Ulkoasiainministeriön hallinnonala 24
Anni Sinnemäki /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Suomi on sitoutunut YK:n vuosituhattavoitteisiin,
ja hallituksen ohjelmassa tavoitteena on, että Suomi saavuttaa
0,7 prosentin bruttokansantuoteosuuden kehitysyhteistyömäärärahoissa
vuonna 2010. Tämä tavoite on laajasti jaettu myös
niiden puolueiden kesken, jotka eivät hallituksessa ole.
(Ed. Soini: Paitsi meidän!) — Paitsi perussuomalaiset
eivät tätä tavoitetta ole jakaneet. — Ensi
vuoden budjetissa kehitysyhteistyömäärärahojen
arvioidaan olevan 0,42 prosenttia bruttokansantuotteesta, eli 0,7:ään
on vielä matkaa.
Budjetin osalta on toteutettu hallituksen kehityspoliittista
ohjelmaa. Myönteisinä asioina voidaan mainita
se, että maa- ja aluekohtainen kehitysyhteistyö on
nyt 59 prosenttia käytettävistä varoista,
eli se on hyvin lähellä sinänsä sitä tavoitettaan
tämä osuus. On myös hyvä asia,
että tuki lisääntyy Suomen pitkäaikaisille
yhteistyömaille, joista suurin osa on Saharan eteläpuolisessa Afrikassa.
Nämä ovat kaikkein köyhimpiä maita,
ja on järkevää nimenomaan olla kohdistamassa
Suomen kuitenkin kohtuullisen rajallisia panostuksia nimenomaan
näihin kaikkein köyhimpiin maihin.
Valtiovarainvaliokunta on myös tyytyväinen siihen,
että talousarvioesitys kehitysyhteistyömäärärahojen
osalta on parantunut ja nykyään tästä talousarvioesityksestä,
budjettikirjasta, on luettavissa maa- ja aluekohtainen jakosuunnitelma.
Tämä mielestämme ehdottomasti on kansanedustajien
ja budjetin informatiivisuuden kannalta hyvä asia.
Ensi vuoden kehyspäätös tulee itse
asiassa olemaan erittäin merkittävä päätös
nimenomaan kehitysyhteistyömäärärahojen
ja tämän 0,7 prosentin saavuttamisen osalta. Ensi
vuoden kehyspäätöksessä tulevat
näkymään suunnitelmat vuoteen 2010 asti.
Valtiovarainvaliokunta on viime vuoden kehyksestä antamassaan
mietinnössä pitänyt sitä välttämättömänä,
että kehitysyhteistyörahoituksessa noudatetaan
hallitusohjelmassa ja kehityspoliittisessa ohjelmassa vahvistettua
linjaa.
Nykyisen kehyksen mukaan oltaisiin 0,48 prosentin bktl-osuudessa
vuonna 2009. Tämä tarkoittaisi sitä,
että vuodelle 2010 pitäisi tehdä 420 miljoonan
korotus kehitysyhteistyömäärärahoissa,
jos tämä 0,7 halutaan saavuttaa. Tämä määrärahan
lisäys olisi hyvin iso. Valiokunta kiinnittää tässä yhteydessä huomiota
siihen, että olisi ehdottoman tärkeää ja
kehitysyhteistyön laadun kannalta parempi asia, että tätä määrärahaa
kasvatettaisiin tasaisesti. Tämä tietenkin tulee
vaatimaan joko sitä, että äänestetään
vastalauseiden mukaisesti tässä salissa tänään,
ja se tulee myös tietenkin vaatimaan toimenpiteitä seuraavalta hallitukselta.
Asiantuntijakuulemisessa tuli kyllä ilmi se asia, että Suomen
kehitysyhteistyön nykyinen laatu ja ne toimintatavat, joilla
toimimme, että meillä on näitä pitkäaikaisen
yhteistyön maita ja että rahoitamme pitkäjänteisesti
myös useita YK-järjestöjä, mahdollistavat
kyllä sen, että aika suuriakin lisäyksiä voidaan
tehdä kerralla. Meidän hallintomme ja rakenteemme
ovat sinänsä valmiita niihin. Tämä on
tietenkin myös hyvä asia tämän
0,7 prosentin tavoitteen kannalta.
Arvoisa puhemies! Tämä on ulkoministeriössä kaikkein
suurin yksittäinen määräraha,
ja vastalauseet liittyvät siihen, millä tavalla
ja tahdilla tätä 0,7 prosenttia tavoitellaan.
Niin kristillisdemokraattien, vihreiden kuin vasemmistoliiton vastalauseissa
esitetään kussakin kehitysyhteistyömäärärahoihin
suurempaa summaa, kuin mitä mietinnössä on
hyväksytty.
Ulkoasiainvaliokunta omassa lausunnossaan on kiinnittänyt
huomiota siviilikriisinhallinnan resursseihin ja siihen, että ne
eivät tällä hetkellä ole riittävällä tasolla.
Valiokunnan mietinnössä siviilikriisinhallinnan
kysymyksiä on käsitelty sisäministeriön
pääluokan kohdalla, ja myös siviilikriisinhallinnan
rahoitukseen muutamissa vastalauseissa on puututtu.
Sinikka Hurskainen /sd:
Arvoisa puhemies! Puutun puheessani oikeastaan osaksi samaan
asiaan kuin ed. Sinnemäki täällä.
Hallitus on YK:n vuosituhatjulistuksen mukaisesti sitoutunut toimimaan
kestävän kehityksen edistämiseksi ja
köyhyydestä sekä nälänhädästä kärsivien
määrän poistamiseksi vuoteen 2015 mennessä.
Tämä edellyttää aineellisia
voimavaroja. Hallitus on sitoutunut sekä hallitusohjelmassa
että kehityspoliittisessa ohjelmassa 0,7 prosentin bkt-osuuteen
vuoteen 2010 mennessä — talouskehitys huomioon
ottaen.
Ensi vuoden kehitysyhteistyömäärärahoihin on
ehdotettu lisäystä noin 70 miljoonaa euroa. Tämä on
myönteinen asia. Ehdotettu määräraha vastaa
0,42 prosentin tasoa ensi vuodelle ennustetusta bruttokansantuotteesta.
Kehitysyhteistyömäärärahojen
kehitys on edelleen riittämätöntä vuoden
2010 tavoitteita ajatellen. Suunnitelma ei valitettavasti vastaa
tasaista ja pitkäjänteistä kehitystä.
Oman huomionsa ansaitsee myös se seikka, että hallituksen
sitoutuminen 0,7 prosentin bkt-osuuteen on ehdollinen: siihen on
sitouduttu yleinen talouskehitys huomioon ottaen. Toivon, että kehitysyhteistyö mielletään
moraalisesti niin merkittäväksi toimialaksi, että siihen
kohdistuvat sitoumukset voitaisiin tehdä ilman kyseisiä ehtoja.
Arvoisa puhemies! Kehitysyhteistyömäärärahojen
lisäksi haluan tuoda esille ulkoasiainministeriön
hallinnonalaan kuuluvan määrärahan, jolla
on tuettu Steten toimintaa. Stetehän on Suomen toimikunta
Euroopan turvallisuuden edistämiseksi. Stete on kansanedustajien,
tutkijoiden, kansalaisryhmien ja tiedotusvälineiden kohtaamispaikka,
keskustelufoorumi. Toiminnan tarkoituksena on edistää myös
turvallisuuspoliittista keskustelua ja tietoutta. Stete toimii keskustelufoorumina
Suomen, Pohjolan ja Itämeren maiden alueen turvallisuutta
koskevissa kysymyksissä, EU- ja raja-aluekysymyksissä.
