2) Hallituksen esitys Euroopan keskuspankkijärjestelmän
ja Euroopan keskuspankin perussäännön
10.2 artiklan muuttamisesta annetun valtion- ja hallitusten päämiesten
kokoonpanossa kokoontuvan neuvoston päätöksen
hyväksymisestä ja laiksi sen lainsäädännön
alaan kuuluvien määräysten hyväksymisestä
Henrik Lax /r:
Herr talman, arvoisa puhemies! Regeringens proposition gäller
beslutsreglerna inom Europeiska centralbanken. Behandlingen av den
här propositionen ger ett välkommet tillfälle
att här i riksdagen lyfta fram ett problem som håller
på att växa sig större, som håller
på att allvarligt drabba hela euroområdet och
dess ekonomiska utveckling.
Jag tänker naturligtvis på den amerikanska dollarn,
kursen har rasat i förhållande till euron. Enbart
ifjol stärktes euron i förhållande till
dollarn med 20 procent och många ekonomiska experter tror
att dollarn ytterligare kommer att försvagas. Länder
som Kina och Japan har lagt upp en medveten försvarsstrategi
för att deras produkter och tjänster prismässigt
skall kunna konkurrera på världsmarknaden oavsett
dollarn.
Men hur skall det då gå för euroländerna
om dollarns utförsbacke fortsätter, vilken försvarsstrategi
skall vi ta till? Klarar EU:s nuvarande institutionella struktur
en utmaning av det här slaget? Vad blir det av Lissabonprocessen
som skall göra EU till världens starkaste och
mest dynamiska ekonomi? De här frågorna har uppmärksammats
den här månaden i Hufvudstadsbladets ledare den
14 februari och senast igår av Juhana Vartiainen som är
fackföreningsekonom i Stockholm.
Fast saken inte omedelbart anknyter till behandlingen av regeringens
proposition, så vill jag i det här sammanhanget
i varje fall framhålla att det är oerhört
viktigt att regeringen tar sig an den här frågan
och för upp den på EU:s dagordning. Det gäller
i högsta grad framtiden för vårt lands exportindustri
och möjligheterna att upprätthålla och
skapa arbetsplatser i Finland.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksen käsittely tässä antaa
hyvän tilaisuuden kiinnittää huomiota
vakavaan ongelmaan, joka on syntymässä USA:n dollarin
heikentymisen myötä suhteessa euroon. Euroalueen
kilpailukyky on vakavasti uhattuna. Saatamme joutua maksumieheksi tilanteessa,
jolloin muun muassa Kiina ja Japani määrätietoisesti
ovat varautuneet tilanteeseen ja luoneet itselleen puolustusstrategian.
Minusta on erinomaisen tärkeätä, että hallitus
kiinnittää tähän asiaan huomiota,
pohtii sitä keskuudessaan ja tuo asian EU:n asialistalle.
Monet talousekspertit ovat sitä mieltä, että dollarin
alamäki jatkuu, ja kyllähän meidän
täytyy Euroopassa varautua tähän tilanteeseen.
Kyse on muun muassa meille elintärkeän vientiteollisuuden
tulevaisuudesta ja mahdollisuuksista ylläpitää työpaikkoja ja
luoda uusia työpaikkoja sen puitteissa Suomessa.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä on
kyse asiasta, jossa toisaalta juna on jo mennyt, ja toisaalta asiasta, joka
tulee realisoitumaan vasta tulevaisuudessa. Tällä junan
menemisellä tarkoitan sitä, että asia on
jo tosiasiallisesti päätetty, koska jo edellisellä kaudella
suuri valiokunta, joka oli hyvin tiukasti tätä esitystä vastaan,
antoi ohjeet, että ainoastaan siinä tilanteessa,
jos Suomi yksin jää puolustamaan voimassa ollutta
järjestelmää, on lupa tähän
suostua, ja näin on käynyt ja tässä olemme.
Tämä esitys tulee tosiasiassa voimaan vasta sitten,
kun Rahaliitto laajenee. Sen aikataulua ei kukaan tiedä,
mutta laajeneminen tulee varmasti tapahtumaan, sillä uudet
jäsenvaltiot haluavat liittyä Euroopan talous-
ja rahaliittoon, ja osa niistä, kuten Viro, jo tällä hetkellä täyttää lähentymiskriteerit.
Tässä yhteydessä minun mielestäni
on kuitenkin asiasta hyvä käydä keskustelua,
koska tämän tyylinen asia ei saisi olla mikään
läpihuutojuttu. Kyse on kuitenkin merkittävästä päätösvallan uudelleenorganisoinnista
Euroopan keskuspankissa, ja kuten tiedetään, Euroopan
keskuspankin päätöksillä on
suoranaista vaikutusta kaikkien suomalaisten elämään
ja toimeentuloon.
