Juha Korkeaoja /kesk:
Arvoisa puhemies! Hiljattain julkistettiin tutkimus ravintola-alalla rehottavasta
pimeästä taloudesta. Tutkimuksen mukaan pimeä talous
ilmenee etenkin kirjanpidon ohittavana ruokamyyntinä, pimeinä palkkoina
ja sosiaaliturvamaksujen laiminlyönteinä. Lisäksi
erityisen huolestuttavana pidettiin sitä, että niin
sanottujen kertakäyttöyritysten kautta toimialalle
on levittäytymässä myös rahanpesu
ja järjestäytynyt rikollisuus. Pimeä talous
heikentää työntekijöiden asemaa
ja vaikeuttaa ammattitaitoisen työvoiman saantia. Lisäksi
pimeä talous vääristää pahasti
kilpailua ja tekee rehellisen yrittäjän toiminnan
mahdottomaksi. Pimeät yritykset käyttävät
pimeää työvoimaa eivätkä noudata
työehtosopimuksia. Menetysten veroissa ja työnantajamaksuissa
on laskettu nousevan 150—170 miljoonaan euroon.
Ensimmäinen varapuhemies:
Ed. Korkeaoja, kysymys!
Kyseisten yritysten työntekijöiden asema on
täysin turvaton. Kysyn asianomaiselta ministeriltä:
Mihin toimiin hallitus aikoo asian korjaamiseksi ryhtyä?
Peruspalveluministeri Osmo Soininvaara
Arvoisa puhemies! Hallitus on vakinaistanut Tuotevalvontakeskuksessa
harmaan talouden yksikön virat, joka yksikkö siis
suorittaa valvontaa. Mutta nyt käytäntö on
osoittanut, että tämäkään
resurssi ei riitä. Eräs ongelma on se, että vaikka
harmaan talouden yrittäjiä on aika helppo löytää,
koska hehän mainostavat itse halpoja hintojaan, että sen
suorastaan näkee, missä tätä tapahtuu,
asian oikeuskäsittely sitoo tutkijavoimaa tavattoman kauan.
Ilmiön paljastamiseen ei mene kauan aikaa, mutta sen oikeuskäsittelyyn menee
hyvin paljon aikaa.
STM pyrkii lisäämään resursseja
niitten varojen puitteissa, mitä käytettävissä on.
Todettakoon, että valtiontalouden kannalta tarkastajat ovat
kovin hyvä investointi, koska he tuovat kymmenkertaisesti
takaisin sen rahan, mitä heihin on uhrattu. Siinä mielessä en
usko, että tämä nyt mihinkään
säästötoimenpiteisiin juuttuu.
Ministeri Suvi-Anne Siimes
Arvoisa puhemies! Lyhyesti täydennän sitä,
mitä ministeri Soininvaara sanoi. Ylipäätään
harmaan talouden torjuntaprojektillehan on koko tämän
hallituksen loppukaudeksi ja osaksi seuraavaakin vaalikautta varattu
sekä rahoitus- että toimintamahdollisuudet. Verotietojen
osalta tietysti Verohallitus omalla toimialallaan pyrkii ehkäisemään
harmaata taloutta ja saamaan maksamatta jääneitä verotuloja
takaisin. Lisäksi viranomaisten yhteistyöhankkeessa,
joka on sateenvarjojuttu harmaan talouden torjunnassa, on kehitetty
yhteistyössä poliisin kanssa menetelmiä juuri
siihen, että voitaisiin jo ennakolta tunnistaa nopeasti pöytälaatikosta
otettavia yrityksiä ja niiden takana olevia henkilöitä tarkoituksena
juuri se, että päästään
nopeasti käsiksi niihin tilanteisiin, missä harmaata
taloutta oletettavasti esiintyy.
Juha Korkeaoja /kesk:
Arvoisa puhemies! Eikö nimitys harmaa talous ole harhaanjohtava
ja väärä? Sehän antaa kuvan,
että kysymys olisi jollain tavalla laillisesta toiminnasta.
Eikö pitäisi kerta kaikkiaan nimittää sitä pimeäksi
taloudeksi ja laittomaksi taloudeksi?
