4) Pelastuslaki
Lauri Oinonen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Väestönsuojelu on tärkeä osa kansalaistemme
turvallisuutta. Me tiedämme, mitä viime sotien
aikana nimenomaan väestökeskuksissa ja liikennepaikoilla
olleet väestönsuojat merkitsivät. Ne
antoivat monelle suojaa, ja jos näitä ei olisi
ollut, nimenomaan siviiliuhrien, kuolleitten ja loukkaantuneitten
määrät olisivat olleet aivan toista luokkaa
kuin todellisuus sitten oli, koska Suomessa oli viime sotien aikana
yllättävänkin paljon yleisiä väestönsuojia.
Tällä hetkellä Suomessa on viimeisen
50 vuoden aikana tehdyissä 43 000 väestönsuojassa
3,6 miljoonaa suojapaikkaa. Yllätys monelle on se, että kaikille
ei suojapaikkaa tästä maasta löytyisi.
Ehkä sitten pystyttäisiin tekemään,
jos aika sallisi ja materiaalit olisivat valmiina, tilapäisiä suojapaikkoja,
mutta toisin kuin viime sotien aikana, nyt ennen kaikkea pitää tarkastella
väestönsuojan tarvetta radiologisten uhkien kannalta, säteilyn,
laskeuman, kannalta. Viime sotien aikana näitä näkökohtia
ei vielä voitu tietää. Silloin varauduttiin
konkreettisesti pommeihin, myöskin kaasuihin, kemialliseen
uhkaan, mutta nyt uusia uhkia ovat myöskin biologiset uhat
radiologisten uhkien ohella. Haluan, että me hyvänä aikana
mahdollisimman hyvin varautuisimme kansalaisten turvallisuuteen.
Jos tapahtuisi jotain hyvin yllättävää,
silloin ei välttämättä ennätettäisi
väestönsuojia kaikille rakentaa.
Huolimatta siitä, että meillä on
tällä hetkellä 3,6 miljoonaa väestönsuojapaikkaa
ja meidän väestömme on huomattavasti
tätä määrää suurempi,
katson, että meillä on tilanne tällä hetkellä hyvä.
Meillä on hyvin laadukkaita väestönsuojia, joihin
on myös taloudellisia investointeja tehty paljon. Väestönsuojien
arvoksi on laskettu 4 miljardia euroa, ja kyse on eräällä tapaa
kansallisomaisuudesta. Tämän ovat yksityiset kansalaiset kustantaneet
asuntojen rakentamisen yhteydessä. On laskettu, että noin
20 euroa kerrosneliötä kohti ovat olleet väestönsuojien
kustannukset. Henkilökohtaisesti tuota määrää ei
voi pitää kovin suurena, koska se on kertainvestointi,
ja paljolti se investointi, mikä tähän
on tehty, kestää kyseisen talon tai kiinteistön
iän. Elikkä kysymys on turvallisuudesta, jota
voidaan pienellä rahalla saavuttaa. Näkisin, että tämä on
jatkossakin arvokas asia säilytettäväksi.
Väestönsuojien rakentaminen on myös
osa kokonaismaanpuolustusta. Kansa, jonka jäsenet ovat
turvallisissa olosuhteissa kaikkien uhkakuvien edessä,
on kansa, joka kestää. Vaikka maailmalla on hyviä pyrkimyksiä muun
muassa ydinaseuhkien poistamiseksi, maailmalla on ydinaseita, entistä tehokkaampiakin
kenties. Ydinvoima, vaikka me voimme luottaa hyvinkin pitkälti
turvallisuuteen, kaikesta huolimatta saattaa sisältää yllättävät
riskit. Terrorismin uhka on viimeisten aikojen kuluessa maailmalla
lisääntynyt, ja uudet uhat ovat kemiallisia ja
biologisia uhkia myöskin. Meidän tulisi kaikki
nämä tiedostaa normaalioloissa syvän
rauhan aikana ja varautua riittävällä tavalla.
