2) Hallituksen esitys laiksi tuloverolain muuttamisesta
Olavi Ala-Nissilä /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Esillä on komennusmiesten päivärahaa
käsittelevä ja verotukseen liittyvä tuloverolain
muutos.
Hallituksen esityksen tarkoituksena on ennen kaikkea selkiinnyttää oikeustila
sen suhteen, miten pitkään jatkunutta työskentelyä erityisellä työntekemispaikalla
voidaan pitää vielä tilapäisenä työmatkana
ja siten verovapaisiin matkakustannusten, korvauksiin oikeuttavana.
Esityksessä on päädytty kaavamaiseen
kahden vuoden yleiseen aikarajaan ja erityisedellytysten vallitessa
kolmen vuoden aikarajaan. Määräaikoja
sovellettaisiin silloin, kun erityinen työntekemispaikka
on ollut verovelvollisen pääasiallinen työntekemispaikka
tänä vuonna.
Valiokunta on pitänyt esitystä tarpeellisena
ja onnistuneena sen kiireisestä valmisteluaikataulusta
huolimatta. Se selkiinnyttää pitkäkestoiseen
työskentelyyn perustuvien matkakustannusten korvausten
verokohtelua ja lisää siten verotuksen ennakoitavuutta
niin työntekijöiden kuin työnantajankin
näkökulmasta. Myös kaikki valiokunnan
kuulemat asiantuntijat ovat pitäneet esitystä selvänä parannuksena
nykytilaan ja ehdotettuja määräaikoja
riittävinä lähes kaikissa tapauksissa.
Esitys on siten valiokunnan käsityksen mukaan hyväksyttävissä sellaisenaan,
vaikka se ei perustuisikaan aihealueen laajempaan kokonaisarviointiin,
kuten tämänkaltaisten uudistusten yhteydessä olisi
toki suotavaa.
Esitykseen on myöskin kohdistettu tiettyä kritiikkiä keskustelun
aikana. Keskeisin vaatimus on koskenut edellä mainittujen
yleisten aikarajojen poistamista rajatun ajan kestäviltä projektitöiltä.
Tilapäisen työskentelyn aikarajaan liittyen vaatimuksia
kahden ja kolmen vuoden määräaikojen
pidentämisestä tai poistamisesta on perusteltu
ennen kaikkea suomalaisen työvoiman saatavuudella ja kilpailukykyyn
liittyvillä näkökohdilla. Asiantuntijakuulemisessa
on arvioitu, että ehdotettu sääntely
voi johtaa komennusmiesten veroetujen menetyksiin eräissä pitkäaikaisissa
projektikohteissa. Tiedämme, että erityisesti Lounais-Suomessa,
Turussa, Raumalla, on telakkatöitä ja Eurajoella
ydinvoimalatyömaa ja työvoiman saatavuuden suhteen
on ollut jo muutoinkin erityisiä ongelmia.
Kysymys määräajan laskennan aloittamisesta uudelleen
on myös ollut valiokuntakäsittelyssä. Kahden
tai kolmen vuoden määräajan laskenta voidaan
aloittaa esityksen mukaan alusta, jos verovelvollisen työskentely
erityisellä työntekemispaikalla on yhtäjaksoisesti
keskeytynyt vähintään kuuden kuukauden
ajaksi. Keskeytyksen aikana olisi myös työskenneltävä toisessa
työntekemispaikassa. Hallituksen esityksen mukaan keskeytys
voikin olla aiheutunut mistä syystä tahansa, kunhan
sen aikana on edes jossain määrin työskennelty
muualla. Valiokunta yhtyy valtiovarainministeriön näkemyksiin
ja korostaa, että myös tätä kysymystä on
syytä tarkastella verovapaussäännösten
varsinaisen tarkoituksen valossa. Kuuden kuukauden määräaika
ja edellytys työskentelystä muualla tänä aikana
ilmentävät työkomennuksen tilapäisyyttä.
Valiokunta pitää asetettuja edellytyksiä sen
vuoksi perusteltuina.
Verohallitus aikoo laatia ohjeet uusien lainkohtien soveltamisesta.
Valiokunta pitää tätä perusteltuna
ja tarpeellisena yhtenäisen käytännön aikaansaamiseksi,
eritoten, kun uusia säännöksiä on
tarkoitus soveltaa takautuvasti jo vuodelta 2005 toimitettavassa
verotuksessa. Lisäksi, vaikka hallituksen esitys on itsessään
selkeä ja havainnollinen, uudet säännökset
ovat varsin mutkikkaita. Niiden ohjeellinen läpikäynti
on sen vuoksi tarpeen verotuksellisen selkeyden luomiseksi ja vastaisten
väärinkäsitysten välttämiseksi.
Valiokunta on myös lisännyt mietintöönsä lausumaehdotuksen,
joka on tietyllä tavalla poikkeuksellinen siinä mielessä,
että lausuma suuntautuu menneisyyteen. Komennusmiesten
päivärahojen verokohtelu on todettu hallituksen esityksessä ja
asian valiokuntakäsittelyssä epäselväksi
ja verotukseen liittyvän luottamuksensuojan kannalta monissa
tapauksissa ongelmalliseksi. Asiantuntijakuulemisessa kaikki lausunnonantajat
ovat pitäneet lain tarkentamista ja uusien aikarajojen
määrittämistä tarpeellisena
ja hyvänä toimenpiteenä. Tämän
perusteella valiokunta korostaa jo maksuun pantujen verojen osalta
mahdollisuutta veronhuojennuksen myöntämiseen
niissä erityistapauksissa, joissa veron perimistä voidaan
pitää ilmeisen kohtuuttomana verotusmenettelylain
88 §:ssä tarkoitetusta erityisestä syystä.
Valiokunnan lausumaehdotus toteaa: "Eduskunta edellyttää,
että jo maksuunpantujen verojen osalta selvitetään
mahdollisuudet myöntää verotusmenettelylain
88 §:n tarkoittamalla tavalla huojennus niissä tapauksissa,
joissa veron perimistä olisi pidettävä ilmeisen
kohtuuttomana."
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys tähän kysymykseen
on siis valiokunnan käsityksen mukaan ollut perusteltu.
On mielestäni hyvä asia, että tällä tavalla
korkeimman hallinto-oikeuden vähän yllättävänkin
ratkaisun jälkeen tilannetta selkiytetään.
Tällä on myöskin varmasti myönteinen
työllisyysvaikutus nimenomaan suurissa rakennushankkeissa,
telakoilla, ydinvoimalatyömailla ja vastaavissa hankkeissa.
Mietintöön sisältyy aloitteeseen
perustuva vastalause, jossa muun muassa näitä määräaikoja
on käsitelty eri tavalla.
Martin Saarikangas /kok:
Arvoisa herra puhemies! Omalta osaltani ensiksi vähän
taustaa tähän tilanteeseen.
