Valtioneuvosto 23
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Täytyy sanoa, että jos oikein
tekisi kunnon oppositiopolitiikkaa, niin varmasti puhuisi, kuinka
paljon valtioneuvoston pääluokka on kasvanut edellisestä vuodesta,
se on 48 prosenttia ja tasavallan presidentin pääluokka
35 prosenttia, mutta ajattelin, että en viitsi käyttää puheenvuoroja
niin tolkuttoman paljon, koska ne ovat kaikki hallinto- ja tarkastusjaoston
käsiteltävänä, pääluokat 21,
22 ja 23. Täytyy vain sanoa, että siellä tietenkin
valtiosihteerit ja EU-puheenjohtajuuskausi heijastuvat luvuissa.
Täytyy toivoa, että puheenjohtajuuskausi sujuu
hyvin, ja niin kuin täällä aiemmin on
viitattu, toivon, että myös kaikki tehdään,
että hallituksen esitykset valmistellaan niin pitkälle,
että eduskunta voi keskittyä omaan työhönsä ja
antaa valtioneuvostolle ja valtioneuvoston kanslialle sitten oman
työrauhansa. On ollut kohtuutonta jättää eduskunnalle
valmisteluvastuuta hallituksen esityksistä, eduskunta on
joutunut korjailemaan niitä kovin paljon.
Sitten, arvoisa puhemies, haluan vielä keskustella
eduskunnan mahdollisuudesta vaikuttaa ihmisoikeuksiin ja yhteiskunnan
oikeudellisuuteen. Koska kuulin, että täällä ei
saa keskustella eduskunnan työskentelytavoista enää,
niin missä pääluokassa tämä keskustelu
tulee sitten käydä?
Raimo Vistbacka /ps:
Herra puhemies! Tähän pääluokkaan
kuuluu poliittisen toiminnan avustaminen, ja hämmästelen
sitä, että rahaa kyllä riittää presidentin
vaaleihin, veronmaksajien kukkarosta 2 452 000
euroa.
Arvoisa puhemies! Yksityiskohtaisessa käsittelyssä perussuomalaisten
eduskuntaryhmä tulee esittämään
vähennettäväksi tästä puoluetukimäärästä 2
miljoonaa euroa.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olin todella tuolla toisissa tehtävissä ja
ensimmäinen puheenvuoropyyntöni meni ohi, mutta
tässä sitä ollaan.
Niin, arvoisa herra puhemies, määrärahan osoittaminen
puoluetoiminnan tukemiseen on ollut allekirjoittaneen intressi tässä jo
muutamana vuonna, ja uudelleen sitä yritän. Hallitus
esittää puolueiden poliittisen toiminnan tukemiseen 12 198 700
euron määrärahaa, josta 8 prosenttia on
käytettävä puolueiden piirijärjestöjen
toimintaan ja samoin 8 prosenttia naisten poliittiseen toimintaan.
1990-luvun lamasta lähtien puolueiden työntekijämäärät
ovat pienentyneet huomattavasti. Suurinta henkilöstön
vähennys on ollut puolueiden sekä niiden naisjärjestöjen
piiritason toiminnassa. Näin siitä huolimatta,
että poliittisten piirijärjestöjen ja
puolueiden paikallisyhdistysten toiminta on lähempänä kansalaista
kuin puolueiden keskustoimistojen rooli.
Tätä kansalaista lähempänä olevaa
poliittista toimintaa tulisi mielestäni tukea ja kannustaa
siten, että puolueet palauttaisivat piirijärjestöilleen
edes osan niiden lamaa edeltävistä toimintaresursseista.
Parhaiten tämä toteutuu siten, että puolueiden
piirijärjestöjen ja naisjärjestöjen avustusosuus
korotetaan 8 prosentista 12 prosenttiin. Puolueet voisivat teoriassa
kukin omilla päätöksillään
ohjata nykyistä suuremman osuuden puoluetuesta suoraan
kentälle piirijärjestöjen ja naisliittojen
kautta myös naisten piirijärjestöjen
toimintaan. Tämä vahvistaisi parhaiten myös
puolueiden paikallisyhdistysten toimintaa. Käytännössä näin
ei kuitenkaan ole tapahtunut missään puolueessa.
