Maria Lohela /ps:
Arvoisa puhemies! Viime viikolla Pariisissa ääri-islamistit
tekivät järkyttäviä hyökkäyksiä,
joissa kuoli useita ihmisiä. Hyvässä muistissa
ovat myös muun muassa Madridin junapommit ja heinäkuun
7. päivän iskut Lontoossa. Monen Euroopan maan
turvallisuusviranomaiset ovat lisäksi kertoneet, että he
ovat onnistuneet estämään kymmeniä suunniteltuja terrori-iskuja lähivuosien aikana.
Yksittäista-pauksista puhuminen on siis silmien sulkemista. Viranomaisarvioiden
mukaan Suomessakin on jopa kolmisensataa henkilöä,
joita voi pitää radikaalisti ajattelevina islamisteina
ja jotka levittävät aatettaan.
Herra pääministeri, minkälainen vaikutus Suomen
harjoittamalla maahanmuuttopolitiikalla on ääri-islamin
vahvistumiselle Suomessa tai Suomen kansalaisiin kohdistuvaan terroriuhkaan?
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa puhemies! Suomen maahanmuuttopolitiikka on vuosien saatossa
ollut johdonmukaista. Siihen liittyy työperäinen
maahanmuutto, siihen liittyy turvapaikanhakijoiden auttaminen, pakolaisten auttaminen.
Me olemme edenneet siten, että 1990-luvun alussa meillä oli
noin 40 000 ei- Suomen kansalaista. Vuonna 2000 tämä tuplaantui 80 000:en
ja sitten vuonna 2010 160 000:en, ja oletetaan, että vuonna
2020 meillä on noin 320 000 ei- Suomen
kansalaista täällä Suomessa.
Maahanmuutto on monin tavoin herkkä asia. Siinä on
paljon hyviä puolia, vaikkapa työperäisen
maahanmuuton kautta, koulutuksen kautta, perheiden kotouttamisen
kautta, monikulttuurisuuden kautta. Mutta sitten siinä on
tietenkin myös haasteita. Osittain ne liittyvät
kotouttamiseen, ja osittain ne liittyvät turvallisuuspolitiikkaan,
mutta kokonaisuudessaan näkisin, että maahanmuutto
on Suomelle hyvä asia eikä turvallisuusriski.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Pyydän niitä edustajia, jotka haluavat esittää tähän
teemaan liittyviä lisäkysymyksiä, ilmoittautumaan
nousemalla seisomaan ja painamalla V-painiketta.
Maria Lohela /ps:
Herra puhemies! Radikalisoitumista vastustava Quilliam-säätiö on
havainnut, että Suomesta on lähtenyt suhteessa
huomattavasti enemmän taistelijoita Syyriaan ja Irakiin kuin
esimerkiksi Ranskasta tai Britanniasta. Britannia verrattuna Suomeen:
Suomen luku on jopa yli kolminkertainen. Jonkin täytyy
olla pahasti pielessä täällä Suomessa
ja laajemminkin Pohjolassa.
Voisi sanoa, että kotouttamispolitiikkamme on täydellisesti
epäonnistunut, jos ja kun Suomessa syntynyt ja täällä kasvanut
nuori haluaa lähteä sodan keskelle tuhoamaan ja
tappamaan muita ihmisiä. On sanottu, että me voimme
välttää kotoutumisessa muiden maiden
virheet, mutta kuitenkin me toistamme niitä virheitä aivan sellaisenaan.
Puhuitte itsekin äsken kotouttamispolitiikasta. Miksi
Suomi ei toteuta sellaista kotouttamispolitiikkaa, jolla maahanmuuttajat
integroituisivat osaksi tätä yhteiskuntaa eivätkä kääntyisi
sitä ja länsimaista kaikkia koskevaa vapautta
vastaan?
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Ministeri Ihalainen.
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Suomi on noudattanut sekä erittäin
maltillista ja asiallista että inhimillistä kotouttamispolitiikkaa,
jonka keskeiset asiat ovat kielitaito, koulutus ja työn
tarjoaminen. Tähän maahan tullaan useilla perusteilla.