Toiseksi, kun tiedetään, että ongelma
on koko ajan pahentunut, miksi hallitus ei ole ryhtynyt tehostamaan
toimenpiteitä? Ilmiöhän ei ole uusi.
Peruspalveluministeri Osmo Soininvaara
Arvoisa puhemies! Olen kysyjän kanssa terminologiasta
aivan samaa mieltä, mutta kun hän itse otti tämän
harmaan talouden terminologian esille, vastasin samaa terminologiaa
käyttäen. Minusta siinä on kysymys selvästi
rikollisesta toiminnasta. Siinä on monen kaltaista rikollista
toimintaa.
Oma tarkoitukseni on, että tähän
asiaan lisäresursseja tavalla tai toisella ohjataan. Kysymyshän
on myös valtiontaloudellisesti merkittävistä seikoista,
koska on kysymys ilmeisesti noin 100 miljoonan euron veronmenetyksistä samanaikaisesti,
kun valtiovallan velvollisuutena on tietysti ylläpitää reiluja
pelisääntöjä, ja ymmärrän
erittäin hyvin niitä rehellisiä yrittäjiä,
jotka kiroavat tilannetta, jossa epärehellisin keinoin kilpaillaan
ja tavallaan syödään rehellisten yrittäjien
leipää.
Valtiovarainministeri Sauli Niinistö
Arvoisa puhemies! Tuskin rahojen takaisin saaminen on edes keskeisin
motiivi, koska yleensä pimeään talouteen
liittyvät myöskin pimeät taseet elikkä rahat
katoavat sitä myöten eli niitten jälkikäteinen
takaisin saaminen on vaikeaa. Mutta tärkeintä olisikin
juuri tietysti suojata rehellistä sektoria. Asiaan liittyy
tietenkin myös ongelmia, missä vaiheessa syntyy
se päätös, että juuri tämä yritys
on pimeä yritys — siinäkö vaiheessa,
kun jää ensimmäisen kerran työntekijöiltä pidätetty ennakonpidätys
tilittämättä, vai? Valitettavasti hyvin
vakavasti otettaville rehellisillekin yrittäjille saattaa
näin käydä. Sitten on tietysti toinen asia,
jos saadaan kiinni siitä, että ei ole kirjoissa eikä kansissa
työntekijöitä tai koko yritystäkään.
Ministeri Suvi-Anne Siimes
Arvoisa puhemies! Lopuksi voin vaan todeta, että tällä hallituskaudellahan
nimenomaan on tehty lisääntyvässä määrin
viranomaisten välistä yhteistyötä. Tässähän
tarvitaan sekä verottajan, poliisin, Tuotevalvontakeskuksen
että monissa tapauksissa myöskin ammattiyhdistystoiminnan
yhteistyötä, kun on esimerkiksi rakennusalalta
pyritty systemaattisesti pimeää toimintaa ajamaan
alas. Varmasti ravintolatoiminta on se, mihin viranomaisyhteistyönkin
huomio tällä hetkellä kohdistuu. Totean,
että tällä hallituskaudella asiaan on
erityisesti hallituksen toimesta paneuduttu.
Matti Huutola /vas:
Rouva puhemies! Varsin usein myös henkilöt,
jotka ovat saaneet työluvan, ajautuvat harmaan talouden
piiriin. Siitä on viimeisen puolen vuoden ajalta useitakin
esimerkkejä. Voisi oikeastaan yhden esimerkin sanoakin:
Kotkan asuntomessualueella kahta omakotitaloa rakentaa työluvan
perusteella 50 työluvan saanutta.
Aikooko työministeriö ohjeistaa työvoimatoimistoja
työlupien myöntämisedellytyksistä?
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Työlupien myöntämisedellytyksiin
on tehty tiettyjä korjauksia, jotta järjestelmä toimisi joustavammin
ja järkevämmin, mutta ydinongelma syntyy siitä,
että sen jälkeen, jos lupaa käytetään
väärin, meillä on hyvin vähän
välineitä, joilla puututaan näihin tilanteisiin.