Nyt tulevan vuoden budjetissa on vähennetty Steten
rahoja 25 000 eurolla. Se on kohtalokasta Steten tulevan
vuoden toiminnalle. Jätin asiasta talousarvioaloitteen
ja toivoin, että valtiovarainvaliokunta olisi perehtynyt
vielä syvemmin Steten toimintaan ja olisi nähnyt
riittävät perusteet Steten määrärahan
palauttamiseksi tämän vuoden tasolle. Toivon,
että kun seuraavan vuoden budjettia pohditaan, niin tähän
asiaan paneuduttaisiin entistä paremmin.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! "Tulevaisuus ei ole sen epävarmempi
kuin nykyisyys." Näin sanoi runoilija Walt Whitman. Kuitenkin
pelkäämme usein tulevaisuutta luonnottoman paljon,
sen sijaan että tässä hetkessä näkisimme
paremman tulevaisuuden avaimet.
Yksi pelätty, tulevaisuuteen liittyvä mutta
jo tätä päivää oleva
asia on niin sanottu Kiina-ilmiö. Globalisaatio tai Kiina-ilmiö eivät
kuitenkaan välttämättä ole kirosanoja.
Ne ovat tätä päivää kuvaavaa
todellisuutta, realismia, jonka edessä ei kannata työntää päätään
pensaaseen. Siksipä käsittelen tässä puheenvuorossa
hieman laajemmin Kiinaa ja Venäjää.
Arvoisa puhemies! EU:ssa ollaan aloittamassa uuden EU:n ja Kiinan
kumppanuutta ja yhteistyötä koskevan puitesopimuksen
neuvotteluja. Yhteistyön lähtökohtina
tulee olla, oli kyse sitten taloudellisesta tai muunlaisesta yhteistyöstä, YK:n
yleismaailmallisessa julistuksessa määritellyt
demokratian periaatteet sekä ihmisoikeuksien ja oikeusvaltioperiaatteen
kunnioittaminen. Neuvotteluissa on kiinnitettävä huomiota
muun muassa kestävään kehitykseen ja
hyvään hallintotapaan.
Pääministeri ja keskustan presidenttiehdokas Matti
Vanhanen puhui globalisaatiosta sen verran viisaita sanoja kampanjanavauspuheessaan,
että lainaan
häntä tässä: "Meillä on
oltava etunoja globalisaatioon, meidän on puolustettava kanssakäymistä ja
investointeja rajojen yli. Se tuo työtä myös
Suomeen. Vain vahvistuvilla ja kansainvälistyvillä yrityksillä voidaan
Suomessa ylläpitää työtä ja
sen kautta hyvinvointipalvelujamme."
Arvoisa puhemies! Aina ei kuitenkaan tarvitse lähteä merta
edemmäs kalaan. Esimerkiksi itärajan ylittäminen
riittää mainiosti. Jos Kiinan talous on viime
vuosina kasvanut huimasti, ei lähinaapurimme Venäjäkään
ole pahemmin kituuttanut. Sekä vaihtotase että valuuttavaranto
ovat paisuneet viime vuosina hyvään tahtiin. Siinä, missä vuonna
2000 Venäjän valuuttavaranto tavoitteli 50:tä miljardia
dollaria, on se tänä vuonna ylittänyt
jo 150 miljardia dollaria. Varantoa tuskin tullaan ikuisesti kasvattamaan;
sitä kannattaa investoida. Ulkomaanvelkaakaan ei maalla
käytännössä enää juuri
ole.
Ei voida sanoa, etteivätkö suomalaiset olisi käyttäneet
hyväkseen Venäjän kasvavia markkinoita.
Suomen Venäjän-vienti on kasvanut tasaisesti,
ja tuoreiden tilastojen mukaan Venäjä onkin noussut
Suomen suurimmaksi kauppakumppaniksi. Vienti on kuitenkin kasvanut
niin uskollisesti Venäjän bruttokansantuotteen
mukana, että suomalaisten suhteellinen osuus viennistä ei ole
lisääntynyt. Tilaa niilläkin markkinoilla
siis on.
Toivon, ettei maailman mittakaavassa erinomainen Venäjän-tuntemuksemme
nykyisten sukupolvien myötä katoa. Tämän
päivän 5 000 venäjän
lukijaa on pieni määrä verrattuna 1970-
ja 80-lukujen taitteen huippulukuihin. Tästä aiheestahan
täällä eilen jo jonkun verran puhuttiin.
Itä-Suomi-ohjelmaankin kirjattu tavoite Venäjä-yhteistyön
edistämisestä muun muassa pk-yritysten Venäjän-kaupan
aloituskynnystä madaltamalla on järkevä.
Demokratiavajetta ja korruptiota niin Venäjältä kuin
Kiinastakin löytyy, mutta tämänkin osa-alueen
kehittämisessä parempaan suuntaan me voimme olla
mukana.
Arvoisa puhemies! Valtioneuvoston keväällä eduskunnalle
annetussa globalisaatioselvityksessä todetaan, että kansainvälisissä maatalousneuvotteluissa
on välttämätöntä löytää historiallinen kompromissi.
Tämä kompromissi toisaalta vähitellen
lopettaisi maatalousvientiä vääristäviä tukijärjestelmiä ja
toisaalta mahdollistaisi perheviljelyyn perustuvan maataloustuotannon
niin kehitysmaissa kuin kehittyneissäkin maissa.
Tässä yhtälössä on
otettava huomioon köyhimpien maiden tarpeet ylläpitää maaseutuväestön
kannalta keskeistä elintarviketuotantoa myös niissä oloissa,
kun kauppaa vapautetaan. Ja painotan tässä nimenomaan
köyhimpien maiden tarpeita. Pelkästään
markkinoiden ehdoilla toimiva maataloustuotanto hyödyttäisi
lähinnä muutaman suuren viejämaan teollisluonteisia
tuottajia. Perheviljelmät kärsisivät
niin meillä maapallon pohjoisosissa kuin etelässäkin.
Samoilla linjoilla globalisaatioselvityksen kanssa on maatalouspoliittinen
selonteko, jossa korostetaan entistä selvemmin meihinkin
vaikuttavaa globaalia toimintaympäristöä.
Tätä selontekoa käsitellään
kevääseen asti täällä eduskunnassakin.
Toivottavasti jatkossa myös sosialidemokraatit löytävät
yhteisen sävelen maatalouspolitiikasta puhuttaessa.
Arvoisa puhemies! Pelkällä hinnalla ei saa
tuhota minkään maan oikeutta huolehtia omasta elintarviketurvastaan.
Elintarvikkeiden erityisasema kansainvälisessä kaupassa
onkin tunnustettava.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Herra puhemies! Maailma on turvaton paikka, ja se tarkoittaa,
että turvaton lähes kauttaaltaan. Käynnissä onkin kova
keskustelu ja myös kiistely siitä, miten turvallisuutta
voidaan parantaa. Vahvasti pelkistäen voisi sanoa, että on
kaksi erilaista leiriä tältä osin; näkemykset
eroavat. On tämmöinen asevarustelun ja asevaraisen
turvallisuuden parantamisen leiri — voisiko sanoa, että on
jonkunlaista pyssyuskovaisten porukkaakin olemassa — joka lähtee
siis siitä, tämä leiri, että lisätään
asevarustelua, kehitetään vielä kovempia
joukkoja ja siten ollaan vielä paremmin varustautuneita
koviin iskuihin. Näin siitäkin huolimatta, että tämä tie
on käyty loppuun ainakin minun mielestäni, sillä planeetallamme
käytetään asevarustelurahaa nyt jo 1 000
miljardia dollaria vuodessa, mieletön summa, jättiläismäinen,
valtava summa, ja turvallisuus on vain kuitenkin huonontunut. Tästä summasta
USA käyttää lähes puolet, mutta melkoinen
asevarustelija se on tämä Eurooppakin. Täällä EU-maat
käyttävät yhteensä lähes 200
miljardia dollaria vuodessa asejärjestelmiin ja asevarusteluun,
siis sotilasmenoihin, eikä turvallisuus ole kuitenkaan
tämän kummoisempi.
