Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Herra puhemies! Suomessa on noin 50 seutukuntakeskusta, joista tällä vaalikaudella on valtion paikallishallinnon palvelut ajettu alas melko täydellisesti. Nämä seutukeskukset ovat tästä hyvin pahoillaan, ja ymmärrämme, että tällainen keskittäminen etäännyttää palvelut niitten tarvitsijoista, autioittaa maaseutua ja maakuntia. Samalla menee työpaikkoja, keskitetään, ja ihmisten kustannukset, yritysten kustannukset nousevat.
Onko hallituksella selvitystä siitä, mitkä ovat tämän keskittämisen yhteiskunnalliset, ympäristötaloudelliset ja muut vaikutukset ja myös elinkeinopoliittiset vaikutukset, ja onko suunnitelmia, että palveluja parannettaisiin seutukunnilla eikä ajettaisi edelleen alas?
Hallinto- ja kuntaministeri Tapani Tölli
Arvoisa puhemies! Ed. Kankaanniemi otti esille hyvin ajankohtaisen ja tärkeän asian. Keskeinen tapa, millä voidaan vaikuttaa ja on vaikutettu, on muun muassa yhteispalvelupisteiden kehittäminen ja yhteispalveluiden kehittäminen yleensä ja siihen liittyen myöskin uuden tietotekniikan soveltaminen. Meillä on yhteispalvelupisteitä, joissa samassa pisteessä voidaan asioida esimerkiksi poliisin, maistraatin ja Kelan palveluiden kanssa. Tässä meillä on vielä paljon työtä. Tällä tavalla pystytään palvelut saamaan lähemmäs kansalaisia.
Arvoisa puhemies! Nämä yhteispalvelupisteet ovat sinänsä paikallaan, mutta kyllä yrittäjät ja ihmiset ovat aika tyytymättömiä niiden toimintakykyyn. Ei siellä ole sitä asiantuntemusta, mitä tarvitaan verotuksen osalta tai muiden keskeisten palvelujen osalta, ja myös tämä turvallisuuspuoli, esimerkiksi poliisin ja oikeuslaitoksen suhteen, on ollut rajun keskittämisen kohteena.
Minkälaiset suunnitelmat on siitä, että myös näitten yhteispalvelupisteiden toiminnan laatu ihmisten kannalta voidaan turvata, etteivät ne ole vain kylmiä päätteitä, joissa yhteydet eivät edes valitettavasti aina pelaa, koska laajakaistajärjestelmät ja muut ovat vielä kovasti huonossa mallissa?
Arvoisa puhemies! On selvää, että yhteispalvelupisteissä tarvitsee olla ihmisiä. Ei pelkkä kylmä pääte ole se yhteispalvelupiste. Tässä meillä on paljon kehittämistä. Me olemme tässä asiassa vasta, voi sanoa, alkuvaiheessa. Toivon, että esimerkiksi kunnat ovat entistä enemmän asiasta kiinnostuneita, ja kunnat ovat saaneet näiden yhteispalvelupisteiden kehittämiseen myös merkittävää avustusta.
On totta, että monet palvelut ovat keskittyneet. Me olemme siinä tilanteessa, että joudumme tulevaisuudessa hoitamaan vähemmällä väellä enemmän asioita, mutta meidän täytyy näiden palveluiden ja asioiden kehittämisessä edetä palvelut edellä. Tässä meillä on vielä paljon työtä.
Puhemies:
Kysymys on loppuun käsitelty.