Martin Saarikangas /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kysymykseni liittyy valtion alushankintoihin.
Silloin kun tämä eduskunta kokoontui, alettiin
puhua monitoimijäänmurtajasta, ja nyt se on sitten
kuopattu monen työryhmän jälkeen.
Toinen kysymykseni: Merivoimat on aikeissa hankkia kolme uutta
miinantorjunta-alusta. Siinä hankintakilpailun ensimmäisessä osassa
tyrmättiin suomalaiset telakat. Niitä ei kelpuutettu jatkoon
vaan sinne valittiin espanjalainen, italialainen ja ruotsalainen
telakka. Mikä muu EU-maa tekisi näin? Tämä päätös
on pöyristyttävä ja varsin epäisänmaallinen.
Kysynkin: Onko tämä lopullinen ja viimeinen päätös,
vai onko mahdollista vielä yrittää saada
näitä aluksia edes tarjouskilpailuun mukaan? Minä en
ymmärrä, että tämä voi
olla hallituksen politiikan mukaista, että näin tyrmätään
mahdollisesti tuhat työpaikkaa.
Ympäristöministeri Jan-Erik Enestam
Arvoisa puhemies! Talouspoliittinen ministerivaliokunta käsitteli
asiaa ja päätti siinä, että tätä aiottua
polkua ei jatketa, koska kustannusarvio sekä uuden monitoimialuksen
rakentamiseksi että myöskin Fennican konvertoimiseksi
tulisi suunniteltua huomattavasti kalliimmaksi. Tästä syystä selvitetään
nyt nopeasti kaksi vaihtoehtoa. Toinen liittyy Merivoimien uushankintaan, jossa öljyntorjunta-alus
Hylje korvattaisiin uudella monitoimialuksella. Toinen vaihtoehto
on yksityisen yhtiön hankkiman rannikkotankkerin varustaminen öljy-
ja kemikaalivahinkojen torjuntaan soveltuvaksi. Elikkä tästä varsinaisesta öljyntorjunta-asiasta
ei ole luovuttu, mutta sen sijaan on tullut uusia vaihtoehtoja.
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
Herra puhemies! Mitä tulee miinantorjuntalaivueen kolmen
aluksen hankkimiseen, jonka tilausvaltuudet sisältyvät
ensi vuoden budjettiin, totean vain sen, että Merivoimien
esikunta virkavastuulla on tehnyt esityksen lyhytlistauksesta, siis niistä tarjouksen
tekijöistä, jotka ovat sitten jatkoneuvottelujen
kohteena. Siinä kolmen listauksessa ei ole suomalaista
telakkaa suoraan vaan kolme ulkomaista telakkaa, kuitenkin niin,
että siinä alihankintatoiminta suurelta osalta
perustuu suomalaiseen teollisuuteen, moneen kymmeneen suomalaiseen
yritykseen. Tämä kolmen valinta on tapahtunut
hintaperusteella ja sitten myös sen kyvyn perusteella,
mikä telakalla on toimittaa tällaisia vaativia
miinantorjunta-aluksia. Kotimaisuusaste tulee olemaan 30 ja 50 prosentin
välillä joka tapauksessa, valittiin sitten aikanaan
näitten kolmen joukosta mikä tahansa. (Puhemies
koputtaa) Kansainvälinen tarjouskilpailu on läpinäkyvää.
On selvää, että silloin seitsemännelle
sijalle sijoittuva tarjous ei voi nousta poliittisen päätöksen
perusteella kolmen joukkoon.
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Ehkä vielä on syytä tarkentaa
ja todeta vielä kertaalleen, että tätä hallitusohjelman
kirjausta tästä monitoimimurtajasta ei ole siis
minnekään haudattu vaan nyt jatketaan tätä selvittelyä.
