Oikeusministeriön hallinnonala 25
Anni Sinnemäki /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Oikeusministeriön pääluokka
on tunnettu niukkuudestaan.
Suurin kysymys ja myös valiokunnan mietinnössä tehty
muutos koskee vankeinhoitoa. Tässä salissa on
vuosikausia keskusteltu siitä, että vankiluvun
lähdettyä kasvuun vuodesta 99 eteenpäin,
vankeinhoidon resurssit eivät itse asiassa oikeastaan koskaan
sen jälkeen ole olleet kohdallaan. Tänä vuonna
valiokunnan enemmistö on lisännyt miljoonan euron
määrärahan vapautuvien vankien vapautumissuunnitelmien
tekemiseen, samoin koevapauden käyttöönoton
tukitoimiin ja myös vapautuvien vankien päihdepalveluja
varten. Tämä lisäys on varmasti tarpeen.
Se liittyy siihen vankeuslain uudistukseen, joka tulee voimaan ensi
vuoden lokakuussa, mutta tämän määrärahalisäyksen
avulla on mahdollista aloittaa näitä vapautuvia
vankeja tukevia toimenpiteitä aikaisemmin kuin lokakuun
alussa.
Vankeinhoidon henkilökunnan kuormittuneisuus on yksi
niistä asioista, joita mielestäni tässä salissa
tulisi vakavasti harkita, silloin kun teemme päätöksiä vankeinhoidon
resursseista. Vankeinhoidon henkilökunta on itse asiassa
mitoitettu noin 3 200 vangin mukaan, kun keskivankiluku
tulee ensi vuonna olemaan noin 3 800 vankia. Se on raskasta
työtä, siellä joudutaan tekemään paljon
ylitöitä, ja tietenkään se ei
myöskään ole ala, jolle olisi kovin helppo
rekrytoida ja houkutella ihmisiä, koska palkkaus ei ole
mitenkään erityisen hyvä. Jos vankien
olot eivät kiinnosta ihmisiä, niin silloin ainakin
Vankeinhoitolaitoksen henkilökunnan tilanteen pitäisi
saada kiinnostus heräämään.
Arvoisa puhemies! Valiokunta kiinnittää huomiota
myös tuomioistuinlaitokseen. Lakivaliokunnan lausunnon
pohjalta valtiovarainvaliokunta yhtyy lakivaliokunnan huoleen tuomioistuinten
henkilöstövoimavaroista ja käsittelyaikojen
kohtuullistamisesta. Henkilöstövoimavaroja koskevien
ratkaisujen keskeisenä päämääränä tulee
lakivaliokunnan esittämällä tavalla olla
nykyistä kunnianhimoisempi pyrkimys käsittelyaikojen
lyhentämiseen tuomioistuimissa.
Tämän lisäksi valiokunnassa on käsitelty
saamelaisiin liittyviä asioita. Perinteinen kipukysymys
on ollut kielenkääntäjien ja kieliasiamiesten tilanne.
Valiokunnan enemmistö katsoo aiemman kantansa mukaisesti,
että tällä hetkellä saamen kielen
toimistolla resurssit eivät ole riittävät.
Tämän lisäksi valiokunta kiinnittää — tämänkin
se on tehnyt jo useita kertoja — huomiota saamelaiskulttuurikeskushankkeeseen,
jonka on todettu olevan tärkeä kansallinen hanke,
josta oikeusministeriön ja valtiovarainministeriön kesken
on käyty neuvotteluja, mutta neuvotteluissa ei vielä ole
päästy tulokseen. Valtiovarainvaliokunta katsoo,
että saamelaiskulttuurikeskushankkeen mitoitus, ajoitus
ja rahoitus tulee ratkaista mahdollisimman pian.
Arvoisa puhemies! Tämän lisäksi on
kiinnitetty huomiota kuluttajavalituslautakunnan määrärahoihin.
Kuluttajavalituslautakunnassa asiat ovat ruuhkautuneet. Kuitenkin
kuluttajavalituslautakunta oikeusjärjestelmän
ja kuluttajansuojan toteutumisen kannalta on erittäin tärkeä ja keskeinen
elin, koska jos sieltä saadaan asioihin ratkaisuja, niin
silloin asioita ei tarvitse viedä tuomioistuimeen asti.
On ollut tarkoitus laajentaa kuluttajavalituslautakunnan toimivaltaa
koskemaan myös asuntojen vuokraamista ja arvopaperisijoittamista
koskevia asioita. Tätä laajennusta ei kuitenkaan
missään nimessä voida tehdä,
ellei tätä määrärahakysymystä kyetä ratkaisemaan,
joten nyt kuluttajavalituslautakunta elää niukoilla
varoillaan.
Arvoisa puhemies! Tässä on asioita, joista
uudelle oikeusministerille riittää varmasti haastetta.
Oikeusministeriön pääluokka yhteensä on niin
pieni, että siellä ei sisäisillä siirroilla
näitä kysymyksiä voida ratkaista, ja
toivottavasti ministeri on tutustunut valiokunnan mietintöön
ja myös tähän kohtaan tehtyihin määrärahalisäysesityksiin
ja vastalauseisiin. Niissä kaikissa on paljon asiaa. Toivottavasti
nämä pienemmät kysymykset, ehkä erityisesti
tämä vankeinhoitoa koskeva kysymys, saavat nykyistä paremmat
ratkaisut.
Vastalauseissa on esitetty lisämäärärahoja
oikeusministeriön pääluokalle sekä Vankeinhoitolaitokselle.
Vastalauseissa on erityisesti kiinnitetty huomiota vankien terveydenhuoltoon.
Vankiloissa on paljon ihmisiä, jotka tarvitsevat kipeästi
terveydenhuoltoa ja jotka ovat hyvin sairaita. Täällä on
keskusteltu sakkovangeista, jotka varmasti ovat yksi suomalaisen
yhteiskunnan köyhimmistä ja syrjäytyneimmistä ryhmistä. Heidän
terveydenhuoltonsa on kallista, koska he eivät todellakaan
ole kovin terveitä. Ylipäätänsä on
kannettu huolta uuden vankeuslain toteutumisesta ja siitä,
riittävätkö määrärahat
sen tavoitteiden toteuttamiseen.
