Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonala 30
jatkuu:
Pertti Hemmilä /kok:
Herra puhemies! Kun kello näyttää ehtineen
jo yli puolenyön ja salissakin näyttää olevan
aika harvalukuinen joukko edustajia, ajattelin itse vähän
tiivistää tätä aiemmin suunnittelemaani
puheenvuoroa.
Aloittaisin sillä, että kun nyt maatalousbudjettia
täällä käsitellään,
käsitellään oman urani aikana jo seitsemättä kertaa,
niin ensi vuodelle maatalousbudjetin, maatalouspääluokan,
osalta ei ole tapahtunut bruttomääräisesti
kovin merkittäviä muutoksia, ei ole tapahtunut
viime vuosina kovin merkittäviä muutoksia. Noin
2,5 miljardin euron verran maatalouspääluokka
on valtion budjetista, joka on lähestulkoon 40 miljardia
euroa.
Odottavan aika on pitkä, sanotaan. Nyt on kulunut jo
yli yhdeksän kuukautta siitä, kun hallitus viime
maaliskuun 10. päivä päätti
niin sanotusta maataloustuposta. Palkansaajillehan tulopoliittinen
ratkaisu syntyi jo reilu vuosi sitten, ja palkansaajat ovat tänä vuonna
jo joka kuukausi kuukausipalkassaan saaneet nauttia tuon tupon tuomista
lisäeuroista. Ainoa asia tuolloin 10. päivä maaliskuuta
oli se, että silloin sovittiin 21,5 miljoonan euron alennus
maatalouden kasvihuonetuotannon ja porotalouden energiaverotukseen.
Todellakin tästä päätöksestä on
kulunut jo aikaa, pian jo lähes vuosi. Koska energiaverotuksen
alentaminen vaatii muutoksia verolakeihin, olisi ollut vähintäänkin
kohtuullista hallitukselta valmistella nämä verolait
ja tuoda eduskunnan käsiteltäväksi niin,
että ne verolait olisi saatu käsiteltyä tämän
vuoden aikana. Me oppositiossa odotimme, että nyt budjetin
käsittelyn yhteydessä viimeistään
nämä verolait voidaan täällä käsitellä ja
hyväksyä sillä tavalla, että tämä yksinkertaisin
ja järkevin tapa hoitaa tämä asia elikkä arvonlisäveroilmoituksen
yhteydessä olisi ollut mahdollista. Mutta koska arvonlisäveroilmoitukset
tulee palauttaa helmikuun loppuun mennessä ja arvonlisäveroilmoituslomakkeetkin
ovat jo kohta postissa, ei päätöksiä tässä aikataulussa
tietenkään enää pystytä tekemään.
Jäljelle näyttääkin jäävän
hyvin monimutkainen erillinen hakemusmenettelyjärjestely.
Olen antanut itselleni kertoa, että tällaista
hakemusmenettelyä suunnitellaan nyt hallitustasolla ensi vuodelle.
Se on kallis ja byrokraattinen tapa, ja semmoista pitäisi
joka tilanteessa ja kaikissa asioissa välttää.
Nähtäväksi jää, miten
tämän maataloustupon nyt käy, jääkö sekin
pelkäksi puheeksi.
Arvoisa puhemies! Maatalousuudistuksesta. Maatalousuudistushan
runnottiin tässä salissa läpi viime kesäkuussa.
Itse kuuluin niihin edustajiin, jotka epäilivät
tämän uudistuksen järkevyyttä,
nimenomaan siinä aikataulussa, missä se toteutettiin.
Maatalousuudistuksen osaltahan jaetaan maatalouden tukia, viljelijöitten
tukia, noin 550 miljoonaa euroa, jotka jakautuvat lfa:n, ympäristötuen
ja cap-tuen kesken.
Kun itse perustelin maatalousuudistuksesta päättämisen
lykkäämistä myöhempään
ajankohtaan ja jopa sitä, että tämä uudistuksen
käyttöönotto olisi lykätty vuodella
eteenpäin, perustelunani käytin sitä,
että saattaa olla tulossa uusia uudistustarpeita nimenomaan
siitä syystä, että Euroopan unionin rahoituksessa,
rahoituskehyksissä, tehdään muutoksia.
Herra puhemies! Nyt Brysselissä parhaillaan neuvottelevat
Euroopan unionin johtajat ovat päättämässä uusista
rahoituskehyksistä. Mikäli puheenjohtajamaan Britannian
ehdotus menee läpi, se merkitsee sitä, että tämä vasta
kesäkuussa hyväksytty maatalousuudistus, jonka
vaikutus ulottuu vuoteen 2013 saakka, joudutaan avaamaan. Suomessa
toteutettava maatalousuudistus on niin vahvasti kytketty lfa-tukeen,
ympäristötukeen ja nimenomaan näitä ollaan
nyt tämän rahoituskehyspäätöksen
yhteydessä leikkaamassa.
Kun samanaikaisesti vielä on käymässä niin, että maaseudun
ja maatalouden kehittämisrahaston rahat loppuvat, niin
tämä johtaa vääjäämättä siihen,
että kotimaassa ajaudutaan äärimmäisen hankaliin
vääntöihin hallituksen ja erityisesti
hallituspuolueitten kesken siitä, miten nämä ammottavat
aukot, jotka nyt ovat syntymässä, jatkossa paikataan.
Täällä aiemmin illalla käydyssä keskustelussa ed.
Lämsä totesi, että seuraavissa hallitusneuvotteluissa
pitää nämä maatalouden rahoitusasiat ratkaista.
Toki hallitusneuvotteluihin kuuluu olennaisena osana varmasti maatalouden
rahoituksen ratkaiseminen neljäksi vuodeksi eteenpäin
vuodesta 2008 alkaen, mutta tämä Euroopan unionin
rahoituskehysratkaisu tulee vaikuttamaan jo vuodesta 2007 alkaen,
jotenka ensi vuoden aikana joudutaan tekemään
Suomessa sellaisia budjettipäätöksiä,
jotka ovat erittäin hankalia, ottaen huomioon sen, miten
tämänkin ensi vuoden budjetin käsittelyn
yhteydessä jo muutaman miljoonan euron lisääminen
maatalousbudjettiin ja maaseudulle osoitettaviin määrärahoihin
on ollut vaikeata.
