3) Laki Kansaneläkelaitoksen kuntoutusetuuksista ja
kuntoutusrahaetuuksista annetun lain 9 §:n muuttamisesta
Tarja Tallqvist /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nykyisen lain mukaan Kelan lääkinnällistä kuntoutusta
saa alle 65-vuotias vaikeasti vammainen, joka saa ylintä vammaistukea tai
eläkkeensaajan korotettua tai ylintä hoitotukea.
Kuntoutus on äärimmäisen tärkeää.
Se vahvistaa itsenäistä selviytymistä ja
parantaa tai ylläpitää työ-
tai toimintakykyä. Se antaa myös itsetuntoa ja
uskoa elämään. Se estää masentumista
ja syrjäytymistä.
Kansaneläkelaitos vastaa työikäisten
eli lain mukaan alle 65-vuotiaiden lääkinnällisestä kuntoutumisesta,
kun taas 65 vuotta täyttäneiden kuntoutus kuuluu
kuntien vastuulle. Julkinen terveydenhoito ei ole kyennyt kuitenkaan
edes tyydyttävällä tavalla vastaamaan
Kelan kuntoutusjärjestelmästä pudonneiden
yli 65-vuotiaiden kuntoutustarpeeseen.
Kuntoutuksen siirtyminen kunnalle on merkinnyt usein vaikeavammaisten
kohdalla kuntoutuksen vähenemistä tai sen loppumista
kokonaan. Myös kuntoutusjärjestelmien yhteensovittamisessa
on ollut ongelmia. Kuntoutusta vaille jääminen
tai liian vähäinen kuntoutus voi johtaa kunnon
heikkenemiseen ja aiheuttaa kalliin laitoshoidon tarpeen, kun taas
riittävällä ja oikea-aikaisella kuntoutuksella
voidaan edistää ja pidentää kaikenikäisten
vammaisten henkilöiden itsenäistä elämää ja
omatoimisuutta kotona tai esimerkiksi palvelutaloissa.
Järjestelmävelvoitteen ikäraja asetettiin
65 vuoteen, koska katsottiin, että Kansaneläkelaitoksen
rooliin kuuluu työiässä olevien kuntoutus.
Ikärajasta kiinni pitäminen ei tunnu nyt tänä päivänä perustellulta
siitäkään syystä, että vaikka
kysymys on työikäisistä vaikeavammaisista, kyse
on hyvin harvoin työssäkäyvistä henkilöistä.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta on todennut, että kun
vanhuuseläkkeelle voi siirtyä joustavasti 63 ja
68 ikävuoden välillä, työiässä olevien määrittelyyn
ei enää ole yhtä yksittäistä ikärajaa. Valiokunnan
näkemyksen mukaan yhtenä vaihtoehtona tulisi tarkastella
Kelan järjestämisvastuun nostamista asteittain
68 vuoden ikään saakka. Sosiaaliturvan uudistamiskomitea
on ehdottanut tätä samaa. Myös vammaispoliittisessa
ohjelmassa vuosille 2010—2015 mainitaan tulevien vuosien
kehittämiskohteena kyseisen ikärajan nostaminen.
Samaa on esittänyt myös Invalidiliitto. Kaiken
kaikkiaan kuntoutuksen ikäraja on keinotekoinen, ja se
tulisi jatkossa poistaa kokonaan, mutta sen korottaminen nyt 68
vuoteen on askel kohti vaikeavammaisten yhdenvertaista hoitoa iästä riippumatta.
Edellä olevan perusteella ehdotamme, että eduskunta
hyväksyy seuraavan muutosehdotuksen. 9 §:ssä mainittu
"65-vuotiaana" muutetaan: "68-vuotiaana".