Lisäksi määrärahaesityksiä on
tehty koltansaamen ja inarinsaamen kieliasiamiesten palkkaamiseen,
vakuutusoikeuksien määrärahoihin, tuomioistuinlaitokselle
ylipäätänsä ja myös
kuluttajavalituslautakunnalle.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa herra puhemies! Täällä jo
edellä ed. Sinnemäki toi hyvin esille sen, että tämän
pääluokan kohdalla hyvin vahvasti nousevat nämä vankeinhoidon
kysymykset esille ja kyllä tietysti myönteisesti
siinä mielessä, että suurin rahamuutos
koskee tätä vankeinhoitokohtaa, missä tarvekin
on suuri nimenomaan lisäresursointiin. Voi sanoa, että valtiovarainvaliokunta
mietinnössään nostaa hyvin nämä asiat
esille, siis sen kaiken, mitä rangaistusten täytäntöönpanon
toimintamenoihin tulisi sisällyttää.
Siellä hyvin tuodaan esille se, miten vankipaikkojen määrä suhteessa
vankien määrään on todella vaikea,
eli siitä seuraa suuri tilanahtaus, ja se on jo sellainen
pohja, että se vaikeuttaa nimenomaan sitä kaikkea,
mitä vankeinhoidolta edellytetään. Ja
tietenkin kysymys on myös tästä henkilökunnan
kuormituksesta ja jaksamisesta, ja siihenkin valiokunta on hyvin
kiinnittänyt huomiota.
Myöskin haluan sanoa kiitokset valiokunnalle siitä,
että ovat nousseet esille nämä vankiloissa olevat äiti—lapsi-osastot
ja niiden tilanne. Ehkä siitä vielä voisi
mennä pidemmälle ihan siihen, miten vankeinhoidossa
kaiken kaikkiaan nähdään se, että vankiloissa
meillä on entistä enemmän lapsia äitiensä kanssa — tietysti
pohja on se, että he ovat äitiensä kanssa
eli jos äiti on vankilassa, niin lapset saavat olla äidin
lähellä — mutta millä tavalla
nämä lapset huomioidaan siellä, mitä heille
tapahtuu, minkälaista asianmukaista hoitoa he saavat, mitä kaikkea
he tarvitsevat omaan kehitykseensä ja siihen äiti—lapsi-vuorovaikutukseen
ja aikuistumiseensa, miten resurssit riittävät,
koska kaiken kaikkiaan henkilöstömäärä vankiloissa
on riittämätön. Valiokunta on todennut
näin: "Valiokunnan mielestä olennaista on, voidaanko
näille lapsille turvata asianmukainen konsultaatio ja hoito,
jotta heillä olisi edellytykset selviytyä vankilan
ulkopuolisessa maailmassa. Myös heidän kotikuntiensa
tulee ottaa rahoitusvastuuta." Ja ehkä tässä erityisesti
näkisin sen, millä tavalla juuri kotikunta ja
sosiaalityö ja vankeinhoito tekevät yhteistyötä,
lastensuojeluviranomaiset ja sosiaalityön viranomaiset
näitten perheitten kanssa. Sitä tulisi mielestäni
resursoida.
Myöskin valtiovarainvaliokunta on hyvin ottanut esille
sen, että budjetointitapa, mikä tämän vankeinhoidon
kohdalla on, vaikeuttaa myös sitä suunnitelmallista
toimintaa vankeinhoidossa, sitä kehittävää toimintaa,
mitä kuitenkin edellytetään. Tämä on
mielestäni erittäin hyvä, että se on
tässä tullut esille.
Kristillisdemokraattien vastalauseessa nostamme esille myös
nämä rangaistusten täytäntöönpanon
toimintamäärärahat, menot, ja olemme
esittämässä sinne lisäyksenä 2 500 000
euroa nimenomaan kriminaalihuollon ennalta ehkäisevään
toimintaan. Näemme niin, että näin voitaisiin
ehkäistä ennalta yleensä vankimäärien
nousua, mutta myös monen vapautuvan vangin rikoskierre
voitaisiin katkaista tehokkailla tukitoimilla vapautumisen jälkeen.
Vankilan jälkeen siviilissä selvitäkseen
entinen vanki tarvitsee vankilassa aloitetun hoidon ja kuntoutuksen
jatkoa. Ja tietysti, niin kuin täällä tuli
esille, vankilassa ennen kaikkea täytyy entistä enemmän
kiinnittää huomiota vangin koko terveydentilaan
hyvin laajasti, sekä psyykkiseen, fyysiseen että sosiaaliseen,
ja tulee myös sitten miettiä, miten sitä kaikkea
toimintaa jatketaan vankilan jälkeen. Vain harvalla vangilla
on vapautuessaan työpaikka, ja useilta puuttuu myös vakituinen
asunto. Arkielämän perusasioiden kuntoon saattaminen
on edellytyksenä negatiivisen kierteen loppumiselle. Askel
takaisin rikolliseen elämäntapaan voi olla todennäköisempi kuin
myönteinen kehitys, ja näin ollen nimenomaan tähän
kriminaalihuollon ennalta ehkäisevään
toimintaan tulisi kiinnittää huomiota.
Oikeusministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Totuttelen uuteen budjetinkäsittelytapaan
ja tässä vaiheessa nyt sitten käytän
puheenvuoron, vaikka tarkoituksenani oli kuunnella hiukan pidempään
edustajien esityksiä ja näkökohtia valtiovarainvaliokunnan
mietintöön. Mutta totean jo tässä,
että kaksi edellistä edustajan puheenvuoroa käsittelivät
kyllä ihan keskeisiä asioita, mitkä koen
hallinnonalani ongelmiksi ja myös sitten sitä peilausta
vasten, mitä tietysti nyt valtiovarainvaliokunnan mietintöä vasten
voisin sanoa. Mutta tässä tapauksessa nyt sitten
totean muutaman kommentin tästä valtiovarainvaliokunnan
mietinnöstä.
Voin todeta näin, että kyllä ihan
alkajaisiksi on sanottava se, että tällä hallinnonalalla
resurssitilanne on tällä hetkellä kireä ja
näyttääpä säilyvän
edelleenkin. Tämä liittyy moneen mekanismiin ja
muun muassa siihen, mihinkä valtiovarainvaliokuntakin kiinnitti
huomiota, että tässä on näitä erilaisia
siirtyviä eriä ym. tämän kaltaisia
asioita.
Tuomioistuimissa joudumme vähentämään henkilöstöä.
Tietysti tässä heti tulee mieleen se, että tämä tarkoittanee
sitä, että se vaikeuttaa entisestään
käsittelyaikojen lyhentämistä nyt jo ruuhkautuneissa
oikeusistuimissa.