Makeran osalta olen tehnyt aloitteen, että Makeran
pääomaa lisättäisiin 29 miljoonalla
eurolla, ja sitten tästä aloitteesta tullaan äänestämään. Maataloustulothan
ovat alentuneet, kuten täällä jo aiemmassa
keskustelussakin todettiin, yli 30 prosentilla ja reaalisestikin
viljelijöitten tulot yli 10 prosentilla.
Samanaikaisesti, arvoisa puhemies, kun tilojen määrä vähenee,
kuitenkin hallintoa on jouduttu tämän järjestelmän
monimutkaisuuden takia jatkuvasti paisuttamaan. Ennen EU-jäsenyyttä meillä oli
kansainvälisesti vertaillen jo monimutkainen maataloustukijärjestelmä,
mutta tuolloin valvontoihin käytettiin kuitenkin vain 13 henkilötyövuotta;
ensi vuonna arvioidaan valvontoihin tarvittavan 370 henkilötyövuotta.
Samanaikaisesti, kun Euroopan unionin jäsenyyden alun jälkeen
maatilojen määrä on lähes puolittunut,
valvontoihin tarvitaan monikymmen-, lähes satakertainen
määrä ihmisiä.
Lopuksi, herra puhemies, kiinnittäisin huomiota siihen,
että ensi vuoden aikana on myös ratkaistava luopumistukijärjestelmän
jatko ja siihen myöskin rahoitus.
Jukka Vihriälä /kesk:
Herra puhemies! Ed. Hemmilälle nyt alkuun toteaisin,
kun hän otti esille taas tämän hallinnon,
josta me tiedämme, että maataloudessa se on paisunut
erittäin vahvasti, että kaikki, jotka olemme tässä salissa,
tiedämme ja muutkin tietävät, minkä takia
se on paisunut: Euroopan unionin takia. (Ed. Hemmilä: Kotoisia
syitä!) Sinne mentiin, erityisesti siellä oikealla
silloin sitä erittäin vahvasti ajettiin — ministeri
Salolainen etunenässä oli viemässä Suomea
Euroopan unioniin — ja sitä kautta on tullut tämä maatalouden
vahva byrokratia. Sitä on, ed. Hemmilä, turha
kiistää. Me vaan elämme tässä.
Meidän pitää, ed. Hemmilä, sopeutua
tähän, niin kuin hienosti sanotaan, ja koettaa
elää tämän kanssa.
Mutta, herra puhemies, haluan vielä puuttua maatalouteen,
kun elämme näinkin historiallista hetkeä.
Minä luulen, että ne neuvottelut tällä hetkellä sekä Wto:n
piirissä että Euroopan unionin piirissä ovat
hyvin tärkeässä vaiheessa, ennen kaikkea
nämä Wto-neuvottelut, vapaakauppaneuvottelut,
jotka monessa suhteessa ovat varmasti välttämättömiä,
ja kaupan vapauttamista tarvitaan. Ainakin asiantuntijat lähtevät
siitä, että se on paras tapa hyvinvoinnin tulosten
jakamiseksi ja talouskasvun ylläpitämiseksi. Sopii
kuitenkin kysyä, sopiiko vapaakauppa kaikkiin tuotteisiin,
nimenomaan elintarvikkeisiin, jotka ovat välttämättömyystarvikkeita
meille jokaiselle.
Nämä neuvottelut ovat tavattoman tärkeät.
Eilen itse asiassa tuli Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen
selvitys siitä, mitä se merkitsee viljelijöille,
jos vientituesta luovutaan. Tässä artikkelissa
todetaan: "Tukien poisto hyödyttää ensi
sijassa muutamia kehittyviä ja vahvoja maatalousmaita,
kuten Brasiliaa, Thaimaata, Argentiinaa ja Australiaa. Häviäjiä ovat
rikkaiden ja köyhien maiden viljelijät." Kyllähän
tästä sitten tullaan meidän omaan kotoiseen
maahamme eli Suomeen ja todetaan samassa selvityksessä — oli
hyvä, että se julkistettiin: "Suomen maatalous kärsii
eniten Euroopan unionissa. Maataloustuotteiden vientitukien lopettaminen
vaikuttaa Suomeen muita EU-maita enemmän, ja hankalimpaan
tilanteeseen joutuisivat maidontuottajat ja rehuviljantuottajat."
(Ed. Lintosen välihuuto) — Tämä oli
tutkimuslaitoksen selvitys, ed. Lintonen, johon on syytä kuitenkin
uskoa, kun siellä Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksessa
tehdään tärkeää työtä,
ja tämä on sen selvityksestä, jota täällä siteeraan. — Kyllähän
näin on, ja ennen kaikkea silloin se, jos vientituesta
täysin luovuttaisiin, tietää Suomessa,
niissä maakunnissa varsinkin, joissa maito on tärkeä ja myöskin
rehuvilja tärkeä, merkittävää hinnanalennusta,
ja ennen kaikkea tutkija arvioi, että rehuviljantuotanto
voisi supistua pitkällä aikavälillä 14
prosenttia ja maidontuotanto 5 prosenttia.
Herra puhemies! Haluaisin sitten puuttua myöskin tähän
maataloustuloon, johon täällä on monta
kertaa viitattu. Näinhän se on, että kyllähän
päätoimisten viljelijöiden tulo Euroopan
unionin aikana on supistunut. Siitä on monenlaisia laskelmia.
Eräissä, mitä tässä siteeraan,
puhutaan 1,7 prosentista per vuosi. Nyt näyttää,
että tälle vuodelle arvioidaan maataloustulon
putoavan jopa 8 prosenttia. Se on aika merkittävää. Kun
ajatellaan, miten palkansaajapuolella palkat ovat kehittyneet ja
kehittyvät, niin kyllähän tässä yksi
merkittävä ammattiryhmä on selvästi
heikommassa asemassa kuin muut, kun sitten tiedetään
myöskin, että viljelijöiden osuus elintarvikkeiden
hinnoista on pienentynyt ainakin nyt 2000-luvulla ja sen sijaan
kaupan osuus, jota on monta kertaa täältäkin
esiin tuotu, on kasvanut. Näin ikävästi
on vaan käynyt. Ennen kaikkea suurin syy on tietenkin kustannustason
voimakas nousu.
