Iivo Polvi /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kun kello on nyt 01.01, pyrin tiivistämään
puheenvuoroni muutamaan oleellisimpaan kohtaan. Käsittelyssä oleva
hallituksen esitys tuloverolain muuttamiseksi on vastaus siihen
ongelmaan, mikä on syntynyt lähinnä komennusmiesten
päivärahan verotuksesta.
Ensiksi on syytä kannattaa sitä ehdotusta,
jonka ed. Jari Koskinen puheenvuorossaan teki, jossa oli lähtökohtana
se, että käsittelyn pohjaksi hyväksytään
valiokunnan mietintöön sisältyvään
vastalauseeseen 2 sisältyvä esitys. Kannatan siis
tätä Jari Koskisen aikaisemmin tekemää esitystä.
Nykyisessä laissa oleva epämääräisyys
siitä, mihinkä saakka työskentelyä toisella
paikkakunnalla voidaan pitää tilapäisenä,
on aiheuttanut sen, että verotus on muuttunut eri alueilla
toisistaan oleellisesti poikkeavaksi. Kysymys tietenkin on tässä tapauksessa
siitä, että joillakin alueilla on lähdetty
soveltamaan uutta käytäntöä useita
vuosia takautuvasti, mikä on johtanut siihen, että yksittäiset
työntekijät ovat saaneet valtavia lisäverolappuja.
Hallituksen esitys sinänsä selkeyttää tilannetta,
erityisesti siltä osin kuin kysymys on kahden vuoden työskentelystä.
Sen sijaan työskentelyn jatkaminen kolmanneksi vuodeksi
edellyttää, että mikäli päivärahoja
maksetaan, etäisyyden työpaikkaan on oltava vähintään
100 kilometriä. Tässä asetetaan uusia
matkarajoja, mikä välttämättä ei
selkeytä tilannetta kokonaisuudessaan. Sen vuoksi vastalauseeseen
2 sisältyvä esitys, jossa lähtökohtana
on, että tilapäisyyden käsite ulotetaan
kolmeen vuoteen saakka ilman mitään matkarajoituksia,
on yksiselitteinen ja selvä. Siinä mielessä se
on hallituksen esitykseen verrattuna oleellisesti selkeämpi
ja parempi.
Kun täällä aikaisemmin käytetyissä puheenvuoroissa
puhuttiin luottamuksen suojasta, niin on syytä todeta se,
että hiljattain tehdyllä verolainsäädännön
muutoksella tuota kestoa luottamuksen suojan saamiseksi tavallaan
jatkettiin, mikä sinänsä on kyseenalaista.
Minusta kaikissa näissä tapauksissa, jotka koskevat
komennusmiesten päivärahojen ja ateriakorvausten
verotusta, mikä nyt takautuvasti on toimitettu, on kysymys
siitä, että tehdään kyseenalaiseksi
se, voiko palkansaaja, korvauksen saaja, luottaa siihen, että kun
kaikki tiedot ovat verottajalla käytettävissä,
samoihin asioihin ei voida vuosien jälkeen puuttua. Kaikissa
niissä tapauksissahan, joissa työnantaja maksaa
työntekijälleen matkakorvausta tai päivärahaa,
verottaja saa vuosittain tiedot maksettujen korvausten määrästä,
ja sen takia ne tiedot ovat verottajalla vuosittain olleet, ja on
kohtuutonta, että useiden vuosien jälkeen palataan
samoihin asioihin ja lähdetään siitä,
että korvaukset eivät ole olleet verovapaita.
Hallituksen esitys parantaa tosin jonkin verran nykytilannetta ja
selkeyttää sitä, mutta ei lopullisesti
ratkaise ongelmaa.
Valiokunnan mietintöön sisältyy lausumaehdotus,
jossa tavallaan otetaan kantaa jo maksuunpantujen verojen ja myös
tulossa olevien maksuunpanojen osalta ja jossa lähdetään
siitä ajatuksesta, että selvitetään
mahdollisuudet myöntää huojennus niissä tapauksissa,
joissa veron perimistä olisi pidettävä ilmeisen
kohtuuttomana. Oikeastaan kaikissa niissä tapauksissa,
mistä nyt on kysymys, voidaan pitää kohtuuttomana
maksuunpanoa erityisesti sen takia, että verottaja on saanut
aikanaan tiedon maksettujen korvausten määrästä ja
niiden perusteista. Sen takia kohtuullisuus edellyttää sitä,
että nämä kohtuullistetaan.