Metallityöväen Liiton lähetystö kävi
maaliskuussa 2005 täällä eduskunnassa
eduskuntaryhmien puheilla ja jätti meille kirjelmän
komennusmiesten päivärahojen verotuksen ongelmista.
Tämän seurauksena päätin kutsua
SAK:n, Elinkeinoelämän keskusliiton ja komennusmiesten edustajat
asiaa koskevaan neuvotteluun eduskuntaan. Ongelmana oli se, niin
kuin täällä on kuultu, että Lounais-Suomen
verovirasto on vuosien 2004 ja 2005 aikana laivanrakennusteollisuuden alihankintayrityksissä
toteuttamissaan
verotarkastuksissa esittänyt ja myös maksuun pannut verovapaiden
matkakustannusten korvausten osalta jälkiverotusta pitkältä ajanjaksolta
alkaen vuodesta 1999. Nämä ainakin minun ja monen muun
käsityksen mukaan ovat perusteiltaan niin lainsäädännön
kuin Verohallituksen päätöksien ja vallitsevan
oikeuskäytännön vastaisia. Ne ovat vain
Varsinais-Suomessa tapahtuneita. Vastaavia komennustapauksia on
eri puolilla Suomea, mutta vain Varsinais-Suomen verottaja on tässä tehnyt
tämän omalaatuisen ja mielestäni lainvastaisen
tulkinnan.
Tämän neuvottelun perusteella valmistelin
sitten yhdessä SAK:n ja EK:n lakimiesten kanssa lakialoitteen,
jonka allekirjoitti minun lisäkseni 113 kollegaa täältä salista,
ja kaikki me pidimme tätä aloitetta tärkeänä.
Totean, että 48 allekirjoittaneista on hallituspuolueiden
edustajia, eli tällä lakialoitteella n:o 56 oli
siis varsin laaja kannatus.
Aloitteessa esitän, että tuloverolain 72 § muutetaan
siten, että tulkinnat tilapäisestä työn
tekemisestä erityisellä työntekemispaikalla
tulevat selkeiksi. Tämän lakialoitteen jätin
eduskuntaan toukokuussa. Lähetekeskustelu käytiin
toukokuun lopulla ja asia lähetettiin mietintöä varten valtiovarainvaliokuntaan
ja sieltä sitten kesäkuussa valtiovarainministeriöön.
Keskusverolautakunta antoi 22.6. Olkiluodossa työskentelyä koskevan
ennakkoratkaisun. Kuitenkin sitten aikanaan ministeriöön
tuli lausunto, jossa KHO antoi lopullisen päätöksen
ja se kumosi keskusverolautakunnan aikaisemman ratkaisun. Näin
ollen me olemme pattitilanteessa, niin että eivät
komennusmiehet eikä heidän työnantajansa
tiedä, miten heihin pitää suhtautua.
Tästä on osoituksena, että Olkiluodon
ydinvoimalaitoksen työmaalla valtaosa komennusmiesurakoista
meni ulkomaille, koska ulkomaisten kohdalla tämä verotusraja
on kolme vuotta ilman mitään kategorisia lauselmia
ja meitä suomalaisia sorretaan sillä, että Varsinais-Suomen verovirasto
saa jyllätä mielin määrin.
Kun tämä kielteinen päätös
tuli, olin yhteydessä ministeri Heinäluomaan,
ja esitänkin hänelle kiitokset siitä,
että hän vei tämän esityksen
sitten valtiovarainministeriön valmisteluun, ja sieltä olemme
nyt saaneet tämän hallituksen esityksen n:o 211
käsittelyyn.
Hyvää tässä esityksessä on
se, että se tuotiin pikavauhtia eduskuntaan ja valtiovarainvaliokunta
on tosiaan käsitellyt tätä samalla tavalla. Toisekseen
sen ehdotetaan astuvan voimaan siten, että vuonna 2005
verotus tehtäisiin sen pohjalta, eli taannehtivasti. Ja
kolmas hyvä asia on, että se sisältää lausuman,
joka suosittaa, että myös näitä taannehtivia,
pitkäaikaisia, kohtuuttomia verorästejä kohtuullistettaisiin.
Tosin se on mielestäni sen verran pyöreä,
että se ei velvoita ketään.
Arvoisa puhemies! Mielestäni huonoa tässä esityksessä on
se, että siinä käydään
kova keskustelu aikarajasta, onko se kaksi vai kolme vuotta. En
detaljeissa nyt sitä lähde arvostelemaan, koska
siinä menisi liian paljon aikaa. Itse ehdotin kategorisesti
kolmea vuotta, ja siinä on taustana se, että kun — en
sano "jos" vaan "kun" — sisämarkkinadirektiivi
aikanaan astuu voimaan, siellä on sanottu kolme vuotta
rajaksi ulkomaisille komennuksille. Jos me nyt hyväksymme
tämän lain tässä muodossa, niin
silloin suomalaiset välittömästi taas
ovat eriarvoisessa asemassa. Suomalainen työntekijä ei
voi kilpailla ulkolaisten kanssa, eikä suomalainen teollisuus
tätä kautta voi työllistää omaa
väkeä, vaan on pakko mennä jostain muusta
syystä ulkomaiseen.
Arvoisa puhemies! Minä en ainakaan tätä hyväksy.
Tämä eriarvoistaisi meidät Euroopan unionin
sisällä.
Toiseksi huonoa tässä on tämä matkamääritelmä.
Alkuperäinen laki ei sisältänyt mitään
määritelmää, vaan siinä tulkinnan
mukaan sitten, jonka verovirasto antoi, komennusmieheksi, tai komennushenkilöksi,
katsotaan sellainen henkilö, joka joutuu yöpymään
komennuspaikkakunnalla ja jonka varsinainen asuinpaikka, perhe ja
muu, on muualla, ja silloin tästä on oikeus maksaa
päiväraha. Nyt tämä 100 kilometriä,
joka tulee kahta vuotta pidemmille komennuksille, tekee sen, että varmaan
suuri osa komennusmiehistä jää sen ulkopuolelle.
Kolmanneksi tämä laki sisältää liian
paljon tulkinnanvaraisuutta, niin kuin jo valiokunnan puheenjohtaja
Ala-Nissilä täällä totesi. Minun mielestäni
ei tällaista tulkinnanvaraisuutta saa jättää ennen
kaikkea veroviranomaisten varaan, sillä minä ainakin
olen sitä mieltä, että silloin aina tulkitaan
sen heikomman eli työntekijän puolesta tämä toimi — ja
taas ollaan pattitilanteessa.
Ja vielä yksi asia. Tässä eriarvoistetaan
telakat suhteessa näihin muihin toteamalla väljästi, että näissä laivan
rakentaminen kestää lyhyemmän aikaa.