Herra puhemies! On kyllä syytä peräänkuuluttaa
täällä myöskin tätä maataloustupoa,
josta on jo maaliskuussa sovittu ja vieläkään
ratkaisua ei ole saatu aikaan. Tuntuu kyllä ihmeelliseltä,
että valtiovarainministeriössä ei ole
pystytty panemaan toimeen ratkaisua, joka on tehty, johon on rahat
osoitettu, mutta viljelijät eivät ole senttiäkään
siitä vielä hyötyneet. Pitääkö nyt
luoda todella joku kankea uusi verotuksellinen järjestelmä?
Eikö meillä ole alv-menettely jne. jo käytössä,
jota voitaisiin hyödyntää tässä suhteessa? Tuntuu
todella ihmeelliseltä, että tätä asiaa
ei ole pystytty hoitamaan.
Herra puhemies! Sitten lopuksi, nyt kun ed. Lintonenkin on täällä paikalla.
On hyvä, että ed. Lintonen on nyt saapunut seuraamaan
maatalouskeskustelua. Nimittäin yhdessä olemme
vastuussa siitä, että tämä budjettikirja
myös maatalouspääluokan osalta viedään
läpi, mutta toinen päähallituspuolue,
sosialidemokraatit, ei ole käyttänyt tästä yhtään
varsinaista puheenvuoroa eikä varannut tähän
maatalouspääluokkaan. On hyvä, että keskustalaiset
ovat sitä puolustaneet, ja totta kai me ilomielin puolustamme,
mutta olisi nyt jotenkin korrektia ja lojaalia, että sosialidemokraatitkin
olisivat tukemassa tätä maatalouspääluokkaa.
Mutta kun ed. Lintonen on maa- ja metsätalousvaliokunnan
jäsen ja ottanut kovasti kantaa maatalouskysymyksiin, niin
sopii nyt kysyä, onko ed. Lintonen, ja varmasti on, tämän hallituksen
ja valtiovarainvaliokunnan mietinnön takana, joka nyt on
käsittelyssä. Mutta todella olisi toivonut, että ed.
Lintonen olisi voinut olla — tiedän, että hänellä on
ollut esteitä illansuussa, kun se oli keskustelussa — tai
joku muu edustaja täällä puolustamassa
yhteistä budjettikirjaa, joka on yksituumaisesti voitu
myöskin valtiovarainvaliokunnassa ja sen maatalousjaostossa
viedä läpi.
Minna Lintonen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On mukavaa, että ed. Vihriälä huomasi
minut täällä salissa. Täällä on
nimittäin aika harva kepulainen paikalla, keskustapuolueen
edustaja, eikä täällä ole kokoomusta,
vihreitä eikä vasemmistoliittoakaan; on hämmästyttävää,
että tämä keskusteluporukka on supistunut
näin pieneen.
Voin sanoa, että olen tällä hetkellä samaa mieltä noista
budjettikirjan asioista, mutta kyllä meidän täytyy
tässäkin salissa hyväksyä se,
että kansainväliset haasteet ajavat meitä keskustelemaan
tästä asiasta. Samalla lailla kuin edellisen pääluokan
kohdalla tuli myös oppilaiden ja vanhempien näkökulmia
koulukeskusteluun, pitää maataloustuottajien kestää se,
että on myös kuluttajan näkökulma.
Jos ajatellaan sitä, mitä esimerkiksi ed.
Hemmilä puhui juuri äsken, kun hän puhui
EU:n budjetista, niin EU:n budjettihan koostuu yksinomaan tulonjaosta
(Puhemies koputtaa) ja yhteinen maatalouspolitiikka ja rakennerahasto
ovat esimerkkejä tästä. Jatkan hetken
päästä.
Jukka Vihriälä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Totean nyt ed. Lintoselle, että meitä on
täällä todella ed. Lintonen ja keskustan
kansanedustajia kuusi kappaletta, eli me yhdessä täällä punamultahallituksen
maatalouspolitiikkaa nyt puolustamme. Näinhän
sen pitää varmaan ollakin.
Mutta mitä sitten tulee sosialidemokraattien maatalouspoliittiseen
linjaan, niin on syytä nyt todeta kuitenkin, että maatalousselonteon
aikana ed. Lintonen käytti hyvin voimakkaan puheenvuoron,
jossa hän syyllisti myöskin kotimaista elintarviketuottajaa,
ja sitä ei ole pidetty oikein hyvänä.
Onneksi sosialidemokraateissa ainakin monet ovat irtisanoutuneet
tästä ed. Lintosen linjasta.
Maija-Liisa Lindqvist /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Jos voin sen verran kuitenkin lohduttaa,
että ei ollut viime yönäkään,
kun käsiteltiin kauppa- ja teollisuusministeriön
pääluokkaa ja kunta-asioita, täällä edustajia
juuri yhtään enempää paikalla,
meitä oli silloinkin vain muutama.
Ihan sen verran haluaisin tähän keskusteluun sanoa,
että kuitenkin meille kaikille varmasti, niin hallituspuolueille
kuin oppositiollekin, on erittäin tärkeää turvata
koko elintarvikeketjun toimivuus aina sieltä alkutuotannosta
lähtien. Luonnonkatastrofit ja kaikki muut uhkaavat maailmaa
tänä päivänä, ja on
todella tärkeää olla mahdollisimman omavarainen
elintarviketuotannossa. Uskon, että ed. Minna Lintonen
ymmärtää sen erittäin hyvin.
Forssan seudulla on paljon elintarviketeollisuutta.
Minna Lintonen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olin niin innostunut, että jo ed.
Lindqvistin puheenvuoron aikana pomppasin pystyyn, kun halusin vastata
ed. Vihriälälle.
Eikö teitä, ed. Vihriälä,
ollenkaan hämmästytä se, että valtaosa
EU:n maatalouspolitiikan tuista suuntautuu rikkaimmille maanviljelijöille? Eikö teitä
ollenkaan
huolestuta se, miten työvaltainen maatalous tulevaisuudessa
Suomessa pärjää? Eikö teitä yhtään
huolestuta se, miten tukijärjestelmät, tukieurot,
menisivät sosiaalisesti oikeudenmukaisemmin tulevaisuudessa?
Eikö teitä yhtään huolestuta
se, että tulevaisuudessa ehkä 50 prosenttia meidän
viljelyksistämme voidaan kesannoida? Onko tämä oikeata
maatalouspolitiikkaa, ed. Vihriälä?
Jukka Vihriälä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Kyllä meitä huolestuttavat
juuri ne asiat, mitä ed. Lintonen toi esille.