Se toinen leiri, johon vasemmisto perinteisesti kuuluu, lähtee
kokonaan toisesta konseptista, siitä, että pitää ruveta
poistamaan turvattomuuden perussyytä, köyhyyttä,
kurjuutta ja epäoikeudenmukaisuutta, tästä maailmasta.
Se on kokonaan toinen tie. Ei se tietenkään tarkoita,
että ollaan putipuhtaasti vain sitä mieltä,
pitää ne toisetkin järjestelmät
olla, mutta missä pääpaino, siitä se
vääntö nyt vahvasti käy. Me
olemme varmoja, että vain tälle tielle päättäväinen
suuntautuminen tuo paremman ja samalla myös turvallisemman
maailman. Tällä asevaraisen tien jatkamisella
ei mitään korjausta tule. Päinvastoin,
sinne menevät ne resurssit sotilaisiin, asejärjestelmiin, joita
tarvittaisiin köyhyyden poistamiseen. Resursseja on kuitenkin
jaettavana tietty määrä, ja jos ja kun
on sinne asevoimiin rahaa pantu järjettömän
paljon maapallon mitassa, niin totta kai se on pois jostakin muualta.
Tämmöinen kahden leirin olemassaolo tuntuu tietyllä tavalla
tässäkin maassa. Kyllä se sitten niin
on. Tietenkin meillä on vahva rauhantahtoinen perinne,
joka leimaa meidän kaikkien toimintaa, mutta kyllä painotuksissa
selviä eroja meidänkin maassamme ja meidän
politiikassamme on. Tältä osin sanoisin, että kyllähän
esimerkiksi se suuri innokkuus, joka joillakin on poistaa YK:n mandaatti
meidän sotilaallisesta kriisinhallintalaistamme, tiettyä asennetta
kuvaa, että pitää päästä liikkeelle
asevoimin. Siellä takana on semmoista uskoa ja käsitystä,
että kyllä se sitä kautta selviää se
kriisi, missä milloinkin on. YK:n ohittaminen kuitenkin
heikentää YK:ta, joka on kuitenkin ainoa toivo
koko maailman mitassa, kun ajatellaan sitä, miten maailma
paremmaksi ja turvallisemmaksi saadaan. Jos sitä jossakin
heikennetään, niin sehän heikkenee sitten sitä myöten.
Ei kukaan voi olla osaton tai vailla vastuuta YK:n asemasta puhuttaessa,
ei Suomikaan. Tässä mielessä pidän
valitettavana sitä suuntaa, joka on olemassa, eli että Suomikin, joka
hyvin vahvasti on YK:ta ollut vahvistamassa, voimiensa mukaan tietenkin,
nyt lähtisi toiselle tielle. Kyllähän
meillä on niitäkin voimia, ei kovin mittavasti,
mutta on kuitenkin, jotka haluaisivat viedä Suomen myös
Natoon. Tämähän kuvaa sitä samaa
uskoa, että asevaraisesti toimien ja koviin sotilasjärjestelmiin
liittyen Suomi olisi tekemässä jotain myönteistä ratkaisua
ihan turvallisuuden laajastakin näkökulmasta.
Suomessa on sitten toistakin ajattelua, ja se pelkistyy sitten
nyt kyllä hyvin vahvasti tähän kehitysapukysymykseen.
Onhan meillä kaikilla yhteinen hyvä tavoite, 0,7
prosenttia, joka on YK:n antama maille, mutta etanavauhtia siihen mennään.
Nyt kaikki tässä salissa tietävät,
että niillä lisäyksillä, joita
nyt budjetissakin on ja jotka leimaavat myöskin kehyksiä,
ei tulla saavuttamaan tätä YK:n asettamaa tavoitetta
kehitysavun osalta. Eli puhutaan kyllä kauniita, mutta käytännössä riittävät
toimet jäävät suorittamatta. Näin
Suomi menettää myös asemaansa tämmöisenä toisenlaisena
maana, joka satsaa vahvasti kehitysapuun, maailman parantamiseen,
maailman turvallisuuden lisäämiseen sitä kautta,
että köyhyys poistetaan. Tämä on
hyvin valitettavaa.
Vasemmistoliitto esittääkin tässä budjetin
käsittelyssä, että kehitysapurahoja lisätään
niin, että tähän 0,7 prosentin linjaan
päästään myös tässä tosikäytännössä.
Se edellyttää meidän mielestämme
nyt ensi vuoden budjettiin jo 50 miljoonan euron lisäystä siihen,
mitä hallitus esittää. Eli kyllä nämä suuntaukset
näkyvät tämmöisinä raharatkaisuina
nyt sitten ihan lopussa, ja toivon mukaan viimeistään
sitten vaalien jälkeen vahvistuu se suuntaus, että kehitysapua
lähdetään merkittävästi
lisäämään ja ollaan muilla niin
sanotun turvallisuuden suunnilla sitten pidättyväisempiä.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Kehitysavusta tässä on jo
puhuttu, ja haluan todeta vain sen, että jos tällä hallituksen
linjalla edetään, niin se edellyttää todella
suuria satsauksia seuraavalta hallitukselta, tämän
hallituskauden ulkopuolelta. Näyttää olevan,
että tämän hallituksen tapana on se,
että — samoin kuin kunta-asiassa — jätetään
laskut seuraavalle hallitukselle. Jos halutaan tasaisesti kehittää kehitysapua niin,
että saavutetaan se 0,7 prosenttia vuonna 2010 viimeistään,
niin kyllä nyt täytyisi huomattavasti enemmän
lisätä rahaa. Kuten ed. Tennilä totesi,
vasemmistoliitto tulee esittämään yksityiskohtaisessa
käsittelyssä 50 miljoonan euron lisäystä hallituksen
esitykseen kehitysapumäärärahoihin, ja
sitä kautta me sitten saavuttaisimme myöskin sen
pohjoismaisen tason, missä muut Pohjoismaat ovat olleet
jo osittain aika kauankin.
Herra puhemies! Suomessa keskustellaan myöskin ja eduskunnassa
keskustellaan parasta aikaa EU:n perustuslaista, jonka Ranskan ja
Hollannin kansanäänestys hylkäsivät.
Suomessa tämä EU-keskustelu on hyvin kritiikitöntä.
Media ei juurikaan aseta kyseenalaiseksi suomalaisten saavutuksia,
menestyksiä, EU:ssa. Tässä tulee mieleen
ensimmäisenä se, että kun silloinen pääministeri
Lipponen joku vuosi sitten ennen eduskuntavaaleja kertoi elintarvikeviraston
saamisesta Suomeen, se elintarvikevirasto jäi kyllä saamatta.
Nyt ollaan toiveikkaita, että Suomeen tulisi tämä kemikaalivirasto.
En tiedä, kuinka sen loppujen lopuksi käy ja minkä laajuisena
se tulee. Ministeri Pekkarinenhan mainosti sitä paljon
laajempana, mitä alun perin on suunniteltu. No, aika näyttää,
miten tulee tapahtumaan. Yleensäkin EU-asioissa puhutaan
jatkuvasti, että Suomi on saavuttanut sellaisen ja sellaisen
voiton, olemme saavuttaneet torjuntavoiton tai muuten voiton jatkuvasti.
Viimeinen tämmöinen voitto oli se, että EU:n
sokerisopimus, jota markkinoidaan meille suurena voittona, merkitsee
sitä, että toinen sokeritehdas Suomessa suljetaan
ja suomalaiset veronmaksajat joutuvat yhä enemmän
maksamaan tukea sokerinviljelijöille omista verovaroistaan.
En tiedä, kuinka kauan tämmöinen kritiikitön
suhtautuminen näihin voittoihin Suomen mediassa tulee jatkumaan.
