7) Hallituksen esitys laiksi poliisikoulutuksesta sekä laeiksi
poliisin hallinnosta annetun lain ja poliisilain 7 §:n
muuttamisesta
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Joitakin havaintoja vähän
maallisemmista asioista, mitä tässä tähän
mennessä täällä on käsitelty,
eli hallituksen esityksestä laiksi poliisikoulutuksesta
ja siitä annetusta hallintovaliokunnan mietinnöstä.
Tätähän on perusteltu sillä,
että yritetään sopeuttaa säätelyä perustuslain
vaatimuksiin opiskelijavalintojen osalta ja opiskelijan velvollisuuksista,
niin ikään erottamisista, koulutuksen keskeyttämisestä ja
kurinpidollisista seuraamuksista. Eli niitä siirretään
asetuksen tasolta lain tasolle.
Mutta, arvoisa puhemies, muutama sellainen asia, jota itse hieman,
jos en suorastaan hämmästele, mutta ne herättävät
monenlaisia ajatuksia siitä, kun hallituksen esitykseen
tulevia muutoksia on jouduttu tekemään perustuslakivaliokunnan
lausunnon johdosta. Nyt viime aikoina, kun olen yrittänyt
seurata jonkin verran myöskin liikenne- ja viestintävaliokunnassa
uuden perustuslain tulkintoja, niin jollakin tavoin tuntuu siltä, emmekö ole
silloin riittävästi ymmärtäneet,
mitä uusi perustuslaki kaiken kaikkiaan sisällöltään on
tarkoittanut, ja eivätkö myöskään
ministeriön virkamiehet, esittelevät ja valmistelevat
virkamiehet, eivätkä myöskään
asianomaiset ministerit ymmärrä, mitä perustuslaissa
on tarkoitettu.
Tämän hallituksen esityksen osalta 6 §:n
tekstiä on jouduttu muuttamaan eli sieltä poistamaan yksi
kohta. Se koskee sitä, keitä voidaan ottaa opiskelijaksi
poliisin peruskoulutukseen. Hallituksen esityksessä oli
maininta siitä, että miespuolisten on ollut suoritettava
asevelvollisuus eli asevelvollisuuslain mukainen varusmiespalvelus.
Nyt perustuslakivaliokunta on viitannut perustuslain 6 §:n
2 momentissa säädettyyn syrjintäkieltoon.
En ole riittävän pätevä henkilö ymmärtämään
nyt taikka kritisoimaan tätä perustuslain tulkintaa,
mutta kyllä pidän tätä aika
erikoisena. Pidän aika erikoisena, kun pohdin sitä,
mitä tehtäviä poliisisysteemiin kuuluu
ja minkälainen järjestelmä se on jne.
Eikö tässä nyt jo mennä liian
pitkälle? Minä olisin ollut jopa valmis siihen harkintaan,
että kun kerran meillä naistenkin osalta on nyt
mahdollisuus suorittaa varusmiespalvelus, sitä olisi voitu
laajentaa jopa sinnekin, silloin kun hakeutuu poliisiksi. Tähän
saakkahan sitä edellytystä ei ole ollut, mutta
nyt se poistetaan jopa mieshenkilöiltä. En tiedä sitten,
kun itse en ole perustuslakivaliokunnassa, mitkä ja ketkä asiantuntijat
tämän tulkinnan ovat saaneet aikaiseksi, joka
on minusta aika erikoinen. Mutta onneksi perustuslakivaliokunta
kuitenkin on nyt sallinut sen, että niille henkilöille,
jotka ovat suorittaneet varusmiespalveluksen tai vapaaehtoisen asepalveluksen,
voidaan laskea se nyt kuitenkin sitten lisäansioksi silloin,
kun henkilö hakeutuu poliisioppilaitokseen. Onneksi sitä nyt
ei uuden perustuslain tulkinnan mukaan kielletty, että sille
voidaan antaa jotakin painoarvoa, jos on suorittanut asepalveluksen.