Näkisinkin, että meillä ei ole aihetta
välttämättä muuttaa rakennusten
neliömääriä väestönsuojien
rakentamisen osalta, koska nämä tilat eivät
suinkaan ole hukkainvestointeja, vaan hyvin monet väestönsuojat
ovat aivan normaaliaikana hyötykäytössä.
Helposti rakennusvaiheen aikana ne voidaan kokea turhina investointeina,
mutta jos kustannukset ovat tuota 20 euron hintaluokkaa kerrosneliömetriä kohti,
se ei kokonaishinnassa kovinkaan suurta merkitse. Mehän
otamme palovakuutuksia. Harva talo kuitenkaan palaa, mutta jos tulipalo
tapahtuu, on erittäin hyvä, että vakuutukset
ovat kunnossa.
Ruotsissa väestönsuojapaikkoja on 77 prosentille
väestöstä, Tanskassa 87 prosentille.
Suomessa me olemme tästä jäljessä.
Meillä vastaava prosenttiluku on 67. Tämän
vuoksi tällä aloitteella haluan, että me
pidämme kiinni tähän asti voimassa olevista
määräyksistä, jotka velvoittavat väestönsuojan
rakentamiseen. Ehkä jossakin poikkeustilanteessa, jos aivan
välittömässä läheisyydessä on
yleinen väestönsuoja, voitaisiin tällaisesta
vaatimuksesta tinkiä.
Toivon, että samalla, kun rakennuksiin ja tuotantotiloihin
tehdään määräysten
mukaan väestönsuojat, kiinnitettäisiin
huomiota myös siihen, että meillä on
niin sanottuja yleisiä väestönsuojia
ihmisten liikkuvuuden vuoksi ja niitten kiinteistöjen takia,
joissa ei ole väestönsuojia tällä hetkellä.
Samalla täytyy muistaa, että Suomessa väestönsuojien
asiantuntemus ja rakentamisen asiantuntemus on maailman kärkiluokkaa.
Suomesta on viety väestönsuojia ja osaamista muualle,
ja silloin meidän toki kannattaa myös omassa maassamme
varautua siihen, että meillä on kokonaisturvallisuus
kaikenlaisia uhkakuvia kohtaan.
Arvoisa puhemies! Toivon, että tämä lakialoitteeni
tulee asianomaisessa valiokunnassa perusteelliseen käsittelyyn.
Näin säilytämme vähintäänkin
nykyisellään kansalaisten väestönsuojaturvallisuuden
ja katsomme ne keinot, millä sitä voitaisiin vielä lisätä ja
laadullisesti parantaa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kiinnitän huomiota ed. Lauri Oinosen
lakialoitteessa kahteen asiaan, joista toinen on hänen äsken
käyttämänsä puheenvuoro, jonka
yhtenä osana hän käytti säteilytapausta
hyväksi. Se on tietysti kaunis ajatus, mutta mistä ihmeen
säteilystä on kysymys, joka haihtuu, häipyy
johonkin pois sellaisena aikana, jota varten voitaisiin varautua olemaan
siellä väestönsuojassa. Ei sellaista
taida täällä meidän perällä olla
ollenkaan.
Arvoisa puhemies! Toinen asia on se, että tämä teksti
alkaa näin: "Tämä on rinnakkaislakialoite
hallituksen esitykselle HE 257/2010 vp." Siis toisin sanoen
ed. Lauri Oinonen ei tyydy siihen hallitukseen, jonka kansanedustaja
on. Olisitte nyt perustellut ihmeellä sen, että minkä takia
tämä kelvoton hallitus on niin kurja, että se tällaisessakaan
asiassa ei tyydytä teidän tarpeitanne.
Petri Pihlajaniemi /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen toi esiin sen, mikä on
se ydin tässä asiassa. Jos puhutaan säteilystä,
niin se säteily ei varmaan häivy ihan muutamaan
päivään, ja voin sanoa, että niissä pienissä väestönsuojissa,
mihinkä on tarkoitettu muutama kymmenen henkeä,
minä veikkaan, että siellä ei montaa
päivää enempää viihdy
se porukka, joka sinne justiin mahtuu. Eli tämä uusi
esitys, mikä on tulossa, että rajat nousevat 1 000:een
ja 1 500:aan, on erittäin hyvä. Ja tämä 20
euroa neliö, se koskee ehkä jotain isoa kerrostaloa,
mutta jossain pienessä rivitalossa se 20 euroa ei kyllä riitä siihen hintaan.