Tärkein syy tulla Suomeen on perheitten yhdistäminen.
Toiseksi tärkein syy tulla Suomeen on opiskelu. Kolmanneksi
tärkein syy tulla Suomeen on työperäinen
maahanmuutto, ja neljänneksi tärkein syy on humanitääriset
syyt. Kaikkia näitä meillä on.
Me olemme panostaneet kohtuullisen paljon maahanmuuttajien koulutukseen,
työllistämiseen, mutta totta kai on tunnustettava,
että tänne jo maahan muuttaneitten työttömyys
on kaksinkertainen kantaväestöön nähden.
Mutta sitten täytyy kyllä korostaa, että maahanmuuttajat,
jos he saavat kielitaitoa, koulutusta, ovat erittäin sitoutuneita,
he ovat erittäin halukkaita tekemään täällä työtä ja
rakentamaan tätä meidän yhteistä isänmaata.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Monet eurooppalaiset maat ovat nyt uudistamassa lainsäädäntöään
terrorisminvastaisessa taistelussa. Britannia on takavarikoimassa
passeja niiltä kansalaisilta, joiden epäillään
lähtevän Irakiin tai Syyriaan taistelemaan. Myös
väliaikainen maahantulokielto on mahdollinen. Suomessa,
kuten tiedetään, hiljattain on tullut voimaan
laki: terrorismin valmistelu on kriminalisoitu. Ja joulukuussa annettiin
tuomioita terrorismin rahoittamisesta. Kuitenkin voidaan kai sanoa,
että tällaisissa raakalaismaisissa olosuhteissa
taisteleminen ja sinne lähteminen on painavampi rikos.
Kysyn asianosaiselta ministeriltä, ministeri Räsäseltä:
millaisia lakimuutoksia hallitus on suunnitellut tämän
asian varalle?
Sisäministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Poliisin ja viranomaisten tiedonsaanti mahdollisista
terroristisista yhteyksistä ja hankkeista on aivan keskeinen
asia silloin, kun ennalta ehkäistään
mahdollisia iskuja. Siinä suhteessa se lainmuutos, joka
on eduskunnassa nyt hyväksytty, joka tulee ensi kuun alussa
voimaan, on merkittävä. Eli poliisi saa oikeuden,
pääsyn matkustajatietorekistereihin, ja näin
pystytään paremmin tarkkailemaan, jos mahdolliset
riskihenkilöt matkustavat.
Terrorismi on hyvin laajasti meillä kriminalisoitu.
YK:n päätöslauselmassa todettiin, että kaikkien
jäsenmaiden tulisi kriminalisoida myös terroristisessa
tarkoituksessa tuonne alueelle matkustaminen. Sisäministeriön
näkemyksen mukaan tämä on asia, jota
täytyy selvittää, että onko
meillä vielä tarvetta tässä suhteessa
tätä kriminalisointia tiivistää.
Myös poliisin tiedonsaannin suhteen selvitämme
esimerkiksi sitä, olisiko mahdollista niin sanottu salainen
kotietsintä, jossa vasta jälkikäteen (Puhemies
koputtaa) ilmoitetaan, että tehdään kotietsintä,
jolloin pystyttäisiin saamaan esimerkiksi tietoa tästä terroristisesta
tarkoituksesta vaikkapa henkilön kotitietokoneelta.
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Ennen kuin me etenemme tässä keskustelussa,
niin haluan hallituksen puolelta ja pääministerin
ominaisuudessa todeta, että nyt meidän pitää olla
tässä keskustelussa erittäin varovaisia.
Tässä on jo ilmennyt sanat terroristi, maahanmuuttaja,
kotouttaminen, muslimi ja Pariisin iskut.
Maahanmuutto, kansainvälinen Suomessa asuva henkilö on
hyvä asia. Se perustuu pitkälti siihen, että ihminen
muuttaa tänne perheensä mukana, opiskelemaan tai
työn perään. Meidän ei pidä sekoittaa
näitä asioita terrorismiin tai turvallisuusuhkaan,
koska silloin me leimaamme ja stigmatisoimme kansainvälisyyden
Suomessa. Kansainvälisyys, maahanmuutto, monikulttuurisuus
on Suomelle voimavara, mahdollisuus, ei uhka.