Arvoisa puhemies! Täällä käsitellään
myös 6 §:n 1 kohdassa sitä,
että tällaiseen koulutukseen tulevan on oltava
Suomen kansalainen ja siitä voidaan myöntää poikkeuksia
asianomaisen pykälän 2 momentin nojalla. Minun
mielestäni kansalaisuusvaatimus on erittäin tarpeellinen,
ja näkisin sen, että tietysti on hyvä,
että myös poliisihenkilöstössä on
henkilöitä, joitten syntyperä ja kulttuuri
on joku muu kuin suomalainen lähinnä senkin johdosta,
koska meillä on hyvinkin paljon maahan muuttaneita henkilöitä,
ja että myös poliisihallinnossa on niin kielitaidon
kuin muidenkin taitojen ja ymmärtämyksen osalta
sellaisia henkilöitä. Mutta kyllä minä itse
pitäisin sitä erittäin varteenotettavana,
että pitäisi olla Suomen kansalainen. Meillä on
hyvin paljon ulkomaalaisperäisiä henkilöitä,
jotka ovat saaneet jo Suomen kansalaisuuden, ja uskoisin, että se
halukkuus lähteä poliisin ammattiin on korkeampi niillä henkilöillä,
jotka ovat olleet täällä pidempään.
He tuntevat kuitenkin toisaalta myös Suomen yhteiskunnan
vaatimukset ja myöskin ymmärtävät
sen mentaliteetin, joka meillä täällä on.
Arvoisa puhemies! 7 § koskee päihdetestausta,
ja sen mukaan tämä testaus voidaan suorittaa poliisin
peruskoulutuksessa oleville henkilöille ja sitä perustellaan
sillä, että koulutetaan poliisimiehiä ja
viitataan työn luonteeseen jne., että pyritään
mahdollisimman kattavasti puuttumaan mahdollisiin ongelmatapauksiin
mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Kun yritin lukea tätä ja
ymmärtää myös luetun kokonaisuudessaan
ja kun vertasin tätä lain 2 §:ään,
jossa todetaan, että on tarkoitus, että yhdistetään
Poliisikoulu ja Poliisiammattikorkeakoulu ja muodostetaan niistä Poliisialan
ammattikorkeakoulu yhtenäisesti, jäin pohtimaan
vaan sitä, eivätkö silloin, kun kouluttaudutaan
poliisitehtäviin, ollaan sitten millä opiskelutasolla
tahansa, samat perustelut kävisi myös muihin koulutustasoihin
kuin vain perustutkintokoulutukseen, jos näitä perusteluita käytetään.
Mutta kun en itse ole ollut hallintovaliokunnan jäsenenä,
en voi enkä osaa ottaa siihen kantaa, mutta hämmästelen
vaan näin yksioikoista perustetta.
Myöskin, arvoisa puhemies, ihan lopuksi se, että olisin
toivonut, että täällä olisi
hieman analysoitu sitä, mitä merkitystä on,
jos jollakin tunnilla on ollut hieman liikuttuneessa tilassa, ei
ole häirinnyt sitä, mutta on otettu vaikka 7 §:n
mukaisesti väkisin päihdetesti ja se kirjataan
henkilötietolain mukaisesti arkana tietona, niin mikä merkitys
sillä on myöhempää uraetenemistä varten
ja mitkä ovat ne perusteet, että voidaan ne kirjaukset
poistaa sieltä, kun ne on asianomaisen lain mukaan arvioitava
uudelleen joka viides vuosi.
Herra puhemies! Olisin odottanut, että tässä hallintovaliokunnan
mietinnössä olisi perusteltu hieman tarkemmin
tällaisia erittäin uusia asioita, jotka on saatettu
nyt lakitasolle, ettei tule suuria tulkintaongelmia ja ettei aina
jouduta hakemaan lopullista kannanottoa korkeimmalta hallinto-oikeudelta.
Tony Halme /ps:
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunnan mietintö hallituksen
esityksestä laiksi poliisikoulutuksesta sekä poliisin
hallinnosta annetun lain ja poliisilain muuttamisesta on pääosiltaan
hyvää tekstiä. Laki selkeyttää ja
ajanmukaistaa nykyistä lainsäädäntöä.