Kun Suomessa on muutenkin jo kalliita asuntoja, niin näen,
että tämä on erittäin hyvä, mitä hallitus
esittää, että korotetaan näitä rajoja. Moni
rakentaa nyt turhaan 599 neliötä, vaikka järkevää olisi
rakentaa ehkä 900. Eli se, mitä on tulossa tänä vuonna,
on mielestäni erittäin hyvä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! On erittäin hyvä, että lakialoite
synnyttää keskustelua ja myös kriittistä keskustelua
eri näkökohdista.
Jos ajatellaan vaikkapa ydinaseräjähdystä, niin
siinähän on, niin kun kaikki hyvin tiedätte — täällä on
varmasti minua parempiakin asiantuntijoita — hyvin monenlaisia
vaikutuksia alkaen painevaikutuksesta ja lämpövaikutuksesta,
nämä kaikki. On totta se, että on nimenomaan
tiettyjä vaikutuksia, radioaktiivisia vaikutuksia, jotka
eivät poistu suinkaan hetkessä, mutta jos ajatellaan
jotain radioaktiivista pilveä vaikka Tšernobylin
tapahtuman yhteydessä, niin nämäkinhän tietyllä tavalla
kulkivat ja liikkuivat. Ongelma tietysti tulee siinä, aivan
kuten täällä ansiokkaasti on tuotu esille,
kuinka kauan tuolla väestösuojassa voi olla. Näitä kysymyksiä sopii
todella pohtia, mutta varmasti on hyvin olennaista, että näiltä suurimmilta
vaikutuksilta, joita ovat painevaikutus, lämpövaikutus,
aivan mekaaniset vaikutukset, niiltä väestönsuojat
antavat suojaa. Jos ajattelemme vaikkapa toisen maailmansodan loppuvaiheen
kokemuksia Japanista, niin kyllä siinä ne välittömät
vaikutukset olivat ne kaikkein tuhoisimmat ja sitten tietysti seurannaisvaikutukset
jatkuivat pitkään.
Janne Seurujärvi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kun lukee ed. Oinosen lakialoitetta,
niin voi todeta, että ed. Oinonen on läpeensä isänmaallinen
mies. Nämä perustelut täältä tulevat vahvasti
läpi. Täytyy kuitenkin todeta omasta kokemuksestani
edellisestä työstä, muun muassa elinkeinotoimintaan,
yritystoimintaan ja teollisuustoimintaan liittyvien tilojen rakennuttajana, että aivan
niin kuin tuossa edellä ed. Pihlajaniemi totesi, nykyisen
lain voimassa olevien väestönsuojarajojen johdosta
kyllä tulee aika luonnottomia ratkaisuja, jotka estävät
järkevän rakentamisen. Niinpä tämä pelastuslain
muutosesitys, jossa on lähdetty siitä, että rakentamisvelvoitteen
raja nostetaan nykyisestä 600 neliömetristä 1 500:aan,
on kyllä tässä mielestäni järkevä.
Toisen seikan vielä nostaisin esille. Ed. Oinonen tässä aloitteessaan
toteaa, että Suomessa suojapaikkoja on 3,6 miljoonaa 5,4
miljoonan kansalle ja että kaikille ei suojapaikkaa vielä tämän mukaisesti
ole. Mutta Euroopan mittakaavassa Suomen suojapaikkatiheys on kyllä niitä korkeimpia,
eli jo nyt meillä on olemassa varsin kattava suojapaikkajärjestelmä,
ja sitä kautta varmasti suhteessa olemme kyllä hyvin
asiat hoitaneet. No, millä tavalla tulevaisuudessa sitten
suojapaikkakysymys tulisi ratkaista, ehkä sitäkin
sitten voidaan miettiä julkisten tilojen ja julkisen rakentamisen
osalta. Mutta tähän rinnakkaislakialoitteeseen
en tältä osin yhtyisi, että näitä rakentamisvelvoitteen
mukaisia rajoja ei voitaisi nykyisestään nostaa.