Mutta ed. Lintonen, me olemme mukana Euroopan unionin yhteisessä maatalouspolitiikassa,
jonne sosialidemokraatitkin Suomen aikanaan halusivat viedä,
ja meidän pitää niitä sääntöjä noudattaa.
Ed. Lintonen, me emme pysty niitä täällä muuttamaan,
ainoastaan niitä asioita, mitkä kansallisesti
meille kuuluvat. Valitettavasti Euroopan unionin maatalouspolitiikka
ei suosi pien- ja perheviljelmiä, jos sellaisia sanoja
sallitaan vielä käytettävän.
Tämä on valitettava tosiasia, ja se on syytä myöskin
sosialidemokraateissa ymmärtää.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Lintoselle toteaisin, että kyllä keskusta
kantaa huolta ylipäänsä maatalouden säilymisestä Suomessa,
ja on tosiasia, että maatalouden rakennetta pitää parantaa
ja maatalouden rakenteen parantaminen tuo lisää tarvittavaa
tehokkuutta ja parantaa maatalouden kilpailukykyä.
Valtiovarainvaliokunta kiinnittää mietinnössään
vakavaa huomiota Maatilatalouden kehittämisrahaston pääomakannan
nopeaan vähenemiseen. Nyt käsiteltävänä olevassa
ensi vuoden talousarviossa kehittämisrahastoon siirretään
14,7 miljoonaa euroa. Tämän vuoden toisessa lisätalousarviossa
sinne siirrettiin 8,5 miljoonaa euroa. Siirtojen yhteismäärä on
näin ollen 23,2 miljoonaa euroa. Tämä ei
ole suuri rahamäärä, mutta nämä siirrot
ovat historiallisia siinä mielessä, että ennen
nyt tehtyjä siirtoja Maatilatalouden kehittämisrahastoon
siirrettiin rahaa viimeksi vuonna 1990.
Täältä ed. Hemmilä jo ehti
poistua. Hän tuossa mainitsi, että hän
on nyt oppositiossa ollessaan tehnyt talousarvioaloitteen, jossa
hän esittää 29 miljoonan euron siirtoa
Maatilatalouden kehittämisrahastoon. Ei sen paremmin Hemilä kuin
ed. Hemmiläkään valtakaudellaan 1995—2003
esittänyt kyllä minkäänlaisia
siirtoja Makeran pääomatilanteesta huolehtimiseksi.
Yhteiskunnan tukemassa rakennepolitiikan rahoituksessa painopiste
on Suomen EU-jäsenyyden aikana ja erityisesti parin viime
vuoden aikana siirtynyt voimakkaasti Maatilatalouden kehittämisrahastosta
myönnettäviin investointiavustuksiin ja budjettivaroista
myönnettävään korkotukeen perustuvaan
korkotukilainoitukseen, jonka pääoma tulee pankkien
varoista. Uusien Makeran valtionlainojen myöntämisestä on mielestäni
aivan oikein tehottomana valtiontukielementtinä luovuttu
kokonaan. EU:n komission edellyttämiä investointien
poikkeuksellisen korkeita tukitasoja ei ole mahdollista saavuttaa muutoin
kuin käyttämällä avustuksia
pääasiallisena tuki-instrumenttina. Avustusten
käytön ja sinänsä myönteisen
uusista valtionlainoista luopumisen seurauksena Makeran pääomakanta
vähenee nyt varsin nopeasti. Tänä vuonna
avustuksia myönnetään noin 160 miljoonaa
euroa. Pääosa avustuksista on tänä vuonna
kulunut nuoren viljelijän aloitustukeen ja navettarakennusinvestointeihin.
Maatalouden rakenteen kehittämiseen suunniteltu määrärahatarve
näyttää vuosina 2004—2005 toteutuneen
tilanteen valossa täysin alimitoitetulta. Makeraan valtionlainojen
lyhennyksinä palautuvat varat eivät pitkällä tähtäyksellä riitä turvaamaan
EU:n edellyttämien nykytasoisten investointiavustusten
maksamista. Makeran toimintakyvyn turvaaminen vaatiikin jatkuvaa
ja pitkäjänteistä pääoman
lisäämistä valtion talousarviosta rahastoon.
(Ed. Hemmilä: Miksei sitä tehdä nyt jo?) — No,
nyt sitä tehdään kuitenkin, ed. Hemmilä.
Mutta kun kokoomus oli hallituksessa ja Hemilä oli ministerinä 1995—2003,
ei lisätty yhtään lisärahaa
Makeraan, ei yhtään. (Ed. Hemmilä: Makeran
rahathan loppuvat muutamassa vuodessa!) — Tällä menolla
Makeran pääoma tulee lyhyessä ajassa
loppuun käytetyksi. Viimeistään — ja
korostan: viimeistään — vuonna 2011 Makeran
rahoitusmahdollisuudet heikkenevät nykyisellä investointitasolla
aivan ratkaisevasti.
Arvoisa puhemies! Valtiovarainvaliokunnan tekemä 3
miljoonan euron lisäys puuntuotannon kestävyyden
turvaamista koskevaan määrärahaan tulee
erittäin suureen tarpeeseen. On myös erittäin
tärkeää, että momentin myöntämisvaltuutta
lisätään 3,5 miljoonalla eurolla. Myöntämisvaltuuden
lisääminen mahdollistaa päätösten tekemisen
ajallaan.
Vuoteen 2010 ulottuvan Kansallisen metsäohjelman tavoitteista
tulee pitää kiinni. Metsänomistajia tulee
kannustaa pitkäjänteiseen, koko yhteiskuntaa hyödyttävään
metsänparannustoimintaan, joka omalta osaltaan tukee myös
työllisyystavoitetta. Valtion rahoittama metsänparannustoiminta
on vuosittain tarjonnut työtä noin 3 000
henkilötyövuoden edestä.
Klaus Pentti /kesk:
Arvoisa puhemies! Maa- ja metsätalousvaliokunta ja
valtiovarainvaliokunnan maatalousjaosto ovat tehneet hyvää työtä.
Pääluokkaan jaosto teki kaikkiaan 7 miljoonan
euron muutokset, joista 4 miljoonaa euroa sisäisinä siirtoina.
Alkuperäinen talousarvioesitys piti sisällään
muun muassa merkittäviä leikkauksia maatalousneuvontaan.
