana tästä Valtiontalouden
tarkastusviraston kertomuksesta. Tässähän
on käsitelty kolmea eri asiaa elikkä ensinnäkin
Tarkastusviraston omaa toimintaa, sitten niitä varsinaisia
tilintarkastuksia, joita on tehty eri tilivirastojen tilinpäätöksistä,
ja kolmantena hallinnon tilan arviointia toiminnan tarkastusten
perusteella. Tarkastusviraston toiminnasta valiokunta on todennut
eduskunnan alustavia kokemuksia niin, että ne ovat olleet
myönteisiä, elikkä näyttää siltä,
että tämä perusratkaisu VTV:n siirtämisestä eduskunnan
yhteyteen on osoittautunut oikeaksi. Tarkastustulosten hyödyntäminen
on parantunut. Kuitenkin tässä yhteydessä valtiovarainministeriö on
esittänyt jonkin verran kriittisiäkin kokemuksia
tästä uudesta tilanteesta. Valiokunta toivoo,
että näitä ministeriön ja VTV:n
yhteyksiä parannetaan niin, että VTV voisi sitten
palvella myöskin hallintoa niin, että sillä puolella
oltaisiin tyytyväisiä.
Yksi alue kuitenkin on, missä valiokunta toivoisi parempaa
tiedonsaantia, ja se koskee valtion talousarvion ulkopuolisia rahastoja.
Tällä hetkellähän valtiolla
on yksitoista talousarvion ulkopuolista rahastoa. Pulma tässä tiedonsaannissa
on se, että VTV voi tällä hetkellä suorittaa näissä rahastoissa
toiminnan tarkastuksia mutta ei varsinaisia vuositilintarkastuksia.
Näiden valtiontalouden ulkopuolisten rahastojen, kuten Maatalouden
kehittämisrahaston, Asuntorahaston jnp., tilien tarkastaminen
kuuluu erillisille ulkopuolisille tilintarkastajille, jotka eivät
raportoi näistä havainnoistaan eduskunnalle. Tästä syystä valiokunta
on sitä mieltä, että eduskunta ei saa riittävästi
tietoa näistä ulkopuolisista rahastoista. Tätä raportointia
tulisi hallituksen ensinnäkin parantaa ja myöskin
miettiä sitä, olisiko järkevämpää nimetä VTV
myöskin näiden ulkopuolisten rahastojen tilintarkastajaksi,
jolloin se voisi suoraan raportoida eduskunnalle näistä kokemuksistaan.
Mitä tulee sitten tähän toiseen osuuteen
elikkä varsinaisiin tilintarkastushavaintoihin, niin valiokunta
kiinnittää huomiota siihen, että näitä laillisuusmuistutuksia
on yllättävänkin paljon elikkä 50
tilivirastolle. Mutta huomattava osa näistä on
yliopistoja, ja näyttää siltä,
että yliopistojen sponsoritulojen budjetointi- ja tilinpäätösmenettelyssä on
paljon epäselvyyttä, joka johtuu osittain myös
siitä, että yliopistojen tehtävät
ovat viime aikoina huomattavasti laajentuneet ja ne eroavat tavallisesta
valtion tilivirastosta. Valiokunta pitää tärkeänä,
että tämä yliopistojen erikoisluonne
otettaisiin tässä tarkastuksessa huomioon ja että opetusministeriö myös
kehittäisi yliopistojen taloushallinnon menettelyjä ja
säännöksiä niin, että yliopistot
voivat hoitaa tehtävänsä joustavasti
ja ilman epätarkoituksenmukaista byrokratiaa. Mutta kaikki
nämä erilaiset muistutukset, puutteet ja virheet
huomioon ottaenkin VTV:hän totesi, että nämä eivät
olisi esteinä valtion tilinpäätöksen
vahvistamiselle, mikäli tällainen menettely olisi
olemassa. Tämä havainto on tietysti tärkein
ja pääasia.
Valiokunta kiinnittää kyllä huomiota
myös valtion taloushallinnon henkilökunnan osaamiseen.
Taloushallinnon henkilökuntaa on varsin vähän,
ja heidän keski-ikänsä on korkea. On
tärkeätä, että tästä riittävyydestä ja
osaamisesta pidetään jatkossa huolta myös,
jotta tilannetta voitaisiin tältäkin osin parantaa.
Mitä tulee hallinnon tilan tarkastukseen VTV:n puolelta,
sekin on kohdentunut aika paljon tulosohjauksen tilaan. Edellä jo
siitä toisen kertomuksen yhteydessä totesin oleelliset
havainnot, eli en mene siihen enää sen enempää.
Mitä tulee toiminnan tarkastuksiin, niistä valiokunta
kiinnittää huomiota lähinnä kolmeen asiaan:
Ensinnäkin siihen, että usein näissä toiminnan
tarkastuksissa kiinnitetään tietenkin huomiota
siihen, mikä asia on huonosti, missä on korjaamisen
tarvetta. Mutta onhan myös monia hyviä käytäntöjä,
erinomaisia toimintamalleja. Valiokunta toivoo, että myös
näitä hyviä käytäntöjä jossakin
muodossa kyettäisiin paremmin hallinnossa levittämään
ja tietoa välittämään myöskin
VTV:n toimesta.
Toinen asia on se, että tarkastushavaintojen toivottaisiin
välittyvän nopeammin hallintoon. Näissä on
aika pitkä viive, ja jos tarkastustiedot tulisivat nopeammin
tietoon, hallinto pystyisi myös mahdollisimman nopeasti
huonoja käytäntöjä korjaamaan.
Tässä viitataan erityisesti Puolustusvoimien niin
sanotun thl-tilausvaltuuden käyttöön.
Kolmanneksi kiinnitetään huomiota siihen, että joissain
tapauksissa on ollut ehkä poliittisluonteisiakin sävyjä viraston
kannanotoissa. Erityisesti viitataan Vuosaaren satamahanketta koskevaan
tarkastukseen ja havaintoihin.
Muilta osin, arvoisa puhemies, ei ole tarkoituksenmukaista mietintöä enempää käydä
läpi. Valiokunta
esittää sitten näistä lähetettäväksi sekä hallitukselle
että Valtiontalouden tarkastusvirastolle tiedon.
Mikko Kuoppa /vas:
Arvoisa puhemies! Tarkoituksena on käsitellä työllisyysmäärärahojen käyttöä.
Ed. Aula valiokunnan puheenjohtajana jo selvittikin sitä aika
paljon, mutta joiltakin kanteilta haluan vielä tähän
muutaman sanan sanoa.
Ensinnäkin valtion työllistämisrahathan
kohdistuvat erityisesti juuri pitkäaikaistyöttömien
ja muuten vaikeasti työllistettävien henkilöiden työllistymiseen.
Siinä mielessä näitten määrärahojen
käyttöä on varsin tärkeää valvoa,
että ne tulevat mahdollisimman hyvin käytetyiksi
ja niin, ettei rahoja jää suuria määriä käyttämättä,
sillä työttömiähän
on edelleenkin paljon maassa, satoja tuhansia.
Vuonna 2000 työllisyysmäärärahoja
jäi käyttämättä peräti
250 miljoonaa markkaa. Silloin voidaan todeta jo, että kaikki
ei ollut kohdallaan, koska kuitenkin maassa oli edelleenkin suurtyöttömyys
ja pitkäaikaistyöttömiäkin oli
noin 100 000 henkilöä. Sen jälkeen,
kun tästä keskusteltiin, työvoimaministeriö on
parantanut varojen käytön seurantaa, ja vuonna
2001 työllisyysvaroja jäi käyttämättä noin
2 prosenttia, jota voidaan pitää jo kohtuullisen
hyvänä lukuna ja myöskin osoituksena
siitä, että jos ajoissa ryhdytään
toimenpiteisiin, näitten varojen käyttöä voidaan
tehostaa.
Nyt näyttää kuitenkin siltä,
että tänä vuonna näitä varoja
jää jonkin verran enemmän käyttämättä.
