Sisäasiainministeriön hallinnonala 26
jatkuu:
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Palaamme tosiaan sisäasiainministeriön hallinnonalaan.
Haluan tässä yhteydessä ottaa kantaa
ainoastaan kahteen asiaan, poliisien tilanteeseen Suomessa sekä Rajavartiolaitos-kysymykseen.
Arvoisa puhemies! Olen huolissani poliisin toiminnan rahoituksesta,
vaikka menopaineita helpottaa talousrikostorjunnan lisärahoitus
ja EU-puheenjohtajakaudesta aiheutuviin menoihin varattu erillisrahoitus.
Kokemukseni tulevat lähinnä Kaakkois-Suomesta.
Uusi paikallispoliisin rahanjakomalli on aiheuttanut ongelmia ja hämmennystä.
Esimerkiksi Etelä-Karjalassa tilanne ensi vuodelle näyttää huolestuttavalta,
kun rahaa on jaossa aikaisempaa vähemmän. Samalla
poliisin työ ei ole vähentynyt vaan päinvastoin.
Etelä-Karjalan ja Kaakkois-Suomen asema rajan läheisyydessä tuo
jo moninaiset lisätyöt muun poliisitoiminnan lisäksi.
Alustavien tietojen mukaan Lappeenrannassa olisi vähennystä jopa
11 virkaa vuonna 2006. Vähennystä tapahtuisi myös
Kotkassa sekä Imatralla. Vastaava tilanne olisi kaikissa
Etelä-Suomen poliisilaitoksissa. Tämä johtaa
luonnollisesti muun muassa siihen, että avoimeksi tulevat
virat jätetään täyttämättä ja
muitakin suoraan palvelutasoon vaikuttavia ratkaisuja joudutaan
tekemään.
Ministeri Rajamäki on ilmoittanut asettavansa tavoitteeksi,
että poliisien määrä säilyisi
vuoden 2002 tasolla. Näillä ratkaisuilla, joita
nyt on kaavailtu, oltaisiin kuitenkin kääntymässä huonompaan
suuntaan, alle vuoden 2002 tason. Ministeri Rajamäki selvitti
tänä päivänä meille
tilannetta, jonka takia tilanne todennäköisesti
selkiytyy myöhemmin, mutta tämän tyyppinen
tilannearvio on tällä hetkellä kentällä.
Ministeri Rajamäki lisäsi ansiokkaasti poliisikoulutuksen
aloituspaikkoja. Tavoitteena on ollut säilyttää poliisien
määrä nykyisellä tasolla. Nyt
kuitenkin suuri osa tällä hetkellä valmistuneista
poliiseista on tietojeni mukaan vailla työtä.
Tämän lisäksi määräaikaisissa
tehtävissä olevien poliisien työsuhteita
ei voida jatkaa. Näin ollen myös he jäävät
työttömiksi. Tilanne näiltä osin
on vaikea.
Budjetin selvitysosan taulukoiden mukaan muun muassa rikosten
kokonaismäärä samoin kuin henkeen ja
terveyteen kohdistuneiden rikosten määrä laskee
ensi vuonna. Tämä on hyvä tavoite. Väkivallan
ja rikollisuuden ehkäisemiseen tarvitaan laaja-alaisia
toimia, jotta nämä tavoitteet voidaan saavuttaa.
Arvoisa herra puhemies! Lappeenrannan poliisilaitoksen tila-
ja kiinteistökysymys on ollut esillä jo vuosia.
Nykyiset kahteen rakennukseen sijoittuvat toimitilat ovat ahtaat
eivätkä ne vastaa poliisin toimitiloille asetettuja
turvallisuus- ja laatuvaatimuksia. Tämän lisäksi
poliisilaitos on epätarkoituksenmukaisella paikalla keskellä kaupunkia,
ahtaasti vain muutaman metrin päässä kaupungintalosta
ja kansalaistorista. Poliisilaitoksen sijainti on yleisen turvallisuuden
kannalta erittäin huono.
Vapautensa menettäneiden säilytystilat eivät täytä kansainvälisiä Euroopan
neuvoston cpt-komitean edellytyksiä. Myös sosiaali-
ja poliisitoimen yhteistyön kehittämiseen tarvittaisiin
tarkoituksenmukaisemmat tilat. Siitä, kun poliisin tilat ovat
valmistuneet, on henkilöstön määrä noussut 30
prosentilla, poliisikoirien määrä viisinkertaistunut
ja virka-autojen määrä yli kaksinkertaistunut.
Tilat ovat yksinkertaisesti liian pienet.
Tiedän, että ministeriössä valmistellaan
parasta aikaa eri poliisitalokiinteistöjen prioriteettilistaa.
Tiedän myös, että vaikeita ongelmia on
eri puolilla Suomea. Lappeenrannan poliisitalon vuokrasopimus päättyy
vuonna 2007. Tarvitsisimme päätöksiä ainakin
vuokrakustannusten noususta, jotta tulevaisuuden poliisitaloon liittyvä suunnittelu
voitaisiin käynnistää oikeassa aikataulussa.
Arvoisa puhemies! Olen huolissani myös Rajavartiolaitoksen
määrärahavähennyksestä.
Tässä yhteydessä haluan jälleen
kiittää ministeri Rajamäkeä Immolan
Rajavartiolaitoksen varusmieskoulutuksen säilyttämisestä Imatralla.
Tällä ratkaisulla tuetaan ennen muuta Kaakkois-Suomen
Rajavartiolaitosta sekä siellä olevaa rajaturvallisuustoimintaa.
Nyt huoleni liittyy Rajavartiolaitoksen toimintamäärärahojen
riittämättömyyteen. Aivan kuten mietinnössä todetaan, vuosina
2004 ja 2005 eduskunta myönsi 3,4 miljoonan euron tasokorotuksen.
Eduskunta edellytti myös, ettei kyseessä ollut
kertaluontoinen määrärahalisäys
vaan pysyvä tasokorotus vuoteen 2008 saakka. Oletin, että edellisinä vuosina
ollut menettelytapa, että eduskunnan täytyy aina
palauttaa edellä mainitut määrärahat
budjettiin takaisin, rauhoittuisi, mutta ei. Nyt hallitus on esityksessään
pienentänyt jälleen toimintamäärärahoja
1,3 miljoonaa euroa. Valtiovarainvaliokunta on kuitenkin jälleen
kerran mietinnössään ottanut kantaa asiaan
ja palauttanut puuttuvan määrärahan eduskunnan
tahdon mukaisesti. Suuri kiitos siitä valiokunnalle ja
ministeri Rajamäelle.
Tietooni on tullut, että uusi palkkausjärjestelmä on
tuonut erilaisia haasteita Rajavartiolaitoksen määrärahojen
riittävyyteen. Mitä se tarkoittaa rajatoiminnalle?
Toivoisin, että uuden palkkausjärjestelmän
avulla voisimme vahvistaa entisestään rajavartijoiden
osaamista ja siihen liittyvää tehtäväkuvaa.
Rajaturvallisuus on osa kansainvälistä mutta myös
sisäistä turvallisuutta. Maailmanlaajuinen kehitys
näkyy rajalla sekä huonoissa että hyvissä asioissa.