Meillä on parastaikaa Turussa, Turun telakalla, rakenteilla
kolmen sarja maailman suurimpia risteilyaluksia. Yhden laivan rakentaminen
kestää kaksi vuotta, niitä on kolme peräkkäin,
on optio mahdollisesti kahdesta lisää, ja systeemi
on sellainen, että komennusmiehet tekevät ensin
laivaan 1 hommat, ja kun se on lähestymässä valmiutta,
toinen tulee vesille, he siirtyvät tekemään
siihen, ja näin tämä kolme vuotta saattaa
helposti mennä umpeen. Minkä takia yksi teollisuudenhaara
tässä eriarvoistetaan? Onko se sitä varten,
että Varsinais-Suomen verovirasto sijaitsee siellä,
missä nämä telakatkin? Nämä telakat
kuitenkin työllistävät toistakymmentätuhatta työntekijää,
joista noin puolet on komennusmiehiä.
Tämähän ei koske sellaisia, jotka
asuvat kiinteästi muualla, vaan sellaisia, jotka siirtyvät,
perheet ja muut jäävät muualle, ja silloin
tämä päiväraha on kohtuullinen
korvaus siitä, että nämä ihmiset
eivät voi viettää normaalia elämää.
Mutta tässä kyllä haisee suomalaisten
perinpohjainen yhteinen kansallisomaisuus, ja se on rajaton kateus.
Eivät nämä komennusmiehet asu parakeissa
ja muissa sen takia, että he tienaisivat rahaa; he tekevät
sen sen takia, että he ovat ammattimiehiä, jotka
pystyvät tekemään nämä hommat,
ja heidän ei kannata siirtyä asumaan näille paikkakunnille,
koska heillä kaikki muu on muualla.
Arvoisa puhemies! Asian yksinkertaisuuden vuoksi olisi parasta
hyväksyä esittämäni lakialoite
56, jolloin laki olisi yksiselitteinen ja se olisi harmonisessa
suhteessa sisäpalveludirektiivin aikamäärittelyyn
ja näin toteutuisi myös 114 edustajan toivomus.
Mutta olen asiaa harkinnut, ja jotta asia ei jäisi tästä kiinni
ja siirtyisi vuoden yli, toivon, että tämä ripeä käsittely
edelleen jatkuu, ja sen vuoksi olen valmis tukemaan vastalausetta
2, joka pohjautuu lakialoitteisiin. Toivonkin, että nyt
ne 114, jotka ovat allekirjoittaneet tämän, ovat
tukemassa suomalaista työntekijää ja
yrittäjää taistelussa verottajan mielivaltaa
vastaan.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Ensin komennusmiehistä, tai komennustyöntekijöistä: se,
että he joutuvat työskentelemään
vieraalla paikkakunnalla, asumaan yhteismajoituksissa parakeissa,
joskus hotelleissa tilapäismajoituksissa, jättämään
sinne vakituiselle asuinpaikalleen perheensä, harrastukset,
muut sellaiset arvokkaat asiat, jotka koskevat niitä kansalaisia, jotka
saavat asua ja tehdä työtä samalla paikkakunnalla,
ei ole mikään kadehtimisen paikka. Eikä tämä ole
myöskään sukupuolikysymys, kun täällä käytäväkeskusteluissa
jotkut ovat nostaneet nyt meteliä, että tässä nyt
suositaan jollain tavalla miehiä. Totta kai usein käytetään
termiä "komennusmiehet", mutta komennustyöntekijä voi
olla yhtä lailla mies kuin nainen, vaikka tietysti todellisuudessa
aika paljon näissä ammateissa paljon on miehiä.
Elikkä kun Lounais-Suomen verovirasto tosiaan teki
verotarkastusten pohjalta käsittämättömiä päätöksiä,
joissa alettiin mätkiä jäännösveroja,
mätkäytyksiä, näille työntekijöille
vuosia taaksepäinkin, ja summat olivat todella suuria, niin
se koettiin tietysti erittäin kohtuuttomaksi, kun kysymyksessä oli
käytäntö ja vallitseva oikeustila, joka
oli ollut vuosikymmeniä voimassa, ja kun joutuu komennukselle
vieraalle paikkakunnalle, niin päiväraha on muun
muassa silloin veroton.
Nykyinen laki ei ole säätänyt tarkasti
tätä aikarajaa, ja sehän se tässä ongelma
on ollut. On ollut ongelma nimenomaan se, että ei ole säädettyä tarkkaa
aikarajaa sille, mikä on semmoinen komennustyö,
joka oikeuttaa verottomiin päivärahoihin.
Niin kuin ed. Saarikangas totesi, täällä on
ollut eduskunnan puheilla lähetystöjä,
tästä on käyty laajaa keskustelua. Tähän
olisi pitänyt tietysti reagoida aikaisemminkin, mutta kun
lokakuun alkupuolella korkein hallinto-oikeus teki oman ratkaisunsa,
niin sen jälkeen onneksi saatiin lisää vipinää:
ed. Saarikankaan tekemä lakialoite ja sen 114 allekirjoittajaa.
Se painehan oli jo olemassa, eduskunnan tahto oli siihen, että asialle pitää tehdä
jotain,
mutta tämän korkeimman hallinto-oikeuden päätöksen
jälkeen hallituskin rupesi todella toimimaan.
Eduskunnan kyselytunnilla 13.10. kysyin valtiovarainministeri
Heinäluomalta tästä asiasta juuri tämän
korkeimman hallinto-oikeuden päätöksen
jälkeen, aikooko hallitus jotain tehdä. Silloin
valtiovarainministeri Eero Heinäluoma vastasi: "Epäkohta
on todellakin kiistaton. On väärin, että vuosia
jälkeen tehtyjen töiden ja maksettujen päivärahojen
tehdään tulkintoja, joihin työntekijät
itse eivät ole voineet varautua eivätkä myöskään
ne yritykset, jotka näitä päivärahoja ovat
maksaneet. On kansalaisten oikeussuojan kannalta tärkeätä,
että on etukäteen tiedossa, mikä verotusmenettely
on." Minusta tämä oli oikeaa puhetta valtiovarainministeriltä.
No, sen jälkeen lakiehdotusta on valmisteltu ja se on tullut eduskunnan
käsittelyyn. Mutta en ymmärrä, minkä takia
piti lähteä puliveivaamaan tämän
kahden ja kolmen vuoden välillä. Olisi ollut paljon selkeämpää ottaa
lähtökohdaksi tämä eduskunnan
enemmistön tahto, elikkä kun kysymys on ollut
koko ajan siitä puutteesta, ettei ole tarkasti määriteltyä määräaikaa,
niin olisi lakialoitteen mukaisesti määritelty
se kolmeksi vuodeksi ja pidetty muut asiat ennallaan. Nyt kun on
tehty tämä niin, että se on kaksi tai
poikkeustapauksessa kolme vuotta, niin sen kahden vuoden ja kolmen vuoden
väliin on tullut sitten lukuisa määrä näitä tulkinnanvaraisia
asioita, kuten esimerkiksi tämä 100 kilometrin
matka.