Tässä hallituksen esityksessä tältä kriittiseltä EU-tiedotukselta,
joka on Suomessa hyvin vähäistä, tältäkin
vähäiseltä kriittiseltä EU-tiedotukselta
elikkä Vaihtoehto EU:lle Tiedotuskeskukselta vähennetään
määrärahoja. Mielestäni olisi
jo yksistään tämän perustuslakikeskustelun ja
käsittelyn johdosta ollut tarpeellista, että kriittistä EU-tiedotusta
olisi vahvistettu tai ainakin se olisi säilyttänyt
ne aikaisemmat määrärahansa, mitkä sillä oli.
Tulen yksityiskohtaisessa käsittelyssä esittämään
tähän lisämäärärahaa,
jotta myöskin toisenlainen näkökulma
tulisi näkyviin eikä vain pelkästään
tämä valtamedian antama näkökulma,
kuinka hyvin meillä EU:ssa menee. Uhkanahan on lisäksi
se, että Suomen jäsenmaksut Euroopan unioniin
tulevat moninkertaistumaan, kun tämä uusi EU:n
menokehys saadaan syntymään, jos se syntyy, ja
kyllä se joskus tietenkin syntyy.
Näin ollen tämän momentin, jolta
tuetaan järjestöjä ulkoministeriön
pääluokassa, olisi tullut kyllä mielestäni
saada toisenlainen muoto. Elikkä siellä olisi
pitänyt vähintäänkin se summa, mikä oli
aikaisemmin, säilyttää eikä vähentää, kuten
nyt, mieluummin lisätä, jotta olisi voitu kriittistä ja
monipuolisempaa EU-tiedotusta Suomessa harjoittaa.
Lisäksi ulkoministeriön pääluokassa
esitetään yli 3 miljoonan euron määrärahaa
EU:n taistelujoukkojen kouluttamiseen elikkä tämän
EU:n palkka-armeijan kouluttamiseen, enkä minä pidä sitä oikeana.
Kuten jo ed. Tennilä totesi, meidän tulisi suunnata
entistä enemmän näihin rauhanomaisiin
toimiin, kehitysapuun ja siviilikriisinhallintaan, mieluummin kuin
sotilaalliseen kriisinhallintaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Jatkan aloitetulla linjalla, elikkä muutama
näkökohta tähän kehitysyhteistyömääräraha-asiaan.
Täällä on jo kiinnitetty aivan oikein
huomiota siihen, että nyt tarjotaan tähän
tarkoitukseen 0,42 prosenttia bruttokansantuotteesta ja sitten vuonna
2010 pitäisi päästä siihen 0,7
prosenttiin bruttokansantuotteesta, mikä tarkoittaa sitä,
että joka ikinen vuosi 0,07 prosenttiyksikköä hyppäystä. Siihen
kun laitetaan sitten, että kantaluku muuttuu elikkä bkt
toivottavasti nyt järkevällä tavalla nousee,
niin tietysti absoluuttisina miljoonamäärinä se
on aika reipasta. (Ed. Kuoppa: Yli 400 miljoonaa!) — Näin
juuri, ed. Kuoppa, hyvin on laskettu laskutehtävät
kotitehtävänä. — Tämä tarkoittaa
vaan sitä, että tähän asiaan
pitää tässä katsannossa kiinnittää erinomaisen
vakavaa huomiota.
Mutta, arvoisa puhemies, se on vain mitalin toinen puoli. Toinen
puoli on se, millä tavalla nämä varallisuudet
käytetään kehitysmaitten ja kehittyvienkin,
eräissä tapauksissa, maitten hyväksi.
Tässä suhteessahan meillä edustajilla
on mahdollisuus kehitysyhteistyökertomuksen tiimoilta vuosittain
seurata kehitystä, millä tavalla varallisuudet
on käytetty, ja niin kuin kaikki valistuneet kansanedustajat
hyvin tietävät, monen Afrikan maankin osalta tämä kertomus
on kyllä aika tylyä luettavaa. Se on niin lyhyttä,
että ei oikein tiedä, mitenkä siihen
pitäisi suhtautua. Se on kuvausta siitä, mikä on
hiv-tilanne, mikä on aidsin leviämistilanne
kussakin maassa, kuinka suuri osa kansasta on tällä hetkellä tässä suhteessa
ongelmissa, ja edelleen kerrotaan köyhyydestä,
kurjuudesta, lapsikuolleisuudesta jnp. ja sitten toiselta puolen
kerrotaan, mitä nyt on yritetty tehdä.
Arvoisa puhemies! Kun olen näitä vuosi toisensa
jälkeen lukenut, niin minulle on tullut semmoinen ajatus,
että kaikki ne toimenpiteet, joihinka näitä varallisuuksia
tästä eteenpäin käytetään,
tulisi projisoida sellaiseen simulaatiomalliin, joka toimii sellaisissa
olosuhteissa, että bensiiniä ja dieselöljyä ei
ole käytettävissä yhtään
ainutta litraa. Elikkä pitäisi katsoa, onko se
sillä tavalla kestävä tämä malli,
jota tarjotaan näihin kohteisiin, että ylipäätään
tulevaisuutta on olemassa. Kehitysmaita koskee aivan täsmälleen sama
asia kuin Suomea koskee, elikkä että energiatalous
on aivan ratkaisevassa roolissa. Tämä on niissä maissa,
niin kuin Suomessakin, maankäyttökysymys, puhtaasti
maankäyttökysymys, ja sen ratkaisu on täsmälleen
samalla tavalla maankäyttökysymys kuin jatkossa
Suomessakin on. Kaikki uusiutumattomiin energiavaroihin perustuvat
järjestelmät, niille on lopetuksen päivämäärä jo
ilmoitettu, joka ikiselle, ja se asia on äärimmäisen
tyly. Tämän takia pitäisi nyt kerta kaikkiaan
jonkun kehitysyhteistyöministerin ottaa tämä asia
vakavasti.
Ministeri Paula Lehtomäki sanoi vuosi sitten tässä samassa
pääluokkakeskustelussa, että tämäpä täytyy
ottaa vakavasti. Mutta sikäli kuin minä olen nyt
kuullut, niin hän harkitsee edelleen sitä, missähän
vaiheessa se ruvettaisiin käytännön tasolla
ottamaan vakavasti. Mutta se pitäisi ottaa vakavasti jo
sen takia, että tämän kuluneen vuoden
aikana, sen vuoden, jota lähdettiin laskemaan vastaavasta
pääluokkakeskustelusta vuosi sitten, on tapahtunut
sitä, että kaikki meidänkin avustuskohdemaamme
eivät ole pystyneet bensalaskujaan maksamaan. No, eihän
sellaisella järjestelmällä kerta kaikkiaan
ole tulevaisuutta. Se on niitä perimmäisiä asioita,
jonka pitää tulla kuntoon, ja sitten satsataan
siihen täysin rinnoin. Silloin ollaan oikealla tiellä.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa herra puhemies! Minunkin puheenvuoroni koskee kehitysyhteistyötä ja
määrärahojen riittävyyttä siihen.
Meidän kristillisdemokraattien vastalauseessa olemme
esittämässä tähän kehitysyhteistyömääräraha-kohtaan
lisää. Perustelut ovat samat, mitkä täällä ovat
jo tulleet esille, että se tahti, millä tässä nyt
hallituksen esityksenä edetään, ei ole
riittävä, kun nimenomaan jäädään
vuosittain jälkeen siitä, mikä tavoitteeksi
on asetettu esimerkiksi Holkerin työryhmän esityksessä.