Usein ne maahanmuuttajat, jotka ovat väärinkäytösten
kohteina, eivät itse halua kyseisiä asioita viedä prosessiin,
koska he kuitenkin joutuisivat prosessin jälkeen vielä huonompiin
olosuhteisiin. Tämä on ydinongelma, joka tulee
valvonnan puolelta. EU:n itälaajentumisen yhteydessä on
sovittu laajemmasta työryhmätyöskentelystä,
joka pohtii lainsäädännöllisiä tarpeita,
mutta myös sitä, miten syyttämisprosessia
saataisiin kollektiivisempiin käsiin, jotta se ei olisi
ikään kuin uhrin yksin päätettävissä,
koska näen, että tämä on ydinkysymys.
Työnantajilta vaaditaan aina velvoite että he
noudattavat työehtoja ja heillä on myös
tarve siihen työvoimaan, joille he lupaa hakevat.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Nelisen kuukautta sitten keskusteltiin tästä asiasta
liittyen Verohallituksen erään virkamiehen muistioon,
jossa osoitettiin ymmärtämystä tietyllä tavalla
harmaata taloutta kohtaan. Silloin todettiin ongelmaksi se, että verohallinnon
johto ei ole siihen reagoinut. Silloin valtiovarainministeri Niinistö totesi
eduskunnassa: "Väitän kyllä eduskunnan
kyselytunnin utelut verohallinnon tietoon ja uskoisin, että se
johtaa toivomaanne tulokseen."
Oletteko, ministeri Niinistö, hoitanut homman?
Valtiovarainministeri Sauli Niinistö
Arvoisa puhemies! Kyllä vain, ja ministeri Siimes voi
kertoa, miten tieto on edennyt. Mutta sen verran muutakin tietoa
minulle toimitettiin, että verohallinnon kirjeessä on
ilmeisesti pikemminkin tyydytty siteeraamaan erästä tutkijaa,
jolla on suhteellisen positiivinen näkemys harmaasta taloudesta.
Kysymys kuuluu, mitä se tarkoittaa, että verohallinto
siteeraa tällaista tutkimusta. Korjaan vähän
meidän edellisen keskustelumme lähtökohtiakin,
jossa ei tämä seikka tullut esille.
Ministeri Suvi-Anne Siimes
Arvoisa puhemies! Kollega on terveisiä välittänyt,
ja asiasta on myös verohallinnon kanssa kirjeenvaihtoa käyty
ja muun muassa vastattu asiasta aikanaan tehtyyn kirjalliseen kysymykseenkin.
Siinä samoin kuin verohallinnon kanssa käydyissä keskusteluissa
on selvästi todettu, että valtiovarainministeriön
ja verohallinnon välisessä tulossopimuksessa,
joka on siis tapa, jolla ministeriö ohjaa Verohallituksen
toimintaa, harmaan talouden torjunta on yksi painopistealueista
ja Verohallitus luonnollisesti toimii tämän tulossopimuksen mukaisella
tavalla.
Ismo Seivästö /kd:
Arvoisa puhemies! Ministeri Siimes viittasi viranomaisyhteistyöhön
ja yhteistyöhön ay-liikkeen kanssa pimeän
talouden torjunnassa. Kysyisin:
Onko myöskin kansainvälisellä tasolla
tätä yhteistyötä, koska monesta
suunnasta kuuluu sellaisia viestejä, että ulkomailta
tulee maahan tiettyjä alihankkijoita, jotka järjestelmällisesti
laiminlyövät työnantajan velvollisuudet,
osittain myöskin työntekijöiden palkanmaksun,
ja siten vääristävät hyvin merkittävällä tavalla
kilpailutilannetta niitten yrittäjien suhteen, jotka pyrkivät tunnollisesti
velvollisuutensa hoitamaan?
Ministeri Suvi-Anne Siimes
Arvoisa puhemies! Varmaan työhallinnon osalta ministeri
Filatov on paras täydentämään
vastaustani, mutta on ihan selvä, että vakavissa
harmaan talouden ilmenemismuodoissa, esimerkiksi rahanpesussa, on
kysymys hyvin kansainvälisestä rikollisuudesta.