Jos nyt ajatellaan vaikka telakkateollisuutta, niin sehän
tarkoittaa sellaisissa tilanteissa, joissa tämä pohdinta
ja tulkinta tulisi kysymykseen, sitä, että kun
muistaakseni Turun ja Rauman väli on alle 100 kilometriä,
niin jos Rauman telakalla tulisi pahoja työllisyysvaikutuksia
ja sitten tämän tyyppisiä komennustöitä pitäisi
etsiä, niin pitäisi tehdä eroa, lähteäkö Helsinkiin
vai Turkuun. Turku olisikin lähempänä kuin
100 kilometriä, Helsinki kauempana. Eihän tässä ole
mitään järkeä, että jouduttaisiin
tällaisiin tulkintaerimielisyyksiin ja veivaamisiin jälleen
siinä tapauksessa, kun tulee käsittelyyn tämä 2—3
vuoden määräaika. Elikkä ehdottomasti
selkeintä on se, että käytettäisiin
selkeästi tätä kolmea vuotta. Sen vuoksi
kannatan vastalauseen mukaista muotoilua.
Arvoisa puhemies! Työvoiman liikkuvuudesta aina puhutaan,
kun puhutaan suomalaisen työmarkkinakentän toiminnasta,
työmarkkinoiden toimivuudesta. Aina vaaditaan, että työvoiman on
liikuttava enemmän, ja olemme Suomessa jäljessä siinä,
että työvoima ei liiku riittävästi.
Komennustyöt ja komennustyöntekijät ovat
juuri se liikkuva osa, joka on tässä maassa toiminut
niin telakkateollisuudessa, metsäkoneiden seisokeissa,
monien muiden tuotantolaitosten osalta, puhumattakaan nyt sitten
rakennus- ja muusta toiminnasta. Työvoima on liikkunut
tämän järjestelmän ja vallitsevan
käytännön mukaisesti.
Mitä nyt on tapahtunut, kun on syntynyt tämä erilainen
tilanne? Ed. Saarikangas viittasi Olkiluodon työntekijöiden
tilanteeseen. Ulkomaalainen työvoima on erittäin
suuressa määrin siellä työskentelemässä,
ja sama koskee telakoita. Turun telakalla, jolla tällä hetkellä on
työtä onneksi tarjolla, ellen väärin
muista, tämänhetkinen tilanne taitaa olla niin,
että siellä on noin, onko alle vai yli, tuhat
ulkomaalaista työntekijää. Tätäkö suomalainen
verolainsäädäntö ja Lounais-Suomen
verovirasto haluaa, että nämä työt
tekevät sitten sellaiset työntekijät,
jotka eivät maksa verojakaan Suomeen? Sen vuoksi tämä lainmuutos on
välttämätön.
Sitten, arvoisa puhemies, olisi todella selkeämpää,
että laki toteutettaisiin tämän kolmen vuoden
määräajan mukaisena, ettei tarvitsisi edelleen
tulkita näitä kilometrimääriä ja
muita tekijöitä.
Mutta sitten tästä lausumasta. Siitä täytyy
sanoa kyllä kiitos hallituspuolueiden edustajille verojaostossa.
Tiesimme, että esimerkiksi valtiovarainministeriö vastusti
erittäin tiukasti sitä, että ryhdyttäisiin
menemään takautuvaan vaatimukseen kohtuuttomuuksien
muuttamiseksi ja kohtuullistamiseksi, mutta kiitän todella
valiokunnan varapuheenjohtajaa ja muita hallituspuolueiden jäseniä,
että tämä ponsi tuli.
Se ponsi on poikkeuksellinen, ja se on kirjoitettu vähän
eri tavalla kuin normaalisti ponnet kirjoitetaan. Siinä ei
sanota, että "eduskunta edellyttää, että hallitus
- -", koska tässä mennään
tämän vallan kolmijaon alueelle. Korkein hallinto-oikeus
on tehnyt ratkaisuja ja verottaja on tehnyt ratkaisuja, mutta kun
verotusmenettelylain 88 § mahdollistaa kuitenkin kohtuullistamisen
tilanteessa, jossa on ilmeistä kohtuuttomuutta tapahtunut,
niin tämän pykälän mukaisesti
minusta on aivan selvää, että korjauksia
tehdään, vaikkemme pysty vaatimaan, että hallitus
tekee. Ei hallitus voi mennä käymään
läpi niitä verotuspäätöksiä ja
omasta pussistaan, veronmaksajan pussista, niitä lähteä oikomaan,
ei se ole hallituksen tehtävä. Mutta kun eduskunta
hyväksyy tämän lausuman, niin se tarkoittaa
silloin, että se, joka käyttää tässä maassa
korkeinta kansanvaltaa, elikkä eduskunta, edellyttää silloin,
että nämä kohtuuttomuudet aina sinne
vuoteen 1999 asti, mistä ne ovat tulleet, voidaan hakemuksesta
kohtuullistaa niiden osalta, jotka ovat vääryyttä kärsineet
tässä asiassa. Tämä on erittäin
tärkeä viesti. Ei takerruta siihen sanamuotoon
siinä ponnessa, vaan ponnen henki on se, että eduskunta
haluaa, että kohtuuttomuuksia korjataan myöskin
takautuvasti.
Mikko Immonen /vas:
Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Saarikangasta. Mitä tulee
siihen vastalauseeseen ja tarinaan siitä, että tämä on etupäässä telakkateollisuuden
murhe, matkatyöntekijöitten murhe, niin ymmärrän
näin, että me kaikki tarkoitamme paljon laajempaa
kysymystä. Niiden tilaisuuksien perusteella, missä olen
saanut olla, ja muutenkin, olen käsittänyt, että tilanne
on todella laaja.
Nyt tällä hetkellä Suomessa kaikkein
suurin rakennustyömaa on ydinvoimalatyömaa, toiseksi
suurin työmaa on öljynjalostustyömaa,
ja näihin todella tarvitaan paljon matkatyöntekijöitä. Ja
kuten ed. Saarikangas ilmaisi ja muistaakseni myös ed.
Uotila, niin nyt on jouduttu ottamaan ulkolaisia työntekijöitä.
Tulevaisuus näyttää siltä, että myös
jatkossa isoja työmaita tulee Suomeen. Viittaanpa vaikka
edelleen energiaratkaisuihin; on varmaa, että niillä työmailla
sitten tulevaisuudessakin tarvitaan matkatyöntekijöitä.