Selvä on se, että Vankeinhoitolaitoksessa määrärahojen
riittävyys on edelleen, kyllä minä näin
rohkenen sanoa, kriittisillä rajoilla, koska vankiluku
näyttää vielä ainakin nyt pysyvän
korkeana. Mutta tästä vankeinhoidosta totean sen, että Vankeinhoitolaitoksen
osalta kyllä on päästy parempaan tulokseen
kuin miltä tilanne näytti esimerkiksi hallituksen
budjettiriiheen tultaessa. Sanon näin, että tämä budjetti
sisältää erittäin kipeästi
kaivattua rahoitusta sekä Vankeinhoitolaitoksen pääomavuokriin
että vankeuslain toteuttamiseen, mikä nyt ensi
vuonna tulee voimaan, samoin kuin nyt köyhyyspaketin myötä vapautuvien
vankien selviytymisedellytysten parantamiseen, ja sitten tietysti
ovat, etten unohda, nämä lisäykset, mitä valiokunta
teki.
Tässä hallituksen kriminaalipoliittisten tavoitteiden
kannalta mielestäni merkittävä edistysaskel
on pitkään valmisteltu uusi rikosvahinkolaki. Tämähän
luo rikosvahinkojen korvausjärjestelmään
johdonmukaisuutta ja parantaa muun muassa väkivaltarikosten
uhriksi joutuneiden asemaa. Tässä on tietysti
todettava se, että tietysti tämäkin uudistus
ja myös monet muut oikeusjärjestelmän
kehittämiseen tähtäävät
uudistukset joudutaan, tosin valtiontaloudellisista syistä,
toteuttamaan hyvin niukoin lisäresurssein. Mutta suunta
on oikea, ja näen sen, että vaikka näitä vähillä resursseilla
toteutetaan ja vaiheittain toteutetaan, niin suunta on kuitenkin
oikea.
Saamelaisten kulttuurikeskuksesta: Minä voisin sanoa
näin, että tämä oli esillä nyt
tässä lisätalousarviossa, siis nyt minun
aikanani, ja siinä tuli esille, että saamelaisten
kulttuurikeskuksen arkkitehtikilpailu tulisi järjestää.
Kun tiesin sen, että tämä on tärkeä hanke,
ministeri Koskinen oli vienyt sitä eteenpäin,
ja läksin sitä selvittämään, mikä siinä on
nyt sitten tämä perusta ja pohja ja kenen kehyksistä ja
mitenkä tämä nyt sitten hoidetaan, siinä ilmeni
se, että arkkitehtikilpailua ei voi vielä järjestää,
ennen kuin muutama perusasia on selvitetty. Minähän
tulin siis siinä vaiheessa, kun itse asiassa lisäbudjetti
oli jo sisällä, ja tästä piti
vaan saada lisäperusteluita. Siinä tein näin,
kun oli epäselvää, kenen, opetus- vai
oikeusministeriön, hallinnonalalta tämä kulttuurikeskus
rahoitettaisiin pysyvästi, esimerkiksi toimintamenot jne.,
kenen kehyksistä se menee; näitä ei ollut
ratkaistu, ja kansliapäälliköt Sailas, Rissanen
ja Linna pohtivat tätä asiaa nyt. Tarkoituksena
on saada tälle ihan järkevät ja reippaat lähtökohdat.
Tästä syystä tietysti myös valiokunnan
kannanotot tähän asiaan ovat minusta hyvät. Tältä pohjalta
nyt sitten tämän kulttuurikeskuksen kohdalta edetään.
Tämä saamen kielen kielilain, 2004 alusta
voimaan tulleen lain, resurssitarve on tietysti tärkeä asia.
Nyt pitää arvioida sitten tämän
saamen kielilain toimivuus ensi vuonna annettavassa hallituksen
kertomuksessa, missä sitten käsitellään näitä maan
kielioloja. Kyllä minä lähden siitä, että tässä nyt
pitää sitten perusteellisesti pohtia nämä kääntäjäresurssit
ja lähivuosien kehittämis- ja muut linjat, mitä tehdään.
Näen tässä nyt sen paikan.
Tuomioistuinlaitoksesta: Oikeusministeriön talousarvioehdotushan
on laadittu pääosin annettujen menokehysten puitteissa,
niin kuin tietysti pitääkin. Jo tässä arviointivaiheessa
tai budjetintekovaiheessa kyllä oli näkyvissä se,
että budjettiin ehdotetun määrärahan
puitteissa pysyminen edellyttää henkilöstösäästöjä.
Tulosneuvottelujen jälkeen henkilöstömäärän
nettovähennys vuonna 2006 on nyt sitten tarkentunut 38
henkilötyövuoteen, ja näistä pääosa
on kohdistunut kyllä käräjäoikeuksiin
ja hovioikeuksiin. Mutta siitä täytyy olla iloinen,
että nyt syksyn lisäbudjetissa Helsingin hallinto-oikeuteen
ja vakuutusoikeuteen saatiin ruuhkanpurkurahaa. Tähän
saatiin yhteensä 14 henkilötyövuotta.
Pidän välttämättömänä sitä,
että me pääsemme näihin ruuhkahuippuihin
kiinni. Tässä voin vaan sen todeta, että jo
tällä tavalla päästään
nyt näitten käsittelyaikojen kimppuun, mutta sitten
ongelmana on se, että meillä on eri alueilla aivan
erilainen tilanne näissä käsittelyajoissa.
Tietysti, kun asiat ovat erilaisia sisällöltään
ja määrältään, niin
käsittelyajat ovat myös erilaiset. Näihin
kohtiin nyt siis hovioikeuksien, hallinto-oikeuksien ja käräjäoikeuksien
osalta on todella kiinnitetty ihan yksityiskohtaisesti huomiota
ja katsotaan, mitä näillä voimavaroilla
voidaan tehdä, ja erot ovat huomattavat.
Vakuutusoikeuteen lisättiin vuodelle 2006 myös
tämän syksyn lisätalousarviossa ruuhkanpurkumäärärahan
perusteella määräaikaista henkilöstöä muistaakseni
6 henkilötyövuotta ja siinä tehtiin tällaisia
tiimejä. Tavoitteena on nyt tietysti se, että tämä ei
jäisi pelkästään nyt ihan tällaiseksi
pieneksi huipuksi vaan tämä lisähenkilöstö on
tarkoitus palkata myös vuodeksi 2007. Tässä on
nyt tavoitteena se, että puretaan ruuhkia ja käsittelyaikoja
lyhennetään. Nämä käsittelyajat ovat
nyt noin 14 kuukautta, ja on arvioitu, että vuonna 2006
ne pienenevät. Mutta tavoitteista vielä olemme
jonkun verran kaukana.