Mutta koska — kuten ministeri Enestam kuvasi — nämä tarjoukset tästä murtajasta
olivat kalliimpia kuin sille varattu valtuus, niin tämä kilpailu
on nyt keskeytetty ja nämä tarjoukset tulevat
ensi viikolla siis raukeamaan. Mutta asiaa ei ole todellakaan haudattu
vaan sitä selvittelyä jatketaan ja nimenomaan nyt
niiltä pohjilta, mitä ympäristöministeriö on edellyttänyt,
minkälaisia ominaisuuksia tällä monitoimimurtajalla
olisi öljyntorjuntavalmiuksien suhteen oltava.
Martin Saarikangas /kok:
Arvoisa puhemies! Nämä vastaukset eivät
kyllä tyydytä, sillä nyt olemme kolme
vuotta keskustelleet. Minulle on luvattu useaan kertaan, että työryhmät
istuvat ja muuta, ja olen todennut, että ratkaisut löytyvät valmiina.
Mutta kun tehdään liian vaikeaksi, yhdistetään
liian monta asiaa, niin tulee tällainen, englannin kielellä "multiuseless",
jota ei voi käyttää. Suosittelenkin nyt,
että keskitytään joko öljyn
keräykseen tai jään murtamiseen.
Mitä tulee ministeri Kääriäisen
vastaukseen, niin johdollani on rakennettu Suomen telakoilla kaikki
Merivoimien tähänastiset hankinnat sotien jälkeen.
Yksikään alus ei ole huono, ne ovat kilpailleet
kansainvälisissä kilpailuissa. Kuinka tämä tilanne
nyt on? Tiedän, että nämä ulkomaiset
konsultit, jotka olivat siinä, eivät ajaneet meidän
asiaamme vaan ihan muuta. Minä pidän tätä pöyristyttävänä,
epäisänmaallisena.
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
Puhemies! Vastaan tähän kysymykseen miinantorjuntalaivueesta,
kolmesta aluksesta. Totean, ed. Saarikangas, että Merivoimien
esikunta on tehnyt esityksensä virkavastuulla ja se merkitsee
jo jotakin, silloin kun tehdään näin
suurista asioista päätöksiä.
Totean myös sen, että mainitsemanne telakka on
työllistetty erittäin merkittävällä tavalla
tänäkin päivänä Merivoimien
alushankinnoilla ja niin tulee olemaan jatkossakin. Tämä yksi
ratkaisu tulee menemään tämän
mainitun telakan ohitse ikään kuin päätoimittajan
ominaisuudessa mutta ei muutoin, mikäli tämä telakka niin
haluaa, niin kuin varmaan tulee myös haluamaan.
Totean, että joulukuun alussa Merivoimien esikunta
kokosi nelisenkymmentä suomalaista metallialan yritystä tämän
mainitun hankkeen tiimoilta, jotta ne sitten osallistuvat jatkossa
alihankintatarjouskilpailuun. Olen varma siitä, että tämänkin
hankkeen osalta (Puhemies koputtaa) kotimaisuusaste on 30 ja 50
prosentin välillä. Se on muuta kuin epäisänmaallista
toimintaa, ed. Saarikangas.
Antero Kekkonen /sd:
Herra puhemies! Siitä huolimatta, että ministeri
vastasi perin jämerästi, minusta ed. Saarikankaan
kysymys yhä edelleenkin on aiheellinen. Silloin kun me
teemme hankintoja, jotka koskevat sotaväkeä, ei
niitä voi nyt pistää, aivan niin kuin
ministeri Kääriäinen hyvin tietää,
aivan samalla tavalla kilpailuriviin kuin joillain muilla elämänaloilla
toimittaessa. Niinpä minä palaan tähän
Puolustusvoimain alushankintaan.
Se on hyvä, että 30—50 prosenttia
on kotimaista työtä, mutta se perustyö,
se laivanrakennus, sen laivan rungon tekeminen, on sitä työtä, joka
kuuluu Suomelle ihan perinteittemmekin mukaan. Sen takia esitän
uudelleen tämän kysymyksen:
Miksi sitä laivan perustyötä ei voida
tehdä Suomessa, kun kuitenkin suomalainen tietotaito sillä alalla
on pisimmällä maailmassa?