Nyt esitettävällä järjestelyllä eri
maat jaetaan talouden koon perusteella kolmeen ryhmään,
joiden jäsenillä on erilainen äänioikeus.
Tavallaan voidaan tietysti pitää demokraattisena
sitä, että useimmin äänestämään
pääsevät taloudeltaan ja myöskin
väkiluvultaan suuremmat jäsenvaltiot, mutta tässä yhteydessä tulisi
kuitenkin huomioida Euroopan keskuspankin ja Euroopan talous- ja
rahaliiton erityisluonne. Kun me olemme samassa valuutta-alueessa,
niin valuutta-alueen sisällä suurten talouksien
vaikutus valuutan arvoon ja korkotasoon on jo markkinoiden toiminnan
myötä merkittävä ja monessa
suhteessa ratkaiseva. Pienten ongelmat, jos meidän taloutemme
täällä takkuaa, eivät välttämättä heijastu
suurille, mutta kun isot aivastavat, niin pienet varmasti vilustuvat.
Sen vuoksi on erittäin vaarallista tehdä mitään
sellaisia uudistuksia, jotka entisestään lisäävät
suurten jäsenvaltioiden vaikutusvaltaa Euroopan keskuspankissa
ja Euroopan talous- ja rahaliitossa.
Suomi on sitkeästi pitänyt kiinni niistä periaatteista,
joista sovittiin silloin, kun Talous- ja rahaliittoa luotiin, koskee
se sitten äänioikeuksia tai Kasvu- ja vakaussopimusta.
Tämä linja ei ole muuttunut hallituksen vaihtumisesta
huolimatta, ja se on sinänsä ihan positiivista,
että entisellä linjalla on jatkettu. Tämän
linjan ei tulekaan muuttua, sillä pienen maan etu on mitä suurimmassa
määrin pitää kiinni yhteisesti
sovituista pelisäännöistä. On
nimittäin niin, että jos pelisääntöjä tullaan
muuttamaan, hyvin todennäköisesti muutos tapahtuu
silloin, kun suuret maat ovat sellaisessa tilanteessa, että niiden
etujen mukaista on sääntöjä ja
järjestelmää muuttaa. Meidän
tulee vastustaa näitä pyrkimyksiä ja
antaa myöskin tukemme komissiolle sen pyrkimyksessä pitää kurissa
Kasvu- ja vakaussopimuksesta lipsuneita ja lipsuvia valtioita. Tulee
muistaa, että Kasvu- ja vakaussopimuksesta lipsumiseen ei
ole mitään muuta perustetta kuin näiden
valtioiden oma kyvyttömyys toteuttaa maassaan välttämättömiä rakenteellisia
uudistuksia, eikä sen vuoksi sellaista politiikkaa voi
eikä tulekaan hyväksyä.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Niin kuin ed. Satonen totesi, tämä asia
on asiallisesti käsitelty ja päätetty
viime kaudella, mutta on ihan hyvä muutama sana kuitenkin
tässä yhteydessä vielä sanoa.
Siinä tilanteessa, kun euroalue laajenee, tulee uusia jäsenmaita
euroalueeseen, on vain pakko kiinnittää huomiota
myöskin siihen, millä tavalla euroalueen päätöksentekojärjestelmä Ekp:ssa
kehittyy ja muuttuu uudessa tilanteessa. Se on juuri se vaikea kysymys,
millä tavalla samaan aikaan turvataan uskottavuus, tehokkuus
ja eri kokoisten kansantalouksien, eri kokoisten jäsenmaiden
tasavertainen osallistuminen Euroopan keskuspankin toimintaan sen keskeisimmässä päätöksenteossa.
Viime kaudella, kun tätä käsiteltiin
useampaan otteeseen muun muassa suuressa valiokunnassa, oli tiedossa
ehdotus, että jaetaan maat eri ryhmittymiin ja sillä tavalla
synnytetään eriarvoisuus maiden kesken. Tietysti
sopii kysyä, kun esimerkiksi Malta joskus tulevaisuudessa
on ehkä euroalueen maa, onko se nyt sitten täysin oikeudenmukaista
sekään, että Maltalla ja Saksalla on
tässä järjestelmässä sama
päätöksentekoasema.