Ja muistutan myös siitä, että viimeinen
ydinvoimapäätös kun täällä tehtiin,
niin yksi perustavaa laatua oleva kysymys oli, että siinä käytetään
suomalaista työvoimaa. Tämä oli hyvin
keskeisenä asiana, mutta nyt siinä on jouduttu
pikkasen perääntymään, vaikka
toki tosissaan on väännetty, että näin
olisi.
Kovan taistelun jälkeen tämä hallitus
lopulta tämän asian otti, ja täytyy sanoa,
että tässä taistelussa olivat kansalaisjärjestöt
mukana ja jopa moottorina. On hyvä näin, ja kiitos
niille tahoille, varsinkin Varsinais-Suomessa. Hyvä näin, koska
asia on aiheuttanut, ja aivan oikeutetusti, todella mahtavan palauteryöpyn
yksityisiltä ihmisiltä ja yrityksiltä.
Komennustöitä tekevät, lähinnä metalli-
ja rakennusmiehet, ovat olleet jo pitkään verottajan
silmätikkuina, vai pitäisikö sanoa kohteliaammin,
että he ovat olleet verottajan taholta erityistarkkailun
alaisina. Ja erityisimmän kohtelun ovat saaneet ne, jotka
ovat joutuneet Lounais-Suomen veroviraston näppeihin. Verottajan
toiminta on ollut jopa niin aktiivista, että se on mitätöinyt
omat matka- ja päivärahojen osalta firmoissa aikaisemmin
tekemänsä verotarkastukset, se kun on mätkäissyt
työntekijöille huimia jälkiveroja jopa
näiltä tarkastusvuosiltakin. Jälkiverotusmenettely
tässä tapauksessa jo sinällään
on aivan kohtuutonta. Yritykset ovat siis toimineet hyvässä uskossa
ja nojanneet tähän verottajalta aiemmin saamansa
luottamuksen suojaan.
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä oleva laki tuloverolain
muuttamisesta matka- ja päivärahojen osalta selkeyttää kyllä käytäntöä.
Siinä sanotaan, missä olosuhteissa ja kuinka kauan
verottomia kulukorvauksia voidaan maksaa. Se siis piirtäisi
takarajan KHO:n epämääräiseksi
jättämään tulkintaan.
Valtiovarainvaliokunnan mietintö, sen lausumaehdotus,
on hyvä. Me vasemmistoliitossa olisimme halunneet tiukempaa
muotoilua, mutta sanotaanko, että kohtuuden nimissä on
ajateltu, että tällä tiellä tällä asialla
on parempi tulevaisuus. Emme halua ratsastaa komennusmiesten ja
-naisten selkänahalla, vaan yritämme saada tämän
asian asianmukaisesti asianmukaisten ihmisten kanssa yhteistyöllä hoitoon.
Huojennusta tarvitsee se runsaslukuinen joukko komennustyöntekijöitä,
jotka ovat saaneet kymmenientuhansien eurojen jälkiverot.
Juuri eilen luin lehdestä, että Metallin ammattiosasto 49
on laatimassa vastinetta 60 komennusmiehelle, joiden jälkiverot
vuosilta 1999—2003 ovat keskimäärin 40 000
euroa per työntekijä. Nämä komennustöissä pitkäänkin
olleet ihmiset ovat kokeneet suurta vääryyttä.
He ovat verottajan päätöksiin luottaen
ja tukeutuen menetelleet käytössä olleen
lain tulkinnan mukaan ja lopulta kuitenkin joutuneet todella epäinhimillisen
jälkiveron maksumiehiksi. Olisiko tässä nyt
niin sanottu tuhannen euron paikka verottajan käyttää tätä verolain
huojennuspykälää?
Arvoisa puhemies! Hyvät edustajat! Eikä tässä vielä kaikki.
Verottajan kuritettavaksi, etten sanoisi kuristettavaksi, joutuneet
jälkiverotetut komennusmiehet joutuvat sitten maksamaan mätkyistään
vielä 9,5 prosentin viivästys- ja 5 prosentin
sakkokoron. Minulle on monta kertaa esitetty kysymys, onko oikein
joutua rangaistavaksi sellaisesta rikoksesta, jota ei ole tehnyt,
ja jos joutuu, eikö kyse ole silloin viranomaisen taholta
mielivallasta.
Olen ollut yhteydessä useimpiin työporukoihin,
ja muun muassa erään neljän miehen työporukan
neljältä viime vuodelta saamat jälkiverot ovat
8 600—8 900 euroa. Viivästys-
ja sakkokorkojen jälkeen summa nousee noin 12 000
euroon. Miehet kertoivat, että heidänkin työnantajalleen
tehtiin 90-luvulla verotarkastus. Minkäänlaista
huomautettavaa ei löytynyt. Joka vuosi myös heidän
verotuksensa on hyväksytty ilman minkäänlaisia
huomautuksia. Ja nyt sitten yhtäkkiä verottajan
tulkinta muuttuukin, ja laskun saavat nämä hyvässä uskossa
toimineet työntekijät. Nämä neljä miestä kertoivat
menetelleensä jopa niin, että heti, kun ensimmäiset
huhut verottomien kulukorvausten verollepanosta tulivat heidän
korviinsa, he alkoivat maksaa niistä veroa.
Olen täysin samaa mieltä näiden veromätkyjensä kanssa
painivien ihmisten kanssa, ettei oikeusvaltioksi itseään
kutsuvassa Suomessa saisi näin tapahtua. Koska nämä matkatyötä tekevät eivät
alistu työttömyyteen vaan ovat valmiita matkustamaan
työn perässä kauaksikin kotoaan ja ovat
lisäksi erityisen sitoutuneita työhönsä,
on erityisen onnetonta, että heitä rangaistaan.
Ei viatonta, veronsa säntillisesti maksavaa kansalaista saa
rangaista tuhansien eurojen sakoilla tekemättömästä rikoksesta.
Arvoisa puhemies! Veroja maksetaan ja niitä pitää maksaa — paitsi
siis eduskunnan enemmistön juuri tekemällä ratkaisulla
varallisuusverosta — jotta yhteiskunnan rattaat pyörisivät.
Se on selvä asia. Sen hyväksyvät myös
ja myöntävät nämä jututtamani
komennusmiehetkin. Mutta kohtuus verottajan ahneudellakin pitäisi
olla. Niinpä kehotankin verottajaa käymään
yhtä suurella innolla varsinaisten vero- ja taloushuijareiden
kimppuun kuin millä se on muiluttanut keikkamiehiä.
Siellä hämärämiesten salkuissa
ne isot rahat piileskelevät. Julkinen salaisuushan on,
että pimeillä ja hämärillä markkinoilla
ahkeroivat talousrikolliset jättävät
tulouttamatta valtion kirstuun vuosittain miljardeja euroja.