Tämän vuoden lokakuussa varoja oli sidottuna noin
94 prosenttia, kun vuonna 2001 niitä oli 97 prosenttia
sidottuna, eli siinä on muutaman prosentin heikennys. Marraskuussa
tänä vuonna näitä varoja oli
sidottuna vielä 96,4 prosenttia, eli edelleenkin oltiin
vielä vuoden 2001 tasosta jäljessä. Nyt
herääkin kysymys, onko työvoimaministeriössä taas
valvonta herpaantunut eikä ole ryhdytty riittävän
nopeasti toimenpiteisiin, jotta työllisyysvarat saataisiin
niihin tarkoitettuihin kohteisiin. Ed. Aula totesi jo ne jäykkyydet,
jotka varojen siirrossa momentilta toiselle on. Tätä pitäisi
joustavoittaa selvästi, koska toisissa paikoissa jää varoja
huomattaviakin määriä käyttämättä ja
toisissa paikoissa taas varoille olisi käyttöä ja
työhaluisia ja työkykyisiä ihmisiä olisi
olemassa. Erityisesti valtion virastot monin paikoin, yliopistot
ja monet laitokset, pystyisivät työllistämään
huomattavan nopeasti huomattavan paljon ihmisiä, työttömiä työnhakijoita,
jos niillä olisi määrärahoja.
Nyt lisäbudjetissahan siirretään
jonkin verran määrärahoja. Kuntien työllistämistukimäärärahoja
vähennetään ja siirretään
valtion työllistämistukiin, mutta mielestäni
myöskin kuntien työllistämistukivaroja
pitäisi lisätä ja tehostaa niitten käyttöä parantamalla
niitten myöntämisehtoja, jolloin kunnat käyttäisivät
niitä. Erityisen huolestuttavaa on juuri tämä,
niin kuin aikaisemmin totesin, että pitkäaikaistyöttömät
ovat juuri se vaikeimmin työllistettävä ryhmä,
joka työllistyy pääsääntöisesti
vain yhteiskunnan varoilla, yhteiskunnan tuella. Näin ollen
jos varoja jää käyttämättä,
tämä kohdistuu juuri pitkäaikaistyöttömiin.
Muistetaan se, että pitkäaikaistyöttömien
mahdollisuudet edelleenkin työllistyä yksityisillä työmarkkinoilla
ovat varsin heikot, koska heidän ammattitaitonsa saattaa
olla vanhentunut. Samoin myöskin heidän ikänsä on
usein esteenä, niin että yksityiset työnantajat
eivät palkkaa 45—55 vuoden ikäisiä työntekijöitä,
vaan he joutuvat työttömiksi ja olemaan kauan
työttöminä, vaikka heidän työhistoriansa
saattaa olla 30—35 vuoden pituinen jo. Tämän
johdosta, arvoisa puhemies, on tärkeää,
että työllisyysmäärärahojen
käyttötarkoituksia muutetaan joustavasti ja että ne
tulisivat mahdollisesti yhdelle momentille, jolloin ne voitaisiin
käyttää tehokkaasti siihen tarkoitukseen,
mihin työllisyysmäärärahat on
tarkoitettu, elikkä ihmisten työllistämiseen.
Pentti Tiusanen /vas:
Rouva puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja esittelypuheenvuorossaan
viittasi siihen, että valtiovarainvaliokunta on kiinnittänyt
huomiota poliittisluonteisiin kannanottoihin, joita Valtiontalouden
tarkastusvirasto olisi tehnyt tarkastuskertomusten yhteydessä, ja
asia koskisi Vuosaaren satamahanketta. Haluaisin todeta, että tuo
kannanotto kai oli sen suuntainen, minkä Tarkastusvirasto
teki, ettei valtion pitäisi rahoittaa Vuosaarta ennen kuin
Vuosaaren kansantaloudellinen merkitys olisi tutkittu ja selvitetty
tuolta osin. Mielestäni on hyvä, että myös
viranomaispuolella kiinnitetään perusteisiin huomiota,
ja tässä mielessä ehkä tässä taas on
sen tyyppinen valiokunnan näkökulma, joka katsoo
Vuosaarta enemmän positiivisesti, vaikkakin se on kielteinen
esimerkiksi monien muiden satamien kannalta ja muiden Suomen alueiden
kannalta.
Arvoisa puhemies! On tietysti myös niin, että tässä valtiovarainvaliokunnan
mietinnössä on käsitelty myös
EU:n rahoitusta. Valtiovarainvaliokunta kiinnittää tarpeellisesti
huomiota siihen, että Suomi on joutunut maksamaan Esr-rahoitusta
yksin eikä ole tällä tavalla hyötynyt EU:n
rahoituksesta, vaikka olisi voinutkin tehdä sen. Näin
ollen meillä tapahtuu toisin kuin muualla EU:ssa, missä on
EU-hävikkiä, ja meillä taas sitten kansallisesti
maksetaan, vaikka EU olisi tässä maksajan asemassa.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja esitteli mietinnöt.
Olisin lyhyesti tarkastellut Valtiontalouden tarkastusviraston roolia
nyt muuttuneissa oloissa, kun se on eduskunnan yhteydessä,
ei eduskunnan alaisuudessa, mutta eduskunnan yhteydessä.
VTV:n kertomus on siis todella historiallinen kertomus. Se on
ensimmäistä kertaa annettu ja täällä eduskunnassa
käsittelyssä ja menee sitten myöskin
aina hallitukselle saakka tiedoksi.
Valtiovarainvaliokunnan hallinto- ja tarkastusjaostossa kuultiin
myöskin budjettipäällikkö Sukselaista
ja niitä kokemuksia, joita valtiovarainministeriössä on
saatu sen jälkeen, kun tapahtui VTV:n siirto eduskunnan
yhteyteen. Toisaalta valiokunnassa on käsitelty myöskin VTV:n
resursseja. Eduskunta ja hallinto- ja tarkastusjaostohan käsittelevät
eduskunnan pääluokan ja siellä VTV:n
määrärahat. Minusta on tärkeätä todeta,
että Tarkastusvirastolla pitää olla riittävä osaaminen
ja resurssit ja myöskin tarkastajilla riittävä hallinnollinen
kokemus. Onhan niin, että jotta voisi toisen työtä tarkastaa,
pitää osata vähintään
yhtä hyvin tämä työ, mieluummin
hieman paremmin.
Valtiovarainministeriön alustavat havainnot ehkä olivat
osin kriittisiä VTV:n siirron suhteen. Toisaalta aikanaan
siirron yksi peruste varmaan oli se, että valtiovarainministeriö itse
on toimija ja sen alaisuuteen ei tällainen Tarkastusvirasto luontevasti
sovi. Nyt kun VTV on siirretty eduskunnan yhteyteen, ministeriössä on
ilmennyt jossain määrin tarvetta omien tarkastusten
lisäämiseen, myöskin omien tilintarkastuspalvelujen
ostamiseen. Mielestäni onkin niin, että ministeriöissä,
valtiovarainministeriössä tarvitaan tällaista
controller-toimintaa, sisäistä tarkastustoimintaa.
Se ei kuitenkaan saa varmasti olla liian raskasta eikä byrokraattista,
eikä se saa tulla sille tontille, jota VTV hyvin hoitaa.
(Ed. Laitinen: Se on kyllä kertomus valtiovarain hoidosta
ja tilasta!) — Arvoisa ed. Laitinen, täällä on
käsittelyssä juuri tämä kertomus,
josta puhun.
Puhemies:
Ed. Laitinen, asian yhteydessä sallitaan keskustelu
myös 2) asiasta säännön mukaan.
Ed. Laitisesta voi tulla hyvä puhemies aikanaan, mutta
vielä hän ei sitä ole. (Ed. Laitinen:
Kyllä varmasti tulee!)
Valtiovarainministeriön näkökulmasta
VTV:n palvelujen ja tulosten hyödyntämisen ja
vuoropuhelun koetaan nyt jossain määrin vaikeutuneen
ja VTV:n vallan etääntyneen valtiovarainministeriöstä.
Uudistunut näkemys ulkoiselle tarkastukselle sopivasta
roolista, sisäisen valvonnan ja tarkastuksen kehittämisestä sekä VTV:n aseman
muutos ovat valtiovarainministeriön näkemyksen
mukaan olleet omiaan korostamaan ministeriön vastuuta ja
velvoitteita sisäisen valvonnan tarkastusten kehittämisestä,
kuten itse totesin. Valtiovarainvaliokunnassa on kuitenkin katsottu,
että VTV:n siirto eduskunnan yhteyteen on onnistunut ratkaisu.
