17) Hallituksen esitys Venäjän kanssa tuloveroja
koskevan kaksinkertaisen verotuksen välttämiseksi
tehdyn sopimuksen ja sopimuksen muuttamista koskevan pöytäkirjan
hyväksymisestä
Maria Kaisa Aula /kesk:
Arvoisa puhemies! Muutama sana valtiovarainvaliokunnan mietinnöstä koskien
Suomen ja Venäjän välistä verosopimusta.
Yleensä nämä verosopimukset ovat täällä eduskunnassa
aika lailla niin sanottuja läpihuutojuttuja, joihin harvoin
esitetään edes mitään kommenttia
mietinnössä. Tämä Suomen ja Venäjän
verosopimus oli erilainen. Tämä on ollut käsittelyssä täällä eduskunnassa
hyvin pitkään, jo kesäkuusta 2000, ja
viime vaiheessa hyvinkin paljon keskusteltiin, mitä tälle
asialle loppujen lopuksi olisi järkevää tehdä.
Historiahan on sellainen, että Suomella on ollut vanhan
Neuvostoliiton ajoilta hyvin edullinen verosopimus vuodelta 87.
Sitten tietenkin Neuvostoliiton romahtamisen jälkeen on
alettu neuvotella uusia verosopimuksia niin Suomen kuin monien muittenkin
EU-maiden ja yleensä Venäjän kauppakumppaneiden
kanssa. Suomi sai vuonna 1996 neuvoteltua uuden verosopimuksen,
ja erityisesti rakennusala ja teollisuus kaiken kaikkiaankaan ei
ollut Suomessa siihen oikein tyytyväinen. Ne olisivat halunneet
paremman sopimuksen. Tässä pohjasopimuksessahan lähinnä on
lähdetty siitä, että sovelletaan Oecd:n niin
sanotun mallisopimuksen tekstiä.
Tämän tyytymättömyyden vuoksi
Suomi neuvotteli tähän vuoden 96 verosopimukseen
lisäpöytäkirjan, jossa verotusmenettelyjä vielä täsmennettiin.
Tämän lisäksi tehtiin vielä erillinen niin
sanottu yhteisymmärrysmuistio Suomen ja Venäjän
valtiojohdon välillä. Tämä asia
on ollut täällä eduskunnassa näin
pitkään niin sanotusti pöydällä tai
käsittelemättä vuodesta 2000, siksi, että olemme
odottaneet sitä, että Venäjän
duuma käsittelisi loppuun verosopimukseen liitetyn niin sanotun
lisäpöytäkirjan. Lokakuun viimeinen päivä Venäjän
duuma on tämän lisäpöytäkirjan hyväksynyt,
jolloin varsinainen vuoden 96 sopimus ja lisäpöytäkirja
voidaan viedä yhtä jalkaa eteenpäin.
Sopimuksien lähtökohtahan on se, että pyritään
välttämään kahdenkertaista verotusta
eli päätetään siitä,
kumpi verottaa eri tilanteissa, Suomen valtio vaiko Venäjän
valtio. Aivan avainkysymys verosopimusasiassa on ollut se, milloin
yritykselle muodostuu niin sanottu kiinteä toimipaikka,
jota Venäjän valtio voi verottaa, kuinka monta
kuukautta toimintaa yritys voi Venäjällä harjoittaa,
ennen kuin kiinteän toimipaikan katsotaan muodostuneen.
Suomi tässä verosopimuksessa on päässyt
ratkaisuun, että kiinteän toimipaikan muodostumisaika
on 12 kuukautta ja eräin edellytyksin 18 kuukautta.
Asiantuntijakuulemisessa kävi ilmi se, että teollisuuden
ja rakennusalan edustajat eivät edelleenkään
lisäpöytäkirjan jälkeenkään
ole tyytyväisiä tähän sopimukseen,
vaan olivat peräti sitä mieltä, että tätä sopimusta
ei olisi tullut hyväksyä ja että tämä jää edelleenkin
liian tulkinnanvaraiseksi. Perusongelma tässä on
se, että Suomen vanha verosopimus oli erittäin
edullinen. Siinä oli muistaakseni ihan kahden vuoden tai
taisi olla peräti 36 kuukauden aika, joka odotetaan, ennen kuin
kiinteä toimipaikka muodostuu. On aika lailla mahdotonta,
että Suomi olisi koskaan voinut saadakaan enää näin
hyvää sopimusta kuin vanha, Neuvostoliiton-aikainen
oli. Muista EU-maista ja yleensä Venäjän
kauppakumppaneista jotkut ovat saaneet edullisempia kuin Suomen saama
sopimus, jotkut taas eivät.