Rajatoiminnan tulisi olla aina askeleen edellä esimerkiksi
kansainvälistä rikollisuutta. Tämä vaatii
jatkuvaa koulutusta ja siten myös rajavartijoiden osaamisen
parantamista ja eri tehtäväkuvien selkeyttämistä.
Tämän tulisi näkyä myös
uudessa palkkausjärjestelmässä.
Arvoisa herra puhemies! Vielä lopuksi: Haluan kiittää valiokuntaa
siitä, että alueellisille romaniasiain neuvottelukunnille
on myönnetty 600 000 euron määräraha
sihteerien virkojen perustamiseen. Neuvottelukunnilla on ollut selvästi
myönteistä vaikutusta romanien tilanteeseen. Ne
ovat jo lyhyen toimintansa aikana saavuttaneet niille asetettuja
tavoitteita, parantaneet lasten esikoulutukseen osallistumista ja
aikuisten työllistymisprojektien käynnistämistä sekä vaikuttaneet
elinolojen paranemiseen ja hyvien etnisten suhteiden kehittymiseen
aluetasolla. Virkojen perustaminen takaa osaltaan hyvin alkaneen
toiminnan kehittymisen.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Rajavartiolaitoksen toimintamenot on toistuvasti
budjetoitu alakanttiin, ja vuosi toisensa jälkeen eduskunta
on vaatinut ja onneksi myös saanut lisärahoitusta.
Vuosien 2004 ja 2005 talousarvioiden käsittelyn yhteydessä eduskunta
myönsi 3,4 miljoonan euron tasokorotuksen Rajavartiolaitokselle.
Tällöin edellytettiin, että kyseessä ei tule
olemaan kertaluontoinen lisäys vaan pysyvä tasokorotus
vuoteen 2008 saakka, jolla edellytettiin Rajavartiolaitoksen ylläpitävän
varusmieskoulutusta kaikissa neljässä rajajääkärikomppaniassa,
ylläpitävän rajaturvallisuutta itärajalla ja
käynnistävän muutamia suunniteltuja investointeja.
Kuitenkin tätä hallintovaliokunnan ja eduskunnan
tahdon mukaisesti pysyväksi tarkoitettua määrärahaa
hallituksen toimesta pienennettiin 2,1 miljoonaan euroon ensi vuoden
talousarvioesityksessä, eli 1,3 miljoonaa euroa. Valtiovarainvaliokunta
mietinnössään esittää kyseessä olevaa
puuttuvaa summaa Rajavartiolaitoksen toimintamenoihin. Jos tasokorotus
ei olisi toteutunut täysimääräisenä,
olisi Rajavartiolaitos joutunut joko vähentämään
henkilöstöä, mikä on vastoin
sisäisen turvallisuuden ohjelmaa, tai supistamaan ennestään
jo karsittuja hankintojaan kaluston uusimiseksi. Sopii kysyä,
miksi tämä turha näytelmä vuodesta
toiseen. Ei se ainakaan tyylikästä ole. Nyt tällä kertaa
täytyy kuitenkin todeta, että loppu hyvin ja kaikki
hyvin. — Kiitoksia vesilasista, ed. Vielma.
Arvoisa puhemies! Kuntien harkinnanvaraisista rahoitusavustuksista
vielä muutama sana, jos ääni kestää.
Valtiovarainvaliokunta esittää mietinnössään kyseessä olevalle
momentille 1,5 miljoonan euron lisäystä, jolloin
kyseiselle momentille ollaan kaikkiaan myöntämässä 26,5
miljoonaa euroa. Tarve on varmasti huomattavasti suurempi. Todettakoon,
että tänä vuonna kunnille jaetaan harkinnanvaraista
rahoitusavustusta 40 miljoonaa euroa ja edellisenä jaettiin
muistaakseni 48 miljoonaa euroa.
Käynnissä oleva kunta- ja palvelurakenneselvitys
on selvästi lisännyt aktiivisuutta kuntarakenteen
muuttamiseen. Myös palvelujen tuottamisen eri vaihtoehtoja
pohditaan huolella hyvin monilla alueilla, ja totta kai tähän
palvelurakenneselvitykseen liittyen joka kunnassa joudutaan nämä lausunnot
antamaan. Erilaisia selvityksiä on siis kaiken kaikkiaan
käynnissä hyvin paljon. Toivottavasti ne johtavat
myös osaltaan vahvempiin kuntiin. Toivon, että jatkossakin
kuntien yhdistämisavustuksin aktivoidaan kuntia uusiin
ratkaisuihin. Nykyisen kuntajakolain mukaan porkkanarahat jaetaan
vain niille kuntaliitoksille, joiden selvitykset on tehty ensi vuoden
maaliskuun loppuun mennessä. Käsittääkseni
kyseiset kuntaliitokset tapahtuvat vuoden 2007 alussa.
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi: Kuntakentän taloudellinen
tilanne kokonaisuutena on varsin heikko, huonompi kuin edellisenä vuotena. Negatiivisen
vuosikatteen kuntien lukumäärä lisääntyy
reilusti. Tässä tilanteessa on erittäin
valitettavaa, että valtio on siirtämässä kunnille
kuuluvaa rahaa yhteensä noin 190 miljoonaa euroa ensi vaalikaudelle.
Nämä valtion ja kuntien kustannustenjaon tarkistukseen
liittyvät rahat tulisi ehdottomasti maksaa kunnille jo
tällä vaalikaudella. Niitä rahoja kunnat
kaipaavat kipeästi.
Iivo Polvi /vas:
Arvoisa herra puhemies! Tähän aikaan vuorokautta
ei ole mitään edellytyksiä kovin analyyttistä puheenvuoroa
käyttää, koska jokainen itseään
kunnioittava edustaja on jo ilmeisesti yöpuulla. Mutta
on syytä tässä vaiheessa erityisesti
lausua kiitos siitä, että ministeri Manninen palasi
istuntosaliin tähän aikaan vuorokaudesta, kun
käytetään näitä yön
tunteihin siirrettyjä puheenvuoroja.
Hallitushan on käytännössä hukannut
sen liikkumavaran, joka taloudessa on ollut, työntämällä sen
varakkaille veronalennuksina. Se on käytännössä johtanut
siihen, että julkisten hyvinvointipalvelujen rahoitukseen
ei ole osoitettavissa riittävästi varoja. Siitä kertoo
tietenkin se budjettiesitys, jossa kuntien palvelutuotantoa käytännössä ei
riittävästi rahoiteta. Valtiovarainvaliokunnan
mietinnössä kerrotaan niistä ongelmista,
mitä kuntatalouteen liittyy, aivan oikein ja asiallisesti,
mutta muutamia kohtia sieltä löytyy, jotka ansaitsevat
kritiikkiä tai ainakin sen valottamista, mistä itse
asiassa on kysymys. Otetaanpa yksi esimerkki:
Valtiovarainvaliokunnan mietinnössä todetaan,
että talousarvioesitykseen sisältyvien valtion
toimenpiteiden arvioidaan parantavan kuntien rahoitusasemaa vuonna
2006 edellisvuoteen verrattuna nettomääräisesti
70 miljoonaa euroa ilman indeksikorotuksia ja 224 miljoonaa euroa indeksikorotukset
mukaan lukien. Tämä on tietenkin osittain totta,
mutta pääasiassa se ei ole yhtä todellisuuden
kanssa, kun siinä väitetään, että tällä indeksikorotuksen
tasolla parannetaan kunnallistaloutta. Kysymys on käytännössä siitä, että kun
valtionosuudet kattavat vajaan puolet valtionosuuteen oikeuttavien
kustannusten määrästä ja kun
niihin tehdään 75 prosentin indeksitarkistus,
niin jokainen voi päätellä, että se
ei voi vahvistaa kuntataloutta, vaan vaikutus on nimenomaan päinvastainen,
koska kuntien omalla vastuulla olevien kustannusten taso muuttuu
samassa suhteessa. Näin ollen indeksikorotuksen osittain
toteuttaminen joka tapauksessa kaikissa vaihtoehdoissa ei voi merkitä kunnallistalouden
vahvistumista,
vaan nimenomaan päinvastaista: kunnallistalouden kiristämistä.