Käsitykseni mukaan keskusrikospoliisin alla toimiva Rahanpesun
selvittelykeskus tekee hyvin tiivistä yhteistyötä kansainvälisesti.
Sama pätee tietysti myöskin verovalvontaan silloin, kun
on aihetta epäillä verorikoksia tapahtuneen. Myös
viranomaisten yhteistyöhankkeessa on solmittu kontakteja
kansainvälisesti.
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Itse asiassa työntekijän
suojaan kuuluvat asiat kuuluvat varsinaisesti ministeri Soininvaaralle,
mutta kun kysymys työhallinnolle heitettiin, toistan äskeisen
vastaukseni, että etsitään niitä mahdollisia
lainsäädännöllisiä lisätoimia, joilla
pystyttäisiin pääsemään
kollektiivisemmin kiinni niihin tilanteisiin, joissa väärinkäytöksiä on.
Tämä työ on mielestäni varsin
tarpeen, ja se on virkamiesvalmistelussa tällä hetkellä.
Pekka Vilkuna /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Minulla ei ole varsinaisesti kysymystä, mutta
haluaisin heittää vinkin. Jossakin puheenvuorossa
kävi ilmi, että valvonta on vaikeaa. Minusta se
ei ole vaikeaa, jos pyydätte konsulttiapua eurooppalaiselta
maataloushallinnolta. Jos ravintolatoimintaa valvotaan yhtä tarkasti
ja tiukasti kuin suomalaista maataloutta, sieltä loppuu pimeä talous
laakista. Ei yhtään kaljapulloa myydä pimeästi
sen jälkeen.
Peruspalveluministeri Osmo Soininvaara
Arvoisa puhemies! Ravintoloitten harmaa talous tai rikollinen
talous on erittäin helppo jäljittää, koska
siinä on kysymys ennen kaikkea kirjanpidon ohi myymisestä.
Mennään paikalle, katsotaan, mitä kassakoneeseen
on lyöty. Me teimme tämmöisen iskun.
Kävimme monessa paikassa. Totesimme, että saimme
kassakoneen kuitin numero 1 siltä päivältä,
kun ravintola oli ollut auki jo sentään tuntikausia.
Tämä ilmiö on niin laaja, että se
näkyy tällä hetkellä Alkon tilastoissa,
joissa vähittäismyynnin ja anniskelun suhdeluku muuttuu
koko ajan, koska anniskelumyyntiä naamioidaan nyt vähittäismyyntitapahtumiksi.
Siinä on kysymys useista prosenttiyksiköistä koko Suomen
alkoholinkulutuksessa.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa puhemies! Minulle on kerrottu, että Suomessa
on ravintolayrittäjiä, jotka itse eivät
osaa suomen eivätkä ruotsin kieltä ja
joiden työntekijöistä kukaan ei osaa
suomen tai ruotsin kieltä. Kysynkin:
Onko mietitty, että vaadittaisiin kielitaito sellaisilta
ihmisiltä, joiden kuitenkin periaatteessa pitäisi
noudattaa lainsäädäntöä anniskelu-,
vero- ja muissa asioissa?
Peruspalveluministeri Osmo Soininvaara
Arvoisa puhemies! Meillä on tekeillä alkoholilain
muutos, jossa tiukennettaisiin ehtoja, mutta meillä on
hieman vaikeuksia toisaalta eduskunnan sosiaalivaliokunnan ja toisaalta
oikeusministeriön laintarkastuksen kanssa tämän
asian etenemisen suhteen. Kielitaitovaatimusta siihen ei sinänsä ole
laitettu, mutta kun anniskelulupaan tulee muuten osaamisehtoja,
ehkä on vaikeaa täyttää niitä,
jos yhtään kielitaitoista ihmistä ravintolasta
ei löydy.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Arvoisa puhemies! Pysyttelen edelleen tässä ravintolapuolen läheisyydessä.
Eilen illalla käytiin laaja keskustelu erään
lakialoitteen ympärillä koskien Itä-
ja Pohjois-Suomen laajaa salametsästystä. Sen luonne
on lähes mafiamainen, ja se palvelee ainakin sen keskustelun
perusteella myöskin esimerkiksi Pääkaupunkiseudun
ravintoloita. Tämä salakaadettu liha ohjautuu
ilmeisesti myöskin harmaille markkinoille.