Minun mielestäni tämä hallituksen esitys
on hyvä ja kannatettava.
Paula Sihto /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Oinonen lähtee kyllä kauniista
ja hienosta ajatuksesta, että väestönsuojien
rakentaminen on osa kokonaismaanpuolustusta, ja haluaa sitä kautta turvata
mahdollisimman monelle väestönsuojatilat silloin,
kun joku vaara uhkaa. Olen itse törmännyt tähän
samaan asiaan aika monta kertaa, kun rakennuslupia määrätään,
että aika usein rakentajat kyllä kiertävät
tämän 600 neliön. Eli tehdään
599 neliön rakennuksia, jotka ovat monta kertaa epätarkoituksenmukaisia,
kun ei haluta lisää kustannuksia rakentamalla
tämä väestösuoja.
Miettisinkin tätä asiaa sillä lailla,
että kun tämä 600 neliömetrin
raja nousee 1 500 neliömetriin, niin kuin hallituksen
esityksessä on, niin silloin ehkä rakennettaisiin
järkevämmin ja väljemmin. Ehkä lapsiperheetkin
voisivat jopa saada isompia asuntoja ja sitäkin kautta
vaikutettaisiin tällaisiin perhetilanteisiin ja perheiden
hyvinvointiin. Tältä kohdin kyllä myös
olen sitä mieltä, että hallituksen esitys
on järkevä, mutta kiitän ed. Oinosta,
että hän on ajatellut tätä asiaa näin
laajasydämisesti ja haluaa turvata meille jokaiselle väestönsuojatilat.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa puhemies! Tämän hallituskauden alussa
puhuttiin paljon normitalkoista ja sellaisten normien purusta, joista voitaisiin
luopua, ja tässä on nyt yksi sellainen. Muuten
ovat aika vähiin jääneet nuo normitalkoiden
tuotot tässä vaiheessa. Mutta tässä on
yksi erittäin järkevä normi, jota nyt
ollaan purkamassa tuon pelastuslain muutoksen myötä.
Nämä ongelmat ovat nimenomaan olleet siellä pienemmissä rivitaloyhtiöissä,
joissa rakennusoikeutta tontilla ehkä olisi ollut enemmän,
ja tämä raja, tämä 600 neliön
raja, on alkanut ohjata sitä rakentamisen määrää ja
sitä asuntojen kokoa. Nyt tämä pelastuslain
esitys siitä, että teollisuusrakennuksissa 1 500
neliöön tuo raja nostetaan ja asuinrakennuksissa
1 000 neliöön, se on aivan oikean suuntainen.
Siinä mielessä en voi yhtyä tuohon ed.
Oinosen sinänsä hyvin perusteltuun aloitteeseen.
Kaiken kaikkiaan asumisen hinta meillä on liian korkea.
Asuntorakentamisen hintaan tulee kiinnittää huomio,
ja kaikki keinot, jotka järkevällä tavalla
turvallisuutta ja asumisen tasoa laskematta voidaan tehdä ja
jotka sitten laskevat asuntojen hintaa, tulee käyttää hyväksi.
Tässä on nyt hyvä keino siihen, ja tämä pelastuslain
muutos on erittäin kannatettava.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Sydämestäni toivon, että koskaan
ainuttakaan väestönsuojaa ei tarvitsisi käyttää siihen
tarkoitukseen, mitä varten ne on rakennettu, vaan että niitä voitaisiin
käyttää niihin tarkoituksiin, mihin niitä normaalioloissa
hyvinkin hyödynnetään. Mutta kyllä olen
keskustellut pelastusalan eri asiantuntijoiden ja sisäministeriön
asiantuntijoiden kanssa, ja he kyllä kokevat ongelmalliseksi, jos
me käymme taas kaavamaisesti tinkimäänkin näistä tavoitteista.