Siksi ainoa tapa puoluetukivarojen siirrossa kentälle
on se, että eduskunta määrärahaa
myöntäessään velvoittaa puolueita
käyttämään piiri- ja naisjärjestöjensä toimintaan
entisen 8 prosentin puoluetukiosuuden asemesta 12 prosenttia. Näin eduskunta
ilmaisisi arvostuksensa puolueiden piiri- ja paikallisjärjestöissä tehtävälle
kansalaistoiminnalle sekä tukisi tämän
tärkeän toiminnan säilymistä ja
vahvistumista. On huomattava, että suurin osa puoluetuesta
jäisi tämänkin uudistuksen jälkeen
Helsingissä toimiville puolueiden keskustoimistoille.
Puoluetukeen ehdotettu määräraha
ei siis nousisi, vaan se pysyisi hallituksen esittämällä tasolla.
Samalla kuitenkin puolueiden piiri- ja naisjärjestöille
maakuntiin saataisiin vuosittain ohjattua tarpeellista toimintarahaa
975 896 euroa nykyistä enemmän ilman
puoluetuen korotusta.
Näillä perusteilla ehdotan, että eduskunta
lisää valtion vuoden 2006 talousarvioon momentin
perusteluihin maininnan, että puolueiden poliittisen toiminnan
tukemiseen tarkoitetusta määrärahasta
12 prosenttia on tarkoitettu käytettäväksi
puolueille naisten poliittiseen toimintaan sekä 12 prosenttia
puolueille niiden piirijärjestöjen toimintaan.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Etelä-Suomen Sanomissa on ollut kirjoitus,
jossa eduskunnan varapuhemies Markku Koski toivoo, että varaedustajista
keskusteltaisiin vakavasti, ja myös ed. Risikko on ottanut
tähän asiaan kantaa. Tässä lehtileikkeessä on
myös mainittu allekirjoittanut, että olen tehnyt
siitä aloitteen, että perustuslakiin tulisi varamiesjärjestelmä.
Toivon, että kun tässä pääluokassa
nyt keskustellaan puolueiden toiminnasta, niin tämä keskustelu
varamiesjärjestelmästä otetaan vakavaan harkintaan.
Tässä lehtikirjoituksessa on myös kirjoitettu,
että kansanedustajille maksetaan palkkaa myös äitiysloman
ajalta. Aina on korostettu, että me emme saa palkkaa vaan
palkkiota, joten tuntuu, että tässä on
edelleenkin epäselvyyksiä. Kun nyt sitten on työryhmäkin
olemassa perustuslain puitteissa, toivon, että siinä käydään
sitten koko perustuslaki järjestelmällisesti läpi
ja käydään myös tämä varamiesjärjestelmäkeskustelu
läpi puoluetasolla saakka, koska hallituksen yksi ohjelmista
on kansalaisvaikuttamisen politiikan ohjelma, että ihmiset
pitää saada äänestämään.
Jos emme nyt ole tässä aktiivisia, emme myöskään
saa tänne varamiesjärjestelmää emmekä ihmisiä kiinnostumaan
politiikasta. Mielestäni myös kansanedustajilla
on oikeus äitiyslomaan ja toisaalta sitten myös
puolueilla oikeus tehdä reilusti työtään
silloinkin, kun edustaja on ansaitulla sairauslomalla taikka lastenhoitovapaalla
tai äitiyslomalla.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! On ihan perusteltua puhua siitä,
kohdistuvatko puoluetuet ja puoluetuen avulla harjoitettu toiminta oikeaan
paikkaan, koska puoluetuen tarkoituksena on tietenkin edistää kansalaisten
demokratiaa ja osallistumista ja yhteiskunnallista päätöksentekoa.
On varmasti tärkeää, että nämä hyvin
kiistellytkin rahat kohdistuvat oikeaan paikkaan ja oikeaan toimintaan.