Se on luonteva paikka eduskunnan yhteydessä. Ne ehkä pienet
ongelmat, joita valtiovarainministeriössä koetaan, ovat
varmasti yhteistyöllä hoidettavissa. VTV:llähän
on neuvottelukunta, joka sen toimintaa ohjaa, ja mietinnössä ehdotammekin,
että ehkä olisi paikallaan neuvottelukunnassa
olla myöskin valtiovarainministeriön budjettiosaston edustus,
jotta ne toiveet ja näkemykset, joita tässä superministeriössä on,
välittyisivät tälle itsenäiselle
Tarkastusvirastolle suoraan. Tämä ehkä myöskin
osaltaan parantaisi tiedon kulkua.
Kun ed. Laitinen sanoi, että nyt käsitellään
tilakertomusta, sanon nyt lauseen siitäkin sitten. Mielestäni
siinä, kuten tässä VTV:n kertomuksessakin,
on painopiste ollut tuloksellisuudella ja tehokkuudella. Sitä on
eri syistä tarkasteltu eri virastojen ja laitosten näkökulmasta.
Tässä on paljon parannettavaa valtionhallinnossa.
Pitää saada enemmän tehoa, enemmän
tuloksellisuutta, enemmän osaamista valtionhallintoon.
Tässä tullaan siihen toiseen asiaan, mitä on
käsitelty myöskin mietinnössä.
Se on valtion henkilöstön tila. Kyllä julkisella
sektorilla ollaan isojen haasteiden edessä tulevaisuudessa.
Myöskin palkkausjärjestelmiä on pakko
kehittää sillä tavalla, että julkiselle
sektorille löytyy osaajia jatkossakin riittävässä määrin.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ensiksi työjärjestykseen:
On mielestäni hienoa, että voimme keskustella
näistä molemmista kertomuksista, K 11:sta
ja K 13:sta, samanaikaisesti. Se joustavoittaa varmasti meidän
työskentelytapaamme. Ymmärrän ed. Laitista.
Ainakaan meillä Lahdessa ei saa
puhua kahdesta eri asiasta ...
Puhemies:
(koputtaa)
Ed. Nurmi, tämä on puhemiesneuvoston päätös,
ja sitä päätöstä ei
tule nyt arvostella, vaan käyttää aika
puhumiseen!
Kiitän siitä päätöksestä.
Se on ollut erinomainen päätös.
On ollut haasteellista työskennellä valtiovarainvaliokunnassa
nyt, kun Valtiontalouden tarkastusvirasto on siirtynyt eduskunnan
yhteyteen. Tämähän tapahtui vuoden 2001
alusta. Siirto ja siihen liittyneet lakimuutokset asiantuntijakuulemisineen
ovat olleet perin opettavaisia ja mielenkiintoisia.
On hyvä, että valtion varojen käyttöä tarkkaillaan.
Tarkastuksen tuleekin olla mahdollisimman objektiivista. Tämähän
on aika vaikeaa, kun kyseessä ovat inhimilliset ihmiset.
Tärkeää on, että julkisen hallinnon
tuottama tieto ja työ sekä toiminta on avointa
ja tarkastelun kestävää. Tämä ei
ole kuitenkaan tarkoitettu epäluottamukseksi, vaan pikemminkin
suomalaisuuden valttikortti on laatutyö.
Käsittelemme juuri eduskunnan hallinnossa asiaa, jossa
mietitään julkisen tiedon saatavuutta ja hintaa.
Mielestäni julkisen työn ja sen tulosten tulee
olla mahdollisimman nopeasti julkista ja edullista, ajatellaanpa
esimerkiksi karttoja, kansalaisille. On kiinnitettävä huomiota
virkamiesten palvelualttiuteen ja palvelukykyyn kuin myös heidän
sivutoimiinsa. Yritteliäisyyttä ei tietenkään
saa tukahduttaa, mutta siinäkin on tietyt rajat, joidenka
puitteissa tulee toimia.
Koska koetan pyrkiä lyhyeen puheenvuoroon, haluan korostaa
K 13:sta lähinnä hätäkeskusuudistusta
koskevia seikkoja.
On hyvä todeta, että valiokunta pystyi yhtymään
siihen valtiontilintarkastajien kantaan, että eduskunnalle
hätäkeskuslakia säädettäessä annettu
selvitys perustui osittain puutteellisiin tietoihin. Tämä on
vapaa siteeraus täältä tekstistä. Kun
teimme niitä päätöksiä,
oletettiin, että keskukset voidaan perustaa valtion menokehyksiin sisältyvillä varoilla,
mutta kuitenkin monilla paikkakunnilla edellytetään
uudisrakentamista, jotenka tämä olettamus ei ole
tullut toteen. Eli eduskunnassa lakia säädettäessä on
tullut, aika rankasti sanottuna, harhaanjohtavaa tietoa tai ainakin
epätarkkaa tietoa, mikä sekin on tietenkin ihan
inhimillistä ja ymmärrettävää,
mutta tässä tapauksessa, kun hätäkeskuksista
puhutaan, perin ikävää.
Valtion tarkastusviraston käsityksen mukaan muutenkaan
näitä kustannuksia, jotka liittyvät hätäkeskusjärjestelmään,
ei ole arvioitu riittävällä tarkkuudella.
Näitä Tarkastusviraston huomioita valiokunta pitää huomionarvoisina.
Tästä huomaamme, kuinka tärkeää näitten
asiakirjojen läpi kahlaaminen on. Ne muuttuvat lihaksi
ja vereksi tuolla käytännön kentillä toimittaessa.
Keskeistä on, että perusturvallisuuteen liittyvissä asioissa
suomalaisilla pitää olla yhdenvertaiset palvelut
asuinpaikasta riippumatta
Ed. Tykkyläinen merkitään
läsnä olevaksi.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Valtiovarainvaliokunta on mietinnössään
kiinnittänyt huomiota muun muassa työllisyysmäärärahojen
käyttöön. Rahojen käytössä on
tapahtunut vuodesta 2000 vuoteen 2001 parannusta. Tästä huolimatta,
arvoisa puhemies, on valitettavaa edelleen, että varoja
on vieläkin jäänyt kertomusvuonna käyttämättä siitä huolimatta,
vaikka näille määrärahoille
olisi varmasti tarpeellisia käyttökohteita yllin
kyllin, elämmehän edelleenkin tilannetta, jossa
työttömyysongelma on meillä varsin vakava.
Viimeisimpien tietojen mukaan työttömyys on taas
kääntynyt lievään kasvuun. Meillä on
rakenteellista työttömyyttä, pitkäaikaistyöttömyyttä ja
syrjäytymisen uhkaa. Tästä syystä,
arvoisa puhemies, olisi hyvin tärkeää,
että työkyvyn ylläpitämiseksi
kyettäisiin järjestämään
myös yhteiskunnan toimesta työtilaisuuksia niin
valtion, kuntien kuin yritystenkin palveluksessa. Meillä on
erittäin paljon myös rakentamistarpeita. Kuntien
peruspalvelujen järjestäminen vaatii jatkuvasti
investointeja sekä peruskorjauksia, jotka ovat osaltaan
myös säästötoimia.
Tuntuu, arvoisa puhemies, kohtuuttomalta, että määrärahoja
jää tässä tilanteessa käyttämättä.
Katsoisin, että ne eivät kohdennu, kuten valiokuntakin
toteaa, alueille niiden käyttökyvyn ja käyttötarpeen
mukaisesti. Mielestäni pitäisi jakoperusteita
muuttaa niin, että palattaisiin taaksepäin alkuperäiseen
työllisyyslain perusperiaatteeseen eli siihen, että käyttö ohjautuu
pääosin työttömyysasteen mukaisesti
alueille.
Juha Karpio /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen kertomuksessa samalla tavalla
kuin myöskin mietinnössä puututaan heti
alussa valtionhallinnon tuloksellisuuteen ja tarkastellaan sitä.