Jaosto lisäsi kuitenkin maatalouden ja muiden maaseutuelinkeinojen neuvontaan
820 000 euroa sekä kotieläinjalostukseen
ja -neuvontaan 100 000 euroa. Tekemäni
ja monien muidenkin edustajien allekirjoittama talousarvioaloite
tuli näiden korotusten ansiosta tarpeettomaksi.
Lisää rahaa esitetään muun
muassa 4H-toimintaan, maatalousmuseolle ja Ruukin koeasemalle siemenperunatutkimukseen.
Vesihuoltohankkeisiin esitetään myös
lisää reilu miljoona euroa. Tilannetta vesihuoltohankkeiden
osalta helpotti jo vuoden toisessa lisätalousarviossa osoitettu
lähes 10 miljoonaa euroa, jonka turvin muun muassa Luoteis-
ja Lounais-Pirkanmaan seutukuntien vesihuoltohanke sai tervetulleen 3,5
miljoonan euron rahoituksen. Vesihuoltohankkeet ovat tärkeä panostus
tulevaisuuteen puhtaan pohjaveden saannin turvaamiseksi. Näihin
samoin kuin siirtoviemäreidenkin rakentamiseen on edelleen
panostettava.
Maatalouden tulokehitys on viime vuosina ollut heikko huolimatta
viljelijöiden merkittävästä panostuksesta
tuotantonsa kehittämiseen. Erityisesti nuoret viljelijät
ovat investoineet voimakkaasti samalla luottaen tulevaisuuteen.
Uskosta tulevaisuuteen kertoo osaltaan myös sukupolvenvaihdosten
reilu lisääntyminen takavuosiin verrattuna. Hallituksen
päätös yritysten, myös maatalousyritysten,
sukupolvenvaihdosten verohelpotuksesta tuli nyt tärkeään
paikkaan.
Makeran rahoituksen riittävyys on kysymys, johon jatkossa
on kiinnitettävä huomiota, niin kuin täällä on
useassa puheenvuorossa todettu.
Muistutan myös, että maataloudelle luvattu tupo
tulisi kiireellisesti hoitaa päätökseen.
Tanskasta löytyy taloudellinen ja toimiva malli, ja on kumma,
jos sama ei onnistu meillä Suomessa.
Maatalouden kannattavuus on nyt yhä enemmän
tukipolitiikan varassa. Ensi vuoden osalta asiat ovat tukien osalta
jotakuinkin kunnossa, mutta vuoden 2007 osalta tarvitaan nyt lujaa
kansallista yhteisymmärrystä, jotta neuvotteluissa EU:n
kanssa pärjätään. Parasta aikaa
on käynnissä kahdetkin tärkeät
neuvottelut, joiden tulokset ovat maataloutemme kannalta todella
merkittäviä. Kuitenkin tänä iltana
henki tässä salissa on ollut lupaava, lupaavan
yhtenäinen, kotimaisen elintarviketuotannon ja maaseudun
elinkeinojen puolustamisen ja kehittämisen kannalta.
Arvoisa puhemies! Bioenergian tuotannosta on avautumassa maaseudulle
merkittävä uusi tuotannonala. Niin kuin ilmasto-
ja energiaselonteon yhteydessä todettiin, Suomen on lisättävä merkittävästi
omaa bioenergian osuuttaan niin sähkön, lämmön
kuin liikennepolttoaineiden osalta. Samalla voidaan merkittävästi
helpottaa myös maatalouden ylituotantoa. Tuotannon kannattavuus
ja käynnistäminen edellyttää kuitenkin
pikaisia vero- ja investointitukipäätöksiä.
On myös huomioitava, että esimerkiksi ruokohelpi
on vaativa viljelyskasvi, jonka onnistunut viljely ja sadonkorjuu
vaativat hyvää osaamista. Viljelyn onnistumiseksi
ja toimivien koneketjujen aikaansaamiseksi on panostettava osaamiseen
ja neuvontaan.
Talousarvioesityksessä ja täällä käydyssä keskustelussa
on myös huomioitu luomutuotanto ja lähiruoka.
Lähiruokaan on talousarviossa osoitettu lisäresursseja,
mikä on hyvä asia. Luomutuotannon ja luomuruuan
osalta on täällä käytetty monta
hyvää puheenvuoroa. Valitettavaa on, ettei luomutuotteiden
kysyntä kuitenkaan Suomessa ole vastannut odotuksia, vaan
tuotantoa ja tuotevalikoimaa on jouduttu jopa supistamaan sen takia,
etteivät kuluttajat ole riittävän valmiita olleet
maksamaan luomutuotteista lisähintaa. Maailmalla on kuitenkin
olemassa lupaaviakin viestejä luomuruuan kulutuksen kasvusta.
Talousarvion lähetekeskustelussa ja erityisesti hallituksen
maatalousselonteon yhteydessä nousivat esiin myös
maatalouden ympäristövaikutukset ja mahdolliset
Suomen maatalouden vaikutukset Itämeren tilaan. Itse pidän
paljon suurempana huolena Itämeren osalta asutuksen, upotettujen
kemikaalien ja öljynkuljetusten aiheuttamia riskejä.
Kuitenkin panostamalla edelleen maatalouden tutkimukseen ja neuvontaan
on maataloudenkin aiheuttamia ravinnepäästöjä edelleen
mahdollista vähentää.
Lisääntyvän tutkimustiedon ja kehittyvän
teknologian avulla voidaan esimerkiksi ravinteiden hyväksikäyttöä edelleen
tarkentaa niin kotieläinten ruokinnassa kuin peltoviljelyssä.
Suomi on näissä asioissa ja ylipäätään
maatalouden ympäristökysymyksissä maailmalla
edelläkävijöitä, ja meidän
maatalouden neuvontapalvelullemme ja osaamisellemme on avautunut
kysyntää myös muun muassa EU:n uusissa
Itämeren alueen jäsenmaissa. Panostamalla edelleen
maataloutemme osaamiseen ja myös sen osaamisen vientiin voimme
olla nykyistä paremmin parantamassa myös Itämeren
kehitystä koko Itämeren alueen ja maataloudenkin
ympäristövaikutusten osalta. Tässä mielessä en
ymmärrä valtiovarainministeriön jatkuvaa
pyrkimystä leikata maatalousneuvonnan ja -tutkimuksen voimavaroista.