Katja Taimela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kelan kuntoutustuki vaikeavammaisille
henkilöille loppuu heidän täyttäessään
65 vuotta, niin kuin ed. Tallqvist äsken kertoi. Tämän
jälkeen kuntoutusvelvoite siirtyy kunnille. Järjestelyn taustalla
on ajatus siitä, että Kelan järjestämä kuntoutus
kuuluu työikäisille. Tästä kuntoutuksen
katkaisemisesta on monia ongelmallisia käytännön
esimerkkejä. Pahimmillaan kuntoutus on loppunut kuin seinään.
Usein vaikeavammaisen kuntoutus on kunnalle siirtymisen vaiheessa
ainakin vähentynyt. Myös kuntoutusjärjestelmien yhteensovittamisessa
on koettu vaikeuksia eri alueilla. Kuntoutuksen merkitys vaikeavammaisen
elämänlaadulle ja toimintakyvylle on varsin keskeinen.
Jos se lopetetaan tai jos sitä merkittävästi
vähennetään, ollaan samalla työntämässä ihmistä laitospotilaaksi
hyvin nopealla aikataululla. Tämä menettely ei
ole missään mielessä järkevää tai
ihmisarvoa kunnioittavaa.
Sain itse vahvaa kansalaispalautetta tästä asiasta
viime vuoden syksyllä ja lähestyin sen myötä ministeri
Rehulaa kirjallisella kysymyksellä. Tuon kysymyksen taustalla
oli aito huoli, joka tuli suoraan kansalaiselta, joka on tämän
asian kokenut henkilökohtaisesti. Tämä lakialoitteen keräämä allekirjoitusten
määrä kielii siitä, että ongelmasta
on oltu yhteydessä muihinkin edustajiin, ja hyvä niin.
Lakialoitteen ehdotus ikärajan nostamisesta 68 vuoteen
on erittäin perusteltua. Se on tällä hetkellä meillä Suomessa
ihan virallinen vanhuuseläkkeelle jäämisen
ikä tässä mainiossa joustavassa mallissamme,
jossa ihminen voi jäädä vanhuuseläkkeelle
ikävuosien 63 ja 68 välisenä aikana.
65 ikävuoden käyttäminen työssäkäynnin loppumisikänä on
täysin perusteetonta. Ehkä siinä ennakoidaan
joidenkin poliittisten ryhmien tahtotilaa tulevaisuuden tilanteesta
eläkeiän suhteen.
Arvoisa herra puhemies! Aivan lopuksi: Lakialoitteen ehdotusta
tukevat myös tämän vaalikauden keskeiset
linjaukset. Se sisältyy sosiaaliturvan uudistamiskomitean
esitykseen ja sittemmin vammaispoliittiseen ohjelmaan. En näe
mitään estettä sille, että tämä lakialoite
tulisi voimaan mahdollisimman nopealla aikataululla. Faktat puhuvat
tämän aloitteen puolesta. Poliittinen tahtotila
vielä puuttuu.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Nyt lähetekeskustelussa oleva lakialoite,
laki Kansaneläkelaitoksen kuntoutusetuuksista ja kuntoutusrahaetuuksista
annetun lain 9 §:n muuttamisesta, on erittäin
kannatettava.
Sosiaali- ja terveysturvan keskusliiton kyselyn mukaan alan
järjestöistä yli puolet arvioi, että harkinnanvaraista
Kelan kuntoutusta on nyt vaikeampi saada kuin viisi vuotta sitten.
Lähes puolet järjestöistä on
sitä mieltä, että jopa vaikeavammaisten
pääsy kuntoutukseen on hankaloitunut. Kelan kuntoutustilastot
vuosilta 2004 ja 2009 kertovat, että alan järjestöjen
havainnot perustuvat tosiasioihin. Kelan kuntoutuksiin tehtiin vuonna
2004 kaikkiaan 139 381 hakemusta ja hylkäävän
päätöksen sai 21 797 hakijaa,
mikä on 15 prosenttia hakemuksista. Vuonna 2009 hakemuksia
jätettiin 130 244 ja hylkääviä päätöksiä niistä sai
23 899, ja tämä on melkein 20 prosenttia.