Minusta täällä aikaisemmin käytetyissä puheenvuoroissa,
ennen kuin tämä keskustelu keskeytettiin, kiinnitettiin
aivan oikeihin asioihin huomiota. Edustajat Nousiainen ja Ranta-Muotio
muun muassa arvioivat sitä, onko harkinnanvaraiseen avustukseen
osoitettava määräraha riittävä,
kun hakijamäärä tuplautuu mutta käytettävissä olevaa
rahamäärää madalletaan entiseen
tasoon verrattuna. Nämä kysymykset ovat aiheellisia
ja vaativat vastausta. Tähän mennessä niihin vastausta
ei ole löytynyt, muttei nyt ole välttämättä mitään
suurempaa huolta sen takia, että talousarvion käsittelyn
yhteydessä asia voidaan korjata. On syytä tässä yhteydessä muistuttaa
siitä, että harkinnanvaraisen valtionosuuden lisäystä koskevia
talousarvioaloitteita on useita. Otan muutaman esimerkin:
Hallituksen esitykseen esitetään 15 miljoonan euron
lisäystä aloitteessa, jonka ensimmäinen
allekirjoittaja on ed. Maija-Liisa Lindqvist, joka on salissa paikalla,
mikä on sinänsä kunnioitettavaa. Muita
allekirjoittajia ovat ed. Pekka Nousiainen, Kuntaliiton hallituksen
puheenjohtaja, joka aikaisemmin oli huolestunut harkinnanvaraisten
valtionosuuksien määrän riittävyydestä, samaten
kuin ed. Aulis Ranta-Muotio, joka on merkittävässä roolissa
Kuntaliiton hallinnossa, samaten kuin ed. Susanna Haapoja, kaikki
voimakkaita hallituspuolueiden vaikuttajia. Lisäysesitys
on 15 miljoonaa euroa. Ikäväkseni totesin kuitenkin
sen, että ed. Lindqvist oli unohtanut uusia tämän
aloitteensa, mutta siitä on pidetty huolta, että siitä päästään äänestämään.
Mutta jos ongelma ei vielä ratkea sillä, niin toisen
23:a miljoonaa euroa koskevan aloitteen on allekirjoittanut ensimmäisenä ed.
Rauno Kettunen keskustapuolueesta, sitä on tukenut myös ed.
Tuula Väätäinen demareista, myös
itse olen allekirjoittanut sen ja olen sen takana. Eli me pääsemme
täällä äänestämään
tämän liian vähäiseksi osoittautuneen
määrärahan korottamisesta. Toivottavasti
ed. Lindqvistkin on tukemassa tämän määrärahan
korottamista, niin kuin hän aloitteessaan on esittänyt.
Toivon vilpittömästi tukea sille oman esityksemme
päätökseen saattamiseksi.
Kaiken kaikkiaan on selvää, että kuntatalous on
ajautumassa syviin vaikeuksiin. Täällä aikaisemmin
käydyssä keskustelussa viitattiin siihen, että kun
aikaisemmin tehtiin indeksikorotuksia 50-prosenttisina, niin silloin
tehtiin tuhoisaa politiikkaa. Minä haluan kysyä,
toivottavasti saan vastauksen: minkä indeksikorotuksen
leikkauksen tämä hallitus on palauttanut? Jos
se ei ole palauttanut mitään, niin silloin on
todettava se, että se hyväksyy kaikki aikaisemmin
toteutetut indeksikorotuksen puolitukset. Samalla on kuitenkin todettava
se, että silloin, kun indeksikorotuksia toteutettiin 50
prosentin asteisina, kuntatalous oli tasapainossa. Tällä hetkellä tilanne
on toinen. Silloin edellisten hallituksien aikana, Ahon hallituksen
jälkeen ei tehty ennätyksiä kuntien veroprosentin
korottamisessa. Ne on tehty tälle vuodelle 2005 ja ensi
vuodelle, ja siitä huolimatta kuntatalous on entistä syvemmässä kierteessä.
Kuntatalous ajautuu entistä syvempään
alijäämään, eikä se
lohduta ollenkaan, että hallitus miettii keinoja, että kiristetään
velvoitteita kattaa alijäämät. Ei se,
että pykäliä kiristetään,
tuo rahaa kuntatalouteen yhtään senttiä.
Eivät pykälät muutu rahaksi, vaan kysymys
on siitä, että tämä hallitus
näyttää ajavan kuntatalouden entistä syvempään
ahdinkoon. Kysymyshän on hyvin pitkälle siitä,
että samanaikaisesti ajetaan ideologisista syistä tietyn
tyyppistä yksityistämistä, mihinkä muun
muassa keskustapuolueen puoluesihteeri ed. Lankia Kuopion piirikokouksessa viittaa.
Keskusta kuntapuolueena ideologisista syistä ajaa yksityistämistä,
ja sitä ajetaan niin, että madalletaan kuntien
rahoituspohjaa, jolloin kunnat eivät pysty järjestämään
palveluja. Sehän on se lähtökohta, ja
se on tosi valitettavaa.
Taustalla tietenkin kokonaisuudessaan on se veronalennuslinja,
mitä tällä hetkellä ajetaan. Veronalennuksia
perustellaan sillä, että ne ohjautuvat pieni-
ja keskituloisille, painottuvat sinne, niin kuin täällä väitetään
jatkuvasti, mikä on täysin perusteeton väite.
Minä otan pari esimerkkiä. Valtiovarainministeriön
vero-osaston laskelmien mukaan jos palkkatulon saajat jaetaan kymmeneen
luokkaan...
Toinen varapuhemies:
(koputtaa)
Jos edustaja hieman huomioisi ajan kulun tässä!
2 sekuntia on mennyt yli tähän mennessä,
kymmenkunta sekuntia tarvitsen aikaa.
Toinen varapuhemies:
Kaikin mokomin!
... viiteen alimpaan desiiliin kuuluvat saavat veronalennuksista
31,9 prosenttia, viiteen ylimpään desiiliin kuuluvat
saavat 68,1 prosenttia. Miten te voitte perustella, että alennukset
painottuvat pieni- ja keskituloisiin? Se väite on täysin
katteeton.
Tapani Tölli /kesk:
Arvoisa puhemies! Sisäasiainministeriön pääluokan
osalta puutun muutamaan asiaan. Tänä iltana täällä ovat
paljon olleet esillä poliisien määrärahakysymykset. Monena
vuonna poliisien määrärahoja on sitten valiokuntakäsittelyvaiheessa
lisätty tai esitetty lisättäväksi.