Nyt, kun kysymyksessä on presidentinvaalit, on ollut
aika hämillistäkin seurata, kuinka kaupungilla
kuljetetaan isoja sekkejä puolueitten toimesta toisen puolueen
ehdokkaan vaalikampanjaan. Kun tämä ylimääräinen
puoluetuki tuli näihin presidentinvaaleihin, niin on hyvin
erikoista se, että puoluetukea ohjataan myöskin
niille puolueille, jotka eivät ole katsoneet velvollisuudekseen
asettaa ollenkaan omaa ehdokasta presidentinvaaleihin. Silloin tulee
kysymys siitä, ohjautuuko silloin tämä yhteiskunnan
ja veronmaksajien puoluetuki siihen puoluetoimintaan, mihin se on
tarkoitettu, koska minä uskon, että ylimääräinen
puoluetuki nimenomaan presidentinvaaleissa on tarkoitettu niihin
kuluihin, mitkä aiheutuvat oman ehdokkaan kampanjoinnista,
matkoista, päivärahoista jne.
Panin merkille, että esimerkiksi presidenttiehdokas
Kallis kertoi perusteluissaan, kun hän suostui kristillisdemokraattien
presidenttiehdokkaaksi, että hänelle yksi tärkeä peruste
lähteä ehdokkaaksi oli se, että kun näin
puolue saa presidentinvaaleihin puoluetukea, niin hän katsoo
velvollisuudekseen olla kuluttamassa sitten tätä määrärahaa
puolueen nimissä, mutta aina näin nyt tänä päivänä ei
ole, ja olen miettinyt, että tämä olisi
varmasti ehkä laajemmankin keskustelun paikka.
Matti Kangas /vas(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Ed. Salolle sanoisin, että vasemmistoliitolla
on presidenttiehdokas, Tarja Halonen, ja jos hän on demareitten
ehdokas samalla, eihän siinä mitään
pahaa ole. Meille kuuluu puoluetuki niin kuin muillekin. Näin,
että lehdessä kyseltiin, kenenkä kustannuksella
presidenttiehdokkaat lentelevät pitkin Suomea, eduskunnasta
varataan liput ja lennellään. Onko se nyt sitten
oikein vai ei presidentinvaaleissa? Tämä on nyt tämmöistä jossittelua
asioilla, mutta meillä on oma presidenttiehdokas, Tarja
Halonen.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Toivon, että nyt kun poliittista
toimintaa avustetaan, että puolueet nyt pitävät
huolen siitä — kun eduskunta ei ole siihen pystynyt — että eduskunnan
toiminta tehostuu ja hallituksen esitykset ovat tasokkaampia ja
laadukkaampia ja että eduskunnan työskentely on
sellaista, että se on myös puolueille ja yhteiskunnalliselle
vaikuttamiselle eduksi. Tällä hetkellä eduskunta
työskentelee sillä lailla, että tälläkin
hetkellä taitaa olla Raha-automaattiyhdistyksen hallituksen
kokous parhaillaan menossa, että ei pidä ihmetellä,
kun täällä keskustelu on vaisua. Toivottavasti
sitten, koska eduskunta ei siihen pysty puuttumaan, puolueet siihen
puuttuvat.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Olen kyllä ed. Salon kanssa
aika pitkälle samaa mieltä. Jos lukee nimenomaan
23.27.50 kohdan budjettikirjasta, jossa sanotaan, mihin käytetään
presidentinvaaleissa tarkoitettua tukea, minä ymmärrän
tämän tekstin niin, että se asianomainen
puolue itse käyttää tuon oman ehdokkaansa
taakse. Tässä vasemmistoliiton tapauksessa ainakin,
jos on luottaminen lehtiin, sehän kävi niin, että kuljetettiin
yhtä sekkiä pitkin kaupunkia ja niin suuren arvostuksen
ehdokas Halosen kampanjatoimisto asetti tälle sekille, että sen
vastaanotti joku vapaaehtoinen, satunnaisesti paikalla ollut työntekijä.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Nämä ylimääräiset
puoluetuet tulivat vuonna 2004 Euroopan unionin parlamenttivaalien
yhteydessä. Silloin puolueet saivat korvamerkittyä rahaa.