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Haluan kiittää pääministeriä tästä hänen
juuri antamastaan lausumasta. Se on juuri näin, että me
tarvitsemme maahanmuuttoa, ja tässä pitää olla
hyvin tarkka, ettei kaikista maahanmuuttajista ajatella, että heistä voi
tulla terroristeja. Me tarvitsemme maahanmuuttoa. Me tarvitsemme
hyvää kotouttamista. Myös ministeri Ihalaisen
puheenvuorosta kävi ilmi, että hallitus tekee
sen eteen paljon töitä.
Totta kai meillä tarvitaan myös terroristilainsäädäntö eli
rikoslainsäädäntö, joka on ajan
tasalla. Juuri sitä me olemme myös hallituksessa
nyt yrittäneet saada aikaiseksi. Nyt kun eduskunta ennen
joulua hyväksyi sen esityksen, minkä tämä hallitus
on tehnyt, elikkä kouluttautuminen terroristiseen tekoon
on tullut rangaistavaksi teoksi, niin meillä on hyvin kattava
terrorismilainsäädäntö.
Sitten on tämä YK:n resoluutio, johonka ministeri
Räsänen viittasi. Se on EU:ssa (Puhemies koputtaa)
komission käsittelyssä. Me mietimme, miten tätä tulkitaan,
ja tässä on tärkeätä se,
että me teemme samanlaisia ratkaisuja (Puhemies koputtaa)
EU:n sisällä. Tähän varmasti
saamme palata.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Vastaushalukkuutta hallituksen piirissä on runsaasti,
mutta otetaan kuitenkin välillä kysymys salista.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Yhteiskunnan tehtävä on
turvata jäsentensä, kansalaisten, turvallisuus.
Nyt puhun vain niistä, jotka ovat lähteneet taistelijoiksi
Isis-joukkoihin, noin 40 henkilöstä. Millä tavalla
takaamme sen, että he eivät muodosta suomalaisille
uhkaa, eli mikä on meidän kykymme valvoa näitä henkilöitä,
jos he ovat Syyriassa tai Irakissa yksin tai yhteistoiminnassa muiden
kanssa? Kuinka hyvin me seuraamme, kuinka tarkasti seurataan, tulevatko nämä henkilöt
Suomeen? Ja jos he tulevat Suomeen, niin jos esimerkiksi ei ole
Suomen kansalainen, voimmeko käännyttää rajalta
tässä tilanteessa takaisin henkilön,
koska hän tuskin tarvitsee suojelua Suomessa, jos hän
on taistellut Isisin joukoissa Irakissa? Miten hankimme silloin, jos
hän on siellä syyllistynyt terrorismirikoksiin, todistusaineistoa
siitä, niin että henkilö voidaan tuomita
Suomessa?
Sisäministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Suojelupoliisin arvion mukaan täältä taistelualueelle
lähteneitä on noin viitisenkymmentä ja
noin puolet heistä on palannut Suomeen. On ihan selvää,
että kaikki ne, joista on epäily, että he
ovat osallistuneet johonkin rikolliseen toimintaan, pitää saada
tutkittavaksi ja oi-keuden eteen vastaamaan teoistaan.
Mutta sitten meillä on myös henkilöitä,
jotka tiettävästi eivät ole syyllistyneet
rikoksiin. He ovat kenties vaikkapa sukulaisissa käyneet,
heillä saattaa olla joitain kontakteja tähän
jihadistiseen liikkeeseen, siis tuttavia ja verkostoja. Tällaisten
ihmisten kohdalla meillä on Helsingissä jo pilotti,
jossa pyritään heitä, jotka haluavat
irti jihadistisesta ajattelusta, auttamaan esimerkiksi poliisivetoisessa
Ankkuri-toiminnassa moniammatillisen tiimin kautta. Suojelupoliisi
on se viranomainen, joka seuraa taistelualueilta palaavia ja niitä henkilöitä,
joiden arvioidaan mahdollisesti olevan riskihenkilöitä.