Arvoisa puhemies! Nyt on korkea aika säätää laki
tältäkin osin sellaiseksi, että veroviranomaisilla
on selvät ja yksiselitteiset ohjeet, joita he noudattavat.
Lain ja ohjeiden tulee olla vielä sellaiset, että ne
toimivat koko maassa, myös Lounais-Suomessa.
Janina Andersson /vihr:
Arvoisa puhemies! Täällä on jonkun
verran jo puhuttu siitä, että ydinvoimalatyömaalla
ei ole niin paljon suomalaisia kuin luultiin. Metalliliittohan kannatti
voimakkaasti uutta ydinvoimaa juuri varmaan työpaikkojen
toiveessa, ja nyt pettymys on aika suuri, kun näin ei ole
käynyt.
Muistan myös, että silloin kun tätä asiaa
käsiteltiin talousvaliokunnassa, jossa silloin muun muassa
ed. Immonen ja minä olimme, joku — en muista henkilön
nimeä, mutta joku se oli telakalta — tuli meille
puhumaan siitä, että jos oikeasti halutaan tuoda
työpaikkoja Suomeen, etenkin Varsinais-Suomeen, niin olisi
ollut parempi satsata maakaasuun ja nesteytettyyn kaasuun. Meille
tuotiin aivan selvät skenaariot siitä, miten voitaisiin
rakentaa kelluva vastaanottosatama Suomeen ja myös kaasutankkereita,
joihin oli kaikki tekniikka olemassa meillä päin
ja suomalaisia miehiä, jotka olisivat nämä työt
tehneet. (Ed. Saarikangas: Minä olin paikalla!) Näin
me olisimme saaneet myös energiaa ja työpaikkoja Suomeen.
Mutta tämä asia ei herättänyt
mitään vastakaikua, mikä silloin minusta
oli kummallista, kun puhuttiin aivan selvästä suomalaisesta
ideasta. Päinvastoin, meille sitten tuli ydinvoima, ja
nyt on sitten varmaan työmaalla ranskalaisia insinöörejä ja
muunmaalaisia miehiä. (Ed. Ahde: Tässä on
vähän eri asia!) — On eri asia, mutta tässä on
nyt puhuttu siitä, että tämä on
yksi ongelma, että siellä ei ole suomalaisia työmiehiä niin
paljon kuin silloin luultiin, että tulisi, mutta ei tullutkaan,
vaikka silloin jo varoitettiin siitä, että näin
juuri voisi käydä, että joku muu vaihtoehto
olisi työllistänyt paremmin Suomessa.
Sitten halusin vaan — täällä on
ollut erittäin monta asiantuntevaa puheenvuoroa, niin että en näihin
yksityiskohtiin mene — tehdä pikku vertauksen
yhteen toiseen lakiin, joka meillä on äsken täällä ollut.
Me olemme ihan äsken täällä käyneet
aika kovaa vääntöä siitä,
että kun ulkomaille maksetaan osinkoja, niiden lähdevero, niin
siinähän oli samanlainen tapaus, että ne,
jotka joutuvat maksamaan näitä veroja, eivät
halua maksaa veroja. Semmoista on aika usein Suomessa, että koetaan,
että joku asia on epäoikeudenmukainen tai väärin.
Siinähän verottaja on vaan muistuttanut näitä,
että pitäisi maksaa, mutta kun ei ole maksettu,
niin me olemme täällä muuttaneet lakia,
eikä näytä siltä, että taannehtivasti
myöskään kerättäisiin
mitenkään näitä veroja Suomen
kassaan, elikkä jollain lailla ehkä riippuu siitä,
kuka on se ihminen, joka kokee kärsineensä vääryyttä,
miten häntä kohdellaan.
Mutta kuitenkin nyt ollaan menossa oikeaan suuntaan ja varmaan
oikeudenmukaisempaan suuntaan, ja siitä on monelle ihmiselle
täällä varmaan syytä antaa kiitos.
Mutta ehkä meidän täytyy olla aina vaan
vähemmän sinisilmäisiä, kun toivomme
uusia työpaikkoja, erinäisten eduskunnan ratkaisujen
jälkeen.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Täällä ed.
Saarikangas kovan luokan ammattilaisena kertoi tarkemmin lain yksityiskohtia
ja perusteli myös hyvin sen, minkä takia tätä pikkuisen
pitäisi muuttaa. Sinänsä hallituksen esitys
on hyvä ja esitys parempaan suuntaan. Mutta kun vuorineuvos
Saarikangas tuntee hyvin asiat, niin hän myös
aikanaan teki erittäin hyvän lakialoitteen, jonka
pohjalta nyt sitten päästään
tätäkin hallituksen esitystä käsittelemään. Selvyyden
vuoksi: siis kannatan ja itse asiassa voin vaikka esittääkin
varmuuden vuoksi, että käsittelyn pohjaksi otetaan
vastalause 2, missä siis muutettaisiin vähän
pykäliäkin ja tulisi tämmöinen
selkeä, kategorinen kolmen vuoden raja.
Itse asiassa esitys selkeyttää nykyistä oikeustilaa
parempaan suuntaan, mutta edelleen sinne jää jonkin
verran tulkinnanvaraa, kun mietitään sitä, milloin
eletään tämän kahden vuoden
säännön perusteella ja milloin sitten
voidaan päästä tähän kolmen
vuoden sääntöön. Siksi olisi
selkeämpää, että olisi
yksi aikaraja ainoastaan, ja se on se kolme vuotta, mikä löytyy
sieltä vastalauseesta 2.
Herra puhemies! Yleisesti voin tämän lain
yhteydessä puhua myös siitä, mikä on
Suomessa lainsäädännön taso.
Eduskunnassahan pitäisi tehdä mahdollisimman selkeää lainsäädäntöä, jotta
erilaisilta tulkinnoilta vältyttäisiin sitten käytännön
elämässä. Erityisesti verolakien osalta
on tärkeää se, että lain pykälät
ovat selkeitä ja että sen jälkeen Verohallitus
antaa yhtenäistämisohjeita eri veropiireille ja
eri verotoimistoille, ja sen jälkeen on tietysti tärkeää,
että verolain tulkinnoista ei poiketa eli joka puolella
Suomea olisi samanlaiset tulkinnat. Käytännössä näin aina
ei ole ollut.
Tietysti huolestunut olen tämänkin syksyn
aikana ollut siitä, että eduskunnalle on annettu
lähes kymmenen verolakia myöhemmin kuin mikä oli
se aikaraja, minkä aikanaan eduskunta on ilmoittanut hallitukselle,
että lokakuun loppuun mennessä pitäisi
syysistuntokaudella annettavat lakiesitykset antaa. Siitä huolimatta
niitä tuli lähes kymmenen myöhemmässä ajankohdassa,
tämäkin aika myöhäisessä vaiheessa,
mutta tämä asia on tärkeä, ja
ei näitten asioitten käsittely verojaostossa kyllä kauan
kestä. Mutta yleisesti ottaen pitää olla
huolissaan siitä, minkälaista lainsäädäntöä Suomessa
tehdään, ja sen takia eduskunnallekin pitäisi
antaa riittävästi aikaa käsitellä kaikkia
lakeja ja myös verolakeja.