Vajaakuntoisten ammatillisen kuntoutuksen hakemuksista hylättiin
vuonna 2009 noin 26 prosenttia, vaikeavammaisten lääkinnällisen kuntoutuksen
hakemuksista 15 prosenttia ja harkintavaraisen kuntoutuksen hakemuksista
22 prosenttia.
Erityisen hankalassa asemassa ovat yli 65-vuotiaat vamman tai
sairauden vuoksi kuntoutusta tarvitsevat. Heidän kuntoutuksensa
on pääasiassa kuntien vastuulla. Monet kunnat
osoittavat tiukassa taloustilanteessa hyvin vähän
rahaa iäkkäämpien kuntoutukseen. Ikäihmiset
ovat kuntoutuspalvelujen saannin osalta eriarvoisessa asemassa.
Kuntoutuksesta tinkiminen on lyhytnäköistä,
kun samaan aikaan pidetään yleisesti hyväksyttävänä tavoitteena
työurien pidentämistä ja halutaan tukea
ikääntyneiden mahdollisuutta pysyä omatoimisina
mahdollisimman pitkään. Oikea-aikainen ja riittävä kuntoutus
antaa työikäisille mahdollisuuden jatkaa tai palata
työelämään. Myös iäkkäämpien
ihmisten kuntoutus kannattaa. Yksi lisävuosi kotona omatoimisena säästää yhteiskunnalle
kymmeniätuhansia euroja ja on inhimillisesti suuri asia.
Rahaa ja säästöjä tärkeämpiä ovat
kuitenkin ihmisten hyvinvointi ja elämänlaatu,
joita kuntoutuksella voidaan merkittävästi parantaa.
Toivon, että tämä lakialoite saa
hyvän vastaanoton eduskunnassa ja tulee mahdollisimman nopeasti
hyväksyttyä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Olen saanut olla yksi lakialoitteen allekirjoittajista.
Allekirjoitin lakialoitteen, koska katsoin, että tämä on
mielekäs, auttaa ikäihmisten hyvinvointia kuntoutuksen
kautta, ja aivan kuten edellinen puhuja ed. Kuusisto toi esille,
tämä mahdollistaa paitsi työelämässä viipymistä yksilöllisen
ratkaisun mukaan ennen kaikkea myös mahdollisuuksia selviytyä elämän
arkisista asioista mahdollisimman pitkään omassa
kodissa.
Väitän, että juuri kyseisissä ikävuosissa,
mitä aloite käsittelee, tehty kuntoutus voi olla
hyvinkin olennainen siihen, kuinka kauan henkilö voi asua
omassa kodissaan, ja sillä on elämänlaadun kannalta
mielekkyyttä, mutta sillä on toki yhteiskunnan
kannalta myöskin mielekkyyttä, että ei tarvita
laitoshoitoa vielä niin pian kuin se saattaisi muussa tapauksessa
tulla esille.
Arvoisa puhemies! Toivon, että tämä aloite, jonka
yksi allekirjoittaja olen myös halunnut olla, saisi valiokunnassa
myönteisen käsittelyn.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti. Se, mistä tässä on
kysymys, on tullut edellisissä puheenvuoroissa harvinaisen selvästi
ilmi. Ihmettelin syksyllä, onkohan joku käynnistänyt
tällaisen erityisoperaation, kun tähän
aloitteita rupesi tulemaan ja yhteydenottoja sieltä ja
täältä, ja nyt sitten vuodenvaihteessa
vielä uudestaan. Tässä ed. Taimela sitten
kertoi sen, että tässä on ollut aktiiveja
tahoja eri puolilla. Se on merkinnyt käytännössä sitä,
että on tullut perehdyttyä pikkuisen tähän
asiaan, ja saanut henkilön, edustajan, vihkiytymään
tukemaan tätä hanketta. Toivon, että sillä jollekin
on merkitystä, joka tätä vielä intensiivisemmin
ajaa.