Markkinaoikeudesta voisin todeta niin, että siellä on
myös asiakasmäärä kasvanut kaikissa asiaryhmissä mutta
ennen kaikkea nyt sitten näissä, mikä on
tällekin talolle tuttua, julkisia hankintoja koskevissa
asioissa siellä on todella huippu. Tässä pitää todeta
sellainenkin, että markkinaoikeuden käsiteltäväksi
tuli tässä vuoden alussa ihan uutena asiaryhmänä erilaisia Energiamarkkinaviraston
päätöksistä tehtyjä valituksia
lähes sata ja nämä tietysti aiheuttavat ihan
tällaisen huipun, jos näin nyt voi sanoa. Voisin
vaan sanoa, että vaikka nyt saatiin lisäresursseja,
asioita on tullut yhtäkkiä lisää ja
aivan uusia asioita, mikä tarkoittaa sitä, että markkinaoikeus
on todella ruuhkautunut. Nämä ovat sellaisia asioita,
joihin koko ajan joudumme kiinnittämään
huomiota.
Nyt kun näitä kehysehdotuksia on katsonut
ja näitä tehdään lisää tai
nyt käydään uudelleen niitä käsittelemään,
niin kyllähän näihin tietysti joudumme
esittämään lisää rahoja.
Mutta toisaalta sitten tässäkin nyt, kun teemme
näitä kehysmäärärahoja,
siinä on vastapuolella sitten se, kuinka säästämme
tuottavuustavoitteen nimissä henkilöstöä jne.
Minun käsitykseni on se, että keinot tämän
tilanteen hallitsemiseksi ja ennen kaikkea kansalaisten oikeusturvan
takaamiseksi edellyttävät todella voimakasta panostusta
myös koko tämän oikeusprosessin kehittämiseen
ja kaikkiin siihen liittyviin elementteihin ja tietysti myös
organisaation kehittämiseen. Siis tässä todella
täytyy katsoa kaikki keinot.
Ed. Sinnemäki otti esille kuluttajavalituslautakunnan
tilanteen. Sehän siirrettiin syksyllä nyt oikeusministeriön
hallinnonalalle, ja siellä on jo (Puhemies koputtaa) itse
asiassa 90-luvun alusta syntynyt asteittain hissun kissun ruuhka.
Nyt sitten todella, kun pitäisi tämän
toimialaa laajentaa, mikä olisi aivan järkevää,
olemme sitten sen tilanteen edessä, että lisäresursseja
emme ole saaneet, laajentaminen on ikään kuin
jäänyt ja lisää laajentamista
pitäisi tehdä. Siellä on erilaisia suunnitelmia
olemassa jo hallitusohjelmassa. Tämä on myös
ongelma. Tietysti on tarkoituksena se nyt, että seuraavan
vuoden budjettiin pitää saada tähän
määrärahoja, jos mielimme edes hallitusohjelmaa
toteuttaa.
Vankeinhoitolaitoksesta voisi todeta sen, että Vankeinhoitolaitoksen
toimintamenoihin ensi vuonna käytettävissä oleva
hallituksen talousarvioesityksen mukainen määräraha
on suurin piirtein yhtä suuri kuin nyt kuluvan vuoden tilinpäätösennuste,
kun tässä otetaan huomioon oikeushallinnon palvelukeskuksen
perustamisen vuoksi tehtävä määrärahasiirto.
Siis se määräraha menee suurin piirtein
samoihin. Tässä määrärahamitoituksessa
on otettu huomioon kasvaneesta vankimäärästä aiheutuneet
vankien ylläpitoon liittyvät kustannukset ja toisaalta
uuden vankeuslain toteuttamisesta alkuvaiheessa aiheutuvat kustannukset.
Voisi sanoa näin, että nämä ovat nyt
suurin piirtein oikeusministeriön alkuperäisen
ehdotuksen mukaisia.
Kun uusi vankeuslaki siis nyt ensi vuonna tulee voimaan, niin
tietysti toivon, että kaikki ne elementit, mitkä siihen
lakiin sisältyvät, eli aluevankilajärjestelmän
luominen, suunnitelmallisempi vankeusprosessi, rakenneuudistuksen
mukaiset henkilöstösiirrot, ennen kaikkea valvotun koevapauden
organisoiminen, kaikki tämän tyyppiset hankkeet
ikään kuin toisivat nyt sitten tehokkuutta ja
päästäisiin jonkunlaiseen tilanteeseen.
Nyt vankien päivittäiseksi keskimääräksi
on arvioitu noin 3 900. Lähtökohta on
se, että se hiukan alenisi vuonna 2006. Lähtökohta
on se, että tähän todella vaikuttaisivat
vuoden 2006 alussa voimaan astuvat sakon muuntorangaistusta koskevat
muutokset ja sitten juuri tämä uusi vankeushoitolaki
eli kaikki, mitä siihen liittyy, ne toimenpiteet. Tämä on
nyt sitten se lähtökohta, että näillä toimenpiteillä vankimäärä hiukan
alenisi.
Tässä valtiovarainvaliokunnan mietinnössä on verrattu
tätä nykyistä vanki- ja vankipaikkamäärää 1980-luvun
loppuvuosiin, jolloin vankeja oli suurin piirtein yhtä paljon
kuin nykyisin. Minä en tiedä, tuliko tämä esille
asiantuntijakuulemisessa, mutta kun tällaisia vertailuja
tehdään, niin on tarpeen ottaa huomioon vankipaikkojen
määrittämisessä käytettävien
standardien määritysperusteiden muutokset. Tässä on
sellainen elementti takana, että kun vankipaikkojen määrää vahvistetaan
esimerkiksi yhden hengen selleiksi ja niitä määritetään
nykyisin, siis näitä sellejä, jotka nyt
ovat yhdellä hengellä, niin nämä ovat olleet
1980-luvulla kahden hengen sellejä, eli suurin piirtein
kuitenkin voisi sanoa, että tilanahtaus ei ole lisääntynyt
siihen vertailukohtaan 1987, jos arviointiperusteena käytetään
vankiloiden asunto-osastojen neliömetrimäärää vankia kohti.
Mutta minä sanon tähän tietysti ihan
painokkaasti sen, että näistä muuttuneista
standardeista ja laskentatavoista tai mitoitusperusteista huolimatta
vankiloiden ylimajoitus on huomattava ja se on tällä hetkellä todellinen
ongelma. Tästä syystä minä ja
oikeusministeriö olemme tietoisia siitä, että aiempaa
suuremman vankimäärän vuoksi henkilökunnan
niukkuus koetaan vankiloissa todella suurina ongelmina. Kyllä näin
on, niin kuin täällä viitattiin näissä puheenvuoroissa, että tulevien
vuosien suurimpia haasteita on välttämättömien
henkilöstötarpeiden ja valtion henkilöstötarpeen
vähentämistä koskevien yleisten tavoitteiden
yhteensovittaminen. (Puhemies: 15 minuuttia!)