Valiokunta pohti tätä asiaa pitkään
ja totesi, että tilanne on kuitenkin se, että me
olemme täällä odottaneet sitä,
että Venäjän duuma hyväksyisi
lisäpöytäkirjan, jolloin on aika luontevaa,
että tämän jälkeen, kun se on
tehty, sopimus kuitenkin hyväksytään
ja saatetaan voimaan teollisuuden ja rakennusalan epäilyistä ja
ongelmista huolimatta, koska tämä kuitenkin on
valtion johtojen välillä neuvoteltu eikä tätä parempaan
valitettavasti ole päästy. Valiokunta kuitenkin
korostaa sitä, että on aiheellista seurata verosopimuksen
ja sitä muuttavan pöytäkirjan täytäntöönpanoa
ja soveltamista. Valiokunta kehottaa sen vuoksi valtiovarainministeriötä ryhtymään
tarvittaessa heti toimenpiteisiin tarpeellisten täsmennysten aikaansaamiseksi
ja verotusmenettelyn selkiinnyttämiseksi.
Toimipaikan muodostumisajan ohella keskeinen huolenaihe tai
pulma, minkä teollisuuden edustajat tässä näkivät,
oli se, kykeneekö Venäjän verohallinto
ja hallinto ylipäätänsä soveltamaan
Oecd:n mallisopimusta vai olisiko Venäjän ja Suomen
välisen oman sopimuksen tullut olla hyvin paljon yksityiskohtaisempi,
mutta meidän täytyy nyt luottaa siihen, että Venäjä on suuntautumassa
kohti markkinatalousmaata ja kehittää omaa hallintoaan
niin, että näitä sopimuksia saataisiin
asianmukaisesti sovellettua.
Reijo Laitinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja hyvin perusteellisesti
selvitti Venäjän ja Suomen välistä verosopimusta.
Tämä on ollut vaikea asia. Hallituksen esitys
annettiin vuonna 2000, ja nyt ihan viime vaiheissahan Suomesta päin
myöskin toivottiin, että Venäjän
duuma tämän sopimuksen ja siihen liittyvän
lisäpöytäkirjan hyväksyisi.
Nyt on syntynyt Suomessa taas erityisesti rakennusalalla, niin kuin
valiokunnan puheenjohtaja totesi, sen kaltainen tilanne, että ollaan
tyytymättömiä tähän
sopimukseen.
Tänään kansanedustajille on jaettu
Rakennusteollisuusliiton kirje, jossa mielestäni on aika
kovaa tekstiä. Tässä todetaan muun muassa:
"Uusi verosopimus ja sen puutteellinen lisäpöytäkirja estävät
jatkossa rakennusalan yritysten Suomessa tapahtuvan toiminnan Venäjällä.
Kilpailijamaiden edullisemmat verosopimukset antavat ylivoimaisen
kilpailuedun, johon suomalaiset yritykset eivät pysty vastaamaan.
Näin ei pystytä hyödyntämään
Venäjän merkittävää rakennusmarkkinapotentiaalia."
Edelleen vedotaan meihin kansanedustajiin, että me hylkäisimme
tämän sopimuksen. Se on aika kova vetoomus.
Me kuulimme asiantuntijoita tämän asian osalta
hyvin laajasti, ja kuten valiokunnan puheenjohtaja toteaa, tämä on
valtioiden välinen sopimus, jossa valtioiden päämiehet
ovat olleet mukana neuvottelemassa lisäpöytäkirjaa.
Jos eduskunta nyt ei tätä hyväksyisi,
kyllä siitä aika eriskummallinen tilanne syntyy,
kun sopimus on kuitenkin Venäjän duuman puolella
hyväksytty.
Toivon ja luulen niin, että Rakennusteollisuusliitto
on kyllä nyt pikkuisen ylidramatisoinut tätä tilannetta,
mutta kun näin arvovaltainen taho lähettää eduskunnalle
ja sen jäsenille kirjeen, kyllä siinä pitäisi
varmasti pitäytyä tosiasioihin. Nyt jää vain
nähtäväksi, kun tämä sopimus
astuu voimaan, käykö näin kuin rakennusteollisuus
nyt ennustaa. Jos näin käy, silloin on tietenkin
reagoitava asiaan mahdollisimman pikaisesti valtioiden välillä.