Tulosten saavuttamisestahan eri virastot raportoivat vuosittain
tilinpäätöksissään
ja toimintakertomuksissaan. Mietinnössä lähtökohtana
on se, että Tarkastusviraston tulisi tulevina vuosina entistä syvällisemmin
arvioida tuloksellisuutta valtion eri hallinnonaloilla. On toki
todettava, että selvää parannusta viime
vuosina asian suhteen on myöskin olemassa.
Mietinnössä puututaan edelleen hätäkeskusuudistukseen
ja aivan aiheellisesti todetaan myöskin, että se
ei ole kaikilta osin täysin onnistunut eli kustannukset,
mitä meille alun perin ilmoitettiin, eivät ole
pitäneet paikkaansa vaan huomattavassa määrin
olemme ne joutuneet ylittämään. Eli selvää informaation
puutetta myöskin meillä eduskunnassa on ollut
tämän asian suhteen.
Mitä tulee Puolustuslaitoksen kiinteistöuudistukseen
ja Senaatti-kiinteistöihin, tässä myöskin todetaan
se, että tähän tullaan varsinaisen talousarvion
yhteydessä vielä hyvinkin laajasti puuttumaan.
Kari Urpilainen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Keskityn puheenvuorossani pelkästään
arvioimaan Valtiontalouden tarkastusviraston kertomusta.
Käsittelyssä on nyt ensimmäinen Valtiontalouden
tarkastusviraston eli VTV:n toimintakertomus eduskunnalle. On luonnollista,
ettei tämän ensimmäisen kertomuksen perusteella
voida vielä tehdä pitkälle meneviä johtopäätöksiä siitä, miten
hyvin kertomus täyttää sille eduskunnassa asetetut
odotukset. — Anteeksi tämä hengästymiseni,
mutta juoksin ennättääkseni.
Kertomus on kattava osoittaen hyvin Tarkastusviraston monitahoista
toimintaa. Muutama huomio on kuitenkin paikallaan.
Eduskunnan näkökulmasta tiedonsaanti VTV:n
tarkastusten tuloksista on nyt muodollisestikin parantumassa. Tiedonsaannin
parantuminen tarkoittaa samalla sitä, että lähitulevaisuudessa
on kiinnitettävä entistä enemmän
huomiota VTV:n tarkastustoiminnan hyödyntämiseen eduskunnan
toiminnassa. Eräänä varsin tärkeänä arviointikriteerinä valiokunta
on nostanut esiin sen, miten eduskunnan asema budjettivallan käyttäjänä voi
jälkikäteisraportoinnin lisääntyessä parantua.
Tämä on erinomaisen olennainen asia.
Valtiovarainvaliokunta ehdottaa hallituksen selvitettäväksi,
voitaisiinko talousarvion ulkopuolisten rahastojen vuositilintarkastus
keskittää ja säätää VTV:n
tehtäväksi. Arviointi on varmasti sinällään
paikallaan, vaikka esimerkiksi vuodelta 1998 antamassaan kertomuksessa
valtiontilintarkastajat ovat käsitelleet talousarvion ulkopuolisten
rahastojen asemaa ja todenneet, että muun muassa valvonta
ja tarkastus katsottiin tuolloin asianmukaiseksi.
Kysymys rahastojen vuositilintarkastuksen uudelleenjärjestämisestä on
mielenkiintoinen ja vaatinee säädösten
muuttamista, eikä se liene helposti toteutettavissa. On
mitä todennäköisintä, että uusi
tarkastustehtävä vaatisi myös VTV:n voimavarojen
uudelleensuuntaamista Tarkastusviraston sisällä.
Sinällään ei ole yllättävää,
että valtiovarainministeriö esittää VTV:n
siirtoon eduskunnan yhteyteen myös kritiikkiä.
Perustellusti voidaan kuitenkin sanoa, että tapahtuneen
siirron vuoksi ministeriö on aktivoitunut valtionhallinnon
sisäisen tarkastuksen kehittämiseksi ja ohjaamiseksi, mitä sinällään
on pidettävä hyvänä.
Tähän liittyen valiokunta pitää tarpeellisena, että selvitettäisiin,
miten VTV voisi nykyisten resurssien puitteissa palvella valtioneuvostoa
ja valtiovarainministeriötä paremmin. Tiettävästi siirron
yhteydessä ei ollut tarkoitus luopua tästä tehtävästä.
On kuitenkin varottava sellaista tilannetta, jossa VTV:n tarkastustoiminnan
itsenäisyys ja puolueettomuus joutuvat ristiriitaan VTV:n
mahdollisten konsultointitehtävien kanssa. Kansainväliset
esimerkit eivät tässä suhteessa ole kovinkaan
rohkaisevia. Siksi onkin kaikin tavoin huolehdittava siitä,
että kaikissa olosuhteissa turvataan VTV:n tarkastustoiminnan
riippumattomuus.
Valtiontilintarkastajien aikaisempaan, vuodelta 99 olevaan kannanottoon
viitaten on huomionarvoista, että valiokunnan ja Tarkastusviraston mielestä on
olemassa hyvät valmiudet valtion tilinpäätöksen
vahvistamiselle, jos sellainen menettely olisi olemassa. Tämä sinällään
on tärkeä periaatteellinen kannanotto, josta toivoisi
seuraavan konkreettisia toimenpiteitä.
Mietinnössä korostetaan VTV:n henkilökunnan
osaamisen ja riittävyyden tärkeyttä,
mikä koskee tietysti kaikkea valtionhallinnon ulkoista ja
sisäistä tarkastus- ja valvontatointa. Onko poliittista
valmiutta luoda sellaiset toiminnan edellytykset, että tavoitteet
saavutettaisiin ja kilpailu henkilökunnasta avoimilla markkinoilla olisi
mahdollista? Keskustelu EU:n tarkastustoiminnan tehottomuudesta
viittaisi siihen, että valmiudet voimavarojen lisäämiseen
olisivat olemassa.
Valiokunta myös korostaa, että poliittisluonteisten
kannanottojen esittäminen tarkastuskertomuksissa ei kuulu
Tarkastusviraston tehtäviin. Toiminnan tarkastuksissa tämä vaara
on kuitenkin aina olemassa. Viraston uskottavuutta rakennettaessa
tähän asiaan tulee kiinnittää erityistä huomiota,
koska tällaisten kannanottojen esittäminen kuuluu
eduskunnassa valiokunnille ja eräiltä osin myös
poliittisessa ohjauksessa toimiville valtiontilintarkastajille.
Tämä on jo lähtökohtaisesti
sisältynyt siihen ulkoisen valvonnan ja tarkastuksen eli
valtiontilintarkastajien ja VTV:n keskinäiseen työnjakoon,
joka vahvistettiin perustuslain uudistuksessa.
Edellä olevan lisäksi mietinnössä on
käsitelty useita sellaisia asioita, jotka ovat hyödyllisiä kehitettäessä Tarkastusviraston
toimintaa. Sävyltään valiokunnan kannanotot
ovat neuvoa-antavia ja, näin ymmärtäisin,
myös hyväksyttävissä. Esimerkiksi
tarkastuskertomusten tulokset tulevat julkisiksi edelleenkin varsin
hitaasti ja tarkastuksiin liittyvä valmistumisaika on huomattavan pitkä.
Olavi Ala-Nissilä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Urpilainen kosketteli tuota kysymystä,
pitäisikö VTV:n taholta olla esimerkiksi tilintarkastajia
valtion rahastoissa taikka valtion yhtiöissä.
Tällainen käytäntö oli vielä 90-luvulla,
ja itsekin muistan olleeni Valtiontakuukeskuksessa VTV:n tarkastajan
kanssa tilintarkastajana. Tämähän edellyttää tietenkin,
että VTV:ssä olisi JHTT-, KHT-tason tilintarkastajia,
niin kuin siellä kai onkin ja pitääkin
olla. Mielestäni tätä kysymystä kyllä kannattaisi
pohtia siellä VTV:n neuvottelukunnassa. Siitä saattaisi
olla joissain tilanteessa hyötyäkin, jos vaikka
oman toimen ohella VTV:n edustus olisi myöskin vuositilintarkastajina
joko rahastoissa taikka valtionyhtiöissä. Onko
siihen mitään estettä olemassa? Minun
mielestäni välttämättä ei
ole.