Suomen kehitysyhteistyöpolitiikan yhteiskunnallisena
tavoitteena on edelleen vaikuttaa äärimmäisen
köyhyyden ja nälän poistamiseen. Tämähän
on ihan peruslähtökohta, joka pitäisi myös
toteuttaa, jos ajatellaan ihmisoikeuksia maailmanlaajuisesti ja
myös keskeistä asiaa, tasa-arvon edistämistä maailmanlaajuisesti
eri ryhmien, eri kansojen kesken. Tästä kehitysyhteistyöstä on
myös tärkeä täällä eduskunnassa puhua,
koska tiedämme, että suomalaiset kansalaiset,
suuri osa meidän äänestäjistämme,
ovat mielipidetutkimuksissa osoittaneet sen, että he mielellään
näkisivät tämän summan olevan
suuremman eli vain 22 prosenttia pitää nykyistä riittävänä.
Siis se, että tätä nostettaisiin, on
meidän suomalaisten, voi sanoa, suuren osan yhteinen tahto
ja nimenomaan, että sitä nostettaisiin vahvemmin
kuin nyt hallituksen esityksessä on.
Tiedämme myös, että köyhyyden
poistamisella ei ole pelkästään siihen
yksittäisen ihmisen tilanteeseen, inhimilliseen tasoon
ja ihmisen oikeuksiin, vaikutusta. Se on tietysti erittäin
tärkeätä, että jokaisella yksittäisellä ihmisellä on
ihmisarvo ja ihmisoikeudet, mutta vaikutukset näkyvät
koko maailman turvallisuudessa. Mitä enemmän meillä on
tasa-arvoa ja sitä, että ihmiset voivat kokea,
että he saavat yhteiskunnalta sitä tukea, mitä he
tarvitsevat elämiseensä, sitä vähemmän
myöskin ehkä on sitä väkivaltaa
ja pahoinvointia, mikä maailmanlaajuisesti näkyy ja
esiintyy.
Arvoisa herra puhemies! Suomen hallitus on myös sitoutunut
hallitusohjelmassaan ja viime vuonna hyväksymässään
kehityspoliittisessa ohjelmassa mahdollistamaan Suomen kehitysyhteistyövarojen
nousun YK:n suosittamalle 0,7 prosentin bktl-tasolle vuonna 2010.
Näinhän jo Pohjoismaissa on tapahtunut, ja sen
vuoksi, jos ajattelemme tätä meidän pohjoismaalaisuuttamme,
tämän tavoitteen tulisi olla selkeä näky
meidän edessämme.
Jotta Suomi etenisi uskottavasti tavoitteensa saavuttamiseksi,
hallituksen olisi tullut mielestäni noudattaa tätä Holkerin
selvitysryhmän vuonna 2003 asettamaa aikataulua, jonka
mukaan kehitysapu nousisi tasaisesti saavuttaen 0,55 prosentin tason
vuonna 2007 ja 0,7 prosentin tason 2010. Hallitus esittää nyt
siis kehitysyhteistyövarojen nostamista ensi vuonna 0,42
prosenttiin bruttokansantuotteesta, ja kokonaismääräraha
on 670,8 miljoonaa euroa.
Kuluneena vuonna kehitysavun osuus on arviolta 0,39 prosenttia
bkt:stä. Jotta määrärahan nosto
tapahtuisi tasaisesti vuoden 2010 tavoitetta kohden, osuuden tulisi
nyt tulevana vuonna olla vähintään se
0,45 prosenttia, ja tämä on meidän kristillisdemokraattien
vastalauseessa se taso, mitä edellytämme tulevan
vuoden prosenttiluvuksi, eli 0,45. Se summa, mikä täällä on,
minimissään se varmasti on noin 50 miljoonan
euron luokkaa. Täällä on kyllä joissain
ollut suurempiakin, ja mielellään näkisi,
että tämä luku olisi suurempi kuin 50 miljoonaa
euroa, mutta näin nyt tässä meidän
vastalauseessamme on tämä summa. Nimenomaan näemme,
että tällä Suomi osoittaisi olevansa
sitoutunut paitsi hallitusohjelmaan myös tähän
kehitysyhteistyöpolitiikassa esittämäänsä kestävään
kehitykseen.
Jari Vilén /kok:
Arvoisa puhemies! On varmaan jotenkin symbolista, että me
olemme keskustelemassa tänä päivänä ja
tällä hetkellä ulkoasiainministeriön
pääluokasta, kun ministeri Tuomioja on juhlistamassa
Finlandia-talolla Suomen 50-vuotista YK-jäsenyyttä,
joka sinällään on erittäin ymmärrettävä syy,
minkä takia hän ei ole nyt osallistumassa tähän
keskusteluun. Mutta YK ja Suomen rooli YK:ssa on asia, joka vääjäämättä tulee
meidän ulkopolitiikkamme ja ulkoasiainministeriön
toiminnan suhteen keskeiseen rooliin. Täällä ovat
useat kansanedustajat käyttäneet ansiokkaita puheenvuoroja
pohtien muun muassa meidän sitoumuksiamme kehitysyhteistyömäärärahan
osalta, enkä halua toistaa niitä tavoitteita,
mutta haluan sen sijaan nostaa esille kaksi ehkä vähemmän
mainittua asiakohtaa.
Toinen on ristiriita hallitusohjelman toteutumisen ja Suomen
hallituksen Euroopan unionin jäsenvaltioiden kehitysyhteistyöministerien
kokouksessa hyväksymien tavoitteiden kanssa. En ole saanut
tämän vaalikauden aikana selvää vastausta
hallitukselta siihen, kumpi on se ohjaava periaate ja kumpi on se
tavoite, jota todellisuudessa pyritään toteuttamaan,
se, mitä unionin jäsenvaltiot ovat päättäneet
omalta osaltaan pyrkiä tälle alemmalle tasolle,
jonka Suomen hallitus näillä näkymin
kykenee saavuttamaan, vai kuinka.
Toinen on sitten todellakin tämä tavoite 0,7 prosentin
kehitysyhteistyömäärärahatason
saavuttamisesta. Käytäntö mielestäni
näyttää toimivan toisin kuin itse hallitusohjelman
sisältö ja kirjaus. Mielestäni olisi
kohtuullista, kuten ed. Pulliainen täällä omalta
osaltaan kommentoi, että saisimme myös selkeän
vastauksen kehitysyhteistyöministeriltä sitten
niistä tavoitteista, koska jokainen meistä kykenee
näkemään näillä luvuilla,
että vuodessa tapahtuva hyppäys kehitysyhteistyömäärärahojen
suhteen, siten että olisimme 0,7 prosentin tasossa, on
käytännössä mahdoton toteuttaa.
Toivoisin, että myös tämän tavoitteen
asettelun osalta hallitukselta saisi selkeitä, avoimia
vastauksia siitä. Pidän suuntaa hyvänä ja kaikin
puolin kannatettavana, ja me olemme lähestymässä kuitenkin
niitä keskeisiä tavoitteita, mitä omalta
osaltamme olemme tehneet, mutta meidän viiteryhmässämme
olevissa maissa tilanne on myös paljon parempi. Suomi on
onneksi osallistunut aktiivisesti, tukenut uusien EU-jäsenvaltioiden
kykyä ja rakennetta toimia kehitysyhteistyön puitteissa,
ja tämä onkin ehkä uusi lisäsisältö tai
avaus, jossa meillä on annettavana entistä enemmän
ja joka voisi olla meidän politiikkamme yksi keskeisiä uusia
sisältöjä ja toimintakohteita.
Se, mikä valiokunnan mietinnössä tulee
mielestäni hieman vähemmän esille ja
mikä on tullut esille käytännön
toiminnassa ja keskusteltuani useiden suomalaisten kehitysyhteistyötä tekevien
henkilöiden kanssa, on tavoite kohdistaa, keskittää suomalaista
kehitysapua merkittävässä määrin
vain kahdeksaan kohdemaahan, jotka on arvioitu ja joiden puitteissa
on sitten tehty varmastikin perusteltu ratkaisu. Ja kuten todettu,
jo lähes 60 prosenttia tästä avusta tulee
nyt kohdistumaan näihin maihin.
