Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Kysymykseni oli tarkoitettu ministeri Karpelalle.
Hänen piti olla ennakkotietojen mukaan paikalla. Mutta
tämä on sen verran yleinen kysymys ja vähän
kaikkiakin koskettava, että voisiko varapääministeri
tai opetusministeri Kalliomäki vastata?
Hallitus tavoitteli opintotukiuudistuksella sitä, että opiskelijat
kävisivät vähemmän töissä ja pyrkisivät
valmistumaan nopeammin tullakseen työelämään.
Tuoreet tiedot kertovat kuitenkin selvästi, että entistä harvempi
opintotuen saaja hakee lainaa rahoittaakseen opintonsa. Näyttää siltä,
että työssäkäynti opintojen
ohessa pikemminkin yleistyy ja valmistuminen viivästyy. Määräajassa
valmistumiseen kytketty veroetuus, jonka saa vuosien päästä,
ei houkuttele keräämään velkataakkaa,
jos valmistumista seuraa pätkätöiden
todellisuus, niin kuin tänä päivänä on.
Eikö tämä anna aihetta suureen huoleen,
ja eikö tämä ole ensimmäinen
varoitussignaali siitä, että hallituksen opintotukiuudistus
epäonnistui? Mitä hallitus aikoo nyt asialle tehdä?
Opetusministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Ei näitä signaaleja pätkittäin
tule, kannattaa hakea kokemuksia vähän pidemmältä aikaväliltä.
Kyllä se antaa aiheen huolestumiseen, se on ihan selvä.
Ennakoltahan tiedettiin, että opiskelijat eivät
ole erityisen innostuneita, toisin kuin joskus takavuosina, lainavetoiseen
opiskeluun, varsinkaan silloin, kun työ on toinen vaihtoehto. Se
on iso myös rakenteellinen ongelma meillä, että ollaan
samaan aikaan työssä ja opiskellaan, koska opiskeluajat
väistämättä pidentyvät.
Mutta nyt kyllä kannattaa kuitenkin odottaa hiukan pidempään
ja katsoa seuraava etappi. Ehkä vuoden kuluttua ollaan
sitten, kun syksy taas koittaa, huomattavasti viisaampia ja palaute
on luotettavammalla pohjalla.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Ministeri Kalliomäki viittasi, että tätä asiaa
vielä seurataan. Onko hallituksella aikomus sitten tällä vaalikaudella
mahdollisesti siirtyä vanhaan järjestelmään,
joka oli enemmän opintorahapainotteinen, ja sillä tavalla
varmistaa se, että työ ei ole hidastamassa valmistumista.
Onko mahdollista, että siirrytäänkin
siihen järjestelmään, mikä oli aikaisemmin?
Opetusministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Ei nyt kannata todellakaan ottaa liian kovaa etunojaa
tulevaisuuden osalta. Tähän tuoreeseen palautteeseen
sisältyy myöskin se viesti, että ne,
jotka ovat ottaneet opintolainaa, ovat sitten ottaneet huomattavasti
reilummin kuin aikaisemmin, mikä kertoo kyllä siitä,
että ne jotka tästä asiasta ovat nyt
ehtineet kiinnostua, ovat myöskin aidosti pyrkimässä rahoitukseen,
joka mahdollistaa täysipäiväisen opiskelun
ja sitä kautta opintoaikojen lyhentymisen, mikä oli
tämän uudistuksen keskeisin tavoite.
Kirsi Ojansuu /vihr:
Arvoisa puhemies! Työelämän tilanne
ja luonne on täysin muuttunut 70—80-luvusta, koska
nykyään niitä pysyviä työsuhteita
ei ole edes akateemisesti koulutetuille nuorille enää tarjolla.
Sen takia opiskelijat eivät halua ottaa lainaa tällä hetkellä.
Juuri tulleen, Helsingin yliopiston opiskelijoista tehdyn tutkimuksen
mukaan yhdeksän kymmenestä työskentelee
koko opiskeluajan juuri siitä syystä, että opintotuki
on niin pieni eikä haluta ottaa sitä lainaa, koska
sitten kun valmistutaan, samaan aikaan on perheen perustamisen aika,
asunnon hankkimisen aika, niin että on aivan katastrofaalista,
jos pohjalla on isot opintolainat korkoineen.
Kuinka nopeasti hallitus on valmis muuttamaan tätä linjausta?
Opetusministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Ei todellakaan nyt ole aika lähteä linjauksia
muuttamaan. Se, että tieto tästä vähennysmahdollisuudesta
ei ole ilmiselvästi riittävän laajalle
levinnyt, on minusta huomioitava tässä asiassa.
Tosiasia on, että ne, jotka käyttävät
tätä vähennystä hyväkseen
aikanaan, kun pääsevät työelämään,
saavat todella edullisen lähdön. Tämä on
sillä tavalla merkittävä uudistus, että kyllä se kannattaa
huomioida. Varmaan hallituksen puolellakin sitten on lisää vauhtia
pistettävä asian markkinoimiseen.
Kaarina Dromberg /kok:
Arvoisa puhemies! Tietenkin opintolaina on ollut yksi osa myöskin
tätä opintososiaalista etuutta, mutta kyllä tässä edelliset
kysyjät ovat aivan oikeassa epävarmuuden suhteen,
mikä syntyy nykyisen lainajärjestelmän
mukana, mikä on täällä hyväksytty mutta
missä me emme olleet kyllä mukana kokoomuksena.