Seuraava kerta, milloin tuli ylimääräistä puoluetukea,
oli kunnallisvaaleihin, taas korvamerkittyä rahaa, ja nyt
presidentinvaaleihin. Seuraava kerta on eduskuntavaalit.
Minä pidän huonona, että tällainen
korvamerkitty raha on sidottu kansanedustajapaikkalukuun. Minä ymmärrän,
että varsinainen puoluetuki voi olla sidottu paikkamäärään,
mutta korvamerkitty raha tiettyjä vaaleja varten tulisi
kyllä olla yhtä suuri kaikille puolueille. Sillä ei
ole merkitystä, onko paikkoja yksi tai 100. Varsinaiseen
toimintaan, niin kuin sanoin, raha voi määräytyä paikkalukujen
mukaan, mutta tämähän on vaaliavustusta
ja se tulisi kyllä antaa paremmassa suhteessa ja oikeudenmukaisemmassa
suhteessa kuin mitä nyt annetaan. Kyllä minä lennän yhtä paljon
kuin muut presidenttiehdokkaat, ja toiset lentävät
taas jonkun toisen kustannuksella, ja useimmiten se on kyllä veronmaksajat,
jotka maksavat. En minä tiedä, onko siinä suurta
eroa, meneekö ed. Kangas Jyväskylään
jonkin osaston kokoukseen puhujaksi tai meikäläinen
menee oman osaston vaalitilaisuuteen.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kankaalle sen verran, että en
minäkään siinä mitään
pahaa näe, että vasemmistoliitto on asettanut
ehdokkaan. Enemmän minä kritisoin vain sitä,
että moraalisesti ja eettisesti on vaikeasti perusteltavissa
kansalaisille se, että ensin te määräätte
ylimääräisen puoluetuen, jota ei aikaisemmin
ole ollut näissä presidentinvaaleissa, kun suoraa
kansanvaalia on käyty. Puhutaan siis yhteensä sadoista
ja sadoistatuhansista euroista ja sen jälkeen niitä annetaan
niillekin puolueille, joilla ei periaatteessa synny mitään
välittömiä kustannuksia tämän
presidentinvaalin osalta. Eli korkeintaan yksi ylimääräinen
puoluekokous, jossa voidaan asettaa presidenttiehdokas ja johon
tulee sitten jonkun toisen puolueen presidenttiehdokas näyttäytymään.
Mutta presidentinvaalit kestävät tietenkin
kaksi kolme kuukautta ja minun mielestäni presidentinvaalien
jälkeen meidän pitäisi arvioida sitä,
pitäisikö meidän yhteisesti ed. Kankaan
kanssa tehdä lakialoite, jossa tehtäisiin tulevaisuutta varten
semmoinen muutos tähän, että jatkossa nämä ylimääräiset
puoluetuet annettaisiin ainoastaan semmoisille puolueryhmittymille,
jotka ovat itse asettaneet omaa ideologiaansa vastaavan presidenttiehdokkaan,
josta syntyy kustannuksia, ja näitä kustannuksia
katetaan sitten näillä puoluetuilla. Näinhän
esimerkiksi meidän ehdokkaamme Niinistö näillä kampanjakustannuksilla
lentää, koska hän ei ainakaan ole kansanedustaja
käyttämässä niitä etuja,
mitä meillä kansanedustajilla on, vaan ne katetaan
nimenomaan näillä ylimääräisillä puoluetuilla.
Matti Kangas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä on tämmöistä saivartelua
täällä nyt. Niin kuin ed. Kallis sanoi,
enemmän tai vähemmän veronmaksajien rahoilla
lennellään kaikissa vaaleissa, niin presidentinvaaleissa
kuin EU-vaaleissa ja muissakin. Mistä se raha tuleekin,
pidetäänkö tilaisuuksia, mihinkä komennetaan
ihmisiä illalliselle ja maksetaan 1 000 euroa
illalliskortista jnp., ja mitä muotoja tässä sitten
kullakin on. Vielä korostan, meillä on ehdokas
Tarja Halonen ja me häntä rahoitamme, niin kuin
kokoomuskin rahoittaa Niinistöä ja keskusta Vanhasta,
ja en minä tiedä, mitä pahaa tässä nyt
sitten on.