Voiko olla mahdollista, että tällainen lihamafia,
riistamafia, voi edelleen toimia järjestäytyneessä Suomessa?
Maa- ja metsätalousministeri Raimo Tammilehto
Arvoisa puhemies! Täällä vähän
kuuluu huonosti, koska ääni taitaa kadota lehtereille, mutta
ymmärsin, että salametsästyksestä oli
kysymys. Tätähän on esiintynyt, mutta
että se olisi saanut epidemialuonteen, ei ainakaan minun
tietooni ole tullut. Siellähän on joitakin tapauksia, ja
totta kai niihin puututaan aika kovalla kädellä. Mutta
jos edustajalla on tarkempaa tietoa, niin mielelläni ottaisin
vastaan tästä lisäinformaatiota.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Kysymys ministeri Soininvaaralle, kun hän
täällä kertoi, että alkoholilainsäädäntöä olemme
muuttamassa: Kuinka on mahdollista, että viime viikolla
Kotkan—Haminan alueella 10 ravintolasta 6 myi
alaikäisille tupakkaa ja viinaa, ja samoin Mikkelissä marraskuussa
21 yrityksestä 12 myi? Mihin toimenpiteisiin hallitus aikoo
ryhtyä estääkseen alaikäisille
viinanmyynnin ja tupakanmyynnin?
Peruspalveluministeri Osmo Soininvaara
Arvoisa puhemies! Tältä osin tarkastustoimintaa on
lisätty ja myös semmoinen herkkyys antaa sekä myynti-
että anniskelukieltoja on lisääntynyt.
Tästä myöskin yrittäjät
ovat sitten toisaalta valittaneet, että näitä anniskelukieltoja
tulee, mutta se on se sanktio.
Tupakkapuolella meillä on suuremmat ongelmat, kun ei
ole sanktiota oikeastaan ollenkaan, ja on harkittu sitä,
että lainsäädäntöä muutettaisiin niin,
että kauppa, joka myy toistuvasti tupakkaa alaikäisille,
menettäisi tämän oikeuden, mutta kun
tupakan myynti ei ole sillä tavalla luvanvaraista kuin
alkoholin myynti, niin tavallaan tämän lainsäädännön
muuttaminen ei ole yhtä yksinkertaista. Mutta olen kehottanut
tämän kaltaista lainsäädäntömuutosta
kuitenkin valmistelemaan, koska on kauppiaita, jotka täysin
tietoisesti ajatellen, että tällä tavallakin
saa vähän enemmän rahaa, kun tämänkin
markkinaosuuden hoitaa, tätä tupakanmyyntiä harjoittavat.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tuotevalvontakeskuksen resurssit ovat
tiettävästi alimitoitetut suhteessa nyt esillä olevaan
suureen ongelmaan. Juuri joku aika sitten television ajankohtaisohjelmassa
esiteltiin tapauksia, joissa Tuotevalvontakeskuksen viranomaiset
olivat tarkastuskäynnillä ja myös kertoivat,
että heitä on kaksi Pääkaupunkiseudulla.
Onko tämä mitoitus ministeri Soininvaaran mielestä oikea
suhteessa siihen, kuinka suurta vahinkoa tämä harmaa
talous täällä Pääkaupunkiseudullakin
aiheuttaa?
Peruspalveluministeri Osmo Soininvaara
Arvoisa puhemies! Meillähän oli aikaisemmin kunnalliset
alkoholitarkastajat, sitten Alkolla oli vielä omat tarkastajat.
Aikana, jolloin en ollut hallituksessa enkä eduskunnassa,
tämä järjestelmä muutettiin
siten, että se keskitettiin Tuotevalvontakeskukseen ja
tämän tarkastustoiminnan volyymi putosi muutamaan
prosenttiin siitä, mitä se oli aikaisemmin. Minusta
käytäntö on osoittanut, että tässä mentiin
liian pitkälle. Voi olla, että vanha käytäntö oli
vähän ylimitoitettu, mutta kyllä tämä on
nyt kovasti alimitoitettua.