Keskustelua herätti selontekokeskustelussa myös
ruuan hinta. Siinä keskustelussa on muistettava vertailuja
tehtäessä meidän useimpia muita maita
korkeampi ruuan arvonlisäveromme. Toivottavasti viimeistään
seuraavaan hallitusohjelmaan saadaan tältä osin
korjaus.
Ed. Lintonen kantoi huolta siitä, että suuri
osa ja yhä suurempi osa maatalouden tuista menee rikkaille
viljelijöille. Tämä pitää kyllä maailmalla
paikkansa, mutta tämä on EU:n järjestelmä. Neuvonnan
taholta kiinnitimme jo tässä takavuosina huomiota
siihen, että elinkelpoisten tilojen määritelmä ei
välttämättä ole oikea. Jos kiinnitetään
huomiota pelkästään peltohehtaari- ja
kotieläinmääriin, tämä ei
välttämättä kerro tilojen todellisista
mahdollisuuksista selvitä. Paljon tärkeämpää on
viljelijöitten osaaminen, ja toisaalta tilojen kannattavuutta
ja tiloilla pärjäämistä voidaan
monilla maatalouden lisäansioilla tukea. (Ed. Hemmilä:
Tukiin pitäisi saada semmoinen osaamiskerroin!)
On aika paljon tullut yhteydenottoja maaseudulta ja yrittäjiltä,
mikseivät pienemmät tilat voisi päästä näiden
investointitukien ja elinkelpoisten tilojen tukien piiriin. Pidän
tätä aivan oikeutettuna ja ymmärrän
sen, että nämä viljelijät kokevat
tilanteen epäoikeudenmukaisena. Monet tilat, joilta käydään
osa-aikatöissä tilan ulkopuolella taikka joilla
kehitetään muuta tuotantoa, saattaisivat aivan
hyvin menestyä. Minusta niillä pitäisi
olla oikeus päästä näitten tukien
piiriin, ja minusta näissä asioissa ehkä on
paikallaan avata keskustelua. Jos me haluamme pitää maaseudun asuttuna,
niin meidän kyllä pitää tukea
kaikkea sellaista toimintaa, millä toimeentuloa maaseudulla
voidaan edistää, ja tukea niitä ihmisiä,
jotka maaseutua ovat rakentamassa ja sieltä toimeentuloa
hankkimassa.
Tuomo Hänninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Maa- ja metsätalouden pääluokka
muotoutuu uusiutuvien luonnonvarojen kestävän
käytön mukaiseen hyödyntämiseen.
Näitä uusiutuvia luonnonvaroja ovat tuotantokasvit
ja -eläimet, metsät ja keräilytuotteet,
riistaeläimet, porot ja kalat sekä vesivarat.
EU:n perussopimuksen mukaan unioni määrittelee
yhteisen maatalouspolitiikan ja toteuttaa myös sitä.
Pääluokkaan kuuluu myös maaseudun kehittäminen.
Hiljattain annetusta maatalousselonteosta nousi mielestäni
kaksi isoa asiaa esille: ensinnäkin maatalouden heikko
tulo- ja kannattavuuskehitys ja toisena viljelijöiden henkiseen
hyvinvointiin ja jaksamiseen liittyvät asiat. Tuottoja pitäisi
saada lisää ja kustannuksia alas. Uusina tuotteina
energiakasvit ovat tulevaisuudessa aito vaihtoehto, ja on korkea
aika meidänkin maahamme saada biopolttoaineita. Kustannusten pienentäminen
ei käytännössä ole helppoa.
Henkisen hyvinvoinnin ja jaksamisen ongelmaksi fyysisen rasituksen
ohella ovat nousseet Wto-neuvottelut, EU:n kehyksiin ja tukipolitiikkaan liittyvä
jatkuva
vääntö sekä vielä kansallinen
puheen pärinä.
Uuden tilatukimallin selvittäminen tiloille pelkistetysti
selkokielellä on yksi kipeimpiä ensi kevään
haasteita. Tässä mielessä on hyvä,
että neuvonnalle on valiokunta lisännyt tukea 820 000
euroa.
Laidunnuspakko on yksi kipeä asenteellinen ja kotieläinten
hoidollinen kynnys ensi keväänä pitkään
navetassa olleille karjoille.
Porotalouden osalta teurastusjärjestelyjen kehittyminen
on kohottanut lihan laatua sekä jalostusastetta. Suoramarkkinoinnin
aukeaminen taas on palauttanut lihan hintatason ihan kilpailukykyiseksi
ja on edistänyt kannattavuutta. Esteaitoihin on valiokunnan
esityksestä tullut nyt 1,6 miljoonaa euroa. Myös
Paliskuntain yhdistykselle on oma lisätuki.
Metsätaloudessa puuston vuotuinen kasvu on kohonnut
jo 87 miljoonaan kuutioon mutta hakkuutavoite jää 63—68
miljoonaan kuutioon. Tämä erotus viestittää meille
päättäjille siitä, että metsänhoitotöistä on
huolehdittava. Nyt siirtyminen kokonaan puun myyntitulojen verotukseen
tuo omat haasteensa. Metsätalouden kehittämiseen
on määrärahoja tullut ensi vuoden budjettiin
ihan kohtuullisesti. Metsien omistajien siirtyminen taajamiin vaatii
mielestäni lähitulevaisuudessa lisää informaatiota,
jotta metsät tulisi hoidettua. Hoidotta jätetty
metsä puskittuu, ja ylitiheä puusto kuivuu pystyyn.
Arvoisa puhemies! Kalastusmatkailun kehittämiseksi
ja villilohen pääsyn mahdollistamiseksi kutupaikoille
olen tehnyt talousarvioaloitteen 191 eli 420 000 euroa
momentille 30.40.77 kalaportaiden suunnitteluun Kemijokeen, Iijokeen
ja Oulujokeen. Tuo suunnittelu ja suunnitelman toteutus paikkaisi
aikanaan voimalaitosten rakentamisessa tehtyjä virheitä.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Kotimaisen elintarviketalouden pohja on syntynyt yhtäältä laajasta
kansallisesta yksituumaisuudesta säilyttää tässä maassa
oma ruuantuotanto, oma elintarviketalous ja sitä kautta
huoltovarmuus ja kaikki se muu, joka sisältyy maatalouden
monivaikutteisuuteen, toisaalta kuluttajien halusta syödä suomalaista
turvallista ruokaa. Nämä kaksi asiaa yhteensä ovat
tämän hetken parhaat taustat sille, että me
pystymme tässä keskustelemaan yhteisestä maatalouspolitiikasta,
kotimaisesta elintarviketuotannosta ja sen tulevaisuudesta. Ilman
näitä kahta tukijalkaa meidän elintarviketuotantomme
olisi huomattavasti paljon heikommassa asemassa kuin se tällä hetkellä on.