Minä toivon, että näistä asioista
voitaisiin käydä ihan asiallista, avointa keskustelua
tavoitteena, että meillä on tarkoituksenmukaiset
suojat kaikkiin ennakoitavissa oleviin uhkakuviin ja tilat ovat
semmoisia, että ne ovat tarkoituksenmukaiset ja mielekkäät,
jos niitä joudutaan pahana hetkenä käyttämään,
mutta myös tarkoituksenmukaiset normaalioloissa ja välittö-mästi
hyvin nopeilla toimilla käyttöön otettavissa.
Minua hirvittää se, että meillä pahassa
tilanteessa jäisi osa ihmisistä vaille sitä suojaa,
mitä väestönsuojat voivat tarjota. Tiedän
hyvin, että tiettyjä tilapäisratkaisuja
voidaan tehdä hiekkasäkeillä ja niin
edelleen, löytyy muitakin ratkaisuja nopeasti, mutta mitä parempi
suoja ja turva meidän kansalaisillamme olisi, sitä paremmin tämä kansakunta
olisi kaikkiin uhkakuviin kestävä, sillä radiologiset,
kemialliset ja biologiset uhat eivät suinkaan ole poistuneet
maailmasta. Ne ovat valitettavaa, kovaa todellisuutta ja haluan,
että kansalaisillamme olisi mahdollisimman hyvä turvallisuus.
Kiitän siitä, että arvoisat keskusteluun
osallistuneet kollegat ovat halunneet nähdä tämän
näkökohdan ja kantavat samasta asiasta huolta.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa puhemies! Vielä lyhyesti tuosta väestönsuojien
käytöstä muuhun käyttötarkoitukseen.
Noissa suuremmissa kerrostaloissa löytyy luonnollisesti
käyttöä niille väestönsuojatiloille,
ja ne ovat siellä riittävän isoja sen
mitoituksen vuoksi, jotta niitä voidaan käyttää johonkin
muuhun käyttöön. Tiettävästi niitä ei
todelliseen tarpeeseen ole ollut tarvetta käyttää.
Mutta ed. Oinosen huolta voin keventää sillä, että sisäministeri
Holmlund, silloin kun tätä pelastuslakia valmisteltiin,
totesi, että nyt, kun nämä kevennykset
tehdään näihin neliörajoihin, niin
tuo laajempi tarkastelu väestösuojien tarpeesta
ja niistä uhkakuvista, joita meillä mahdollisesti
tulevaisuudessa on edessä, tehdään seuraavan
puolustuspoliittisen selonteon yhteydessä ja siinä käydään
läpi nämä nykyajan uhkakuvat ja ne tarpeet,
joita väestön suojaamiseksi on. Eli tämä asia
tulee varmasti vielä tarkasteluun.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että asioita tarkastellaan
ja laajalti ja monesta näkökulmasta. Väestönsuojeluun
liittyy tietysti myös siihen varatun henkilöstön
koulutus, tehtävien tasolla oleminen, ja toivon, että myös
tähän kokonaisvalmiuteen, mikä liittyy
väestönsuojelusektorille, panostettaisiin ehkä nykyistä enemmän.
Minusta tuntuu, että kaikki ne henkilöt, jotka
ovat sijoitetut väestönsuojelutehtäviin,
eivät tiedä sijoitustehtäväänsä,
eivät välttämättä omaa
siihen taitoja, joita välittömästi saatettaisiin
tarvita, ja näkisin, että meillä todellakin
tämä väestönsuojelukysymys olisi
laajemman keskustelun ja asioihin paneutumisen tarpeessa. Tämä on
asia, joka on hoidettava silloin, kun asiat ovat kunnossa. Silloin,
jos tätä tarvitaan, niin silloin aikaa voi olla
nimenomaan asioiden kuntoon saattamiseen yllättävän
vähän, silloin pitää tehdä muita
tehtäviä.
Keskustelu päättyi.