Paula Sihto /kesk:
Arvoisa puhemies! Kelan lääkinnällinen
kuntoutustuki päättyy, kun henkilö täyttää 65
vuotta, niin kuin täällä on todettu. Mietin
sitä, mistä tämä ikäraja
aikoinaan juontaa, ja ajattelin, että se varmasti on siitä lähtöisin, kun
65 vuotta täytettyään on päässyt
nauttimaan kansaneläkettä. Varmasti se juontaa
juurensa niiltä ajoilta, mutta tänä päivänä,
kun eläkkeelle voidaan jäädä 63—68-vuotiaana,
tämä raja on kyllä keinotekoinen.
Kuntoutus on monelle todella tärkeä asia,
ja sen yhtäkkinen loppuminen on varmasti vaikea asia. Kuntoutuksen
suhteen tarvitaan mielestäni entistä enemmän
harkinnanvaraa, koska se on tarpeen ja koska se sitten voidaan lopettaa.
Kun ajatellaan kuntoutusta vastaan sitä ajatusta, että on
vuodepotilas tai laitospaikalla, niin kyllähän
kuntoutus varmasti pitkällä aikavälillä tuo
valtavia säästöjä yhteiskunnalle,
joten sillä lailla siihen varmasti kannattaa satsata entistä enemmän.
Kuntoutus on halpaa verrattuna siihen, että ihminen vie
sitten laitospaikan.
Yksi tärkeä asia on minun mielestäni
myös inhimillinen näkökulma. Se on erittäin
tärkeää, että ihminen tuntee
ja kokee, että on sillä lailla yhteiskunnan jäsen,
että on tällaisen kuntoutuksen piirissä ja
saa sitä silloin, kun se on tarpeen. Tässä on
varmasti, niin kuin monessa muussakin hyvässä asiassa,
esteenä raha, ja mielestäni kuitenkin tällaiseen
pitäisi löytyä rahaa. Vaikka mitään laskelmia
ei ole tässä esitettykään, niin
uskon, ettei tämä nyt aivan mahdottomia tulisi
maksamaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä on käytetty
hyviä puheenvuoroja. Itsekin olen allekirjoittanut ed.
Tallqvistin hyvän lakialoitteen.
Ongelma on siis se, mihinkä täällä on
jo viitattukin, että tässä on ikään
kuin yksi päivä, kun henkilö täyttää 65
vuotta, ja sen jälkeen hän, tämä vaikeavammainen,
ei saisikaan enää lääkinnällistä kuntoutusta.
Tämä on laajempikin kysymys sikäli, että se
koskee yleensäkin vanhusten kuntouttamista. Kelan kuntoutus
todella loppuu, taikka paremminkin niin, että se saattaa
sitten vielä jatkua erityisistä syistä,
ja nämä erityiset syyt ovat niitä, että potilas
tai asiakas ei ilman kuntoutusta säily kotikuntoisena.
Tällaisia perusteluja voidaan esittää,
kun tehdään lähete tai hakemus Kelan
maksamaan kuntoutukseen. Itse kokemuksesta voin sanoa, että aina
silloin tällöin onnistuu yli 65-vuotiaan kuntouttaminen Kelan
kustannuksella, mutta se ei ole mikään pääsääntö.
Todellakin, kun henkilö joutuu kotoaan laitokseen,
jos hän on vaikeavammainen, taikka sitten esimerkiksi hoivahoitokotiin
muuten, se on paljon kalliimpaa kuin tämä kuntoutus
taikka kotihoito ja kuntoutus yhdessä tulisivat maksamaan. Tämän
vuoksi taloudellisesti meidän pitäisi löytää yhteinen
järkevä, looginen ajattelu, ja kun nyt tämä rahoitus
yleensä on niin sanotusti monikanavaista, niin silloin
Kelassa ajatellaan, että ei se ole heille tuleva rahoituspaine
vaan se on kuntien maksama ja sitten päinvastoin.