Silloin sopimus puretaan.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Valitettavasti en työskentele
sellaisissa valiokunnissa, joissa valiokuntakäsittelyn
aikana olisin voinut ottaa selvää tästä asiasta
tai puuttua siihen sillä tavalla kuin valiokuntatyöskentelyssä on
mahdollista.
Mutta todellakin meille kansanedustajille tänään
jaettu rakennusteollisuuden kirjelmä on varsin voimakasta
tekstiä ja varsin huomionarvoista. Silloin kun kahden valtion
välisistä asioista on kysymys, silloinhan on tietysti
kysymys siitä, että molemmat nämä hyväksyvät.
Mutta me Suomessa tiedämme, kuinka kansantalouden kannalta
rakennusvienti on ollut ja on merkittävää.
Niin kuin tässä rakennusteollisuuden kirjelmässä todetaan, Suomen rakennusviennin
ja -tuonnin
kauppatase oli vuonna 2001 noin 2,1 miljardia euroa positiivinen.
Suomen urakointi ja rakennusmateriaalivienti Venäjälle
on viime vuosina ollut noin 600—800 miljoonaa euroa. Venäjälle
suuntautuvan rakennusviennin välittömän
työllistävän vaikutuksen on arvioitu
olevan noin 20 000 henkilöä, ja kun lisätään
vielä välilliset vaikutukset, niin kuin kirjelmässä todetaan, se
on lähes kaksinkertainen. Elikkä kysymys on myös
meidän kansantaloutemme kannalta varsin merkittävästä asiasta.
Venäjän rakennusmarkkinat seuraavat tietysti maassa
tapahtuvaa kehitystä, ja jos jotain voi ennakoida, niin
ne kehittyvät myönteisesti, suotuisaan suuntaan,
ja kuinka suotuisaan suuntaan ja kuinka myönteisesti, siitä voidaan
esittää vain arvioita korkeista hyvin korkeisiin.
Niin kuin kirjelmässä on todettu, suomalaisten
yritysten lisäksi 375 kansainvälistä yritystä hoitaa
Venäjän ja Itä-Euroopan maiden liiketoimintojaan
suomalaisen tytäryrityksen kautta. Tämä on
merkittävä sillanpääasema. Suomi
on todellakin jonkinlainen gateway lännestä itään, ja
toivoisin, että näihin näkemyksiin voitaisiin, vaikka
nyt asia on jo tässä vaiheessa eduskunnan ensimmäisessä käsittelyssä,
puuttua.
Jos asia todellakin on sellainen, niin kuin meille on tänään
viestitetty, että uusi verosopimus ja sen puutteellinen
lisäpöytäkirja estävät jatkossa
rakennusalan yritysten Suomesta tapahtuvan toiminnan Venäjällä,
niin tämä on kyllä hyvin vakava asia.
Se, että kilpailijamaat pääsisivät
omilla verosopimuksillaan ylivoimaiseen kilpailuetuasemaan, on kyllä vakava
tilanne meidän rakennusalan vientimme kannalta. Silloin
ne meidän valtavat rakennusmarkkinapotentiaalimme, jotka
ovat maantieteellisesti varsin lähellä, ovat vaarassa
jäädä hyödyntämättä.
Arvoisa rouva puhemies! Vaikka asia on jo nyt tässä vaiheessa,
toivon, että me voisimme kansanedustajina paneutua asiaan
ja löytää semmoiset ratkaisut, että saamme
turvattua Suomen rakennusteollisuuden viennin Venäjälle,
turvattua työpaikat ja ennen kaikkea päästyä ratkaisuihin,
että nämä elinkeinosektorin osat vain
kehittyisivät nykyisestään.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Todella tämä on tosi
hankala tilanne. Asiantuntijakuulemisessa, jossa olin mukana, kävi ilmi,
että asiantuntijat laidasta laitaan ministeriä lukuunottamatta
olivat sitä mieltä, että tämä on huono
sopimus, tätä ei tulisi tällaisena hyväksyä vaan
pitäisi jatkaa neuvottelua lisäpöytäkirjan osalta
muutoin. Jaostossahan kävi ministeri Niinistö vetoamassa
tämän sopimuksen puolesta, että tämä on
korkeimmalla valtiojohdon tasolla useampaan kertaan neuvoteltu ja
duuma on tämän hyväksynyt. Tässä ei
ole liikkumavaraa.