Voi olla, että se periaate, mistä Suomi on muissakin
institutionaalisissa kysymyksissä pyrkinyt pitämään
kiinni, muun muassa komissaarikysymyksessä, että kaikilla
jäsenmailla pitää olla tasavertainen
osallistumismahdollisuus, voi olla tässäkin yhteydessä perusteltu
myöskin Euroopan keskuspankin päätöksentekojärjestelmässä, mutta
se malli, jota itse asiassa taustalla samaan aikaan tälle
nyt käsittelyssä olleelle ja päätetylle mallille
oli rakenteilla, sen käsityksen mukaan, mikä minulla
oli, olisi tarjonnut Suomelle vielä huonommat mahdollisuudet
osallistua Ekp:n päätöksentekoon tulevaisuudessa
sitten, kun euroalue laajentuu, koska silloin oli esillä selvästi, että lähdettäisiin
siitä, että olisi pysyvämpi byroo, pysyvämpi
päätöksentekoelin, jossa eivät sitten
edes vuorotteluperiaatteella kaikki euroalueen jäsenmaat
mahdollisesti olisi mukana. Se voi olla tehokkaampi, se voi olla
euroalueen uskottavuuden ja euron uskottavuuden kannalta globaalilla
tasolla parempikin vaihtoehto, mutta sitten pienen Suomen vaikuttamismahdollisuuksien
kannalta minusta se olisi ehkä ollut huonompi kuitenkin
kuin tämä, joka nyt sitten on toteutunut.
Yhdyn kyllä siihen, mitä täällä todettiin,
että Suomi on ollut sekä eduskunnan kannanotoissa että muutoinkin
hallituksen puitteissa viime kaudella kriittinen silloin, kun tätä mallia
rakennettiin. Ja silloin, kun tämä oli ajankohtainen,
euron tilanne oli tietysti ihan toinen suhteessa dollariin. Silloin
ei oltu huolissaan siitä, minkälaisia ongelmia
EU-alueella ja euroalueella aiheuttaa vahva euro, vaan silloin oltiin
enemmän huolissaan siitä, mikä on euroalueen
uskottavuus ja kuinka siihen luotetaan globaaleilla markkinoilla.
Silloin kiinnitettiin tietysti huomiota myös siihen, mitkä ovat
euroalueen päätöksentekojärjestelmä ja
mahdollisesti sen heijastusvaikutukset euron yleiseen arvostukseen
ja euroalueen luottamukseen taloudellisessa mielessä.
Nyt on tilanne täysin toinen, ja on heti sanottava,
että se, että USA:n dollari on siinä arvossa kuin
se on, ei ole vahvan euron eikä euroalueen vahvuuden eikä Euroopan
unionin vahvuuden ansiota vaan tietysti se on USA:n politiikan ja USA:n
tilanteen seurausta. Käytännössä eurooppalaisina
nyt pidämme yllä hyvin keinotekoisen järjestelmän
kautta USA:n kotimarkkinoiden kulutuskysyntää ja
sitä velkaantumisvauhtia, mitä USA:n talous koko
ajan yhä jatkaa, eli me maksamme kollektiivisesti USA:n
velkaantumisen hintaa joka päivä euroalueella
ja Euroopan unionissa. Ongelmalliseksi tämän tietenkin
tekee se, että muun muassa Kiinan valuutta on kytkettynä USA:n
dollariin eli se ongelma, mikä meidän kilpailukykymme
suhteen syntyy dollarin kurssista suhteessa euroon, se sama ongelma
syntyy suhteessa Kiinan talouteen, joka on kuitenkin nyt kaikkein
nopeimmin kasvava talous tällä hetkellä maailmassa.
Kun ed. Lax totesi, että Suomen on nostettava kysymys
Euroopan unionin pöydissä esille ja tuotava se
esille Euroopan unionin päätöksenteossa,
niin arvoisa puhemies, ei meikämannen asiantuntemus ainakaan
eikä keinovalikoima oikein riitä, mitkä ne
konkreettiset keinot olisivat, joilla pystyttäisiin suoranaisesti
vaikuttamaan siihen, että euro ei olisi niin vahva suhteessa
dollariin ja sitä kautta myöskin Kiinan valuuttaan kuin
se tällä hetkellä on. Mutta ongelma on
ihan selvä, ja siitä suomalainen vientiteollisuus
ja sitä kautta työllisyys kärsii, ja
mitä pitempään tämä jatkuu,
sitä suurempia ja pysyvämpiä vaurioita
se tulee aiheuttamaan suomalaiselle vientiteollisuudelle ja sitä kautta
myöskin koko Suomen taloudelle ja tulevaisuudelle.
Keskustelu päättyy.