Mikko Kuoppa /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Salolle haluan huomauttaa, että jos
eduskunnassa on eri mieltä, niin voi tehdä vastalauseen.
Kun katselin tuota kokoomuksen vastalausetta tässä kysymyksessä,
sitä ei siellä ole. Teidän jäsenenne
valtiovarainvaliokunnassa eivät ole jättäneet
mietintöön vastalausetta tältä osin.
Mielestäni on aivan turha pölistä silloin.
Jos on kerran eri mieltä, niin tekee vastalauseen, niin
kuin parlamentarismi edellyttää.
Toiseksi haluan vielä todeta, että mistä te,
ed. Salo, tiedätte, mitä kustannuksia meillä presidentinvaaleissa
on. Meillä on tällä kertaa tiettävästi puolueisiin
kuulumaton ehdokas ehdokkaana eli Tarja Halonen ja totta kai me
samalla tavalla voimme käydä vaalikampanjaa kuin
muutkin puolueet. Valitettavasti vaan mekään emme
selviä vaalikamppailusta ilman kustannuksia. Olisi tietenkin
mukavaa, jos voisi selvitä.
Petri Salo /kok (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Aivan lyhyesti ed. Kuopalle, että tämä oli
eilisiltaisen mietiskelyn tulosta, ei tätä ole
käsitelty missään valtiovarainvaliokunnassa
eikä missään ryhmässä.
Kun mietin tätä asiaa, että nyt nämä budjetin
luokat ovat täällä auki, niin pitäisi
herättää keskustelua, että jos tehtäisiin
jatkossa sellainen muutos, että tämä epäoikeudenmukaisuus
ei jatkossa toteutuisi. Ed. Kuoppa, jos te haluaisitte hyvin perustella
tätä omaa näkökulmaanne, minkä takia
vasemmistoliitolle annetaan puoluetukea, vaikka ei ole omaa ehdokasta,
niin esittäisitte sitten sen, että siitä aiheutuu
meille kustannuksia. Mutta minä väitän, että siitä ei
aiheudu kustannuksia ja niitä sekkejä kuljetetaan
sen takia linja-autolla ja bussilla ympäri Helsingin kaupunkia.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Suomi on EU:n puheenjohtajamaana ensi vuoden loppupuolella.
Ensi vuonna, pääluokan mukaan, on panostettu siihen
lisää resursseja, ja tarkoitus on, että ensi
vuonna muutenkin tämän budjetin mukaisesti painopistealueet
ovat hallitusohjelman toimeenpanon valvonnassa ja sitten EU:n puheenjohtajakauden
toteuttamisessa. En voi olla ihmettelemättä sitä,
että täällä ei vielä kukaan
ole puhunut muuta kuin näistä presidentinvaaleista
ja perustuslaista tänään. Nyt kun kerrankin
keskustelu kävi hyvänä, se lakkautettiin.
Mutta ihmettelen, missä ovat nyt ne puheet, kun sveitsiläinen
senaattori Dick Martyn on vihjannut, että Euroopan hallitukset
ovat saattaneet olla tietoisia CIA:n laittomasta toiminnasta, mutta
eivät diplomaattisista syistä halua sitä myöntää.
Koska olemme olleet puolueeton maa niin pitkään
ja nyt olemme toimineet niin sovittelevasti muun muassa Aceh-neuvotteluissa,
ihmetyttää tämä vaitonaisuus,
mikä Suomen ulkopoliittisella johdolla on tämän
asian tiimoilta. Missä ovat nyt ne vaatimukset ihmisoikeuksista? Jään
kaipaamaan kannanottoja siihen, sallitaanko tällaista toimintaa
Euroopan unionin alueella.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Nurmelle: Pari puheenvuoroa sitten tässä samassa
pääluokkakeskustelussa totesitte, että tämä vaitonaisuus
täällä, hiljaisuus keskustelussa, johtuu
siitä, että kansanedustajat ovat Rahiksen hallituksen
kokouksessa. Mikäli tiedän, siellä on
viisi kappaletta kansanedustajia. Katsokaa ympärillenne,
onko täällä enemmän kuin viisi paikkaa
tyhjänä, elikkä pitäisi vähän
katsoa, minkälaisen tuomion antaa edustajatovereista, jotka ovat
asiallisella asialla.