Maria Kaisa Aula /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluaisin vähän selkeyttää tätä tilannetta.
Kysymyshän ei ole siitä, etteivätkö VTV:ssä työssä olevat
tilintarkastajat voisi olla oman toimensa ohella valtionyhtiöiden tilintarkastajia.
Näinhän heistä eräät
ovatkin. Vaan kyse on siitä, että lain mukaan
heitä ei enää tarvitse nimittää sinne,
he eivät ole niin sanotusti niin kuin VTV:n puolesta tilintarkastajia,
vaan oman toimensa ohella, ja silloinhan se tieto ei tule tänne
eduskuntaan VTV:n tekemän tarkastuksen sisältönä,
vaan he tekevät sitä työtään omalla
osaamisellaan ja se jää niin kuin heidän tietovarannokseen.
Ja varmaan nämä valtionyhtiöt sinänsä ovatkin
vähän eri asia, mutta pidän ulkopuolisten
rahastojen kohdalta sitä tilannetta ongelmallisena, kun
siellä ovat nyt ulkopuoliset rahastot, liikelaitokset ja
valtionyhtiöt, ne ovat kaikki tällä samalla
menetelmällä, minkä äsken kuvasin,
että rahastojen osalta erityisesti olisi minusta tärkeää,
että se eduskunnan ja rahastojen tarkastamisen linkki paranisi,
koska ne ovat niin kiinteä osa kuitenkin tätä budjettitaloutta.
Liikelaitokset ovat vähän semmoinen välimuoto,
varmaan sitäkin kannattaisi miettiä, mutta ehkä yhtiöiden
osalta voi olla, että tämä nykyinen menettely
saattaa olla ihan käyttökelpoinenkin, mutta minusta
näissä on jonkin verran aste-eroja.
Kari Urpilainen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Aivan kuten tuossa puheenvuorossani
totesin, niin sinällään en vastusta sitä,
että olisi mahdollista, että VTV:tä käytettäisiin
myöskin näitten rahastojen toiminnan tarkastuksessa.
Kysymys vain on nimenomaan siitä, että ennen kuin
tehdään päätöksiä,
olisi erinomaisen tärkeätä ja olennaista,
että tiedetään, mistä on kysymys,
eli arvioidaan päätöksen seuraamukset.
Toinen suuri asia on tietenkin sitten se, missä määrin
ylipäätään oman työajan
ulkopuolella Valtiontalouden tarkastusviraston virkamiehillä on
mahdollisuus sitten toimia. Kysymys kuuluu ehkä myöskin
sillä tavalla, missä kulkee se raja, jolloinka
ollaan osallisia. Jos ollaan osallisia, niin sen jälkeen
virka-aikana tapahtuva asioiden arviointi saattaa kyllä häiriintyä,
ja minusta tässä suhteessa täytyy olla
kyllä tarkkana, ettei käy sillä tavalla,
niin kuin nyt nämä kansainväliset esimerkit
ovat osoittamassa.
Olavi Ala-Nissilä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Tässä on hyvää, selkeyttävää keskustelua;
todella tarkastustoiminta on eri asia kuin konsultointitoiminta.
Mielestäni konsultointihan ei tietenkään
tule kysymykseen, mutta todella kannattaisi varmaan VTV:ssä ja
sen neuvottelukunnassa keskustella tämä, voisiko
esimerkiksi oman toimen ohella toimia tilintarkastajana näissä rahastoissa
lähinnä, tai sitten linjata tätä uudelleen,
että näissä rahastoissa olisikin säännönmukaisesti
VTV:n tarkastus mukana. (Ed. Aula: Lakia on muutettava!) — Se
voi vaatia todella tämän lainmuutoksen, mutta
asia pitää ensinnä keskustella ja miettiä,
olisiko tässä synergiaa löydettävissä.
Reijo Laitinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Minusta on tavattoman hyvä asia
se, että käsitellään hallituksen
kertomusta valtiovarain hoidosta ja Valtiontalouden tarkastusviraston kertomusta
yhtä aikaa, se on joustavaa näin. Ed. Urpilaisen
puheenvuoro oli hyvin asiantunteva, hänhän on
myöskin valtiontilintarkastajien puheenjohtaja. Minusta
hänen puheenvuorossaan oli paljon semmoisia elementtejä,
sellaisia asioita hän nosti esille, joita meidän
pitää nyt pohdiskella, kun mietitään
VTV:n aseman ja sen toiminnan kehittämistä. Siinä on
tiettyjä asioita, muun muassa se, missä määrin
voi sitten VTV:n palveluksessa oleva henkilö toimia muunlaisissa tehtävissä,
ettei tule, niin kuin valtiontilintarkastajien puheenjohtaja Urpilainen
tuossa sanoi, omalta osaltaan osalliseksi.
Mutta tähän hallituksen kertomukseen muutama
sana. Itse kiinnitin... no ensinnäkin on todettava se,
että valtiovarainvaliokunnan ja sen jaostot kyllä aika
huolellisesti tämän kertomuksen käsittelivät,
siitä huolimatta, vaikka tämä mietintö on
hyvin lyhyt ja puuttuu vain keskeisimpiin asioihin. Työllisyysmäärärahojen
käyttö on täällä esille
noussut, itsekin tähän kiinnittäisin
huomiota. Kyllä meidän pitää päästä sellaiseen
tilanteeseen, että ei jää varoja käyttämättä.
Aivan niin kuin täällä on todettu, monella
paikkakunnalla, koko Suomessa työttömyys on erittäin
korkea edelleenkin. Ja on myöskin kuntia ja alueita, joissa
tarvittaisiin ja joissa kunnat ovat hakeneetkin työllisyysmäärärahoja
lisää, mutta tämä järjestelmä ei
ole ollut riittävän joustava. Esimerkiksi Jyväskylässä on
sellainen tilanne jo tällä hetkellä, että me
tarvitsisimme siellä lisätyöllistämismäärärahoja.
Kunta on omalta osaltaan valmis satsaamaan. Tässä on
tehtävä muutos.
Hätäkeskusuudistuksen osalta, kyllä tämä yllätti
meidät siltä osin, että ilmeisesti ei
ollut tarkoin tiedossa se, mitä tämä uudistus
kaiken kaikkiaan, silloin kun lakia säädettiin,
tulee käytännössä merkitsemään.
Nämä investoinnit ovat olleet hyvin mittavia,
ja selvästi on ylitetty se taso, mihin oltiin varauduttu.
Sitten tässä valiokunnan mietinnössä todetaan se,
että Valtion kiinteistölaitoksen toimintaa käsitellään
erikseen, ja tässä yhteydessä haluaisin vaan
todeta sen, että se on varsin iso kysymys ja liittyy olennaisesti
puolustushallinnon rakennuslaitoksen uudelleenjärjestelyyn.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa rouva puhemies! On erittäin tärkeä seikka,
että tarkastuskertomukset tulisivat mahdollisimman nopeasti
poliittiseen arvioon tänne eduskuntaan, ja uskon, että nämä tehdyt
muutokset johtavat siihen, koska nämä saadut tulokset
saattavat johtaa nopeisiin poliittisiin johtopäätöksiin.
Toisin sanoen, eduskunnan on toimittava ripeästi saatuaan
nyt näitä tietoja.
Toiseksi, mitä ed. Aula otti esille rahastoista, niin
ainakin aloittavan kansanedustajan on erittäin vaikea tietää,
mitä kaikkea kuuluu budjettiin, koska nämä rahastot
ovat oma osastonsa siellä. Itse toimin Palosuojelurahastossa,
ja mielestäni olisi tärkeää,
että rahastojen tarkastus liitettäisiin läheisesti
eduskunnan toimintaan, että varojen käyttö olisi
mahdollisimman läpinäkyvää.
Loppuun haluan vielä kiittää valiokunnan
puheenjohtajaa siitä, että hän on todella
paneutunut tähän tehtävään.