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
Arvoisa puhemies! Ed. Kekkoselle totean sen, että silloin
kun Merivoimien esikunta virkavastuulla tekee tämän
asian tiimoilta pari kolme vuotta valmistavaa työtä asiantuntijoitten
avulla, kun se päätyy tiettyyn tulokseen, niin
ei sitä tulosta voida muuttaa aivan noin vain poliittisella
päätöksellä, etenkin kun tämä tulos
myös hinnan osalta selkeästi osoittaa, että tällä kertaa — huomatkaa: tällä kertaa
— tämä vaihtoehto
ei ole kolmen parhaimman vaihtoehdon joukossa. Totean sen, ed. Kekkonen,
että olipa sitten ratkaisu ensi keväänä mikä tahansa,
niin joka tapauksessa tämän miinantorjuntalaivueen
ylläpito, sen elinkaaren huolto ja hoito, tulee perustumaan
erittäin suurelta osalta suomalaiseen osaamiseen. Näin
ollen kotimaisuusaste tulee olemaan 30 ja 50 prosentin välillä.
Ei tällaisia päätöksiä tehdä huitaisten vaan
erittäin perusteellisen valmistelun perusteella ja todellakin
vielä virkavastuulla.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Ministeri Huovinen totesi, että monitoimimurtajaa
ei ole vielä haudattu. Tämä on saivartelua.
Talouspoliittinen ministerivaliokunta on haudannut monitoimimurtajahankkeen.
Se on tietysti vastoin sitä, mitä eduskunta on
toivonut täällä jo monen vuoden ajan,
että toteutuisi hallitusohjelman linjaus monitoimimurtajan
hankkimisesta, murtajan, joka palvelisi sekä jäänmurtajakykyä että öljyntorjuntakykyä.
Nyt hallitus on talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa sen haudannut. Mutta
mitä tulee tilalle? Toteutuuko Hylkeen korvaaminen uudella
aluksella, vai toteutuuko tankkerin varustaminen siten, että se
pystyy sekä keräämään öljyä että toimimaan
jääolosuhteissa? Kysymys valtiovarainministeri
Heinäluomalle:
Tärkeintähän on öljyntorjuntavalmiuden
parantaminen ja suomalainen työllisyys tietysti telakoilla.
Aikooko hallitus satsata sen saman rahan, jonka se on aikonut hallitusohjelmansa
mukaisesti satsata monitoimimurtajan hankintaan, näihin
vaihtoehtoihin, joko Hylkeen korvaamiseen uudella aluksella tai
sitten tankkerikonstruktioon?
Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
Arvoisa puhemies! Todellakin kaikkein keskeisintähän
tässä on se, että saamme lisää öljyntorjuntavoimaa
Itämerelle ja Suomenlahdelle. Me kaikki tiedämme
ne riskit, jotka ovat lisääntyvästä öljynkuljetuksesta
syntyneet. Tämä erityinen tarve tietysti on liittynyt
vielä talviolosuhteissa jääkaudella tehtävään öljyntorjuntaan,
jossa meidän torjuntakykymme tällä hetkellä ei
ole riittävä. Asian hoitaminen niin, että meillä on
lisääntyvä öljyntorjuntavalmius,
on se kaikkein tärkein asia, ja ne rahat, jotka tähän
aikaisemmin on suunnattu, ovat tietenkin käytettävissä tähän
uuteen hankintaan. Jos sitten osoittautuu, että voidaan
päästä halvemmalla, niin en usko, että kellään
on mitään sitä vastaan, että päästään
halvemmalla ja näin ollen jää rahaa käytettäväksi vielä johonkin
muuhunkin hyvään ympäristöministeriön
toimialalla.
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Mielestäni tätä hallitusohjelman
kirjausta ei ole haudattu, siitä kyllä haluan
pitää kiinni. Siis tämä on se
tavoite, jonka ministeri Heinäluomakin totesi, että täytyy saada
sitä öljyntorjuntavalmiutta lisää.