Tarja Tallqvist /kd:
Arvoisa puhemies! Kun ajattelee tosiaan niin, että sinä olit
64-vuotias eilen ja tänään 65-vuotias,
ei muutenkaan tänä aikana, jossa me elämme,
65-vuotias ensinnäkään ole mikään
vanhus. Myös sen me unohdamme, että vammainen
ei ole suinkaan mikään kasvi. Hän on
ihminen, jolla voi olla erittäinkin skarppi pää,
vaikka nyt ei ... No, minä sanon, että meillä oli
eilen vammaistilaisuus, jossa oli noin 15 ihmistä erilaisissa
sähköpyörätuoleissa, ja kyllä se hätä,
mikä sieltä tuli, oli nimenomaan pärjäämisestä.
Kuitenkin se pärjääminen on sitä fyysistä. Kun
tämmöinen ihminen, jonka pää pelaa
ja joka haluaa elää tässä yhteiskunnassa,
laitetaan rahanpuutteen takia laitokseen, niin kyllä tässä jo
puhutaan minusta heitteillejätöstä.
Tämä on asia, joka pitäisi kyllä nyt
ihan pohjia myöten mennä läpi. Meillä on
myöskin erittäin paljon vammaisia, jotka yli 65-vuotiaana
eivät niin kovinkaan paljon edes tarvitse sitä kuntoutusta,
(Puhemies koputtaa) että he pystyisivät asumaan
siellä kotona. Elikkä tämä on
ihmisyyskysymys.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Olen ihan samaa mieltä ed. Tallqvistin
kanssa siitä, että yli 65-vuotiaitten pitää saada
myös kuntoutusta.
Jotenkin kalskahti korvaani, kun ed. Sihto otti esiin sen, että siitä tulee
kustannuksia. Totta kai siitä tulee kustannuksia. Mutta
sitten pitää se lantti kääntää toisinpäin:
mitä hyötyä siitä on. Ja siinä sitten
kun ruvetaan miettimään, että pystyy olemaan
vuoden pitempään työelämässä tai
pitempään kotona, ei tarvitse laitoshoitoa, niin
siinä tulevat kyllä sitten kuntoutuksen rahat
takaisin moninkertaisesti.
Täytyy aina miettiä, että monesti
jätetään hyviä asioita tekemättä sen
takia, että niihin ei laiteta pieniä rahapanoksia,
ja tuotokset olisivat huomattavasti suurempia. Tässä puhutaan
nimenomaan ihmisistä, ihmisistä, jotka tarvitsevat sen
kuntoutuksen, ja yli 65-vuotiaista nuorista ihmisistä,
jotka ovat mahdollisesti vielä työikäisiäkin
68 vuoteen. Tässä on myös se, että he
kokisivat elämänsäkin paljon antoisammaksi
ja rikkaammaksi, mikäli pystyisivät elämään
kuntoutuksen jälkeen aktiivisemmin ja selviytymään
itsenäisemmin.
Ensimmäinen varapuhemies:
Mennään puhujalistan mukaan tämä keskustelu
loppuun.
Pentti Tiusanen /vas:
Herra puhemies! Aivan lyhyesti. Uskon, että me kaikki
olemme samaa mieltä kuin ed. Tallqvist ja ed. Kuusisto
siitä, että on kysymys ennen muuta inhimillisyydestä.
Sitä vain siitä rahasta puhutaan, ja Kela ottaa
sitten tietysti oman budjettinsa esille, ja varmasti ed. Sihto on
siinä oikeassa, että Kelan näkökulmasta
tätä hallitsee raha, kun ei ole ikään kuin
rahoitusta sille momentille nimenomaan laitettu, vaan ikää käytetään
tässä rajaavana tekijänä.