Toisekseen minusta olisi erinomaisen hyvä nyt, että kun
edustajat Salo ja Kallis täällä hurskastelevat
todella reippaasti, niin tehkää tuollaiset ehdotukset
ja esitykset lakialoitteena ja käymme niistä erikseen
keskustelun silloin, kun niitten paikka on, mutta nyt teiltä on
puhevalta mennyt, kun ette ole jättäneet vastalausetta.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Mutta perussuomalaiset tekevät
niin kuin lupaavat ja toimivat. Täällä on
2 miljoonaa euroa pois puoluetuesta, joka rappeuttaa kansanvaltaa,
ja presidentinvaalitkin maksatetaan Suomen kansalla, eli tähän
on tuotu lisää rahaa. Ehdokkaita on kahdeksan,
mutta puoluetuki maksetaan sillä lailla, että Haloselle
tulee SDP:n kautta 55 kansanedustajasta ja sitten tulee vielä tämä sekinkuskaajien
porukka siihen mukaan ja kokoomuskin saa perussuomalaisiin verrattuna
15-kertaisen määrän. Kai tällainen
ylivoima pitää olla, että pystyy tätä EU-kolhoosijäsenyyttä puolustamaan,
täytyy vähän ylivoimaa olla. Mutta me olemme
lähteneet siitä, että kun voidaan säästää, niin
säästetään tästä,
mutta meininki on, että EU:lle lisää rahaa,
jäsenmaksut moninkertaistuvat, varallisuusverot pois, mutta
puoluepampuille lisää rahaa. Ei vetele eikä ole
pelkkää huulten löpinää.
Tästä äänestetään.
Pääsette ottamaan kantaa, niin sileäkätisten
kokoomus kuin myös kaikki muutkin. (Ed. Vielma: Känsät
ovat olleet, ennen kuin olette syntynytkään!)
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Ei minusta tämä ole
mitään hurskastelua, vaikka tämmöisestä asiasta
keskustellaan, kunhan keskustellaan asiallisesti.
Omassa puheenvuorossani yritin sanoa, että hyväksyn
sen ja on ihan oikein, että puoluetuki, joka tulee puoluetoimintaan,
perustuu kansanedustajamäärään.
Mutta jos ajatellaan sitten näitä vaaleja, mihin
tulee puhtaasti korvamerkittyä rahaa, niin en minä hyväksy.
Te voisitte perustella, miksi pitää olla erisuuruisia
avustuksia vaaleihin, joissa kaikilla on yksi ehdokas ja saman verran
työtä ja rahaa vaatii vaalikampanja. Vasemmistoliitto
saa vanhassa rahassa tuollaiset 1,5 miljoonaa — hetkinen — noin
230 000—240 000 euroa. En minä tiedä,
onko teillä niin paljon enemmän kuluja kuin esimerkiksi
perussuomalaisten ehdokkaalla tai kristillisdemokraattien ehdokkaalla,
joiden avustus on selvästi pienempi. Mutta jos te pidätte
tätä oikeudenmukaisena, niin perustelkaa, minkä takia
te pidätte sitä oikeudenmukaisena. Minä en
sitä pidä.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Täytyy kyllä sanoa: Pitkän
matematiikan laudaturilla totean, että ed. Pulliainen on
aivan oikeassa. Rahiksen hallituksessa ei ole 200:aa kansanedustajaa,
ja täällä on enemmän kuin viisi.
Nyt on tullut väärinkäsitys. Minä en
suinkaan halua syyllistää kansanedustajia vaan
syyllistän sitä järjestelmää,
joka ei pysty korjaamaan sitä, että me kansanedustajat
täällä, jotka haluamme ottaa kantaa asioihin,
myös voisimme, toisin kuin täällä sanottiin,
että suu kiinni, kun ei ole vastalauseessa sanottu sitä tai
tätä. Kansanedustaja saa puhua vapaasti, ja hänen
tulee käyttää puheenvuoroja, ottaa kantaa.