Nämä erilaiset tulkinnat, mitä Suomessa
tapahtuu, ovat nyt nousseet esille nimenomaan tämän
asian yhteydessä liittyen näihin päivärahoihin,
mutta vastaavia esimerkkejä löytyy kyllä muitakin,
esimerkiksi yritysverotuksen osalta. Voin sanoa, että tuoreessa
muistissa on tiettyjä hallinto-oikeuden päätöksiä,
niinkin tuoreesta kuin vuonna 2004 säädetystä perintö-
ja lahjaverolain huojennuspykälästä,
joka koskee yritysten sukupolvenvaihdoksia. Siinäkin eduskunta
selkeästi sanoi, mikä on eduskunnan tahto, mutta
jo ensimmäisiä päätöksiä hallinto-oikeudesta
on tullut ulos, jotka eivät vastaa sitä eduskunnan tahtoa.
Eli jälleen kerran palataan siihen, että lainsäädäntöä joudutaan
täsmentämään.
On erittäin tärkeää, että mietinnön
loppuosassa korostetaan verovelvollisen luottamuksen suojaa erilaisissa
tehtävissä ratkaisuissa. Niin kuin täällä ed.
Immonen totesi, verovelvolliset ovat täyttäneet
omat veroilmoituksensa ja luottaneet siihen, koska ei mitään
ole kuulunut, että he ovat toimineet oikein ja vilpittömässä mielessä, ei
ole mitään syytä palata asioihin, mutta
sitten kuitenkin tulee myöhemmin yllättäen
ylimääräisiä maksuunpantuja
veroja, ja siinä vaiheessa kyllä verovelvollinen
ihmettelee, mikä se luottamuksen suoja oikein on.
Kokoomuksen mielestä luottamuksen suoja on keskeinen
periaate verotuksessa, mutta ristiriita löytyy siitä,
että täällä tänä syksynä hyväksyttiin
uusi verotusmenettelylaki, joka tulee ensi vuoden alusta voimaan,
ja nimenomaan siinä laissa erityisesti luottamuksen suojaa
heikennetään. Yrityksillä verotus tulee
tulevaisuudessa olemaan auki useamman vuoden kuin tällä hetkellä,
mikä tietää käytännössä sitä,
että sitten kun sinne yritykseen tulee tarkastus ja ruvetaan
tutkimaan myös muun muassa sitä, minkä näköisiä verovapaita
etuja työntekijöille on maksettu, niin sen jälkeen
näitä vastaavia laskuja voi tulla uusia lisää.
Tämä oli kyllä minusta sitten erittäin
huono asia, että luottamuksen suojaa yleisesti ottaen verotusmenettelylain
muutoksen yhteydessä heikennettiin.
Herra puhemies! Ed. Kallis on tehnyt myös hyvän
ponnen liittyen asumiskustannusten vähentämiseen
niissä tapauksissa, kun joudutaan käymään
työssä toisella paikkakunnalla ja se varsinainen
perhe asuu siellä toisella paikkakunnalla. Tämä kertoo
yleisesti siitä, että työmarkkinat Suomessa
ovat muuttuneet huomattavasti ja tulevat muuttumaan edelleenkin.
Työvoiman liikkuvuus on varmaan meidän kaikkien
mielestä tärkeää. On tärkeää,
että työvoimaa on saatavilla, että työn
perässä liikutaan. Mutta sen jälkeen
tulee aina eteen se tilanne, mitä sitten pitäisi
maksaa ja mitä voisi vähentää eli
mitkä ovat sen tyyppisiä etuja, ovat ne sitten
päivärahoja tai muita vastaavia kustannuksia,
mitä voidaan verovapaasti korvata työntekijöille,
kun he työn perässä liikkuvat, ja taas
toisaalta, mitkä ovat sitten sen tyyppisiä vähennyksiä,
mitä verovelvollinen voi vähentää omassa
verotuksessaan. Ne liittyvät silloin työmatkakuluihin,
mahdollisiin ylimääräisiin asumiskuluihin
tai muihin vastaaviin. Minun mielestäni nämä vaativat
kyllä selkeytystä. Pitää ottaa
huomioon työmarkkinoiden muuttuneet olosuhteet ja myös
se, että ne jatkossakin tulevat muuttumaan, toivottavasti.
En usko, että tämä hallitus saa tässä asiassa enää yhtään
mitään aikaiseksi, koska pääministerin
ilmoituksen mukaanhan kaikki keskeiset veroratkaisut on tehty, mutta
sitten sille seuraavalle hallitukselle pienenä kotiläksynä:
tähänkin asiaan on syytä puuttua kyllä erittäin
pontevasti.
Matti Ahde /sd:
Herra puhemies! Lakien valmisteluhan kuuluu Suomessa hallitukselle
ja laista säätäminen eduskunnalle. Sillä tavalla
oli tärkeää, että hallitus reagoi
tähän komennusmiesten päivärahakohteluun.
Silloin tämä menee niin kuin oikeassa parlamentaarisessa
järjestyksessä. Tästä on ilman
muuta hallitukselle annettava tunnustus. Tässä se
reagoi nopeasti, toi esityksen, joka selkeyttää tämän
asian verokohtelua. Kaikkien verojaostossa kuulemiemme asiantuntijoitten
mukaan tämä on tärkeä ja ihan
välttämätön muutos, jotta saadaan
tämä todella epäselvä verotuksellinen
tilanne komennusmiesten osalta jonkinlaiseen järkevään
järjestykseen.
Koko prosessihan käynnistyi siitä, että nimenomaan
Lounais-Suomessa verottaja toimi toisin kuin verottaja monessa muussa
osassa Suomea. Kaikkien yllätykseksi sitten korkein hallinto-oikeus
asettui tälle Lounais-Suomessa verottajan toteuttamalle
tulkinnalliselle kannalle. Se oli tietenkin täystyrmäys.
Tässä voidaan puhua luottamuksen suojasta verotuksessa.
Kyllähän jokainen komennusmies on ymmärtänyt,
olettanut, itse asiassa ollut täysin varma, että on
toiminut lakien mukaan, suorittanut verotuksensa suomalaisen lainsäädännön
mukaan. Näin on myös työnantaja olettanut.
Se on se luottamus, joka on sekä työntekijöillä että työnantajilla
ollut verolakiin. Sen takia on tärkeää,
että valiokunta kirjoitti mietintöön
maininnan nimenomaan tästä luottamuksen suojasta.