Olisi tärkeää, että siinä päästäisiin
pitkäjänteisempään toimintaan.
On erittäin tärkeää koko yhteiskunnan
kannalta, että poliisien resurssit ovat kohtuullisella
tavalla turvatut.
Erittäin myönteisenä seikkana haluan
todeta poliisien määrärahojen osalta
sen, että talousrikosten selvittämiseen on osoitettu
lisää resursseja. Näyttää siltä,
että siihen osoitetut toimet ovat myös tuottaneet
tuloksia. Se on koko yhteiskunnan kannalta hyvin tärkeää,
ja siihen liittyvään osaamiseen on kiinnitettävä myös
enemmän huomiota. Talousrikosten selvittäminen
vaikuttaa myös ennalta ehkäisevästi.
Se näkyy liiketoiminnassa, se näkyy ihmisten ja
yritysten käyttäytymisessä. Siihen liittyen
haluan nostaa esille yhden asian, joka on monta kertaa ollut esillä,
ja se on se, mikä voisi olla tilaajan vastuu. Se voisi olla
vähän suurempi kuin nykyään
on.
Herra puhemies! Sitten toinen asiakokonaisuus, johon lyhyesti
haluan puuttua. Se on kuntien tilanne. Talousarvioesityksessä on
aikaisempaa vähemmän osoitettu kuntien harkinnanvaraiseen
avustukseen. Valtiovarainvaliokunta on esittänyt 1,5 miljoonan
euron lisäystä hallituksen esitykseen, jolloinka
yhteensä harkinnanvaraiseen avustukseen olisi 26,5 miljoonaa
euroa. On erittäin hyvä, jos se riittää.
On varmaan niin, että vuoden aikana on katsottava, onko
tätä asiaa sitten lisätalousarviossa
täydennettävä. Niin kuin talousarviossa
todetaan, kuntien taloudellinen tilanne on edelleen tiukka, vaikka
näkymät paremmasta ovat kuitenkin selvästi
esillä.
Sitten asia, joka on niin ikään ollut tänäkin
iltana esillä, on tämä kustannusjaon
tarkistuksen loppuerien maksatus. Nyt ensi vuonna siitä on tarkoitus
maksaa 86 miljoonaa euroa, samoin kuin vuonna 2007. Tämän
mukaan vuodelle 2008 tarkistuksesta jäisi vielä 194
miljoonaa. Kun hallintovaliokunta esitti talousarvioesityksestä antamassaan
lausunnossa, että maksatus tulee toteuttaa nopeutetussa
aikataulussa, niin että se olisi kokonaisuudessaan hoidettu
kuluvan vaalikauden aikana, mielestäni tähän
on täydet perusteet ja tämän toteuttamista
on hallituksen syytä ei vain harkita vaan vakavasti suunnitella.
Ed. Polvi edellä puhui indeksitarkistuksista. Nythän
tämän hallituksen aikana indeksitarkistukset on
toteutettu kolmeneljäsosana. Edellisen hallituksen aikana
indeksitarkistukset puolitettiin. No, tämä nykyinen
tilanne on vähän parempi, mutta on tietysti todettava
se, että joka vuosi tässä mielessä jäädään
jälkeen kumulatiivisesti. Mutta samalla haluan todeta,
että tulevaisuudessa eli vuodesta 2008 alkaen enää indeksitarkistusten
osittaminen tai puolittaminen ei ole mahdollista vaan se sitten
lain mukaan tulee aina toteuttaa täysimääräisesti.
Edellä ed. Polvi puhui keskustan kannanotosta kuntapalveluiden
yksityistämiseen. Ei ulkoistaminen tai yksityistäminen
ole itsetarkoitus. On paljon kuntien tuottamia palveluja, jotka
kunnat tuottavat erittäin kilpailukykyisesti. Ei niitä silloin
kannata ulkoistaa tai yksityistää. Mutta palveluiden
on syytä olla kilpailukykyisiä, ja kuntien on
syytä kiinnittää tähän
huomiota. Kyllä monia asioita voidaan turvallisesti ulkoistaa
ja ostaa palveluita. Se on aina muistettava, että järjestämisvastuu
säilyy kunnalla.
Herra puhemies! Parasta aikaa on käynnissä kunta-
ja palvelurakenneuudistus. Se on merkittävä hanke,
merkittävä uudistus, jonka vaikutukset tuntuvat
pitkälle tulevaisuuteen, niin kuin tarkoitus onkin. Se
ei ole vain tätä päivää varten vaan
nimenomaan tulevaisuutta varten. On erittäin tärkeää,
että kunnissa tämä asia otetaan riittävän
vakavasti. Niin sanottu nollavaihtoehto eli vaihtoehto, että ei
tehdä palveluiden tuottamistavassa, organisoimisessa, järjestämisessä ja
uuden teknologian käyttöönottamisessa
juuri mitään, ei ole mahdollinen. Nimittäin
kuntien toimintamenojen kasvuvauhti on niin nopea, että vaikka
kertaluontoisesti tasapainotettaisiin kuntatalous, niin että se
olisi kauttaaltaan tasapainossa, muutamassa vuodessa se olisi mennyt
vahvasti epätasapainoon, jos ei näitä uudistuksia
tehdä. Tämä uudistus on paljon muutakin
kuin kuntarakenneuudistus, tai sanotaan näin, että siihen sisältyy
myös uudistuksia kuntarakenteessa, mutta se ei ole itsetarkoitus
vaan tarkoitus on se, että palvelut turvataan tulevaisuudessakin.
Hallintorakenne on näitä palveluita varten, eikä hallinto
ole itsetarkoitus.
Arvoisa puhemies! Tässä oli vielä yksi
asia, josta ed. Polvi puhui. Hän kiinnitti huomiota kuntien
päätöksiin korottaa veroprosenttia ja mietti
syitä siihen. Keskeinen syy on muiden ohella se, että kuntien
veropohja on ohentunut pitkän aikaa. Muun muassa tai nimenomaan
silloin, kun ed. Polven puolue oli hallituksessa, veronkevennykset
kohdistettiin kunnallisveroon. Käytännössä kuntien
keskimääräinen veroprosentti taitaa olla
14:n ja 15:n välillä. Silloin joudutaan monessa
tapauksessa tarkistamaan. On syytä todeta se, että tästä on
paljon kompensoimatta kunnille. On todettava, että tämä hallitus on
omalta osaltaan nämä veronkevennykset kompensoinut.
Herra puhemies! Kuntien taloudellinen tilanne on tällä hetkellä edelleen
tiukka, mutta uskon, että tulevaisuudessa ja lähitulevaisuudessa
siihen saadaan korjausta.
Seppo Särkiniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun tähän aikaan illasta
luottamustehtävään valittu kansanedustaja
nousee puhujakorokkeelle, täytyy vain rohkeasti luottaa
sanan voimaan.