Mielestäni on perin ikävää,
että näitä toimia järjestetään
päällekkäin eduskunnan istunnon aikana,
jotka kuuluvat myös kansanedustajien tehtäviin.
Myöskään, jos täältä on
poissa, ei tiedoteta selkeästi, miksi täältä kansanedustajat
ovat poissa. Hyvin paljon on työtoimenpiteitä,
tehtäviä, jotka ovat liittyneet kansanedustajan tehtäviin,
mutta on saanut poissaolon yksityisasioitten vuoksi. Jos eivät
kansliatoimikunta ja eduskunta pysty siihen, niin toivon, että valtioneuvoston
kanslia, joka valvoo hallituksen toimia ja pääministerin
toimia, ottaa sitten tämän asian hoitaakseen,
että tämä eduskunnan työskentely
on tehokkaampaa ja mielenkiintoisempaa. Juuri kun täällä päästiin
kunnon keskusteluun, niin meidän suumme tukitaan juuri
...
Ensimmäinen varapuhemies:
Ed. Nurmi, kenenkään suuta ei ole tukittu
vaan on todettu, että budjettiin liittyviä puheenvuoroja
voi käyttää. Mutta aika kaukana olette
budjetista tälläkin hetkellä puheenvuorossa.
Pyydän siirtymään aiheeseen.
Kuinka niin? Minä vaan kyselen: kuinka niin?
Sinikka Hurskainen /sd:
Arvoisa puhemies! Puheenvuoroni on ed. Soinin ja oikeastaan ed.
Kalliksenkin puheenvuoroon. He täällä kritisoivat
presidentinvaaleihin annettua tukea. On luonnollista, että tukea
tulee puolueen kannatuksen mukaan. Hyvin näyttää kyllä kelpaavan.
(Välihuutoja) — Kylläpä näyttää tuki
kelpaavan sekä ed. Soinin puolueelle että ed.
Kalliksen puolueellekin erittäin hyvin, että turha
täällä on hurskastella.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Nyt on kysymyksessä tämä pääluokka
23, Valtioneuvosto, jolle kuuluvat tietysti myöskin puoluetukiasioitten
valmistelu ja niistä päättäminen ja
määrääminen. Olin hieman pettynyt,
ed. Pulliainen, teihin, kun olen pitänyt teitä kumminkin demokraattina
siinä mielessä, että jos täällä rajoitettaisiin
puheenvuorot käytettäväksi ainoastaan silloin,
kun on kysymyksessä vastalause, niin minä luulen
kyllä, että nämä budjettikeskustelut hoidettaisiin
kaikista pääluokista tänä päivänä kuntoon.
Ei tarvittaisi muita päiviä, voitaisiin lähteä joululomille.
Minä esitin vain näkemyksiäni siitä,
onko tämä moraalisesti ja eettisesti oikein. Toivoisin, ed.
Pulliainen, teiltä näkökulmia nimenomaan
tähän seikkaan. Kun näitä korvamerkittyjä rahoja annetaan,
onko ne tarkoitettu niin, että niitä sitten 2
metrin pituisina sekkeinä kuljetetaan tuolla linja-autoissa
toisen puolueen, kilpailevan puolueen, puoluetoimistoon?
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Koska keskustelemme nyt pääluokasta
23, Valtioneuvostosta, joka on ministeriö, joka vastaa
pääministerin johdolla hallitusohjelman toimeenpanovallasta
ja avustaa pääministeriä valtioneuvoston
johtamisessa, toivon, että tämä ministeriö ottaa
eduskunnan työskentelyn aivan erityiseen huomaansa, koska
esimerkiksi täysistunnot kello 18—23 maksavat
noin 11 000 euroa ja mielestäni, jos asiat ovat
tärkeitä, silloin voidaan kokoustaa, muussa tapauksessa
ei. Mielestäni ed. Salo on aivan oikeassa, että kansanedustajan
puheoikeutta ei tule rajoittaa, koska kuitenkin puhumme päiväsaikaan
ja ihan asiasta. Kyllä täällä on aiheettomiakin
puheenvuoroja käytetty.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ihan lyhyesti tästä logiikasta.
