Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Tässä on kaksi hallituksen
esitystä, joissa korkeinta oikeutta koskevaa sääntelyä kehitetään.
Pohjanahan on se tilanne, jossa on pari vuosikymmentä oltu. Vuonna
1980 tehtiin merkittävä uudistus, jolloin korkeimmasta
oikeudesta tuli pääasiassa ennakkopäätöstuomioistuin.
Korkeimman oikeuden päätehtävänä on
antaa ennakkopäätöksiä, joilla ohjataan
ja yhtenäistetään lainkäyttöä.
Nyt kyseessä on enemmänkin määräaikaishuolto,
ei isoja, mullistavia uudistuksia. Tavoitteena on, että korkein
oikeus pystyisi entistä paremmin keskittymään
päätehtäväänsä.
Muutoksenhakua korkeimpaan oikeuteen koskevassa hallituksen
esityksessä ehdotetaan, että korkein oikeus voisi
rajata myöntämänsä valitusluvan
nykyistä tarkoituksenmukaisemmin. Valituslupa voitaisiin
rajata esimerkiksi koskemaan jotakin yksittäistä kysymystä,
esimerkiksi asian oikeudellista arviointia, jolloin ratkaisu voisi myös
paremmin fokusoitua juuri siihen ennakkopäätöstä ansaitsevaan
ja kaipaavaan kysymykseen. Korkein oikeus voisi tällöin
muilta osin perustaa ratkaisunsa hovioikeuden tuomioon. Tämä rajaus
mahdollistaisi nykyistä paremmin valitusluvan myöntämisen
esimerkiksi asiassa, jossa on laajaa suullista todistelua, koska
todistelua ei enää tarvitsisi ottaa kolmannessa
oikeusasteessa uudelleen, siis kolmatta kertaa, vastaan.
Lakiin ehdotetaan selkeyttäviä säännöksiä suullisesta
käsittelystä korkeimmassa oikeudessa, muun muassa
säännöstä siitä, mikä on
laillista oikeudenkäyntiaineistoa korkeimmassa oikeudessa.
Valtiollisia rikoksia, maanpetosta ja valtiopetosta, koskevat
syytteet siirrettäisiin käsiteltäviksi
ensimmäisenä oikeusasteena käräjäoikeudessa
hovioikeuden sijasta. Nämähän ovat hyvin suurta
julkista huomiota kokoavia rikosasioita silloin harvoin, kun niitä sattuu.
Aikaisemmin on pidetty juuri näiden tällaisen
majesteettirikoksen luonteen takia tärkeänä,
että ne käsittelyltään alkavat
hovioikeudessa, mutta nyt kun lähes kaikissa muissakin
rikosasioissa on siirrytty siihen, että voidaan hakea muutosta
hovioikeudessa, niin näissäkin asioissa olisi
oikeampaa, että käsittely tapahtuu käräjäoikeudessa
ensimmäisenä asteena. Asianosaisten yhdenvertaisuuden ja tuomioistuinjärjestelmän
johdonmukaisuuden vuoksi asioiden käsittelyn tulee alkaa
käräjäoikeudesta, ellei ole erityisiä syitä aloittamiseen suoraan
hovioikeudesta. Nykynäkemyksen mukaan tällaisia
syitä ei valtiollisten rikosten osalta enää ole.
Ratkaisukäytännön yhtäläisyyden
turvaamiseksi asiat keskitettäisiin Helsingin käräjäoikeuteen.
Juuri sen takia, että näitä sen verran
harvoin on, on järkevää, että yksi
käräjäoikeus maassa niitä käsittelee,
jolloin riittävä asiantuntemus ja kokemus myös
niiden käsittelystä löytyy.
Menettelyä haettaessa muutosta hovioikeuden ensimmäisen
asteen antamaan ratkaisuun kehitettäisiin muun muassa lyhentämällä valitusaika
30 päivään, jolloin se vastaisi muita
vastaavia valitusaikoja. Korkeimman oikeuden päätösvaltaista
kokoonpanoa kevennettäisiin ylimääräisessä muutoksenhaussa,
siis pääsääntöisesti
purkuhakemuksia käsiteltäessä. Muun muassa
yksi jäsen voisi ratkaista samassa asiassa uudelleen esitetyn
hakemuksen, jossa ei esitetä merkityksellistä uutta
aineistoa. Varsinaisesta valitusluvasta päättäisi
kaksi tai kolme jäsentä, kuten nykyisinkin. Eräissä yksinkertaisissa
ylimääräistä muutoksenhakua
koskevissa asioissa ratkaisuvaltaa siirrettäisiin alemmille
oikeusasteille. Niissä korkein oikeus on turhan raskas
koneisto. Jos esimerkiksi hovioikeus voisi ehdotuksen esittämällä tavalla
ratkaista tietyissä tilanteissa menetetyn määräajan
palauttamisen, niin silloin on kyseessä tämmöinen
järkevä oikeussuojajärjestelmän
rationalisointi. Tietyt selvät virheet voisi korjata virheellisen
ratkaisun tehnyt tuomioistuin itse. Niissäkään
ei tarvitsisi hakea muutosta korkeimmasta oikeudesta.