Liittyen niihin haasteisiin, joita meille tulee jatkuvasti joka
päivä, niin kuin tänäänkin
keskustelusta on käynyt ilmi, kahdella sektorilla käydään
tällä hetkellä maailmalla — toisaalta
Wto:ssa, toisaalta EU:ssa — rahoituskehyksistä neuvotteluja,
emmekä tiedä vielä tänä päivänä näiden
neuvottelujen lopputulosta. Siksi on tärkeää,
että me nämä kaksi edellä mainittua
asiaa pystymme säilyttämään
ja niiden parantamiseksi työtä tekemään.
Herra puhemies! Euroopan unioni on ollut mielestäni
liian innokas suhteessa Wto-vaatimuksiin. Wto:n vaatimusten taustallahan
on tullien, vientitukien ja rajasuojien poistaminen ja sitä kautta
hyvää tarkoittava periaate ja tavoite saattaa
yhä enemmän Eurooppaan ja muualle maksukykyisille
markkinoille kehitysmaiden elintarvikkeita ja raaka-aineita. Tämä on
jalo periaate, ja tästä ei varmasti tässäkään
salissa ole epäselvyyttä ja erimielisyyttä,
etteikö näin tulisi toimia, mutta tapa, jolla
se toteutetaan, ei sitten enää olekaan sama asia
kuin tämä hyvä, jalo tavoite.
Kun me tavoittelemme maailmanmarkkinahintojen alenemaa, tarkoittaa
se sitä, että köyhien kehitysmaiden on
tuotava yhä suurempi määrä omasta
ruuantuotannostaan saadakseen saman summan valuuttatuloja oman maansa
kansalaisille, maahan, jossa jo nyt tällä hetkellä vallitsee elintarvikepula,
jopa nälänhätä. Tällä tavoitteella
me todellisuudessa kurjistamme ja kärjistämme
edelleen kehitysmaiden ihmisten, viljelijöiden, työntekijöiden,
asemaa emmekä paranna. Tätä en itse jaksa
ymmärtää. Tällä ei
palvella tätä suurta jaloa periaatetta vaan tällä palvellaan
niitä muutamia maailmanlaajuisia elintarvikejättejä, jotka
joka tapauksessa eivät tunne minkäänlaista sosiaalista
myötätuntoa näitä maita ja näiden maiden
tuottajia ja tuotteita kohtaan, vaan ainoa omatunto heillä on
se oman voiton tavoittelu. Eivät he anna yhtään
sosiaalista etua näille maille maksaessaan raaka-aineista
hintaa. Siksi tämä innokkuus EU:ssa on käsittämätöntä enkä jaksa tätä ymmärtää enkä
myöskään
sitä hyväksy, vaan tässä on
löydettävä toiset tiet parantaa kehitysmaiden
ihmisten asemaa, mikä on välttämätöntä tehdä.
Puhemies! Suomalainen maatalous on sen lisäksi, että se
tuottaa peruselintarvikkeet tälle kansalle, myöskin
voimakkaasti panostanut tutkimukseen ja tuotekehitykseen. Siitä meillä on todella
hyviä esimerkkejä ympäri maailmaa, ennen
kaikkea monipuolisesti terveysvaikutteiset elintarvikkeet ovat siitä erinomainen
osoitus. Tälläkin hetkellä meillä on
suuri joukko erilaisia hankkeita, joilla me tätä kehityksen
kulkua jatkamme. Erityisesti Sitra on viime aikoina ottanut omakseen
myöskin tämän alan, mistä olen hyvin
tyytyväinen. Sillä tavalla me pystymme varmistamaan
myöskin korkean osaamisen, huippuosaamisen, tässä maassa,
ja sille myöskin vientimarkkinoita löytyy. Tämä antaa
myöskin meidän elintarviketuotannollemme erinomaisen hyvät
edellytykset toimia ja kehittyä.
Puhemies! Energiatuotanto on yksi maaseudun tulevaisuuden merkittäviä mahdollisuuksia
ja
voimavaroja. Totean tässäkin keskustelussa sen,
että energian osalta maatalousselonteko ja energia- ja
ilmastopoliittinen selonteko muodostavat kokonaisuuden. Molempia
tarvitaan, eikä voida sanoa näin, että kun
maatalouspoliittisessa selonteossa olivat energia-asiat aika tavalla ohuesti,
niitä ei olisi huomioitu. Pitää lukea
nämä molemmat ja pitää toimia
näiden molempien selontekojen viitoittamalla tiellä.
Vasta yhteensä tulee se vaikutus, joka meillä on
saatavilla nimenomaan maaseudulta tulevasta bioenergiasta ja uusiutuvista
energiatuotantomuodoista. Kun me haluamme, että nämä uudet
tuotantomuodot ja jo olemassa olevat energiatuotantomuodot toimivat
tulevaisuudessa markkinaehtoisesti, tarvitsemme tämän
bioenergian lisäämisessä, liikkeellelähdössä,
valtion toimenpiteitä, valtion panostuksia, investointitukia,
veroetuja ja t&k-panoksia. Ilman näitä markkinaehtoisuus
ei tule toteutumaan. Me tarvitsemme sytykkeitä sille. Näin on
toimittu jokaisella muullakin alalla, ja näin on myöskin
toimittava tässä. Me vuosien päästä voimme
todeta, kun me näin toimimme, että markkinaehtoisuus
on jo toteutunut, ja tätä me tavoittelemme. Siksi
näiden valtion panostusten täytyy liikkeelle lähteä.
Niitä on tässä budjetissa jo esitetty,
ja näissä molemmissa selonteoissa esitetään
myöskin selvä linja tästä. Tämä on meille
mahdollisuus.