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Terrorismi on kansainvälisesti verkostoitunutta
rikollisuutta, eikä sille pidä antaa mihinkään
uskontoon tai aatesuuntaan liittyvää oikeutusta.
On myöskin muistettava, että kansainvälisen
terrorismin ja verkostoituneisuuden heikoimmat lenkit ovat hauraat
valtiot. Meillä on 17 ihmistä kuollut kammottavassa
iskussa Pariisissa. Samana päivänä satoja
ihmisiä on voinut kuolla vastaavankaltaisissa terroriteoissa
Nigeriassa, Pakistanissa, Jemenissä ja monessa muussa paikassa.
Näillä on selvä yhteys keskenään,
se vaatii hyvin tehokasta kansainvälistä rajat
ylittävää yhteistyötä.
Mutta se, mikä on myöskin tärkeätä,
on, että me ymmärrämme, että me
elämme sellaisessa maailmassa, jossa kaikki kulttuurit,
kaikki uskonnot, taustat, kohtaavat joka päivä jokaisessa
maassa toisensa. Voidaksemme elää tällaisessa
maailmassa turvallisesti me tarvitsemme ymmärrystä,
me tarvitsemme suvaitsevaisuutta, me tarvitsemme sivistystä.
Meidän ei tule suvaita minkäänlaista
väkivaltaa, (Puhemies koputtaa) mutta meidän ei
tule myöskään suvaita minkäänlaista
leimaamista.
Haluaisin muistuttaa, arvoisat kansanedustajat, siitä,
että historian pahin terrori-isku Pohjoismaissa on ollut
valkoisen (Puhemies koputtaa) kanta-asukkaan tekemä Norjassa.
Yhdysvaltain toiseksi suurin terrori-isku on ollut valkoisen kanta-asukkaan
tekemä Oklahoma Cityssä. Nämä mahdollisuudet
ovat kaikkialla olemassa.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
(koputtaa)
Yritetään pysyä nyt siinä minuutissa puolin
ja toisin. Muutama lisäkysymys, meillä on nimittäin
yksi erittäin kantava teema täällä tulossa.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa puhemies! Ministeri Päivi Räsänen
esitti viime vaalikaudella, että Suomen tulisi ottaa pakolaisiksi
ensisijaisesti vainottuja kristittyjä. Ajatuksena oli,
että koska Suomi ei voi auttaa kaikkia maailman pakolaisia,
meidän olisi tarkemmin katsottava, keitä pakolaisiksi
otamme ja kuinka hyvät mahdollisuudet näillä uusilla
tulokkailla on sopeutua ja kotiutua suomalaiseen yhteiskuntaan.
Tämä ajatus sai tylyn vastaanoton, etenkin vasemmistoliitto
ja RKP tyrmäsivät sen täysin.
Sisäministeri Räsänen, lausuntonne
jälkeen olette seurannut suomalaista maahanmuuttopolitiikkaa
aitiopaikalta kohta neljä vuotta. Onko tämä aika
muuttanut ajatteluanne? Onko Suomen syytä suosia — nimenomaan
suosia, ei syrjiä — esimerkiksi kristittyjä ja
uskonnottomia pakolaisia, joiden on kulttuurisesti ja uskonnollisesti
helpompi sopeutua Suomeen? (James Hirvisaari: Hyvä kysymys!)
Sisäministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin totean, että tuo
siteeraus kohdallani on väärä. En puhunut
siitä, että ensisijaisesti tulisi ottaa, vaan
puhuin siitä, että kiintiöpakolaisista
puhuttaessa tulee huomioida myös heidän kulttuurinen
mahdollisuutensa sopeutua suomalaiseen yhteiskuntaan, ja tottahan
me tätä teemme, kun pakolaisia valikoimme. Suurin
osa pakolaisista tulee tänne turvapaikanhakijoina, ei heidän
kohdallaan mitään valikointia tapahdu. Mutta kiintiöpakolaisten
kohdalla Suomen linjana on se, että ensisijaisesti otamme
sellaisia pakolaisia, jotka ovat haavoittuvassa asemassa, esimerkiksi
lapsia, sairaita, vammaisia, samoin sitten erilaisia vainottuja
ryhmiä, ja siellä on esimerkiksi erilaisia uskonnollisia
ryhmiä, jotka ovat vainojen kohteena.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Sisäministeri tuossa aiemmassa puheenvuorossaan
mainitsi suojelupoliisin. Nythän hallitus on muuttamassa
poliisilainsäädäntöä tavalla,
jonka mukaan suojelupoliisi siirrettäisiin sisäministeriön
alle, siis suojelupoliisi, joka ehkä toimialansa osalta
enemmän tunnustaa kuuluvansa valtioneuvoston alaisuuteen.