Kotimaisen kanteluhakemuksen määräaikaa pidennettäisiin
tapauksissa, joissa Euroopan ihmisoikeustuomioistuin tai YK:n ihmisoikeuskomitea
on todennut oikeudenkäyntivirheen asian käsittelyssä.
Tässä tulisi tietyin edellytyksin kuusi kuukautta
sovellettavaksi määräajaksi.
Esitys korkeimmasta oikeudesta annetun lain muuttamiseksi sisältää perustuslain
edellyttämällä tavalla tarkemman sääntelyn
lain tasolla. Lakiin otettaisiin keskeiset säännökset
korkeimman oikeuden tehtävistä, asioiden ratkaisemisesta
ja koko henkilöstöstä. Nykyinen asetus,
jossa on pääosin vastaavat sisällöt,
kumottaisiin. Osa sisällöstä siirtyisi
työjärjestystasolle.
Säännökset korkeimman oikeuden päätösvaltaisesta
kokoonpanosta lainkäyttöasioissa ja ratkaisu kokoonpanoista
ylimääräistä muutoksenhakua
koskevissa asioissa otettaisiin oikeudenkäymiskaareen,
eivätkä ne sisältyisi enää korkeimmasta
oikeudesta annettuun lakiin.
Henkilöstöpoliittisesti merkittävä uudistus
on se, että esittelijäneuvos korkeimmassa oikeudessa
voitaisiin nimittää määräajaksi
myös, kun se on tarpeen virkakierron edistämiseksi
tai esittelijöiden asiantuntemuksen monipuolistamiseksi. Tämä toisi
vapausasteita korkeimman oikeuden henkilöstörakenteen
muuttamiseen, kun nähdään esimerkiksi,
että joidenkin asioiden ratkaisemiseksi tarvitaan erityisasiantuntemusta
määräajaksi, tai on kysymys ylipäänsä korkeimman oikeuden
asiantuntijareservien määräaikaisesta lisäystarpeesta.
Kokonaisuutena ei ole siis kysymys isoista muutoksista, mutta
ne edesauttavat korkeimman oikeuden kehittämistä perustehtävässään
maan tuomioistuinlaitoksen keskeisten linjaratkaisujen tekijänä.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Heti alkuun täytyy sanoa, että tämän
päivän Koskinen on parempi kuin edellispäivän
Koskinen.
Mutta ihan tähän korkeimman oikeuden asiaan.
On aivan asianmukaista, aivan kuten ministeri totesi, että säännökset
lainkäyttöasiain käsittelyssä saadaan,
että ne siirretään lain tasolle. Tämä on
olennaista. Mutta koko tässä asiassa on hyvin
olennaista se, miten kansalaiset tuntevat oikeusturvansa ja että he
kokevat, että he tulevat oikeudenmukaisesti kohdelluksi,
ja että laki toimii niin, että se on yhdenvertainen
ja kaikille sama. Jos tämä uudistus auttaa edes
rahtusen siinä tehtävässä, niin
se on tehnyt totuutta ja ansaitsee paikkansa, vaikka se on vähän
tekninen ja byrokraattinen. Kun ministeri totesi tästä muutoksenhausta,
niin toisaalta nyt ajasta tulee aika lyhyt, mutta korkein oikeushan
suvereenisti päättää sitten
sen, mitä asioita se käsittelyyn ottaa ja kenelle
valitusoikeuden myöntää.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Jos olen oikein ymmärtänyt,
niin näillä kahdella lakiesityksellä pyritään
myös jouduttamaan asioiden käsittelyä rikosprosesseissa
ja siviiliprosesseissa. Tähän kovasti ministeriä ja
hallitusta kannustaisin. Siis kannustaisin sellaisiin uudistuksiin
jatkossakin, joilla voitaisiin asioiden käsittelyä tuomioistuimissa
vauhdittaa. On ollut pöyristyttävää huomata,
että esimerkiksi jotkin sinänsä varmasti
kyllä hyvin monimutkaiset talousrikosasiat viipyvät
jo alioikeudessa useita vuosia, ja onpa jopa tullut sellaisia tuomioistuinpäätöksiä,
joissa tätä asioiden viipymistä liian
pitkään on pidetty riittävänä perusteena
syytettyjen vapauttamiselle syytteistä.
Oikeusturvaan kuuluu myös se, että kansalaiset
saavat oikeuksista päätökset riittävän
nopeasti ja riittävän vauhdikkaasti. Myös
oikeusvaltioon kuuluu se, että erilaiset syytetyt ja rikolliset eivät
pystyisi liian pitkään vetkuttamaan oikeuden toteutumista.
Tämä uudistus ymmärtääkseni on
paikallaan, ja kannustan jatkossakin sellaisiin uudistuksiin, joilla
voitaisiin ripeyttää nykyisiä oikeudenkäyntimenettelyjä.
Keskustelu päättyy.