Jos mikä, niin tämä aihepiiri, sisäministeriön pääluokka,
koskee suomalaisten arkea, sillä valtaosa niistä palveluista,
joita kutsumme hyvinvointipalveluiksi, on kuntien järjestämiä ja
pääosin myöskin tuottamia. Silti tähän
aiheeseen liittyy merkillinen paradoksi. Hyvinvointiyhteiskunnan
säilyttämisestä vallitsee suuri yksimielisyys
mutta ei enää rahoittamisesta saatikka niistä keinoista,
joilla palvelut uudessa tilanteessa turvataan.
90-luvun loppupuolen politiikka on esimerkki siitä,
miten kuntien tehtäviä lisättiin, mutta
valtion kautta tulevaa rahoitusta leikattiin. Tässä mielessä vaatimukset
kunnille kuuluvien rahojen maksamisesta ovat oikeutettuja, joskin
sen vaatijat vaikenevat niistä toimista, joilla he itse tätä tilannetta
pahensivat. Kun tähän liitetään
toimintaympäristön analyysi, jota täällä käydyissä keskusteluissa
on runsaasti viljelty, kuva entisestään synkkenee.
Tarkoitan sillä huoltosuhteen heikkenemistä, sitä,
miten se lisää palveluiden kysynnän kasvua,
mutta heikentää niiden tuotantokykyä.
Keskustelussa on käynyt ilmi, että vasemmisto
tarjoaa lääkkeeksi tähän tutun
vaatimuksen: lisää rahaa, vaikkapa veronalennuksista.
Nopeasti katsoen näin voisikin tehdä. Jos eläisimme
siinä vanhassa tilanteessa, jossa käytössämme
oli oma rahapolitiikka ja tullit, vasemmiston argumenttia olisi
mahdotonta ohittaa. Mutta avoimessa taloudessa, jossa myös
kansantaloudet kisaavat keskenään, niin ei voi
tehdä ilman, että syyllistytään talouden
perusteita rapauttavaan politiikkaan.
Vaihtoehdoksi jää minusta se, mitä hallitus nyt
toteuttaa, rohkea linja, jota me kutsumme Paras-hankkeeksi. Tältä paikalta
harvoin annetaan myönteistä palautetta, mutta
kun ministeri Manninen on paikalla, voin sitä antaa: omasta
mielestäni tässä on kysymys valtiomiesteosta,
sellaisesta poliittisesta vastuun ottamisesta, johon tehtävään
eduskunta on valittu.
Julkisten palvelujen tehostaminen ymmärretään
valitettavan usein väärin, nähdään,
että kysymyksessä on työtahdin jatkuva
kiristäminen ja työntekijöiden etujen
huonontaminen. Kustannussäästöjen nimissä julkinen
sektori ja erityisesti kunnalliset työnantajat ovatkin
ottaneet käyttöön laajamittaisen pätkätyön
sellaisillakin aloilla, joilla työnäkymät
ovat pitemmän päälle varsin vakaat. Tällaiset
temput eivät ole ainakaan äärimmilleen
vietyinä johtamassa työn tehostamiseen, eikä niillä voida
pitkän päälle saada aikaan kunnollisia
tuloksia.
Julkisen sektorin suurimmat haasteet liittyvät viime
kädessä kykyyn organisoida julkista palvelutoimintaa,
työntekoa, tehokkaasti. Kyse on siis aina myös
johtamisesta. Uuden teknologian myötä julkisella
sektorilla ovat avautuneet suuret mahdollisuudet työn tuottavuuden
lisäämiseen. Kysymys on aina samalla uudistuksista,
tavassa ohjata ja motivoida ihmisten työntekoa. Tuotantotapoja
uudistettaessa tekniset välineet ovat usein olleet vain
kiihottavassa asemassa siten, että tuottavuuden kasvun
kannalta tärkeät muutokset ovat tapahtuneet ajattelutavoissa
ja työskentelymenetelmissä. Merkittävää tuottavuuden
kasvua on tapahtunut sellaisissakin tuotantolaitoksissa, joissa
vuodesta toiseen on käytetty samoja koneita ja laitteita.
Tällaisissa tapauksissa on selvää, että tekninen
kehitys on edennyt työtapojen muutoksen kautta.
Tätä prosessia voisi hyvin yksinkertaisesti
ja varmaan vähän pelkistäen kuvata sillä prosessilla,
mikä on tapahtunut pankeissa. Vaikka kaikki tiedämme
ja monet meistä ovat saattaneet kipeästi kokeakin
sen, mitä pankkikriisi tarkoitti, niin lopputulos on kuitenkin
se, että meillä on tänä päivänä toimiva
pankkilaitos ja korkotaso on jotain aivan muuta kuin oli 90-luvulla.
Tai jos vähän leikillisesti asiaa käsittelee,
niin vaikkapa katsastustoiminta: Ennen kuin siinä tapahtui
sen avaaminen kilpailulle, täytyi hattu kourassa mennä aina
insinöörin luo ja puntti vapisi, kun oltiin esivallan
edessä. Tänä päivänä kyse
on palvelulaitoksesta, joka avustaa ja auttaa, ja liikenneturvallisuus
ei näiltä osin ole vähääkään
heikennyt. Väitän, että kilpailun myötä sinne
on tullut sellaista tehoa ja palvelutason nousua, joka nyt voi tässä kuvata
sitä, minkälaista prosessia me tarvitsemme julkisen
sektorin kanssa.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Olen tänään aikaisemmin
todennut, että minua huolestuttaa vireillä olevan
kunta- ja palvelurakenneuudistuksen eteneminen ja lopputulos. Pelkään,
että ensi kesänä annettava puitelaki
ei tuo konkreettisia tuloksia, vaan monen hyvinkin keskeisen seudun,
kuten esimerkiksi Jyväskylän seudun, osalta tilanne
pysyisi ratkaisemattomana ja aika ajaisi ohi monet mahdollisuudet
alueen kehittämiseksi. Edellä mainitusta syystä johtuen
kuntien tulisi olla oma-aloitteisia ja uskaltaa tehdä ratkaisuja
odottamatta, minkälaisiin ratkaisuihin valtiovalta omalla
tahollaan pääsee.
Tein tänään aikaisemmin ministeri
Manniselle kysymyksen, ryhtyykö valtiovalta tehokkaampiin
toimenpiteisiin, elleivät kunnat pysty itse tekemään
ratkaisuja esimerkiksi Jyväskylän seudulla. Haluan
kiittää ministeri Mannista. Hän nimittäin
totesi, että kyllä siellä Jyväskylässä pitäisi
ottaa järki käteen ja tehdä kuntaliitos.
En muista, että yksikään ministeri olisi
aikaisemmin vastannut näin selkeästi. Toivon koko
hallituksen suhtautuvan kunta- ja palvelurakenneuudistukseen yhtä vastuullisesti
ja rohkeasti.
Olen itse tehnyt lakialoitteen kuntajakolain muuttamisesta siten,
että painavista syistä johtuen valtioneuvosto
voisi päättää kuntaliitoksesta. Ennustan,
että jotakin vastaavaa hallitus joutuu vielä meille
esittämään, mikäli tarvittavat
toimenpiteet aiotaan toteuttaa. Mutta niin sanottuja porkkanarahojakaan
en toivoisi poistettavan tulevien vuosien budjeteista. Monia ongelmia
on aikaisemminkin voitu kuntatasolla ratkaista, kun valtio on antanut
kunnille taloudellista tukea.