Totean vielä sen, että olin todella iloinen
siitä, että valiokunta kiinnitti huomiota Hämeenlinnan vankilan äiti—lapsi-osaston
toimintaan. Voin sanoa näin, että me olemme käynnistämässä tutkimusta
lasten sijoittamisesta ja tähän liittyvistä ongelmista
ja kehittämistarpeista.
Viittaan vielä siihen, arvoisa puhemies, että valiokunta
kiinnitti aivan oikein huomiota siihen, että Vankeinhoitolaitoksen
toimintamenoja on viime vuosina jouduttu toistuvasti kattamaan lisää talousarvioon.
Tähän on nimenomaisena syynä ollut tämä vankimäärän
kasvu, ja tällä tavalla olemme joutuneet sitten
tätä tilannetta paikkaamaan.
Vielä lausun iloni siitä, että kun
hallituksen talousarvioesitykseen sisältyi tämä 750 000
euroa vankien vapautumiseen liittyvien tukitoimien ja päihdeongelmien
hoitamiseen, niin nyt tämä ehdotus, mitä valtiovarainvaliokunta
teki tämän miljoonan euron lisäyksestä tehostaviin
toimiin, on todella tarpeellinen.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan puhemies Paavo Lipponen.
Petri Salo /kok (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Oikeusministeri Luhtanen kävi
läpi oman hallinnonalansa kipupisteitä, ja nämä samat
kipupisteet on annettu paljon terävämmin myöskin
lakivaliokunnan lausunnossa, jonka se antoi valtiovarainvaliokunnalle.
Täytyy tietenkin sanoa, että tämä oikeusministeriön
hallinnonala on rahoiltaan pieni, mutta niillä on äärimmäisen
suuri merkitys myöskin kansalaisten oikeusturvalle. Niillä on
myöskin merkittäviä vaikutuksia esimerkiksi
taloudellisten menetysten kautta silloin, kun tuomioistuimet ja
hallintotuomioistuimet eivät toimi moitteettomasti. Te myönsitte
puheenvuorossanne äsken, että ruuhkautuneisuutta
on ollut ja ruuhkautuneisuus edelleen jatkuu. Valitettavasti vain
valtiovarainvaliokunta ei osoita missään vaiheessa
lisää rahaa ja voimavaroja, kuten tarvittaisiin
jo tulevaksi vuodeksi tuomioistuimiin ja hallintotuomioistuimiin.
Yhdytään näkemyksiin, muttei anneta rahaa.
Sen johdosta olemme myöskin tehneet tältä osalta
2 miljoonan euron lisäyksen esitykseen.
Puhemies:
Edustajille tiedoksi: Tämän debattivaiheen
vastauspuheenvuorojen jälkeen on tarkoitus keskeyttää keskustelu
pääluokasta 25 ja sen jälkeen välittömästi
jatkaa pääluokan 26 keskustelulla, ja myöhemmin
jatketaan pääluokan 25 keskustelua.
Esa Lahtela /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tässä valiokunnan
mietinnössä on puututtu myös tähän
valitusaikojen pituuteen. Esimerkiksi vakuutusoikeudessa ilmeisesti
on joku 14—15 kuukautta valitusaikojen kesto, ja sehän
on oikeusturvan kannalta kestämätön tilanne,
kun miettii ihmistä, joka taistelee jostakin, mistä hyvänsä,
onko se eläke- tai joku tapaturmatapaus, ja saa odottaa
pitkästi yli vuoden, ennen kuin sieltä tulee mitään
päätöstä, ja kun se vielä lisäksi
sitä ennen on jo käynyt jonkun toisen valitusasteen
siinä aikaisemmin, niin saattaa mennä kaksi kolme
vuotta aikaa, ennen kuin tulee päätös.
Kyllähän tämän tyyppinen pitäisi
saada jotenkin ratkaistua siten, jotta viimeistään,
kun tämmöinen kielteinen päätös
on tullut, josta henkilö valittaa, pitäisi puolessa
vuodessa saada ratkaisu noin kohtuudella. Tähän
odottaisi, että siihen pitää vaan puuttua.
Kyllä kai se ainut temppu on, että siellä on
enemmän ihmisiä tai sitä menettelyä katsotaan,
millä tavalla se saadaan nopeammaksi, mitä tällä hetkellä on.
Reijo Paajanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Puutun tuohon vankiloitten ongelmaan. Tällä hetkellä tilat
monessa vankilassa, niin kuin hyvin tiedämme, ovat todella
rajalliset. Esimerkiksi tuolla kaakkoisessa Suomessa sijaitsevassa
Konnunsuon vankilassa on 195 vankipaikkaa ja siellä on
285 vankia. Se on täysin epäinhimillinen tilanne.
Siellä on sellejä, joissa ei ole edes wc:tä,
ja niissä on kolmekin vankia, ja he joutuvat tarpeensa
tekemään yöaikaan käytäville
tai mihin voivat tehdä sen. Näitä lisäresursseja
on kertakaikkisesti saatava lisää. Tämä kikkailu
lisätalousarviolla vankeinhoidolle on lopetettava.
Astrid Thors /r(vastauspuheenvuoro):
Värderade herr talman, värderade minister!
Jag skall bara fästa uppmärksamhet vid personalsituationen
vid domstolarna. Jag kan som en sidoanmärkning konstatera
att om man ser på de konkreta prioriteringar som lagutskottet
hade gjort så stämmer de nog inte riktigt överens
med det som finansutskottet kom med i sitt betänkande.
Särskilt när det gäller domstolarnas
personresurser så säger lagutskottet i sitt yttrande
till finansutskottet att det kommer vi att ta ställning
till senare.
Vi är helt övertygade om att de ramar som är angivna
för justitieministeriet fram till 2011 inte är
förenliga med målsättningarna att förbättra medborgarnas
rättsskydd och förkorta tiderna. Jag tror att
vi är många som är övertygade
om att skulle den här slakten av tjänster gå ut över
justitieministeriet så, som det preliminärt har
sett ut, klarar man inte de målsättningar som är
viktiga med tanke på rättsskyddet. Lagutskottet
kommer att återkomma till den frågan i början
av nästa år.
Jag vill också fästa uppmärksamhet
vid att statsrevisorerna igår fäste uppmärksamhet
vid ekonomisk brottslighet och vid att åklagarnas situation
inte heller har åtgärdats.