Se, mikä on tullut esille, on kuitenkin se, että tämän
kohdistamisen toinen puoli, niin kuin yleensä kaikilla
asioilla on olemassa, on jäänyt meillä vähemmälle
huomiolle. Suomi on osallistunut ja Suomi on saanut hyvää mainetta
osallistumalla Yhdistyneiden kansakuntien eri ohjelmien toteuttamiseen,
sen eri organisaatioiden, sen eri alajärjestöjen
toimintaan. Nyt tämän kohdistamisen ja keskittämisen
seurauksena pienemmätkin summat, mitä olemme yleensä antaneet hyviin
tarkoituksiin, on jouduttu karsimaan ja vähentämään
ja tästä on tullut vääjäämättä myös negatiivista
palautetta Suomen osallistumiselle. Mielestäni olisi perusteltua,
ja toivon, että eduskunta myös omalta osaltaan
viimeistään ensi vuoden budjetin käsittelyä aloittaessaan
pohtisi ja kävisi rakentavan keskustelun siitä,
mikä on tämän kohdistamisen ja keskittämisen
kokonaismäärä ja olisiko meidän
syytä jatkossa pyrkiä siihen, että tietty
summa varattaisiin myös tiettyihin projektihankkeisiin,
tiettyjen yksittäisten järjestöjen käyttöön
erityistarpeiden mukaisesti, kuten olemme havainneet tämän
kaltaisia. Esimerkiksi äkillisten luonnonkatastrofien aiheuttamia
tarpeita on olemassa, ja Suomen osallistuminen niihin on välttämätöntä ja
tarpeellista.
Ehkä joku havaitsi lehdistössä hiljattain
pienen skandaalin, jossa, sanottakoon ääneen,
Ruotsin edustaja oli sitä mieltä, että Suomi
ei ole osallistumassa laisinkaan Kashmirin alueen maanjäristystuhojen
torjumiseen, koska meillä ei ollut siihen käytettävää suoraa
kohdennettavaa määrärahaa. Rahaa käytettiin
Suomen Punaisen Ristin kautta, mutta ei suoraan tälle alueelle
tehtävänä EU-jäsenvaltion sitoumuksena.
Tämän kaltaisia väärinkäsityksiä syntyy
helposti, jos meillä ei ole olemassa mahdollisuutta tarttua
erityisongelmiin joustavasti ja tietyn perusrahoituksen puitteissa.
Toinen kysymys, arvoisa herra puhemies, johon tässä keskustelussa
ulkoasiainministeriön osalta ei ole oikeastaan tartuttu
laisinkaan, koskee siviilikriisinhallintaa, kriisinhallintaa, joka on
ja mielestäni nauttii hyvin suurta kannatusta ja tukea
eduskunnassa ja joka on ollut eri valiokunnissa, ennen kaikkea ulkoasiainvaliokunnassa,
hyvin
laajan ja perusteellisen keskustelun kohteena ja jonka hallitus
on linjannut olevan myös yksi meidän tulevan EU-puheenjohtajuuskautemme
keskeisiä prioriteetteja.
Hallitus on myös ilmoittanut ihan hiljattain, että Suomen
tavoitteena on olla mukana yhtenä niistä neljästä valtiosta,
jotka osallistuvat ja jotka järjestävät
kyvyn toimia myös siviilikriisinhallinnan nopean toiminnan
joukkojen osalta. Suomen lisäksi tässä joukossa
ovat mukana myös Ruotsi, Tanska ja Saksa. Meille on hahmoteltu
hyvinkin kunnianhimoista roolia tässä. Jopa neljännes,
25 prosenttia, näistä siviilikriisinhallinnan
nopean toiminnan joukoista täytyisi tulla Suomesta. Määrältään
tämä tarkoittaa ehkä 20 tai 30:tä toimijaa.
Kaikki nämä tavoitteet on mielestäni
hyviä, kannatettavia. Ainoa ongelma on se, että hallitus
ei ole varannut eikä ole kyennyt sopimaan eurostakaan tai
sentistäkään näiden joukkojen
käyttöön ottamista varten eikä myöskään ole
varannut erillistä määrärahaa
niiden kouluttamista varten. Tämä ristiriita vaatii
ratkaisua.
Ulkoasiainvaliokunta on lausunnossaan todennut tämän,
valtiovarainvaliokunta on tästä keskustellut,
mutta valitettavasti ratkaisua näiden joukkojen, nopean
toiminnan siviilikriisinhallintajoukkojen, rahoittamista ja kouluttamista varten
ei ole olemassa. Tavoitteena oli, ja mielestäni tavoitteena
edelleenkin pitää olla se, että me voisimme
päästä vastaavan kaltaiseen tilanteeseen
kuin Ruotsissa, jossa on olemassa tämän kaltainen
koulutuskeskus. Meillä keskus on nimellisesti perustettu;
se toimii Kuopiossa pelastusopiston yhteydessä. Ensimmäiset
kansainväliset tarkkailijat on koulutettu suomalaisten
toimesta. Siihen on annettu ulkoasiainministeriöltä erillinen,
ainutkertainen määräraha, kuten tässä määrärahakirjauksessa
erikseen todetaan, mutta pysyvää rahoituspohjaa
tälle toiminnalle ei ole olemassa. Käytännössä tilanne
on se, että siellä on olemassa yksi koulutuskoordinaattori,
mutta ei yhtään muuta henkilöä.
Rahaa ei ole oppimateriaaliin, ei koulutusmateriaaliin, ei tutkimukseen,
ei välinekehitykseen eikä muuhunkaan.
Jos me aidosti aiomme toteuttaa ne velvoitteemme myös
tältä osin EU:ssa, niin kuin mielestäni
meidän pitäisi tehdä, tämä rahoitus
on välttämättä löydettävä jollakin
tavalla, joko tämän budjetin yhteydessä tai
viimeistään sitten ensi vuoden ensimmäisen
lisäbudjetin yhteydessä, jotta me aidosti voimme
vastata niihin sitoumuksiin, mitä myös tältä osin
olemme itsellemme ottaneet.
Anni Sinnemäki /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Vilén otti esiin tärkeän
kysymyksen siviilikriisinhallinnasta. Esittelypuheenvuorossani mainitsinkin,
että ulkoasiainvaliokunta oli kiinnittänyt huomiota
siviilikriisinhallinnan rahoituksen riittämättömyyteen.
Siinä yhteydessä totesin, että valiokunnan
mietinnössä muutamia asioita siviilikriisinhallinnasta ja
myös tästä rahoituksesta todetaan sisäministeriön
pääluokan kohdalla ja että muun muassa vihreällä eduskuntaryhmällä ja
myös vasemmistoliiton eduskuntaryhmällä on
siviilikriisinhallinnan menojen lisäämistä koskevat
aloitteet, joista pääsemme äänestämään.
Jari Vilén /kok (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! On valitettavan totta se, että siviilikriisinhallinnan
osalta meillä on olemassa ministeriökohtaista
kissanhännänvetoa ja kilpailua siinä.
Ulkoasiainministeriö katsoo, että sille itsellensä ei
kuulu pitkäjänteinen koulutustoiminta ja sen perusrahoittaminen.
Sisäasiainministeriö on omalta osaltaan valmis
sen ottamaan, mutta sillä ei ole resursseja käytettävänä siihen.
Oli tilanne miten tahansa, mielestäni tärkeintä on
se, että ratkaisu kokonaisrahoituksen osalta tulee löytymään,
koska nyt valitettavasti tässä budjetissa ei myöskään
sisäasiainministeriön osalta ole olemassa näitä riittäviä rahoituksia. Nyt
tärkeintä on se, että me kykenemme vastaamaan
siihen velvoitteeseen, mikä meillä on.