Puhemies! Lopuksi puutun hirvivahinkoihin, hirvieläinten
tekemiin metsävahinkoihin. Siellä mielestäni
on tällä hetkellä epäkohta,
joka täytyy korjata. Se liittyy siihen samaan, mitä on
täällä jo aikaisemmin puhuttu petoeläinten
aiheuttamista vahingoista ja niiden omavastuista. Nuo omavastuut
on mielestäni ihan perusteltua poistaa. Tällä hetkellä on
vielä olemassa niin, että muun muassa hirvivahinkojen
osalta omavastuun joutuu maksamaan samalla alueella vuosittain tapahtuneista
hirvivahingoista uudelleen ja uudelleen. Mielestäni se
ei ole se tapa, kun ovat kysymyksessä luvanvaraiset eläimet,
miten tätä korvausmenettelyä hoidetaan.
Siksi on perusteltua, että tähän muutos
tulee. Se on jo tulossa petoeläinten osalta, suurpetojen
osalta, mutta tarvitaan myöskin hirvivahinkojen korvaukseen
sama periaate.
Maija-Liisa Lindqvist /kesk:
Arvoisa puhemies! Meidän on hyvin tärkeää lähettää eduskunnasta
viesti viljelijöille, että haluamme kannustaa
heitä uskomaan tulevaisuuteen ja että kannattaa
kehittää tuotantoa ja investoida ja uskoa tulevaisuuteen.
Me haluamme syödä suomalaista puhdasta ja terveellistä ruokaa.
Haluamme turvata ruuan tuottamisen ja koko elintarvikeketjun toiminnan,
joka työllistää noin 300 000
henkilöä Suomessa. Meidän on alennettava
elintarvikkeiden arvonlisäveroa, joka on 17 prosenttia,
kun EU:n keskiarvo on noin 7 prosenttia ja Britannian arvonlisävero
esimerkiksi 0 prosenttia. Kun vertaillaan ruokakoreja eri EU-maissa,
niin Suomen elintarvikeketjun täytyy olla erityisen tehokas
voidaksemme pärjätä tässä vertailussa.
Näen myös, että bioenergian ja biopolttonesteiden
tuotanto on suuri mahdollisuus maaseudulle. Nyt on panostettava
tutkimukseen ja tuotekehitykseen näiden mahdollisuuksien
hyödyntämiseksi mahdollisimman laajasti. Näin
luodaan uusia työpaikkoja paitsi alkutuotantoon myös teollisuuteen
ja laajemmin koko maaseudulle.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Edelliset puhujat ottivat esille bioenergian
ja sen, että se on loistava mahdollisuus suomalaiselle maaseudulle
ja maataloudelle. Varmasti näin onkin, mutta on siinä paljon
haastetta. Jos nyt tällä hetkellä elintarvikkeitten
tuottaminen ei Suomessa ole taloudellisesti kannattavaa, viljelijät eivät
saa elintarvikkeitten tuottamisesta minkäänlaista
tuloa, niin miten voi olla mahdollista sitten järjestää niin,
että energiaa tuottamalla samoista yksiköistä,
samoista peltohehtaareista, voitaisiin saada tuottavaa toimintaa?
Mutta, arvoisa puhemies, tämän puheenvuoron
pyysin siitä syystä, että halusin myöskin puuttua
kestävän metsätalouden rahoitukseen. On
nimittäin erittäin hyvä, että valiokunta
on lisännyt Kemera-rahoitusta. Sen sijaan on erittäin huonoa,
että kestävän metsätalouden
rahoituksesta, reilusta 60 miljoonasta eurosta, liian suuri osa,
asiantuntijalausuntojen mukaan jopa 30 prosenttia tästä reilusta
60 miljoonasta eurosta, kuluu hallintoon, hallinnointiin ja byrokratiaan,
ja liian pieni osa ohjautuu itse sinne metsään,
puun tuotantoon.
Maija-Liisa Lindqvist /kesk:
Arvoisa puhemies! Öljyn hinnan nousu ja se, että se
tulee olemaan varmasti korkealla tasolla ja öljy tulee myös
loppumaan tulevaisuudessa, tulee asettamaan aivan uusia näkökulmia
koko meidän energiatuotannollemme ja myös biopolttonesteille. Jos
katsotaan tätä kokonaisvaltaisesti, sekä sitä, että se
työllistää, että kauppatasetta,
miten meidän vaihtotaseemme siinä kehittyy, nämä kaikki tekijät
huomioiden, varmasti tämä on kannattavaa jo tämän
päivän Suomessa, puhumattakaan siitä,
että koko ajan, kun tutkimusta tehdään,
luodaan uusia työtapoja ja luodaan nopeampia prosesseja
ja eri yhdistelmiä, joilla energiantuotanto saatetaan yhä edullisemmaksi,
ja sitä kautta todella uskon tähän mahdollisuuteen.
Mutta olen itse asiassa vähän huolissani jopa siitä,
että meillä tullaan tulevaisuudessa siirtymään
ehkä liiankin paljon ruuantuotannosta nimenomaan energian
tuottamiseen, koska tulevaisuuden näkökulmat ovat
sellaisia, että energia tulee olemaan yksi hyvin merkittävä asia
ja nimenomaan hajautettu energia, niin että meillä on
tätä vaihtoehtoista omaa tuotantoa.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Todellakin energian tuottaminen on jo kannattavaa.
Huolestuttavaa tässä asiassa on ainoastaan se,
että ne tuottajat itse, metsänomistajat tai maanviljelijät,
eivät saa siitä juuri mitään
tuloa. Jos katsotaan esimerkiksi lämmön tuottamista kevyellä öljyllä,
kevyellä polttoöljyllä, lämmön tuottaminen
maksaa noin 50 euroa megawattitunnilta. Tällä hetkellä isot
yhtiöt, kuten Biowatti, maksavat tuottajalle, tämmöiselle
metsänomistajalle, lämpöyrittäjälle,
vähän reilut 10 euroa megawattitunnista, kun nämä toimittavat
sen energian sinne laitokselle, jossa siitä sitten tuotetaan
lämpöä. Siis 50 euroa megawatti maksaa tuottaminen
polttoöljyllä, ja isot yhtiöt julkeavat ehdottaa
reilun 10 euron megawattihintaa näille tuottajille. Tämä peli
ei vetele, kun mennään tuonne peltoviljelyn puolelle.
Siellä eivät kenenkään rahkeet
kestä, kenenkään viljelijän
rahat eivät riitä rahoittamaan sitä tuotantoa.
Yleiskeskustelu pääluokasta 30 päättyy.