Jos tässä on todella se tilanne, niin kuin
näyttää, että rakennusteollisuus
joutuu vaikeuksiin, tämä on todella hankala. Suomellehan
tämä edellinen sopimus, joka tehtiin kylläkin
Neuvostoliiton oloissa, oli erittäin hyvä. Nyt
sanotaan, että tämä on neljänneksi
paras sopimus tällä hetkellä. En osaa
siihen ottaa kantaa. Näin ministeri vakuutti. Jos tämä on
huonosti neuvoteltu virkamiesten taholta, niin tässä on
kyllä hallituksella erityinen seurantavastuu, erityinen
velvollisuus katsoa, mitä tässä voidaan
jatkossa tehdä.
Maria Kaisa Aula /kesk:
Arvoisa puhemies! Kaikki nämä pulmat, ongelmat,
näkökohdat, mitä ed. Oinonen toi esille,
olivat kyllä valiokunnan ja verojaoston tiedossa, koska
puimme tätä asiaa moneen kertaan ja monesta näkökulmasta. Mutta
ongelma on se, että tavallaan ollaan liian myöhässä.
Niin kuin sanoin, vuonna 96 on jo neuvoteltu tämä alkuperäinen
sopimuspohja, Venäjän duuma on sen jo hyväksynyt.
Sitten Suomen puolelta tuli tämä vaatimus, että pitää saada
lisäpöytäkirja, ja nyt Venäjän
duuma on myös sen hyväksynyt ikään
kuin myönnytyksenä meille. Jos me nyt sitten yhtäkkiä tekisimme
täällä Suomessa eduskunnassa tämmöisen
diplomaattisen vedon, että emme hyväksy tätä koko
pakettia, niin voidaan hyvin ajatella, miten se sitten mahdettaisiin sopimuksen
toisella osapuolella ottaa, ehkä ei niin kovin myönteisesti.
Emme kyllä tämmöistä riskiä sitten
kuitenkaan uskaltaneet valtiovarainvaliokunnassa suositella otettavaksi.
Jos tätä sopimusta ei nyt hyväksytä,
niin silloin se vanha, vuoden 87 elikkä Neuvostoliiton-aikainen
verosopimus jää voimaan, mutta kuinka kauan se
voi olla voimassa, on kysymysmerkki, koska kaikki muut maat ovat
uusineet nämä sopimusrakennelmansa. Olisi hyvin
todennäköistä, että se jossakin
vaiheessa irtisanottaisiin tai mitä sitten tapahtuisikaan,
ja sekin olisi hyvin epävarma tilanne. Me sitten päätimme
kuitenkin ottaa tällaisen varmemman linjan, että on
jokin verosopimus ja pidetään hyvät välit
sopimusosapuolten kesken ja yritetään sitten neuvotella
tulevilla kierroksilla parempia sopimuksia.
Mutta perusongelmahan tässä on se, että kuilu Suomen
vanhasta verosopimuksesta, joka on taatusti kaikista paras, millään
muulla maalla ei ole näin hyvää, tähän
Oecd:n mallisopimuksen mukaiseen on teollisuuden mielestä liian
suuri. Mutta emme voi odottaakaan, että saisimme niin hyvää sopimusta
kuin se meidän vanha oli.
Reijo Laitinen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Oinoselle ihan samalla tavalla toteaisin,
että kaikki ne asiat, mitä te omassa puheenvuorossanne
nostitte esille, tulivat kyllä valiokuntakäsittelyssä hyvinkin
pohdittua.
Peruskysymys ja perusongelma on juuri tuo, minkä valiokunnan
puheenjohtaja totesi. Tätä seikkaa vasten me jouduimme
sitten arvioimaan valiokunnassa sen, miten tähän
asiaan suhtaudutaan.