Meillä on hyvä esimerkki jo tällä hetkellä. Suomi
on tällä hetkellä suurin yksittäinen
kontribuoija Acehin kriisin ratkaisemisessa. Se osoittaa, että meidän
osaamistamme tarvitaan. Meillä on olemassa pätevää henkilökuntaa
siihen, mutta tämä henkilökunta pitää kouluttaa.
Me voimme tarjota koulutusta myös muille jäsenvaltioille. Nyt
sitä ei voida tehdä, vaikka sitoumukset ovat toisenlaisia.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Rauhala täällä jo
mainitsikin tästä Holkerin työryhmästä,
Katala-työryhmästä, jossa kiinnitetään
huomiota siihen, että kehitysavun laadun ja tason tulee
olla suhteutettu oikein. Toivon, että se linjaus saa tuulta
siipiensä alle niin, että se toteutuu, koska paljon
ryhtiliikettä on löytynyt tässä kehityspolitiikan
terävöitymisessä ja parantumisessa, ja
se on ilo nähdä.
Toivoisi tietenkin, että enemmän vielä Suomi kiinnittäisi
huomiota malarian hoitoon, koska malarian hoito on valtavan edullista
siihen nähden, miten paljon siitä tulee apua niillä alueilla eläville äideille
ja lapsille, koska tämä on osa millennium-tavoitteita.
Malarian ehkäisyllä voidaan vähentää äitien
kuolleisuutta ja lapsikuolleisuutta edullisesti ja tehokkaasti,
kustannustehokkaasti. Toivon, että se saa myös
asianmukaisen huomion, kun kehitysapua kehitetään.
Suomihan on ihan kiitettävästi osallistunut vaihtoehtoisen
energian kehittämiseen ja esiintuomiseen maailman foorumeilla.
Siitä kiitos hallitukselle. Se myös edistää Suomen
vientiä ja tuo tänne työpaikkoja ja kohentaa
meidän talouttamme. Asia, kuten tiedätte, on niin,
että energiaa tarvitaan, jos aiotaan taloutta
kehittää ja elintasoa nostaa, ja näissä kehitysmaissa
monestikin voidaan käyttää vaihtoehtoisia
energiamuotoja hyväksi.
En voi olla mainitsematta, että on hyvä, että ed.
Vilén totesi, että ministeri Tuomioja on työtehtävissä,
koska on YK:n juhlavuosi myös Suomen osalta. Suomihan on
rauhanturvaamisen pieni jättiläinen. Näin
ei tule sitä vaikutelmaa, että syyllistetään
poissa olevia henkilöitä. Kyllä he töissä ovat,
vaikka eivät ole paikalla.
Budjettikirjan sivulla 77 lukee, että ulkoministeriön
hallinnonalalle kuuluu Euroopan unionin laajentaminen ja kehittäminen,
kansainvälinen vakaus, turvallisuus ja hyvinvointi sekä globalisaation
hallinnan kehittäminen.
Olen ymmärtänyt, että hallitusohjelmassa
hallitus tukee YK:n keskeistä asemaa yleismaailmallisten
ihmisoikeuksien edistämisessä samoin kuin Euroopan
neuvostossa ja Etyjissä tehtävää työtä.
Lisäksi hallitus pitää käsittääkseni
tärkeänä unionin yhteisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan
vahvistamista kaikkia jäsenmaita yhdistävien arvojen
ja periaatteiden pohjalta. Siksi ihmettelenkin, miksi ei kuulu ainoatakaan
kannanottoa sveitsiläisen senaattorin kannanottoon, kun hän
on tiedotustilaisuudessa kertonut, että hänen tietääkseen
esimerkiksi CIA:n vankeja kuljettaneiden lentokoneiden on arveltu
käyneen myös useiden Euroopan maiden lentokentillä,
mukaan lukien Suomessa. Miten Suomen hallitus suhtautuu tähän,
ja miten aiotaan reagoida, jotta tällaista toimintaa ei
ole Euroopan unionin alueella eikä Suomen rajojen sisäpuolella?
Ulkoasiainministeriön hallinnonalan budjetin kasvu
on ollut maltillinen verrattuna muihin pääluokkiin,
joita on käsitelty tänään. Pääluokassa 21
kasvu oli 7 prosenttia, toisena tulee 8 prosentilla ulkoministeriön
hallinnonala, jota käsittelemme nyt, ja seuraavaksi eniten
kasvua oli tasavallan presidentin pääluokassa,
jossa menot ovat lisääntyneet 35 prosenttia, ja
valtioneuvoston pääluokassa, jossa menot ovat
lisääntyneet viime vuoteen nähden tämän
budjetin mukaan 48 prosenttia.
Toivon, että myös Suomessa kiinnitetään
ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan huomiota enemmän niin,
että tällaiset väitteet pystytään
selvittämään perusteellisesti, onko Suomessa
ollut näitä laittomia lentoja, kun näistä jatkuvasti
informoidaan ja puhutaan, ja siihen, miten Suomi aikoo Euroopan
unionissa menetellä, jotta toimimme linjakkaasti meidän
historiaamme nähden niin, että emme salli tällaista
toimintaa Euroopan unionin alueella. Toivon toimenpiteitä hallitukselta asian
suhteen varsinkin, kun budjettikirjan mukaisesti käsittelemme
ulkoasiainministeriön pääluokkaa ja valtioneuvosto
ulkoasiainvaliokunnan kanssa eduskunnan tuella hoitaa ulkopolitiikkaa.
Johannes Koskinen /sd:
Herra puhemies! Kehitysyhteistyömäärärahat
kasvavat aika vauhdilla, vaikka tuossa ihan tavoiteurassa ei ollakaan,
ja entistä suurempaa huomiota pitää kohdentaa
näiden varojen avulla saataviin tuloksiin. Ulkoasiainhallinnossa
on nyt tehty sitä koskevia selvityksiä, mutta
jatkotyö on selvästi tarpeen. Erityisesti, kun
avattiin suora budjettitukimahdollisuus, eräissä maailman
korruptoituneimmissa valtioissa tarvitaan olennaisesti tarkempaa seurantaa
siitä, että kehitysyhteistyövarat menevät
siihen tarkoitukseen, siihen loppukäyttöön, johon
ne on tarkoitettukin.
Suomen osalta ei vielä isoja epäselvyyksiä ole paljastunut,
mutta asema maailman vähiten korruptoituneiden valtioiden
joukossa edellyttää, että jatkossa vielä tiiviimmin
kytketään näissä kohdemaissa
kehitysyhteistyövarojen käyttö oikeusvaltion
rakentamiseen, lailliseen menoon, demokratian ja kansalaisoikeuksien
kohentamiseen. Tässä suhteessa kuluneina vuosina
on jäänyt valitettavan paljon toivomisen varaa.
Ohjelmalinjauksissa on tähän kyllä kiinnitetty
huomiota, mutta käytännön toimissa ei
vielä läheskään riittävästi.
Maija-Liisa Lindqvist /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Halusin myös tuoda julki, että on
hyvin myönteistä se, että bruttokansantulomme
on kehittynyt niin hyvin, että meillä on lisäystä lähes
71 miljoonaa euroa kehitysyhteistyömäärärahoihin,
joka on todella merkittävä summa lisäyksenä ihan
mille tahansa hallinnonalalle. Aivan samoin kuin ed. Koskinen toi
esille, todella tärkeää on vaikutusten
arviointi ja oikea kohde näissä kehitysyhteistyömäärärahoissa.
Sillä tavalla niillä rahoilla saadaan se paras
mahdollinen tulos aikaan.
Lisäksi toivoisin, että yhä enemmän
otettaisiin mukaan myös se vaikutus, mikä on,
kun Suomi osallistuu todella nykyistä enemmän
tulevaisuudessa siviilikriisinhallintaan ja myös rauhanturvatyöhön.