Se on jo peruste, jolla valiokunta päätyi myös
esittämään sitä perustelulausumaa,
että kun nimenomaan veromenettelylain 88 §:ssä on
mahdollisuus myöntää huojennuksia sellaisissa
tapauksissa, joissa veron perimistä on pidettävä kohtuuttomana,
on tärkeää, että eduskunta tekee
tämän ponnen, ja on tärkeää,
että tämän ponnen perusteella verottaja
ryhtyy toimenpiteisiin. Tämä eduskunnan viesti
on tässä suhteessa täysin selvä.
Niin kuin ed. Immonen ja monet muutkin täällä ovat
todenneet, onhan se joululahja komennusmiehelle, kun tulee tuhansien
tai kymmenientuhansien eurojen jälkiverolappu, jossa on
sitten tämä reilun 9 prosentin korko vielä huolellisesti otettu
mukaan. Eihän sitä kukaan voi hyväksyä eikä lainsäätäjä voi
hyväksyä, koska tällaista menettelyä ei
ole koskaan ollut tarkoitus aikaansaada.
Kaiken kaikkiaan sanon vielä kerran, että on erittäin
tärkeää, että hallitus reagoi
tähän suureen epäkohtaan ja nyt toisaalta
saadaan selkeämmät pelisäännöt
verotuksen suhteen komennusmiehille ja toisaalta nyt avataan mahdollisuus
kohtuullistaa näitä verottajien tekemiä epäoikeudenmukaisia
ratkaisuja.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Muutama sana edellisen puheenvuoron
perusteella. Kun ed. Ahde totesi, että parlamentarismissa
hallitus valmistelee lakiesityksiä eduskunnalle, niin tämä tietenkin
pitää paikkansa ja näin tietenkin pitää olla.
Mutta jos hallitus ei valmistele, silloin eduskunnan pitää hyväksyä ne
lakialoitteet, mitä enemmistö kansanedustajista
on tehnyt. Tässä tapauksessa 120 kansanedustajaa (Ed.
Ahde: 114!) — anteeksi, 114 (Ed. Immonen: Päälle
100!) — no, yli 100 (Ed. Saarikangas: 114!) — kuulin,
kiitos, ja olen maininnut jo kerran luvun 114 — allekirjoitti
ed. Saarikankaan aloitteen ja se meni valiokuntaan, ja hallitus
ryhtyi työhön.
Hallituksen esitys poikkeaa jonkin verran siitä tahdosta,
minkä ne 114 edustajaa ilmaisivat aloitteessaan. Suurin
muutos koskee juuri aikarajaa, onko kahden vuoden määräaika
vai kolmen vuoden määräaika. Tämän
hallituksen esityksen mukaan, jos komennus kestää enintään
kaksi vuotta, siltä ajalta voidaan maksaa päivärahoja
ja matkakorvauksia. Mutta jos menee yli kaksi vuotta, silloin taas
syntyy harkintaa verohallinnolle, ja silloin voi käydä niin,
että tulee erilaisia ratkaisuja veropiiristä a
kuin veropiiristä b. Sen takia, kun käytäntö ja
elämä on muuttunut sellaiseksi, että nämä komennukset
kestävät kauemmin kuin kaksi vuotta, olisi ollut
hyvä, jos hallituksen esitykseen olisi sisältynyt
tämä kolmen vuoden raja. (Ed. Ahde: Siellä on
kolmen vuoden raja, hallituksen esityksessä!) Minun mielipiteeni
ei ole tässä muutamassa kuukaudessa muuttunut,
ja sen takia olen ed. Saarikankaan aloitteen kannalla, joka tarkoittaa
sitä, että taattaisiin kolmelta vuodelta.
Toinen asia, mihin kiinnitin huomiota ed. Ahteen puheenvuorossa,
oli se, kun hän aivan oikeutetusti korosti, että 9
prosentin korko on kohtuuton, ja 9 prosentin korko tänä päivänä ja
vielä, kun se ei ole verotuksessa vähennyskelpoinen,
sanoisin, on ilmeisen kohtuuton. Kun eduskunta nyt tietää,
kansanedustajat tietävät, että laissa
on kohta, joka koskee korkoa ja joka on ilmeisen kohtuuton, niin
meidän tehtävänämme on korjata
se. Meidän tehtävämme on korjata tämä 9 prosentin
korko kohtuulliseksi. Minä en haluaisi vuoden kuluttua
jossakin vastaavanlaisessa tapauksessa viitata verolakiin ja verolain
kohtuuttomaan kohtaan, jos en ole yrittänyt sitä muuttaa. Minä toivon,
että hallitus tekisi tällaisen muutoksen, ja jos
ei, niin kerätään yli 100 nimeä sellaiseen
lakialoitteeseen, jotta se tulisi ainakin käsittelyyn.
Arvoisa herra puhemies! Kaikkeen, mitä tässä aikaisemmin
on todettu kohtuuttomuudesta, yhdyn ja pidän tätä pontta
erittäin tärkeänä. Toivon todella,
että se ei olisi pelkkä ponsi, joka ei johda mihinkään,
vaan että valtioneuvosto ja myöhemmin verohallinto
toteaisivat, että lainsäätäjän
tahto on se, että tässä tapauksessa kohtuullistetaan kohtuuttomia
veromätkyjä. Jos ei näin tapahdu, silloin
hallinto ei noudata yhteiskunnan korkeimman lainsäätäjän
tahtoa.
Sitten toinen asia, mihin haluan puuttua, on se, mihin ed. Jari
Koskinenkin viittasi. Olen itse tehnyt lakialoitteen siitä,
että henkilö, joka hakeutuu toiselle paikkakunnalle
työhön, saisi vähentää kohtuulliset
asumiskustannukset tällä vieraalla paikkakunnalla.
Minä en tiedä, montako tuhatta henkilöä kulkee
eri puolilta Suomea Helsinkiin, tulee tänne Helsingin seudulle
työhön. Heillä on pieni asunto täällä,
perhe asuu muualla, ja he saavat kyllä tehdä matkavähennyksenä yhden matkan
viikossa, mutta halvimman taksan mukaan. Asumiskustannukset tällä seudulla
ovat korkeat, ja niitä ei saa vähentää,
ja monesti käy niin, että henkilö ei
jääkään tänne työhön,
ja täällä voi syntyä sen johdosta
työvoimapula. Me kaikki sanomme, että me haluamme
edistää työvoiman liikkuvuutta. Sen takia
meidän tulisi hyväksyä tällaisissa
tapauksissa kohtuulliset asumiskustannukset vähennyskelpoisiksi.
Sellainen ponsi on tehty, ja tietenkin toivon, että se
ponsi saisi yhtä laajan tuen kuin valiokunnan tekemä ponsi
kohtuullistamisesta saa.