Arvoisa puhemies! Arvoisa ministeri! Oikeastaan lakivaliokunta
sanoi lausunnossaan, että palaamme tähän
henkilöstömitoitukseen, mitä tulee tuomioistuinlaitokseen,
ensi vuoden alussa. Olemme vakuuttuneita siitä, että periaatetta
kaksi pois, vain yksi sisään ei voida toteuttaa
tuomioistuinlaitoksen osalta, ja siihen tullaan palaamaan. Lakivaliokunta
ei ole hyväksynyt näitä henkilöstöraameja
sen osalta, vaan siihen tullaan palaamaan.
Haluaisin myös kiinnittää huomiota
siihen, että kun mietitään talousrikollisuutta,
pitäisi olla viisi poliisia suhteessa yksi syyttäjä,
mutta tämä ei ole toteutunut. Se haittaa koko
hallituksen ohjelmaa talousrikollisuutta vastaan. Valitettavasti tähän
ei vielä ole tullut korjausta.
Raimo Vistbacka /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Eilen todettiin hallituksen taholta,
että menokehykset ovat hyvä asia. Varmasti toisaalta
on, mutta nyt on nähty, mihinkä oikeusministeriön
osalta tilanne on johtanut: henkilöstöä joudutaan
vähentämään, jutut pitkittyvät,
oikeusturva heikkenee. Tarkoitukseni oli puheenvuorossani tarkemmin
käsitellä yksityiskohtaisesti nimenomaan tätä ongelmakenttää, mutta,
arvoisa puhemies, tässä yhteydessä toteaisin
sen, että jos Euroopan ihmisoikeustuomioistuimesta harva
se kuukausi rupeaa tulemaan tuomioita Suomen valtiolle, niin ...
Minä itse joudun sanomaan sen, että sisällä on
eräs kysymys, ja jos siihen ei tule tyydyttävää vastausta,
niin kanteluteitse on pakko lähteä tukemaan oikeusministeriä siinä,
että henkilöstöä on saatava
riittävästi.
Arvoisa puhemies! Ymmärrän ongelman ruuhkahuippujen
purkujen osalta, mutta se, että jos on tilapäinen
henkilöstö siinä muutaman kuukauden tai
loppuvuoden, niin se panee herättämään,
arvoisa puhemies, (Puhemies koputtaa) sanon herättämään,
oikeusturvakysymykset, jos ei ole riittävää asiantuntemusta.
Anneli Kiljunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vankien tilanne on tällä hetkellä erittäin
vaikea eri puolella Suomea, ja käyttöaste on esimerkiksi,
kuten täällä on aikaisemmin sanottu,
Vantaalla 160 prosenttia ja Konnunsuon vankilassa 140 prosenttia.
Vankien tilanne on siinä mielessä ongelmallinen,
että siellä on hyvin paljon päihdeongelmaa,
mielenterveysongelmaa, perheongelmaa ja ihmissuhdeongelmia ja henkilöstö ei
pysty tällä hetkellä keskittymään mihinkään
muuhun kun arjesta selviytymiseen, turvallisuuteen ja päivittäisiin
kysymyksiin. Kysyisin ministeriltä, onko tällä hetkellä hallituksessa
valmisteilla lisää tukea ja resursseja ennen kaikkea
vankien kuntouttamiseen ja siihen, että kun he palaavat
siviilielämään, niin vankilaan takaisin
palaaminen ei toteutuisi niin herkästi.
Oikeusministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Minä olen täysin samaa mieltä kuin
valiokunta siitä, että lisäbudjettimenettely
ei ole hyvä. Tämähän on pitkäjänteistä toimintaa,
ja siitä syystä tällainen menettely ei
ole myöskään hyväksyttävää.
Mutta se, miksi nyt totesin, että olen todella tyytyväinen
lisäbudjetteihin, jotka nyt on tänä syksynä täällä hyväksytty,
on se, että hallinto-oikeuksiin saimme ruuhkahuippujen
purkamiseen 14 henkilötyövuotta ja sitten erittäin
tärkeänä juuri näitten tavallisten
kansalaisten oikeusturvakysymysten kannalta vakuutusoikeuksiin 6
henkilötyövuotta. Siis nämä ovat
nyt äkkiseltään tehtyjä ruuhkien
purkamiseen tarkoitettuja virkoja, mutta näin nämä välttämättöminä tässä tilanteessa,
kun tulin suurin piirtein siinä vaiheessa, kun ensimmäisen
lisäbudjetti oli annettu. Tarkoituksena on nyt tietysti
jatkaa tätä toimintaa seuraaviin budjetteihin.
Tämä budjetti oli täällä sisällä jo,
(Puhemies koputtaa) ja tarkoituksena on edetä näin.
Vankila-asiasta voisin sanoa näin, että meillä laaditaan
parhaillaan uutta investointiohjelmaa. Meillä nimenomaan
luodaan parhaillaan uuden vankeinhoitolain pohjalta aluevankilajärjestelmää ja
tähän liittyen meillä valmistellaan vankilainvestointiohjelmaa
eli sitä tärkeysjärjestystä. Totta
kai siellä tälläkin hetkellä on
jo olemassa sellainen, mutta tämä uusi laki tuo
vielä uusia näkökohtia tähän
tilanteeseen. Resursseja näihin menee, mutta asia on joka
tapauksessa tärkeä. Siitä syystä vielä korostan,
että sekä lakivaliokunnan että valtiovarainvaliokunnan
näkökohdat ovat juuri niistä keskeisimmistä ongelmakohdista
tehdyt ja aikaansaadut, ja toivon, että päästään
siltä pohjalta myös eteenpäin.
Puhemies:
Pyydän anteeksi arvoisilta kollegoilta keskustelutilannetta.
Sisäministeriön ministerit eivät ole
saapuneet tänne sovittuna aikana, joten jatkamme pääluokan
25 keskustelua.
Astrid Thors /r:
Värderade talman, värderade ministrar! Det
här var ett gott besked att vi kan fortsätta här.
Jag vill som sagt starta med det att vi den här veckan
har fått på våra bord den blå berättelsen, Statsrevisorernas
berättelse, med den ekonomiska brottsligheten i en central
del. När lagutskottet tittade på budgeten kunde
vi konstatera att man hade ökat polisresurserna med 1,5
miljoner euro för att åtgärda den ekonomiska
brottsligheten men åklagarväsendet hade bara fått
100 000 euro till. Det vill säga 200 000
saknas om vi skall nå det här målet,
5 poliser per 1 åklagare, för att föra
fram handläggningen i den ordning som behövs.