Valiokunnan mietinnössä on kuitenkin yksi kohta,
joka heikentää lakia siitä, mitä hallitus
aikoinaan eduskunnalle esitti. Hallintovaliokunta on muuttanut perustuslakivaliokunnan
lausunnon perusteella lain 6 §:ää niin,
että sen 1 momentin 3 kohta on poistettu kokonaan laista.
Kyseisessä kohdassa määriteltiin poliisin
perustutkintokoulutukseen valittavan mieshenkilön kelpoisuusvaatimuksiksi
varusmiespalveluksen suorittaminen. Nyt tämä vaatimus
halutaan poistaa laista ja todeta vain se, että varusmiespalveluksen
suorittaminen lasketaan hakijalle lisäansioksi poliisioppilaitoksen
opiskelijoita valittaessa.
En voi ymmärtää tätä valiokunnan
esittämää muutosta. Mielestäni
armeijan ja poliisin hierarkkinen rakenne ja johtamistapa
ovat niin lähellä toisiaan, että armeijan
käyminen tuo poliisiksi haluavalle ilman muuta valmista
pohjaa ammatin opiskelua varten. Samalla varusmiespalveluksen suorittaminen
menestyksellisesti kertoo paljon siitä, mitkä ovat
henkilön edellytykset pärjätä ja
menestyä poliisin ammatissa sekä edetä urallaan.
On turhaa saivartelua vedota johonkin perustuslain syrjintäkieltoon
ja poistaa tämän takia varusmiespalveluksen suorittaminen
Poliisikoulun kelpoisuusehdoista.
Varusmiespalveluksen välttäminen kertoo mielestäni
selkeästi ihmisestä sen, mikä on hänen
asenteensa yhteiskunnan järjestystä ja turvallisuutta
ylläpitäviin organisaatioihin, joiden peruspilarin
poliisi ja armeija juuri muodostavat.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä on kyllä kiinnitetty
aivan oikeaan asiaan huomiota. Itsekin olen sitä mieltä,
että poliisin oppiin lähtevän tulee olla
varusmiespalveluksen vielä hyvin suorittanut ilman mitään
rikkeitä. Mutta kun perustuslakivaliokunta on ottanut nyt tämän
näkemyksen, niin hallintovaliokunnassa se sitten tuli tässä muodossaan
läpi. Mutta olennaista on, että täällä sanotaan,
että Poliisikoulu valitsee opiskelijat poliisin perustutkintokoulutukseen,
elikkä Poliisikoulu valitessaan katsoo, ketkä ovat
kykenevät niin vaativaan koulutukseen ja tehtävään
kuin poliisin ammatti on. Tällä perusteella varmasti
sitten käytännössä ei tule ongelmia,
mutta olen edellisten puhujien kanssa kyllä täsmälleen
samaa mieltä mainitusta asiakohdasta.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Yritin olla provosoitumatta, mutta provosoiduin
kuitenkin. Ed. Vistbacka, ed. Halme, ed. Oinonen, oletteko sitä mieltä,
että minä olen kykenemätön poliisiksi?
En ole nimittäin suorittanut varusmiespalvelusta siitä syystä,
että en päässyt suorittamaan sitä siksi,
että satuin sairastumaan ykköstyypin diabetekseen,
jota sairastavat eivät muutamaa viime vuotta lukuun ottamatta
ole päässeet armeijaan, vaikka olisivat kuinka
halunneet. Itse taisin olla Suomen parhaita juniorikeihäänheittäjiä silloin,
ja vääpeli suuttui hirveästi, kun en
voinut tulla edustamaan hänen joukko-osastoaan armeijan
kilpailuun keihästä heittämällä.
Sen sijaan en millään tavalla usko, että se,
että en päässyt armeijaa suorittamaan,
olisi heikentänyt kykyäni selviytyä poliisin
tehtävistä.
Perustuslakivaliokunta viittaa tässä perusoikeuksiin
vähän laajemmasta näkökulmasta.
Toki terveys on yksi syy, jolla ihmisiä ei saa syrjiä.