Arvoisa puhemies! Toiseksi haluaisin puuttua kansalaisten turvallisuuteen.
Kun kansalaisilta kysytään, mikä heidän
mielestään on tärkeää jokapäiväisen
elämän kannalta, niin turvallisuus nousee hyvin
korkealle. Turvallisuuden tunteeseen vaikuttavat monet eri tekijät,
voisi sanoa, että lähes kaikki ympärillämme
suoritettavat toimenpiteet. Poliisin rooli tuossa kokonaisuudessa on
hyvin oleellinen. Pelkästään tietoisuus
siitä, että poliisi on tiukan paikan tullen riittävän
lähellä, luo turvallisuutta. Tänä päivänä tuo
tavoite ei toteudu, vaan maassamme on runsaasti alueita, joiden
osalta hälytysajat poliisien vähyyden ja organisaation
vuoksi ovat aivan liian pitkät. Kaupunkikeskuksissa on
onneksi toistaiseksi vältytty pahimmalta, mutta ympärillämme
on runsaasti esimerkkejä, jopa aivan tuoreita, muissa maissa,
siitä, että emme elä missään
turvallisessa lintukodossa, vaan voi tapahtua kaikenlaista, jolloin
kysytään, onko poliisitoimi saanut riittävät resurssit.
Näkemykseni on, että istuvan hallituksen linja
poliisin resurssien osalta on tietoisesti otettu riski turvallisuuden
kustannuksella.
Budjetin perusteluissa todetaan, että sisäasiainministeriö asettaa
vuodelle 2006 poliisimiesten — varmaan tarkoitetaan myöskin
-naisia — lukumäärätavoitteeksi
vuoden 2002 tason eli 7 750 poliisia. Tämä on
mielestäni virheellinen organisointi- ja rahoitustapa.
Oikea tapahan olisi seuraava: Ihminen tarvitsee palvelun eli tässä tapauksessa
turvallisuuden. Tuota palvelua varten tarvitaan organisaatio eli
tässä tapauksessa poliisitoimi, ja tuota organisaatiota
varten tarvitaan rahaa. Budjetissa on asetettu raja organisaatiolle, poliisien
määrälle, ja lausuttu tylysti: toimikaa sen
mukaisesti ja taatkaa turvallisuus. Juuri eilen ilmestyneessä Länsi-Suomen
läänin poliisijohtajan tiedotteessa on rivien
välistä luettavissa monenlaista pelkoa juuri tästä johtuen.
Tuo teksti on hyvin lojaali kuitenkin asianomaiselle ministerille,
niin kuin kuuluukin.
Arvoisa puhemies! Näin ei voi toimia yleensä minkään
organisaation osalta puhumattakaan kaikille kansalaisille tärkeästä poliisitoimesta.
Hallituksen
käyttämä budjetointitapa on mielestäni
vastuuton. Näin ei turvallisuutta pystytä kaikille
takaamaan. Poliisit joutuvat toimimaan entistä kovempien
paineitten alla, hyvin monet jopa kohtuuttomissa olosuhteissa. Tämän
vuoksi vähin, mitä pitäisi tehdä,
olisi mielestäni se, että poliisin määrärahoja
lisättäisiin kokoomuksen esittämän
vastalauseen mukaisesti.
Arvoisa puhemies! Lopuksi muutama sana Rajavartiolaitoksesta.
Hallintovaliokunta tutustui viime kesänä Kaakkois-Suomen
rajavartioston toimintaan, ja saimme kaikesta erittäin
hyvän kuvan, todella upean kuvan. Kaikki ovat ammattitaitoista
väkeä, jotka siellä työskentelevät. Kuten
muistamme, osa rajavartioston henkilökunnasta ei ollut
täysin tyytyväinen työehtoihinsa. Ottamatta
kantaa luonnollisestikaan tältä paikalta yksityiskohtiin
ja työsuhdeasioihin toivon, että vastaavia ongelmia
ei enää syntyisi, vaan ratkaisut löytyisivät
hyvässä yhteistyössä. Rajamiehet
ja -naiset ovat palkkansa ansainneet, ja he, aivan kuin aikaisemmin
kerroin poliiseista, ovat meille tärkeitä turvallisuuden
takaajia tässä maassa.
Suvi Lindén /kok:
Arvoisa puhemies! Hyvä ministeri! Haluaisin omassa
puheenvuorossani kiinnittää huomiota ainoastaan
yhteen asiakohtaan.
Lääkäri- ja pelastushelikopteritoiminta
aloitettiin kokeiluluonteisena yli kymmenen vuotta sitten Raha-automaattiyhdistyksen
avustuksilla. Tähän mennessä kymmenen
vuoden aikana on toimintaan myönnetty avustuksia yli 40
miljoonaa euroa eli valtava määrä rahaa.
Valtion vuoden 2006 talousarvioesityksessä lääkäri-
ja pelastushelikopteritoiminnan rahoittamista esitetään jatkettavaksi
Ray:n varoin. Valtiovarainvaliokunta on omassa mietinnössään
kiinnittänyt huomiota siihen, että lääkäri-
ja pelastushelikopteritoiminnan rahoituksen perustana ovat olleet Raha-automaattiyhdistyksen
tuotosta myönnettävät avustukset. Valiokunta
katsoo, ettei tämä ole kestävä pohja
kyseessä olevan toiminnan järjestämiselle,
ja näinhän on.
Hallitus on omaan ohjelmaansa kirjannut tavoitteeksi, että osana
turvaverkostoa kehitetään lääkäri-
ja pelastushelikopteritoimintaa koko maassa. Pyrkimyksenä on
pelastushelikopteritoiminnan rahoituksen siirtäminen raha-automaattiavustusten
sijaan valtion talousarviosta tapahtuvaksi. Tämä on
hyvä tavoite. Tietysti pitää toivoa,
että tähän tavoitteeseen ihan aidosti
pyritään.
Tällä hetkellä hallitus on ottanut
tietyssä mielessä aikalisän, kun 2004
päätyi kumppanuusmalliin, jossa rahoitus järjestetään
kolmelta eri taholta. Ensinnäkin tämä lentotoiminta,
joka on sitä kalleinta, katetaan raha-automaattiavustuksilla.
Ensihoitotoiminnan rahoitus katetaan sairaanhoitopiirien rahoituksella
ja etsintä-, pelastus- ja sammutustoiminnasta aiheutuvat
kustannukset katetaan sisäasiainministeriön rahoituksella.
Eli on kolmikantaperiaate, sinällään
hyvä kumppanuusmalli, mutta tässä on
ongelma tämä lentotoiminta, johon Raha-automaattiyhdistys suunnitellessaan
ensi vuoden avustusjakoa on varautunut noin 12 miljoonalla eurolla.
Tämä on suunnaton summa rahaa. Tänään
viimeksi, kun Raha-automaattiyhdistyksen hallitus teki jakopäätöksiä,
kyllä siellä kokouksessa nitinää ja
natinaa kuului, kun tämä on niin iso summa sitten niiltä Raha-automaattiyhdistyksen
lakisääteisiltä edunsaajilta poissa.