Minä olen melko varma siitä, mitä tapahtuu, jos
tätä ei nyt Suomen eduskunta hyväksy,
kun me patistelimme pääministerin, jopa presidentin tasolta
duumaa, että tämä neuvoteltu lisäpöytäkirja
Venäjän duuman tulee hyväksyä,
ja duuma sen hyväksyi. Jos me emme tätä nyt
hyväksyisi, niin uskon niin, että Venäjä kyllä sen
vanhan verosopimuksen vuodelta 87, joka niissä olosuhteissa
syntyi, sanoisi välittömästi irti. Sitten
oltaisiin aivan erilaisessa tilanteessa kuin nyt tämän sopimuksen
kautta.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Laitinen osaltaan lausui vastausta
kysymykseen, jonka aion valtiovarainvaliokunnan arvoisalle puheenjohtajalle
esittää. Mitä tapahtuisi, jos Suomi nyt
tässä vaiheessa ei hyväksyisi tätä sopimusta?
Jos tuo vanha on kerran niin mahdottoman hyvä, onko mahdollista,
että silloin tämä vanha todella olisi
jäänyt voimaan ja se tilanne voisi jatkua? Mitkä olisivat
sitten diplomaattiset seuraukset, jos tätä ei
hyväksyttäisi? Tätä minä kyselen
arvoisilta kollegoilta.
Maria Kaisa Aula /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä tuossa edellä selostin,
että tavallaan vaihtoehdot ovat ne, että joko me
lykkäämme tämän sopimuksen hyväksymistä eli
ikään kuin vetkuttelemme, jolloin se voimaantulo
siirtyy ja tilanne on jossakin määrin epäselvä,
tai että se nyt hyväksytään
ja uusi sopimus tulee voimaan tai että hylkäämme
tämän, jolloin vanha, vuoden 87 verosopimus jäisi
voimaan. Mutta niin kuin sanoin, se on Neuvostoliiton-aikainen sopimus.
Kaikki Oecd-maat ja EU-maat ovat solmineet uudet sopimusrakenteet
Venäjän kanssa. On erittäin epätodennäköistä,
että se pystyisi säilymään pitkän
aikaa. Me emme tiedä, mitä sen jälkeen
tapahtuu. Me olemme niin sanotusti tuntemattomassa tilassa. Voi
käydä niin, että se voisi jatkua, tai
sitten Venäjä irtisanoo sen tai lähdetään
uusiin neuvottelukierroksiin. Jos lähdetään
uusiin kierroksiin, niin emme voi sitäkään
tietää, saisimmeko silloin olennaisesti parempaa
sopimusta kuin sen, mikä meillä nyt on pöydällä.
Mitkä ovat meidän neuvotteluvalttimme siinä tilanteessa?
Tämä oli valtiovarainvaliokunnalle todella vaikea
asia ratkaista. Totesimme, että emme me uskalla ottaa sitä riskiä,
että nyt hylkäämme tämän
sopimuksen (Puhemies koputtaa) ja jäämme sitten
ikään kuin oikeudettomaan tilaan tietyllä tavalla.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Tässä on todella,
niin kuin on puheenvuoroissa käynyt ilmi, kysymys myös
Suomen uskottavuudesta. Kun on ensin vaadittu, että duuma
tekee omat ratkaisunsa, niin hylkäämiseen ei kyllä todellakaan
ole perusteita. Täytyy kai lähteä siitä, että Neuvostoliitto
on mennyttä aikaa ja pikkuhiljaa, kun Venäjä siirtyy
kansainväliseen yhteistyöhön ja rupeaa
noudattamaan muun muassa Oecd:n mukaisia sopimuksia ulkosuhteissaan myöskin
kaupan, tullisopimusten ja verosopimusten osalta, niin silloin,
kun ne kovasti poikkeavat niistä vanhan hyvän
ajan kahdenvälisistä sopimuksista, kuten tämä Neuvostoliiton-aikainen
verosopimus, se kipu pitää vaan pystyä nielemään
ja se sopeutumisvaihe kestämään, vaikka vaikeuksia
lyhyellä tähtäimellä varmaan
tuleekin.
Niin kuin täällä on todettu muun
muassa valiokunnan puheenjohtajan suulla, asiantuntijoiden mielestä kuitenkin
tämä uusikin sopimus on neljänneksi paras
niistä sopimuksista, joita Venäjällä on
näissä asioissa. Sen vuoksi ei se nyt niin karmean
huono ole, mutta ymmärrän tietysti rakennusteollisuuden
edustajien kannan. He ovat etujärjestö ja heidän
tehtävänsä on puhua tietysti sen puolesta,
että heillä säilyisivät mahdollisimman
hyvät edut ja asemat myös tässä suhteessa jatkossakin.