Tuossa valiokunnan käsittelyn yhteydessä vasemmistoliiton
taholta ilmaistiin se, että tämä lausumaehdotus
on jonkin verran lievä, tarpeettoman lievä. Se
ei välttämättä velvoita mihinkään,
mutta emme tehneet varsinaista muutosehdotusta, koska arvioimme
niin, että jos on eduskunnan yksimielinen tahdonilmaisu,
sen pitäisi olla riittävä ohje veroviranomaisille
jatkokäsittelyä ajatellen. Sen vuoksi emme tehneet
muutosesitystä emmekä siltä osin vastalausetta.
Vastalauseeseen 1, ed. Kalliksen nimellä olevaan, sisältyy
lausumaehdotus, jossa on kysymys kahdella paikkakunnalla työskentelevien asumiskustannusten
verovähennysoikeudesta. Tuen sitä lausumaehdotusta.
Se tekee oikeutta niille, jotka joutuvat oikeastaan olosuhteiden
pakosta työskentelemään eri paikkakunnilla
ja hankkimaan asunnon varsinaisen kotipaikkakunnan ulkopuolelta.
Sen vuoksi tuen myös sitä esitystä.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Minusta tämä hallituksen
esitys komennusmiesten päiväraha-asian hoitamiseksi
on hyvä esitys. Vain oppositiohan tekee aivan täydellistä lainsäädäntöä.
Minusta tämä on kyllä hyvin valmisteltu
lainsäädäntö ja suhteellisen
ripeästikin loppujen lopuksi. Valtiovarainvaliokunnan verojaostossahan
kuulimme viime kevätistuntokaudella pariinkin otteeseen
valtiovarainministeriön, Verohallituksen ja järjestöjen
asiantuntijoita. Silloin asia ei kuitenkaan lähtenyt etenemään,
mutta nyt täytyy kiittää valtiovarainministeri
Heinäluomaa, joka on ottanut tähän asiaan
sen verran pragmaattisen otteen, että esitys tuli todella
ripeästi, ja mukavaa, että se tuli vielä tämän
vuoden puolella ja koskee myös tämän
verovuoden 2005 verotusta.
Minusta tämä on hoidettu tästä eteenpäin
nyt kohtuullisen hyvin. Tietysti täytyy seurata tämän säännöksen
soveltamista, mutta minusta tilanne tämän säädöksen
jälkeen on aika hyvä. Mutta tietysti nämä jälkiverotus-
ja veronoikaisupäätökset, joita on tehty
ja joita edelleen tehdään, ovat hankalia. Tämä eduskunnan
lausumaksi tuleva näkemys, jonka mukaan asiaan täytyy
voida soveltaa veronhuojennusmenettelyä, on eduskunnalta
aika painava puuttuminen. Minulla on se käsitys, että verohallinto
kyllä tulee huojennuksia soveltamaan näihin tapauksiin,
olisi ilmeisesti soveltanut jo ilman eduskunnan puuttumista, ja kun
eduskunta teki näin vahvan puuttumisen, niin uskoisin hyvinkin,
että tässä asiassa veronhuojennusmenettelyä tullaan
soveltamaan, mutta tietysti on ikävää,
että nämä verot on maksettava ja muutoksenhaku
on käytävä loppuun. Totta kai on hyvä käydä tämä muutoksenhaku.
Vasta lainvoimaista verotuspäätöstä sitten
voidaan hallinnollisella huojennusmenettelyllä huojentaa.
Mutta kaiken kaikkiaan katson, että asia on nyt kohtuullisessa
hoidossa, ja eduskunta tietysti enemmän kuin seuraa tätä asiaa,
miten se kehittyy, ja katsoo sitten, tarvitaanko asiassa vielä uusia
toimenpiteitä.
Yleiskeskustelu päättyy.