On ollut helppo toimia hallinto- ja tarkastusjaostossa näiden
vaikeiden asioiden kanssa, kun on tiennyt aina, että sieltä tulee
tukea, vastauksia ja selvityksiä. Hän piti hyvin
ansiokkaan puheenvuoron. Kiitos siitä työstä,
minkä olette tehnyt tämän eteen, että nämä meidän pitkät
ja työläät kokouksemme hallinto- ja tarkastusjaostossa,
jotka ovat olleet joskus vähän paperinmakuisia,
ovat olleet miellyttäviä, kun on tiennyt, että siellä on
tuki ja turva valiokunnan puheenjohtajan taholta.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Sekä hallituksen kertomus
valtiovarain hoidosta että myöskin valiokunnan
mietintö työllisyysmäärärahojen
osalta on sen verran voimakasta kritiikkiä työvoimahallintoa
ja myöskin istuvaa työministeriä kohtaan,
että olisi toki ollut suotavaa, että ministeri
Filatov olisi ollut täällä kuuntelemassa
vähän näitä pyyhkeitä.
Onhan aivan käsittämätön
asia, että tällaisessa työllisyystilanteessa
elämme Suomessa ja voimme lukea tästä taaksepäin,
miten mittavia työllisyysmäärärahoja
jää käyttämättä.
Vanhoissa Suomen markoissa toissa vuonna 250 miljoonaa markkaa,
viime vuonna hieman ministeriö kykeni seurantaa ja uudelleen
kohdentamista parantamaan, se oli pienempi, mutta tämän
vuoden ennakkotiedot kertovat taas, että tilanne on karannut
täysin käsistä. Eli tarvitaan voimakkaita uudelleenarviointeja
sen suhteen, miten määrärahojen käytön
seurantaa tehdään, ja että se nimenomaan
tapahtuu ajoissa vuoden mittaan, että siihen ehditään
ajoissa puuttua.
Tämä perusongelmahan tietenkin juontuu nyt siihen,
oikeastaan tähänkin ajankohtaiseen tilanteeseen,
että työvoimahallinnon määrärahojen käyttö tavallaan
suhdannepoliittisena välineenä jää kokonaan
puolitiehen, mikäli määrärahoja
jää käyttämättä ja
niitä ei pystytä nopeasti uudelleen kohdentamaan
sellaisiin kohteisiin, missä olisi tarpeita. Meillä on
kaikkien te-keskusten alueella, tällä hetkellä tiedetään
koko Suomessa runsaasti kriteerit täyttäviä hakemuksia,
jotka voitaisiin hyvin nopeasti polkaista käyntiin yritystukimäärärahojen
kautta, ja mikä tärkeintä, ne olisivat
erinomaisen työllistäviä, ja näin
luoda satoja, kenties tuhansia työpaikkoja Suomeen, jos
hallinto vain siihen taipuisi.
Tässä on, rouva puhemies, minusta työvoimahallinnon
itsetutkistelun paikka. Me tarvitsemme todellakin näiden
määrärahojen uudelleen kohdentamista,
joka perustuu nykyistä parempaan käytön
seurantaan, mutta myöskin siihen, että jos jokin
paikkakunta pystyy käyttämään,
jokin seutukunta, paremmin näitä määrärahoja,
jokin toinen taas ei, niin täytyyhän silloin olla
joustavuutta hallinnossa, että määrärahoja
siirretään, lähetetään
paikasta toiseen, sinne, missä Suomessa oikeasti sitten
tarvetta on. Jos se tarkoittaa sitä, että jonkinlaista
käytössä olevaa laskentakaavaa pitää muuttaa,
niin muutettakoon sitten sitä. Eihän tuon nyt
pitäisi kovin ihmeellinen kysymys olla, arvioida määrärahojen
jakoperusteita uudelleen sillä tavoin, että ne
vastaisivat olennaisesti nykyistä paremmin alueiden käyttötarpeita.
Sitten vielä hyvin tärkeä kysymys
on se, mikä on alueiden toimivalta ja toimintamahdollisuus. Ja
niitäkin voitaisiin nyt parantaa sillä tavoin
lisäämällä alueiden päätöksentekovaltaa.
Tässä tulee nyt heti mieleen eduskunnankin käsittelyssä parhaillaan
oleva Kainuun hallintomallikokeilu, joka ilman muuta tulee selkeyttämään
ja mahdollistamaan sen, että yhä enemmän
valtion määrärahoja ohjataan suoraan
könttäsummana maakuntaan, jossa maakunta itse
tekee päätöksiä siitä,
mihin määrärahoja käytetään
niin, että se tapahtuu, totta kai, tiettyjen kokonaissuunnitelmien
puitteissa. Olen aivan vakuuttunut siitä, että silloin
työllisyysmäärärahojen kohdentuminen tulee
tapahtumaan nykyistä tehokkaammin sillä tavoin,
että niitä ei jää nurkkiin lojumaan,
siirtymään seuraaville vuosille, jolloin ei saavuteta niitä tavoitteita,
mitä käytölle on edellytetty.
Puhemies! Tämä liittyy myös keskusteluun siitä,
että edelleenkin te-keskusten hallintomalli mättää.
Edelleenkin on paljon pulmia siitä, että te-keskuksella
on Helsingin päässä monta isäntää.
Omasta mielestäni tätä edelleen tulisi
voimakkaasti selkiinnyttää ja jälleen
kerran nostaa esiin se, tarvittaisiinko Suomessa elinkeinoministeriö.
Ministeri Filatoville tulisi esittää vakava
kysymys siitä, mihin työministeriötä oikein
sitten tällaisessa aktiivisessa työllistämisessä tarvitaan, jos
näidenkin määrärahojen saatavuus
ja kohdentuminen tapahtuisi kahta kautta, yritystukihankkeiden kautta,
toisaalta KTM:n kautta ja toisaalta opetusministeriön kautta
koulutushankkeina paremmin. Sen kautta pystyttäisiin näilläkin työllisyysmäärärahoilla
saavuttamaan parempia tuloksia itse työllistymisen suhteen.
Sehän tässä kaiken aikaa meillä pitäisi
olla se kriteeri.
Rouva puhemies! Toivon todellakin, että hallitus ja
työministeriö ottavat vakavasti tämän kertomuksen
perusviestit, mutta mikä tärkeintä, myös
valiokunnan käsittelyssä tehdyt aika kriittiset
johtopäätökset, joita olisi nyt ministeriön suunnalla
syytä pohtia, niin että ne johtaisivat vakavasti
edellä kuvattuihin muutoksiin.
Antero Kekkonen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Esitys elinkeinoministeriöstä oli
uusi, minä en ainakaan ole sellaista kuullut. Kuulostaa
ensi hätään ihan sympaattiselta, mutta
se tarkastelu, mitä tässä minuutin verran
on ehtinyt tehdä, kyllä muuttaa, problematisoi
tämän esityksen aika lailla.
Mitä tarkoittaa elinkeinoministeriö siinä tilanteessa,
kun meillä on ministeriöjako, joka jo nyt toimii
elinkeinojen parissa, itse asiassa lähes pelkästään
niiden parissa. Tarkoittaisiko tämä sitä, että osa
ministeriöistä lakkautetaan, katsotaan tarpeettomaksi,
sijoitetaan elinkeinoministeriöön? Jos näin
tapahtuisi, eikö siinä piileskele mitä suurin
vaara, että byrokratia, nimenomaan turha byrokratia, kasvaisi,
jos mahdollista, entisestään?
Markku Laukkanen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ajatus elinkeinoministeriöstä,
kyllähän Suomessa sitä debattia tietysti
on jossain määrin käyty, mallia haettu
ehkä Ruotsista tai jostain muualta. Useimminhan tämä,
ed. Kekkonen, tietysti liittyy keskusteluun valtion omistajuudesta,
omistajapolitiikasta, jossa on katsottu, että sellainen
voisi olla. Se on eri asia, enkä sen takia tätä omistajapoliittista
ulottuvuutta avannutkaan, koska se ei kuulunut tämän käsillä olevan
asian sisältöön. Mutta katson kuitenkin
näin, kun te, ed. Kekkonen, kysytte, pitäisikö ministeriöiden
määrää, ehkä niiden
toiminnallista sisältöä meillä arvioida
uudelleen, niin ilman muuta määräajoin
pitäisi. Se kritiikki, jota tässä nyt
esitän työministeriön hallintoa kohtaan, juontuu
juuri siitä perussanomasta, että se ei kykene
tänä päivänä käyttämään
niitä määrärahoja tehokkaammalla
mahdollisella tavalla. Siksi olisi hyödyllistä keskustella
ja katsoa, voisiko kenties jokin toinen hallintoputki tässä yhteiskunnassa
käyttää ne rahat paremmin ja työllistävämmin.