Haluan tässä lainata Raha-automaattiyhdistyksen
toimintakertomusta, jossa todetaan, että Raha-automaattiyhdistys
avustaa toimintaa, joka on suunnattu heikoimmassa asemassa olevien auttamiseen
ja ongelmien ehkäisyyn sekä omaehtoisen aktiivisuuden
tukemiseen, ja saajina ovat sosiaali- ja terveysalan kansalaisjärjestöt. Tätä pelastushelikopteriproblematiikkaa
kuvaa se, että esimerkiksi viime vuoden toimintakertomuksessa
ei sanallakaan helikoptereita mainita. Hiljaa on tyydytty siihen,
että valmistellaan tämä avustusehdotus
valtioneuvostolle siten, että siellä on tämä lentotoiminnan
rahoitus. Mutta tämä 12 miljoonaa, joka jää jakamatta
sitten kansalaisjärjestöille erittäin
tärkeään kolmannen sektorin terveys-
ja sosiaalityön järjestötoimintaan, kyllä kiristää tunteita.
Toisaalta sitten, jos ajatellaan näiden pelastushelikopteriyhdistysten
toimintaa, toimintahan on yhdistysmuotoista ja asettaa aikamoiset
vastuut yhdistyksen hallituksen jäsenille, kun kopterin pyörittämisessä puhutaan
3—4 miljoonan euron panostuksesta. Kyllä siinä huimaa,
varsinkin kun se rahoitus on tähän asti ollut
joka vuosi hyvin epävakaalla pohjalla ja kuitenkin on sopimukset ja
sitoudutaan siihen, että kopteri lähtee silloin, kun
tarvitaan. Kyllä ohjauksen näkökulmasta
ja kansalaisten tasa-arvon näkökulmasta olisi
tärkeää, että päästäisiin
ratkaisuihin. Toivottavasti tämän Paras-hankkeen
yhteydessä ratkeaisi, että tämä pelastushelikopteritoiminta
olisi ministeriövetoista toimintaa tai ohjaus
tapahtuisi ministeriöstä. Rahoitus voi
tietysti olla aluksi Raha-automaattiyhdistyksen kautta, mutta kuitenkin
tästä yhdistystoimintamuotoisesta peruspilarista
tulisi päästä pois.
Tässä on ehkä hieman saman tyyppinen
ongelma kuin oli veikkausvoittovarojen jakamisessa. Silloinhan laman
aikana kirjastot sinne pääsivät mukaan
ja vähän muitakin budjettivaroin rahoitettavia
toimintoja. Meni monta vuotta ja paljon lobbausta ja kansalaisjärjestötoimintaa,
kunnes sitten 2002 eduskunta sääti arpajaislain,
jossa vahvistettiin nämä jakosuhteet. Nyt on ollut
hyvä havaita, että tätä kirjastojen
siirtoa budjettirahoitteiseksi on nopeutettu ja näin ollen
veikkausvoittovarat lähitulevaisuudessa jaetaan 100-prosenttisesti
sinne, minne ne kuuluvat.
Tässä voisi toivoa, että myös
sosiaali- ja terveysalan järjestöjen puolella
löytyisi samanlainen yhteishenki ja noustaisiin barrikadeille,
niin kuin liikunta-, kulttuuri-, tieteen ja nuorisopuolen järjestöjen
puolella tapahtui. Paljon pitää työtä tehdä ja
aikaa käyttää siihen, että muuttuvat
teoiksi nämä valtiovarainvaliokunnan lausumat
ja eduskunnan tahto, mutta veikkauspuolella nähtiin, että työ tuottaa
tulosta ja siihen on myös mahdollisuus.
Arvoisa puhemies! Lähetän tässä terveisiä sekä tuonne
kansalaisjärjestöpuolelle että hallitukselle,
että tähän täytyisi löytyä pysyvämpi
ratkaisu kuin tämä kumppanuusmalli.
Maija-Liisa Lindqvist /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä ed. Polvi
aiemmin toi esille, että keskusta haluaa nimenomaan yksityistää julkiset ja
kunnalliset palvelut. Tämähän ei tietenkään pidä paikkaansa.
Me haluamme täydentää yksityisillä ja
kolmannen sektorin palveluilla elikkä tuoda vaihtoehtoja.
Meille on työtä tekevä ihminen yhtä arvokas,
tekee hän sitä julkisella tai yksityisellä tai
kolmannella sektorilla.
Sen lisäksi haluan todeta, että olen todella
tehnyt aloitteen kuntien harkinnanvaraisesta avustuksesta. Valitettavasti
koko summa ei toteutunut lisäyksenä, mutta hiukan.
Sen lisäksi olen tehnyt monta muuta aloitetta, muun
muassa kuntien ja valtion välisen kustannustenjaon tarkistuksen
nopeuttamisesta. Ja katsoisin kyllä niin, että kuntien
tilanne on sellainen, että hallituksen tulee palata tähän
asiaan ja nopeuttaa tätä kuntien saatavien maksatusta.
Ja sen lisäksi aika monet muut kunnalliset asiat ovat tällä hetkellä valinkauhassa,
ja kun nämä esitykset tulevat kunta- ja palvelurakenneuudistuksesta,
niin kiitokset ministeri Manniselle, että hän
on aktiivisesti kiertänyt kenttää ja
nostanut esille kuntien mahdollisuuksia kehittää toimintojaan, ja
myös kiitokset siitä, että hän
puolenyön jälkeen vielä istuu täällä kuulemassa
näitä puheenvuoroja ja on varmasti vielä valmis
vastaamaan meille.
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Näin lopuksi haluan ensinnäkin
kiittää edustajakollegoita mielestäni
hyvin asiallisesta ja asiapitoisesta keskustelusta, jota tänä iltana
tässä salissa on käyty. Haluan kommentoida
eräitä puheenvuoroja, erityisesti ed. Polven puheenvuoroa,
sillä olen aina tiennyt ja edelleenkin tiedän
ja arvostan ed. Polvea kuntatalouden asiantuntijana, hänen
pitkäaikaista kokemustaan käytännön
kunnallishallinnon ja talouden parissa, mutta eräiltä osin
opposition edustajan rooli näytti ottavan vallan ja hiukan
hämärtävän sitä selkeää ilmaisua,
mitä näihin asioihin liittyy.
Ensinnäkin on syytä todeta, kun hän
totesi, että Ahon hallituksen jälkeen ei mitään
ennätyksiä ollut, kuten jo aikaisemmin illalla
täällä totesin, että on syytä muistaa,
että vuonna 2000 miinusmerkkinen vuosikate oli 192 kunnassa.
Sitä ei ole onneksi vielä rikottu ja toivottavasti
ei rikotakaan. Mutta kuka sen tietää, miten nämä suhdanteet
muuttuvat. Nämä luvut vuosittain heittävät hyvin
paljon riippuen erilaisista tapahtumista.
Myöskin veronkorotuksia 90-luvun loppupuolella oli
aika runsaasti, ei aivan niin paljon kuin tällä hetkellä,
mutta aika lähellä kuitenkin näitä lukuja
liikuttiin. Ed. Tölli jo osin vastasi siihen, miksi veroja
on jouduttu korottamaan, voisi sanoa näin muodollisesti
ulospäin näyttäen korottamaan; tosiasiahan
kuitenkin on, että viime vuosina eräitä poikkeusvuosia
lukuun ottamatta keskimääräinen kunnallisverorasitushan
on alentunut. Tämä johtuu siitä yksinkertaisesta
tosiasiasta, että vuosina 1997—2003 varsinaisen
budjetin kuntien verotulopohjaa syötiin niin, että siitä jäi kompensoimatta
noin 800 miljoonaa euroa. Tämä verotulopohjan
rapautuminen on nimenomaan vaikuttanut siihen, että niin
sanottu efektiivinen kunnallisvero on alentunut useina vuosina siitä huolimatta,
että eräät kunnat ovat nostaneet veroprosenttejaan.