Jos nyt sitten ajatellaan tätä raakalaismaista terrorismia,
niin kysyisin ministeriltä, arvoisa puhemies: onko hallitus
nytten terrorismin näkökulmasta todella miettinyt
loppuun saakka, onko suojelupoliisin asema todella siellä sisäministeriön
alaisuudessa?
Sisäministeri Päivi Räsänen
Arvoisa puhemies! Suojelupoliisihan on siinä mielessä tälläkin
hetkellä sisäministeriön alaisuudessa,
että hallinnollinen asema on suoraan Poliisihallituksen
alaisuudessa. Niin Suomessa kuin muissa Pohjoismaissa ja Euroopan
maissa on todettu, että esimerkiksi tämän
terrorismikehityksen myötä suojelupoliisin toimiala
on eriytynyt aika paljon muusta poliisista, ja kaikissa muissa Pohjoismaissa
suojelupoliisit, tiedustelupalvelut on siirretty jo suoraan ministeriön
alaisuuteen niin, että ne eivät ole ikään
kuin siellä Poliisihallituksen alaisuudessa. Ja tämä on
se muutosesitys, joka on eduskuntaan tullut ja on valiokunnan käsittelyssä,
että se olisi suoraan hallinnollisesti sisäministeriön
alaisuudessa.
Samassa yhteydessä ehdotetaan, että ulko-
ja turvallisuuspoliittinen valiokunta, jota tasavallan presidentti
johtaa, ja myös eduskunnan valiokunnat voisivat näitä suojelupoliisin
(Puhemies koputtaa) prioriteetteja jatkossa olla ohjaamassa nykyistä tarkemmin,
eli tässä on myös tarkoitus tätä poliittista
ohjausta (Puhemies koputtaa) siinä mielessä vahvistaa,
(Puhemies koputtaa) ei operatiivisessa toiminnassa (Puhemies koputtaa) vaan
tässä strategisessa suunnittelussa.
Ville Niinistö /vihr:
Arvoisa puhemies! Haluan ensi alkuun sanoa, että arvostan
sitä tapaa, miten pääministeri Stubb
on tässä vastannut kysymyksiin ja puolustanut
vapaata yhteiskuntaa niin täällä kuin
Pariisissa viime sunnuntaina. On muistettava, että terroristit
hyökkäävät juuri vapaata yhteiskuntaa
vastaan pyrkimällä saamaan meidät itse
alkamaan rajoittamaan meidän vapauttamme ja pyrkimällä asettamaan
eri väestöryhmiä keskenään
vastakkain, pyrkimällä luomaan epäluuloa.
Ja paras tapa torjua tällaista epäluulon herättämistä on
samaan aikaan puolustaa laajoja kansalaisvapauksia ja sananvapautta, osoittaa,
että ilmaisunvapaus, sananvapaus on myös keskinäisen
kunnioituksen pohja, ja sitten sen sananvapauden pohjalta pyrkiä lisäämään tässä keskinäisriippuvuuksien
maailmassa ymmärrystä väestöryhmien,
uskontojen, eri maailmankatsomusten välillä niin
Suomen sisällä, Euroopan sisällä kuin
myös suhteessa muuhun maailmaan.