Siitähän tässä nyt on kyse,
että jos me ohjaamme yhteiskunnan varoja ja niillä halutaan työpaikkoja,
niin katsottakoon, mitä saadaan aikaan koulutuksen keinoin,
mitä saadaan aikaan perinteisin yritystukijärjestelmin.
Olen aivan vakuuttunut, että siellä voidaan saada
näille samoille rahoille paljon enemmän vastinetta.
Pertti Mäki-Hakola /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Näin valtiovarainvaliokunnan
hallinto- ja tarkastusjaoston suhteellisen uutena jäsenenä on
ollut mielenkiintoista olla käsittelemässä sekä hallituksen
kertomusta valtiovarain hoidosta että Valtiontalouden tarkastusviraston
kertomusta eduskunnalle toiminnastaan. Moni asia näyttää ihan
toiselta, kun pääsee perehtymään
niihin tällä tavalla asiantuntijakuulemisen kautta.
Hallituksen kertomuksesta valtiovarain hoidosta ja tilasta ilman
muutahan varmasti suurimmalle osalle ensimmäiseksi asiaksi
nousevat nimenomaan työllisyysmäärärahojen
käyttöongelmat ja kysymys siitä, miten
esimerkiksi vuonna 2000 voi 10 prosenttia määrärahoista
jäädä käyttämättä tässä tilanteessa,
kun kuitenkin työttömyys on ollut sitä luokkaa
kuin se on ollut, vaikkakin uusia työpaikkoja on pystytty
luomaan. Kyllä varmaan tässä tapauksessa
tulee miettineeksi, onko hallinnossa jotakin mätää,
joka estää tällaisten varojen joustavan
käytön siellä, missä kulloinkin
käyttömahdollisuutta on. Kyllä kai tämä myös
merkitsee sitä, että aika ennakkoluulottomasti
pitäisi pystyä nyt tarkastelemaan sitä,
mitä siellä voitaisiin muuttaa.
Nyt kun työvoima- ja elinkeinokeskukset ovat alueella
toimineet jonkun vuoden ja niistä on saatu kokemuksia,
aika selvästi on havaittu, että työvoima-
ja elinkeinokeskuksen toiminta vaihtelee aika merkittävästi
riippuen ihan alueesta, jolla toimitaan. Ainakin minulle on tullut
sellainen käsitys, että aivan liian suurta eroa
on toimivuudessa. Aika paljon toimivuus varmaan lähtee
liikkeelle myöskin siitä, minkälaisella
asenteella työvoima- ja elinkeinokeskuksissa toimitaan, miten
suhtaudutaan entisiin toimijoihin, joita nyt lähinnä ovat
maakunnan liitto ja myöskin lääninhallitus.
Aika selkeää pitäisi olla, että maakunnallisella
tasolla toimivien eri organisaatioiden pitäisi pystyä hyvin
ennakkoluulottomaan ja hyvään yhteistyöhön
keskenään. Pitäisi pystyä selkeästi
sopimaan kunkin yksikön toimintatavasta ja myöskin
siitä, ettei tulisi kovin paljon päällekkäisyyksiä toiminnassa.
Voisi edellyttää, että työvoima- ja
elinkeinokeskuksen johtaja, maakunnan liiton johtaja ja lääninhallituksen
asianomainen henkilö, tässä tapauksessa,
jos työvoima-asioista puhutaan, työvoimaosaston
päällikkö, määrävälein tapaisivat
toisensa ja katsoisivat tilannetta, missä kulloinkin ollaan.
Etelä-Pohjanmaalla työvoima- ja elinkeinokeskuksen,
maakunnan liiton ja lääninhallituksen yhteistyö on
lähtenyt oman arvioni mukaan aika myönteisesti
liikkeelle, ja siellä on myöskin vaikuttavuutta
saatu toimintaan aika merkittävästi. Mutta se
kyllä vaatii silloin sitä, että mustasukkaisesti
ei saisi pitää omasta reviiristä kiinni
vaan ennakkoluulottomasti tulisi lähteä katsomaan,
miten vaikuttavuus kaikkein parhaiten saadaan toimimaan.
Myöskin erittäin tärkeää on
varmasti kuulla paikallisia kuntatason toimijoita eli työvoimatoimistoja
ja siellä olevia henkilöitä. Liian paljon tulee
sellaista viestiä tänä päivänä,
jossa työvoimatoimistojen väki toteaa, että kun
he haluaisivat olla nimenomaan työnvälitystoimistoja,
heistä on tehty joitakin haastattelutoimistoja. Siinä kritiikissä saattaa
olla hiukan yliampuvuutta, mutta varmasti siinä on myöskin
totuuden siemen. Kaikki toimenpiteet tietenkin pitäisi
pystyä suuntamaan sillä tavalla, että vaikuttavuus
nimenomaan työpaikkojen välityksessä olisi
mahdollisimman suurta luokkaa. Olen täysin vakuuttunut,
että siinä on parantamisen varaa. Tässä tapauksessa
työministeriöllä omalta osaltaan varmastikin
on peiliin katsomisen tarvetta ja uudelleenarvioinnin tarvetta.
Mitä tulee Valtiontalouden tarkastusviraston kertomukseen
eduskunnalle toiminnastaan, täällä on
ensiksi lähdetty siitä, että tässä on
tarkasteltu muun muassa viraston henkilökuntaa. Kyllähän
tietenkin lähtökohtana on se, kun tarkastaa toisen
toimintaa ja antaa siitä raportin, jolla pyritään
vaikuttamaan tarkastettavan toimintaan jatkossa, että tietenkin
tarkastajan on oltava uskottava ja tasapuolinen omissa kannanotoissaan. Silloinhan
varmastikin tilanne on se, että kun tarkastusta toimittavat
kuitenkin ihmiset, heidän on oltava koulutettuja, heidän
on oltava kokeneita ja myöskin ihmisiä, jotka
pystyvät keskittymään oleellisiin asioihin
ja hakemaan sieltä ne tärkeimmät asiat.
Varmaan tähän seikkaan on jatkossa kiinnitettävä huomiota.
Kyllä meille selvästi hallinto- ja tarkastusjaostossa
kerrottiin, että tähän asiaan panostetaan
ja koko ajan kiinnitetään huomiota, mutta tietenkin
meidän omalta osaltamme pitää olla luomassa
virastolle sellaiset resurssit, joilla tämä tärkeä toiminta
saadaan tasapuolisesti ja oikealla tavalla hoidettua.
Sitten ulkopuoliset rahastot. Varmastikin näin on,
että kaikki eivät välttämättä edes
tajua, minkälaisia summia näiden rahastojen kautta
kulkee. Kun itse olen lähinnä perehtynyt Makeran eli
Maatilatalouden kehittämisrahaston toimintaan, olen voinut
todeta, että se on erittäin tärkeä toimija
maa- ja metsätalousministeriön alalla, ja siitä rahoitetaan
erittäin suuri joukko sellaisia toimia, jotka muuten jäisivät
hoitamatta. Makeran osaltahan on parasta aikaa selvitys menossa, työryhmä istumassa,
joka antaa raporttinsa kai tämän vuoden loppuun
mennessä, ja sieltä saadaan lisätietoa,
mutta eduskunnan kannalta varmaan on kyllä erittäin
tärkeää, että näistä rahastoista
saadaan enemmän tietoa kuin tänä päivänä tarjolla
on. Nyt se pitää periaatteessa hakemalla hakea,
jos haluaa tietoja, ja sittenkin sitä on aika vaikea saada.
Rahastojen toiminta on kuitenkin niin paljon merkittävää,
että varmaan meidän esimerkiksi budjetin osalta
on hyvä olla niistä tietoisia.