Oletteko tietoinen, että opintorahaa yli kymmeneen
vuoteen ei ole korotettu ja se on kuitenkin se, mikä juuri
tämän hetken tilanteeseen olisi paras vaihtoehto,
jotta opiskelijat selviytyisivät elinkustannuksista, mitkä ovat
nousseet viime vuosien aikana, puhumattakaan siitä indeksikorotuksesta,
joka olisi tarpeen? Oletteko valmis viemään edes
tämmöisiä asioita eteenpäin?
Opetusministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Opintoraha on tietenkin osa opintotuen kokonaisuutta.
Hallituksessa tämän uudistuksen keskeinen tavoite
liittyi koko hallitusohjelman lähes tärkeimpään
asiaan elikkä työurien pidentämiseen
molemmista päistä. Siellä on eläkepuolella
tehty jo viime hallituksen aikana isot uudistukset, vahvistettu
tässä hallituksessa, ja tämä uudistus
tarkoitti nimenomaan työuran alkupäässä aikaisempaa
työelämään siirtymistä,
sen mahdollistamista.
Silloin ei puhuttu siitä, että massiivisia
lisärahoitusmahdollisuuksia olisi ollut, mutta erityyppisiä porkkanoita
on asetettava — ei keppikään ole ihan
poissuljettu näissä asioissa. Työelämän muutos,
niin kuin täällä aiemmin tuli esille,
on toki ollut merkittävä. Suhteessa 30—40
vuoden takaisiin aikoihin olemme erilaisessa tilanteessa, ja se
on jatkossa kyllä huomioitava, kun mahdollisia uusia ratkaisuja
pyritään tekemään.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Muutkin ovat huolissaan koulutuksesta. Nokian johtaja
Ollila itsenäisyyspäivähaastattelussaan oli
huolissaan koulutuksen tilasta Suomessa ja kertoi, että hallitus
on nukahtanut tässä suhteessa ja muut ajavat ohi.
Hän vielä kertoi, että hallitus lepää vaan
laakereillaan ja odottelee EU:sta tulevia tehtäviä ja
on tyytyväinen. Onko tilanne näin, vai aikooko
hallitus skarpata, että muut eivät aja ohitse
meistä?
Opetusministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Pari viikkoa sitten tavatessamme puhuin pidempäänkin
pääjohtajan, hallituksen puheenjohtajan Ollilan
kanssa koulutuksesta. Palaute ei ollut ihan tuollaista. Siinä oli
osittain kritiikkiä, mutta peruslinjaus myöskin
hänen palautteessaan ainakin minulle yksityisesti kerrottuna
oli se, että me olemme oikealla tiellä. On tiettyjä alueita,
ennen kaikkea korkeakoulutus, koko korkeakoulusektori, missä hänen
mielestään niin kuin hallituksenkin mielestä meidän
on kyettävä etenemään suhteellisen
nopeasti, jotta kykenemme vastaamaan kansainväliseen kilpailuun
ennen kaikkea tutkimuspuolen osalta.
Suvi Lindén /kok:
Arvoisa puhemies! Hyvä opintotukijärjestelmä on
tietysti merkittävä asia, kun mietitään
opiskelijan mahdollisuuksia opiskella ja suorittaa opintonsa loppuun,
mutta vähintään yhtä tärkeää,
itse asiassa varmasti tärkeämpää,
on se, millä tavalla korkeakoulumaailmassa pystytään
antamaan opinto-ohjausta ja tukemaan opiskelijaa opintojen varrella
ja tarjoamaan riittävästi mahdollisuuksia suorittaa
tenttejä. Oulun yliopisto on oiva esimerkki siitä,
miten tutoroinnilla on voitu jopa kaksi vuotta lyhentää keskimääräisiä opiskeluaikoja.
Kysyisinkin ministeri Kalliomäeltä:
Milloin opetusministeriöstä annetaan riittävästi
resursseja yliopistoille myös tähän puoleen?
Tällä hetkellä yliopistojen perusrahoitus
on aika tiukka ja siellä selvästi sitten joudutaan
napsimaan juuri tästä tärkeästä asiasta,
jolla tuettaisiin opiskelijoiden opintovaihetta.
Opetusministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Olen melko varma, että ei koskaan riittävästi,
kun kysytään asianosaisilta. Se on tietysti heidän
rooliinsakin kuuluva asia.
Mitä yliopistoihin tulee ja koko korkeakoululaitokseen,
niin näen aivan ratkaisevana asiana sen, että rakennetta
kyetään vahvistamaan, voimia kokoamaan yhteen,
sekä yliopistokentässä että yliopistojen
ja ammattikorkeakoulujen kesken. Meillä on erittäin
paljon siinä tehtävää.
Opiskelijan näkökulmastahan tilanne näyttää siltä,
että opiskelut sujuvat, tutkintoon tähtäävät opiskelut,
aika hyvin pari kolme ensimmäistä vuotta yliopistoissa.
Sen jälkeen tulee huomattavan suuria vaikeuksia. Se kyllä viittaa
myöskin siihen, että opiskelijat eivät
kohtaa riittävästi opettajiansa. Ryhmät
saattavat olla suuria, ja ongelmat sitä kautta eivät
anna mahdollisuutta riittävän nopeaan tutkinnon
suorittamiseen maisteritasolle ja siitä eteenpäin.
Tämä on tiedostettu, ja sen hyväksi tehdään
kyllä työtä, että tilanne parantuisi.