Kysyisinkin teiltä, pääministeri,
miten te näette tämän tilanteen: eikö ole
oikein, että puolustetaan sananvapautta ja ihmisten ilmaisunvapautta,
joka on myös sen pohja, että ihmisillä on
se vakaumus kuin (Puhemies koputtaa) heillä on, uskonnollinenkin,
ja sen rinnalla lisätään kunnioitusta
(Puhemies koputtaa) ja ymmärrystä erilaisia ajattelutapoja
kohtaan?
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Ehkä Pariisin mielenilmauksen, marssin,
keskeisin viesti oli nimenomaan tuo, jonka edustaja Niinistö nosti
esille, eli se oli marssi sananvapauden ja lehdistönvapauden,
vapauden, puolesta. Se oli marssi terrorismia vastaan. Se oli oikeastaan
aika rohkea marssi. Se ei ollut vain länsimainen tai eurooppalainen
marssi, vaan se oli universaali marssi, jossa uskallettiin puolustaa
meidän perusperiaatteitamme. Se oli tunnelma 50 valtion
hallituksen päämiehen keskuudessa. Se oli tunnelma
niiden miljoonien ihmisten keskuudessa, jotka kaduilla marssivat. Ja
minun mielestäni se oli tunnelma ympäri maailmaa
ja ympäri Eurooppaa. Niitä arvoja pitää puolustaa,
ja olen myös erittäin tyytyväinen siihen,
että se reaktio, mikä varsinkin läntisellä maailmalla
oli tässä terrori-iskussa, oli huomattavasti rohkeampi
kuin mitä se oli Jyllands-Postenin tapauksessa noin 10
vuotta sitten. Kysyitte, kannattaako näitä arvoja
puolustaa. Henkeen ja vereen kyllä.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! On erittäin tärkeätä,
että Eurooppa on jälleen yhdessä ilmoittanut,
että terroristeille ei anneta mitään voittoja
eurooppalaisten arvojen ja oikeuksien romuttamisessa. On kuitenkin
tärkeää tehdä kaksi havaintoa:
niin Madridin, Lontoon kuin elokuun 2006 erittäin vakavan
kymmenien koneiden pudottamisoperaation yhteydessä oli
kyse toisen polven maahanmuuttajista, heidän kotouttamisensa
epäonnistumisesta, internetin voimakkaasta radikalisoivasta
toiminnasta. Tätä käsiteltiin myöskin
EU:n sisäministerineuvostossa erittäin voimakkaasti
Suomen puheenjohtajakaudella. Nyt on tärkeätä,
että tältä osin pidetään
huoli maahanmuuton määrällisestä ja
laadullisesta hallinnasta eli kotouttamisesta. Mutta toisaalta,
millä tavalla, sisäministeri, viestinnän
suojaa koskeva lainsäädäntö saadaan
sille tasolle, että se ei suojele kansalaisia, niin kuin
tällä hetkellä, enemmän viranomaisilta
kuin rikoksentekijöiltä? Elikkä vakavien
rikosten ennaltaehkäisyyn voidaan voimakkaammin Euroopan
rajat ylittävällä tavalla (Puhemies koputtaa)
reagoida internetin radikalisoimisen estämiseksi.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Ministeri Räsänen, epäsuora kysymys,
mutta napakka vastaus.
Sisäministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Rikollisuus tapahtuu yhä enemmän verkossa
ja samoin terroristinen rikollisuus. Siellä luodaan näitä rikollisverkostoja
ja sitä kautta myös rekrytoidaan, ja se on sen
vuoksi myös erittäin haastava ympäristö,
koska sitä ei pelkästään kansallisen
lainsäädännön keinoin pystytä hallitsemaan,
ja sen vuoksi juuri tarvitaan tätä kansainvälistä yhteistyötä.
Tämä on ollut hyvin vahvasti agendalla sisäministerien neuvoston
kokouksessa, ja näissä keskusteluissa on ollut
läsnä myös yksityisen sektorin — esimerkiksi
Facebookin, Googlen ja YouTuben — johtohenkilöitä,
joiden kanssa on pyritty sopimaan yhteisiä pelisääntöjä niin,
että terroristista propagandaa ei julkaista ja että löydetään
yhdessä keinot niin, että mahdollisimman vähäiseksi
tämä terroristinen propaganda-aineisto saadaan
internetissä.