Se, mikä minulle henkilökohtaisesti jäi
mieleen asiantuntijakuulemisesta, oli myöskin se, niin
kuin valiokunnan mietinnössäkin todetaan, että valiokunta
pitää tärkeänä, että myös
tarkastuksessa esille tulevat hyvät käytänteet
tuotaisiin jossakin muodossa eduskunnan ja hallinnon tietoon. Meille
tuli selväksi, että jos jossakin yksikössä aloitetaan
tarkastus ja todetaan, että asiat ovat kunnossa, tarkastus
keskeytetään ja siitä ei sen kummemmin
sitten hiiskuta mihinkään päin. Kuitenkaan
tällaisessa tapauksessa, jos jokin yksikkö on
saanut asiansa hyvään malliin ja panostanut asioiden
sujumiseen, ei varmaankaan olisi pahitteeksi antaa myöskin
tunnustusta tällaisesta toiminnasta, mitä yksikön
sisällä on aikaansaatu. Kyllä kai lähtökohdan
täytyy olla se, että myöskin tällaiset
hyvät käytännöt ja hyvä toiminta voivat
toimia vastaavasti esimerkkinä sitten myöskin
muille hallinnonaloille ihan samalla tavalla kuin murhaava kritiikki
saattaa olla pelottava esimerkki sitten myöskin muualle.
Olisi toivottavaa, että löydettäisiin
kuitenkin jonkinlainen tapa raportoida myöskin näistä hyvistä käytännöistä.
Minä uskon, että sillä on myöskin
yksikön henkilökuntaa motivoiva vaikutus, jos
joskus saadaan myös tunnustusta asioiden hoitamisesta.
Toisaalta, jos joku ulkopuolinen tutustuu tähän
viraston raporttiin ja jos siellä on pelkästään
hyvin kriittistä ja negatiivista palautetta valtakunnan
hallinnon toimivuudesta, se antaa varmaankin kyllä aivan
väärän kuvan tilanteesta. Saattaa syntyä sellainen
käsitys, että meillä on kaikki retuperällä.
Siinä mielessä toivoisi, että virasto
kiinnittää jatkossa huomiota tähänkin,
että tämä jollakin tavalla pystytään
hoitamaan ymmärtäen ne resurssit, mitkä siellä käytettävissä ovat.
Siinä varmaan olivat ne asiat, mitkä minulle henkilökohtaisesti
jäivät tästä raportista ja valiokunnan
mietinnöstä päällimmäisiksi
mieleen. Mielestäni Valtiontalouden tarkastusviraston siirtäminen
eduskunnan yhteyteen on osoittautunut jo tällä hetkellä onnistuneeksi
toimenpiteeksi. Nyt kun saadaan lisää kokemuksia
ja lisää käytäntöjä ja
myöskin eduskunnan mielipide asiasta, sitä voidaan
kehittää entistä paremmin eduskuntaa
ja myöskin muuta valtionhallintoa palvelevaan suuntaan.
Maria Kaisa Aula /kesk:
Arvoisa puhemies! Kertomuksen käsittely ja keskustelu
on osoittanut sen, että olisi hyvinkin paljon mahdollisuuksia
syventyä täällä eduskunnassa
tarkemminkin näihin tilinpäätösasioihin
ja myöskin Valtiontalouden tarkastusviraston tuottamiin
tarkastuskertomuksiin. Nyt tällä hetkellähän
valtiovarainvaliokunnan ja erityisesti sen hallinto- ja tarkastusjaoston
voimavarat ovat aika rajalliset. Sen takiahan on ollut esillä semmoinen
idea, se oli kertomusmenettelytyöryhmässä,
että selvitellään sitä mahdollisuutta,
että nykyisen hallinto- ja tarkastusjaoston tarkastustoiminta
elikkä parlamentaarinen valvontatoiminta ja valtiontilintarkastajat
voitaisiin tulevaisuudessa yhdistää ja niistä voitaisiin
muodostaa tämmöinen eduskunnan oma tarkastusvaliokunta
vähän samalla idealla, mitä kunnallisella
puolella on viime aikoina lähdetty tekemään,
jolloin se antaisi mahdollisuuden luoda tänne eduskuntaan
semmoisen yksikön, joka sitten pystyisi keskittymään
ihan pelkästään tähän
tarkastukseen, arviointiin ja näiden kertomusten käsittelyyn.
Minusta tuntuu, että se olisi ihan hyvä ajatus
ajatellen eduskunnan budjettivallan kokonaisuutta. Puhemiesneuvostohan
ihan tämän päivän kokouksessa
nimittikin apulaispääsihteeri Jouni Vainion tutkimaan tätä asiaa
ja kehittelemään tätä tarvittavaa
lainsäädäntöä taikka
näitä säännöksiä,
alustavaa selvitystä tekemään.
Mitä tulee valtiovarainministeriön kritiikkiin koskien
VTV:n siirtoa eduskunnan yhteyteen, voihan siinä olla vähän
sitäkin, että "happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista",
koska hehän olivat alun perin aika tavalla vastaan tätä siirtoa.
On tietysti hyvä, että näitä yhteyksiä kehitetään. Mutta
jossakin määrin olin siitä yllättynytkin, missä määrin
se oli jaostokäsittelyssä tullut esille, koska
taas VTV:n neuvottelukunnassa, jossa on ministeriön edustaja
ja jossa olen puheenjohtajana, nämä näkemykset
eivät ole tulleet esille. Ehkä on kyse myöskin
siitä, että ministeriössä näitten
eri osastojen välisessä, budjettiosaston ja muiden
osastojen, yhteydenpidossa kenties on parantamisen varaa.
Arvoisa puhemies! Ihan viimeiseksi työministeriön
rahojen budjetoinnista. Se ei varmaankaan ole viime kädessä te-keskusten
ongelma eikä ihan työministeriönkään
ongelma, vaan valtiovarainministeriön tulisi ryhtyä toimiin
budjettilainsäädännön uudistamiseksi
niin, että siihen voitaisiin löytää joustoa,
koska se nyt edellyttää niin yksityiskohtaista
momenttiperusteista budjetointia työministeriön
osalta, että se vääjäämättä johtaa
näihin ristiinkäyttöongelmiin, missä nyt
ollaan.
Reijo Laitinen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Laukkasen puheenvuoroon ajattelin samalla
tavalla vastata. Siinä mielessä tämä puheenvuoro olisi
aivan hyvin voinut olla vastauspuheenvuoro. Mutta aivan oikein,
niin kuin ed. Aula täällä totesi, työllisyysmäärärahojen
käyttö ei ole pelkästään
työministerin probleema eikä työministeriön
eikä te-keskusten, vaan kysymys on laajemmasta asiasta.
Sen takia valiokunta mietinnössään lähteekin
siitä, että tulisi selvittää mahdollisuudet
työllisyysmäärärahojen kokoamiseksi
yhdelle momentille. Tehtäisiin budjettiteknisiä muutoksia.
Sillä tavalla saataisiin joustavuutta lisää.
Minusta on hyvä, että eri hallintomalleja
kokeillaan. Ed. Laukkanen viittasi Kainuun hallintokokeiluun, ja
se on hyvä asia. Sitä pitää tukea
ja niistä kokemuksista ottaa sitten oppia ja niitä viedä laajemmin
käytäntöihin.
Hän mainitsi myöskin mahdollisen elinkeinoministeriön.
Tilannehan on sen kaltainen, että vaalien jälkeen,
kun hallitusneuvotteluja käydään, varmasti
käydään myöskin keskustelu siitä,
millä tavalla keskushallintoa sitten rukataan ja millä tavalla
työnjako eri ministeriöitten välillä tehdään.
Minä oletan, että ed. Laukkasen mallissa elinkeinoministeriö tarkoittaa
sitä, että valtiovarainministeriöstä,
kauppa- ja teollisuusministeriöstä, viestintä-
ja liikenneministeriöstä ja työministeriöstä vietäisiin
ne asiat, jotka elinkeino- ja yritystoimintaa koskevia asioita olisivat,
elinkeinoministeriöön. Tämä on
suuri periaatteellinen kysymys, josta varmasti taitetaan vielä peistä,
ja useita erilaisia malleja varmasti siinä tilanteessa
esillä on.
Keskustelu päättyy.