Ne ovat niitä tärkeitä asioita, joilla turvataan
turvallisuutta ja vakautta ja sitä kautta ihmisten hyvinvointia.
Ei voi jokaista arjen asiaa hoitaa, mikäli perusturvallisuus
ei ole kunnossa. Sen tähden kokonaisvaltainen määrärahojen
tarkastelu olisi varmasti paikallaan.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tässä pääluokassa
on aika paljon keskusteltu kehitysyhteistyömäärärahoista
ja perussuomalaiset ovat perinteisesti kritisoineet sitä tapaa, millä Suomi
on yleensä näitä asioita hoitanut. Minun
mielestäni ed. Johannes Koskinen täällä aivan
oikein toi esiin sen, että seuranta ei ole ollut riittävää.
Itsekin, kun on ollut jonkin verran mahdollisuus käydä tutustumassa
sellaisiin kohteisiin, minne suomalaista kehitysyhteistyömäärärahaa
on kohdennettu, olen jäänyt vaan miettimään,
onko asioita harkittu riittävän perusteellisesti
silloin, kun päätöksiä on tehty,
ja kuinka hyvin seuranta pelaa. Rahojen pitää mennä sinne, minne
ne on tarkoitettu. Valitettavasti on sellaisia korruptoituneita
valtioita, joissa monta kertaa se raha ja apu ei mene juuri sille
taholle, joka sitä eniten tarvitsee.
En, arvoisa puhemies, halua ottaa sitä entisen edustajan
Aittoniemen esimerkkiä siitä, kuinka viimein tulee
teltan alta vielä musta käsi ja koukkaa puolet
siitä pienestä astiasta itselleen.
Herra puhemies, me emme periaatteessa vastusta kehitysapumäärärahojen
antamista, mutta kontrolli pitää olla, ja minun
mielestäni pitää aina muistaa se, että pitää hoitaa
myös oman maan vaikeuksissa olevien kohtaloa.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Varmasti kehitysyhteistyön historiassa
on virheitä tehty, mutta se ei toki suinkaan ole perustelu
sille, ettei Suomi täyttäisi niitä sitoumuksia
ja velvoitteita, joihin todellakin on sitouduttu. Sehän on
sitoumus, että bruttokansantuotteeseen verrattuna määrärahojen
vuonna 2010 pitäisi olla 0,7 prosentin tasolla. Kyllä minun
mielestäni pitäisi rehellisesti tunnustaa se,
ettei hallituksen ensi vuoden suunnitelmilla eikä myöskään
näillä kehyspäätöksillä realistisella
tavalla lähestytä tätä tavoitetta.
Nimenomaan sitä ajatellen, että kehitysyhteistyö olisi
laadukasta ja olisi oikealla tavalla kohdennettua ja varmistettaisiin
avun oikea perillemeno, juuri sitä varten kehitysyhteistyömäärärahojen
lisäyksen tulisikin tapahtua tasaisesti. Sen vuoksi kristillisdemokraattinen
eduskuntaryhmä ehdottaa, että ensi vuonna jo voimakkaammin
lisättäisiin näitä määrärahoja,
että ei tulisi sitten siellä vuoden 2010 paikkeilla
kohtuuttoman suurta harppausta yhden vuoden sisällä,
koska ymmärtääkseni kaikki poliittiset
tahot ovat kuitenkin tuohon yhteiseen tavoitteeseen sitoutuneet
periaatteessa, mutta käytännössä tämä valitettavasti
näyttää ontuvan.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Eduskunta on ottanut kantaa kysymykseen budjettituesta
ja sen korruptioriskeistä käsitellessään Valtiontalouden
tarkastusviraston kertomusta vuodelta 2004. Budjettitukeenhan käytännössä on
siirrytty muun muassa Mosambikissa ja siirtymistä suunnitellaan
Sambiassa ja budjettitukeen siirtymistä suositellaan kansainvälisessä keskustelussa
kehitysyhteistyöstä. Kun Suomi on mukana antamassa
budjettitukea, Suomi on mukana ryhmässä maita
ja järjestöjä, jotka antavat budjettitukea,
ja yhteensä esimerkiksi Mosambikissa tällä ryhmällä on
hyvin suuri merkitys ja painoarvo Mosambikin kehityksessä,
koska ne varat, mitä yhteensä tästä annetaan,
ovat kohtuullisen suuria. Tämä tarkoittaa sitä,
että tällaisella budjettitukea antavalla maaryhmällä on
myös hyvin voimakas painostuskeino toimia sen eteen, että esimerkiksi
Mosambikissa kehitetään taloushallintoa ja budjetin
valvontaa. On myös niin, että budjettituen kanssa
pystytään hyvin seuraamaan sitä, minkälaisia
tuloksia saadaan aikaan. Suomen pitkäaikaisista yhteistyömaista
esimerkiksi Mosambik ja Vietnam ovat sellaisia, joissa köyhyys
on viime vuosina vähentynyt, ja omalla, hyvin pienellä osuudellaan
Suomi on ollut vaikuttamassa tähän.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Meillähän on oma kehityspoliittinen
ohjelmamme, joka määrittelee, mitkä ovat
Suomen kehityspolitiikan tavoitteet ja päämäärät,
ja hyvin pitkälti ne ovat juuri samat, mitkä ovat
YK:n vuosituhatjulistuksen asettamat päämäärät,
eli muun muassa kestävä kehitys ja ihmisoikeudet.
Tulemme varmasti käsittelemään tätä vielä enemmän
muissa pääluokassa, joissa käsittelemme
esimerkiksi vankilaoloja, täyttävätkö ne
ihmisoikeuksia asianmukaisesti tämän meidän
pääluokkamme ohjelman mukaisesti, joka on sivulla
78. Siellä mainitaan muun muassa: "Erityisesti ministeriö pyrkii
edistämään ihmisoikeuksien noudattamisen
parempaa valvontaa ja ihmisoikeusnormiston edelleen kehittämistä Suomen
toimiessa YK:n ihmisoikeustoimikunnan jäsenenä vuosina 2005—2007."
Hyvä, että se on tänne oikein budjettikirjaan
huomioitu kirjallisesti.
Myös kauppapolitiikka, kun puhutaan ulkoasiainministeriön
hallinnonalasta, on tärkeä. Toivon, että nyt
myös kehitysyhteistyön ohella kehitetään
näitä kauppapoliittisia mahdollisuuksia, ja kun
EU:n puheenjohtajuuskausi osuu Suomelle ensi vuoden loppupuolella,
niin agendalla on myös metsä ja metsään
liittyvä talouselämä, metalliteollisuus
ja puunjalostustoiminta sitä kautta. Juuri raskas teollisuushan
tulee siitä, kun tehdään koneita, joilla
voidaan puuta työstää. Toivottavasti
metsää ei unohdeta.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Vielä selvennyksenä siihen,
millä tavoin perussuomalaiset näkevät
kehitysyhteistyön, totean, että meidän
mielestämme sellainen toiminta kuten esimerkiksi tsunamin
jälleenrakennuksen osalta on täysin kannatettavaa.
Myöskin humanitäärinen apu määrätyissä tilanteissa
on puolustettavissa, ainakin allekirjoittaneen mielestä. Mutta
toista on sellainen apu, mitä joitakin vuosia sitten on
ollut eräisiin maihin, nimittäin kun on rakennettu
määrättyjä laitteita ja muuta,
niin ne ruostuvat taikka niitä ei osata käyttää.
Se kokonaisvaltainen tilanne pitää ottaa huomioon
silloin ja harkita, että siitä on todellista hyötyä sille kansalle,
jolle se on tarkoitettu.
Yleiskeskustelu pääluokasta 24 päättyy.