Puhemies! Nimenomaan ikä on este sille, että me
voimme kokonaisyhteiskunnallisesti ja etiikkaa noudattaen, hyvää ihmisen
arvostusta noudattaen, toteuttaa hyvää hoitoa,
jos tällainen ikä estää kuntoutuksen
jatkamisen.
Kokonaisvaltainen kuntoutus on edellytys sille, että potilas
pystyy olemaan kotonaan mahdollisimman hyvissä olosuhteissa,
ja hän tarvitsee kuntoutusta, vaikka olisikin jossakin
laitostyyppisessä hoidossa. Se on keskeinen asia, ja kuntoutus
on se heikko lenkki tässä yhteiskunnassa. Tämä näkökulma
vielä on meidän kohdallamme erittäin
tärkeä, koska Kansaneläkelaitos toimii eduskunnan
vastuulla, ja näin ollen tämä keskustelu
kuuluu nimenomaan juuri tänne.
Paula Sihto /kesk:
Arvoisa puhemies! Otin tämän puheenvuoron
siksi, että haluan oikaista myös ed. Kuusistolle,
jos hänelle syntyi väärä käsitys.
Toin kyllä esille, että rahastahan tässä on sillä lailla
kyse, mutta tätä asiaa pitää tarkastella sillä lailla
ja perustella entistä enemmän, että se raha
kyllä tulee moninkertaisesti takaisin, kun panostetaan
kuntoutukseen eikä tarvitse mennä laitoshoitoon,
ja nimenomaan tämä laitoshoito on inhimillisempää kaikella
lailla, ja tällaisen kuntoutuksen avulla ihminen tuntee
kuuluvansa tähän yhteiskuntaan ihan toisella lailla.
Mutta perusasia on kuitenkin se, että sen rahamäärän
pitää löytyä. Pitää pystyä vaan
perustelemaan se, että se raha tulee moninkertaisesti takaisin,
kun kuntoutetaan eikä jouduta sinne laitospaikalle. Eli
minun mielestäni tämähän on
tietynlaista ennaltaehkäisyä siihen, ettei se
kyseinen henkilö tarvitse sitä laitospaikkaa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Joo, kyllä ed. Sihto on täysin
oikeassa, niin kuin kaikki täällä puheenvuoroja
käyttäneet olette oikeassa.
Ed. Tallqvist, toivon, ettette loukkaannu siitä, jos
minä sanon, millä tavalla tämmöiseen
keskusteluun pitäisi varautua: sillä tavalla,
että tässä tapauksessa olisitte Kelalta
ottanut selville, kuinka paljon tätä varallisuutta
tarvitaan 64-vuotiaille, että tämä systeemi
pyörii, ja sitten sillä perusteella osoitetaan
se, että tämä lopputulema on se, minkä ed.
Sihto tuoreimmiltaan juuri äsken kuvasi.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Inhimillisyys, yksilön elämä,
toiminta, nämä ovat niitä hyviä arvoja,
eettisiä arvoja, jotka tässä on tuotu
hienosti esille. Kyky selviytyä omassa kodissaan vaikka
autettuna on arvo, mutta jos henkilö saa korkeassa iässä terveyttä niitten
mahdollisuuksien mukaan, joita on olemassa, se auttaa myöskin
antoisampaan ja sisältörikkaampaan elämään
laitoksessa. Kun laitoshoito on tarpeen, tämä investointi
ihmisen hyvinvointiin ei ole missään tapauksessa
hukkainvestointi. Ehkä monet sairaalamenot ja hoitomenot,
mitä tulisi, voidaan tätä kautta estää,
ja samalla täytyy muistaa, että tämän
kautta myös osaltaan jossain määrin vaikutetaan
kuntoutusalan, hoito- ja hoiva-alan, työpaikkoihin positiivisesti.
Kokonaisuutena hyvin kannatettava kokonaisuus, joka kannattaisi valiokunnassa
hyvin perusteellisesti selvittää ja johon kannattaisi
löytää perustelut, mitenkä tässä voitaisiin
edetä.
Keskustelu päättyi.