Här är jag mycket ledsen över att
man inte kunde nå detta mål om tillägg,
och jag hoppas att det ändå skall kunna åtgärdas
på något sätt under de närmaste åren.
Vi har under många år talat om att åklagarna
går över till andra sysslor för att arbetet är
så tungt, formellt har åklagarna kunnat upprätthålla
statistiken på avgjorda ärenden med följden
att de svåra ärendena har flyttats framåt.
Elikkä hallituksella on ohjelma taloudellista rikollisuutta
vastaan ja poliisimäärärahoja on lisätty
tämän johdosta 1,5 miljoonaa, mutta syyttäjälle
vain 100 000 euroa. Kun kuitenkin tarvitaan yksi syyttäjä viittä poliisia
varten esimerkiksi taloudellisessa rikollisuudessa, olisi tullut
lisätä rahaa vielä syyttäjätoimiin.
Tiedämme sen syyttäjäpaon. He lähtevät
poliisitehtäviin, koska heidän työnsä on
niin raskasta ja osittain aliarvostettuakin.
Haluaisin myöskin kiinnittää huomiota
uuteen seikkaan, joka on ollut jonkin verran Pääkaupunkiseudun
lehdissä. Nimittäin tämä niin sanottu
näringsförbud, tämä toimintakielto,
joka joskus taloudellisen rikollisuuden yhteydessä langetetaan
tuomioistuimissa, sitä kierretään nykyään
toimimalla Virossa. Olen esittänyt kysymyksiä noin
epävirallisesti eri ministeriöille, onko heillä keinoa
tällä hetkellä jotenkin valvoa tätä,
ettei sitten kierretä sillä tavalla, että toimitaan
Virossa tästä toimintakiellosta huolimatta ja tarjotaan
palveluja Suomessa. Toivoisin, että oikeusministeri muiden
ministerien kanssa keskustelisi tästä asiasta
Viron kollegojen kanssa tai että me harkitsisimme yhteisiä toimia
EU-jäsenten piirissä tämän osalta.
I replikskiftet pratade jag lite om domstolarna och jag tror
att det behövs inte så mycket tillägg till
det. Jag vill bara konstatera att jag för någon dag
sedan träffade en ledamot vid Helsingfors hovrätt
som hade varit i tjänsteutbyte i Göteborg. Hon
sade att det var en fantastisk situation som rådde där.
Man kallade in äldre domare som i praktiken på ett
mycket förmånligt sätt avgjorde ärenden
när ordinarie domare var sjuklediga eller tjänstlediga,
så kallade seniordomare, som man också kunde använda
i våra situationer.
Niin kuin muistaakseni ed. Vistbacka totesi, elikkä jos
tilapäistä henkilökuntaa palkataan, sillä ei
ole samaa tehokkuutta ehkä kuin näillä seniorituomareilla.
Se olisi yksi tapa edetä.
När det gäller konsumenternas ärenden
så vet vi att regeringen har tillsatt ytterligare en utredning
för att fundera på grupptalan, ryhmäkanne. Jag
hoppas att vi kan analysera läget kyligt och lugnt och
fundera på vilken ekonomisk åtgärd som är
viktigare — att förbättra konsumentklagonämndens
ställning och därmed ge en stor majoritet av konsumenter
bättre rättigheter, för tre fjärdedelar
av konsumentklagonämndens rekommenationer iakttas, eller
att inrätta grupptalan som ekonomiskt kan vara ganska svår
för staten och vars ekonomiska konsekvenser vi kanske inte
känner till.
Inrättar vi grupptalan måste staten vara
beredd på att förlora också ganska betydande
summor och vem skall i så fall i det skissade systemet
stå för de kostnaderna, samtidigt som vi har andra
mekanismer som till stor del kan fylla det som grupptalan skulle
medföra enligt de skissade modellerna.
Haluaisin todellakin, kun sitten saamme taas uuden ryhmäkanneselvityksen,
tällaisen taloudellisten vaikutusten arvioinnin, että me
arvioimme, minkälaisia hyötyjä kuluttajille
saamme toisaalta siitä tai siitä, että lisätään
kuluttajavalituslautakunnan resursseja, koska jos ryhmäkanne tulee,
meidän on myöskin varauduttava siihen, että valtio
joskus voi menettää ja kuka korvaa niitä menetyksiä tai
niitä korvauksia, mistä se otetaan.
Vidare är det bra att samernas situation har uppmärksammats.
Jag vill konstatera att vi här i riksdagen hade glädjen
att få se många samiska barn i vackra kostymer
igår och vi kan notera att vi har säkert nåtts
av ryktet att Rundradions förvaltningsråd har
reserverat medel så att vår Rundradio kan delta
i samnordisk produktion av barnprogram på samiska. Det
tror jag att känns som ett viktigt steg framåt,
sagt så här vid sidan om justitieministeriet,
men i alla fall i anknytning till dess förvaltningsområde.
Lopuksi, vankeinhoidosta puhuin viime vuonna. Moni on siitä pitkään
puhunut tänä vuonna. En puhu siitä sen
enempää. Se on myöskin oikeusvaltion
mitta, että vankeinhoito hoidetaan asianmukaisella tavalla.
Mutta haluamme edelleen kiinnittää huomiota
siihen, että kun eduskunta nopeassa tahdissa hyväksyi
rikosvahinkolainsäädännön, meille
sanottiin sen hyväksymisen yhteydessä, että lisäresurssit,
joita siihen tarvitaan, otetaan oikeusministeriön niin
sanotun budjettiraamin ulkopuolelta. Tässä on
pitäydyttävä, ja toivotamme ministeriölle
parhainta menestystä sen asian hoitamisessa. Meillä on
kansainvälisesti hyvä julkinen rikosvahinkokorvausjärjestelmä ja
sitä voidaan edelleen parantaa, muttei niin, että esimerkiksi viedään
tuomioistuinlaitoksen tai vankeinhoidon resursseja, vaan se on hoidettava
näiden raamien ulkopuolella.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Oikeusministeri omassa puheenvuorossaan
käsitteli aika perusteellisesti minun mielestäni
niitä ongelmakohtia, joita itse aioin ottaa tässä esille,
ja ehkä joihinkin kohtiin myös siltä osin puutun.
Mutta ensiksi haluan lähteä liikkeelle syyttäjälaitoksen
osalta näistä perusteluista, jotka ovat budjetissa,
ja tästä olen aikaisemminkin jo edellisen oikeusministerin
kanssa hieman sanaillut, eli siitä tavasta, jolla oikeusministeriö on
lähtenyt viemään vahvistetun kihlakuntajärjestelmän ikään
kuin "jatkouudistusta" ja niitä, joita kutsutaan kehittämishankkeiksi.