Tämän hallitusohjelman kirjauksen jälkeen
käsittääkseni — ministeri Enestam
on tässä parempi asiantuntija — on tämä valmius
jo itse asiassa kasvanutkin Itämeren alueella. Mutta nämä vaihtoehdot
on pitänyt myös selvittää tarkasti.
Ei voida lähteä siitä, että syöksytään
ratkaisuihin, jotka eivät sitten käytännössä toimi.
Kyllä minusta tämä puoltaa sitä perusteellista
valmistelua, jota tässä on tehty yhdessä liikenne-
ja viestintäministeriön, Merenkulkulaitoksen ja
ympäristöministeriön kanssa.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Ministeri Kääriäisen
vastaus tuntui vakuuttavalta. Hän on saanut ne vastaukset
ja argumentit varmasti virkamiehiltä. Mutta kyllä me
kansanedustajat olemme myöskin yrittäneet paneutua tähän
asiaan. Olemme olleet yhteydessä Aker Finnyardsiin ja saaneet
kuulla heidän argumenttinsa. Ja minä esitän
nyt, mitä he ovat ilmoittaneet. He ovat todenneet, että alus
on kilpailukykyinen hinnaltaan, mutta he antavat ymmärtää, että tällä laivanrakentajayhtiöllä
ei
ole riittävästi taitoa valmistaa tällaista
alusta sen takia, että se ei ole aikaisemmin sitä tehnyt.
Aker Finnyards ei päässyt kirikierrokselle, ei
päässyt esittämään sitä taitoa,
kun ei päässyt kolmen joukkoon. Heidän
harras toiveensa oli, että he olisivat päässeet näiden
kolmen joukkoon, jotta he olisivat voineet osoittaa, että heillä on
kykyä tähän. Oliko tämä,
ministeri Kääriäinen, uutta teille vai
tiesittekö te tämän?
Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
Puhemies! Ei tietenkään ollut mitään
uutta, vaan hyvin tuttu asian kuvaus yhdestä näkökulmasta katsottuna.
Ed. Kalliksen kertomuksessa ei ole mitään moitittavaa.
Minä kerroin äsken tämän asian
monipuolisesti huomioon ottaen kaikki näkökohdat,
jotka vaikuttivat tähän ratkaisuun, siis siihen,
jonka Merivoimien esikunta esitti Pääesikunnan
kautta edelleen puolustusministerille. Toistan vain sen, että silloin
kun näitä ratkaisuja tehdään,
pitää ottaa huomioon hinta, se raha, mikä puolustusministeriöllä on
käytettävissä, joka ei kovin kehuttavan
suuri ole näissäkään asioissa.
Pitää ottaa huomioon sitten myös se taito tuottaa
nimenomaan tällainen laivue kaikkine kykyineen. Kun nämä on
pantu yhteen, niin virkavastuulla toimiva valmistelija päätyi
tällaiseen tulokseen parin kolmen vuoden työn
jälkeen. Silloin on selvä asia, että vaikka
politiikalla voi tehdä aika paljon hyviäkin päätöksiä,
voi muuttaa valmistelun tuloksia, niin ei voi tehdä kuitenkaan
aivan mahdottomia päätöksiä,
niin kuin tässä ei tehty. Ette siis kertonut mitään
uutta. Se oli oikea tilanteen kuvaus, mutta (Puhemies koputtaa)
kuten sanoin, tällä kertaa on tähän
päädytty ja mainittu telakka kyllä on
saanut ja saa Merivoimilta koko ajan uusia tilauksia.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Minusta hallituksen ei kannata nyt ujostella
lainkaan ja olla sanomatta sitä, että monitoimimurtajahanke
on nyt kuollut ja kuopattu, sitä talouspoliittisen ministeriövaliokunnan
kanta tarkoittaa. Ja päinvastoin kuin ed. Uotila olen sitä mieltä,
että se oli erittäin järkevä ja
viisas päätös, vaikka hallitusohjelmassa
näin lukee. Asiantuntija- ja käyttäjäpiireissä on
tiedetty jo kauan aikaa, että se on hanke, jota ei kannata
tehdä. Ei meillä ole Suomessa tarvetta uusiin
jäänmurtajiin, me tarvitsemme öljyntorjuntakapasiteettia
lisää. Tämä on nyt se pihvi
tässä asiassa, ja nyt pitää keskittyä tähän.