On olemassa muitakin syitä, ja minusta tässä valiokunnan
mietinnössä on selkeästi perusteltu ne syyt,
miksi perustuslakivaliokunta niihin on viitannut. Mietinnössä ei
viitata niihin syihin, joita täällä on
esitetty elikkä ikään kuin arveluttavaan suhtautumiseen
tehdä niitä tehtäviä, jotka
poliisille kuuluvat. Minusta nämä täällä esitetyt
perusteet eivät millään tavalla ole riittäviä kumoamaan
perustuslakivaliokunnan näkemystä tässä asiassa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä tuli nyt provosoiduttua
ed. Vistbackan ja kumppaneitten käyttämien puheenvuorojen
johdosta. En ollut kiinnittänyt tähän
6 §:n asiaan pätkänkään
vertaa huomiota ennen kuin nyt siitä kuultuani. Se palautti
vaan mieleeni sen, että eräs lapsistani on poliisilla
aika vaativassa tehtävässä, erikoissairaanhoitajan
koulutuksen suorittanut henkilö, joka on yrittänyt
päästä Poliisikouluun, mutta kun siinä ovat
olleet nämä tietyt ongelmat, niin hän
on nyt sitten erikoisvärvättynä pääpoliisiasemalla
Pasilassa suorittamassa näitä erikoistehtäviä,
jotka ovat poliisin toiminnan kannalta hyvin olennaisia tehtäviä tänä päivänä. On
ehkä hyvä, että tämän
laatuisia erityiskohtia tuossa 6 §:ssä nyt
ei ole. Se etu, mikä varusmiespalveluksesta saavutetaan,
voidaan kompensoida muulla tavalla, ja se vastaa tätä aikaa.
Sitten ovat vielä lisäksi nämä erityiset
syyt, mitkä käyvät ilmi perustuslakivaliokunnan
lausunnosta, jonka juuri kerkisin lukea.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Poikkeuksia on voitu tehdä ennenkin.
Ed. Virtanen olisi varmasti voinut päästä Poliisikouluun siitä huolimatta,
että hän ei ollut suorittanut armeijaa, jos hänellä on
muita kykyjä siihen.
Mutta se, mitä minä kritisoin, on uusi perustuslaki
ja sen tulkinta. Täällä lähes
kaikki asiat ovat nyt menneet päälaelleen, voi
sanoa näin, esimerkiksi verotuksen osalta ainakin liikenne-
ja viestintävaliokunnassa. Eikö ministeriössä sitten ymmärretä,
mitä meidän perustuslakimme sanoo, valmistelevat
virkamiehet jne., kun perustuslain uuden tulkinnan perusteella on
jouduttu näitä muuttelemaan? Noin runsas viikko
sitten liikenneministeriöhän veti yhden hallituksen
esityksen pois sen johdosta, että perustuslakivaliokunta
oli jatkanut omaa tulkintaansa siitä, mikä on
verotus ja mikä on maksu jne. Tässä kritisoin itse
vaan sitä, että lähdetään
tällaisen syrjintäkieltosysteemin kautta. Meillä on
niin sanottu poikkeuslupasäännös siinä,
eli poikkeuksen perusteella on voitu ottaa henkilöitä,
jotka eivät täytä yleisiä kriteereitä.
Se on minun mielestäni oikein, että harkintavalta
on sillä, joka valitsee, mutta tässä puhutaan
yleisistä kriteereistä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Varmasti ed. Virtasesta olisi tullut erinomainen poliisimies.
Uskon, että ominaisuudet olisivat kaikilta osin tehneet
aivan erinomaisen poliisimiehen. Minulla on semmoinen käsitys,
kuten ed. Vistbacka sanoi, että aina olisi voitu myöskin tehdä järkeviä poikkeuksia
asiassa, mutta korostan, että täällä on
edelleen sanottu, että "Poliisikoulu valitsee opiskelijat
poliisin perustutkintokoulutukseen". Minä luotan, että Poliisikoulu
valintaa tehdessään katsoo kaikki näkökohdat,
niin että hakijoista pyrittäisiin saamaan mahdollisimman
paras aines vaativaan koulutukseen ja vaativaan tehtävään.
Keskustelu päättyy.