Kun yhtään ääntä ei
ole annettu presidentinvaaleissa vielä, niin ei ole mitään
pohjaa, mihin verrata sitä pääluvun mukaan.
Siitä tässä on kysymys. Mutta vanhat puolueet
luulevat, että ne vielä tällä raha-aivopesulla
saavat parempia tuloksia. Se on tietysti heidän oikeutensa.
Mutta meidän oikeutemme demokratiassa on esittää vähennyksiä tuhlailumenoista,
ja sen me olemme tässä tehneet. Jos sosialistit
ja muut ovat sitä mieltä, niin kuin ilmeisesti
ovat, että kolme meitä jää tätä alennusta
vaatimaan, niin sekin on oikeus, että se jää tänne eduskunnan
pöytäkirjoihin ja tulee Suomen kansan tietoon,
kuka tulisi vähemmälläkin toimeen. Myönnän
kyllä, että 37 000 euroa on budjetissa perussuomalaistenkin
kampanjaan ja se käytetään. Se nyt vielä puuttuisi,
kun teillä on satakertainen ylivoima vanhoilla puolueilla,
että me antaisimme vielä sen vähänkin
rahan pois, eihän nyt sentään näin
pöhköjä olla.
Maija-Liisa Lindqvist /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tässä pääluokassa
on eräs erittäin merkittävä asia,
joka on kemikaaliviraston valmistelumenot, joihin on varattu täällä 120
000 euroa. Nythän näinä päivinä on
selvinnyt, että tämä kemikaalivirasto
tulee olemaan todella merkittävä sekä henkilöstömäärältään
että tehtäviltään. Tässä yhteydessä on
syytä todeta, että hallitus on toiminut erinomaisella
tavalla, koska tämä on sekä terveyden,
työllisyyden että Suomen näkyvyyden kannalta
EU-toiminnassa erittäin merkittävä asia.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä sanoa, että on
hyvä asia tämä, mistä ed. Lindqvist
puhui, kemikaaliviraston tulo, ja se näkyy myös
sitten, että pääluokka lisääntyy
48 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Tasavallan presidentin pääluokka
lisääntyy 35 prosenttia, eduskunta on maltillisessa
7 prosentissa. Mutta toivon, että politiikkaohjelman ohessa
kiinnitetään huomiota siihen, että täällä esimerkiksi
puhutaan: "Henkilöstövoimavarojen hallinta - -
työilmapiiriä seurataan ja kehitetään."
Toivon, että myös eduskunnan työilmapiiriä seurataan
ja kehitetään, koska ainakin pahaa verta on herättänyt se,
että kansalaiset ovat maksaneet tämän
uuden lisärakennuksen ja lisärakennukseen ei pääse edes
tutustumaan. Mielestäni asia tulee pikaisesti korjata,
ja se on aiheuttanut paljon epäkohtia. Sinne mielestäni
tulee saada viedä vieraita mutta tietenkin kohtuukokoisia
ryhmiä ja tiettyinä ajankohtina. Mielestäni
tämä asia on hoidettava kuntoon asianmukaisesti.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Hieman hämmästyttää se,
että tässä pääluokassa
valtioneuvoston kanslian osalta momentille 22 EU-puheenjohtajuuden
menoihin on merkitty 23 370 000 euroa ja pääluokkaan
28 on myös merkitty EU-puheenjohtajuuteen 13 miljoonaa
euroa.
Arvoisa puhemies! Hämmästelen osittain sitä, eikö valtioneuvostossa
olisi kuitenkin voitu yhdistää samalla nimikkeellä olevia
menoja, kun ne nyt on jaettu tavallaan valtioneuvoston osalle ja sitten
valtiovarainministeriön osalle.
Yleiskeskustelu pääluokasta 23 päättyy.