Ministeri Huovinen, teillä on tarpeeksi jäänmurtajia
teidän hallinnonhaarallanne, ja kysynkin: Aiotteko te edelleen
tavallaan pitää yllä tätä harhaa,
että tämä monitoimimurtajahanke ikään
kuin elää vielä?
Ja ministeri Enestam, rehellinen vastaus kysymykseen: Keskitytäänkö nyt
valmistelemaan hanketta, joka tähtää siihen,
että kasvavaan öljyliikenteeseen Itämerellä ja
Suomenlahdella vastataan sillä tavalla, että meillä on öljyntorjuntakapasiteettia
ja siihen soveltuvaa kalustoa, joka tehdään Suomessa?
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Minä olen lukenut hallitusohjelmaa
sillä tavalla, että siinä tähdätään
murtajahankkeella öljyntorjuntavalmiuksien lisäämiseen
Itämerellä. Ja siinä mielessä tarkoitan,
että sitä tavoitetta emme varmaankaan ole haudanneet,
viitaten ihan siihen öljykuljetusten lisääntyneeseen
määrään. Mutta tämän
mallin osalta, jota on etsitty nyt lukuisten kuukausien aikana,
että nämä kaksi asiaa voitaisiin yhdistää, talouspoliittinen
ministeriövaliokunta yksimielisesti päätyi
siihen, että tämä tarjouskilpailu keskeytetään,
ja suurelta osin siitä syystä, että ympäristöministeriö katsoo,
että siinä mallissa ei ole riittäviä ominaisuuksia
siihen keskeisimpään asiaan eli öljyntorjuntavalmiuksien
vahvistamiseen. (Ed. Laukkanen: Ei siihen tarvita jäänmurtajaa!)
Ympäristöministeri Jan-Erik Enestam
Arvoisa puhemies! Näiden molempien nyt selvityksen
alla olevien vaihtoehtojen osalta öljyntorjuntakapasiteetti
paranee verrattuna tähän monitoimimurtajavaihtoehtoon.
Hankintakustannukset ovat huomattavasti pienemmät, ja mikä ehkä keskeisintä,
käyttökustannukset ovat vielä huomattavasti
pienemmät. (Ed. Saarikangas: Toimiiko jäissä?)
Ja kuten ed. Saarikangas totesi, näiden kahden ominaisuuden
yhdistäminen osoittautui öljyntorjuntakapasiteetin
kannalta huonoksi ja sellaista ratkaisua ei kannata ajaa.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Monitoimimurtajan tilausvaltuus oli
70 miljoonaa euroa, arvio aluksen rakentamisesta oli 65 miljoonaa
euroa, ja öljyntorjuntakaluston hinta oli 5 miljoonaa euroa.
Valtionyhtiöltä saatiin ainoastaan yksi tarjous,
ja hinta aluksen rakentamisesta oli noussut 5 miljoonaa euroa eli
70 miljoonaan euroon. Mutta kysymys ministeri Enestamille:
Minkä takia 5 miljoonan euron öljyntorjuntakaluston
hinta oli noussut 20 miljoonaan euroon, mikä aiheutti sen
20 miljoonan euron hinnankorotuksen? Mistä se johtuu, että arvio
näin paljon pieleen menee öljyntorjuntakaluston
hinnan arvioinnissa?
Ympäristöministeri Jan-Erik Enestam
Arvoisa puhemies! Tässä arvioinnissa on ilmeisesti
kaikki asiat arvioitu pikkuisen väärin, koska
kokonaiskustannukset sekä Fennican konvertoimisessa että tämän
uuden aluksen rakentamisessa nousivat huomattavasti yli sen, mitä budjetissa
oli varattu rahaa, ja siksi tätä ei pystytty jatkamaan.