Marja-Liisa Tykkyläinen /sd:
Puhemies! Valtiovarainvaliokunnan jäsenenä,
vaikka en olekaan verojaoston jäsen, haluan todeta, että tämä sopimus
tulee hyväksyä. Se on diplomaattisesti merkittävä ja
tärkeä. Totta kai me joudumme katselemaan, kuinka
Venäjä suhtautuu tähän sopimukseen,
mutta se on sitten toinen asia. Omalta puoleltamme teemme niin kuin
hallituskin on jo neuvotellut. Sehän on kuitenkin eduskunnan
tehtävä. Ei meidän tehtävämme
ole se, että me alamme hylätä kansainvälistä lainsäädäntöä,
vaan meidän tehtävämme on pyrkiä diplomaattisesti
tietynlaisiin sopimuksiin ja myöskin tällä lailla
taata kahden maan välien säilyttäminen
hyvinä.
Mitä tulee ed. Uotilan puheenvuoroon liittyen, niin
varmasti rakennusalalla on ongelmia olemassa. Uskon, että nekin
varmaan voidaan selvittää, mutta lainsäädännönhän
pitää olla verotuksen kohdalla kunnossa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Todella pahoittelen, etten asianomaisissa valiokunnissa
ole työskennellyt enkä siksi tunne tämän
asian kaikkia taustoja.
Mutta mitä tarkoittaa tämä, että kilpailijamaat ovat
saaneet edullisemmat verosopimukset, joilla ne voivat päästä ylivoimaiseen
kilpailuetuun, niin kuin rakennusteollisuus väittää?
Pitääkö tämä paikkansa?
Osaako joku sanoa, miksi Suomi ei ole saanut, niin kuin nämä muut
eurooppalaiset kilpailijamaat, yhtä hyvää sopimusta,
koska Suomihan nyt on rajanaapuri vielä pitkällä rajalla
Venäjälle, joten luulisi Suomen saavan vähintään
yhtä hyvän ja vielä naapurina pikkuisen paremman?
Maria Kaisa Aula /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä on nyt kyse siitä,
niin kuin tuossa sanoin, että tällä säännellään
kahdenkertaisen verotuksen välttämistä.
Ydinkysymys rakennusteollisuuden kannalta on se, kuinka kauan pitää siellä Venäjällä
olla
toimipaikka, jotta toiminta siirtyy Venäjän verotuksen
piiriin. Siitä tässä nyt on se kiista.
Tässä vanhassa sopimuksessa, jos nyt oikein muistan,
aika oli peräti 36 kuukautta. Se oli kuitenkin hyvin pitkä aika,
milloin voidaan olla Suomen verotuksen piirissä ja Venäjä ei
verota lainkaan, siis aika pitkä aika. Nyt tässä uudessa se
on 12 kuukautta ja eräiltä osin 18 kuukautta. Sitten
ilmeisesti jotkut maat, kuten Turkki ja Saksa, ovat saaneet pidempiä aikoja
kuin tämä 18 kuukautta. Mutta jos ajatellaan niiden
maiden taloudellista potentiaalia, Turkin ja Saksan, niin niillä on
vähän erilainen neuvotteluvääntömomentti
kuin pienellä Suomella, joten voi olla myös tästä kysymys.
Meillä ei ole mitään takeita siitä,
että me saisimme uudessa neuvottelussa parempaa.
Toinen suuri huoli teollisuudella oli se, suostuuko ja pystyykö Venäjän
verohallinto soveltamaan Oecd-käytäntöä,
siis teollisuus ei luota siihen, epäilee, että hallinto
ei ole kehittynyt niin länsimaiselle tasolle, että toimittaisiin
yksityiskohdissa sillä tavalla kuin tässä on
Oecd:n mallin mukaan säännelty. Mutta meidän
nyt täytyy vaan koettaa vaikuttaa siihen, että siellä näitä käytäntöjä sovelletaan,
ja lähteä siitä, että asiat hoidetaan
sillä tavalla kuin sovittu on.
Reijo Laitinen /sd:
Puhemies! Aivan lyhyesti: Turkki, Saksa ja Jugoslavia ovat neuvotelleet vähän
paremman sopimuksen kuin Suomi, mutta sen jälkeen tulee
Suomi. Tämän edellisen verosopimuksen määräaika
oli todellakin hyvin pitkä, 36 kuukautta.
Yleiskeskustelu päättyy.