Itse olen vakuuttunut siitä, että se on vastoin
eduskunnan tahtoa.
Sisäasiainministeriön hallinnonalalla viime eduskuntakaudella
silloinen sisäministeri Itälä yritti
kaksi eri kertaa viedä tämän suuntaisia hankkeita
eteenpäin — koska sillä puolella nämä on
lainsäädännössä määritelty,
mikäli olen ymmärtänyt oikein — ja
eduskunta tyrmäsi. Toisella kertaa se palautettiin, mikäli
muistan oikein, ja toisella kertaa hallintovaliokunta sattui unohtamaan
sen laatikkoon. Tältä osin minun henkilökohtainen
käsitykseni on se, että eduskunnan tahto oli,
että silloin kun kihlakuntauudistus annetaan, silloin harkitaan
koko sen järjestelmän kehittämistä edelleen.
Olen, arvoisa puhemies, vakuuttunut siitä, että monella
muullakin kansanedustajalla on sama käsitys tästä asiasta
ja myöskin syyttäjäkunnassa on tämän
suuntaisia ajatuksia, mikäli olen ymmärtänyt
heidät oikein.
Arvoisa herra puhemies! Ihan lyhyesti sitten näihin
muutamiin asioihin, joihin myös ministeri osittain puuttui.
Kun kaikki tiedämme, että oikeusturva heikkenee,
juttujen käsittelyajat pitkittyvät niin rikospuolella,
jos lähdetään syyttäjästä korkeimpaan
oikeuteen saakka, joka paikassa on henkilöstövajetta,
kuin myös siviiliprosessipuolella, ja nyt kun ministeri
totesi, että 38 henkilötyövuotta joudutaan
näitten kehysten johdosta vähentämään,
ihmettelen vaan niitä kauniita toiveita ja esityksiä,
joita täällä budjettikirjassa esitetään
nopeasta, sujuvasta juttujen käsittelystä, oikeusturvan
lisääntymisestä jne. Minä en
voi valitettavasti ymmärtää sitä.
Ei missään oikeusjärjestelmässä taikka
laitoksessa yksi ihminen pysty tekemään enempää,
jos yritetään viedä kunnolla ja oikeusturvan
kannalta järkevällä tavalla asioita eteenpäin.
Niin kuin itse totesin vastauspuheenvuorossani, johon ed. Thors
omassa puheenvuorossaan myös viittasi, on oikein ja hyvä ja
kannatettavaa se, että ruuhkia puretaan, mutta itse aina
epäilen sitä ja moni kansalainen silloin, kun
tällainen asia tulee esille, että silloin kun
ruuhkahuippuja otetaan purkamaan joku tai joitakin henkilöitä, niin
hyvin harvoin saattaa olla sellaisia henkilöitä,
joilla on sitä käytännön kokemusta,
koska vaatii aika pitkän aikaa, ennen kuin pääsee
määrätyn hallinnonalan juttuihin niin
sanotusti sisälle. Myöskin budjetin perusteluissa
ja valiokunnan mietinnön eräissä kohdissa
korostetaan, ja Valtiontalouden tarkastusviraston kertomuksessa
erityisesti, sitä, että on erityisosaamista, ja
sitä tietysti vaaditaan näissä erityistuomioistuimissa.
Arvoisa puhemies! Kun aika loppuu, totean tässä lopussa
vaan esimerkiksi markkinaoikeuden osalta, että tällä hetkellä,
kun aikaisemmin julistettiin sitä, että kuusi
kuukautta on se maksimiaika, niin nyt on käynyt ilmi näiden
ruuhkien johdosta, että kyllä eräitten
juttujen osalta tilanne on se, että asiakkaat eivät
saa lainkaan oikeusturvaa, esimerkiksi kuntien ilmoitusten osalta. Jos
toinen lehti lähtee valittamaan ja jos vielä joka
vuosi tehdään näitä julkisten
ilmoitusten päätöksiä, mihin
lehteen ne laitetaan, niin silloin on se tilanne, että siinä kalliimmassa
lehdessä ne pyörivät koko ajan siitä huolimatta,
että valtuusto on tehnyt valinnan toisen lehden hyväksi.
Eli tässä tulee liian monia tällaisia
epävarmuustekijöitä siltä osin,
että oikeusturva toteutuisi. Nyt kun Euroopan ihmisoikeustuomioistuin
on antanut eilen juuri tuomion taas Suomelle, onko tilanne niin,
että kehyksiä ei voida muuttaa, vaan tässä itse
kunkin on lähdettävä vaan Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen
kautta hakemaan ministerille tukea sille, että lisää pitää saada
rahaa?
Oikeusministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Ed. Thorsille toteaisin sen, että tämä liiketoimintakieltoasia
on konkreettisesti esillä nyt tässä periaatepäätöksessä,
jota valtioneuvosto valmistelee talousrikosten torjunnasta, ja ilman
muuta siihen liittyvät Viro ja muutkin lähialueet.
Tämä valmistelutyö tehdään
siinä yhteydessä.
Sitten kun myös ed. Vistbacka viittasi näihin kehyksiin,
näinhän se on tietysti, että asia ei
etene, jos emme voi paisuttaa kehyksiä. Tässä on kaksi
tapaa, joko rationalisoida tai rationalisoida ja tehostaa, ja siinä tehdään
kaikki, mitä voidaan. Mutta nyt tässä kävi
jo todella näin, mihin ed. Thors viittasi, että rikosvahinkolain
yhteydessä tämä määräraha,
millä tämä laki nyt toimeen laitetaan,
tuli kehysten ulkopuolelta. Siitä on valtiovarainministeriön
sana, koska muutenhan lakia ei olisi voitu antaa, ja sitä pidettiin
tarpeellisena. Ei se ole iso summa — muistaakseni se oli
noin 3 miljoonaa euroa — mutta kuitenkin sillä vahingonkorvausjärjestelmällä pääsemme
toteuttamaan tätä lakia.
Vielä sanon näistä ruuhkahuippuviroista.
On juuri näin. Kun ne tiimit työskentelevät,
ne oppivat työtapansa ja muuta. Tarkoitus on nimenomaan,
että esimerkiksi vakuutusoikeuksien kohdalla erityisesti,
mitkä ovat nyt näitä keskeisimpiä ongelmakohtia,
pyrin siihen, että nämä työryhmät
voisivat jatkaa eteenpäin tässä asiassa,
koska asianlaita on todella niin, että tässä on ihmisten
oikeusturva uhattuna. Kyllä minä myös tämän
asian näen sillä tavalla.