Tämä on ollut hyvin vakava ongelma ja asia.
Edelleen, kun ed. Polvi kertoi, miten veronalennukset ovat kohdentuneet,
niin jos oikein kuulin, hän totesi, että viiteen
alimpaan desiiliin kuuluvat ovat saaneet noin kolmanneksen tästä veronalennuksesta
ja viiteen ylimpään kuuluvat noin kaksi kolmasosaa,
ja hän kysyi, miten voidaan perustella, että nämä ovat
tulleet pienille tai keskituloisille. Riippuu aina siitä,
miten ja mihin vertaa, totta kai, kaksi kolmasosaa on suurempi kuin
yksi kolmasosa, mutta rinnalla pitäisi olla luvut siitä,
mitkä ovat sitten tulojen vastaavat osuudet näiden
desiilien välillä. Silloin tietysti voidaan verrata,
kuka on saanut suhteellisesti enemmän veronalennuksia.
En tarkkaan tiedä, miten ne luvut menevät, mutta
luulen, että ne ovat vertailussa kuitenkin täysin
erilaisia lukuja kuin nämä yksi kolmasosa ja kaksi
kolmasosaa, kun arvioidaan prosentteina siihen tuloon suhteutettuna.
Mitä tulee sitten tämän hallituksen
toimintaan, voi todeta, että tämä hallitushan
ei ole varsinaisia leikkauspäätöksiä tehnyt
kuntatalouden osalta. Ainoa, joka voidaan katsoa tietysti leikkaukseksi,
on se, että tätä nelivuotistarkistusta
on jaksotettu useammalle vuodelle. Muilta osin myöskään
indeksitarkistusta en laske leikkaukseksi, koska jo silloin oppositiossa
ollessanikin määrittelin tuolta penkistä leikkauksen
sellaiseksi, jossa muutetaan olemassa olevaa lakia. Silloinkin totesin,
että kun indeksitarkistus mahdollistetaan laissa 50 ja
100 prosentin välissä, niin sitä ei voi
katsoa leikkaukseksi, koska toimitaan olemassa olevan lain puitteissa.
Mitä tulee sitten nykyisen hallituksen ja omaan toimintaani,
olen lähtenyt siitä, että pyrin luomaan
nämä perustat kuntoon. Ne vaikuttavat pidemmällä tähtäyksellä,
ja ehkä joku muu sitten on se, joka nauttii sitten hedelmät,
mutta katson, että on tärkeää saada
perustukset valettua sille rakennukselle, jota rakennetaan. Näitä perustuksia ovat
tietysti peruspalveluohjelma ja peruspalvelubudjetti, jotka eivät
suinkaan ole vielä valmiit, vaan niitä kehitetään
koko ajan.
Toinen asia, joka on korjattu, on se, että ansiotulovähennykset
toteutetaan ensi vuoden alusta alkaen vähennyksenä valtionverosta,
joten ensi vuoden alun jälkeen kuntien veropohja ei rapaudu
enää ansiotulovähennysten korotusten
johdosta. Tältäkin osin tämä vuoto
on tukittu.
Edelleen kolmantena on se, mistä ed. Töllikin mainitsi:
valtionosuusuudistuksessa ensinnäkin on luotu uusi peruspalveluindeksi,
joka antaa paremman korotuksen kuin nykyinen indeksi, ja toiseksi
indeksitarkistus uuden lain mukaan 1.1.2008 lukien voidaan tehdä vain
sataprosenttisesti, muutoin lakia on muutettava, eli tältäkin osin
tässä vedetään liinat kiinni
ja luodaan perusta tulevalle toiminnalle.
Kolmanneksi myöskin kuntatalouden osalta on tärkeää,
että tammikuussa tulemme antamaan alijäämän
kattamisvelvollisuutta koskevan pykälän vahvistamista
tarkoittavan muutoksen käytännössä,
ja silläkin pyritään siihen, että pystytään
jatkossa entistä vahvemmin ja vankemmin pitämään
huolta kuntatalouden muutoksesta puhumattakaan siitä, että tämän
koko perustan rakentamiseen tarvitaan tietysti myöskin
kunta- ja palvelurakenneuudistusta. Kun nämä edellytykset
saadaan kuntoon, se luo hyvän perustan selviytyä kunnille
tulevaisuudessa.
Selvää tietysti on, että pidemmällä tähtäyksellä väestön
ikääntyessä jne., palvelutarpeen kasvaessa,
tarvitaan luonnollisesti myöskin lisärahoitusta,
ja siihenhän on hallituksen suunnitelmissa jo pidemmän
aikaa varauduttu, edellistenkin hallitusten suunnitelmissa, muun
muassa niin, että on pyritty alentamaan velan tasoa sitä varten,
että tulevaisuudessa on mahdollisuus velkaantua, kun todella
tarvitaan lisää voimavaroja hyvinvointipalvelujen
ylläpitämiseksi.
Kaiken kaikkiaan tie on tuskainen ja vaikea, mutta se on kuljettava
loppuun saakka. Uskon, että siellä lopussa tässäkin
asiassa kiitos seisoo.
Iivo Polvi /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ensin on syytä aivan kiittää ministeri
Mannista siitä, että hän on paikalla
tähän aikaan vuorokaudesta.
Mutta sitten muutama kommentti. Ed. Lindqvist kyseli keskustapuolueen
ideologista valintaa. Oma kannanottoni perustuu Kuopion piirijärjestön
vuosikokouksessa, syyskokouksessa, puoluesihteeri Lankian lehtihaastattelussa
olevaan kannanottoon. Se oli ideologinen valinta.
Ansiotulovähennyksen osalta, josta ministeri Manninen
kertoi, myönteistä on se, että se tehdään
nyt valtion verosta. Mutta silloin edellisen kerran, kun tämä toteutettiin,
se tehtiin kunnallisverosta ja nostettiin 110 250 euroon.
Silloinkin perusteltiin, että se kohdistuu pienituloisiin. Onko
110 250 euroa pienituloinen? Minusta ei, ei ollenkaan.
(Min. Mannisen välihuuto) — Totta kai se oli aleneva
käyrä mutta yltää siihen tasoon
saakka.
Mitä nyt tulee veronalennusten kohdentamiseen, minulla
on täällä vero-osaston 7.10.2005 verojaostolle
antama laskelma siitä, miten nämä alennukset
kohdistuvat. Sen perusteella voin todeta, (Puhemies koputtaa) että viiteen
alimpaan ryhmään kuuluvat saavat 31,9 prosentin
alennuksesta ja sen yläpuolella olevat 68,1 prosenttia,
eli ei voida väittää, että ne
kohdistuvat pienituloisiin vaan nimenomaan päinvastoin.
Yleiskeskustelu pääluokasta 26 päättyy.